Рішення
від 14.03.2024 по справі 440/18167/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 березня 2024 року м. ПолтаваСправа №440/18167/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кукоби О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Лазебної А.В.

та представників сторін:

від позивача Тіщенко О.М.,

від відповідача Бойко А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" (надалі - позивач, ТОВ "Вейчай Україна") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі також відповідач), у якому позивач просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.10.2023 №9690/0406, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 46814,65 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на безпідставність застосування до платника податку на додану вартість штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки на підставі положень пунктів 52-1, 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (надалі - ПК України) штрафні санкції не застосовуються за порушення податкового законодавства, вчинені з 01.03.2020 до завершення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а також на період до скасування воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №2102-IX.

Також позивач звертав увагу на безпідставність застосування відповідачем нечинної на дату прийняття спірного рішення норми підпункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, а також неврахування податковим органом приписів пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України у редакції Закону №2876-ІХ, якими зменшено розмір штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

2. Позиція відповідача.

Відповідач позов не визнав, у наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність /а.с. 86-89/. Свою позицію мотивував посиланням на правомірність та обґрунтованість спірного рішення, зазначивши, що за результатами камеральної перевірки ТОВ "Вейчай Україна" виявлено факт порушення позивачем термінів реєстрації 27 податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, на один календарний день та однієї податкової накладної на 277 календарних днів. Відповідальність за вчинене позивачем порушення передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України у вигляді штрафу у розмірі 10 та 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних. Відповідач наголошував на правильному застосуванні штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної, а саме - відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Крім того, перевіркою встановлено порушення терміну реєстрації одного розрахунку коригування до податкової накладної, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, на 14 календарних днів; відповідальність за вказане порушення визначена пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України у розмірі 2% штрафу. Також відповідач наголошував на тому, що позивачем не доведена у визначеному законом порядку неможливість виконання податкового обов`язку з огляду на введення в Україні воєнного стану, а передбачені пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України не застосовуються з 27.05.2022.

3. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 провадження у справі за цим позовом відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників.

05.02.2024 представник позивача надала додаткові пояснення, у яких звертала увагу на те, що термін реєстрації 27 податкових накладних, складених у червні 2022 року, що мали бути зареєстровані у Реєстрі до 30.06.2022, було порушено через значне навантаження на сервер ДПС України, а також з огляду на ракетний удар по торгівельному центру "Амстор" (м. Кременчук) 27.06.2022, внаслідок чого у період з 28 по 30 червня 2022 року у м. Кременчуці було оголошено жалобу за загиблими, а підприємствам та організаціям рекомендовано вести діяльність дистанційно /а.с. 110-111/.

У додаткових поясненнях від 19.02.2024 представник позивача звертала увагу на те, що Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України був затверджений лише наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 та набув чинності з 06.09.2022, внаслідок чого ТОВ "Вейчай Україна" з об`єктивних причин не змогло підтвердити неможливість виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних у червні 2022 року /а.с. 118-119/.

У додаткових поясненнях від 07.03.2024 представник позивача зазначила, що 27 податкових накладних, складених ТОВ "Вейчай Україна" у червні 2022 року, були своєчасно подані з метою їх реєстрації у Реєстрі, а саме - 30.06.2022 /а.с. 124-125/.

У судових засіданнях 20.02.2024 та 14.03.2024 представник позивача позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити, а представники відповідача - наполягали на відмові у задоволенні позовних вимог.

Обставини справи

ТОВ "Вейчай Україна" у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний номер 42795244, перебуває на обліку як платник податків в Кременчуцькій ДПІ Головного управління ДПС у Полтавській області, є платником податку на додану вартість.

Головним управління ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку ТОВ "Вейчай Україна" щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, результати якої оформлені актом від 08.09.2023 №8882/16-31-04-06-03/42795244 /а.с. 92-94/.

Перевіркою встановлено факт порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме: 27 податкових накладних, складених у період з 01 по 15 червня 2022 року, граничний термін реєстрації - 30.06.2022, зареєстровані у реєстрі 01.07.2022, тобто з порушенням термінів реєстрації на один календарний день.

Також перевіркою встановлено факт несвоєчасної реєстрації у Реєстрі податкової накладної від 31.01.2022, граничний термін реєстрації - 27.05.2022, зареєстрована у реєстрі 28.02.2023, тобто з порушенням терміну реєстрації на 277 календарних днів.

Крім того, позивач несвоєчасно зареєстрував розрахунок коригування від 16.03.2023 №83168: граничний термін реєстрації - 03.04.2023, зареєстровано - 17.04.2023, тобто з порушенням терміну реєстрації на 14 календарних днів.

31.10.2023 на підставі зазначеного вище акта перевірки Головним управлінням ДПС у Полтавській області сформовано податкове повідомлення-рішення №9690/0406 про застосування до ТОВ "Вейчай Україна" штрафу у загальному розмірі 46814,65 грн /а.с. 96, 97/.

Не погодившись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його до суду.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Перелік та компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначено Податковим кодексом України (надалі - ПК України). Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 ПК України/.

Зокрема, як визначено підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

За змістом пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

А відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 цієї статті, камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

У силу абзацу чотирнадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89, 90 такого змісту:

"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.".

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі предметом спору є правомірність податкового повідомлення-рішення про застосування до позивача штрафу за порушення строку реєстрації податкових накладних.

Виходячи з приписів частини другої статті 2 КАС України, суд перевіряє відповідність такого рішення критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, а саме: чи прийнято це рішення: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінюючи доводи позивача про безпідставність застосування до нього штрафу з огляду на запровадження на території України карантину та воєнного стану, суд враховує такі обставини.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Тож у силу наведеної норми перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Необхідно зазначити, що карантин установлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 з 12.03.2020, а відмінений постановою від 27.06.2023 №651 з 24 години 00 хвилин 30.06.2023.

Проте до завершення карантину Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введений воєнний стан, який у подальшому неодноразово продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Законом України від 03.03.2022 №2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану", який набрав чинності 07.03.2022, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.

Зокрема, цим Законом підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику".

Відтак, з набранням чинності Законом №2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Законом №2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27.05.2022 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений підпунктом 69.1-1, у силу якого платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13.12.2022 №2836-IX (набрав чинності 03.01.2023) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

Отож Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Аналізуючи нормативні акти, які регулюють спірні відносини, зокрема, строки реєстрації податкових накладних, визначені ПК України, суд зауважує, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Тобто, ПК України звільнені від відповідальності платники податків, які зареєстрували податкові накладні, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, не пізніше 15 липня 2022 року.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права у спірних відносинах наведений у постанові Верховного Суду від 21.03.2024 у справі №380/6170/23, що врахований судом на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

З урахуванням наведеного, суд визнає помилковими доводи позивача про відсутність підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, оскільки їх складено та зареєстровано у період дії в Україні карантину.

Як наслідок, суд визнає, що спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача правомірно застосовано штраф за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 31.01.2022 №50, яку фактично зареєстровано лише 28.02.2023.

При цьому суд обізнаний з висновком Верховного Суду, наведеним, зокрема, у постанові від 07.02.2024 у справі №420/10441/23, де звернуто увагу на те, що вирішуючи питання застосування відповідальності за порушення строків реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (складених під час дії карантину по 31 січня 2022 року) в ЄРПН необхідно враховувати положення підпункту 4.1.4. пункту 4.1. статті 4 та пункту 56.12. статті 56 ПК України.

Однак, на переконання суду, у спірних відносинах підстав для застосування цього висновку немає, адже позивач у ході розгляду справи не надав доказів, що свідчили б про вжиття ним заходів, направлених на реєстрацію податкової накладної від 31.01.2022 №50 у Реєстрі в строк до 15.07.2022.

Натомість згадана податкова накладна зареєстрована позивачем лише 28.02.2023.

До того ж, навіть якщо рахувати порушення строку реєстрації податкової накладної від 31.01.2022 №50 не з 27.05.2022, як це зробив відповідач, а з 16.07.2022 (як про це опосередковано зазначено у вищезгаданій постанові Верховного Суду від 07.02.2024 у справі №420/10441/23), порушення такого строку становитиме 228 календарних днів, а розмір штрафу - 40% від суми ПДВ.

Податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України; строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації, про що зазначив Верховний Суд у постанові від 12.03.2024 у справі №160/13661/23.

Таким чином, податковий орган правомірно застосував до позивача штраф за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 31.01.2022 №50 у розмірі 40% від суми ПДВ, зазначеної у такій податковій накладній, що становить 593,12 грн (1482,80 грнх 40%).

Щодо 27 податкових накладних, складених позивачем у період з 01 по 15 червня 2022 року, граничний строк реєстрації яких припадав на 30.06.2022, а фактично їх зареєстровано 01.07.2022, тобто з пропуском строку на один календарний день, суд враховує таке.

Представник позивача у ході розгляду справи пояснила, що ТОВ "Вейчай Україна" з урахуванням приписів абзацу четвертого частини четвертої статті 8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" для ведення бухгалтерського і податкового обліку укладено договір від 13.02.2019 №22 з ТОВ "АТЛІКУМС" /а.с. 112-113/.

За умовами згаданого договору до обов`язків ТОВ "АТЛІКУМС" входить, в тому числі, своєчасне складення та реєстрація податкових накладних.

Директором ТОВ "АТЛІКУМС" генеральному директору ТОВ "Вейчай Україна" надані пояснення від 19.01.2024, у яких зазначено, що причиною несвоєчасної реєстрації податкових накладних у червні 2022 року була військова агресія російської федерації, кардинальна зміна життєвого укладу людей і бізнесу і періоду адаптації до нових умов, робота в умовах стресу і невизначеності /а.с. 114/.

У поясненнях звернуто увагу на те, що саме на червень 2022 року припадало найбільше навантаження з реєстрації податкових накладних, накопичених з 24.02.2022 по 27.05.2022, коли сервер ДПС не приймав ПН та РК, і по яким Законом України від 12.05.2022 №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" було визначено термін реєстрації до 15.07.2022, тобто треба було зареєструвати і накопичені і поточні ПН / РК.

Також уповноважений представник виконавця зауважив, що головною причиною затримки реєстрації податкових накладних, складених у червні 2022 року, була трагедія, що сталася у м. Кременчуці Полтавської області 27 червня 2022 року - ракетний удар по торгівельному центру "Амстор". ТОВ "АТЛІКУМС" знаходиться за адресою м. Кременчук, вул. Олександра Халаменюка, буд. 4, що в 350 м від ТЦ "Амстор", відповідно, ракетний удар і фізично і морально дуже вплинув на працівників, і паралізував роботу спеціалістів бухгалтерської організації, ці обставини спричинили затримку реєстрації податкових накладних /а.с. 114/.

Оцінюючи наведені доводи суд враховує, що відповідно до частини третьої статті 78 КАС України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Загальновідомо, що 27.06.2022 внаслідок терористичного акту, здійсненого збройними силами російської федерації, у м. Кременчуці Полтавської області знищено торгівельний центр "Амстор". Загалом через пряме подання ракети загинуло щонайменше 22 особи, 58 постраждало, а торгівельний центр знищений повністю.

28 - 30 червня 2022 року у м. Кременчуці Полтавської області було оголошено триденну жалобу за загиблими.

У матеріалах справи наявні копії наказу ТОВ "АТЛІКУМС" від 28.06.2022 №28/06 "Про оголошення простою" та акта від 28.06.2022 про простій, за змістом яких вирішено оголосити простій ТОВ "АТЛІКУМС" з 28.06.2022 по 30.06.2022 з огляду на відсутність організаційних та технічних умов для роботи підприємства (відсутній інтернет, пошкодження приміщення, важкий морально-психологічний стан працівників) /а.с. 140, у т.ч. зі звороту/.

Також позивач на вимогу суду надав копії квитанцій №1 щодо надсилання податкових накладних з метою їх реєстрації у Реєстрі, зі змісту яких суд встановив, що складені ТОВ "Вейчай Україна" у червні 2022 року податкові накладні надіслані 30.06.2022 з 21:41 по 21:50 /а.с. 126-139/.

Суд враховує, що за змістом пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Пунктом 3 згаданого Порядку визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Тож вищезгадані податкові накладні надіслані з метою їх реєстрації у Реєстрі після завершення операційного дня 30.06.2022.

Поряд з цим суд, враховуючи вищезгадані обставини справи, визнає слушними доводи представника позивача, що факт пропуску ТОВ "АТЛІКУМС" строку реєстрації 27 податкових накладних, складених у період з 01 по 15 червня 2022 року, мав місце через виняткові обставини, зумовлені воєнним станом, терористичним актом у м. Кременчуці Полтавської області, що мав місце 27.06.2022, триденною жалобою, оголошеною у період з 28 до 30 червня 2022 року, а також простоєм ТОВ "АТЛІКУМС" у цей період.

Факт ракетного обстрілу мирного населеного пункту збройними силами російської федерації, що є воєнним злочином, неможливо було передбачити, а відповідні події викликають шок у пересічної людини та потребують часу, щоб отямитися.

При цьому суд також погоджується з твердженням представника позивача про те, що відповідні обставини мали тимчасовий характер, внаслідок чого ні ТОВ "АТЛІКУМС", ані ТОВ "Вейчай Україна" не звертались до податкового органу із повідомленнями про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків в частині реєстрації податкових накладних.

До того ж, слід врахувати, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, що набрав чинності 06.09.2022, тобто такого порядку не існувало ні на момент складення вищезгаданих податкових накладних, ані на момент їх фактичної реєстрації.

Насамкінець суд враховує, що 27 податкових накладних подані на реєстрацію 30.06.2022, хоча й після завершення операційного дня, а вважаються зареєстрованими 01.07.2022, тобто з пропуском строку їх реєстрації на один календарний день.

Слід зауважити, що функціональне призначення фінансового штрафу в податковій сфері полягає в примушуванні особи дотримуватися норм податкового законодавства, прийнятого для забезпечення належного функціонування податкової системи та підвищення рівня податкової дисципліни серед платників.

Однак, за встановлених обставин цього спору, суд переконаний, що притягнення позивача до фінансової відповідальності шляхом застосування штрафних (фінансових) санкцій за пропуск на один календарний день строків реєстрації 27 податкових накладних, складених у червні 2022 року, суперечить меті такої відповідальності та принципу верховенства права, оскільки сплив таких строків мав місце через виняткові обставини, що не залежали від поведінки позивача.

При цьому суд враховує, що спірне податкове повідомлення-рішення відповідач прийняв за результатами камеральної перевірки, яка не передбачає участі платника податків ні у процесі контрольного заходу, ані безпосередньо під час ухвалення рішення.

Як наслідок, податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 31.10.2023 №9690/0406 належить визнати протиправним та скасувати в частині застосування до ТОВ "Вейчай Україна" штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну реєстрацію 27 податкових накладних, складених у червні 2022 року, у розмірі 46221,32 грн.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд виходить з такого.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13.05.1997 №1-зп/1997, стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон №2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876-IX) є неможливим.

Подібний висновок наведений у постанові Верховного Суду від 12.03.2024 у справі №160/13661/23.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023).

У контексті наведеного суд звертає увагу на те, що розрахунок коригування від 16.03.2023 №83168, зареєстрований 17.04.2023, з порушенням строку реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України на 14 календарних днів, за що до позивача відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України застосований штраф у розмірі 2% суми податку, зазначеної у такому розрахунку.

Таким чином, згаданий розрахунок складений та зареєстрований вже після набрання чинності Законом №2876-IX, до правовідносин в цій частині відповідач правомірно застосував положення пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.

Тож у цій частині спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та обґрунтованим, підстав для визнання його протиправним та скасування немає.

Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "Вейчай Україна" частково.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн, що підтверджено платіжною інструкцією від 04.12.2023 №1974 /а.с. 77/.

Вказана суму судового збору зарахована до спеціального фонду державного бюджету, що підтверджено випискою /а.с. 78/.

Згідно з частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на ухвалення судом рішення про задоволення позовних вимог ТОВ "Вейчай Україна" частково, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн належить розподілити шляхом стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області коштів у розмірі 2649,90 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 31.10.2023 №9690/0406 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" штрафу у розмірі 46221,32 грн (сорок шість тисяч двісті двадцять одна гривня тридцять дві копійки).

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2649,90 грн (дві тисячі шістсот сорок дев`ять гривень дев`яносто копійок).

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вейчай Україна" (код ЄДРПОУ 42795244; проїзд Ярославський, 2, каб. 337, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014).

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, визначені статтями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 21 березня 2024 року.

СуддяО.О. Кукоба

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118230093
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —440/18167/23

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 08.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Постанова від 08.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні