Постанова
від 11.04.2024 по справі 727/7600/23
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 квітня 2024 року

м. Чернівці

справа № 727/7600/23

Чернівецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого Одинака О. О.

суддів: Кулянди М.І., Половінкіної Н. Ю.,

секретар Паучек І. І.

позивач Чернівецька міська рада

відповідач ОСОБА_1

апеляційна скарга ОСОБА_1 на рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 29 листопада 2023 року,

головуючий в суді першої інстанції суддя Слободян Г. М.

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

В липні 2023 року Чернівецька міська рада звернулася до суду з позовом.

Позивач просив стягнути з ОСОБА_1 безпідставно збережені кошти у сумі 19907 гривень 76 копійок за використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки площею 0,0851 га, яка знаходиться на АДРЕСА_1 у період з 15 липня по 11 листопада 2021 року.

Посилався на те, що ОСОБА_1 був власником нерухомого майна (нежитлових будівель) за адресою АДРЕСА_1 у період з 08 липня 2020 року по 11 листопада 2021 року. Вказане майно знаходиться на земельній ділянці, яка рішенням Чернівецької міської ради від 08 грудня 2020 року №2540 надана ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 років для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Однак ОСОБА_1 не оформив правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шевченківського районного суду міста Чернівці від 29 листопада 2023 року позов задоволено.

Стягнуто з ОСОБА_1 безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати в сумі 19907 гривень 76 копійок за використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки площею 0,0851 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 7310136900:40:003:0086), за період з 15 липня по 11 листопада 2021 року.

Суд виходив з того, що спірна земельна ділянка є сформованою, має кадастровий номер та внесена до державного реєстру.

ОСОБА_1 , як фактичний користувач земельної ділянки, без достатньої правової підстави, за рахунок власника вказаної ділянки, зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, та зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки - Чернівецькій міській раді.

Зроблений позивачем розрахунок заборгованості підтверджується наявними в матеріалах справи належними, допустимими доказами та є обґрунтованим.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги

В апеляційнійскарзі ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові.

Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Апелянт посилається на те, що суд першої інстанції ухвалив рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Зазначав, що судом першої інстанції не враховано, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації. Земельна ділянка з кадастровим номером 7310136900:40:003:0086 набула статусу об`єкта цивільних прав лише 21 липня 2022 року, а тому стягнення безпідставно збережених коштів за період з 15 липня по 11 листопада 2021 року є неправомірним.

Також вказував, що на його думку, земельна ділянка з кадастровим номером 7310136900:40:003:0086 не надавалася відповідачу, оскільки рішенням міської ради від 19 травня 2022 року було замінено орендаря такої ділянки, а саме відповідача було замінено на ТОВ «ДРС-АВТО».

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

11 квітня 2024 року Чернівецька міська рада подала відзив на апеляційну скаргу.

Ухвалою Чернівецького апеляційного суду від 11 квітня 2024 року відзив Чернівецької міської ради на апеляційну скаргу залишено без розгляду.

Мотивувальна частина

Обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

Згідно з витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлові будівлі за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 14).

Рішенням Чернівецької міської ради від 08 грудня 2020 року №2540 надано ОСОБА_1 земельну ділянку орієнтовною площею 1,1500 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , в оренду терміном на 49 років для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (а.с.16).

З витягу з Державного земельного кадастру від 15 липня 2021 року №4616360422021 вбачається, що земельна ділянка на АДРЕСА_1 є зареєстрованою з 15 липня 2021 року та їй присвоєно кадастровий номер 7310136900:40:003:0086 (а.с.10).

Рішенням 10 сесії Чернівецької міської ради VIII скликання №500 від 07 жовтня 2021 року затверджено проєкт землеустрою щодо відведення та надано в орендне користування ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,0851 га (кадастровий номер 7310136900:40:003:0086) на АДРЕСА_1 (п.9.1) (а.с.15).

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності за Чернівецькою міською радою на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136900:40:003:0086 зареєстровано 21 липня 2022 року (а.с.32).

Рішенням 18 сесії Чернівецької міської ради VIII скликання №738 від 19 травня 2022 року внесено зміни до пункт 9.1. рішення 10 сесії Чернівецької міської ради VIII скликання №500 від 07 жовтня 2021 року та замінено ОСОБА_1 на ТОВ «ДРС-АВТО» (п. 28.1.) (а.с.56-57).

На підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7310136900:40:003:0086) від 14 грудня 2021 року, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 018427 гривень 52 копійки (а.с.13).

Згідно з розрахунком безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю, які підлягають стягненню з власника об`єктів нерухомого майна на підставі статей 1212, 1214 ЦК України, за користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені за період з 15 липня по 11 листопада 2021 року, сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю становить 19907 гривень 96 копійок (а.с.9).

Департамент урбаністики та архітектури листом від 30 грудня 2021 року №24/01-08/3/-07/2046 направив розрахунок на адресу ОСОБА_1 та запропонував впродовж одного місяця з дня отримання листа сплатити безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за землю в сумі 19907 гривень 96 копійок (а.с.7).

Вказаний лист ОСОБА_1 отримав, про що свідчить повернене до Департаменту урбаністики та архітектури рекомендоване повідомлення з відміткою про отримання документів (а.с. 8).

Позиція апеляційного суду, застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд при прийнятті постанови

Заслухавши доповідача, обговоривши доводи скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Так, відповідно до вимог статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Статтею 264 ЦПК України визначено питання, які вирішує суд під час ухвалення рішення суду.

Апеляційний суд вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає зазначеним вище вимогам закону.

Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для стягнення безпідставно набутих коштів у розмірі орендної плати з ОСОБА_1 на користь Чернівецької міської ради.

Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (стаття 5 ЦПК України).

Спірні правовідносини у цій справі стосуються стягнення із власника нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій це майно розташовано, без належної правової підстави (стаття 1212 ЦК України), й регулюються положеннями ЗК України, ЦК України, законів України: «Про оренду землі», «Про оцінку земель».

Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Стаття 14 ПК України визначає поняття, які вживаються у цьому Кодексі. Зокрема, земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підпункт 14.1.72 пункту 14.1); орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1); плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1).

Орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, як це передбачено статтею 21 Закону України «Про оренду землі».

За змістом статті 1 Закону України «Про оцінку земель» (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та підпункту 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини п`ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 Закону України «Про оцінку земель»).

Частинами першою, другою статті 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України «Про оцінку земель».

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (див. пункт 7.12. постанови Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20, постанову Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 635/4233/19).

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 ЗК України).

Пунктами 1, 2, 21 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку земель». Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Згідно з частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Стаття 1212 ЦК України визначає, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на положення частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Близькі за змістом правові висновки викладено у постановах Верховного Суду України від 30 листопада 2016 року у справі № 922/1008/15, від 07 грудня 2016 року у справі № 922/1009/15, від 12 квітня 2017 року у справах № 922/207/15 і № 922/5468/14, а також постановах Великої Палати Верховного Суду: від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17 (провадження № 12-182гс18), від 04 грудня 2019 року у справі № 917/1739/17 (провадження № 12-161гс19).

Тобто, фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (див. постанови Верховного Суду: від 02 червня 2021 року у справі № 201/2956/19 (провадження № 61-2105св20), від 27 липня 2022 року у справі № 644/3932/18-ц (провадження № 61-6606св20), від 29 березня 2023 року у справі № 643/8385/21 (провадження № 61-11290св22) від 18 жовтня 2023 року у справі № 639/6422/21 (провадження № 61-6397св23).

Помилковим є аргумент апеляційної скарги про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 7310136900:40:003:0086 набула статусу об`єкта цивільних прав лише 21 липня 2022 року, а тому стягнення безпідставно збережених коштів за період з 15 липня по 11 листопада 2021 року є неправомірним.

З матеріалів справ вбачається, що ОСОБА_1 в період з 15 липня по 11 листопада 2021 року користувався сформованою земельною ділянкою комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, та без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею. Отже, відповідач зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Також помилковим є аргумент апеляційної скарги про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 7310136900:40:003:0086 не надавалася відповідачу, оскільки рішенням міської ради від 19 травня 2022 року було замінено орендаря такої ділянки, а саме відповідача було замінено на ТОВ «ДРС-АВТО».

З матеріалів справи вбачається, що за період з 15 липня по 11 листопада 2021 року ОСОБА_1 , як власник нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці, яка знаходиться на АДРЕСА_1 кадастровий номер 7310136900:40:003:0086, був фактичним користувачем такої земельної ділянки.

Висновки апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Отже, рішення суду першої інстанції ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому його слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст.367,368,374,375,381,382 ЦПКУкраїни,суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 29 листопада 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

На постанову може бути подана касаційна скарга до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.

Повна постанова складена 11 квітня 2024 року.

Головуючий Олександр ОДИНАК

Судді Мирослава КУЛЯНДА

Наталія ПОЛОВІНКІНА

СудЧернівецький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118307929
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —727/7600/23

Постанова від 11.04.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 21.03.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 19.03.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 06.03.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Рішення від 29.11.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Слободян Г. М.

Рішення від 29.11.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Слободян Г. М.

Ухвала від 28.07.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Слободян Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні