П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 квітня 2024 року м. Київ
Справа №357/10055/22
Апеляційне провадження №22-ц/824/5759/2024
Київський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ: судді-доповідача: Соколової В.В.
суддів: Мережко М.В., Поліщук Н.В.
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області, ухваленого під головуванням судді Цукурова В.П., 02 серпня 2023 року у м. біла Церква, повний текст рішення складений 07 серпня 2023 року, у справі за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя, 3» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з утримання будинку та прибудинкової території (внески), та комунальні послуги,
В С Т А Н О В И В
У листопаді 2022 року представник позивача звернувся до суду з вищевказаним позовом.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСББ було створено в 2013 році з метою забезпечення та захисту прав співвласників, дотримання їх обов`язків.
Відповідач ОСОБА_1 був власником:
- квартири НОМЕР_5 загальною площею 132,4 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 301183027 від 22 лютого 2022 року;
- квартири НОМЕР_6 загальною площею 236,3 м2, що підтверджується копією свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 20 серпня 2008 року;
- квартири НОМЕР_7 загальною площею 125,5 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 161421354 від 26 березня 2019 року;
- квартири НОМЕР_8 загальною площею 109,8 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 161440561 від 19 березня 2019 року;
- нежитлового приміщення № НОМЕР_1 загальною площею 57,0 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 300925101 від 22 лютого 2022 року;
- нежитлового приміщення № НОМЕР_2 загальною площею 117,4 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 300934509 від 22 лютого 2022 року;
- нежитлового приміщення № НОМЕР_3 загальною площею 290,6 м2, що підтверджується інформаційною довідкою за № 301179611 від 22 лютого 2022 року в будинку за адресою: АДРЕСА_5 та є співвласником багатоквартирного будинку в якому створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя,3».
Щомісяця ОСББ «Гоголя, 3» нараховувало відповідачу на підставі укладеного договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення з Товариством з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» за №6047 від 28 листопада 2013 року вартість послуги за споживання холодного водопостачання та водовідведення. На підставі договору про надання послуг з вивезення та захоронення побутових відходів, укладеного з Приватним акціонерним товариством «КАТП-1028» за №1876-19 від 23 листопада 2018 року, нараховувало відповідачу вартість послуги з вивезення та захоронення побутових відходів.
Позивач належним чином, регулярно та в повному обсязі не здійснював оплату вартості наданих послуг, внаслідок чого виникла заборгованість зі сплати комунальних послуг.
26 травня 2023 представник позивача подав заяву про зменшення позовних вимог, в якій просив суд стягнути із відповідача на його користь заборгованість за централізоване холодне водопостачання та водовідведення за період з 01 січня 2022 року по 31 серпня 2022 року за особовим рахунком № НОМЕР_4 у сумі 5935,83 грн та судові витрати /т.2 а.с. 127-130, 131, 132/.
Рішенням Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 02 серпня 2023 року позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя, 3» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з утримання будинку та прибудинкової території (внески), та комунальні послуги - задоволено.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя, 3» заборгованість за централізоване холодне водопостачання та водовідведення за період з 01 січня 2022 року по 31 серпня 2022 року за особовим рахунком № НОМЕР_4 у сумі 5935,83 грн.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя, 3» судовий збір у розмірі 2481,00 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх доведеності та обгрунтованості.
Не погодився із зазначеним рішенням суду відповідач, його представником подана апеляційна скарга, в якій зазначається порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з неповним з`ясування обставин, що мають значення для справи. Представник відповідача вказує на те, що враховуючи заяви позивача про зменшення позовних вимог, предметом розгляду залишився розмір заборгованості за споживання холодного водопостачання та водовідведення по квартирі НОМЕР_5 за період з 01 січня 2020 року по 01 вересня 2022 року в загальному розмірі 5936, 80 грн, з яким він не погоджується з підстав його необгрунтованості нарахування.
Вказує на те, що в квітні 2023 року на рахунок позивача було перераховано розмір грошової суми, який повністю покривав заборгованість за спірний період, в тому числі включно по березень 2023 року.
Також вказує на те, що застосування позивачем методики нарахування спожитої води за середнім показником вказує на ознаки наявності прихованого доходу об`єднання, в зв`язку з чим і виник спір в цій частині, що є недопустимим та є обгрунтованим ризиком втрати статусу неприбуткової організації ОСББ, так як позивач, повинен розподілити загальний обсяг води за відповідний місяць згідно показників загальнобудинкового лічильника та згідно виставлених щомісячних рахунків ТОВ «Білоцерківвода», а різницю за нормами закону покласти на тих споживачів, у яких, як приклад не опломбовані лічильники або за їх фактичними показниками, а не за середнім показником розрахованим неправомірним, який грунтується позивачем на припущеннях та на нормах, які не підлягають застосуванню за даних обставин справи, так як за даною методикою позивача , мають місце ознаки прихованого доходу та покладення на відповідача неправомірних вимог і в подальшому.
Також, звертає увагу, що Актом обстеження вузла обліку холодного водопостачання від 17 грудня 2021 року підтверджується закінчення терміну повірки лічильника №9257690, який розміщений в підвальному приміщенні №60 багатоквартирного будинку, який було замінено 19 травня 2022 року на лічильник із заводським номером 220052384А, відповідно до рекомендацій на наступний день після обстеження вузла обліку водопостачання та зняття показників води із лічильника за заводським номером №9257690 показник якого становив 2261.
За таких обставин, не може вважатись оскаржуване рішення таким, що ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався відповідач, як на підставу своїх заперечень.
На підставі викладеного, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
У відзиві на апеляційну скаргу представник ОСББ «Гоголя, 3» вказує на те, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а доводи викладені в апеляційній скарзі є безпідставними та такими, що не спростовують висновки викладені в рішенні суду. Просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У порядку ч.1 ст. 369 ЦПК України апеляційні скарги на рішення суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Згідно з ч.13 ст. 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з такого.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить квартира АДРЕСА_6 загальною площею 132,4 м2, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 301183027 від 22 лютого 2022 року /т.1 а.с. 39-43/.
На ім'я ОСОБА_1 відкрито особовий рахунок № НОМЕР_4 по внесках на утримання будинку і споруд та прибудинкової території, компенсацію витрат на холодне водопостачання та водовідведення, поводження з твердими побутовими відходами за вказаною адресою /т.1 а.с. 38, 48/.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гоголя, 3» зареєстровано у якості юридичної особи з 13 травня 2011 року /т.1 а.с. 9/.
На підставі договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення № 6047 від 28 листопада 2013 року, укладеного між ОСББ «Гоголя, 3» та ТОВ «Білоцерківвода», ОСББ «Гоголя, 3» нараховує відповідачу вартість послуги за споживання холодного водопостачання та водовідведення /т.1 а.с. 24-27, 28/.
Згідно з актом обстеження вузла обліку від 17 грудня 2021 року, вузол обліку холодного водопостачання - лічильник № 9257690 було розпломбовано /т.1 а.с. 45/.
19 травня 2022 року відповідачем у підвальному приміщенні №60 багатоквартирного будинку, з якого обліковується холодне водопостачання до квартири № НОМЕР_5 , було замінено вузол обліку холодного водопостачання - лічильник №9257690 на лічильник із заводським номером 220052384А /т.1 а.с. 45, 177 - 179/.
02 січня 2023 року відповідач звернувся до ОСББ «Гоголя, 3» із заявою про проведення комісійного обстеження вузлів обліку холодного водопостачання у період з 09 січня 2023 року по 12 січня 2023 року /т.2 а.с. 36/.
Позивачем опломбування лічильника із заводським номером 220052384А не здійснювалося, облік вказаного лічильника не проводився.
27лютого 2023 року співвласниками квартир НОМЕР_9 та НОМЕР_10 ОСОБА_3 та ОСОБА_4 було складено Акт №586 комісійного огляду вузла обліку холодного водопостачання житлових та нежитлових приміщень №№ НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_7, НОМЕР_8 в будинку АДРЕСА_5 , у якому, поряд із іншим, зафіксовано показники та відомості лічильника №220052384А /т.2 а.с. 55/.
Відповідачем здійснено наступні перерахування коштів по особовому рахунку № НОМЕР_4 за централізоване холодне водопостачання та водовідведення на рахунки ОСББ «Гоголя, 3»: 12898,57 грн за період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року; 16748,25 грн за період з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року; 4278,00 грн за період з 01січня 2022 року по 30 квітня 2022 року; 2083,20 грн за період з 01 травня 2022 року 28 лютого 2023 року; 1971,60 грн за період з 01 березня 2023 року по 31 березня 2023 року /т.2 а.с. 85, 86, 87, 88, 89/.
Станом на 31 серпня 2022 року, на думку позивача, за відповідачем ОСОБА_1 рахується заборгованість за послуги з централізованого холодного водопостачання та водовідведення в сумі 5935,83 грн по особовому рахунку № НОМЕР_4 в період з 01 січня 2022 року по 31 вересня 2022 року /т.2 а.с. 131/.
Відповідач вважає вказані позивачем розрахунки неправомірними, оскільки вони здійснено не на підставі показників лічильника №220052384А, а у відповідності до Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2019 року за №690 /т.2 а.с. 144/.
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ч.1 ст.4 ЦПК України).
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власність зобов'язує.
Приписами ст. 322 ЦК України передбачено, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються спеціальним Законом України «Про житлово-комунальні послуги».
У п. 5 ч. 3 вказаного Закону визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Згідно із положеннями ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до житлово-комунальних послуг належать: комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Відповідно до ст.4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань співвласників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначені Законами України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» та «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
Відповідно до положень ч. 1 ст. 17, ст. 20, ч. ч. 6, 7, 8 ст. 22, ч. 4 ст. 23 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» власники квартир у багатоквартирному будинку, функції по утриманню якого і прибудинкової території здійснює об`єднання співвласників, зобов`язані нести витрати по утриманню спільного неподільного майна.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» органами управління об`єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об`єднання.
Положеннями ч. 9 ст. 10 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» передбачено, що до виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься, зокрема: затвердження кошторису, балансу об`єднання та річного звіту; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Частиною 20 вказаної статті визначено, що до компетенції правління відноситься, серед іншого, здійснення контролю за своєчасною сплатою співвласниками внесків і платежів та вжиття заходів щодо стягнення заборгованості згідно з законодавством; укладення договорів про виконання робіт, надання послуг та здійснення контролю за їх виконанням.
Частиною 3 ст. 12 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» встановлено, що невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком.
За правилами ст. 17 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків об`єднання має право вимагати від співвласників своєчасної та у повному обсязі сплати всіх встановлених цим Законом та статутом об`єднання внесків і платежів, звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та Статутом об`єднання внески і платежі.
Обов`язки співвласників багатоквартирного будинку та їх відповідальність викладені у статті 7, 8 Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», серед яких забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; використовувати спільне майно багатоквартирного будинку за призначенням; виконувати рішення зборів співвласників; забезпечувати додержання вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення приміщень або їх частин; відшкодовувати збитки, завдані майну інших співвласників та спільному майну багатоквартирного будинку. Кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника. Співвласники несуть відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання своїх обов`язків як співвласників. Відповідальність кожного співвласника визначається пропорційно до його частки співвласника. Співвласник звільняється від відповідальності за договором, який є обов`язковим для всіх співвласників, якщо доведе, що належним чином виконав відповідні обов`язки співвласника. Співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків. Розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним належить до повноважень зборів співвласників, а також прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, в т.ч. відключення будинку від мереж (систем) централізованого постачання комунальних послуг у порядку, встановленому законом, і визначення системи подальшого забезпечення будинку комунальними послугами, за умови дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
За змістом ст. 11 Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» рішення зборів співвласників є обов`язковими для всіх співвласників, включаючи тих, які набули право власності на квартиру чи нежитлове приміщення після прийняття рішення. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про особливості здійснення прав власності у багатоквартирному будинку», витрати на управління багатоквартирним будинком в тому числі включають: витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічної переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку та інше.
Частиною 2 ст. 12 Закону України «Про особливості здійснення прав власності у багатоквартирному будинку» визначено, що витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток, якщо рішенням зборів співвласник або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат.
У зв`язку з прийняттям Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22 червня 2017 року № 2119-VIII, зі структури тарифів було вилучено витрати, пов`язані з обслуговуванням та повіркою загально будинкових та індивідуальних засобів обліку води (на відміну від світло- та газо-постачальників у яких в тарифі включені витрати на повірку лічильника за рахунок виконавця послуг).
Згідно з ч. 2 ст.6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» обслуговування та заміна вузлів розподільного обліку/приладів-розподілювачів теплової енергії здійснюється за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено законом або договором.
Відповідно до п. 4 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюється за рахунок власників таких вузлів обліку».
Частиною 2 ст.4 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» передбачено, що власники (співвласники) приміщень у будівлі, в якій окремі приміщення є самостійними об`єктами нерухомого майна, у разі приєднання такого будинку (будівлі) до зовнішніх інженерних мереж або обладнання такого будинку (будівлі) системою автономного теплопостачання, автономного гарячого водопостачання, автономного водопостачання зобов`язані забезпечити оснащення належних їм приміщень вузлами розподільного обліку відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води, крім випадків, передбачених частинами п`ятою - сьомою цієї статті.
Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» передбачено, що у будівлях, зазначених у частинах другій і третій статті 4 цього Закону, обсяг відповідної комунальної послуги, визначений за допомогою вузла комерційного обліку (а у випадках, передбачених частиною другою статті 9 цього Закону, - за розрахунковим або середнім споживанням), розподіляється між усіма споживачами з урахуванням показань вузлів розподільного обліку, приладів - розподілювачів теплової енергії відповідно до частин другої - четвертої цієї статті.
Відповідно до пункту 4 Розділу «I. Загальні положення» Порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 жовтня 2018 року за №270 (надалі - Порядок № 270) визначено, що прийняття на абонентський облік вузлів обліку здійснюється:
вузла комерційного обліку - оператором зовнішніх інженерних мереж, а в разі, якщо оператор зовнішніх інженерних мереж не є виконавцем відповідної комунальної послуги,- оператором зовнішніх інженерних мереж та виконавцем відповідної комунальної послуги;
вузла розподільного обліку - виконавцем відповідної комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами.
Розділом «II. Прийняття на абонентський облік вузла розподільного обліку/ приладу - розподілювача теплової енергії» Порядку № 270 визначено механізм щодо послідовність дій по опломбуванню вузла обліку, зокрема:
1. Вузол розподільного обліку / прилад - розподілювач теплової енергії, встановлений у приміщенні будівлі, приймається на абонентський облік виконавцем відповідної комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами протягом 14 календарних днів з дня надходження відповідного звернення від власника (співвласників) будівлі (для приміщення у будівлі, яке не є самостійним об`єктом нерухомого майна) або власника відповідного приміщення (якщо окреме приміщення у будівлі є самостійним об`єктом нерухомого майна).
2. Власник приміщення у будівлі, яке є самостійним об`єктом нерухомого майна, власник будівлі, в якій окреме приміщення не є самостійним об`єктом нерухомого майна, подає виконавцю відповідної комунальної послуги або визначеній власником (співвласниками) будівлі іншій особі, яка здійснює розподіл між споживачами обсягів комунальних послуг, письмову заяву в довільній формі про прийняття вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) на абонентський облік, у якій зазначає:
найменування юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, яка є власником приміщення або будівлі;
поштову адресу заявника (власника або представника власника (співвласників) будівлі);
спосіб отримання повідомлення та адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним та відповідний засіб зв`язку з ним (адреса електронної пошти тощо);
місцезнаходження приміщення, в якому встановлено вузол розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії;
перелік документів, що додаються до заяви:
копія документа, що підтверджує право власності на приміщення;
копія декларації про відповідність засобу вимірювальної техніки;
копія супровідної документації до засобу (засобів) вимірювальної техніки, що входять до складу вузла обліку / копія супровідної документації до приладу - розподілювача теплової енергії;
копія акта приймання-передавання робіт із встановлення вузла обліку / приладу - розподілювача теплової енергії (за наявності).
Заяву підписує власник будівлі, приміщення або його представник. Представник додає до заяви документ, що підтверджує його повноваження.
3. Виконавець відповідної комунальної послуги або визначена власником (співвласниками) інша особа, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами, протягом 5 календарних днів з дня отримання повідомлення призначає дату і час огляду й опломбування вузла обліку та повідомляє про них власнику приміщення, будівлі або його представнику.
4. Повідомлення власнику (співвласникам) будівлі, приміщення або його (їх) представнику про дату і час огляду й опломбування вузла обліку надсилається виконавцем відповідної комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами у спосіб, зазначений у заяві про прийняття вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) на абонентський облік, не пізніше ніж за 5 календарних днів до дати такого огляду й опломбування.
5. Огляд і опломбування вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) проводяться представником виконавця відповідної комунальної послуги, іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, у присутності власника (співвласників) окремого приміщення/будівлі (для приміщень, які не є самостійними об`єктами нерухомого майна) або його представника.
Представник виконавця відповідної комунальної послуги, визначеної власником (співвласниками) іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами, який здійснює огляд і опломбування вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії, повинен мати при собі документи, що підтверджують його особу та повноваження (службове посвідчення тощо).
Огляд та опломбування вузла розподільного обліку можуть проводитися за відсутності власника (співвласників) приміщення/будівлі або його (їх) представника, якщо він був належним чином повідомлений про дату і час огляду й опломбування та якщо без нього представник виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, має можливість безперешкодного доступу до вузла розподільного обліку.
У разі відсутності власника (співвласників) приміщення/будівлі або його представника, що унеможливлює доступ представника виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, до вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії, представник виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, складає про це акт у довільній формі та призначає нові дату і час огляду й опломбування вузла обліку та повідомляє про них власнику (співвласникам) приміщення/будівлі або його (їх) представнику.
6. Під час огляду вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії перевіряються:
відповідність даних елементів вузла обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) зазначеним у супровідній документації;
копія декларації про відповідність засобу вимірювальної техніки (для засобів вимірювальної техніки, що встановлюються вперше);
наявність повірочного тавра на засобі вимірювальної техніки або запису з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів або свідоцтва про повірку засобу вимірювальної техніки, що входять до вузла розподільного обліку (для засобів вимірювальної техніки, що були у використанні);
строк дії повірки приладу обліку.
7. У разі відсутності порушень вимог частини першої статті 4 Закону представник виконавця відповідної комунальної послуги, визначеної власником (співвласниками) іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами, виконує опломбування вузла розподільного обліку (його засобу вимірювальної техніки, запірної арматури), приладу - розподілювача теплової енергії та запірної арматури на опалювальному приладі, на якому прилад-розподілювач встановлено, та складає акт про прийняття вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії на абонентський облік відповідно до додатка 2 до цього Порядку.
Опломбування вузла розподільного обліку (його засобу вимірювальної техніки, запірної арматури) / приладу - розподілювача теплової енергії та запірної арматури опалювального приладу, на якому встановлено прилад - розподілювач теплової енергії, здійснюється пломбами виконавця відповідної комунальної послуги, визначеної власником (співвласниками) іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами.
Дата опломбування та початкові показання приладів обліку вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) зазначаються в акті про прийняття вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії на абонентський облік.
Акт про прийняття вузла розподільного обліку / приладу - розподілювача теплової енергії на абонентський облік складається у двох примірниках та підписується представником виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, та присутнім власником (співвласниками) будівлі, приміщення чи його (їх) представником. Власник (співвласники) будівлі, приміщення або його (їх) представник мають право додати до акту свої письмові зауваження, про що робиться відмітка в акті.
Один примірник акту з додатками до нього (за їх наявності) залишається у виконавця відповідної комунальної послуги або визначеної власником (співвласниками) будівлі іншої особи, яка здійснює розподіл обсягів комунальної послуги між споживачами, а другий примірник надається присутньому власнику (співвласникам) будівлі, приміщення чи його (їх) представнику, в разі відсутності представника під час огляду й опломбування - надсилається йому засобами поштового зв`язку.
Пунктом 2 Розділу «I. Загальні положення» Порядку № 270 зазначено «У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
Частиною 2 ст. 4 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» зазначено: Власники (співвласники) приміщень у будівлі, в якій окремі приміщення є самостійними об`єктами нерухомого майна, у разі приєднання такого будинку (будівлі) до зовнішніх інженерних мереж або обладнання такого будинку (будівлі) системою автономного теплопостачання, автономного гарячого водопостачання, автономного водопостачання зобов`язані забезпечити оснащення належних їм приміщень вузлами розподільного обліку відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води, крім випадків, передбачених частинами п`ятою - сьомою цієї статті.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» у будівлях, зазначених у частинах другій і третій статті 4 цього Закону, обсяг відповідної комунальної послуги, визначений за допомогою вузла комерційного обліку (а у випадках, передбачених частиною другою статті 9 цього Закону, - за розрахунковим або середнім споживанням), розподіляється між усіма споживачами з урахуванням показань вузлів розподільного обліку, приладів - розподілювачів теплової енергії відповідно до частин другої - четвертої цієї статті.
Статтею 76 ЦПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до ст.77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Згідно зі ст. 79 ЦПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
У свою чергу, ст. 80 ЦПК України передбачає, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стаття 81 ЦПК України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
З наведених обставин справи вбачається, що відповідач є власником квартири АДРЕСА_6 загальною площею 132,4 м2.
17 грудня 2021 року вузол обліку холодного водопостачання, яке здійснюється до квартири НОМЕР_5 - лічильник № 9257690 було розпломбовано. Дана обставина не оспорюється сторонами у справі.
Сторонами також не оспорюється той факт, що відповідачу за вказаною адресою надавалися послуги з централізованого холодного водопостачання та водовідведення у спірний період, тобто з 01 січня 2022 року по 31 серпня 2022 року.
Разом з цим, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази на підтвердження того, що позивачем здійснювалося опломбування лічильника із заводським номером 220052384А, та постановки на облік вказаного лічильника, а також докази звернення відповідача до позивача щодо здійснення такого опломбування лічильника та постановки його на облік у порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік, затвердженому наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 жовтня 2018 року за № 270.
Таким чином, станом на 31 серпня 2022 року за відповідачем ОСОБА_1 рахується заборгованість за послуги з централізованого холодного водопостачання та водовідведення в сумі 5935,83 грн по особовому рахунку № НОМЕР_4 за період з 01 січня 2022 року по 31 серпня 2022 року.
Відповідач не погодився з такими розрахунками, посилаючись на те, що вони здійснені не на підставі показників лічильника №220052384А, а у відповідності до Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2019 року за №690.
Однак, вказане твердження відповідача суд апеляційної інстанції до уваги не приймає, оскільки п.20 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2019 року за №690 передбачено, що на час відсутності вузла обліку у зв'язку з проведенням повірки (ремонту) для цілей розподільного обліку приймається середньодобове споживання таким споживачем питної води за попередні 12 місяців.
Таким чином, розрахунок позивачем здійснено у відповідності до норм законодавства.
Посилання в апеляційній скарзі на те, що Актом обстеження вузла обліку холодного водопостачання від 17 грудня 2021 року підтверджується закінчення терміну повірки лічильника №9257690, який розміщений в підвальному приміщенні №60 багатоквартирного будинку, який було замінено 19 травня 2022 року на лічильник із заводським номером 220052384А, відповідно до рекомендацій на наступний день після обстеження вузла обліку водопостачання та зняття показників води із лічильника за заводським номером №9257690 показник якого становив 2261, відхиляються апеляційним судом.
Так, з матеріалів справи не вбачається, що на адресу позивача у період заявлених позовних вимог надходило письмове звернення від відповідача в довільній формі про прийняття вузла розподільного обліку холодного водопостачання та водовідведення із заводським номером 220052384А по особовому рахунку № НОМЕР_4 з необхідним переліком документів, що передбачені Порядком №270. Натомість, в матеріалах справи міститься копія заяви про проведення комісійного обстеження вузлів обліку холодного водопостачання від 02 січня 2023 року у період з 09 січня 2023 року по 12 січня 2023 року та копія Акту №586 від 27 лютого 2023 року про комісійний огляд вузла обліку холодного водопостачання житлових та нежитлових приміщень №№ НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_7, НОМЕР_8 в будинку АДРЕСА_5 , що не відповідає акту про прийняття вузла розподільного обліку/приладу - розподілювача теплової енергії на абонентський облік відповідно до додатка №2 до Порядку 270. Крім того, вказані документи складені за період, що виходить за межі заявлених позовних вимог. Також слід звернути увагу, що звернення відповідача до позивача з проханням здійснити комісійне обстеження не є поняттям звернення власника із заявою про прийняття вузла розподільного обліку холодного водопостачання та водовідведення на абонентський облік.
Таким чином твердження позивача, щодо встановлення нового лічильника холодного водоспоживання по квартирі № НОМЕР_5 саме 19 травня 2022 року не відповідає дійсності, оскільки власник засобу обліку зобов`язаний був повідомити та запросити уповноважену особу ОСББ для здійснення спільних дій по взяттю на облік вузла обліку водопостачання по квартирі № НОМЕР_5 , спільно оглянути, зафіксувати найменування приладу, заводський №. покази лічильника, місце встановлення, дату встановлення, проставити особисті підписи з двох сторін представників та занести іншу інформацію до акту обстеження/звірки чи взяття на облік, однак такі докази в матеріалах справи відсутні.
А отже висновок суду першої інстанції про доведеність позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за централізоване холодне водопостачання та водовідведення за період з 01 січня 2022 року по 31 серпня 2022 року за особовим рахунком № НОМЕР_4 у сумі 5935,83 грн відповідає обставинам справи та вимогам
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що судом першої інстанції надана вірна оцінка доказам, що були предметом дослідження в судовому засіданні суду першої інстанції, ним повно і об`єктивно з`ясовані дійсні обставини справи, перевірені доводи і заперечення сторін зібраними у справі доказами, яким надана належна правова оцінка. Оскаржуване рішення, постановлене з додержанням вимог матеріального і процесуального права, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, понесені відповідачем витрати на цій стадії розгляду справи компенсації не підлягають.
Керуючись ст.ст. 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд апеляційної інстанції
П О С Т А Н О В И В
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 02 серпня 2023 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.3 ст. 389 ЦПК України.
Суддя-доповідач: В.В. Соколова
Судді: М.В. Мережко
Н.В. Поліщук
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118265060 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Соколова Вікторія Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні