Рішення
від 10.04.2024 по справі 400/14914/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2024 р. № 400/14914/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Сільськогосподарського приватного підприємства "Техмет- Юг" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування рішення від 19.07.2023 № 9216052/32720193; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 31.03.2023 № 89,

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське приватне підприємство «ТЕХМЕТ-ЮГ» (далі Підприємство або позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, що містив вимоги:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі Управління або відповідач 1) від 19.07.2023 № 9216052/32720193 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.03.2023 № 89 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України (далі ДПС або відповідач 2) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.03.2023 № 89.

На обґрунтування позовник вимог Підприємство, зокрема, вказало, що у відповідача 1 не було законних підстав для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки подані позивачем документи були достатніми для прийняття позитивного рішення.

У спільному відзиві (т. 2, арк. 101-105) відповідачі позовні вимоги заперечили.

Правом подати відповідь на відзив Підприємство не скористалося.

В судовому засіданні представник Управління просив у задоволенні позову відмовити; позивач і відповідач 2 представників в судове засідання не направили.

Ухвалою від 25.01.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання представника Управління про залишення позовної заяви без розгляду.

Як встановлено судом, у зв`язку з відвантаженням протягом березня 2023 року Підприємством товарів (биток свинячий, окіст свинячий, ребра свинячі, рулька свиняча на кістці, сало свиняче, шийна частина свиняча, шкіра свиняча), що підтверджується видатковими накладними від 01.03.2023 № 65, від 02.03.2023 № 67, від 03.03.2023 № 70, від 06.03.2023 № 72, від 07.03.2023 № 74, від 08.03.2023 № 76, від 09.03.2023 № 78 (т. 1, арк. 69, 72, 75, 78, 81 84, 87) на загальну суму 165 863,80 грн (у тому числі ПДВ 27 627,27 грн), позивач склав 31.03.2023 зведену податкову накладну № 89, покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «КД-ТРЕЙД» (далі ПН, т. 1, арк. 38-39).

Реєстрацію ПН було зупинено 11.04.2023 з підстав: «… Обсяг постачання товару/послуги 0203 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій … Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної … в Єдиному реєстрі податкових накладних …» (т. 1, арк. 40).

04.07.2023 Підприємство подало до контролюючого органу «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» № 7; кількість додатків 25, у тому числі пояснення від 04.07.2023 № 7 (т. 1, арк. 41-50).

07.07.2023 відповідач 1 надіслав Підприємству «Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 9146076/32720193 (далі Повідомлення, т. 2, арк. 106-107).

Повідомленням Управління запропонувало Підприємству надати документи щодо підтвердження відповідності продукції: декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності.

Підприємство на Повідомлення не відреагувало, і 19.07.2023 відповідач 1 прийняв рішення № 92126052/32720193, яким відмовив у реєстрації ПН (далі Рішення, т. 1, арк. 51-52). Підстава для відмови: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Конкретні документи, що не були надані позивачем, відповідач 1 у Рішенні не вказав.

Рішенням від 03.08.2023 № 61733/32720193/2 ДПС відмовила у задоволенні скарги Підприємства на Рішення (т. 1, арк. 63-64, 54-62).

Правомірність Рішення є предметом розгляду у цій справі.

При прийнятті рішення суд виходив з такого.

Відповідно до пункту 4 затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

У пункті 9 Порядку № 520 вказано, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу ІІ Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу ІІ Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівні приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання.

Отже, подання платником податку додаткових документів (про які вказано у Повідомленні) є правом, а не обов`язком.

Тому, якщо платник податку такі не документи не подав, комісія регіонального рівня вправі прийняти рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, якщо наявними документами не підтверджується інформація, зазначена у податковій накладній.

Відповідач 1 не конкретизував, які саме з документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості або сертифікати відповідності) мало подати Підприємство, з огляду на номенклатуру товарів, вказаних у ПН.

Відповідно до Порядку № 520, документи щодо підтвердження відповідності продукції платник податку подає, якщо наявність цих документів передбачена договором та/або законодавством.

Договором поставки, що був укладений Підприємством і ТОВ «КД-ТРЕЙД», наявність документів щодо підтвердження відповідності продукції не передбачена (т. 1, арк. 66-67).

У Рішенні відсутня інформація про норми законодавства, якими передбачена наявність документів щодо підтвердження відповідності продукції.

В судовому засіданні представник Управління не надав відповіді на питання, якою нормою законодавства встановлено обов`язковість наявності документів щодо підтвердження відповідності продукції, та які саме документи (з перелічених у Рішенні) вимагалися від позивача,

Крім того, на думку суду, відсутність документів щодо підтвердження відповідності продукції (навіть за умови доведення відповідачем 1 того, що існування цих документів та надання їх позивачем було обов`язковим) не є для контролюючого органу достатньою підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Суд встановив, що Рішення не відповідає критеріям, що наведені у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому дійшов висновку про визнання його протиправним та скасування.

Розглядаючи позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні. Тобто законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Як свідчить зміст Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, ухвалюючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень. Тобто дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

Натомість у цьому випадку суд не вважає повноваження відповідача 2 дискреційними, оскільки відповідач 2 не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Отже, для відновлення порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати ДПС зареєструвати ПН.

На підставі вищенаведеного позов належить задовольнити.

Судові витрати (сплачена позивачем сума судового збору), у зв`язку із задоволенням позову, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління.

Керуючись статтями 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Сільськогосподарського приватного підприємства «ТЕХМЕТ-ЮГ» до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстру податкових накладних від 19.07.2023 № 9216052/32720193, прийняте комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати подану Сільськогосподарським приватним підприємством «ТЕХМЕТ-ЮГ» (вул. Центральна, 1, смт Воскресенське, Вітовський район, Миколаївська область, 57210 ідентифікаційний код: 32720193) податкову накладну від 31.03.2023 № 89 датою її фактичного подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код: 44104027) на користь Сільськогосподарського приватного підприємства «ТЕХМЕТ-ЮГ» (вул. Центральна, 1, смт Воскресенське, Вітовський район, Миколаївська область, 57210 ідентифікаційний код: 32720193) судовий збір у сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Птичкіна

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118268512
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/14914/23

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 18.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 10.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні