Рішення
від 03.04.2024 по справі 766/4449/24
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 766/4449/24

н/п 2-о/766/385/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" квітня 2024 р.Херсонський міський суд Херсонської області у складі:

головуючого суддіСкрипніка Л.А.

за участю секретаря Оніщенко О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, в м. Херсоні, в порядку окремого провадження заяву ОСОБА_1 про встановлення факту смерті, заінтересовані особи: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Військова частина НОМЕР_1 ,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення факту смерті ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , якою просив: « Встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який народився у м. Херсоні, ІПН НОМЕР_2 та загинув в місті Бахмут, Бахмутського району Донецької області, ІНФОРМАЦІЯ_2 ».

Заява обґрунтована наступним.

Заявник є батьком ОСОБА_2 , який зник безвісти ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Бахмут Донецької області, під час ведення воєнних дій та виконання бойового завдання за призначенням на бойових позиціях, що біля м. Бахмут. Отримати свідоцтво про смерть у Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) неможливо, оскільки для підтвердження факту смерті він не надав документів встановленого зразка про смерть, які у нього відсутні. При цьому отримати відповідні документи, які б були підставою для видачі свідоцтва про смерть заявник позбавлений можливості з огляду на те, що його син загинув в зоні проведення активних бойових дій, до того вважаючись зниклим безвісті.

Зазначає про те, що споріднення заявника із ОСОБА_1 підтверджується відповідним свідоцтвом про народження, а факт смерті його сина ОСОБА_2 підтверджується матеріалами службового розслідування, а саме Актом службового розслідування від 08.04.2023 року, Актом про настання смерті від 27 березня 2023 року, поясненнями солдат ОСОБА_3 від 14.10.2001 р.н., та ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3 ..

Ухвалою суду від 26.03.2024 року про відкриття провадження у справі, до участі у справі в якості заінтересованої особи залучено також військову частину НОМЕР_1 .

В судове засідання учасники справи не з`явилися, про час та місце розгляду заяви повідомлялись у встановленому законом порядку.

Заявник у самій заяві клопотав про розгляд справи за його відсутності.

Від заінтересованої особи Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) на адресу суду надійшло клопотання, яким вони просили здійснювати розгляд заяви за відсутності їхнього представника, вказуючи також про те, що у вирішенні висвітленого у заяві питання покладаються на розсуд суду.

Справа розглянута за відсутності учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши надані докази, суд приходить до наступного.

Відповідно до пункту 8 частини першоїстатті 315 Цивільного процесуального кодексу України(даліЦПК України) суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Згідно із пунктом 2 частини першоїстатті 317 ЦПК Українивизначено, заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , зник безвісти 08 березня 2023 року у місті Бахмут Донецької області, під час виконання обов`язків військової служби в районі бойових дій під час захисту Батьківщини, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, що не пов`язано з вчиненням ним злочину чи адміністративного порушення.

Відповідно достатті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Правовою основою введення воєнного стану єКонституція України, цей Закон та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 зазначеного Закону України).

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до пункту 20 частини першоїстатті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану в Україні»,Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 № 64/2022, затвердженого Законом України « Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2101-ІХ, в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан.

Згідно тексту витягу з наказукомандира військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 08.04.2023 №367 зазначається наступне:

«Відповідно до вимог статті 85-86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Методичних рекомендацій, щодо фіксації фактів зникнення безвісти, потрапляння у полон, смерті військовослужбовців Збройних Сил України у військових частинах, які безпосередньо приймають участь у бойових діях, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборониУкраїнивід 21.11.2017№ 608 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за № 1503/31371, на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 08.03.2023 року № 378 «Про призначення службового розслідування за фактом зникнення безвісти навідника 3 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_2 спираючись на відібрані пояснення та наведені військовослужбовцями факти, слід рахувати загиблим».

При цьому у витягу вказано про те, що: « В ході проведення службового розслідування встановлено, що командиром 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 старшим лейтенантом ОСОБА_5 на ім`я командира військової частини НОМЕР_1 було подано рапорт за вих. № 1068 від 08.03.2023 року про факт зникнення безвісти навідника 3 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_2 . Зв`язок із даним військовослужбовцем відсутній, місце перебування не відомо, тіло не знайдено. Зброя закріплена за солдатом ОСОБА_2 втрачена на полі бою.

У своїх поясненнях старший стрілець 2 мотопіхотного відділення 1 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти солдат ОСОБА_3 та водій 1 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти молодший сержант ОСОБА_4 військової частини НОМЕР_1 вказали про те що 08.03.2023 року виконували бойові завдання за призначенням разом із солдатом ОСОБА_2 на бойових позиціях біля населеного пункту Бахмут Донецьокї Області, коли того дня зі сторони противника почався штурм позиції, внаслідок чого в ході бою солдат ОСОБА_2 отримав поранення несумісне з життям. Евакуювати тіло солдата ОСОБА_2 не було можливості у зв`язку із активними штурмовими діями та щільним обстрілом з боку противника. На момент загибелі солдат ОСОБА_2 перебував у засобах індивідуального захисту».

До цього згідно наказу командира ВЧ НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 23.12.2022 року за № 357 солдат ОСОБА_2 прибув та приступив до виконання службових обов`язків в якості навідника 1 мотопіхотного відділення 3 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 та був поставлений на всі види забезпечення.

Згідно довідки командира ВЧ НОМЕР_1 , виданої солдату ОСОБА_2 він дійсно в період з 25.01.2023 року по 09.03.2023 року брав участь у здійсненні заходів із забезпечення оборони України, захисту населення і інтересів держави, у зв`язку із військовою агресією РФ проти України у Донецької області ( підстава : накази командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині ) від 25.01.2023 року № 25, та від 09.03.2023 року № 68).

Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 08.03.2023 року № 378, на підставі рапорту командира 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 від того ж числа, з приводу зниклих безвісти під час ведення бойових дій біля населеного пункту Бахмут Донецької області, наказано за фактом зникнення безвісти 08.03.2023 року в ході ведення бойових дій біля міста Бахмут Донецької області навідника 3 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_2 , який перебував у засобах захисту провести службове розслідування у складі комісії під час якого встановити наявність чи відсутність події, з приводу якої було призначено розслідування, її обставин і наслідків.

Рапортом командира 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_6 від 08.03.2023 року адресованому Командиру військової частини НОМЕР_1 було доповідано про те, що під час ведення бойових дій біля населеного пункту Бахмут Донецької області зникли безвісти військовослужбовці військової частини НОМЕР_1 , серед яких і солдат ОСОБА_2 , зброя яких залишилась на полі бою.

Згідно доповіді Командира військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_7 по факту зниклих безвісти військовослужбовців, військової частини НОМЕР_1 Командування Сухопутних військ Збройних Сил України, Оперативне угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » військова частина НОМЕР_3 (21 омпб 56 омпбр) 08.03.2023 року солдат ОСОБА_2 навідник 3 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти поруч із іншими зник безвісти і ході бойових дій біля н.п. Бахмут. Інформацію отримано цього ж дня від командира 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_5 .. У особистих анкетних даних солдата ОСОБА_2 зазначено, що він є військовослужбовцем призваним за мобілізацією, навідник 3 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_5 , місцем проживання вказано АДРЕСА_1 , призваний 23.12.2022 ІНФОРМАЦІЯ_6 , сімейний стан не одружений, близькою родичкою вказано маму ОСОБА_8 . При цьому зазначено про те, що Наказом командира військової частини НОМЕР_1 № 378 від 08.03.2023 призначене службове розслідування, за фактом зникнення безвісти солдата ОСОБА_2 , яке визначено проводити заступнику командира 1 мінометної батареї з морально-психологічного забезпечення ійськової частини НОМЕР_1 молодшому лейтенанту ОСОБА_9 ..

В ході службового розслідування відібрано пояснення старшого стрільця 2 мотопіхотного відділення 1 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти солдата ОСОБА_3 та водія 1 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти молодшого сержанта ОСОБА_4 військової частини НОМЕР_1 які вказали про обставини того, як 08.03.2023 року виконували бойові завдання за призначенням разом із солдатом ОСОБА_2 на бойових позиціях біля населеного пункту Бахмут Донецької Області, коли того дня зі сторони противника почався штурм їх позиції, внаслідок чого в ході бою солдат ОСОБА_2 отримав поранення несумісне з життям. Евакуювати тіло солдата ОСОБА_2 не було можливості у зв`язку із активними штурмовими діями та щільним обстрілом з боку противника.

27 березня 2023 року за підписами солдат ОСОБА_3 та ОСОБА_10 було складено акт про настання смерті біля н.п. Бахмут Донецької області, відповідно до якого військові засвідчили те, що ІНФОРМАЦІЯ_7 солдат ОСОБА_2 виконував завдання за призначенням на бойових позиціях біля у Донецькій області. Далі почався штурм позицій зі сторони противника. В ході бойових дій солдат ОСОБА_2 отримав поранення несумісне з життям та загинув на місці. Тіло загиблого військовослужбовця солдата ОСОБА_2 не можливо було евакуювати у зв`язку зі штурмовими діями та щільним обстрілом зі сторони противника.

Відповідно до акту службового розслідування від 08.04.2023 року, складеного за результатами службового розслідування комісією у складі голови - заступника командира 1 мінометної батареї забезпечення військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_11 , та членів комісії: старшого сапера гранатометника 2 інженерно-саперного відділення інженерно-сапертного взводу військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_12 та командира 2 відділення медичного пункту військової частини К Шамшури за підсумками службового розслідування:

« Загибель навідника 3 мотопіхотного відділення 2 відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_2 настала під час бойових дій із забезпечення здійснення заходів національної безпеки і оборони Батьківщини та територіальної цілісності, відсічі і стримування збройної агресії з боку збройних сил російської федерації на території Донецької області»

Проте вказані документи не можуть може бути прийнятий відділом ДРАЦС для здійснення реєстрації смерті.

Заявник ОСОБА_1 , який, відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 є батьком ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_8 у м. Херсоні, матір`ю якого є ОСОБА_8 , звертався до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) із заявою щодо державної реєстрації смерті ОСОБА_2 1985 р.н., зниклого безвісти ІНФОРМАЦІЯ_2 під час виконання бойових завдань в районі м. Бахмут Бахмутського району Донецької області та видачі свідоцтва про смерть, проте через відсутність у заявника документів необхідних для здійснення державної реєстрації смерті, чи то лікарського свідоцтва чи то рішення суду, у здійсненні реєстрації заявнику було відмовлено із зазначенням про необхідність звернення до суду задля встановлення відповідного факту.

Відповідно до частини першоїстатті 293 ЦПК Україниокреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Згідно із пунктом 2 частини першоїстатті 317 ЦПК Українивизначено, заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Згідно з частиною другоюстатті 319 ЦПК Українирішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.

В Інформаційному листі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 15.04.2016 року № 9-1130/0/4 «Про окремі питання застосування Закону України від 04 лютого 2016 року № 990-VIII «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України» вказується на те, що у зазначеному в ЦПК України порядку мають розглядатися заяви про встановлення факту народження або смерті як на території Автономної Республіки Крим, так і на території населених пунктів Донецької та Луганської областей, визначених у розпорядженні КМ України від 07.11.2014 року №1085 «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення».

Також, з переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 06 березня 2023 року № 80 (зі змінами), вбачається, що м. Бахмут, Бахмутська територіальна громада належить до таких територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.

За змістомстатті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 1 липня 2010 року, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи з певний час або про оголошення її померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі встановлення у судовому порядку факту смерті. Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб.

Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації смерті є лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), фельдшерська довідка про смерть (форма №106-1/о), рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

Відповідно до п. 13Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31.03.1995 року, суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.

Аналізуючи вищевикладені доводи в їх сукупності, враховуючи, що заявником до матеріалів справи додані документи, які доводять факт смерті ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_5 та враховуючи те, що він загинув під час виконання бойового завдання, а реєстрація його смерті в органах реєстрації актів цивільного стану на території України не проводилась, то є підстави в судовому порядку встановити факт смертігромадянина України ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який народився у м. Херсоні, ІПН НОМЕР_2 та загинув в місті Бахмут, Бахмутського району Донецької області о8 березня 2023 року, про що йдеться у заяві, у зв`язку з чим заява ОСОБА_2 , про встановлення факту смерті підлягає задоволенню.

Відповідно до частини дев`ятоїстатті 10 ЦПК Україниякщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).

Враховуючи те, що військова агресія російської федерації проти України розпочалася 24 лютого 2022 року, наразі чинним законодавством України не встановлений порядок набрання рішенням у справах про встановлення факту смерті на території, на якій ведуться бойові дії законної сили, суд вважає за необхідне застосувати аналогію закону та відповідно до частини четвертоїстатті 317 ЦПК Українивизначити, що рішення про встановлення факту смерті особи на території, де ведуться (велися) бойові дії, підлягає до негайного виконання.

Керуючись статтями12,13,76-81,259,263-265,268,273,315-319,430 ЦПК України,Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»,Законом України «Про правовий режим воєнного стану», суд, -

ВИРІШИВ:

Заявузаяву ОСОБА_1 про встановлення факту смерті, заінтересовані особи: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Військова частина НОМЕР_1 задовольнити.

Встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який народився у м. Херсоні, ІПН НОМЕР_2 та загинув в місті Бахмут, Бахмутського району Донецької області ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Рішення є підставою для державної реєстрації смерті ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який народився у м. Херсоні, ІПН НОМЕР_2 .

Копію рішення направити до Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

Судове рішення підлягає негайному виконанню.

Оскарження рішення суду не зупиняє його виконання.

Рішення може бути оскаржено до Херсонського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом 30-ти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено 08.04.2024 року.

Суддя Л.А. Скрипнік

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено10.04.2024
Номер документу118203126
СудочинствоЦивільне
Сутьвстановлення факту смерті, заінтересовані особи: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Військова частина НОМЕР_1

Судовий реєстр по справі —766/4449/24

Рішення від 03.04.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Скрипнік Л. А.

Рішення від 03.04.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Скрипнік Л. А.

Ухвала від 26.03.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Скрипнік Л. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні