ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2024 року справа №360/1315/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Геращенка І.В. , Гайдара А.В. , розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 р. у справі № 360/1315/23 (головуючий І інстанції Т.І. Чернявська) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі відповідач, ГУПФУ), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 05 жовтня 2023 року № 122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області розглянути повторно заяву ОСОБА_1 від 13 травня 2023 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зарахувавши при цьому календарно до пільгового підземного страхового стажу за Списком № 1, який дає право на пенсію відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, періоди роботи ОСОБА_1 на шахті Райдуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля з 28 березня 1994 року по 31 серпня 2000 року, у відокремленому підрозділі шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля з 19 серпня 2002 року по 09 лютого 2015 року та у відокремленому підрозділі шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля з 18 лютого 2015 року по 31 березня 2022 року.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року, з урахуванням ухвали про виправлення описки, задоволено частково позовні вимоги, а саме суд:
Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 05 жовтня 2023 року № 122950002537 про відмову в призначенні пенсії.
Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області призначити ОСОБА_1 за його заявою від 13 травня 2023 року пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу першого частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 13 травня 2023 року, зарахувавши до стажу роботи із безпосередньою зайнятістю повний робочий день на підземних гірничих роботах з видобутку вугілля період роботи з повним робочим днем під землею з 28 березня 1994 року по 31 грудня 1998 року учнем гірника підземного, гірником підземним ІІІ розряду на шахті Райдуга Виробничого об`єднання Первомайськвугілля, яка в подальшому перейменована у Державне відкрите акціонерне товариство шахта Райдуга Дочірнє підприємство Державної холдингової компанії Первомайськвугілля, до страхового стажу та до стажу роботи із безпосередньою зайнятістю повний робочий день на підземних гірничих роботах з видобутку вугілля період роботи з повним робочим днем під землею з 01 січня 2022 року по 31 березня 2022 року машиністом підйомної машини у Відокремленому підрозділі шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля.
Відмовив в задоволенні решти позовних вимог.
Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 858,88 грн (вісімсот п`ятдесят вісім грн 88 коп.).
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що відповідно до абзацу 13 пункту 4.2 вказаного Порядку після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу
Після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/ фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії (п.4.10 IV Порядку № 22-1)
Повідомлення про направлення рішення про відмову в призначені пенсії на адресу заявника надсилається органом Пенсійного фонду України на обліку якого знаходиться особа відповідно до місця реєстрації проживання.
Луганським окружним адміністративним судом від 17.08.2023 по справі № 360/656/23, зобов`язано головне управління повторно розглянути заяву позивач від 13.05.2023 про призначення пенсії за віком відповідно до Закону №1058.
На виконання Рішення Луганського окружного адміністративного суду, яке набрало законної сили 19.09.2023, було повторно розглянуто заяву про призначення пенсії за віком від 13.05.2023 з урахуванням висновків суду. Рішенням від 21.09.2023 № 122950002537 заявнику призначено пенсію за віком відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 розділу XIV-1 Закону з 13.05.2023.
Листом головного управління від 22.09.2023 № 1100-0302-9/50004 повідомлено головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області про виконання вищезазначеного рішення суду та необхідність проведення перевірки правильності прийнятого рішення від 21.09.2023.
За результатом перевірки правильності прийнятого рішення, Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області (лист від 05.10.2023 за № 1200-0302 9/19669) не погодилося з рішенням про призначення пенсії заявнику, оскільки резолютивною частиною вищевказаного судового рішення не покладено зобов`язань щодо призначення пенсії ОСОБА_1 . Відтак, рішення про призначення пенсії ОСОБА_1 від 21.09.2023 № 122950002537 було скасовано, та винесено нове рішення про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 від 05.10.2023 № 1229500002537, із зазначенням причин незарахування до пільгового стажу періодів роботи за записами трудової книжки.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області не було взято на облік електронну пенсійну справу позивача з рішенням № 1229500002537 про призначення пенсії, та було повернуто електронну пенсійну справу назад до головного управління.
Скаржник зазначає, що страховий стаж заявника становить 48 років 6 місяців 29 днів, в тому числі, за Списком № 1 (за даними, що містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (код підстави для обліку спецстажу ЗПЗ013А1)) - 20 років 5 місяців 22 дні.
Стаж роботи на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 № 202 (далі Постанова № 202), відсутній, оскільки уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою № 637, позивачем не надано.
Права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону заявник не має, в зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затвердженим Постановою № 202 (були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років).
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Позивач, 13 травня 2023 року засобами вебпорталу Пенсійного фонду України звернувся до органів Пенсійного фонду України з заявою про призначення пенсії за віком.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19 травня 2023 року № 122950002537 про відмову в призначенні пенсії позивачу відмовлено у призначенні пенсії, оскільки страховий стаж особи становить 28 років 6 місяців 9 днів, стаж для визначення права на пенсію становить 48 років 6 місяців 9 днів. За результатами розгляду документів, доданих до заяви, до страхового стажу зараховані всі періоди трудової діяльності. Стаж роботи зі шкідливими та важкими умовами праці за Списком № 1 визначено за даними, що містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, і становить 20 років 5 місяців 22 дні. Права на призначення пенсії зі шкідливими та важкими умовами праці згідно з Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування заявник не має.
Не погодившись з означеним рішенням, позивач звернувся до суду.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року у справі № 360/656/23 позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково, а саме судом: визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19 травня 2023 року № 122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13 травня 2023 року про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з урахуванням правових висновків суду; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 858,88 грн (вісімсот п`ятдесят вісім гривень 88 коп.).
На виконання означеного рішення територіальним органом Пенсійного фонду України (в рішенні зазначено Управлінням Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області) прийнято рішення від 22 вересня 2023 року № 122950002537, яким ОСОБА_1 призначено пенсію за віком відповідно пункту 2 частини першої Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та статті 14 Закону України Про пенсійне забезпечення (Роботи підземні, провідні професії (20)) з 13 травня 2023 року.
Відповідно до форми РС-право до вищезазначеного рішення територіального органу Пенсійного фонду України до пільгового стажу на підземних гірничих роботах в шахтах як працівнику провідних професій за Списком № 202 (ст. 14, п/п, підземні, сп. 1 р. 1 п-р. 1 п.а-в) зараховано такі періоди роботи:з 01 січня 1999 року по 31 липня 2000 року 01 рік 07 місяців 00 днів;з 19 серпня 2002 року по 31 грудня 2003 року 01 рік 04 місяці 13 днів;з 01 січня 2004 року по 28 серпня 2012 року 08 років 07 місяців 28 днів;з 01 вересня 2012 року по 28 серпня 2013 року 11 місяців 28 днів;з 01 вересня 2013 року по 31 серпня 2014 року 01 рік 00 місяців 00 днів;з 01 січня 2015 року по 31 січня 2015 року 01 місяць 00 днів;з 18 лютого 2015 року по 29 березня 2015 року 01 місяць 12 днів;з 01 квітня 2015 року по 29 травня 2015 року 01 місяць 29 днів;з 01 червня 2015 року по 26 липня 2015 року 01 місяць 26 днів;з 01 серпня 2015 року по 27 березня 2016 року 07 місяців 27 днів;з 01 квітня 2016 року по 30 березня 2017 року 01 рік 00 місяців 00 днів;з 01 квітня 2017 року по 27 листопада 2017 року 07 місяців 27 днів;з 01 грудня 2017 року по 27 квітня 2018 року 04 місяці 27 днів;з 01 травня 2018 року по 25 грудня 2018 року 07 місяців 25 днів;з 01 січня 2019 року по 28 липня 2019 року 06 місяців 28 днів;з 01 серпня 2019 року по 24 лютого 2020 року 06 місяців 24 дні;з 01 березня 2020 року по 28 грудня 2020 року 09 місяців 28 днів;з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року 01 рік 00 місяців 00 днів; всього зараховано 20 років 05 місяців 22 дні.
Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області звернулося до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з листом від 22 вересня 2023 року № 1100-0302-9/50004, яким повідомило, що на виконання Луганського окружного адміністративного суду, яке набрало законної сили 19 вересня 2023 року, спеціалістом відділу призначення пенсії повторно розглянуто заяву від 13 травня 2023 року про призначення пенсії за віком відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Рішенням від 21 вересня 2023 року № 122950002537 заявнику призначено пенсію за віком з 13 травня 2023 року. Додатково зазначено, що рішення суду зареєстровано в Реєстрі судових рішень та встановлено зв`язок ЕПС з РСР. Крім того, технологічний процес виконання рішень суду передбачає створення в ППВП перерахунку Згідно рішення суду з обов`язковим створенням технологічної ЕПС як копії основної ЕПС до виконання перерахунку Згідно рішення суду. Враховуючи вищевикладене, відповідач просив завершити технологічний процес (створити технологічну ЕПС, виконати перерахунок Згідно рішення суду) та надіслати на адресу відповідача розрахунок боргу щодо виконання рішення суду на ОСОБА_1 щодо виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року № 360/656/23 для долучення до картки судового рішення в реєстрі судових рішень.
Листом від 05 жовтня 2023 року № 1200-0302-9/19669 Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області розглянуло пропозицію Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо прийняття рішення про призначення пенсії відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ОСОБА_1 на виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року у справі № 360/656/23, яке набрало законної сили 19 вересня 2023 року, та не погодилося з прийнятим рішенням про призначення пенсії, оскільки резолютивною частиною судового рішення не покладено зобов`язань щодо призначення пенсії. Також Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зазначило, що при повторному розгляді заяви від 13 травня 2023 року треба винести рішення про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування із зазначенням інформації про причини незарахування пільгового стажу роботи за записами трудової книжки без надання уточнюючих довідок підприємства, та просило врахувати зазначену інформацію при подальшому відпрацюванні ЕПС № 122950002537.
05 жовтня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області прийнято рішення № 122950002537 про відмову в призначенні пенсії.
В обґрунтування прийнятого рішення відповідач зазначив, що за результатом розгляду наданих до вказаної заяви документів страховий стаж заявника становить 48 років 6 місяців 29 днів, в тому числі, за Списком № 1 (за даними, що містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (код підстави для обліку спецстажу ЗПЗ013А1)) - 20 років 5 місяців 22 дні. Стаж роботи на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202, відсутній, оскільки уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою № 637, заявником не надано. Права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування заявник немає в зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затвердженим Постановою № 202 (були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років).
Також означеним рішенням скасовано рішення про призначення пенсії від 21 вересня 2023 року № 122950002537.
Після скасування рішення про призначення пенсії відповідно до форми РС-право до пільгового стажу за Списком № 1 зараховано такі періоди роботи:з 01 січня 1999 року по 31 липня 2012 року 01 рік 07 місяців 00 днів;з 19 серпня 2002 року по 31 грудня 2003 року 01 рік 04 місяці 13 днів;з 01 січня 2004 року по 30 серпня 2011 року 07 років 09 місяців 00 днів;з 01 вересня 2011 року по 28 серпня 2012 року 11 місяців 28 днів;з 01 вересня 2012 року по 28 серпня 2013 року 11 місяців 28 днів;з 01 вересня 2013 року по 31 серпня 2014 року 01 рік 00 місяців 00 днів;з 01 січня 2015 року по 31 січня 2015 року 01 місяць 00 днів;з 18 лютого 2015 року по 29 березня 2015 року 01 місяць 12 днів;з 01 квітня 2015 року по 29 травня 2015 року 01 місяць 29 днів;з 01 червня 2015 року по 26 липня 2015 року 01 місяць 26 днів;з 01 серпня 2015 року по 27 березня 2016 року 07 місяців 27 днів;з 01 квітня 2016 року по 30 березня 2017 року 01 рік 00 місяців 00 днів;з 01 квітня 2017 року по 27 листопада 2017 року 07 місяців 27 днів;з 01 грудня 2017 року по 27 квітня 2018 року 04 місяці 27 днів;з 01 травня 2018 року по 25 грудня 2018 року 07 місяців 25 днів;з 01 січня 2019 року по 28 липня 2019 року 06 місяців 28 днів;з 01 серпня 2019 року по 24 лютого 2020 року 06 місяців 24 дні;з 01 березня 2020 року по 28 грудня 2020 року 09 місяців 28 днів;з 01 січня 2021 року по 30 жовтня 2021 року 10 місяців 00 днів;з 01 листопада 2021 року по 31 грудня 2021 року 02 місяці 00 днів;всього до пільгового стажу за Списком № 1 зараховано 20 років 05 місяців 22 дні.
Відповідно до записів у трудовій книжці від 05 липня 1993 року серії НОМЕР_1 у межах спірних правовідносин ОСОБА_1 : 28 березня 1994 року прийнятий учнем гірника підземного з повним робочим днем під землею на шахту Райдуга Виробничого об`єднання Первомайськвугілля;04 квітня 1994 року направлений на курси за професією до УКК з відривом від виробництва;у період з 17 квітня 1994 року по 05 червня 1994 року проходив виробничу практику;08 червня 1994 року після закінчення курсів переведений гірником підземним ІІІ розряду з повним робочим днем під землею;02 березня 1995 року направлений на курси в УКК з відривом від виробництва за професією машиніста підйомних машин;у період з 31 липня 1995 року по 05 вересня 1995 року проходив виробничу практику;11 вересня 1995 року після закінчення курсів переведений машиністом підйомних машин підземним;14 листопада 1996 року Виробниче об`єднання Первомайськвугілля перейменовано у Державну холдингову компанію Первомайськвугілля;19 березня 1997 року шахта Райдуга перейменована у Державне відкрите акціонерне товариство шахта Райдуга Дочірнього підприємства Державна холдингова компанія Первомайськвугілля;06 січня 1998 року на підставі атестації робочих місць за умовами праці професія машиніст підйомних машин підземний вважається пільговою для пенсійного забезпечення за Списком № 1;31 серпня 2000 року звільнений за пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України у зв`язку з ліквідацією підприємства;у період з 19 серпня 2002 року по 09 лютого 2015 року працював машиністом підйомної машини підземним з повним робочим днем під землею у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта Карбоніт Дочірнє підприємство Державної холдингової компанії Первомайськвугілля, яка в подальшому перейменована у Структурний підрозділ шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля та у Відокремлений підрозділ шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля;у період з 18 лютого 2015 року по 19 червня 2016 року працював учнем машиніста підземних установок І розряду з повним робочим днем під землею, а у період з 20 червня 2015 року по 31 березня 2022 року машиністом підйомної машини з повним робочим днем під землею у Відокремленому підрозділі Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля.
Згідно з архівною довідкою від 20 квітня 2021 року № 01/1-313, виданою Державним підприємством Первомайськвугілля, яка долучалась позивачем до заяви про призначення пенсії від 13 травня 2023 року, ОСОБА_1 працював на Шахті Райдуга з 28 березня 1994 року по 07 червня 1994 року учнем гірника підземного з повним робочим днем під землею, виплачувалась тарифна ставка гірника підземного І розряду; з 08 червня 1994 року по 01 березня 1995 року гірником підземним ІІІ розряду з повним робочим днем під землею, виплачувалась тарифна ставка гірника підземного ІІІ розряду; з 02 березня 1995 року по 10 вересня 1995 року навчався за фахом в УКК Виробничого об`єднання Первомайськвугілля за професією машиніст підйомних машин, виплачувалась тарифна ставка машиніста підйомної машини підземного І розряду; з 11 вересня 1995 року по 31 серпня 2000 року машиністом підйомної машини з повним робочим днем під землею.
У межах заявлених позовних вимог відповідач не зарахував до пільгового підземного стажу позивача за Списком № 1 такі періоди його роботи: з 28 березня 1994 року по 31 грудня 1998 року 04 роки 09 місяці 04 дні;з 01 серпня 2000 року по 31 серпня 2000 року 01 місяць;з 31 серпня 2011 року по 31 серпня 2011 року 01 день;з 29 серпня 2012 року по 31 серпня 2012 року 03 дні;з 29 серпня 2013 року по 31 серпня 2013 року 03 дні;з 01 вересня 2014 року по 31 грудня 2014 року (не зарахований також і до страхового стажу) 04 місяці;з 01 лютого 2015 року по 09 лютого 2015 року 09 днів;з 30 березня 2015 року по 31 березня 2015 року 02 дні;з 30 травня 2015 року по 31 травня 2015 року 02 дні;з 27 липня 2015 року по 31 липня 2015 року 05 днів;з 28 березня 2016 року по 31 березня 2016 року 04 дні;з 31 березня 2017 року по 31 березня 2017 року 01 день;з 28 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року 03 дні;з 28 квітня 2018 року по 30 квітня 2018 року 03 дні;з 26 грудня 2018 року по 31 грудня 2018 року 06 днів;з 29 липня 2019 року по 31 липня 2019 року 03 дні;з 25 лютого 2020 року по 29 лютого 2020 року 05 днів;з 29 грудня 2020 року по 31 грудня 2020 року 03 дні;з 31 жовтня 2021 року по 31 жовтня 2021 року 01 день;з 01 січня 2022 року по 31 березня 2022 року (не зарахований також і до страхового стажу) 03 місяці.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058).
Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Частина 3 статті 4 Закону № 1058-IV визначає, що виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.
Положенням ч.1 ст. 9 Закону № 1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Згідно ст. 24 Закону № 1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок та з 01.01.2011 єдиний соціальний внесок.
Страховий стаж обчислюється відповідно до вимог Закону №1058 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності (01.01.2004) цим Законом.
Статтею 114 Закону №1058 врегульовано питання пенсій за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.
Згідно з частиною 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Відповідно до частини 3 статті 114 Закону № 1058-IV, працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановленийабзацом першимстатті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановленийабзацом першимпункту 1 частини другої цієї статті.
За частиною 5 статті 114 Закону № 1058-IV, у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин 2 і 3 цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Відповідно до частини 6 статті 114 Закону № 1058-IV, контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення таких списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
За частиною 1 статті 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII з урахуванням рішення Конституційного Суду№ 1-р/2020 від 23.01.2020, працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.
При наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок за кожний повний рік цих робіт пенсійний вік, передбачений статтею 12 цього Закону, знижується на 1 рік.
Відповідно ст.56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII також визначено, що при призначенні пенсій на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 та пенсій за вислугу років відповідно до статті 55 цього Закону провадиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цими статтями, за умови, що зазначені роботи дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Відповідно до п.2 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказ Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 № 383 (далі Порядок № 383), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків
Пунктом 3 Порядку № 383 передбачено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Комплексний аналіз норми дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах за п.1 ч.2 статті 114 Закону №1058 є досягнення особою відповідного віку, перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку № 1, з урахуванням проведеної атестації робочих місць за час виконання роботи після 21 серпня 1992 року, а також документальне підтвердження зайнятості працівника повний робочий день за відповідною професією.
При цьому, право на передбачену частиною 3 статті 114 Закону № 1788-XII пенсію незалежно від віку мають працівники, за умови безпосередньої зайнятості на роботах повний робочий день та не менше передбаченого стажу роботи - 25 років для працівників професії яких містяться у Списку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 р. N 202 (далі - Список № 202), або мати стаж роботи провідної професії визначених статтею 14 Закону № 1788-XII, частиною 3 статті 114 Закону № 1058-IV - не менше 20 років.
Згідно зі статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.
Згідно п.1 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п.3 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Пунктом 20 Порядку № 637 визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Аналіз зазначених нормативно-правових актів свідчить про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20 лютого 2018 року у справі № 234/13910/17 та від 7 березня 2018 року у справі №233/2084/17, від 16 травня 2019 року в справі № 161/17658/16-а, від 27 лютого 2020 року в справі № 577/2688/17, від 31 березня 2020 року в справі№ 446/656/17, від 21 травня 2020 року в справі № 550/927/17, від 10 грудня 2020 року в справі № 195/840/17.
Матеріали справи свідчать, що трудова книжка позивача містить достатні дані для визначення зазначеного періоду в якості пільгового стажу (з повним робочим днем під землею).
Вказане також підтверджується наданими позивачем документами, Індивідуальними відомостями про застраховану особу ОСОБА_1 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (Форма ОК-5) від 15 травня 2023 року та від 15 червня 2023 року, рішенням суду у справі № 360/656/23.
Згідно з пунктом 1010100а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (який діяв до 16 січня 2003 року), та пунктом 1.1а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 (який діяв до 03 серпня 2016 року), правом пільгового пенсійного забезпечення користуються всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень.
Згідно з підрозділом 1 Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу І Гірничі роботи. Видобування корисних копалин. Геологорозвідувальні роботи. Будівництво, реконструкція, технічне переозброєння і капітальний ремонт шахт, рудників, копалень, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461 (який діє з 03 серпня 2016 року), правом пільгового пенсійного забезпечення користуються працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
Як зазначалось, Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202.
Згідно з розділом І Підземні гірничі роботи в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт Списку № 202 право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, мають усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю) на підземних гірничих роботах в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт.
Отже, положення Списку № 1 та Списку № 202 передбачають, що правом пільгового пенсійного забезпечення користуються робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних гірничих роботах в шахтах з видобутку вугілля. Тобто, підземні гірничі роботи в шахтах з видобутку вугілля при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на таких роботах одночасно віднесені до двох списків.
Позивачем належним чином підтверджено спірний стаж який має бути зарахований до пільгового стажу позивача, дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 114 Закону.
Спірні періоди незараховані відповідачем та періоди зараховані відповідачем до стажу за Списком № 1, підлягає зарахуванню до спеціального стажу, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до положень ч.2, 3, 5 ст. 114 Закону, оскільки підлягає зарахуванню, як такі, що дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Також суд зауважує, що на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його первинних документах. Помилки в заповненні первинних документів не може бути підставою для виключення спірного періоду роботи з трудового стажу позивача, оскільки працівник не може відповідати за неналежний порядок їх ведення та заповнення з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист. Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 06.02.2018 у справі №677/277/17 провадження №К/9901/1298/17.
Крім того, відповідач у відповідності до приписів законодавства мав можливість витребувати у позивача додаткові докази що підтверджують стаж та витребувати необхідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб для оформлення пенсії, однак суду не надано інформації щодо витребування таких доказів, чим, на думку суду, відповідач порушив права позивача на належне підтвердження стажу для отримання пенсії.
Таким чином, матеріали справи містять належні усі передбачені законодавством документи щодо підтвердження стажу, зокрема Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постанова правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1 (далі Порядок № 22-1) та Порядком № 637, які підтверджують роботу позивача.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку про наявність підстав для зарахування спірних періодів роботи до спеціального стажу.
Отже, оскільки на час звернення з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах позивач має необхідний стаж роботи з безпосередньою зайнятістю не менше 25 років на підземних гірничих роботах з видобутку вугілля - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України (20 років 05 місяців 22 дні стаж, зарахований відповідачем, та 05 років 00 місяців 04 дні стаж, протиправно не зарахований відповідачем), відповідно до абзацу першого частини третьої статті 114 Закону № 1058-IV позивач має право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а відповідачем неправомірно відмовлено у призначенні пенсії.
Суд також звертає увагу на те, що відповідно до ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що відповідачем неправомірно відмовлено у зарахуванні спірного періоду роботи позивача до стажу (пільгового) та у призначенні пенсії.
Щодо обраного судом способу захисту порушеного права позивача та посилання скаржника на те, що повноваження обчислення страхового стажу, визначення розміру пенсії та її призначення, є дискреційними повноваженнями, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною 1 статті 44 Закону № 1058 передбачено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Відповідно до статті 45 Закону № 1058, пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, зокрема: 1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Пенсія за віком, що призначається автоматично (без звернення особи), - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченогочастиною першоюстатті 26 цього Закону. У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.
При відстрочці часу призначення пенсії за віком пенсія з урахуванням положеньстатті 29цього Закону призначається за заявою пенсіонера з дня, що настає за останнім днем місяця, в якому набуто повний місяць страхового стажу (у тому числі сумарно) для відстрочки часу
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Статтею 58 Закону №1058 визначено, що Пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом, соціальні та інші виплати, передбачені законодавством України, та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за N 1566/11846.
Відповідно до п. 4.1, 4.3 Порядку № 22-1, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
З практики Європейського суду витікає наступне: в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.
Отже, повноваження державних органів не є дискреційними у даному випадку, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Матеріали справи свідчать, що станом на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії, він мав необхідний пільговий стаж.
Відповідно до правової позиції палати в адміністративних справах Верховного Суду України, викладеної у постанові від 24.01.2006, суд має обрати спосіб захисту права, який би гарантував дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При цьому, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення ( Постанова Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року у справі 826/4418/14).
Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що повним та ефективним поновленням порушеного права в цій частині буде зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсію на пільгових умовах.
Дана правова позиція узгоджується з висновками, викладеними у постанові Великої Палати Верховного Суду від 3 листопада 2021 року по справі № 360/3611/20 щодо розгляду зразкової справу.
Щодо посилання скаржника на розгляд заяви позивача за принципом екстериторіальності, суд зазначає наступне.
За п. 4.2 Порядку № 22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Враховуючи вказані вимоги Порядку № 22-1, органом, що приймав рішення за заявою позивача визначено Головне управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області.
Згідно з пояснювальною запискою Фонду до проекту Постанови № 25-1 Указом Президента України від 04.09.2019 року №647/2019 «Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг» для забезпечення належної реалізації прав осіб y сфері надання адміністративних послуг передбачено забезпечення Кабінетом Міністрів України, зокрема, спрощення процедури надання та отримання послуг.Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2019 року № 681 «Про оптимізацію надання адміністративних послуг у сфері пенсійного забезпечення»визначено перелік державних реєстрів, відомості з яких враховуються органами Пенсійного фонду при зверненні осіб за призначенням, перерахунком, поновленням, припиненням, продовженням виплати пенсій, надбавок, допомог, доплат та компенсацій або переведенням з одного виду пенсії на інший. У зв`язку з цим постала необхідність у приведенні актів Пенсійного фонду України у відповідність до вимог чинного законодавства Єдиний підхід до застосування пенсійного законодавства, централізована прозора система контролю за процесами призначення та перерахунків пенсій, мінімізація корупційних ризиків, зумовлених особистими контактами з громадянами, попередження можливих випадків зволікань у прийнятті рішення, оптимізація навантаження на працівників, розширення способів звернень до територіальних органів Пенсійного фонду Українистало результатом запровадження принципу екстериторіальності щодо призначення пенсії.
Колегія суддів зауважує, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання (статті 113, 116 та 117 Конституції України).
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 лютого 2023 року яку залишено без змін Верховним Судом у постанові від 25 липня 2023 року у справі № 640/1873/22, відмовлено у задоволені позовних вимог ОСОБА_2 до Пенсійного фонду України про визнання протиправними (такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили) та нечинними положення абзацу 13 пункту 4.2 та абзацу 2 пункту 4.3 Розділу IV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25 листопада 2005 року (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України № 13-1 від 7 липня 2014 року) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846.
Також, Верховний Суд за результатами аналізу положень статей 5, 44 Закону № 1058-IV, підпункту 2 пункту 10 Положення №280, абзацу 13 пункту 4.2 та абзацу 2, 3 пункту 4.3 Розділу IV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку №22-1 вважав за необхідне сформулювати такі правові висновки:
- відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, регулюються Законом № 1058-IV. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону;
- правлінню Пенсійного фонду України надано право приймати у межах повноважень, передбачених законом, постанови, затверджувати положення, інструкції та інші нормативно-правові акти Пенсійного фонду України, зокрема, і щодо порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії;
- з моменту набрання чинності змін до абзацу 13 пункту 4.2 Розділу IV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку №22-1, а саме з 1 квітня 2021 року, після реєстрації заяви, зокрема і щодо перерахунку пенсії, та сканування копій документів засобами програмного забезпеченняза принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу;
- рішення за результатами розгляду заяви, розподіленої за принципом екстериторіальності, у тому числі про перерахунок пенсії, приймається не пізніше 10 днів після її надходження та підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків) та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Таким чином, впровадження принципу екстериторіальності передбачає опрацювання заяв про призначення пенсій будь-яким з територіальних органів Пенсійного фонду України в порядку черговості надходження таких заяв незалежно від того, де було прийнято заяву та де проживає заявник.
У даному випадку відповідно до матеріалів справи, спірне рішення про відмову в призначенні пенсії за віком прийнято саме Головним управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області.
На підставі викладеного, апеляційний суд дійшов висновку про зобов`язання саме Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити призначення пенсії, оскільки подана позивачем заява з документами по суті розглядалась Головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області і рішення про відмову приймалось саме ним.
Аналогічний висновок міститься в постанові Верховного Суду від 08 лютого 2024 року справа №500/1216/23.
За положенням ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 р. у справі № 360/1315/23 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 р. у справі № 360/1315/23 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне текст судового рішення складено та підписано колегією суддів 10 квітня 2024 року.
Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв
Судді А.В. Гайдар
І.В. Геращенко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118271721 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні