Рішення
від 08.04.2024 по справі 320/44492/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2024 року м. Київ № 320/44492/23

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовом Акціонерного товариства «Укртрансгаз»

до Головного управління ДПС у Київській області

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» (далі - позивач/АТ «Укртрансгаз») звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач/ГУ ДПС у Київській області), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ДПС у Київській області, яка виразилась у не підготовці та ненаданні до органу Казначейства висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 193449,39 гривень;

- зобов`язати ГУ ДПС у Київській області підготувати та подати до органу Казначейства висновок про повернення АТ «Укртрансгаз» суми сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в розмірі 193449,39 гривень.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.12.2023 позовна заява розподілена судді Жуковій Є.О.

06 грудня 2023 року зазначену позовну заяву фактично передано судді Жуковій Є.О.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у жовтні 2020 року ним була подана уточнююча податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (реєстраційний № 9272217812 від 21.10.2020), згідно з якою було проведено зменшення задекларованих сум податку на нерухомість за об`єктами нерухомості, які належать до категорії державного майна. У зв`язку із вищезазначеними подіями на підставі поданих уточнюючих декларацій у товариства виникла переплата з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (нежитлова нерухомість) у сумі 193449,39 грн. Враховуючи той факт, що АТ «Укртрансгаз» не було та не є власником об`єктів нерухомого майна, а отже, й не має обов`язку сплачувати податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, тому кошти, що були перераховані до бюджету на підставі положень Податкового кодексу України, є помилково сплаченими грошовими зобов`язаннями. Отже, переплата з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (нежитлова нерухомість) у сумі 193 449,39 грн підлягає поверненню позивачу з відповідного бюджету згідно статті 43 Податкового кодексу України. Просить суд задовольнити позов.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.12.2023 відкрито провадження у справі №320/44492/23, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів.

Відповідно до довідок про доставку електронного листа, документ в електронному вигляді «Ухвала про відкриття спрощеного провадження без проведення судового засідання» від 08.12.2023 по справі №320/44492/23 доставлено до електронного кабінету АТ «Укртрансгаз» та ГУ ДПС у Київській області 11.12.2023.

02 січня 2024 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ГУ ДПС у Київській області надійшов відзив на позовну заяву з додатками.

Відповідач із позовом не погоджується та вважає його необґрунтованим та такими, що не підлягає задоволенню. Вказує, що 26.08.2022 АТ «Укртрансгаз» в особі філії «Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз» було подано нові заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів. Розглянувши ці заяви, ГУ ДПС у Київській області направило лист про розгляд заяви щодо перерахування коштів від 30.08.2022 №20557/6/10-36-04-10 до Філії «Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз», яким залишено без виконання заяви від 26.08.2022 №25758736, №25758732, №25742357 у зв`язку з тим, що в заявах не вірно зазначено бюджетний рахунок по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (КБК 18010400) до Богуславської міської територіальної громади (код адміністративно-територіальної одиниці 1003), та код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок.

ГУ ДПС у Київській області діяло на підставі та у порядку, визначеному чинним законодавством України, а підстави для зобов`язання ГУ ДПС у Київській області підготувати та подати до органу Казначейства висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» суми сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у сумі 193 449,39 грн, відсутні. Крім того, вказує на пропуск строку звернення до суду із цим позовом. Просить суд відмовити у задоволенні позову.

05 січня 2024 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

В своїй відповіді на відзив позивач зазначає, що відображення в Електронному кабінеті товариства оплати податкових зобов`язань, проведеної Філією, в свою чергу підтверджує, що АТ «Укртрансгаз» своєчасно та в повному обсязі виконало вимоги пп. 16.1.4 п. 16.4 ст. 16, ст. 36 та 38 ПК України щодо обчислення, декларування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а виконання зобов`язання з перерахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, підтверджується тим, що кошти своєчасно та в повному обсязі надійшли на рахунки ГУ ДПС у Київській області, що не заперечується відповідачем. Відповідачем у відзиві на позовну заяву не зазначено (не доведено) обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, і жодним чином не спростовано позовні вимоги АТ «Укртрансгаз», а також не надано будь-яких належних доказів на підтвердження таких заперечень.

Отже, невчинення дій відповідачем щодо виконання обов`язку у складанні висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та неподання такого висновку для виконання органу, що здійснює казначейське обслуговування, є такими, що суперечать вимогам законодавства. Просить суд задовольнити позов

З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 30019801) є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який сплачується юридичними особами, що є власниками об`єктів нежитлової нерухомості.

На території Дибинецької сільської ради Богуславського району Київської області, відповідно до відомостей про юридичну особу (балансоутримувача державного майна) Форма №2б(к), розміщене нерухоме майно, яке є об`єктом державної власності та до 31.12.2019 обліковувалось на балансі АТ «Укртрансгаз», а саме: будівля складу балонів КС 35; будівля протипожежної насосної станції Компресорна; будівля комплектної трансформаторної підстанції ус; будівля установки знезалізнення води Компресорна с; будівля заглибленого складу Компресорна станція КС; будівля комплексної трансформаторної підстанції ус; будівля виробничо-експлуатаційного блоку Компресор; будівля складу імпортного устаткування Компресорна; будівля мастилогосподарства Компресорна станція КС; система оливопостачання Компресорна станція КС - 35; блок-бокс компресора стисненого повітря Компресори; будівля холодного складу Компресорна станція КС-35; будівля туалету складського господарства Компресор; будівля теплого складу №1 Компресорна станція КС-3; прохідна складів Компресорна станція КС-35 Ставище; будівля газової електростанції КИЗТОИ Компресорна; будівля виробничо-експлуатаційного блоку Компресор; будівля операторної КЦ Компресорна станція КС-35; будівля блоку підготовки; будівлі і споруди блоку підготовки газу; будівля службово-експлуатаційного ремонтного блоку; будівля їдальні Компресорна станція КС-35; будівля овочесховища їдальні. Компресорна станція; будівля допоміжного приміщення Компресорна станція; укриття та блок-бокс ГПА ст.№1 Компресорна станція; укриття та блок-бокс ГПА ст.№2. Компресорна станція; укриття та блок-бокс ГПА ст.№3. Компресорна станція; будівля допоміжних технологічних систем ГПУ-16К Во; будівля КТП Водолій КС, Компресорна станція КС-35Б; будівля службово-експлуатаційного блоку «Водолій»; будівля блоку редукування паливного газу Компресор; споруда малогабаритної каналізаційної насосної уст; споруда малогабаритної каналізаційної насосної уст; споруда малогабаритної каналізаційної насосної уст; будівля зберігання резервного двигуна Компресорна; будівля мастилогосподарства Компресорна станція; будівля автоматичної насосної пожежної установки К; будівля блока зарядки балонів СО2 Компресорна станція; будівля очисних споруд БІО-25; будівля насосної станції артсвердловини №1; будівля насосної станції артсвердловини №2; будівля насосної станції артсвердловини №3; будівля насосної станції артсвердловини №4; будівлі хлораторної установки; будівля ГРС Богуслав; будівля теплового складу №2; будівля на компресорній станції КС-35С.

Об`єкти нерухомості, які розміщені на території Дибинецької сільської ради є власністю Держави, та обліковувались на балансі АТ «Укртрансгаз».

Відповідно до пп. 266.1.1 п. 266.1 та пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України (далі - ПК України) АТ «Укртрансгаз» обчислило суму податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік (станом на 01.01.2020), та до 20.02.2020 подало до ГУ ДПС у Київській області звітну декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з реєстраційним номером № 9012283409, в якій задекларовано податкове зобов`язання у сумі 475 648,82 грн з податку на об`єкти житлової нерухомості та 257 932,48 грн з податку на об`єкти нежитлової нерухомості щодо об`єктів нерухомості, розташованих у Київській області.

На підставі вищезазначеної податкової декларації товариством в особі Філії «Оператор газотранспортної системи України» (код 41635376) (далі також - Філія) задекларовані суми податкових зобов`язань з податку на об`єкти нежитлової нерухомості, а за І-ІІІ квартали 2020 року на загальну суму 193 449,39 грн були сплачені своєчасно і в повному обсязі платіжними дорученнями від 24.03.2020 №11505 у сумі 64 483,13 грн, від 06.07.2020 № 19438 у сумі 64 483,13 грн, від 28.07.2020 №21045 у сумі 64 483,13 грн.

Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», Директиви Європейського Парламенту та Ради від 13.07.2009 №2009/73/ЄС на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 18.09.2019 № 840 «Про відокремлення діяльності з транспортування природного газу та забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи» та від 15.11.2019 № 942 «Деякі питання управління майном, що перебуває в державній власності та використовується для забезпечення транспортування природного газу магістральними газопроводами» АТ «Укртрансгаз» передало об`єкти нерухомості на баланс іншої юридичної особи - ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (код ЄДРПОУ 42795490, далі - ТОВ «ОГТСУ») за Актом приймання передачі від 01.01.2020 як майно, що перебуває у державній власності у складі магістральних газопроводів та всіх об`єктів і споруд, пов`язаних з ними єдиним технологічним процесом, і використовується для забезпечення транспортування природного газу магістральними газопроводами та діяльності оператора газотранспортної системи.

Податкові зобов`язання АТ «Укртрансгаз» з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо вказаних об`єктів нерухомості були відкориговані товариством шляхом подання уточнюючої декларації з податку на нерухоме майно у серпні 2020 року (№9216111266 від 31.08.2020), виходячи із дати переоформлення ТОВ «ОГТСУ» правовстановлюючих документів.

Враховуючи Індивідуальну податкову консультацію№ 3715/ІПК/99-00-04-03-03-06 від 04.09.2020, яка була надана ДПС України на запит товариства 07.09.2020 вх. №1001вих-20-11924, у жовтні 2020 року була подана уточнююча податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (реєстраційний № 9272217812 від 21.10.2020), згідно з якою було проведено зменшення задекларованих сум податку на нерухомість, за об`єктами нерухомості, які належать до категорії державного майна.

На підставі поданих уточнюючих декларацій у товариства виникла переплата з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (нежитлова нерухомість) у сумі 193 449,39 грн.

08 липня 2021 року на виконання вимог законодавства України АТ «Укртрансгаз» до ГУ ДПС у Київській області, Богуславська Державна податкова інспекція (Богуславський район) було подано заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у розмірі 193 449,39 грн за № 9183640203.

ГУ ДПС у Київській області листом від 12.07.2021 № 26926/6/10-36-04-06 було запропоновано товариству надати витяги з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності з урахуванням змін, які відбулися в цей період, а також інші документи, які стосуються нарахування та слати податків.

На зазначене повідомлення, позивачем листом від 04.08.2021 №1001вих-21-5847 надані ГУ ДПС у Київській області пояснення з посиланням на норми законодавства та додані необхідні підтверджуючі документи щодо порядку оплати Товариством податкових зобов`язань з податку на нерухомість.

Проте, відповідачем заяву та пояснення позивача було проігноровано: не складено висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету, висновок до органу, що здійснює казначейське обслуговування, не поданий, відповідь на зазначений лист не надійшла.

Листами відповідача від 22.09.2021 №34515/6/10-36-12-05, від 04.11.2021 № 39447/6/10-36-12-05, від 14.09.2021 №33175/6/10-36-04-02 на інші заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів з аналогічних підстав, відповідач повідомив, що виконання заяви, поданої позивачем, є неможливим.

08 серпня 2022 року позивачем було подано нову заяву про повернення помилково сплаченої суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в особі Філії «Оператор газотранспортної системи України».

Листом №18863/6/10-36-04-10 від 12.08.2022 відповідач відмовив у задоволенні звернення позивача.

ГУ ДПС у Київській області від 12.08.2022 №18863/6/10-36-04-10 товариством в особі філії «Оператор газотранспортної системи України» були направлені заяви про повернення Філії «Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 41635376) №25758736, 25758732 та 25742357.

Листом від 30.08.2022 №20557/6/10-36-04-10 відповідач зазначив, що у заявах невірно зазначений бюджетний рахунок з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Не погоджуючись із протиправною бездіяльністю відповідача позивач звернувся із цим адміністративним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі ПК України, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платнику надається право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Підпунктом 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Згідно пункту 43.1 статті 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

За правилами пункту 43.3 статті 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Відповідно до пункту 43.2 статті 43 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Пунктом 43.4 ст. 43 ПК України встановлено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Згідно з пунктом 43.5 статті 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

Згідно пункту 43.6. статті 43 ПК України повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

Механізм інформаційного обміну між ДПС, територіальними органами ДПС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок визначає Порядок інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затверджений наказом Міністерства фінансів України 11 лютого 2019 року № 60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 квітня 2019 р. за № 370/33341 (далі Порядок).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку платник податків має право на повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені з єдиного рахунка, відкритого на ім`я ДПС у Казначействі.

Заява подається платником податків до територіального органу ДПС за основним місцем обліку такого платника виключно в електронній формі через сервіс «Електронний кабінет», що функціонує відповідно до статті 42-1 розділу II Податкового кодексу України, з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У разі повернення з єдиного рахунка помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені платник податків у заяві зазначає суму, дату сплати і реквізити з платіжної інструкції, за якими кошти перераховано на єдиний рахунок, та поточний рахунок платника податку в установі банку, на який необхідно повернути такі кошти.

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДПС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення (пункт 1 розділу ІІІ Порядку).

Пунктом 9 розділу ІІІ Порядку встановлено, що сформовані електронні висновки про повернення з бюджету помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДПС у строк не пізніше 17:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДПС в автоматичному режимі надсилає до Казначейства для виконання.

Системний аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що забезпечення реалізації гарантованого платнику права на повернення надміру сплачених грошових зобов`язань здійснюється шляхом підготовки податковим органом відповідного висновку про таке повернення та подання його органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, за умови: подання платником податків відповідної заяви протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми, а також відсутності податкового боргу.

Судом встановлено, що підставою для залишення відповідачем без розгляду заяви позивача про повернення надміру сплачених коштів (лист від 26.08.2022) послугувало те, що в заявах не вірно зазначено бюджетний рахунок по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (КБК 18010400) до Богуславської міської територіальної територіальної громади (код адміністративно-територіальної одиниці 1003), та код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок.

Статтею 7 ПК України, яка визначає загальні засади встановлення податків і зборів, до одного з елементів, які обов`язково визначаються під час встановлення податку, відносяться платники податку (п. 7.1.2 ст. 7). Згідно з п. 266.1.1 ст. 266 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Згідно з ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємство мас право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.

Згідно з ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться, зокрема, відомості про відокремлені підрозділи юридичної особи. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань АТ «Укртрансгаз» має відокремлені підрозділи - філії, зокрема Філію «Оператор газотранспортної системи України» (код 41635376) (далі - Філія, Філія ОГТСУ).

Філія діє відповідно до Положення про Філію «Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз», затвердженого рішенням акціонера № 230 від 22.12.2018, (далі за текстом - Положення). Цим Положеннями, зокрема, передбачено, що Філія здійснює оперативний, бухгалтерський, податковий і статистичний облік та надає відповідну звітність згідно з чинним законодавством України та внутрішніми документами Товариства (розділ 5 Положення - «Облік та звітність»).

Згідно з Положенням:

Філія є відокремленим підрозділом Акціонерного товариства Укртрансгаз, проводить свою діяльність від імені Товариства, не має статусу юридичної особи та здійснює частину функцій Товариства, що відповідає статутним цілям та завданням Товариства, відповідно до чинного законодавства України та цього Положення (пункт 1.2);

Філія здійснює сплату податків, зборів та обов`язкових платежів до бюджету відповідно до законодавства України та внутрішніх документів Товариства, крім тих, які сплачуються Товариством консолідовано (пункт 4.6);

Філія здійснює оперативний, бухгалтерський, податковий і статистичний облік та надає відповідну звітність згідно з чинним законодавством України та внутрішніми документами Товариства (пункт 5.3).

Враховуючи, що відповідно до п. 2 ст. 3 та п. 5 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку, в Товаристві запроваджена Методика ведення податкового обліку, складання і подання податкової звітності (включаючи облік ВПА та ВПЗ) за МСФЗ.

Згідно із вказаною Методикою нарахування та сплата місцевих податків та зборів відбувається неконсолідованим способом: «...нарахування податку та збору, складання податкової звітності та сплата здійснюється безпосередньо філіями та/або Апаратом АТ «Укртрансгаз», виходячи з об`єкту оподаткування, окремо обчисленого філіями та/або Апаратом АТ «Укртрансгаз».

Тобто, в межах юридичної особи (якою є АТ «Укртрансгаз») функції щодо нарахування та сплати місцевих та окремих державних податків делеговані Філіям (в залежності від місцезнаходження об`єктів оподаткування).

Відображення в ІКП АТ «Укртрансгаз» надходжень податків, зборів, митних та інших платежів до бюджету та єдиного внеску здійснюється АТ «Укртрансгаз» відповідно до норм Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 (далі - Порядок № 5).

Відповідно до п. 1 ст. 1 розділу II Порядку № 5 з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

Для організації оперативного обліку кожній ІКП присвоюється код, який її ідентифікує в інформаційній системі та не може бути присвоєний іншій ІКП. При цьому, одним із постійних реквізитів ІКП є податковий номер та найменування платника податків.

Статтею 2 розділу III Порядку № 5 передбачено, що після розміщення на відповідному .сервері для завантаження відомостей Казначейства про надходження сум податків, зборів, платежів та єдиного внеску у вигляді технологічних файлів @В та @Е інформаційною системою Державної податкової служби (ДПС) забезпечується автоматична обробка таких файлів та виконується розподіл записів за критеріями: рознесені платежі; нерознесені платежі; виключені з обробки платежі.

Рознесені платежі відображаються в ІКП датою зарахування на рахунки, відкриті в Казначействі, обліковими операціями зі сплати/повернення сум відповідно до поля «Призначення платежу» документів на переказ згідно з переліком кодів видів сплати, визначеним Порядком заповнення реквізиту «Призначення платежу» розрахункових документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, платежів на бюджетні рахунки та/або єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на небюджетні рахунки, а також на єдиний рахунок, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 24.07.2015 № 666, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.08.2015 за № 974/27419 (далі - Порядок № 666).

З урахуванням вищезазначених вимог законодавства та з метою належної ідентифікації платежу з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який здійснювався АТ «Укртрансгаз» в особі філії «Оператор газотранспортної системи України», в розрахунковому документі у полі « 3» вказувався податковий номер платника податків, від імені якого здійснюється сплата - а саме: податковий номер АТ «Укртрансгаз» 30019801.

Як наслідок, кошти в погашення узгоджених грошових зобов`язань з податку на нерухомість, який був перерахований платіжними документами, оформленими відповідно до вимог Порядку №5 та Порядку №666, були належним чином відображені в Електронному кабінеті в ІКП АТ «Укртрансгаз».

Факт відображення в Електронному кабінеті позивача оплати податкових зобов`язань, проведеної Філією, в свою чергу підтверджує, що АТ «Укртрансгаз» своєчасно та в повному обсязі виконало вимоги пп. 16.1.4 н. 16.4 ст. 16, ст. 36 та 38 ПК України щодо обчислення, декларування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а виконання зобов`язання з перерахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, підтверджується тим, що кошти своєчасно та в повному обсязі надійшли на рахунки ГУ ДПС у Київській області, що не заперечується відповідачем.

При цьому, позивач та Філія вжили вичерпних заходів з метою ідентифікації здійсненого платежу та його відображення в інформаційній системі оперативного обліку ДПС, що підтверджено інформацією, відображеною в Електронному кабінеті товариства (розділ меню «стан розрахунків з бюджетом»).

Із вищевикладеного вбачається, що позивач виконав всі вимоги ПК України щодо декларування та сплати податку на нерухоме майно в строки та у розмірах, встановлених ПК України.

Докази на підтвердження наявності боргу, який би рахувався за позивачем станом на дату його звернення із відповідною заявою, як і станом на момент звернення до суду із даним позовом, відповідачем до суду не надано.

За вказаних обставин суд вважає, що бездіяльність податкового органу, яка полягає у не підготовці висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та, відповідно, не поданні відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, є порушенням вимог статті 43 ПК України та Порядку, як наслідок, відповідач допустив протиправну бездіяльність та порушив право позивача на повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

В силу приписів абзацу першого пункту 43.5 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Отже чинним законодавством на відповідача покладений обов`язок не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку із дня подання позивачем заяви підготувати висновок про повернення надміру сплаченої суми грошового зобов`язання з податку на прибуток та подати його для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Проте як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи відповідач таких дій не вчинив.

Щодо зауважень відповідача про пропущення строку звернення до суду.

Як вбачається з адміністративного позову АТ «Укртрансгаз», який розглядається судом у даній справі, вимоги позивача обумовлені незгодою з триваючою бездіяльністю відповідача щодо невиконання обов`язку у складанні висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та неподання такого висновку для виконання органу, що здійснює казначейське обслуговування, а також ненадходженні коштів на рахунок Товариства.

Так, суми податкових зобов`язань з податку на об`єкти нежитлової нерухомості за І-ІІІ квартали 2020 року на загальну суму 193 449,39 грн були помилково сплачені Позивачем платіжними дорученнями від 24.03.2020 №11505 у сумі 64 483,13 грн, від 06.07.2020 № 19438 у сумі 64 483,13 грн, від 28.07.2020 №21045 у сумі 64 483,13 грн.

Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов`язання та пені (крім єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) платник податків має(-в) подати протягом 1095 днів від дня їх виникнення до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми.

При цьому, позивач неодноразово направляв заяви щодо повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань від 08.07.2021, від 08.08.2022 тощо (в межах 1095 днів), проте повернення коштів на момент звернення до суду не відбулось, що свідчить про триваючий характер правопорушення.

В листах відповідача від 12.07.2021 №26926/10-36-04-06, від 22.09.2021 №34515/6/10-36-12-05; від 04.11.2021 № 39447/6/10-36-12-05; від 14.09.2021 №33175/6/10-36-04-02 (виходячи з їх змісту) не містить жодного рішення щодо заяв АТ «Укртрансгаз», що вказує на протиправність бездіяльності відповідача в межах спірних правовідносин та підтверджує вчинення відповідачем як суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності.

Вказане, свідчить саме про тривалий характер такої бездіяльності з боку суб`єкта владних повноважень.

Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії (бездіяльність) безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків.

Триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану, за якого об`єктивно існує цей обов`язок, виконанням обов`язку відповідним суб`єктом або припиненням дії відповідної норми закону.

Аналогічна правова позиція підтверджується усталеною судовою практикою та правовими висновками Верховного Суду, які викладені, зокрема, у Постанові Верховного Суду України від 24.11.2015 у справі П/800/259/15, Постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17.03.2021 у справі №199/3323/19, від 28.09.2023 у справі №160/241/20, від 01.04.2021 у справі № 280/4453/18, від 17.03.2021 у справі № 199/3323/19, від 13.01.2022 у справі № 640/1324/20.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частинами 1, 2 статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність та обґрунтованість прийнятого ним оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Натомість, позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги.

Враховуючи наведене, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши наявні докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та наявність підстав для його задоволення.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання даного адміністративного позову до суду позивачем було сплачено за реквізитами Київського окружного адміністративного суду судовий збір в розмірі 5368 грн згідно платіжної інструкції від 30.05.2023. Отже, в силу приписів статті 139 КАС України сплачений судовий збір в розмірі 5368 грн підлягає відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов Акціонерного товариства «Укртрансгаз» задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Київській області, щодо не підготовки та ненадання до органу Казначейства висновку про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в сумі 193449,39 гривень.

3. Зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області підготувати та подати до органу Казначейства висновок про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» суми сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі 193449,39 гривень.

4. Стягнути на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області судові витрати по сплаті судового збору у сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Жукова Є.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118267837
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —320/44492/23

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 04.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні