РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
10 квітня 2024 року м. Рівне№460/2525/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В. розглянувши в письмовому провадженні процесуальне питання, пов`язане з розглядом зустрічного позову
Товариства з обмеженою відповідальністю "БЕЧАЛЬ АГРО" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В :
07.03.2024 Головне управління ДПС у Рівненській області звернулось в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕЧАЛЬ АГРО» про стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, в сумі 1055333,13 грн.
Ухвалою від 11.03.2024 позовну заяву прийнято до розгляду; відкрито провадження в адміністративній справі №460/2525/24; розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у строки, визначені статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України.
08.04.2024 до суду надійшов зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕЧАЛЬ АГРО».
Вирішуючи питання можливості прийняття до провадження зустрічного позову, суддя виходить з наступного.
За правилами частин першої-другої статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач, який не є суб`єктом владних повноважень, має право пред`явити зустрічний позов у строк для подання відзиву. Зустрічний позов приймається до спільного розгляду з первісним позовом, якщо обидва позови взаємопов`язані і спільний їх розгляд є доцільним, зокрема, коли вони виникають з одних правовідносин або коли задоволення зустрічного позову може виключити повністю або частково задоволення первісного позову.
Наведена норма кореспондується з положеннями статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України, які дозволяють об`єднати в одне провадження декілька позовних вимог, пов`язаних між собою підставами виникнення або доказами, при умові що такі вимоги підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства і підсудні одному суду.
Відповідно частин першої - третьої статті 178 Кодексу адміністративного судочинства України зустрічна позовна заява подається з додержанням загальних правил пред`явлення позову, повинна відповідати вимогам статей 160, 161, 172 цього Кодексу. До зустрічної позовної заяви, поданої з порушенням вимог, встановлених частиною першою цієї статті, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу. Зустрічна позовна заява, подана з порушенням вимог частин першої та другої цієї статті, повертається заявнику. Копія зустрічної позовної заяви долучається до матеріалів справи.
У документі, який ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО» іменує зустрічним позовом, зауважено про те, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням відповідача за первісним позовом є: Україна, 35053, Рівненська обл., Рівненський район, село Деражне, вул. Шевченка, буд. 49-А, однак, у позовній заяві місцезнаходження ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО», визначено як: 35053, Рівненська обл., Рівненський район, село Деражне, вул. Шевченка, буд. 49-А, тобто без назви нашої Держави - Україна. Відповідно до цього, у прохальній частині ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО» просить визнати дії Головного управління ДПС У Рівненській області, які полягали у зазначенні в позовній заяві невірного (неповного) місцезнаходження ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО», а саме: 35053, Рівненська обл., село Деражне, вул. Шевченка, буд. 49-А - протиправними та зобов`язати Головне управління ДПС У Рівненській області відкликати позовну заяву про стягнення з ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО» податкового боргу у розмірі 1055333,13 грн.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Визначення поняття «адміністративної справи» наведено у статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, під якою розуміється переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. При цьому, публічно-правовий спір це спір, у якому, зокрема хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Таким чином, до адміністративних відносяться ті справи, що виникають зі спорів в публічно-правових відносинах, що стосується тих відносин, в яких один із його учасників- суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси.
Разом з тим, саме по собі подання суб`єктом владних повноважень позову до адміністративного суду, в межах наданого йому частиною четвертою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України права на звернення до суду, не може трактуватися, як реалізація владної управлінської функції, спрямованої на порушення прав, свобод чи інтересів особи - відповідача.
Більше того, за правилами частини шостої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України відмова від права на звернення до суду є недійсною, а тому особа - відповідач не може звертатися до суду із зустрічним позовом, в якому просити зобов`язати особу - позивача відкликати позовну заяву.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Відповідно до частини шостої цієї статті, у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
Однак, поняття спору, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, слід тлумачити в контексті частини третьої статті 124 Конституції України в ширшому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підпадають під юрисдикцію саме адміністративних судів і які взагалі не підлягають судовому розгляду.
Таку правову позицію Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала в судових рішеннях, зокрема в постановах від 22.03.2018 у справі №800/559/17, від 03.04.2018 у справі №9901/152/18, від 30.05.2018 у справі №9901/497/18, від 13.03.2019 у справі №9901/947/18, від 28.10.2020 у справі №9901/160/20.
З огляду на викладене, суд констатує, що вимоги, заявлені ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО» у зустрічному позові, не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і взагалі не підлягають судовому розгляду, а тому зустрічна позовна заява не відповідає вимогам статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України, і підлягає поверненню заявнику відповідно до частини третьої статті 178 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 4, 5, 19, 170, 172, 177, 178, 248, 256, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В :
Зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕЧАЛЬ АГРО» до Головного управління ДПС У Рівненській області про визнання протиправними дій та зобов`язання відкликати позовну заяву про стягнення з ТОВ «БЕЧАЛЬ АГРО» податкового боргу у розмірі 1055333,13 грн., - повернути заявнику.
Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення в повному обсязі. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст ухвали складений 10 квітня 2024 року
Суддя Н.В. Друзенко
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118270181 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні