П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/28468/23
Перша інстанція: суддя Бойко О.Я.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Турецької І.О.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 3 січня 2024р. по справі за адміністративним позовом депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 до Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», Вилківської територіальної Виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» про визнання незаконним та скасування протоколу, визнання незаконної бездіяльності,
В С Т А Н О В И Л А:
У жовтні 2023р. депутат Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», Вилківської територіальної Виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, ПП «ВО «Батьківщина», у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати протокол III етапу XXIII від 23 вересня 2023р. проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» в частині прийняття рішення про відкликання депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина»;
- визнати незаконним та скасувати рішення Політичної ради ПП «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» №06-11-458/2 від 26 жовтня 2023р. про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020р., шляхом висування від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», ОСОБА_1 ;
- визнати незаконною бездіяльність Вилківської міської територіальної виборчої комісії в частині не повідомлення депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , в установлений законом термін про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», на якій було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 ;
- визнати незаконною постанову Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області №57 від 1 листопада 2023р. «Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII, ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації «Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», відповідно до п.3 ст.37 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», пп.5.2.3 п.5.2 Статуту політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина».
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 25.10.2020р. його було обрано депутатом Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області по багатомандатному виборчому округу на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних міських голів.
23.09.2023р. було проведено конференцію Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів, в тому числі депутата ОСОБА_1 за народної ініціативи.
За результатами проведення вищевказаної конференції було складено протокол, згідно якого прийнято не пропозицію, а вже повноцінне рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 за народної ініціативи.
25.09.2023р. депутатом ОСОБА_2 було передано Голові Вилківської ТВК Ізмаїльського району Одеського області Повідомлення та Витяг з протоколу ІІІ етапу ХХІІІ проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 23.09.2023р., про що свідчить відмітка про отримання, засвідчена Вилківською ТВК.
Про зазначені факти позивачу стало відомо лише 29.09.2023р., у зв`язку із чим, вказане стало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.
Посилаючись на вказані обставини, позивач просив позов задовольнити.
Рішенням Одеського окружного адміністративного від 3 січня 2024р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано протокол III етапу XXIII від 23 вересня 2023р. проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» в частині прийняття рішення про відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина».
Визнано протиправним та скасовано рішення Політичної ради ПП «ВО «Батьківщина» №06-11-458/2 від 26 жовтня 2023р. про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020р., шляхом висування від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», ОСОБА_1 ..
Визнано протиправною бездіяльність Вилківської міської ТВК в частині не повідомлення депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , в установлений законом термін про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», на якій було прийняте рішення щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 ;
Визнано протиправною та скасовано постанову Вилківської міської ТВК Ізмаїльського району Одеської області №57 від 1 листопада 2023р. «Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII, ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації «ВО «Батьківщина».
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» на користь депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 073,6грн..
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Вилківської міської ТВК на користь депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 073,6грн..
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ПП «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на користь депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 073,6грн..
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову, посилаючись на порушення норм права.
Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог, з наступних підстав.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що в порушення порядку, який визначений ст.37 Закону №93-IV, Одеська обласна організація ВО «Батьківщина» винесла не пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яка в подальшому має розглядатись вищим керівним органом політичної партії, а вже рішення, яким відкликав позивача. При цьому, Одеська обласна організація ВО «Батьківщина» не надала до суду докази, які б підтверджували його повноваження на прийняття такого рішення про відкликання.
Також суд першої інстанції вказав, що позивач не був повідомлений про дату, час і місце проведення конференції.
Крім того, суд зазначив, що ПП «ВО «Батьківщина» при прийнятті відповідного рішення, яке стосуються позивача, не дотримано вимог ч.1 ст.48 Закону №93-IV щодо процедури розгляду цього питання.
Проте, з таким висновком суду першої не може погодитись судова колегія, оскільки вказаного висновку суд дійшов без належного з`ясування обставин по справі, у зв`язку з чим допустив невірне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
За правилами ст.242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судова колегія вважає, що вказані порушення норм права призвели до неправильного вирішення справи по суті, а тому апеляційний суд на підставі ст.317 КАС України, рішення суду скасовує та приймає нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог, з наступних підстав.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду, що 25.10.2020р. ОСОБА_1 був обраний депутатом Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області по багатомандатному виборчому округу.
23.09.2023р. о 11:00 годині була проведена конференція Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів, в тому числі позивача за народною ініціативою через невідповідність практичної діяльності депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області основним принципам і положенням передвиборчої програми Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», затвердженої конференцією №23 Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 19.09.2020р..
Відповідно до витягу з протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 23.09.2023р. вирішено відкликати позивача, обраного від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» за народною ініціативою.
В подальшому, 26.10.2023р. Політична рада політичної партії «ВО «Батьківщина», розглянувши протокол конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, відповідно до ч.3 ст.37 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», пп.5.2.3 п.5.2 Статуту політичної партії «ВО «Батьківщина», прийняла рішення №06-11-458/2 «Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25.10.2020р. шляхом висування від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» ОСОБА_1 », яким вирішила відкликати позивача, обраного на місцевих виборах 25.10.2020р. шляхом висування від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», за народною ініціативою та передала вказане рішення до Вилківської міської ТВК Ізмаїльського району Одеської області.
1.11.2023р. Вилківська міська ТВК Ізмаїльського району Одеської області прийняла Постанову №57 «Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації «ВО «Батьківщина» на підставі п.3 ст.37 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», пп.5.2.3, п.5.2 Статуту політичної партії «ВО «Батьківщина», якою постановила позбавити позивача депутатського мандата Вилківської міської ради, за народною ініціативою.
Не погодившись із такими діями відповідачів, ОСОБА_1 звернувся в суд із відповідним позовом.
Перевіряючи правомірність дій та рішень відповідачів, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та незаконність, судова колегія виходить з наступного.
Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002р. №93-IV (надалі - Закон №93-IV) визначено правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Згідно ч.ч.1,2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
За правилами ч.ч.1,2 ст.4 Закону №93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до ЗУ «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Частиною 1 ст.5 Закону №93-IV визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі:
1) його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку;
3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;
4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень;
5) обрання його депутатом іншої місцевої ради;
6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;
7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
7-1) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів чи активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;
8) його смерті.
Питання щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано розділом V Закону №93-IV.
Відповідно до ст.37 Закону №93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Отже, вищенаведеною нормою Закону №93-IV чітко визначено підстави, за наявності яких можливо вирішити питання щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Аналізуючи порядок та процедуру відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, судова колегія виходить з наступного.
Як визначено ч.1 ст.38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Абзацом 2 ч.9 цієї статті вказано, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Як вбачається із доданих до апеляційної скарги матеріалів, що 18.09.2023р. на сайті Кілійського Вісника опубліковано Повідомлення Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» про проведення 23.09.2023р. о 11:00год. конференції, на якій буде розглядатись та вирішуватися питання про відкликання депутатів Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_3 та ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с.207). У вказаному повідомлення зазначено, що для акредитації ЗМІ необхідну звернутись за телефоном, вказаному у цьому повідомленні.
Отже, у відповідності до вищенаведених норм Одеська обласна організація ВО «Батьківщина» перед проведенням конференції щодо розгляду питання про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою у відповідних місцевих засобах інформації було опубліковано повідомлення, що підтверджує факт дотримання процедури відкликання депутата у відповідній частині.
При цьому, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що вказана інформація про проведення таких заходів свідчить про повідомлення виборців відповідної місцевості щодо розгляду питання про відкликання названих депутатів за народною ініціативою.
Що стосується питання про повідомлення позивача про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, судова колегія виходить з наступного.
Гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання визначені ст.48 Закону №93-IV.
Пунктом 3 ч.1 ст.48 Закону №93-IV передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Як вбачається із матеріалів справи, що Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» 18.09.2023р. складено Повідомлення №18-09 04 про проведення відповідної конференції, на якій розглядатиметься питання щодо відкликання позивача як депутата, та направлено 19.09.2023р. на адресу ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку за №650452158103 (а.с.158-159).
Суд першої інстанції під час розгляду справи дійшов до висновку, що ОСОБА_1 не було належним чином повідомлено про конференцію місцевої організації політичної партії, на якій розглядалось питання про відкликання позивача як депутата за народною ініціативою, оскільки матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження вказаних обставин.
В той же час, апеляційний суд звертає увагу на ту обставину, що позивач жодним чином не зазначав в доводах позовної заяви про порушення своїх прав в частині неповідомлення його про проведення даної конференції.
В той же час, судова колегія під час апеляційного розгляду встановила, що згідно Пояснювальної Начальника відділу ВПЗ Вилкове ОСОБА_4 від 13.03.2024р., відправлення за №650452158103 не було вручене адресату у зв`язку з тим, що отримувач відмовився його отримувати (а.с.206).
Вказані обставини, на думку судової колегії, свідчать про належне сповіщення ОСОБА_1 про Конференцію Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», яка відбулась 23.09.2023р. о 11:00, та на якій розглядалось питання щодо відкликання його як депутата міської ради.
Що стосується посилання суду першої інстанції на лист голови Вилківської міської ТВК Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_5 від 5.10.2023р. (а.с.16 зворотній бік), в якому вказано, що документи, які б підтверджували підстави відкликання, підтвердження того, що позивач належним чином сповіщений про проведення конференції, як депутат Вилківської міської ради Ізмаїльського району, Одеської області Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» до Вилківської міської ТВК Ізмаїльського району Одеської області не надходили, на думку апеляційного суду, не є належним та достатнім обґрунтуванням порушень прав позивача.
Надаючи оцінку посиланням ОСОБА_1 відносно повноважень конференції щодо прийняття рішення про відкликання його як депутата Вилківської міської ради, судова колегія зазначає наступне.
Абз.1 ч.9 ст.38 Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
У своїх доводах позивач вказує, що на зборах (конференції) місцевою організацією політичної партії може бути прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, а не рішення про відкликання, як зазначено в Витягу з Протоколу ІІІ етапу ХХІІІ проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина».
Отже, на думку позивача, вказане свідчить про неправомірність оскаржуваного рішення та фактичну відсутність повноважень у Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» на прийняття такого рішення.
Разом з тим, суд першої інстанції також вказав, що в порушення порядку, Обласна організація ВО «Батьківщина» винесла не пропозицію про відкликання депутата, а вже рішення.
Надаючи оцінку вказаним обставинам, судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, що згідно протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» на голосування було запропоновано внести пропозицію щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с.17).
За результатами голосування було прийнято рішення, зокрема, у графі «вирішили» зазначено: «Відкликати депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» за народною ініціативою».
Судова колегія вважає за необхідне звернути увагу, що вказане рішення про відкликання, прийняте обласною організацією, не несе жодних прямих юридичних наслідків для ОСОБА_1 , оскільки є проміжним рішенням в процедурі відкликання депутата за народною ініціативою та, відповідно, підставою для прийняття вищим керівним органом політичної партії остаточного рішення про відкликання депутата.
З огляду на вказане, апеляційний суд вважає, що вказані обставини не є належною та достатньою підставою для визнання такого рішення протиправним, оскільки вказане рішення не є кінцевим в контексті відкликання депутата за народною ініціативою, а тому відповідні доводи позивача та висновок суду першої інстанції з цього приводу є помилковими.
Положеннями ч.2 ст.39 Закону №93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Як вбачається із матеріалів справи, що 23.09.2023р. Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» проведено конференцію про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів, в тому числі депутата ОСОБА_1 , за результатами якої прийнято відповідне рішення (а.с.17).
25.09.2023р. Вилківською міською ТВК Ізмаїльського району Одеської області отримано повідомлення про проведення вищевказаної конференції, на якій було прийнято відповідне рішення, зокрема щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 (а.с.16).
У своїй позовній заяві, ОСОБА_1 вказує, що про рішення, яке прийняте за результатами проведення конференції Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, він дізнався 29.09.2023р. під час проходження чергової сесії Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.
Позивач у своїх доводах, викладених в позовній заява, зазначає, що на його запит від 6.10.2023р. Вилківською міською радою надано відповідь за №2907/01-26 від 6.10.2023р. про те, що Повідомлення від Вилківської ТВК Ізмаїльського району Одеської області щодо відкликання позивача, як депутата, за народною ініціативою Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» надійшло до міської ради 6.10.2023р..
Вказане, на думку позивача, є протиправною бездіяльністю Вилківської ТВК та грубим порушенням норм чинного законодавства, а саме абз.2 п.2 ст.39 Закону №93-IV.
При цьому, у своїх позовних вимогах, які задовольнив суд першої інстанції, ОСОБА_1 просить визнати незаконною бездіяльність Вилківської міської ТВК в частині не повідомлення депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , в установлений законом термін про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», на якій було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 ..
З огляду на викладене, колегія суддів вважає за необхідне наголосити, що позивач не звертався із позовними вимогами щодо визнання протиправною бездіяльності Вилківської ТВК щодо направлення повідомлення про його відкликання до Вилківської міської ради, а також згідно вимог викладених в уточненій позовній заяві позивач та суд першої інстанції не врахували, що Вилківська міська ТВК не зобов`язана повідомляти позивача про отримання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», на якій було прийнято спірне рішення.
Натомість, судова колегія вважає, що чинними нормами передбачено інформування позивача та міську раду про одержання повідомлення про проведену конференцію, на якій було прийнято спірне рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою.
Вказане, на думку колегії апеляційного суду, свідчить про помилковість висновків суду першої інстанції щодо наявності підстав для визнання протиправною бездіяльності Вилківської міської ТВК в частині не повідомлення депутата Вилківської МР Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , в установлений законом термін про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», на якій було прийняте рішення щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 ..
Що стосується порядку прийняття рішення політичної партії «ВО «Батьківщина» щодо відкликання позивача як депутата за народною ініціативою, то апеляційний суд зазначає таке.
У відповідності до ч.7 ст.41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Як вбачається із матеріалів справи, що 26.10.2023р. за результатами розгляду протоколу конференції Одеської обласної організації «ВО «Батьківщина», на якій було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 Політичною радою Політичної партії «ВО «Батьківщина» прийнято рішення за №06-11-458/2, яким вирішено відкликати депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 , за народною ініціативою(а.с.40).
У своїх позовних вимогах щодо оскарження рішення Політичної ради Політичної партії «ВО «Батьківщина» за №06-11-458/2, позивач послався на порушення процедури, зокрема на те, що жодних запрошень, сповіщень або інформувань від вищого керівництва Політичної парті «ВО «Батьківщина» про проведення Політичної ради ПП «ВО «Батьківщина» до ОСОБА_1 не надходило.
Суд першої інстанції у своєму рішенні також вказав, що доказів повідомлення позивача про дату, час та місце проведення 26 жовтня 2023 року зборів Політичної ради Політичної партії «ВО «Батьківщина» матеріали справи не містять, у зв`язку із чим дійшов до висновку про порушення прав позивача на безпосередню участь у процесі прийняття рішення.
Між тим, як зазначено абз.4 ч.1 ст.48 Закону №93-IV, що депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Вищенаведена норма законодавства свідчить про наявність у позивача права бути присутнім під час розгляду питання щодо його відкликання як депутат місцевої ради за народною ініціативою, однак вона не містить жодних вказівок про необхідність повідомлення депутата щодо розгляду питання про його відкликання.
Разом з тим, апеляційний суд звертає увагу, що позивач самостійно вказує у позовній заяві про те, що про рішення, яке прийняте за результатами проведення конференції Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, він дізнався 29.09.2023р. під час проходження чергової сесії Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області. Відтак, позивач мав усвідомлювати та розуміти порядок розгляду питання щодо його відкликання як депутата, а саме настання наступного етапу щодо розгляду даного питання вищим керівним органом політичної партії.
Вищевикладене, у своїй сукупності, свідчить про дотримання відповідачами порядку відкликання депутата, передбаченого ст.38-41 Закону №93-IV в межах його позовних вимог, у зв`язку із чим судова колегія вважає, що підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 відсутні.
Виходячи з наведеного, судова колегія дійшла висновку, що вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції на ці обставини уваги не звернув, належної оцінки не дав, та дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову, а тому вважає за необхідним рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,317 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 3 січня 2024р. скасувати.
У задоволенні адміністративного позову депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 до Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», Вилківської територіальної Виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» про визнання незаконним та скасування протоколу, визнання незаконної бездіяльності відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її проголошення та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: І.О. Турецька
О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118304234 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні