Рішення
від 11.04.2024 по справі 719/480/23
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року м. Чернівці Справа № 719/480/23

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новодністровської міської ради в особі міського голови Цимбалюк Наталі Олександрівни про визнання протиправним та скасування рішення.

У С Т А Н О В И В:

02.11.2023 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Новодністровського районного суду із адміністративним позовом до Новодністровської міської ради (далі - відповідач) в особі міського голови ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження.

У поданому позові позивач просить: розпорядження Новодністровського міського голови Цимбалюк Н.О. № 90-р від 31.05.2023 Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) визнати протиправним та скасувати.

В обґрунтування позовної заяви позивач вказував, що розпорядження Новодністровського міського голови № 90-р від 31.05.2023 Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) підлягає скасуванню, оскільки прийнято в порушення вимог законодавства України. На думку позивача, оскаржуване розпорядження прийнято відповідачем з порушенням ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», позаяк розпорядником території стихійного пляжу Дністровського водосховища є Сокирянська міська рада.

Ухвалою Новодністровського районного суду Чернівецької області від 03.11.2023 у справі № 719/480/232 передано адміністративний позов ОСОБА_1 до Новодністровської міської ради в особі міського голови Цимбалюк Наталі Олександрівни про визнання протиправним та скасування розпорядження Новодністровського міського голови Цимбалюк Наталі Олександрівни № 90-р від 31.05.2023 Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) на розгляд Чернівецькому окружному адміністративному суду.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, адміністративну справу № 719/480/232 передано для розгляду судді Левицькому В.К.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 29.11.2023 прийнято до провадження справу № 723/1579/23 та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою суду витребувано від відповідача письмові докази по справі.

Новодністровська міська рада подала до суду відзив на позов, у якому заперечувала проти позовних вимог, посилаючись на необґрунтованість та безпідставність заявлених вимог. В обґрунтування заперечень відповідач зазначав, що оскаржуване розпорядження прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб що передбачені Законом, тому правові підстави для його скасування відсутні.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець 13.07.2022 та взятий на облік в ГУ ДПС у Чернівецькій області як платник податків, що підтверджуються випискою з Єдиного державно реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 10).

Основним видом діяльності позивача є інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (а.с. 10).

31.05.2023 Новодністровським міським головою винесено розпорядження № 90-р Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж), яким зобов`язано:

- заборонити роздрібну торгівлю на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) на період дії військового стану в Україні;

- поліцейським офіцерам громади сектору поліцейської діяльності № 1 м. Новодністровськ забезпечити посилений контроль за порядком та перевіркою території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) на заборону торгівлі та обмеження в`їзду на територію (а.с. 89).

Не погоджуючись з рішенням відповідача, яке перешкоджає здійсненню підприємницької діяльності, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Матеріалами справи також підтверджується, що поліцейськими СП Дністровського РВП ГУПН в Чернівецькій області складено на позивача протокол про адміністративне правопорушення, який 11.08.2023 о 12 год. 30 хв. перебуваючи на території Новодністровського міського пляжу за адресою м. Новодністровськ, вул. Дністровська набережна, здійснював торгівлю з рук продуктовими та харчовими товарами без відповідного дозволу, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 160 КУпАП.

Постановою Новодністровського міського суду Чернівецької області від 19.09.2023 у справі № 719/431/23 визнано винним ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 160 КУпАП та звільнено від адміністративної відповідальності на підставі ст. 22 КУпАП, обмежившись усним зауваженням. Провадження у справі про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 160 КУпАП закрито (а.с. 12).

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Постановою Чернівецького апеляційного суду від 16.10.2023 у справі № 719/431/23 апеляційну скаргу особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 задоволено. Постанову Новодністровського міського суду Чернівецької області від 19.09.2023 щодо ОСОБА_1 скасовано. Провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 160 КУпАП закрито, на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку із відсутністю в його діях складу вказаного адміністративного правопорушення (а.с. 13 - 15).

Крім того, судом встановлено, що позивач оскаржив до Чернівецького окружного адміністративного суду розпорядження Новодністровського міського голови № 62/1-Р від 20.04.2023 "Про обмеження руху транспортних засобів на територію зони масового відпочинку "пляж" на 2023 рік".

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 23.11.2023 у справі № 719/349/23, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25.03.2024, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Новодністровського міського голови № 62/1-Р від 20.04.2023 "Про обмеження руху транспортних засобів на територію зони масового відпочинку "пляж" на 2023 рік".

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Частиною 1 ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Законом України Про місцеве самоврядування в України від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) визначено компетенція міських рад, порядок організації роботи міських рад, постійних комісій та порядок скликання сесій для прийняття рішення та принципи діяльності місцевого самоврядування в Україні, яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Статтею 2 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Статтею 4 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 визначено основні принципи місцевого самоврядування в Україні яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.

Частиною 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ч. ч. 1-3 ст. 12 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

Частиною 11 ст. 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

З аналізу приписів ч. 11 ст. 59 Закону № 280/97-ВР вбачається імперативний її характер щодо обов`язкового оприлюднення органами місцевого самоврядування усіх проектів актів останніх, але з відсиланням на норми Закону України "Про доступ до публічної інформації" в частині регулювання порядку такого оприлюднення.

Так, зокрема, нормами п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначені способи оприлюднення проектів актів органів місцевого самоврядування: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати: нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Частиною 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

За змістом п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" органи місцевого самоврядування є розпорядниками інформації для цілей цього Закону.

Пунктом 1 частини 1 статті 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації" зобов`язано розпорядників інформації оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.

Отже, відповідач, як орган місцевого самоврядування та розпорядник інформації, був зобов`язаний здійснити оприлюднення проекту спірного рішення не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.

Водночас, застереження щодо інших, скорочених, строків оприлюднення вказаних проектів актів, зокрема, - негайно після їх підготовки, містяться у ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Однак законодавець, визначаючи скорочені строки, окреслив випадки, за яких вони можуть бути застосовані. Це виникнення надзвичайних ситуацій та інші невідкладні випадки, передбачені законом.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 10.07.2019 по справі № 299/1914/17-а.

Міський голова Новодністровської міської ради не виконав обов`язкові приписи Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки проект спірного рішення, а також саме спірне рішення не було оприлюднене на офіційному веб-сайті Новодністровської міської ради, що підтверджується даними сайту https://novodrada.gov.ua/docs.

Отже, розпорядження Новодністровського міського голови № 90-р від 31.05.2023 Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж) було прийнято Новодністровським міським головою, проте проект вказаного рішення, а також саме спірне рішення не було оприлюднене на офіційному веб-сайті Новодністровської міської ради, що свідчить про недотримання відповідачем процедури оприлюднення проектів спірних рішень.

Таким чином, вказані обставини свідчать про те, що відповідачем не було дотримано вимог ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ч. 3 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Дане порушення, у свою чергу, позбавило позивача можливості бути обізнаним про розгляд даного проекту рішення, які безумовно зачіпають його права та інтереси.

При цьому, недотримання органом місцевого самоврядування зазначених норм та не здійснення оприлюднення проекту рішення за 20 робочих днів до дати його розгляду є підставою для скасування такого рішення, прийнятого з порушенням встановленої процедури.

Така правова позиція, викладена Верховним Судом, зокрема, в постанові від 08.08.2019 у справі №500/6108/16-а, у постанові від 21.09.2018 у справі №337/2530/17, у постанові від 28.02.2018 у справі № 200/11264/16-а.

Стосовно повноважень Новодністровського міського голови щодо видання оскаржуваного рішення, суд зазначає наступне.

Частиною 3 ст. 24 Закону № 280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до вимог ч. 8 ст. 59 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

В матеріалах справи міститься лист Новодністровської міської ради від 10.11.2023 за вих. № 1298 адресований Сокирянській міській раді Дністровського району Чернівецької області, в якому відповідач просив надати підтверджуючі документи, на підставі яких територія зони стихійного масового відпочинку «Новодністровський пляж» по адміністративних межах перейшла до Ожівської сільської ради, а згодом до Сокирянської об`єднаної територіальної громади (а.с. 43).

За наслідками розгляду вказаного листа, 30.11.2023 Сокирянська міська рада Дністровського району Чернівецької області направила на адресу відповідача лист за вих. № 02-16/2760, в якому повідомила, що межі міста Новодністровськ було затверджено постановою Верхової Ради України №161/96-ВР від 05.05.1996, відповідно до якої територія зони стихійного масового відпочинку «Новодністровський пляж» не входить в межі міста.

Відповідно до проекту встановлення адміністративних меж Ожівської сільської ради, який погоджено рішенням сесії Ожівської сільської ради від 30.05.1995 та затверджено Сокирянською районною державною адміністрацією, територія пляжу входила в адмінмежі Ожевської сільської ради.

Враховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 595-р Про затвердження перспективного плану формування територій, територія Ожівської сільської ради увійшла до складу Сокирянської міської територіальної громади.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 02.10.20223 №19-24-0.7-2848/2-23, розпорядником конкретної земельної ділянки території стихійного пляжу Дністровського водосховища є Сокирянська міська рада (а.с. 11).

Таким чином, відповідач приймаючи оскаржуване рішення діяв протиправно, оскільки земельна ділянка зазначена в оскаржуваному рішенні не входить до адміністративних меж м. Новодністровськ.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що питання належності території стихійного пляжу Дністровського водосховища до адміністративних меж м. Новодністровськ було предметом розгляду Чернівецьким окружним адміністративним судом в справі № 719/349/23 за позовною заявою позивача.

В даній справі суд дійшов висновків, що території стихійного пляжу Дністровського водосховища не входить до адміністративних меж м. Новодністровськ.

Вказане рішення залишене в силі постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25.03.2024 у справі №719/349/23, в якій суд апеляційної інстанції також дійшов висновків про те, що земельна ділянка зазначена в оскаржуваному рішенні не входить до адміністративних меж м. Новодністровськ.

До аналогічного висновку також прийшов Чернівецький апеляційний суд під час ухвалення постанови від 16.10.2023 у справі № 719/431/23 за апеляційною скаргою позивача на постанову Новодністровського міського суду Чернівецької області від 19.09.2023, якою провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності позивача за ч. 1 ст. 160 КУпАП закрито у зв`язку із відсутністю в його діях складу вказаного адміністративного правопорушення.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, суд приходить до переконання, що відповідач приймаючи оскаржуване розпорядження діяв протиправно, без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, оскільки земельна ділянка зазначена в оскаржуваному рішенні не входить до адміністративних меж м. Новодністровськ.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що наявні підстави для задоволення заявлених вимог.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 1073,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 72 77, 90, 134, 241 - 246, 250 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Новодністровського міського голови № 90-р від 31.05.2023 Про заборону роздрібної торгівлі на території зони стихійного масового відпочинку (Новодністровський пляж).

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новодністровської міської ради на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 1073,60 грн.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників процесу:

позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач - Новодністровська міська рада (мікрорайон Діброва, 25, м. Новодністровськ, Дністровський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 05398510).

Суддя В.К. Левицький

Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118331710
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —719/480/23

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Рішення від 11.04.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Новодністровський міський суд Чернівецької області

Цицак В. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні