Постанова
від 02.04.2024 по справі 440/11092/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий І інстанції: Шевяков І.С.

02 квітня 2024 р.Справа № 440/11092/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,

Суддів: Курило Л.В. , Бегунца А.О. ,

за участю секретаря судового засідання Колесник О.Е.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові справу за апеляційною скаргою Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року по справі за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

01.08.2023 публічне акціонерне товариство «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» (далі ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА») звернулося до суду з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, контролюючий орган) в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП від 04.07.2023 № 1338/Ж10/31-00-07-03-02/00152307.

Вимоги мотивував тим, що в процесі реалізації зовнішньоекономічних контрактів з компанією «SANDERLYN LIMITED» та Компанією «VERSALA LTD» мали місця порушення нерезидентами граничних термінів поставки товару або повернення вартості недопоставленого товару. В кожному окремому випадку ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» зверталось до Міжнародного комерційного арбітражного суду при ТПП України з позовними вимогами до контрагентів, що зупиняє нарахування пені. Проте, при проведенні перевірки контролюючим органом було враховано факт прийняття позовних заяв до провадження лише на підставі постанов або листів МКАС про їх прийняття до розгляду.

Зазначає, що зі змісту акту перевірки вбачається, що перевіряючими не були взяті до уваги дати подання позовних заяв та заяв про зміну позовних вимог ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА».

Натомість, на думку представника позивача, саме дата подання заяв до поштового відділення для відправлення до МКАС є визначальною при наданні оцінки наявності чи відсутності порушення граничних термінів розрахунків, встановлених Національним банком України.

Вказані обґрунтування були частково прийняті до уваги ДПС України при розгляді скарги ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» в порядку адміністративного оскарження. ДПС України підтвердило, що день направлення поштою позовів до МКАС - є днем, з якого зупиняється нарахування пені.

Одночасно, ДПС України зазначило, що доказом направлення документів може бути лише опис вкладення разом із касовим чеком. Оскільки ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» надало лише описи вкладень, без розрахункових документів поштової установи, підтвердити надання поштовому відділенню позовних заяв або заяв про зміну позовних вимог, на думку податкового органу, не видавалося за можливе.

При цьому ДПС України самостійно скасувало більшу частину сум нарахованої пені, незважаючи на надання ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» лише описів вкладень, як доказів подання поштовому відділенню відповідних матеріалів, що свідчить про неоднозначний підхід податкового органу.

Позивач наголошує, що саме опис вкладення у цінний лист є документом, передбаченим чинним законодавством, який засвідчує приймання поштового відправлення та його зміст.1

Крім того, позивача зазначив, що спірне податкове повідомлення-рішення знову включає в себе пеню в розмірі 704 286.21 грн, незважаючи на те, що ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» вже сплатило цю суму, що є повторним притягненням до відповідальності і, відповідно, є неприпустимим.

Також позивач у позовній заяві вказує, що пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі ПК України) з 01.01.2021 є одним із різновидів пені у розумінні приписів підпункту 14.1.162 пункту 14.1. ст. 114 ПК України та, відповідно, нарахування пені у період з 01.01.2021 суперечить положенням абз.11 п. 521 підрозділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Заперечуючи вимоги адміністративного позову, відповідач стверджував про правомірність проведення перевірки та обґрунтованість прийнятого рішення. Зазначав, що у ході проведення перевірки встановлено порушення позивачем частин другої, третьої статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIIІ «Про валюту і валютні операції» (далі Закон № 2473-VIIІ)

- за зовнішньоекономічними контрактами від 20.08.2018 № 1491/14/2118, від 14.12.2018 № 2239/14/2118, від 02.09.2019 № 966/14/2118, від 26.09.2019 № 1011/14/2118 (в частині порушення граничних строків розрахунків, встановлених Національним банком України (далі - НБУ), за операціями ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» з експорту товарів);

- за зовнішньоекономічними контрактами від 26.01.2018 № 28/14/2120, від 10.12.2018 № 2151/14/2120, від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD-1911, від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918, від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, від 03.12.2020 № SL-UTN/LPG-2103.

ДПС України під час розгляду скарги платника, поданої в порядку адміністративного оскарження, погодилася з позицією позивача про те, що строк розрахунків, встановлений НБУ, за операціями ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» з експорту та імпорту товарів за зовнішньоекономічними контрактами зупиняється з дня прийняття до розгляду МКАС таких заяв і пеня за порушення строку в цей період не нараховується, а дата прийняття позовної заяви та заяви про зміну позовних вимог МКАС залежить від дати подання таких документів до МКАС.

Разом з тим, ДПС України, скасовуючи первинне ППР в частині, вказано, що доказом направлення документів до МКАС може бути опис вкладення із фіскальним чеком. Зважаючи на те, що позивач надав лише описи вкладень без розрахункових документів, підтвердити дату звернення до МКАС не видається можливим.

Щодо тверджень позивача про заборону нарахування пені у період дії карантину на території України відповідач послався на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 04.08.2023 № 520/2171/23 і наполягав на тому, що заборона нарахування пені у період карантину не поширюється на пеню, визначену окремим законом - Законом № 2473-VIIІ.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 01.11.2023 адміністративний позов ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» задоволено частково.

Судовим рішенням податкове повідомлення-рішення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП № 1338/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 від 04.07.2023 визнано протиправним та скасовано в частині нарахування пені на суму 9 058 632.28 грн.

В решті оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишити без змін, а позовні вимоги у відповідній частині залишено без задоволення.

За рахунок бюджетних асигнувань ЦМУ ДПС по роботі з ВПП на користь ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» стягнуто витрати зі сплати судового збору у загальній сумі 26 840.00 грн.

Судове рішення вмотивовано тим, що відповідач, податковий орган помилково прийшов до висновку, що датою звернення платника до МКАС у спірних випадках, є дата прийняття відповідного позову, а не дата передачі матеріалів позову до поштової установи - обґрунтовуючи такі свої дії відсутністю фіскальних чеків поштової установи.

Суд першої інстанції погодився з позицією платника про те, що фіскальний документ поштової установи свідчить про оплату поштових послуг, а документами, що підтверджують передачу відправлення поштовій установі - є описи вкладень у листи, які у кожному випадку платником збережені й надані як податковому органу, так і суду.

Таким чином, сумніви в датах передачі відповідних позовів до поштових установ відсутні й тому слідує висновок про неправильність нарахування пені податковим органом.

Враховуючи викладені обставини, суд прийшов до висновку про протиправність нарахування пені на загальну суму 9 058 632.28 грн за порушення граничних строків за зовнішньоекономічними контрактами від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918, від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD- 1911, від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, від 02.09.2019 № 966/14/2118.

Щодо посилань позивача на заборону нарахування пені у період дії карантину на території України суд зазначив, що наразі відсутній Закон, який вносить зміни до Закону № 2473-VIIІ, яким змінювались би положення в порядку застосування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті, тобто в порядку застосування відповідальності за порушення порядку здійснення валютних операцій.

ПК України не регламентує порядок здійснення валютних операцій та не встановлює відповідальність за його порушення. Натомість, склад правопорушення та санкції (розмір та прядок обчислення) визначені саме в Законі № 2473-VIIІ. А ПК України, в даному випадку, регламентує лише порядок прийняття податкового повідомлення-рішення, а не нарахування пені. Отже, відсутні правові підстави застосовувати норми ПК України в частині ненарахування пені протягом дії карантину.

Щодо доводів позивача про подвійне нарахування пені в розмірі 704 286.21 грн, оскільки ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» вже оплатило її, суд зазначив, що відповідачем надано суду відомості з ІКП позивача, зі змісту яких виявлено, що сума коштів 704 286.21 грн рахується як переплата.

Зазначене обумовлене тим, що податкове повідомлення-рішення від 04.07.2023 № 1338/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 на даний час оскаржується, сума пені, визначена у ньому, неузгоджена, відповідно в ІКП відсутня заборгованість по спірному ППР. Механізм врахування часткової сплати платником податків зобов`язань після проведення перевірки та складення Акта перевірки й до моменту прийняття податкового повідомлення рішення чинним законодавством не передбачений. Контролюючий орган повинен винести податкове-повідомлення-рішення на суму порушень, визначених в Акті перевірки.

Водночас, у випадку, коли сума пені по спірному рішенню буде узгоджена та внесена до ІКП позивача у контролюючого органу виникнуть підстави для її зарахування за призначенням.

Отже, факт подвійного нарахування пені не підтверджений матеріалами справи.

Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» відмовити повністю.

Аргументи, наведені контролюючим органом в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у відзиві на позов.

У відзиві на апеляційну скаргу ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА», просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, обґрунтовуючи таке прохання доводами, які по сутті аналогічні викладеним у позовній заяві.

За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а судове рішення відповідно до положень ст. 316 КАС України слід залишити без змін, з наступних підстав.

Судовим розглядом справи встановлено, що ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, відповідачем, на підставі наказу від 09.01.2023 № 1/Ж1, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2, пункту 75.1 статті 75, пункту 79.2 статті 79, пункту 69.2 підрозділу ХХ «Перехідних положень» ПК України було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій відповідно до контрактів № 1011/14/2118 від 26.09.2019, № 2151/14/2120 від 10.12.2018, № SL-UTN/ULSD-1911 від 11.12.2019, № SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020, SL-UTN/ULSD-2103 від 03.12.2020, № 2239/14/2118 від 14.12.2018, № 966/14/2118 від 02.09.2019 украдених з нерезидентом Sanderlyn Limitrd (Республіка Кіпр), № 28/14/2120 від 26.01.2018, № VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019, № 58/14/2120 від 29.01.2019, № 1491/14/2118 від 20.08.2018 укладених з нерезидентом Versala LTD (Республіка Кіпр).

За результатами перевірки складено акт від 24.02.2023 № 377/Ж5/31-00-23-2/00152307 (далі Акт перевірки) (т.1 , а.с. 43-83).

Актом перевірки, встановлено порушення позивачем :

- ч. 3 статті 13 Закону № 2473-VIIІ, а саме надходження валютної виручки з порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків на підставі контрактів : від 26.01.2018 № 28/14/2120, від 10.12.2018 № 2151/14/2120, від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD-1911, від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918, від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, від 03.12.2020 № SL-UTN/LPG-2103;

- ч. 2 статті 13 Закону № 2473-VIIІ, а саме надходження валютної виручки з порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків на підставі контрактів : від 20.08.2018 № 1491/14/2118, від 14.12.2018 № 2239/14/2118, від 02.09.2019 № 966/14/2118, від 26.09.2019 № 1011/14/2118.

На підставі висновків Акту перевірки ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.04.2023 № 669/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 (первинне ППР), яким за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності визначено суму пені - 66 026 006.56 грн (т. 1, а.с. 36-42).

ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» не погодилось з податковим повідомленням-рішенням № 669/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 від 07.04.2023 в частині нарахування пені в розмірі 65 321 720.35 грн та оскаржило його до ДПС України ( скарга від 26.04.2023 № 14/02-712) (т.1 , а.с. 88-97).

Як вбачається з платіжної інструкції № 0000079795 від 25.04.2023 ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» погодилося з нарахуванням пені в розмірі 704 286.21 грн, сплатила її 25.04.2023 зі зазначенням в призначенні платежу «часткова сплата грошових зобов`язань по акту перевірки від 24.02.2023 № 377/Ж5/31-00-23-2/00152307» (т.1, а.с. 98).

Рішенням ДПС України від 29.06.2023 № 77338/6/99-00-06-01-02-06 податкове повідомлення-рішення від 07.04.2023 № 669/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 скасовано в частині нарахування пені в розмірі 56 263 088.07 грн та залишено без змін іншу частину податкового повідомлення-рішення (т.1 , а.с. 25-35).

Скасовуючи податкове повідомлення-рішення в частині нарахування пені в розмірі 56 263 088.07 грн, ДПС України погодилася з тим, що ЦМУ ДПС по роботі з ВПП не враховано, що строк розрахунків, встановлений НБУ, за операціями ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» з експорту та імпорту товарів за зовнішньоекономічними контрактами зупиняється з дня прийняття до розгляду МКАС таких заяв і пеня за порушення строку в цей період не нараховується, а дата прийняття позовної заяви та заяви про зміну позовних вимог МКАС залежить від дати подання таких документів до МКАС.

04.07.2023 ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято податкове повідомлення-рішення № 1338/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 про нарахування пені за порушення термінів розрахунків в сумі 9 762 918.49 грн (т.1 , а.с. 21-23) за зовнішньоекономічними контрактами:

1) від 26.01.2018 № 28/14/2120;

2) від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918;

3) від 10.12.2018 № 2151/14/2120;

4) від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD-1911;

5) від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001;

6) від 20.08.2018 № 1491/14/2118;

7) від 14.12.2018 № 2239/14/2118;

8) від 02.09.2019 № 966/14/2118.

Погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, колегія суддів зазначає, що правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018 (далі Закон № 2473-VIII).

У відповідності до статті 1 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунку за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до пункту 2 статті 13 Закону № 2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Згідно з положенням пункту 3 статті 13 Закону № 2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Відповідно до пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 5 від 02.01.2019, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку (абзац 1 частини четвертої статті 13 Закону № 2473-VIII).

У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами 2 або 3 статті 13 Закону № 2473-VIII, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких (абзац 1 частини 6 статті 13 Закону № 2473-VIII).

Згідно з частиною 8 статті 13 Закону № 2473-VIII у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.

У відповідності до частини 5 статті 13 Закону № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Предметом доказування в даній справі є правомірність нарахування пені шляхом встановлення наявності/відсутності порушення ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» граничних строків за зовнішньоекономічними контрактами від 18.12.2019 №VL-UTN/ULSD-1918, від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD- 1911, від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, від 02.09.2019 № 966/14/2118 (частини 2, 3 статті 13 Закону № 2473-VIII).

Виходячи з приписів частини другої статті 2 КАС України, суд перевіряє відповідність спірних актів індивідуальної дії критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень.

Сторони не мали спору щодо того, що в процесі реалізації зовнішньоекономічних контрактів з компанією «Sanderlyn Limited» та компанією «Versala LТD» мали місця порушення нерезидентами граничних термінів поставки товару або повернення вартості недопоставленого товару.

В кожному окремому випадку ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» зверталось до Міжнародного комерційного арбітражного суду при ТПП України з позовними вимогами до контрагентів, що зупиняє нарахування пені.

Визначаючись щодо дати, з якої зупиняється нарахування пені, колегія суддів зазначає, що згідно з пунктом 2 статті 4 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» від 23.09.1994 № 185/94-ВР (який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин) у разі прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, яка виникла внаслідок недотримання нерезидентом строків, передбачених експортно-імпортними контрактами, строки, передбачені статтями 1 і 2 цього Закону або встановлені Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, зупиняються і пеня за їх порушення в цей період не сплачується.

Нормами ч.ч. 6-8 ст. 13 Закону № 2473-VIII передбачено, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.

Відповідно до статті 13 Регламенту міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України, затвердженого Рішення Президії ТПП України від 27.07.2017 № 25 (в редакції чинний на момент виникнення спірних правовідносин) сторона, яка бажає розпочати арбітражний розгляд, подає до МКАС позовну заяву. Датою подання позовної заяви вважається дата її вручення МКАС, при відправці позовної заяви поштою - дата штемпеля поштового відомства місця відправлення на конверті, при експрес-доставці - дата накладної.

Зі системного аналізу вказаних правових норм можна зробити висновок, що дата звернення резидента з позовом до суду про стягнення з нерезидента заборгованості за експортно-імпортним контрактом або дата відправлення позову поштою є датою прийняття позовної заяви судом, внаслідок чого зупиняється нарахування пені за порушення строків здійснення розрахунків у іноземній валюті, та пеня за їх порушення не сплачується.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04.02.2020 у справі № 815/3991/16, від 21.02.2023 у справі № 826/10651/16.

Враховуючи викладене, день направлення кур`єрською поштою позовів до Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промислової палати України є днем, з якого зупиняється нарахування пені за порушення термінів надходження резиденту валютної виручки.

Порушення/дотримання строків граничних термінів поставки товару або повернення вартості недопоставленого товару у взаємозв`язку з датами подання заяв про зміну позовних вимог суд вважає за необхідне дослідити у розрізі контрактів.

Щодо контракту від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918, укладеному з Компанією «Versala LТD» (судова справа в МКАС № 324/2020) колегія суддів зазначає наступне.

Між ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» та нерезидентом «Versala» (Республіка Кіпр) укладено зовнішньоекономічний контракт від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918 про поставку товару.

Постановою голови МКАС при ТПП України від 21.12.2020 по справі № 324/2020 позовну заяву ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА», надіслану позивачем 18.12.2020, про стягнення з компанії «Versala LТD» (Республіка Кіпр) 2086000 Євро прийнято до провадження (т.1 1, а.с. 103).

На виконання умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» здійснило попередню оплату за поставку товару на користь нерезидента «Versala» (Республіка Кіпр) на загальну суму 9 832 959.50 євро та 652 100.00 доларів США. Проте, нерезидент «Versala» (Республіка Кіпр) не виконав обов`язок щодо поставки товару та повернув грошові кошти.

Рішенням ДПС України від 29.06.2023 враховано подання ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» позовної заяви до МКАС по платежам на суму 1 044 000.00 Євро та 1 042 000.00 Євро; нараховану пеню скасовано.

При цьому залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019:

- на суму 1 045 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 21.12.2020), пеню нараховано за 2 дні (22.12.2020 - 23.12.2020).

Заява про зміну позовних вимог № 14/12-290 від 22.12.2020 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 104-105) передана до поштового відділення 22.12.2020, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 106-107, 108).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 1 455 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 25.12.2020): пеню нараховано 3 дні (26.12.2020 - 28.12.2020).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/12-290 від 26.12.2020 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.11, а.с. 110-111) передана до поштового відділення 26.12.2020, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 112, 113).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 1 444 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 01.01.2021): період нарахування пені змінено з 9 днів на 2 дні згідно Рішення ДПС України від 29.06.2023.

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/03-01 від 02.01.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 115-116) передана до поштового відділення 02.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 117).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 1 455 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 08.01.2021): період нарахування пені змінено з 3 днів (09.01.2021 - 11.01.2021) на 2 дні згідно Рішення ДПС України від 29.06.2023.

Натомість, заява про зміну позовних вимог №14/11-03 від 06.01.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 118-119) передана до поштового відділення 08.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 120).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 180 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 15.01.2021): пеню нараховано за 2 дні (16.01.2021 - 17.01.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-14 від 16.01.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 121-123) передана до поштового відділення 16.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 124, 125-126).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 240 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 29.01.2021): пеню нараховано за 2 дні (30.01.2021 - 31.01.2021);

- на суму 1 071 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 29.01.2021): пеню нараховано за 2 дні (30.01.2021 - 31.01.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог №14/11-35 від 29.01.2021 по справі № 324/2019 на вказану суму (т.11 а.с. 127-129) передана до поштового відділення 29.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 130, 131).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 100 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 21.04.2021): період нарахування пені змінено з 147 днів (22.04.2021 -15.09.2021) на 4 дні (22.04.2021-25.04.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/08-143 від 21.04.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 132-134) передана до поштового відділення 22.04.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 135, 136).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 350 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 12.05.2021) період нарахування пені змінено з 126 днів (13.05.2021 - 15.09.2021) на 4 дні (13.05.2021-16.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-166 від 13.05.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 137-139) передана до поштового відділення 13.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 140, 141) .

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 356 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 18.05.2021) період нарахування пені змінено з 120 днів (19.05.2021 -15.09.2021) на 2 дні (19.05.2021-20.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-174 від 19.05.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1 1, а.с. 142-144) передана до поштового відділення 19.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1 1, а.с. 145, 146).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN/ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 71 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 20.05.2021) період нарахування пені змінено з 118 днів (21.05.2021 -15.09.2021) на 4 дні (21.05.2021 -24.05.2021);

- на суму 70 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 21.05.2021) період нарахування пені змінено з 117 днів (22.05.2021 - 15.09.2021) на 3 дні (22.05.2021 - 24.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-180 від 21.05.2021 у справі № 324/2019 на вказані суми (т.1, а.с. 147-149) передана до поштового відділення 21.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 150, 151).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

- на суму 161 100.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 24.05.2021) період нарахування пені змінено з 114 днів (25.05.2021-15.09.2021) на 2 дні (25.05.2021-26.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-185 від 25.05.2021 по справі № 324/2019 на вказану суму (т.1, а.с. 152-154) передана до поштового відділення 25.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 155, 156).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN(ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 45 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 26.05.2021) період нарахування пені змінено з 112 днів (27.05.2021-15.09.2021) на 4 дні (27.05.2021-30.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-187 від 27.05.2021 по справі № 324/2019 на вказану суму (т.1, а.с. 157-159) передана до поштового відділення 27.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 160, 161).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN(ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 14 559.50 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 15.06.2021): період нарахування пені змінено з 92 днів (16.06.2021 - 15.09.2021) на 2 дні (16.06.2021 - 17.06.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-213 від 15.06.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1, а.с. 162-164) передана до поштового відділення 15.06.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 1165, 166).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по Контракту VL-UTN(ULSD-1918 від 18.12.2019 :

- на суму 86 400.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 16.06.2021): період нарахування пені змінено з 91 дня (17.06.2021 - 15.09.2021) на 1 день (17.06.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-216 від 16.06.2021 у справі № 324/2019 на вказану суму (т.1, а.с. 167-169) передана до поштового відділення 16.06.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 170, 171).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Щодо контракту від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD-1911, укладеному з компанією «Sanderlyn Limited» (судова справа в МКАС № 19/2021), колегія суддів зазначає наступне.

Між ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» та нерезидентом «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) укладено зовнішньоекономічний контракт від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD-1911 про поставку товару.

На виконання умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» здійснило попередню оплату за поставку товару на користь нерезидента «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) на загальну суму 18 274 000.00 доларів США. Проте, нерезидент «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) не виконав обов`язок щодо поставки товару та не повернув грошові кошти.

Рішенням ДПС України від 29.06.2023 враховано подання ПАТ "ТФПНК Укртатнафта" позовної заяви до МКАС по платежам на суму 370 000.00 Євро та 1 080 000.00 Євро; нараховану пеню скасовано.

При цьому залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 2 780 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 14.01.2021): період нарахування пені змінено з 4 дні (15.01.2021 - 18.01.2021) на 3 дні (15.01.2021 - 17.01.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-08 від 14.01.2021 у справі № 19/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 186-187) передана до поштового відділення 15.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 188).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 1 270 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 15.01.2021): період нарахування пені змінено з 3 днів (16.01.2021 - 18.01.2021) на 2 дні (16.01.2021 - 17.01.2021).

Натомість заява про зміну позовних вимог № 14/11-13 від 16.01.2021 у справі № 19/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 189-190) передана до поштового відділення 16.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 191).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 875 722.02 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 18.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (19.01.2021 - 20.01.2021);

-на суму 1 904 277.98 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 18.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (19.01.2021 - 20.01.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-18 від 19.01.2021 у справі № 19/2021 на вказані суми (т.1, а.с. 192-193) передана до поштового відділення 19.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 194).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 1 270 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 19.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (20.01.2021 - 21.01.2021);

- на суму 1 165 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 19.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (20.01.2021 - 21.01.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-19 від 20.01.2021 у справі № 19/2021 на вказані суми (т.1, а.с. 195-196) передана до поштового відділення 20.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 197).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 1 610 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 20.01.2021) пеню нараховано за 4 дні (21.01.2021 - 24.01.2021).

Натомість заява про зміну позовних вимог № 14/11-22 від 21.01.2021 у справі № 19/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 198-199) передана до поштового відділення 21.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 200).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ ULSD-1911 від 11.12.2019:

- на суму 2 434 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 21.01.2021) пеню нараховано за 3 дні (22.01.2021 - 24.01.2021);

- на суму 1 600 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 22.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (23.01.2021 - 24.01.2021);

- на суму 1 915 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 22.01.2021) пеню нараховано за 2 дні (23.01.2021 - 24.01.2021)

Натомість заява про зміну позовних вимог № 14/11-26 від 22.01.2021 по справі № 19/2021 на вказані суми (т.1, а.с. 201-203) передана до поштового відділення 22.01.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 204).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Щодо контракту від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, укладеному з компанією «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) (судова справа в МКАС № 24/2021колегія суддів зазначає наступне.

Між ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» та нерезидентом «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) укладено зовнішньоекономічний контракт від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001 про поставку товару.

На виконання умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» здійснило попередню оплату за поставку товару на користь нерезидента «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) на загальну суму 14 367 310.55 євро та 1 703 130.00 доларів США. Проте, нерезидент «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) не виконав обов`язок щодо поставки товару та не повернув грошові кошти.

Рішенням ДПС України від 29.06.2023 враховано подання ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» позовної заяви до МКАС по платежам на суму 2 129 380.00 Євро 1 349 000.00 Євро та 565 890,00 Євро; нараховану пеню скасовано.

При цьому залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 897 400.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 01.02.2021) пеню нараховано за 2 дні (02.02.2021 - 03.02.2021);

- на суму 2 065 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 01.02.2021) пеню нараховано за 2 дні (02.02.2021 - 03.02.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-36 від 02.02.2021 у справі № 24/2021 на вказані сумі (т.1, а.с. 215-217) передана до поштового відділення 02.02.2021, про що окремо зазначено в постанові МКАС та підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 218-219).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 10 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 17.02.2021) пеню нараховано за 4 дні (18.02.2021 -21.02.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-54 від 18.02.2021 у справі № 24/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 221-223) передана до поштового відділення 18.02.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 224-225).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 300 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 23.02.2021) пеню нараховано за 2 дні (24.02.2021 - 25.02.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-65 від 23.02.2021 у справі № 24/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 226-228) передана до поштового відділення 24.02.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 229).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 928 250.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 01.03.2021) пеню нараховано за 2 дні (02.03.2021 - 03.03.2021);

- на суму 335 500.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 02.03.2021) пеню нараховано за 1 день - 03.03.2021;

- на суму 700 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 02.03.2021) пеню нараховано за 1 день - 03.03.2021;

- на суму 1 198 080.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 02.03.2021) пеню нараховано за 1 день - 03.03.2021.

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-74 від 01.03.2021 у справі № 24/2021 на вказані суми (т.1, а.с. 230-232) передана до поштового відділення 02.03.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 233-234).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 1 800 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 09.03.2021) пеню нараховано за 2 дні (10.03.2021 - 11.03.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-83 від 09.03.2021 у справі № 24/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 235-237) передана до поштового відділення 10.03.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 238-239).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 25 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 29.03.2021) період нарахування пені змінено з 204 днів (30.03.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (30.03.2021 - 31.03.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-100 від 29.03.2021 у справі № 24/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 240-242) передана до поштового відділення 30.03.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 243-244).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 160 00000 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 03.05.2021) період нарахування пені змінено з 169 днів (04.05.2021 - 19.10.2021) на 1 день (04.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог №14/11-157 від 29.04.2021 по справі № 24/2021 на вказану суму (т.1, а.с. 246-248) передана до поштового відділення завчасно 29.04.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 249-250).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 540 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 12.05.2021) період нарахування пені змінено з 160 днів (13.05.2021 - 19.10.2021) на 4 дні (13.05.2021 - 16.05.2021);

- на суму 267 760.55 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 14.05.2021) період нарахування пені змінено з 158 днів (15.05.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (15.05.2021 - 16.05.2021);

- на суму 243 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 14.05.2021) період нарахування пені змінено з 158 днів (15.05.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (15.05.2021 - 16.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-163 від 12.05.2021 у справі № 24/2021 на вказані суми (т.1, а.с. 252-254) передана до поштового відділення 13.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.1, а.с. 255-256).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 291 530.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 18.05.2021) період нарахування пені змінено з 154 днів (19.05.2021 - 19.10.2021) на 5 днів (19.05.2021 - 23.05.2021);

- на суму 241 100.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 19.05.2021) нарахування пені змінено рішенням ДПС України від 29.06.2023 з 153 днів (20.05.2021 - 19.10.2021) на 4 дні (20.05.2021 - 23.05.2021);

- на суму 217 500.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 20.05.2021) період нарахування пені змінено з 152 днів (21.05.2021 - 19.10.2021) на 3 дні (21.05.2021 - 23.05.2021);

- на суму 170 000.00 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 21.05.2021) період нарахування пені змінено з 151 днів (22.05.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (22.05.2021 - 23.05.2021).

Натомість заява про зміну позовних вимог № 14/11-172 від 18.05.2021 у справі № 24/2021 на вказані суми (т.2, а.с. 1-3) передана до поштового відділення 19.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.2, а.с. 4-5).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 154 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 28.05.2021) період нарахування пені змінено з 144 днів (29.05.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (29.05.2021 - 30.05.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-191 від 28.05.2021 у справі № 24/2021 на вказану суму (т.2, а.с. 7-9) передана до поштового відділення 28.05.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.2, а.с. 10-11).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також Рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту SL-UTN/ULSD-2001 від 21.01.2020:

- на суму 18 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 15.06.2021) період нарахування пені змінено з 126 днів (16.06.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (16.06.2021 - 17.06.2021).

- на суму 13 000.00 Євро (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 15.06.2021) період нарахування пені змінено з 126 днів (16.06.2021 - 19.10.2021) на 2 дні (16.06.2021 - 17.06.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-209 від 15.06.2021 у справі № 24/2021 на вказані суми (т.2, а.с.13-15) передана до поштового відділення 15.06.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.2, а.с. 16-17).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Щодо контракту від 02.09.2019 № 966/14/2118, укладеному з компанією «Sanderlyn Limited» (судова справа в МКАС № 14/2021) .

Між ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» та нерезидентом «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) укладено зовнішньоекономічний контракт від 02.09.2019 № 966/14/2118 про поставку товару.

На виконання умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» здійснило поставку товару на користь нерезидента «Sanderlyn Limited» (Республіка Кіпр) на загальну суму 4 036 590.71 доларів США. В свою чергу, нерезидент «SanderlynLimited» (Республіка Кіпр) здійснив оплату за поставлений товар на загальну суму 4 036 590.71 доларів США.

Рішенням ДПС України від 29.06.2023 враховано подання ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» позовної заяви до МКАС по платежу на суму 372 548.43 дол. США; нараховану пеню скасовано.

При цьому залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту 966/14/2118 від 02.09.2019:

- на суму 2 271 784.52 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 12.02.2021) нараховано пені за 3 дні (12.02.2021 - 14.02.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/11-47 від 12.02.2021 у справі 14/2021 на вказану суму (т.2, а.с. 39-41) передана до поштового відділення 12.02.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.2, а.с. 42).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Також рішенням ДПС України від 29.06.2023 залишено без змін нарахування пені або змінено кількість днів порушення строків розрахунків за наступними платежами по контракту 966/14/2118 від 02.09.2019:

- на суму 534 454.22 дол. США (граничний термін надходження валютної виручки/повернення товару - 13.04.2021) період нарахування пені змінено з 87 днів (14.04.2021 - 09.07.2021) на 5 днів (14.04.2021 - 18.04.2021).

Натомість, заява про зміну позовних вимог № 14/08-126 від 14.04.2021 у справі № 14/2021 на вказану суму (т.2, а.с. 43-45) передана до поштового відділення 14.04.2021, що підтверджується описом вкладення до поштового відправлення (т.2, а.с. 46).

Таким чином, наступного дня після закінчення граничного терміну розрахунків нарахування пені зупинено, прострочення відсутнє.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про помилковість позиції відповідача, податкового органу, який, фактично, виходив з того, що датою звернення платника до МКАС у спірних випадках, є дата прийняття відповідного позову, а не дата передачі матеріалів позову до поштової установи - обґрунтовуючи такі свої дії відсутністю фіскальних чеків поштової установи.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до пункту 62 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 270 від 05.03.2009 розрахунковий документ про оплату послуги поштового зв`язку є підтвердженням оплати послуг поштового зв`язку з пересилання письмової кореспонденції.

Тобто фіскальний документ поштової установи свідчить про оплату поштових послуг, а документом, що підтверджує передачу відправлення поштовій установі - є саме опис вкладень у листи, які у кожному випадку платником збережені й надані як податковому органу, так і суду.

Посилання відповідача в апеляційні скарзі на постанови Верховного Суду від 29.01.2019 у справі № 922/705/18, від 18.05.2023 у справі № 922/1084/22, колегія суддів відхиляє, оскільки такі не є релевантними з огляду на те, що сформовані за інших фактичних обставин, ніж у цій справі, та стосуються інших правовідносин. В даних справах оспорювався сам факт надіслання поштового відправлення.

Крім того спірні правовідносини регулюються нормами ПК України, а не Господарського кодексу України.

В даному випадку, надання документів до поштового відправлення на адресу МКАС підтверджується описами вкладень, а фактичне отримання їх судом відповідними рішеннями МКАС при ТПП України, що не заперечується податковим органом.

Таким чином, сумніви в датах передачі відповідних позовів до поштових установ відсутні й тому слідує висновок про неправильність нарахування пені податковим органом.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку про протиправність нарахування пені на загальну суму 9 058 632.28 грн за порушення граничних строків за зовнішньоекономічними контрактами від 18.12.2019 № VL-UTN/ULSD-1918, від 11.12.2019 № SL-UTN/ULSD- 1911, від 21.01.2020 № SL-UTN/ULSD-2001, від 02.09.2019 № 966/14/2118.

Колегія суддів зазначає, що рішення суду першої інстанції в частині, якою судом відмовлено в задоволені вимог адміністративного позову ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» сторонами не оскаржується, апеляційна скарга в цій частині не вмотивована та не містить доводів щодо неправомірності рішення суду першої інстанції.

На підставі вищезазначеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що податкове повідомлення-рішення від 04.07.2023 № 1338/Ж10/31-00-07-03-02/00152307 про застосування до позивача пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення валютного законодавства в частині нарахування пені на суму 9 058 632.28 грн - є необґрунтованим, а тому протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано частково задовольнив адміністративний позов.

Інші доводи апеляційної скарги та заперечення сторін на висновки колегії суддів не впливають.

При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 292, 293, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року, - без змін.

Постанова Другого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку на протязі тридцяти днів, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Л.В. МельніковаСудді Л.В. Курило А.О. Бегунц Повний текст постанови складено 10.04.2024 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118272078
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів

Судовий реєстр по справі —440/11092/23

Постанова від 13.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні