Рішення
від 10.04.2024 по справі 440/16489/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/16489/23Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ТОВ "ЕКОЗЕМЛЯ" про визнання протиправним та скасування висновку, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку UA-2023-07-14-005556-а Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 25.10.2023.

В обґрунтування позову зазначено, що 14 липня 2023 року Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради було оголошено проведення відкритих торгів UА-2023-07-14- 005556-а. Назва предмета закупівлі: Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області». Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 22 липня 2023 00:00. Переможцем відкритих торгів, став єдиний учасник, що подав тендерну пропозицію - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» (код ЄДРПОУ 43477943). За результатами відкритих торгів між Замовником та Переможцем було укладено договір №132 від 11.08.2023. 17 жовтня 2023 року Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області було опубліковано рішення про проведення моніторингу по даній процедурі закупівлі згідно Наказу №88-3 від 16.10.2023 р. За результатами моніторингу процедури закупівлі 25 жовтня 2023 року було опубліковано Висновок, відповідно до якого «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132 та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». Проте, позивач (Замовник) не погоджується з висновком про результати моніторингу закупівлі, вважає його протиправним та необґрунтованим, у зв`язку з чим звертається до суду.

Ухвалою суду від 08.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/16489/23, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

05.12.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому зазначено, що на адресу Управління надійшов лист Полтавської обласної прокуратури від 29.09.2023 № 15/2-562ВИХ-23 щодо можливих порушень Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення закупівлі «Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області», очікуваною вартістю 6000000,00 грн, иА-2023-07-14-005556-а. За результатами розгляду вказаного листа Управлінням прийнято рішення про початок моніторингу процедури вказаної закупівлі. Враховуючи зазначене, Управлінням відповідно до статті 8 Закону № 922, на підставі наказу Управління № 88-3 від 16.10.2023 (зі змінами, внесеними згідно наказу Управління №90-3 від 17.10.2023), проведено моніторинг процедури закупівлі UА-2023-07-14-005556-а (замовник: Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради; предмет закупівлі: Послуги; Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області»; ДК 021:2015:90710000-7: Екологічний менеджмент); очікувана вартість: 6 000 000,00 грн; застосована процедура закупівлі, відкриті торги з особливостями). За результатами розгляду вказаного листа Управлінням прийнято рішення про початок моніторингу процедури вказаної закупівлі. Враховуючи зазначене, Управлінням відповідно до статті 8 Закону № 922, на підставі наказу Управління № 88-3 від 16.10.2023 (зі змінами, внесеними згідно наказу Управління №90-3 від 17.10.2023), проведено моніторинг процедури закупівлі UА-2023-07-14-005556-а (замовник: Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради; предмет закупівлі: Послуги; Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області»; ДК 021:2015:90710000-7: Екологічний менеджмент); очікувана вартість: 6 000 000,00 грн; застосована процедура закупівлі', відкриті торги з особливостями). Управлінням за результатами проведення моніторингу закупівлі UА-2023-07-14- 005556-а складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА -2023- 07-14-005556-а. Вказаний висновок оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 25.10.2023. У відповідності до пункту 4 частини 7 статті 8 Закону № 922, у пункті 2 розділу II «Констатуюча частина» висновку відображено та здійснено опис встановлених Управлінням під час проведення моніторингу закупівлі UА-2023-07-14-005556-а фактів порушень Замовником законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: «За результатами аналізу питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови №1178 під час розгляду тендерної пропозиції встановлено порушення абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178. За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону та Постанові 1178; дотримання вимог Постанови № 710; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю - порушень не встановлено..». На виконання вимог пункту 5 частини 7 статті 8 Закону № 922 Управлінням у пункті З розділу II «Констатуюча частина» висновку відображено зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно- східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 №132 та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.». Отже, Управління в ході проведення моніторингу закупівлі UА-2023-07-14-005556-а та оформлення його результатів діяло відповідно до положень законодавства, що регулює порядок проведення моніторингу процедури закупівлі. Відповідно до вказаного абзацу підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178 замовник відхиляє пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Втім, УЖКГ ВК ПМР за наявності підстав не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», натомість уклав з ним договір на надання послуг № 132 від 11.08.2023. Відповідач зазначив, що замовником під час проведення процедури закупівлі UA-2023-07- 14-005556-а допущено порушення абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178. Відповідач стверджує, що у даному випадку УЖКГ ВК ПМР встановивши за наслідками аналізу документів, що були подані ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» на виконання вимоги про усунення невідповідностей, відсутність документів, що вимагаються Тендерною документацією, мав відхилити такого учасника на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178. Однак, вказаного здійснено не було, що є порушенням абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178.

Ухвалою суду від 20.12.2023 залучено до участі у справі за адміністративним позовом Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ "ЕКОЗЕМЛЯ" (код ЄДРПОУ 43477943, адреса: 01033, м. Київ, вулиця Жилянська, буд. 59, офіс 159).

15.03.2024 до суду від Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради надійшла заява про долучення документів в якій зазначено, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» відповідає умовам технічної специфікації, тендерній документації та предмету закупівлі. Разом з тим, відповідачем не доведено, що начебто порушення які виявлені під час моніторингу, мали шкідливі наслідки та призвели до нецільового використання бюджетних коштів чи шкоди бюджету. Враховуючи викладене, висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області в частині встановленого порушення не відповідає критеріям обгрунтованості, розсудливості та пропорційності, адже позивачем проведено торги на рівних умовах, при вільному доступі усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом та за відсутності жодних дискримінаційних вимог до учасників. Крім того зазначено, що договір за результатами торгів було укладено між позивачем та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» від 11.08.2023, тобто до початку моніторингу та висновку відповідача. Договір, укладений з переможцем процедури закупівлі, на дату висновку моніторингу вже сумлінно виконувався сторонами та наразі вже є виконаний сторонами. Про що на сторінці закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-07- 14-005556-а - опубліковано звіт про виконання договору. Враховуючи вищевикладене, норми Закону не передбачають процедури усунення виявлених порушень процедури закупівлі і після визначення переможця процедури закупівлі та укладення із ним договору про закупівлю. Таким чином після отримання оскаржуваного висновку у позивача була відсутня об`єктивна можливість усунути недоліки, вказані у ньому.

18.03.2024 до суду від третьої особи надійшла заява про долучення додаткових документів в якій зазначено, що 01.08.2023 позивачем через електронну систему закупівель Prozorro, направлено вимогу про усунення невідповідностей. 01.08.2023 ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» через перебої у роботі системи закупівель Prozorro, документи надано безпосередньо до місцезнаходження відповідача та надано на підтвердження усунення невідповідностей наступні документи: лист вих. № 23-90 від 01.08.2023 щодо виправлення невідповідностей пропозиції до закупівлі № UA-2023-07-14-005556-а, яким учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» надав вищезазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, копія диплому НР №36648110, наказу №1-к від 11.06.2020 ОСОБА_1 , копія диплому № НОМЕР_1 , наказу №5-к від 30.09.2020 ОСОБА_2 ; копія диплому № 22282427, № 18044826, наказу №8-к від 23.10.2020 ОСОБА_3 .

Зазначено, що 01.08.2023 позивачем на підставі отриманих документів від ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» та з урахуванням усунення зазначених невідповідностей, було прийнято рішення про намір укласти договір. 11.08.2023 укладено договір №132 від 11.08.2023 та 15.08.2023 опубліковано через електронну систему закупівель Prozorro. У електронній системі закупівель Prozorro опубліковано звіт про виконання договору про закупівлю UA- 2023-07-14-005556-а. Тобто договір виконано компетентними на це працівниками переможця, з дотриманням вимог тендерної документації та укладеного договору №132 від 11.08.2023. Таким чином, тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» відповідає умовам технічної специфікації, тендерній документації та предмету закупівлі.

20.03.2024 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення на заяву про долучення документів ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в яких зазначено, що моніторингом процедури закупівлі, за результатами аналізу відомостей веб-порталу «Прозорро», учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в складі своєї тендерної пропозиції надав довідку про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, а саме: ОСОБА_4 - Директор ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ»; ОСОБА_1 - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога згідно спеціалізації; ОСОБА_2 - Еколог; ОСОБА_3 - Еколог; ОСОБА_5 - Еколог; ОСОБА_6 - директор ТОВ «Ремтехналадка»; ОСОБА_7 - Інженер-кошторисник сертифікований інженер- проєктувальник у частині кошторисної документації; ОСОБА_8 - інженер-проєктувальник (інженер- проєктувальник щодо об`єктів будівництва класу наслідків відповідності ССЗ); ОСОБА_9 - інженерпроєктувальник у частині виконання інженерних вишукувань; ОСОБА_10 - інженерземлевпорядник; ОСОБА_11 - геодезист. Разом з цим, учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» у складі тендерної пропозиції надав документи про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів стосовно працівників: ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 . Натомість вищевказані документи (документи про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів) стосовно працівників ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 відсутні в тендерній пропозиції учасника, що не відповідає вимогам тендерної документації замовника. Відповідно до відомостей електронної системи закупівель, УЖКГ ВК ПМР розмістив вимогу про усунення невідповідностей до 01.08.2023 учаснику ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ». Моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», на вимогу про усунення невідповідностей завантажено накази про прийняття на роботу працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Однак, учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» не завантажено копії відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо, чим не виконано вимогу про усунення невідповідностей. Відповідно до абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі, своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Отже, тендерна пропозиція ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» підлягала відхиленню на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178. Натомість УЖКГ ВК ПМР всупереч вказаній нормі не відхилено учасника та укладено з ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» договір про надання послуг № 132 від 11.08.2023. Таким чином, замовником під час проведення процедури закупівлі UA-2023-07- 14-005556-а допущено порушення абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178.

20.03.2024 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення на заяву Управління 19.03.2024 про долучення документів та додаткових пояснень УЖКЕ ВК ПМР. За наслідками ознайомлення зі змістом вказаної заяви Управління в порядку статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України подає наступні пояснення. Зазначено, що орган державного фінансового контролю відповідно до Закону № 2939, Положення про Держаудитслужбу наділений повноваженнями щодо вжиття в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства шляхом зобов`язання підконтрольної установи до їх усунення. Зобов`язання щодо усунення порушення визначається органом державного фінансового контролю з урахуванням всіх обставин, що мають значення для його прийняття, а також з урахуванням суті та змісту порушення, реальної можливості його усунення. За наслідками проведення моніторингу процедури закупівлі UА-2023-07-14-005556-а встановлено порушення абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178, у зв`язку з чим Управління зобов`язало замовника «.. .здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132 та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи. що свідчать про вжиття таких заходів....». Вказаний спосіб усунення порушення є пропорційним вчиненому порушенню, оскільки укладення договору з учасником, який не виконав вимоги тендерної документації, не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, шо подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, суперечить меті Закону України «Про публічні закупівлі» та принципам проведення публічних закупівель, зокрема, принципу об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, запобігання корупційним діям і зловживанням, а також принципам бюджетного законодавства щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів. Крім того, недотримання вимог законодавства про закупівлі, зокрема, Постанови № 1178, під час проведення закупівлі відповідно до вимог Цивільного кодексу України тягне за собою визнання недійсним укладеного за її результатами договору. Враховуючи, що встановлені та описані вище органом державного фінансового контролю факти свідчать, що процедура закупівлі UА-2023-07-14-005556-а проведена з порушенням вимог законодавства про публічні закупівлі, а саме абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178, беручи до уваги положення частини 1 статті 203 та частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України, наявні підстави для визнання укладеного за результатами процедури договору недійсним.

21.03.2024 до суду від третьої особи надійшли письмові пояснення в яких вказано, що ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» просить звернути увагу, що для повного та всебічного розгляду справи та прийняття справедливого рішення, необхідно долучити докази, що повністю спростовують висновок Відповідача про результати моніторингу закупівлі № UA-2023-07-14-005556-a. Третя особа, вважає висновок необґрунтованим та таким, що порушує права й інтереси ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ».

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що 14.07.2023 Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради було оголошено проведення відкритих торгів UА-2023-07-14- 005556-а. Назва предмета закупівлі: Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області». Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 22 липня 2023 00:00.

Переможцем відкритих торгів, став єдиний учасник, що подав тендерну пропозицію - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» (код ЄДРПОУ 43477943). За результатами відкритих торгів між Замовником та Переможцем було укладено договір №132 від 11.08.2023.

17 жовтня 2023 року Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області було опубліковано рішення про проведення моніторингу по даній процедурі закупівлі згідно Наказу №88-3 від 16.10.2023 р.

За результатами якого складений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 25.10.2023 № UА-2023-07-14- 005556-а, в якому встановлено наступне:

«Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.201 5 № 922-VIII (далі - Закон) та Постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022№ 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Постанова № 1178); дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі - Постанова № 710); дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умова тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю.

Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради (далі - замовник) на 2023 рік; тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 14.07.2023 № 45; тендерну пропозицію учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ»; повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції оприлюднену в електронній системі закупівель 27.07.2023; вимога про усунення невідповідностей до 01 серпня 2023; протокол щодо прийняття рішення уповноваженої особою від 01.08.2023 № 54; повідомлення про намір укласти договір від 01.08.2023; договір надання послуг від 11.08.2023 № 132, укладений між замовником та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» на загальну суму 6000000,00 грн (без ПДВ); відповідь замовника від 23.10.2023на запит органу державного фінансового контролю, оприлюднену на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель. Моніторингом питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення замовником чинного законодавства, в частині не відхилення тендерної пропозиції учасника на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178 за наявності документальних підстав для відхилення. Так, замовником у тендерній документації (Додаток 5 до тендерної документації) встановлено вимогу про надання учасником документів, а саме: «Довідка на бланку Учасника (у разі наявності бланку) про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, (з зазначенням ПІБ, посаду та досвід роботи зазначених працівників, тощо) за підписом уповноваженої посадової особи, за формою зазначеною нижче».

Разом з цим, в тендерній документації (Додаток 5 до тендерної документації) наявна вимога про надання документів: «Для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільно-правових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідних документів про освіту та(або) копії сертифікатів тощо».

Учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в складі своєї тендерної пропозиції надав довідку про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, а саме: ОСОБА_12 - Директор ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ»; ОСОБА_1 - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога згідно спеціалізації; ОСОБА_2 - Еколог; ОСОБА_3 - Еколог; ОСОБА_5 - Еколог; ОСОБА_6 - директор ТОВ «Ремтехналадка»; ОСОБА_7 - Інженер-кошторисник сертифікований інженер-проєктувальник у частині кошторисної документації; ОСОБА_8 - інженер-проєктувальник (інженер-проєктувальник щодо об`єктів будівництва класу наслідків відповідності ССЗ); ОСОБА_9 - інженер- проєктувальник у частині виконання інженерних вишукувань; ОСОБА_10 - інженер- землевпорядник; ОСОБА_11 - геодезист.

Разом з цим, учасник у складі тендерної пропозиції надав документи про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів стосовно працівників ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 .

Натомість вищевказані документи стосовно працівників ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 відсутні в тендерній пропозиції учасника, що не відповідає вимогам тендерної документації замовника.

Відомості електронної системи закупівель свідчать, що замовник надав вимогу про усунення невідповідностей до 01.08.2023 учаснику ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ». Однією із вимог про усунення невідповідностей замовником було: «Згідно п. 2 Додатку 5 до тендерної документації: Для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільно-правових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідни документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо. Учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» не надав вище зазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в Довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023 р.: ОСОБА_1 Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога згідно спеціалізації, ОСОБА_2 - Еколог, ОСОБА_3 - Еколог», Моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», на вимогу про усунення невідповідностей завантажено лише накази про прийняття на роботу працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Натомість, копії відповідних документів про освіту та(або) копії сертифікатів тощо, так і не були надані учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», чим не виконано вимог про усунення невідповідностей. З метою підтвердження або спростування встановлених порушень, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 18.10.2023 через електронну систему закупівель надано відповідний запит замовнику.

Відповідь, надана замовником, не свідчить про відсутність порушень з даного питання. Так, замовник на свою користь зазначив, що учасником було надано документи, які підтверджують трудові відносини із визначеними працівниками Учасника, що є достатнім для підтвердження наявності кваліфікованих працівників.

Вказане твердження замовника є безпідставним, оскільки в тендерній документації, затвердженій та підписаній уповноваженою особою замовника ОСОБА_13 , а саме, у п. 2 додатку 5 до тендерної документації, міститься чітка вимога, якою визначено, що «Для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільноправових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідних документів про освіту та(або) копії сертифікатів тощо...». Крім того, замовником надано вимогу про усунення невідповідностей учаснику ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в частині надання саме цих документів. Таким чином, відповідь замовника не свідчить про відсутність порушення з даного питання. З урахуванням викладеного, тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» не відповідає вимогам тендерної документації замовника та підлягала відхиленню згідно з абзацом 5 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178, що не забезпечено замовником. Так, вказаною нормою передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.».

Позивач не погодився із висновком UA-2023-07-14-005556-а Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 25.10.2023 та звернувся до суду з цим позовом.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - Закон №2939-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі /частина 2 статті 2 Закону № 2939-ХІІ/.

Відповідно до частин 1, 4 статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України «Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922- VІІІ).

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону №922-VІІІ визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №922-VІІІ моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Згідно із частиною 2 статті 8 Закону №922-VІІІ рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Частиною 6 статті 8 Закону №922-VІІІ передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини 7 статті 8 Закону №922-VІІІ у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Згідно з абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону №922-VІІІ протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Згідно з частиною 10 статті 8 Закону №922-VІІІ у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

За приписами частини 19 статті 8 Закону №922-VІІІ форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року №552 затверджено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до пункту 3 розділу III «Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку» Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року №552 (далі - Порядок №552) у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Принципами публічних закупівель, відповідно до ст. 5 Закону №922-VІІІ, є: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону №922-VІІІ замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб- порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

- оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

- зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень;

- оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

- протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

- повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі;

- інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

- договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення;

- повідомлення про внесення змін до договору - протягом трьох днів з дня внесення змін;

- звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання;

- звіт про укладені договори - протягом одного дня з дня укладення договору.

Статтею 16 Закону №922-VІІІ передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям (частина перша).

Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;

2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю (частина друга).

У разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).

Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців частина третя).

Згідно із частиною першою статті 21 Закону №922-VІІІ інформування про проведення відкритих торгів здійснюється оголошенням про проведення відкритих торгів, яке безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Частини друга статті 21 Закону №922-VІІІ передбачає, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 4) очікувана вартість предмета закупівлі; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) кінцевий строк подання тендерних пропозицій 7) умови оплати; 8) мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; 9) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 10) дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону; 11) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; 12) математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування). В оголошенні про проведення відкритих торгів може зазначатися інша інформація.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону №922-VІІІ тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Згідно пункту 14 частини другої статті 22 Закону №922-VІІІ у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Пунктом 2 частини 2 статті 22 Закону №922-VІІІ визначено, що тендерна документація повинна містити, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Згідно із частиною 1 статті 25 Закону №922-VІІІ тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.

Відповідно до частин 1, 3 статті 27 Закону №922-VІІІ розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.

За приписами частин 1, 4, 5 статті 28 Закону №922-VІІІ оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.

Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

Згідно із частиною шістнадцятою статті 29 Закону №922-VІІІ якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах:

1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;

2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:

1) перелік виявлених невідповідностей;

2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;

3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.

Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Згідно із абзацом 3 частини першої статті 31 Закону №922-VІІІ замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону.

У висновку про результати моніторингу процедури закупівлі зазначено наступне: "учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в складі своєї тендерної пропозиції надав довідку про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, а саме: ОСОБА_12 - Директор ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ»; ОСОБА_1 - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога згідно спеціалізації; ОСОБА_2 - Еколог; ОСОБА_3 - Еколог; ОСОБА_5 - Еколог; ОСОБА_6 - директор ТОВ «Ремтехналадка»; ОСОБА_7 - Інженер-кошторисник сертифікований інженер-проєктувальник у частині кошторисної документації; ОСОБА_8 - інженер-проєктувальник (інженер-проєктувальник щодо об`єктів будівництва класу наслідків відповідності ССЗ); ОСОБА_9 - інженер- проєктувальник у частині виконання інженерних вишукувань; ОСОБА_10 - інженер - землевпорядник; ОСОБА_11 - геодезист. Разом з цим, учасник у складі тендерної пропозиції надав документи про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів стосовно працівників ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 . Натомість вищевказані документи стосовно працівників ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 відсутні в тендерній пропозиції учасника, що не відповідає вимогам тендерної документації замовника".

Надаючи оцінку вказаним висновкам відповідача, суд зазначає наступне.

Стаття 16 Закону №922 унормовує питання кваліфікаційних критеріїв, які за певних обставин можуть встановлюватись замовниками під час проведення процедури закупівлі для учасників. Частина друга статті 16 цього Закону містить їх вичерпний перелік. Зокрема, пункт 2 частини другої статті 16 цього Закону, визначає такий кваліфікаційний критерій, як «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».

Отже, із приписів статті 16 Закону №922 вбачається, що диспозитивно-імперативна поведінка замовника під час встановлення кваліфікаційних критерії до учасників. Зокрема, замовник має право вибору одного або декількох кваліфікаційних критеріїв, що передбачені частиною другою статті 16 цього Закону (диспозитивна поведінка). Замовник зобов`язаний під час встановлення кваліфікаційних критеріїв вибирати серед виключного переліку, що передбачений частиною другою статті 16 даного Закону та не може встановлювати критерії власний розсуд, додаткові, не передбачені даною нормою статті Закону (імперативна поведінка). Замовник визначаючись із переліком документів та їх правовою природою, що надаються учасниками в складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності встановленим кваліфікаційним критеріям діє на власний розсуд, з урахуванням загальних вимог законодавства щодо підтвердження відповідних обставин (диспозитивна поведінка).

Це означає, що замовник в тендерній документації може зазначити, які документи надаються учасниками на підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію. Суд наголошував, що в сфері публічних закупівель Закон №922, є прямим актом застосування. Закон Закону №922 не встановлює переліку та вимог до документів, які повинні надаватись в складі тендерної пропозиції на відповідність кваліфікаційним критеріям. Тобто, замовник може діяти на власний розсуд. Зокрема, під час визначення кваліфікаційного критерію, передбаченого пунктом 2 частини другої статті 16 Закону №922, замовник міг передбачити підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації поданням копій договорів (цивільно-правових, трудових), які укладені, в тому числі до початку оголошення процедури закупівлі або до закінчення подання пропозицій, або встановити, що такі договори повинні бути укладені за певний час до моменту оголошення процедури закупівлі та бути дійсними станом на час подання пропозицій тощо.

21.03.2024 до суду Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» надано пояснення щодо висновків моніторингових процедур в яких зазначено, що 01 серпня 2023 року, позивачем через електронну систему закупівель Prozorro, направлено вимогу про усунення невідповідностей.

Третя особа зазначає, що 01 серпня 2023 року, ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» через перебої у роботі системи закупівель Prozorro, документи надано безпосередньо до місцезнаходження Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, за адресою: 36020, Україна, Полтавська обл., м. Полтава, вул. Стрітенська, 19, на підтвердження усунення невідповідностей, наступні документи: Лист вих.№23-90 від « 01» серпня 2023 р. щодо виправлення невідповідностей пропозиції до закупівлі №UA-2023-07-14-005556-a, яким учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» надав вищезазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в Довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023 р., копія диплому НР №36648110, наказу №1-к від 11.06.2020 р. - ОСОБА_1 ; копія диплому №43718972, наказу №5-к від 30.09.2020 р. - ОСОБА_2 ; копія диплому №22282427, №18044826, наказу №8-к від 23.10.2020 р. ОСОБА_3 .

Матеріали справи також містять зазначений ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» лист та копії наказів та дипломів щодо вказаних у листі працівників.

Таким чином, висновок відповідача про порушення позивачем законодавства у сфері публічних закупівель є помилковим.

Слід відмітити, що в оскаржуваному висновку відповідач вимагає вжити заходів щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132 та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

При цьому, на переконання суду, мають враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами.

Орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003).

Вчинення державним органом всіх дій та прийняття всіх рішень за замовченням слугує виключно суспільному інтересу і в межах реалізації принципу належного врядування органи державної влади зобов`язані діяти послідовно.

З огляду на викладені обставини навіть в разі наявності викладених порушень, якщо б вони мали місце бути, то зобов`язання відповідача щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132 було б непропорційним.

Критерій "пропорційності" передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються.

У Рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.

Конституційний Суд України визначає принцип пропорційності, в першу чергу, як процесуальну справедливість: "Обмеження конституційних прав повинно відповідати принципу пропорційності: інтереси забезпечення охорони прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку та безпеки тощо можуть виправдати правові обмеження прав і свобод тільки в разі адекватності соціально обумовленим цілям".

Пропорційність - один із загальних принципів права Європейського співтовариства. Спочатку він був визнаний Судом ЄС, а згодом закріплений як загальний принцип в Угодах про утворення ЄС (зокрема, в ст.5 Договору про заснування Європейського співтовариства). У розгорнутому формулюванні він звучить так: для досягнення певної мети органи влади не можуть накладати на громадян зобов`язання, які перевищують установлені межі необхідності, що випливають з публічного інтересу.

Принцип пропорційності є універсальним і незмінним гарантом захисту основних прав і свобод людини за допомогою збалансованого обмеження прав і свобод та забезпечення гармонії в суспільстві.

Вимога мінімальності державно-правового впливу на суспільні відносини означає, що засоби повинні бути якнайменш обтяжливими для суб`єктів права. В умовах правової держави заборона надмірного державного втручання у свободу особи розглядається як аксіоматична вимога: держава має право обмежувати право людини тільки тоді, коли це дійсно необхідно, і тільки в такому обсязі, в якому її заходи будуть співмірними з поставленою метою. Іншими словами, у цій сфері проголошується і діє принцип пропорційності (розмірності, адекватності).

Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржуваний висновок не відповідає критерію "пропорційності", оскільки вимога припинити зобов`язання за договором з переможцем публічної закупівлі, відносно якого встановлені порушення, оцінка яким надана судом вище, призведе до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів.

Виявлені під час моніторингу порушення, не знайшли свого підтвердження, та в разі, якщо такі порушення мали б місце, то жодним чином не вплинули на проведення процедури торгів в цілому та не призвели до негативних наслідків, що можна кваліфікувати як порушення фінансової дисципліни.

Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 27.05.2021 у справі № 520/646/19.

Зазначені у висновку обставини не могли також мати жодного впливу на результати закупівлі, який визначений за умовою найбільш вигідної ціни. Захід реагування, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Однак, зауваження відповідача носять суто формальний характер та не знаходять свого підтвердження.

При цьому, судом мають враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені, та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних робіт і публічними інтересами.

Згідно підпункту 3 пункту 3 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43, основними завданнями Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим в разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).

Статтею 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Водночас, відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

При цьому, Закон №922-VIII визначає самостійні підстави недійсності договору, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, які, на думку суду, є переліком порушень Закону №922-VIII за наявності яких договір слід вважати недійсним.

Згідно з положеннями статті 43 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону; 5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.

З урахуванням наведеного вище, правові підстави для припинення зобов`язань за договором відсутні.

Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим в разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).

У висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою відповідача про припинення зобов`язань за договором.

Також у висновку про результати моніторингу закупівлі відсутні будь-які застереження щодо вартості робіт.

Таким чином, оскаржуваний висновок та вимога відповідача про зобов`язання замовника вжити заходів щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132 було б непропорційним не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею, оскільки, по-перше, суть "виявленого порушення" не зачіпає бюджетні інтереси; по-друге, задоволення вказаної вимоги органу Держаудитслужби у випадку, що розглядається, призведе до настання несприятливих наслідків.

Верховний Суд, зокрема, у постанові від 28.01.2021 (справа № 160/12925/19), висловив правову позицію, що спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі Замовника для усунення порушень.

Проводячи моніторинг процедури закупівлі та формуючи оскаржуваний висновок, відповідач мав би дотримуватись балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямований моніторинг процедури закупівлі та прийнятий за його результатами висновок.

За наведених обставин, суд зазначає, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-14-005556-а складений без урахування обставин, які мали значення для його прийняття, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд зважає на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58), відповідно до якої: принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, враховуючи задоволення позову, на користь позивача підлягають відшкодуванню судові витрати, сплачені позивачем за подання цього позову.

Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Стрітенська, 19, м. Полтава, 36020, код ЄДРПОУ 03365854) до Управління Північно - Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул. Шевченка, буд. 1, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 40478572), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ТОВ "ЕКОЗЕМЛЯ" (код ЄДРПОУ 43477943, адреса: 01033, м. Київ, вулиця Жилянська, буд. 59, офіс 159) про визнання протиправним та скасування висновку - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-14-005556-а Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 25.10.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області на користь Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118269708
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —440/16489/23

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 10.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні