Рішення
від 02.04.2024 по справі 440/18108/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/18108/23Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

судді Супруна Є.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання Лисака С.В.,

представника позивача адвоката Висоти І.А.,

представника відповідача Гуди К.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу №440/18108/23 за позовом "Торговий дім "Сателліт" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

11.12.2023 адвокат Висота Ірина Анатоліївна, здійснюючи представництво інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Сателліт" (надалі - ТОВ ТД "Сателліт", Товариство), звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі - ГУДПС), в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУДПС від 11.07.2023 №00203830719, №00203810719 та №00203790719.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з неправомірними, як на його думку, висновками відповідача, який за наслідками проведення документальної позапланової невиїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за березень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість (надалі - ПДВ), безпідставно прийшов до висновку щодо заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту за березень 2023 року, що призвело до завищення суми від`ємного значення з ПДВ. Зазначає, що ТОВ "ТД "Сателліт" направлено до податкового органу повідомлення про обставини відсутності доступу до всіх документів у зв`язку зі збройною агресією проти України, зокрема тих, що були запитані відповідачем для проведення податкової перевірки, та про обставини знищення офіційних документів ТОВ "ТД "Сателліт" станом на березень 2022 року внаслідок обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по території за юридичною адресою позивача: м. Харків, вул. Польова, буд. 83. Просив у податкового органу надати Товариству строк для відновлення первинних документів та документів бухгалтерського обліку. Заявник вважає, що до Товариства мають бути застосовані спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлених пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України із застосуванням правових наслідків, а саме: підтвердження податкового кредиту з ПДВ та від`ємного значення з ПДВ взагалі без наявності первинних документів у будь-якому вигляді як в оригіналах, так і в копіях.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Після усунення позивачем недоліків, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання 23.01.2024.

11.01.2024 до суду через систему "Електронний суд" від відповідача надійшов відзив на позов (а.с. 71-74), в якому представник відповідача обстоює мотиви правомірності спірних податкових повідомлень-рішень. Зазначає, що у зв`язку з поданням ТОВ ТД "Сателліт" до ГУДПС податкової декларації з ПДВ за березень 2023 року з визначенням суми від`ємного значення у розмірі 11 683 629,00 грн відповідачем була призначена документальна позапланова невиїзна перевірка. Однак Товариством не виконано вимоги п. 85.2. ст.85 ПК України, а саме: до завершення перевірки не надано всіх необхідних первинних документів, що підтверджують задекларовані показники податкової декларації за березень 2023 року. З приводу тверджень платника про знищення первинних документів ТОВ ТД "Сателліт" зазначив, що з боку Товариства не надано підтверджуючих документів або обґрунтування обставин, що призвели до неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне чи інше обладнання внаслідок ведення воєнних (бойових) дій, оточення (блокування) або якщо територія, де знаходяться документи, комп`ютерне чи інше обладнання, тимчасово окупована збройними формуваннями РФ, відсутні податкові (звітні) періоди, а також відсутній загальних перелік первинних документів, як це передбачено абз. 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХІХ Податкового кодексу України.

Ухвалою суду від 16.01.2024 задоволено заяву представника ГУДПС щодо здійснення судового розгляду справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

У судовому засіданні 23.01.2024 суд, задовольнивши клопотання представника позивача, відклав розгляд справи на 06.02.2024.

У підготовчому судовому засіданні 06.02.2024 представники сторін примирення не досягли, кожен підтримавши свої вимоги. У цьому ж засіданні представник позивача підтримала клопотання про зупинення розгляду справи, яке було подане через систему "Електронний суд" 05.02.2024, в якому просила суд зупинити провадження в адміністративній справі №440/18108/23 з підстав, передбачених п. 3 ч. 1 ст. 236 КАС України, до набрання законної сили судовим рішенням Харківського окружного адміністративного суду у справі №520/26602/23.

Ухвалою суду від 06.02.2024 клопотання представника ТОВ "ТД "Сателліт" від 05.02.2024 про зупинення розгляду справи №440/18108/23 залишено без задоволення, після чого суд, задовольнивши чергове клопотання представника позивача, оголосив перерву у підготовчому засіданні до 14.02.2024.

Ухвалою суду від 14.02.2024 без виходу до нарадчої кімнати закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.03.2024 за участі представника відповідача в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні 12.03.2024 суд, задовольнивши клопотання представника позивача, відклав розгляд справи на 26.03.2024.

У судовому засіданні 26.03.2024 суд, задовольнивши клопотання представника позивача, відклав розгляд справи на 02.04.2024.

У судовому засіданні 02.04.2024 представники сторін примирення не досягли, кожен наполягаючи на своєму.

Суд, здійснивши розгляд справи в порядку загального позовного провадження, заслухав пояснення учасників справи, дослідив письмові докази, з`ясував фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ТОВ "ТД "Сателліт" (код ЄДРПОУ 43227459) зареєстроване у статусі юридичної особи, про що 12.09.2019 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис за №15881020000018283 (а.с. 38-41). Зареєстрованими видами економічної діяльності Товариства є 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (основний); 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 42.21 Будівництво трубопроводів; 42.13 Будівництво мостів і тунелів тощо.

У період з 29.05.2023 по 02.06.2023 відповідно до пп. 20.1.4 ст. 20, пп. 75.1.2 ст. 75, пп. 78.1.8 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України (надалі ПК України) на підставі наказу ГУДПС від 26.04.2023 №1615-П фахівцями Східного відділу перевірок платників управління податкового аудиту ГУДПС було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "ТД "Сателліт" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за березень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт від 09.06.2023 №18207/20-40-07-19-05/43227459 (а.с. 79-91).

Податковим органом згідно з даними інформаційних ресурсів встановлено, що з 28.02.2023 податкова адреса ТОВ "ТД "Сателліт": вул. Соборності, буд. 46, м. Полтава, 36003. Попередня податкова адреса підприємства: вул. Польова, буд. 83, м. Харків.

ГУДПС на адресу платника по вул. Соборності, 46 у м. Полтава, 36003 засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення надіслано письмове повідомлення від 27.04.2023 №177/20-40-07-19 та копію наказу від 26.04.2023 №1615-п про проведення позапланової невиїзної перевірки, запит про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 27.04.2023 №1126/ж12/20-40-07-19-11 та запрошення від 27.04.2023 №1127/ж12/20-40-07-19-11 на підписання акту невиїзної перевірки (а.с. 113-115).

Означені документи отримані ТОВ "ТД "Сателліт" 02.05.2023, як про це свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 116).

В ході проведення перевірки Товариством не надано інформації та копій документів, про що складено акти "Про ненадання ТОВ "Торговий дім "Сателліт" (код ЄДРПОУ 43227459) документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки" від 29.05.2023 №2983/20-40-07-19-05/43227459, від 30.05.2023 №3039/20-40-07-19-05/43227459, від 31.05.2023 №3079/20-40-07-19-05/43227459, від 01.06.2023 №3091/20-40-07-19-05/43227459, від 02.06.2023 №3136/20-40-07-19-05/43227459 (а.с. 95-101).

Відповідач у відзиві зазначає, що на адресу ГУДПС від ТОВ "ТД "Сателліт" надійшли листи від 03.05.2023 №21 (вх. ГУ області від 15.05.2023) та від 19.05.2023 № 22 (вх. ГУ області від 25.05.2023), в яких повідомлено, що внаслідок обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невставленого калібру по території за податковою адресою ТОВ "ТД "Сателліт" по вулиці Польова, буд. 83, кв. (офіс) 7, м. Харків, 61001, були знищені офіційні документи ТОВ "ТД "Сателліт" станом на 22.03.2022, про що зазначено у Витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань, номер кримінального провадження 22022220000001014, дата реєстрації 01.05.2022 (а.с. 112).

Акти/довідки ДСНС на підтвердження факту знищення об`єктів/майна/первинних документів, тощо внаслідок воєнної агресії РФ до контролюючого органу не надавались.

Враховуючи інформацію, надану листами щодо знищення первинних документів ТОВ "ТД "Сателліт", на момент надання уточнюючих розрахунків і включення до складу податкового кредиту сум ПДВ за операціями січня 2021 - березня 2022 року (до 22.03.2022) первинні документи у платника були відсутні.

Інформація щодо втрати/пошкодження первинних документів починаючи з періоду 23.03.2022 31.03.2023 ТОВ "ТД "Сателліт" до ГУДПС у Харківській області не надходила.

У зв`язку з ненаданням підприємством документів в ході проведення позапланової невиїзної перевірки немає можливості встановити ймовірні залишки товарно-матеріальних цінностей, які ймовірно формують залишок від`ємного значення з ПДВ, відповідно до податкової декларації з ПДВ за березень 2023 року (від 18.04.2023 № 9083619185) у розмірі 11 683 629,00 гривень.

ТОВ "ТД "Сателліт" до заперечень додаткові документи не надавались.

З огляду на це висновком акту перевірки встановлено порушення ТОВ "ТД "Сателліт":

1) п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, ст. 198, п. 200.1 ст. 200 ПК України, оскільки занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду, яке сплачується до Державного бюджету (р. 18) за березень 2023 року на 323 557 гривень;

2) п. 44.1, п. 44.6 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 ПК України, що призвело до завищення суми від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 21 Декларації) за березень 2023 року всього у сумі 11683629 грн.

3) п. 44.5, ст. 44, п. 121.1 ст. 121 ПК України в частині ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у повному обсязі.

Вищезазначені порушення призвели до завищення суми від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 11683629,00 грн за березень 2023 року та занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду, яке сплачується до Державного бюджету (р. 18) за березень 2023 року, на 323 557,00 грн.

На підставі висновків акту документальної позапланової невиїзної перевірки ГУДПС 11.07.2023 були прийняті податкові повідомлення-рішення:

- форми "В4" №00203790719, яким ТОВ "ТД "Сателліт" зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ за декларацією №9083619185 від 18.04.2023 за березень 2023 року на суму 11 683 629,00 грн (а.с. 20);

- форми "Р" №00203830719, яким збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 404 446,25 грн, у т.ч. 323 557,00 грн - основне зобов`язання, 80 889,25 грн - штрафні (фінансові) санкції (а.с. 19);

- форми ПС" №00203810719, яким до ТОВ "ТД "Сателліт" застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1020,00 грн (а.с. 18).

Не погоджуючись із правомірністю висновків податкової перевірки та прийнятими на підставі таких висновків податковими повідомленнями-рішеннями, позивач через свого представника звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних міркувань.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає ПК України.

Відповідно до пп. 20.1.4 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп. 75.1.2 ст. 75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Згідно з п. 78.1.8 ст. 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Як з`ясовано судом вище, ТОВ "ТД "Сателліт" подано податкову декларацію з ПДВ за березень 2023 року (від 18.04.2023 № 9083619185), згідно з якою задекларовано суму від`ємного значення з ПДВ у розмірі 11 683 629,00 грн.

Вказана обставина є підставою для призначення документальної позапланової невиїзної перевірки відповідно до пп. 78.1.8 ст. 78 ПК України.

Підстави та порядок призначення і проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "ТД "Сателліт" не оскаржує, тому оцінка їм судом не надається.

Обґрунтовуючи правомірність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 11.07.2023 №00203790719, №00203830719 та №00203810719 відповідач наголошує на тому, що до перевірки позивач не надав первинних документів, що позбавило податковий орган можливості встановити ймовірні залишки товарно-матеріальних цінностей, які ймовірно формують залишок від`ємного значення з ПДВ відповідно до податкової декларації з ПДВ за березень 2023 року (від 18.04.2023 №9083619185) у розмірі 11 683 629,00 грн.

На свій захист позивач зазначає, що до контролюючого органу Товариством ще до початку перевірки направлялося повідомлення про обставини відсутності доступу до всіх документів у зв`язку зі збройною агресією РФ проти України, зокрема тих документів, що були запитані відповідачем для проведення податкової перевірки та про обставини знищення офіційних документів ТОВ "ТД "Сателліт" станом на березень 2022 року внаслідок обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по території за юридичною адресою: м. Харків, вул. Польова, буд. 83. У зв`язку з цим позивач неодноразово просив надати час для відновлення первинних документів та документів бухгалтерського обліку.

Надаючи оцінку встановленим обставинам у співставленні з релевантними джерелами права, суд виходить з такого.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

У випадках, передбачених статтею 50 ПК України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності.

Згідно з п. 44.5 ст. 44 ПК України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі надання платником податків у порядку та строки, визначені абзацом першим цього підпункту, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв`язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначених статтею 200 цього Кодексу) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків, але на строк не більше ніж 120 днів.

У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п. 44.6 ст. 44 ПК України, у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає в порядку пункту 86.7 статті 86 цього Кодексу документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки, такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.

Як встановлено судом вище, на запит ГУДПС про надання документів для проведення позапланової перевірки від 27.04.2023 №1126/ж12/20-40-07-19-11 (а.с. 114-116) ТОВ "ТД "Сателліт" не надано інформації та копій документів, про що з боку ГУДПС були складені відповідні акти (а.с. 95-101).

Натомість на адресу ГУДПС з боку ТОВ "ТД "Сателліт" були надані листи від 03.05.2023 №21 (вх. ГУ області від 15.05.2023) та від 19.05.2023 № 22 (вх. ГУ області від 25.05.2023), в яких платник повідомляв податковий про те, що внаслідок обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невставленого калібру по території за податковою адресою ТОВ "ТД "Сателліт" по вулиці Польова, буд. 83, кв. (офіс) 7, м. Харків, 61001 були знищені офіційні документи ТОВ "ТД "Сателліт" станом на 22.03.2022, про що зазначено у Витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань номер кримінального провадження 22022220000001014 дата реєстрації 01.05.2022 (а.с. 112).

За змістом вказаного Витягу (а.с. 112), відповідно до матеріалів, які зареєстровані в ЖЄО №№465, 466, 470, що надійшли 01.05.2022 з ВП №2 ХРУП №1 ГУНП в Харківській області встановлено, що 22.03.2022 мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів Збройних сил чи інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по території за адресою: Харківська область, м. Харків, Слобідський район, вул. Польова, буд. 81;... що призвели до пошкодження вказаних об`єктів ... Також, відповідно до заяви представника ТОВ "Торговий дім "Сателліт" (код ЄДРПОУ 43227459) внаслідок вказаного обстрілу 22.03.2022 за адресою: Харківська область, м. Харків, Слобідський район, вул. Польова, буд. 83; знищені офіційні документи Товариства.

Таким чином, факт неможливості надання первинних документів на підтвердження задекларованих у податковій декларації з ПДВ за березень 2023 року позивач підтверджує лише Витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню №2202222000001014 за його ж заявою від 01.05.2022.

З посиланням лише на цю обставину представник позивача стверджує, що до ТОВ "ТД "Сателліт" мають бути застосовані спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлених пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України із застосуванням правових наслідків, а саме: підтвердження податкового кредиту з ПДВ та від`ємного значення з ПДВ взагалі без наявності первинних документів в будь-якому вигляді, як в оригіналах так і в копіях.

У свою чергу відповідач наголошує на тому, що позивач не надав до контролюючого органу акти/довідки ДСНС на підтвердження факту знищення об`єктів/майна/первинних документів, тощо внаслідок воєнної агресії РФ та не надав підтверджуючі документи або обґрунтування обставин, що призвели до неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне чи інше обладнання внаслідок ведення воєнних (бойових) дій, оточення (блокування) або якщо територія, де знаходяться документи, комп`ютерне чи інше обладнання, тимчасово окупована збройними формуваннями РФ, відсутні податкові (звітні) періоди, а також відсутній загальний перелік первинних документів, що передбачено абз. 3 пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХІХ ПК України.

Перевіряючи доводи сторін у цій площині, суд аналізує положення пп. 69.28 п. 69 ПК України установлено, згідно з якими до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 06.12.2022 №1364, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 за №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, у якому зазначено, зокрема, що з 24.02.2022 по 15.09.2022 Харківська міська територіальна громада відносилася до території активних бойових дій, а з 15.09.2022 по теперішній час Харківська міська територіальна громада відноситься до території можливих бойових дій.

Тож на даний час Харківська міська територіальна громада відноситься до території можливих бойових дій, тоді як активні бойові дії на території міста Харкова велися приблизно до вересня 2022 року. На момент подання позивачем декларації з ПДВ за березень 2023 року і до моменту завершення розгляду цієї адміністративної судом на території міста Харкова не ведуться активні бойові дії, працюють усі ограни державної влади, місцевого самоврядування.

Загроза вибухового ураження існує на усій території України, однак ця загроза не створює автоматично для всіх платників податку умови для підтвердження даних податкової звітності взагалі без наявності первинних документів у будь-якому вигляді та виконання інших податкових обов`язків.

Разом з цим судовим розглядом встановлено факт ненадання позивачем ні до контролюючого органу під час документальної невиїзної позапланової перевірки, ні до суду аж до моменту завершення розгляду цієї справи (тобто з березня 2023 року до квітня 2024 року) прийнятних доказів втрати первинних документів, як і доказів вчинення з боку Товариства хоча б якихось дій по відновленню втрачених документів, зокрема, здійснення запитів до контрагентів задля можливості отримати копії документів на підтвердження господарських операцій.

З приводу можливості поширення на ТОВ "ТД "Сателліт" спеціальних правил для підтвердження даних податкової звітності, встановлених пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України суд зазначає, що зазначений порядок може бути застосовано лише відносно платника за наявності належних та допустимих доказів знищення документів податкової звітності.

Суд приймає до уваги доводи відповідача про те, що після лютого 2022 року з боку ТОВ "ТД "Сателліт" подається податкова звітність та сплачуються податки.

Тож зважаючи на обставини ненадання позивачем ні до податкового органу, ні до суду первинних документів або обґрунтувань обставин, що призвели до неможливості використати чи вивезти документи внаслідок ведення бойових дій, а також доказів на підтвердження вчинення дій по відновленню втрачених документів, та встановлені перевіркою порушення в частині завищення суми від`ємного значення з ПДВ у декларації за березень 2023 року у сумі 11 683 629,00 грн, суд визнає правомірним донарахування позивачу податкових зобов`язань та застосування штрафних (фінансових) санкцій за відповідне порушення податкового законодавства.

З огляду на викладене суд приходить до висновку про те, що відповідач при прийнятті податкових повідомлень-рішень від 11.07.2023 №00203790719, №00203830719 та №00203810719 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, з урахуванням усіх обставин, необхідних для прийняття таких рішень.

За таких обставин суд визнає адміністративний позов безпідставним, у зв`язку з чим залишає такий без задоволення у повному обсязі.

За відсутності підстав для задоволення позову, відсутні й підстави для розподілу судових витрат, які складаються лише з витрат позивача на оплату судового збору за звернення до суду з позовом у розмірі 35 590,70 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Сателліт" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без задоволення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Сателліт" (код ЄДРПОУ 43227459; вул. Соборності, буд. 46, м. Полтава, 36003);

Відповідач: Головне управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ ВП 43983495; вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, 61057).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 10.04.2024.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118269694
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —440/18108/23

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 16.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні