Постанова
від 08.04.2024 по справі 160/15333/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/15333/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року в адміністративній справі №160/15333/23 (головуючий суддя І першої інстанції - Калугіна Н.Є.) за позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» (третя особа - ГУ ПФУ в Дніпропетровській області) про визнання дій та бездіяльності противоправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач 04.07.2023 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області», (третя особа - ГУ ПФУ в Дніпропетровській області), в якому просив:

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», щодо відмови у підготовці та наданні до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на грудень 2021 року, у відповідності до вимог статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 року №260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських», Наказу МВС України від 17.02.2017 року №138 (з урахуванням змін внесених Наказом 29.09.2021 року №721) із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії та їх розмірів для здійснення обчислення та перерахунку з 01.01.2022 року основного розміру пенсії, яку йому призначено за вислугою років у розмірі 70% довічно, та не скасовано;

- зобов`язати відповідача виготовити та направити до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку його пенсії станом на грудень 2021 року за прирівняною посадою заступника начальника ГУ (поза групою)Апарату головних управлінь Національної поліції України, з повною реальною інформацією у відповідності до вимог статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 року №260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських», Наказу МВС України від 17.02.2017 року №138 (з урахуванням змін внесених Наказом 29.09.2021 року №721) із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, встановлених станом на 01.01.2022 року для проведення перерахунку основного розміру пенсії, яку призначено за вислугою років у розмірі 70% довічно, та не скасовано, відповідно до заяви про призначення пенсії від 14.12.2021 року та з урахуванням рішень Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.10.2022 року по справі №160/4432/22 та від 07.10.2020 року по справі №804/18599/14;

- визнати дії (бездіяльність) Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» щодо порушення порядку реєстрації та наданні відповіді на заяву від 24 травня 2023 року протиправними.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти постанову про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції ухвалено з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права. Апелянт вказує, що судом першої інстанції не враховано надані позивачем докази та аргументи щодо обґрунтованості у виготовленні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, не враховано Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою КМУ №988 від 11.11.2015 року. Вважає, що судом першої інстанції не взято до уваги, що на позивача як поліцейського поширюються відповідні положення Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ та Порядку №45, якими врегульована процедура перерахунку пенсій, призначених за цим законом, а підставою для перерахунку пенсії є підвищення розміру грошового забезпечення поліцейського за відповідною посадою. Також скаржник зазначає, що судом першої інстанції ненадано правової оцінки допущеного порушення відповідачем щодо недотримання строків з надання відповіді на звернення позивача про виготовлення довідки щодо його грошового забезпечення для подальшого проведення перерахунку.

Відповідач відзив на апеляційну скаргу не подав, що не перешкодає розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , проходив службу в органах внутрішніх справ України з 13.02.1995 року по 27.10.2014 року. На підставі наказу МВС України №473 від 31.03.2014 року по особовому складу був призначений на посаду заступника начальника - начальника міліції громадської безпеки ГУ МВС України в Запорізькій області.

27.10.2014 року згідно наказу МВС України №2239о/с ОСОБА_1 звільнений з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил (із поставленням на військовий облік) згідно із підпунктом 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про очищення влади» від 16 вересня 2014 року №1682 VII та пунктом 62 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року по справі №804/18599/14 ОСОБА_1 поновлено на посаді заступника начальника - начальника міліції громадської безпеки ГУ МВС України в Запорізькій області.

Відповідно до Наказу ТУ МВС в Запорізькій області №6 «По особовому складу» від 13.12.2021 року ОСОБА_1 звільнено на підставі пункту 64 «г» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом ОВС (через скорочення штатів) (копія наказу в додатку).

ГУ МВС в Запорізькій області позивачу виготовлено та надано до ДУ «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» грошовий атестат №1, відповідно до якого посадовий оклад складає 1600 грн., оклад за спеціальним званням 135 грн., надбавка за вислугу років в розмірі 50% - 867,50 грн., а також довідку про додаткові види грошового забезпечення, що надаються щомісячно за 24 календарних місяців, відповідно до якої надбавка за таємність 15% - 320 грн., надбавка за ОВЗ 50% - 1301,25 грн., надбавка за ОРД 50% - 800 грн. та премія 5568,55 грн..

На виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.10.2022 року у справі №160/4432/22, залишеного без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.04.2023 року ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років з 14.12.2021 року.

24 травня 2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою про виготовлення і надання до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області довідки про грошове забезпечення станом на 01.01.2022 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) для перерахунку основного розміру пенсії, за прирівняною посадою поліцейського.

Відповідач листом від 26.06.2023 року №33/24-2096 відмовив у видачі довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року, та зазначив, що перерахунок пенсій з 01 січня 2016 року здійснювався відповідно до пункту 3 Постанови №103 за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45. Але після визнання судами окремих положень Постанови №103 противоправними та нечинними Урядом не прийнято жодної іншої постанови, яка б визначала умови порядок та розміри перерахунку пенсій. Водночас, для використання в роботі листом Міністерства внутрішніх справ України від 04.03.2021 року №8835/22-2021 до Сектору надійшла інформація Національної поліції України лист від 24.02.2021 року №2388/09/48-2021 про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року за переліком посад поліцейських Національної поліції України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Відповідно до листа Національної поліції та керуючись рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва по справі від 14.05.2019 року №826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019 року, постанови Великої Палати Верховного Суду від 17.12.2019 року у справі №160/8324/19 Сектором, надається довідка про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019 року. Для складання Сектором довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року підстави відсутні (а.с.26).

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо не виготовлення та не надання довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року, позивач оскаржив такі дії до суду.

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, визначено Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі по тексту - Закон №2262), статтею 51 якого встановлено, що при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до частин першої та другої статті 63 Закону №2262 перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Абзацом 12 пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» визначено, що перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», проводиться на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 1-4 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45, (далі по тексту - Порядок №45) пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м.Києві та Севастополі (далі головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21 лютого 2018 року №103 (далі по тексту - Постанова №103), пунктом 1 якої постановлювалося перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 травня 2019 року в справі №826/12704/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», яким визначалось, що підлягають перерахуванню пенсії, призначені згідно із Законом №2262 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний відсоток на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Скасований судовим рішенням в справі №826/12704/18, яке набрало законної сили 19 листопада 2019 року, пункт 3 постанови №103 стосувався перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262 саме особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).

Таким чином, зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103, зокрема до додатку 2 Порядку №45, визнані судом протиправними та нечинними, а тому з 05 березня 2019 року, тобто з дати набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18, діє редакція додатку 2 до Порядку №45, яка діяла до вказаних змін.

Разом з тим, порядок дій, які повинен вчинити відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, не змінився.

Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють відповідний орган Пенсійного фонду України.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі №553/3619/16-а.

При цьому перерахунок може бути здійснено після надходження до органу Пенсійного фонду довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій військовослужбовців.

Кабінетом Міністрів України 11 листопада 2015 року прийнята постанову №988, яка набрала чинності 02 грудня 2015 року та якою затверджені схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10.

Відповідно до статті 94 Закону України від 02 липня 2015 року №580-VIII «Про Національну поліцію», постанови №988 з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, наказом МВС України від 06 квітня 2016 року №260 затверджений Порядок та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі по тексту - Порядок №260).

Пунктом 3 Порядку №260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Порядком №260 установлені такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за вчене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402 (далі Порядок №3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону №2262 уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Як встановлено вище, предметом позову в цій справа, виходячи зі змісту позовної заяви, є наявність підстав для видачі позивачу довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2021 року (а.с.18).

Позовні вимоги у передбачений КАС України спосіб не змінювались та не доповнювались.

Разом з тим, як правильно встановлено судом першої інстанції, позивач звертався 24.05.2023 року до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» з питання виготовлення та направлення до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року із зазначенням основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії) за прирівняною посадою заявника для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 1 січня 2022 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) (а.с.29-32).

Відповідно, відповідачем у листі від 26 червня 2023 року №33/2-2096 повідомлено позивача про відсутність підстав для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення станом на саме 01.01.2022 року через не прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо підвищення грошового забезпечення поліцейських (а.с.26).

При цьому позивач не зверталась до відповідача з питання виготовлення та направлення до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2021 року для перерахунку пенсії з 01.01.2022 року.

Тобто, на час звернення позивача до суду з цим позовом не порушено право позивача на отримання довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2021 року, на час звернення до суду між позивачем та відповідачем не існувало спору у питанні виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2021 року для перерахунку пенсії з 01.01.2022 року.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Таким чином, судовому захисту підлягає лише порушене право.

При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Відповідно, дії суб`єкта владних повноважень є такими, що порушують права і свободи особи в тому разі, якщо: по-перше, такі дії вчинені суб`єктом владних повноважень поза межами визначеної законом компетенції і по-друге, оспорювані дії є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.

Оскільки позивачем не ініціювалось питання про виготовлення Державною установою «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2021 року, відповідачем не вчинялись дії з відмови у виготовленні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на грудень 2021 року, суд погоджує висновок суду першої інстанції про передчасність звернення до суду з даним позовом, а відтак і відмову у задоволенні цих позовних вимог.

Доводи апелянта стосовно права позивача на перерахунок пенсії суд бере до уваги, але зазначає, що з підстав, зазначених вище, між сторонами відсутній спір, який має вирішуватися в судовому порядку через відсутність факту звернення позивача до відповідача зі спірного у цій справі питання.

Також судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою від 24.05.2023 року, вказана заява доставлена відповідачу 25.05.2023 року, зареєстрована 31.05.2023 року. Відповідь позивач отримав 30.06.2023 року безпосередньо приїхавши до відповідача. При цьому, в обґрунтування звернення з такою позовною вимогою, позивач зазначає про здійснення превентивних заходів для удосконалення виконання відповідачем своїх функцій, спрямованих на захист прав та інтересів людини.

Отже, позивачем не наведено, та судом не встановлено фактичних та реальних порушень прав позивача з боку суб`єкта владних повноважень щодо процедури реєстрації заяви та надання відповіді.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 12.06.2018 року у справі № 826/4406/16, від 15.08.2019 року у справі №№1340/4630/18, від 30.08.2022 року №813/3823/17.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі повинні оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Відтак, інші, зазначені в апеляційній скарзі доводи, окрім проаналізованих вище, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Приписи статті 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки дана справа відноситься до справ незначної складності, розглянута судом апеляційної інстанції у відповідності до вимог частини 1 статті 310 КАС України за правилами спрощеного провадження та не відноситься до справ, передбачених частиною 4 статті 257 КАС України, судове рішення апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню.

Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року в адміністративній справі №160/15333/23 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року в адміністративній справі №160/15333/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Білак

суддяТ.І. Ясенова

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118238246
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/15333/23

Постанова від 08.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 02.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні