Справа № 461/1551/24 Головуючий у 1 інстанції: Волоско І.Р.
Провадження № 33/811/449/24 Доповідач: Головатий В. Я.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2024 року суддя судової палати з розгляду кримінальних справ Львівського апеляційного суду Головатий В. Я., за участю захисника ШокалаВ.С., представника Львівської митниці Держмитслужби ЗиряноваО.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові апеляційну скаргу представника Львівської митниці Держмитслужби ЛубоцькогоБ. І. на постанову Галицького районного суду м. Львова від 07 березня 2024 року,
встановив:
постановою Галицького районного суду м. Львова від 07 березня 2024 року закрито провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України, у зв`язку з відсутністю у його діях складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до протоколу про порушення митних правил, 01.03.2023, близько 08 год. 06 хв., через пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером BC4830PH/ НОМЕР_1 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 , яким переміщувалися товари гуманітарної допомоги.
Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи: декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 01.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 28.02.2023, відповідно до яких на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101; 08206, Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Затишна, 14/14) як гуманітарна допомога переміщується 4250 кг товарів, а саме: віск (4150 кг) та антисептик (100 кг), відправник - Fundacja Hub SOS-UA (PL 03- 379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165); декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 01.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 28.02.2023, відповідно до яких на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 04053625) як гуманітарна допомога переміщується товар «грілки для тіла» загальною вагою 13 070 кг, відправник - Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).
Митними органами Республіки Польщі листом від 31.08.2023 № 0201-1GM.542.567.2023.4 (лист Держмитслужби від 04.10.2023 № 26/26-04/7.4/2568) скеровано копії підтвердження (potwierdzenie/confirmation) від 28.02.2023, міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) від 28.02.2023, заяви (декларації) від 28.02.2023 № 222/268, ID для транспортування гуманітарної допомоги в Україну та видруку документу 23PL4010600E012426, відповідно до яких транспортним засобом з реєстраційним номером BC4830PH/BC7581XF переміщується 17320 кг товарів «грілки (для рук та ніг), каністри з воском, антисептичні засоби» як гуманітарна допомога на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради, загальною вартістю 7000 євро, відправник - Fundacja Hub SO!\-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165), водій ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ). Інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері» у вказаних документах відсутня.
Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.06.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував. Громадянин ОСОБА_2 їй не відомий.
Виконавчий комітет Житомирської міської ради листами від 02.11.2023 №11/4281 (вх. Львівської митниці від 02.11.2023 № 60275/6-20) та від 18.12.2023 №11/5074 (вх. Львівської митниці від 22.12.2023 № 79366/6-20) повідомив, що не отримував гуманітарний вантаж «грілки для тіла, віск, антисептичні засоби» вагою 17320 кг від Fundacja Hub SOS-UA, який переміщувався транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 / НОМЕР_1 .
Враховуючи викладене, 01.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України товарів «грілки, віск, антисептичні засоби» загальною вагою 17320 кг та вартістю 7000 євро, що станом на 01.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 271 761,70 гривень, подано документи, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товарів.
Таким чином, ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товарів.
Дії ОСОБА_1 органом митниці кваліфіковані як порушення митних правил, відповідальність за вчинення яких передбачена ч. 1 ст. 483 МК України.
В мотивахприйнятого рішеннясуддя покликаєтьсяна те,що матеріалисправи немістять доказівпро наявністьу діях ОСОБА_1 умислу напорушення митнихправил,передбаченого ч.1ст.483МК України,оскільки не встановлено, що ОСОБА_1 , який був лише перевізником товару, усвідомлював, що подані митному органу документи містять неправдиві відомості стосовно одержувача товарів.
Не погоджуючись із постановою суду, представник Львівської митниці Держмитслужби подав апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати та постановити нову, якою ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, та накласти на нього стягнення у виді штрафу, передбаченого санкцією статті.
В обґрунтування апеляційної скарги покликається на те, що в діях ОСОБА_1 наявний склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України, оскільки останнім для здійснення митного контролю та оформлення вказаних вище товарів подано до митного контролю митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, що містить неправдиві відомості щодо одержувача товарів. Зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги листа митних органів Республіки Польща, в яких відсутня інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері», а також того, що Виконавчий комітет Житомирської міської ради та директор благодійного фонду «Відкрий Двері» повідомили, що не отримували вказаної гуманітарної допомоги. Крім того, звертає увагу, що матеріали справи не містять доказів перевірки договору позички елементів благоустрою від 01 грудня 2022 року.
Захисник Шоколо В.С. в інтересах ОСОБА_1 подав заперечення на апеляційну скаргу, в яких покликається на те, що суд першої інстанції вірно встановив, що останній є перевізником, який не заповнював декларацій та товаро-транспортних накладних, а відтак не може в даному випадку нести відповідальність за ч.1 ст.483 МК України. Зазначає, що митні органи Республіки Польщі підтвердили, що відповідний товар було оформлено та вивезено з території країни як гуманітарна допомога. Звертає увагу, що благодійний фонд «Відкрий Двері» раніше отримував гуманітарну допомогу, відправником якої була Fundacja Hub SOS-UA, а договір позички елементів благоустрою від 01 грудня 2022 року є підтвердженням того, що транзитний склад, на який ОСОБА_1 доставив гуманітарну допомогу, розташований на земельній ділянці, яка перебуває у безоплатному користуванні благодійної організації, яка і є її відправником. Враховуючи наведене, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін.
Заслухавши доводи представника Львівської митниці, який підтримав апеляційну скаргу, доводи захисника, який заперечив проти задоволення апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, приходжу до переконання, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з протоколом про порушення митних правил, ОСОБА_1 ставиться у вину вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.483 МК України.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення передбачена нормами права сукупність об`єктивних і суб`єктивних ознак, за наявності яких діяння можна кваліфікувати як адміністративне правопорушення. Він включає в себе об`єкт, об`єктивну сторону, суб`єкт, суб`єктивну сторону.
Частиною 1 ст. 483 МК України передбачено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Об`єктом правопорушення, передбаченогоза ч.1ст. 483 МК України,є встановлений законодавством України порядок переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушенняза ч.1ст. 483 МК Україниє переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо ціни та вартості товарів, які необхідні для визначення його митної вартості.
Переміщення товарів з приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон: з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Суб`єктивну сторону адміністративного правопорушення становить пов`язаний з його вчиненням психічний стан особи. До ознак, властивих суб`єктивній стороні, належать вина, мотив і мета вчинення правопорушення.
Відтак, підставою для складання протоколу про порушення митних правил є наявність усіх елементів складу. Відсутність хоча б однієї з ознак означає відсутність складу в цілому.
Вважаю, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що у діях ОСОБА_1 відсутні необхідні ознаки суб`єктивної сторони правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, з огляду на наступне.
Так, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 слідував в Україну як водій транспортного засобу з реєстраційним номером BC4830PH/BC7581XF з вантажем: «гуманітарна допомога: віск та антисептик, загальною вагою 4250 кг», який переміщувався на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері», а також «гуманітарна допомога: грілки для тіла, загальною вагою 13 070 кг», який переміщувався на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради.
ОСОБА_1 до митного контролю були подані митні декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, на переміщуваний ним вантаж від 01.03.2023.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що митними органами Республіки Польщі листом від 31.08.2023 № 0201-1GM.542.567.2023.4 (лист Держмитслужби від 04.10.2023 № 26/26-04/7.4/2568) скеровано копії підтвердження (potwierdzenie/confirmation) від 28.02.2023, міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) від 28.02.2023, заяви (декларації) від 28.02.2023 № 222/268, ID для транспортування гуманітарної допомоги в Україну та видруку документу 23PL4010600E012426, відповідно до яких транспортним засобом з реєстраційним номером BC4830PH/BC7581XF переміщується 17320 кг товарів «грілки (для рук та ніг), каністри з воском, антисептичні засоби» як гуманітарна допомога на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради, загальною вартістю 7000 євро, відправник - Fundacja Hub SO!\-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165), водій ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ). Інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері» у вказаних документах відсутня.
Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.06.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував. Громадянин ОСОБА_2 їй не відомий.
Виконавчий комітет Житомирської міської ради листами від 02.11.2023 №11/4281 (вх. Львівської митниці від 02.11.2023 № 60275/6-20) та від 18.12.2023 №11/5074 (вх. Львівської митниці від 22.12.2023 № 79366/6-20) повідомив, що не отримував гуманітарний вантаж «грілки для тіла, віск, антисептичні засоби» вагою 17320 кг від Fundacja Hub SOS-UA, який переміщувався транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 / НОМЕР_1 .
Однак, наявні матеріали справи не доводять наявність в діях ОСОБА_1 умислу на вчинення порушення митних правил.
Так, наявність прямого умислу характеризується тим, що винний чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.
Як вбачаєтьсяіз міжнароднихтоварно-транспортнихнакладних (CMR)від 28.02.2023,які виданіна гуманітарнудопомогу (віск,антисептик тагрілки длятіла),та звідповідних деклараційпро переліктоварів,що визнаютьсягуманітарною допомогою, ОСОБА_4 є перевізникомтакої гуманітарноїдопомоги, яка була завантажена відправником.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 11 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, до якої приєдналась Україна 16.02.2007 року, для цілей митних та інших формальностей, які повинні бути здійснені до доставки вантажу, відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати. Перевізник не зобов`язаний перевіряти вірність і адекватність цих документів та інформації. Відправник несе відповідальність перед перевізником за будь-які збитки, заподіяні відсутністю, недостатністю чи невірністю таких документів та інформації, за винятком випадків незаконних дій або недбалості перевізника.
Згідно ч. 2 ст. 191 Митного кодексу України, перевізники зобов`язані: під час прийняття товарів до перевезення перевіряти точність відомостей щодо кількості вантажних місць, їх маркування, номери, зовнішній стан товарів та їх пакування. У разі неможливості такої перевірки вносити відповідний запис до міжнародної автомобільної накладної (CMR); у строк, встановлений статтею 95 цього Кодексу або встановлений митним органом країни відправлення відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту, доставляти товари до митного органу призначення, а також подавати передбачені законодавством документи на них; не розпочинати вивантаження чи перевантаження товарів без дозволу митного органу; у разі прибуття до митного органу призначення у неробочий час забезпечувати схоронність товарів і вживати визначених митним органом заходів для недопущення їх несанкціонованого вилучення з-під митного контролю; у строки, встановлені статтею 194-2 цього Кодексу, подавати в установленому цим Кодексом порядку до митного органу загальну декларацію прибуття.
Відтак, перевізник не зобов`язаний відповідати за перевірку правильності, достовірності відомостей, які стосуються отримувача товару.
Водночас, ч.2 ст.460 МК України передбачено, що перевізники несуть відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості (стаття 483 цього Кодексу), виключно у разі, якщо ці відомості стосуються кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, а перевізниками не вжито заходів до перевірки правдивості зазначених відомостей або у разі неможливості такої перевірки не внесено відповідного запису до міжнародної автомобільної накладної (CMR).
Судом апеляційної інстанції встановлено, що декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR) від 28.02.2023 були надані ОСОБА_5 відправником (Fundacja Hub SOS-UA).
При цьому,останній виконував лише функцію перевізника, під час завантаження та пакування товару він присутній не був, а повноваженнями на розпакування товару ні отримувач, ні постачальник, його не наділяли.
Встановлено, також, що ОСОБА_1 не є власником товару, його покупцем чи отримувачем.
Вказане свідчить про те, що ОСОБА_4 наведені документи не створював, не заповнював та не формував, а гуманітарна допомога (її обсяг, кількість, найменування) при ввезенні на митну територію України ним не приховувалася.
ОСОБА_1 надав працівникам митного органу усі наявні у нього документи, які були надані йому відправником гуманітарної допомоги, та доставив таку у пункт призначення, який був зазначений у міжнародних товаротранспортних накладних (CMR), а саме на транзитний склад за адресою, яка була зазначена відправником такої допомоги, що підтверджується даними договору позички елементів благоустрою від 01 грудня 2022 року.
Зокрема, з договору вбачається, що транзитний склад у с. Ямпіль, куди ОСОБА_1 доставив гуманітарну допомогу, розташований на земельній ділянці, яка перебуває у безоплатному користуванні Благодійної організації «HUB SOS UA», яка і є відправником гуманітарної допомоги.
Водночас, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що митним органом не надано жодних доказів, які б вказували на те, що договір позички елементів благоустрою від 01 грудня 2022 року є фіктивним, що спростовує доводи апеляційної скарги в цій частині.
Крім того, як встановлено з наданого Митними органами Республіки Польщі підтвердження (potwierdzenie/confirmation) від 28.02.2023, заяви від 28.02.2023 №222/268, а також копії ID для транспортування гуманітарної допомоги в Україну, митні органи Республіки Польща підтвердили те, що відповідний товар було оформлено в них та вивезено з території Польщі як гуманітарна допомога.
Наведені обставини в сукупності свідчать про відсутність мотиву у ОСОБА_1 на вчинення відповідного інкримінованого правопорушення, оскільки в ході розгляду справи взагалі не встановлено, що ОСОБА_1 усвідомлював, що подані митному органу документи містять неправдиві відомості стосовно одержувача товарів.
Відтак, за обставин, які наведені у протоколі, перевізник не може нести відповідальність за ст. 483 МК України за подання документів, що оформлені відправником та містять неправдиві відомості щодо одержувача товарів.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що митний орган володів інформацією про усіх фігурантів даної угоди (відправник, одержувач), адже саме ОСОБА_1 повідомив її уповноваженим представникам митниці.
Доводи апелянтапро те,що судпершої інстанціїне взявдо увагилист митнихорганів РеспублікиПольща,а такожвідповіді Виконавчогокомітету Житомирськоїміської радита директораблагодійного фонду«Відкрий Двері»є безпідставними,оскільки судсаме зврахуванням вказанихлистів прийшовдо вірноговисновку провідсутність вдіях ОСОБА_1 суб`єктивної сторонипорушення митнихправил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, що описав в оскаржуваній постанові.
Зазначення в апеляційній скарзі неправильної дати постанови суду першої інстанції, що оскаржується, є опискою, яка не впливає на хід розгляду справи.
Враховуючи наведене, митним органом не надано жодних належних та допустимим доказів на спростування правильних та обґрунтованих висновків суду першої інстанції та підтвердження доводів апеляційної скарги,оскільки сам факт складення митним органом протоколу про порушення митних правил відносно особи та формальне долучення документів не може свідчити про доведеність її вини у вчиненні правопорушення.
Таким чином, вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, у формі умислу чи необережності не є доведеною, а тому у його діях відсутній склад вказаного адміністративного правопорушення.
Відтак, постанова Галицького районного суду м. Львова від 07 березня 2024 року є законною, обґрунтованою, вмотивованою та підстав для її скасування немає.
Керуючись ст.294 КУпАП, ст.467 МК України -
постановив:
постанову Галицького районного суду м. Львова від 07 березня 2024 року відносно ОСОБА_1 - залишити без змін, а апеляційну скаргу представника Львівської митниці Лубоцького Б. І. без задоволення.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя В.Я. Головатий
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118262294 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Львівський апеляційний суд
Головатий В. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні