Рішення
від 08.04.2024 по справі 520/2804/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

08 квітня 2024 року № 520/2804/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Бадюкова Ю.В., розглянувши в приміщенні суду в м. Харкові в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" (далі по тексту позивач, ТОВ "НВФ "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі по тексту відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати частину податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківської області № від 18.08.2023 р. № 0256660414, стосовно нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових за накладними №№ від: № 10 від 17.01.2022; №6 від 01.02.2022; № 4 від 01.02.2022; № 5 від 01.02.2022; № 2 від 01.02.2022; № 3 від 01.02.2022; № 10 від 01.02.2022; № 1 від 01.02.2022; № 11 від 02.02.2022; № 12 від 03.02.2022; № 16 від 09.02.2022; № 13 від 09.02.2022; № 15 від 09.02.2022; № 14 від 09.02.2022; № 178 від 10.02.2022; № 18 від 14.02.2022; № 23 від 21.02.2022; № 25 від 23.02.2022; № 2 від 03.03.2022; № 3 від 14.03.2022; № 9 від 23.03.2022; № 4 від 23.03.2022; № 5 від 23.03.2022; № 11 від 23.03.2022; № 8 від 23.03.2022; № 10 від 23.03.2022; № 13 від 23.03.2022; № 6 від 23.03.2022; № 7 від 23.03.2022; № 12 від 23.03.2022; № 1 від 04.04.2022; № 3 від 18.04.2022; № 4 від 30.04.2022; № 2 від 02.05.2022; № 1 від 02.05.2022; № 3 від 02.05.2022; № 4 від 04.05.2022; 5 від 09.05.2022; № 6 від 30.05.2022; № 7 від 31.05.2022; № 1 від 01.06.2022; № 2 від 01.06.2022; № 6 від 03.06.2022; № 3 від 03.06.2022; № 5 від 03.06.2022; №4 від 03.06.2022; №7 від 06.06.2022; №8 від 06.06.2022; №9 від 07.06.2022; № 10 від 13.06.2022; № 13 від 13.06.2022; № 11 від 13.06.2022; № 12 від 13.06.2022; № 16 від 20.06.2022; № 15 від 20.06.2022; № 14 від 20.06.2022; № 7 від 21.06.2022; № 18 від 21.06.2022; № 21 від 27.06.2022; № 20 від27.06.2022; № 22 від 27.06.2022; № 1 від 01.07.2022; № 3 від 01.07.2022; №2 від 01.07.2022; №7 від 07.07.2022; №6 від 07.07.2022; № 5 від 07.07.2022; № 8 від 07.07.2022; № 9 від 07.07.2022; № 12 від 07.07.2022; № 10 від 07.07.2022; № 4 від 07.07.2022; № 11 від 07.07.2022; № 13 від 07.07.2022; № 14 від 08.07.2022; № 15 від 10.07.2022; № 17 від 11.07.2022; № 16 від 11.07.2022; № 18 від 11.07.2022; № 20 від 18.07.2022; № 19 від 18.07.2022; № 21 від 18.07.2022; № 23 від 25.07.2022; № 22 від 25.07.2022; № 24 від 25.07.2022; № 26 від 28.07.2022; № 25 від 28.07.2022; № 27 від 31.07.2022; № 1 від 01.08.2022; № 2 від 01.08.2022; № 3 від 08.08.2022; № 5 від 10.08.2022; № від 10.08.2022; № 6 від 14.08.2022; № 8 від 15.08.2022; № 7 від 15.08.2022; № 20 від 31.08.2022; № 19 від 31.08.2022; № 7 від 12.09.2022; № 6 від 12.09.2022; № 5 від 12.09.2022; № 8 від 15.09.2022; № 9 від 19.09.2022; №10 від2 6.09.2022; № 11 від 26.09.2022; № 12 від 26.09.2022; № 14 від 30.09.2022; № 2 від 03.10.2022; № 3 від 07.10.2022; № 5 від 10.10.2022; № 4 від 10.10.2022; № 18 від 16.10.2022; № 8 від 19.10.2022; № 15 від 26.10.2022; № 16 від 31.10.2022; № 19 від 31.10.2022.

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначив, що за результатами перевірки Головним управлінням ДПС в Харківській обл. надалі, складено акт перевірки ТОВ НВФ СОЮЗ-КАДУЦЕЙ № 20949/20-40-04-14-03/33119900 від 06.07.2023р., в якому зазначено про порушення платником податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, визначених п. 201.10 ст.201 ПК України, в кількості 135 шт. за період з 17.01.2022р., по 15.03.2023р. (включно).

15 вересня 2023 року, позивач отримав від відповідача Податкове повідомлення-рішення від 18.08.2023 року № 0256660414. Цим ППР, було проведено нарахування штрафних санкцій в сумі 763 250 гривень 55 копійок, за встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄПРН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України (ПКУ), та згідно з пунктом 120.1 статті 120 розд. II, п. 90 підрозділу 2 розд. XX ПКУ від 02.12.2010 № 2755-VІ зі змінами.

Позивач не заперечує наявність порушень, які стали підставою для застосування штрафних санкцій, але вважає що розрахунок їх частини здійснено не у відповідності з встановленими законодавством розмірами, а від так - він є хибним, та протиправним.

Так, зокрема, вважає, що розрахунок за період з 17.01.2022р. по 31.10.2022р. (включно) по 116 (сто шістнадцяти) накладним є - хибним. Розрахунок за період, починаючи з 17.03.23р. по 15.03.2023р. (включно) по 19 (дев`ятнадцяти) накладним позивачем визнається.

Зауважує, що на дату застосування штрафу відповідач мав керуватись пунктами 89-90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з вказаним позовом.

Ухвалою суду від 13.02.2024 року відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з посиланням на практику Верховного суду

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.

Згідно положень ст. ст. 12, 257 КАС України даний спір віднесено до категорії справ, що підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, враховуючи, що відповідача повідомлено належним чином про наявність позову щодо оскарження його рішення.

Згідно ч. 5 ст. 262 КАСУ суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" зареєстроване як юридична особа та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області.

Фахівцями контролюючого органу було проведено камеральну перевірку про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних га розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариство з обмеженою відповідальністю «НВФ СОЮЗ КАДУЦЕЙ» п. н. 33119900, за результатами якої 06.07.2023р. складено Акт №20949/20-40-04-14-03.

За висновками зазначеного Акту встановлено порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «НВФ СОЮЗ КАДУЦЕЙ граничних термінів реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено п. 201.10 ст.201 Податковою Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ зі змінами та доповненнями.

На підставі висновків вищевказаного Акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 18.08.2023р. №0256660414, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за січень 2022 року, лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022 року, серпень 2022 року, вересень 2022 року, жовтень 2022 року, січень 2023 року, лютий 2023 року, березень 2023 року застосовано до позивача штраф у сумі 763250,55 грн.

При цьому, як свідчить розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН за січень 2022 року, лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022 року, серпень 2022 року, вересень 2022 року, жовтень 2022 року, контролюючим органом розмір штрафу розраховано у розмірах 40, 30, 20, 10 відсотків суми ПДВ, зазначеної в податкових накладних.

З відповідним розрахунком за вказаний період позивач не погоджується, у зв`язку з чим просить визнати протиправним та скасувати частину податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківської області від 18.08.2023 р. № 0256660414, стосовно нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №№: № 10 від 17.01.2022; №6 від 01.02.2022; № 4 від 01.02.2022; № 5 від 01.02.2022; № 2 від 01.02.2022; № 3 від 01.02.2022; № 10 від 01.02.2022; № 1 від 01.02.2022; № 11 від 02.02.2022; № 12 від 03.02.2022; № 16 від 09.02.2022; № 13 від 09.02.2022; № 15 від 09.02.2022; № 14 від 09.02.2022; № 178 від 10.02.2022; № 18 від 14.02.2022; № 23 від 21.02.2022; № 25 від 23.02.2022; № 2 від 03.03.2022; № 3 від 14.03.2022; № 9 від 23.03.2022; № 4 від 23.03.2022; № 5 від 23.03.2022; № 11 від 23.03.2022; № 8 від 23.03.2022; № 10 від 23.03.2022; № 13 від 23.03.2022; № 6 від 23.03.2022; № 7 від 23.03.2022; № 12 від 23.03.2022; № 1 від 04.04.2022; № 3 від 18.04.2022; № 4 від 30.04.2022; № 2 від 02.05.2022; № 1 від 02.05.2022; № 3 від 02.05.2022; № 4 від 04.05.2022; 5 від 09.05.2022; № 6 від 30.05.2022; № 7 від 31.05.2022; № 1 від 01.06.2022; № 2 від 01.06.2022; № 6 від 03.06.2022; № 3 від 03.06.2022; № 5 від 03.06.2022; №4 від 03.06.2022; №7 від 06.06.2022; №8 від 06.06.2022; №9 від 07.06.2022; № 10 від 13.06.2022; № 13 від 13.06.2022; № 11 від 13.06.2022; № 12 від 13.06.2022; № 16 від 20.06.2022; № 15 від 20.06.2022; № 14 від 20.06.2022; № 7 від 21.06.2022; № 18 від 21.06.2022; № 21 від 27.06.2022; № 20 від27.06.2022; № 22 від 27.06.2022; № 1 від 01.07.2022; № 3 від 01.07.2022; №2 від 01.07.2022; №7 від 07.07.2022; №6 від 07.07.2022; № 5 від 07.07.2022; № 8 від 07.07.2022; № 9 від 07.07.2022; № 12 від 07.07.2022; № 10 від 07.07.2022; № 4 від 07.07.2022; № 11 від 07.07.2022; № 13 від 07.07.2022; № 14 від 08.07.2022; № 15 від 10.07.2022; № 17 від 11.07.2022; № 16 від 11.07.2022; № 18 від 11.07.2022; № 20 від 18.07.2022; № 19 від 18.07.2022; № 21 від 18.07.2022; № 23 від 25.07.2022; № 22 від 25.07.2022; № 24 від 25.07.2022; № 26 від 28.07.2022; № 25 від 28.07.2022; № 27 від 31.07.2022; № 1 від 01.08.2022; № 2 від 01.08.2022; № 3 від 08.08.2022; № 5 від 10.08.2022; № від 10.08.2022; № 6 від 14.08.2022; № 8 від 15.08.2022; № 7 від 15.08.2022; № 20 від 31.08.2022; № 19 від 31.08.2022; № 7 від 12.09.2022; № 6 від 12.09.2022; № 5 від 12.09.2022; № 8 від 15.09.2022; № 9 від 19.09.2022; №10 від2 6.09.2022; № 11 від 26.09.2022; № 12 від 26.09.2022; № 14 від 30.09.2022; № 2 від 03.10.2022; № 3 від 07.10.2022; № 5 від 10.10.2022; № 4 від 10.10.2022; № 18 від 16.10.2022; № 8 від 19.10.2022; № 15 від 26.10.2022; № 16 від 31.10.2022; № 19 від 31.10.2022.

У позовній заяві позивач вказує, що наявність порушення не ним заперечується, водночас зауважує, що на дату застосування штрафу відповідач мав керуватись пунктами 89-90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).

Відповідно до пункту 69.2 статті 69 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та статті 76.3 ПК України (в редакції на час здійснення камеральної перевірки) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються крім, зокрема, камеральних перевірок. Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (1095 днів).

Статтею 75 ПК України визначено, що предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, камеральна перевірка щодо своєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних за період з січня 2022 року по жовтень 2022 року проведена відповідачем у встановлені пунктом 76.3 статті 76 ПК України строки та порядку, визначеному статтею 76 цього ж Кодексу.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Судом встановлено, що позивач порушив терміни реєстрації по 135 податковим накладним. Втім позивач не погоджується з розрахунком суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 743214,28 грн. розрахованих контролюючим органом на підставі пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України щодо 116 податкових накладних за період з січня 2022 року по жовтень 2022 року.

Суд зазначає, що у контролюючого органу наявні підстави для застосування до позивача штрафних фінансових санкцій на підставі пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:

«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні/розрахунки коригування складені позивачем в період з січня 2022 року по жовтень 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН в період з 18.07.2022 року по 18.05.2023 року (тобто після 15 липня 2022 року), а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.

Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року), що й було застосовано до податкових накладних, складених у період з 18.02.2023 року по 15.03.2023 року.

Оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період з січня 2022 року по жовтень 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 18.07.2022 року по 18.05.2023 року, тобто з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, суд доходить висновку про правомірність застосування контролюючим органом розміру штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права викладений в постанові Верховного Суду від 06.02.2024 р. по справі № 160/10740/23.

Відтак, суд ураховує саме останню постанову Верховного Суду, що зазначена вище, у якій викладено правові висновки стосовно спірних правовідносин.

Враховуючи встановлені обставини справи, доходить висновку про правомірність спірного податкового повідомлення-рішення в частині нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових за накладними №№ від: № 10 від 17.01.2022; №6 від 01.02.2022; № 4 від 01.02.2022; № 5 від 01.02.2022; № 2 від 01.02.2022; № 3 від 01.02.2022; № 10 від 01.02.2022; № 1 від 01.02.2022; № 11 від 02.02.2022; № 12 від 03.02.2022; № 16 від 09.02.2022; № 13 від 09.02.2022; № 15 від 09.02.2022; № 14 від 09.02.2022; № 178 від 10.02.2022; № 18 від 14.02.2022; № 23 від 21.02.2022; № 25 від 23.02.2022; № 2 від 03.03.2022; № 3 від 14.03.2022; № 9 від 23.03.2022; № 4 від 23.03.2022; № 5 від 23.03.2022; № 11 від 23.03.2022; № 8 від 23.03.2022; № 10 від 23.03.2022; № 13 від 23.03.2022; № 6 від 23.03.2022; № 7 від 23.03.2022; № 12 від 23.03.2022; № 1 від 04.04.2022; № 3 від 18.04.2022; № 4 від 30.04.2022; № 2 від 02.05.2022; № 1 від 02.05.2022; № 3 від 02.05.2022; № 4 від 04.05.2022; 5 від 09.05.2022; № 6 від 30.05.2022; № 7 від 31.05.2022; № 1 від 01.06.2022; № 2 від 01.06.2022; № 6 від 03.06.2022; № 3 від 03.06.2022; № 5 від 03.06.2022; №4 від 03.06.2022; №7 від 06.06.2022; №8 від 06.06.2022; №9 від 07.06.2022; № 10 від 13.06.2022; № 13 від 13.06.2022; № 11 від 13.06.2022; № 12 від 13.06.2022; № 16 від 20.06.2022; № 15 від 20.06.2022; № 14 від 20.06.2022; № 7 від 21.06.2022; № 18 від 21.06.2022; № 21 від 27.06.2022; № 20 від27.06.2022; № 22 від 27.06.2022; № 1 від 01.07.2022; № 3 від 01.07.2022; №2 від 01.07.2022; №7 від 07.07.2022; №6 від 07.07.2022; № 5 від 07.07.2022; № 8 від 07.07.2022; № 9 від 07.07.2022; № 12 від 07.07.2022; № 10 від 07.07.2022; № 4 від 07.07.2022; № 11 від 07.07.2022; № 13 від 07.07.2022; № 14 від 08.07.2022; № 15 від 10.07.2022; № 17 від 11.07.2022; № 16 від 11.07.2022; № 18 від 11.07.2022; № 20 від 18.07.2022; № 19 від 18.07.2022; № 21 від 18.07.2022; № 23 від 25.07.2022; № 22 від 25.07.2022; № 24 від 25.07.2022; № 26 від 28.07.2022; № 25 від 28.07.2022; № 27 від 31.07.2022; № 1 від 01.08.2022; № 2 від 01.08.2022; № 3 від 08.08.2022; № 5 від 10.08.2022; № від 10.08.2022; № 6 від 14.08.2022; № 8 від 15.08.2022; № 7 від 15.08.2022; № 20 від 31.08.2022; № 19 від 31.08.2022; № 7 від 12.09.2022; № 6 від 12.09.2022; № 5 від 12.09.2022; № 8 від 15.09.2022; № 9 від 19.09.2022; №10 від2 6.09.2022; № 11 від 26.09.2022; № 12 від 26.09.2022; № 14 від 30.09.2022; № 2 від 03.10.2022; № 3 від 07.10.2022; № 5 від 10.10.2022; № 4 від 10.10.2022; № 18 від 16.10.2022; № 8 від 19.10.2022; № 15 від 26.10.2022; № 16 від 31.10.2022; № 19 від 31.10.2022.

Відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи наведене, суд зазначає, що в цій справі відповідачем у повній мірі доведено законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення та правомірно розраховано суму штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Зазначене свідчить про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 08 квітня 2024 року.

Суддя Бадюков Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118233330
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/2804/24

Постанова від 02.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні