ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 серпня 2024 р. Справа № 520/2804/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Русанової В.Б. , Перцової Т.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ Союз-Кадуцей» на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 (суддя Бадюков Ю.В.; м. Харків) по справі № 520/2804/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ Союз-Кадуцей»
до Головного управління ДПС у Харківській області
про скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" (далі по тексту позивач, ТОВ "НВФ "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі по тексту відповідач, ГУ ДПС у Харківській області) в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати частину податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківської області № від 18.08.2023 р. № 0256660414, стосовно нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових за накладними №№ від: № 10 від 17.01.2022; №6 від 01.02.2022; № 4 від 01.02.2022; № 5 від 01.02.2022; № 2 від 01.02.2022; № 3 від 01.02.2022; № 10 від 01.02.2022; № 1 від 01.02.2022; № 11 від 02.02.2022; № 12 від 03.02.2022; № 16 від 09.02.2022; № 13 від 09.02.2022; № 15 від 09.02.2022; № 14 від 09.02.2022; № 178 від 10.02.2022; № 18 від 14.02.2022; № 23 від 21.02.2022; № 25 від 23.02.2022; № 2 від 03.03.2022; № 3 від 14.03.2022; № 9 від 23.03.2022; № 4 від 23.03.2022; № 5 від 23.03.2022; № 11 від 23.03.2022; № 8 від 23.03.2022; № 10 від 23.03.2022; № 13 від 23.03.2022; № 6 від 23.03.2022; № 7 від 23.03.2022; № 12 від 23.03.2022; № 1 від 04.04.2022; № 3 від 18.04.2022; № 4 від 30.04.2022; № 2 від 02.05.2022; № 1 від 02.05.2022; № 3 від 02.05.2022; № 4 від 04.05.2022; 5 від 09.05.2022; № 6 від 30.05.2022; № 7 від 31.05.2022; № 1 від 01.06.2022; № 2 від 01.06.2022; № 6 від 03.06.2022; № 3 від 03.06.2022; № 5 від 03.06.2022; №4 від 03.06.2022; №7 від 06.06.2022; №8 від 06.06.2022; №9 від 07.06.2022; № 10 від 13.06.2022; № 13 від 13.06.2022; № 11 від 13.06.2022; № 12 від 13.06.2022; № 16 від 20.06.2022; № 15 від 20.06.2022; № 14 від 20.06.2022; № 7 від 21.06.2022; № 18 від 21.06.2022; № 21 від 27.06.2022; № 20 від27.06.2022; № 22 від 27.06.2022; № 1 від 01.07.2022; № 3 від 01.07.2022; №2 від 01.07.2022; №7 від 07.07.2022; №6 від 07.07.2022; № 5 від 07.07.2022; № 8 від 07.07.2022; № 9 від 07.07.2022; № 12 від 07.07.2022; № 10 від 07.07.2022; № 4 від 07.07.2022; № 11 від 07.07.2022; № 13 від 07.07.2022; № 14 від 08.07.2022; № 15 від 10.07.2022; № 17 від 11.07.2022; № 16 від 11.07.2022; № 18 від 11.07.2022; № 20 від 18.07.2022; № 19 від 18.07.2022; № 21 від 18.07.2022; № 23 від 25.07.2022; № 22 від 25.07.2022; № 24 від 25.07.2022; № 26 від 28.07.2022; № 25 від 28.07.2022; № 27 від 31.07.2022; № 1 від 01.08.2022; № 2 від 01.08.2022; № 3 від 08.08.2022; № 5 від 10.08.2022; № від 10.08.2022; № 6 від 14.08.2022; № 8 від 15.08.2022; № 7 від 15.08.2022; № 20 від 31.08.2022; № 19 від 31.08.2022; № 7 від 12.09.2022; № 6 від 12.09.2022; № 5 від 12.09.2022; № 8 від 15.09.2022; № 9 від 19.09.2022; №10 від2 6.09.2022; № 11 від 26.09.2022; № 12 від 26.09.2022; № 14 від 30.09.2022; № 2 від 03.10.2022; № 3 від 07.10.2022; № 5 від 10.10.2022; № 4 від 10.10.2022; № 18 від 16.10.2022; № 8 від 19.10.2022; № 15 від 26.10.2022; № 16 від 31.10.2022; № 19 від 31.10.2022.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач не заперечує наявність порушень, які стали підставою для застосування штрафних санкцій, але вважає що розрахунок їх частини здійснено не у відповідності зі встановленими законодавством розмірами. Так, зокрема, вважає, що розрахунок за період з 17.01.2022 по 31.10.2022 (включно) по 116 (сто шістнадцяти) накладним є - хибним. Розрахунок за період, починаючи з 17.03.23 по 15.03.2023 (включно) по 19 (дев`ятнадцяти) накладним позивачем визнається. На переконання позивача, на дату застосування штрафу відповідач мав керуватись пунктами 89-90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" залишено без задоволення.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його ухвалення з порушенням судом норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити повністю.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач, не заперечуючи порушення ним граничних строків реєстрації податкових накладних та наявності підстав для притягнення ТОВ "НВФ"СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" до відповідальності за порушення строків реєстрації усіх податкових накладних, що відображені в акті перевірки, водночас не погоджується з розміром застосованих штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію 116 податкових накладних. Позивач зазначає, що на момент ухвалення спірного податкового повідомлення-рішення відбулися зміни у податковому законодавстві, які безпідставно не були враховані відповідачем, а саме: п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Вказані положення пом`якшували відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової накладної, а тому контролюючий орган мав обчислювати суму штрафу згідно з новими, зменшеними розмірами.
Відповідач не реалізував своє процесуальне право подання відзиву на апеляційну скаргу. Відповідно до ч. 4ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, з таких підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" зареєстроване як юридична особа та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області.
Фахівцями контролюючого органу було проведено камеральну перевірку про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних га розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариство з обмеженою відповідальністю «НВФ СОЮЗ КАДУЦЕЙ» п. н. 33119900, за результатами якої 06.07.2023р. складено Акт №20949/20-40-04-14-03.
За висновками зазначеного Акту встановлено порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «НВФ СОЮЗ КАДУЦЕЙ граничних термінів реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено п. 201.10 ст.201 Податковою Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ зі змінами та доповненнями.
На підставі висновків вищевказаного Акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 18.08.2023р. №0256660414, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за січень 2022 року, лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022 року, серпень 2022 року, вересень 2022 року, жовтень 2022 року, січень 2023 року, лютий 2023 року, березень 2023 року застосовано до позивача штраф у сумі 763250,55 грн.
При цьому, як свідчить розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН за січень 2022 року, лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022 року, серпень 2022 року, вересень 2022 року, жовтень 2022 року, контролюючим органом розмір штрафу розраховано у розмірах 40, 30, 20, 10 відсотків суми ПДВ, зазначеної в податкових накладних.
З відповідним розрахунком за вказаний період позивач не погоджується, у зв`язку з чим просить визнати протиправним та скасувати частину податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківської області від 18.08.2023 р. № 0256660414, стосовно нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних складених у період січень-жовтень 2022 року.
Залишаючи без задоволення вимоги позивача суд першої інстанції дійшов висновку про наявність у податкового органу підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п. 120-1.1 ст.120-1 ПК України, що свідчить про правомірність податкового повідомлення-рішення від 18.08.2023 № 0256660414 щодо застосування до позивача штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, суд першої інстанції покликався на неможливість застосування до спірних правовідносин положень п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, оскільки він застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для п. 89 цього розділу. Вищезазначені норми не містять прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже їх дія не розповсюджується на період до набрання ними чинності.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає таке.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їхні права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їхніх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Пункт 201.10 статті 201 ПК України також установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом
Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пункт 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі - Закон № 533-IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:
«Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються».Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Як встановлено судом та визнається позивачем, ТОВ "НВФ "СОЮЗ-КАДУЦЕЙ" порушило терміни реєстрації по 135 податковим накладним. Втім позивач не погоджується з розрахунком суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 743214,28 грн розрахованих контролюючим органом на підставі пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України щодо 116 податкових накладних за період з січня 2022 року по жовтень 2022 року, стверджуючи, що на момент прийняття податкового повідомлення-рішення відповідальність за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних була передбачена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
Надаючи оцінку твердженням позивача суд зазначає, що Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак збільшений строк на реєстрацію податкових накладних та зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року), тобто до податкових накладних складених з 16.01.2023.
Отже, доводи касаційної скарги Товариства, що законодавець передбачив ретроспективну дію положень зазначених норм (пунктів 89, 90) в частині граничних строків реєстрації податкових накладних та в частині розміру штрафу за порушення граничного строку передбаченого для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, є помилковими.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/22 , від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 12 квітня 2024 року у справі № 620/9720/23, від 16 квітня 2024 року у справі № 460/21543/23 та від 22 травня 2024 року у справі № 500/5361/23.
Матеріали справи свідчать, що податкові накладні/розрахунки коригування складені позивачем в період з січня 2022 року по жовтень 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН у період з 18.07.2022 року по 18.05.2023 року, тобто з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, а відтак на такі не розповсюджуються положення пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, як щодо збільшених строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, так і зменшених розмірів штрафних санкцій за їх порушення.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність застосування контролюючим органом розміру штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України та відсутність підстав для задоволення вимог позивача щодо скасування спірного податкового повідомлення-рішення в частині нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових складених у період січень-жовтень 2022 року.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ Союз-Кадуцей» - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі № 520/2804/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя С.П. Жигилій Судді В.Б. Русанова Т.С. Перцова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120783132 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні