Рішення
від 15.04.2024 по справі 440/2232/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/2232/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування положення акту,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати окреме положення індивідуального акту - п.5 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом №328/168 від 03.11.2023 засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, в частині призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 - матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663 - в розмірі частини 15 000 000 грн., в сумі 7 500 000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн. 00 коп., в частині визначення розміру одноразової грошової допомоги - 1/2 частина в сумі 7 500 000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн. 00 коп.;

- зобов`язати Міністерство оборони України (код - 00034022) вчинити певні дії, а саме - прийняти рішення про призначення відповідно до п. 2 постанови КМУ № 168 від 28.02.2022, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663 одноразової грошової допомоги в розмірі 15 000 000 (п`ятнадцять мільйонів) грн;

- зобов`язати Міністерство оборони України (код - 00034022) виплатити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , як матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663 недоплачену другу частину одноразової грошової допомоги 15 000 000,00 грн, в сумі 7 500 000,00 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн. 00 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 , як мати та член сім`ї загиблого старшого лейтенанта ОСОБА_2 , має право на виплату (одержання) одноразової грошової допомоги передбаченої п. 2 Постанови КМУ від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану". Документи позивачем на призначення та виплату допомоги надані в повному обсязі, що підтверджується тим, що позивач не вказана в п. ІІ висновку, як особа, яка не подала документи в повному обсязі та в п. І визнано право позивача на отримання одноразової грошової допомоги. Інші особи за виплатою одноразової грошової допомоги не звертались, що слідує з п. ІІІ висновку. Зазначені в п. III висновку особи, не мають права на виплату їм одноразової грошової допомоги, оскільки батько ОСОБА_3 - помер, колишня дружина ОСОБА_4 з 02.04.1998 розлучена з ОСОБА_2 , відтак не є членом його сім`ї та не може отримувати ОГД. Крім того, висновком встановлено, що вона проживає на території російської федерації. Син ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , якому станом на день складання висновку виповнилось 33 роки, є повнолітнім та не міг перебувати на утриманні у ОСОБА_2 . Крім того, висновком встановлено, що ОСОБА_5 за ОГД не звертався, проживає на території російської федерації. Проживання на території російської федерації в силу приписів п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейських та їх сім`ям під час дії воєнного стану" є окремою та самостійною підставою для не розподілення на таких осіб одноразової грошової допомоги. Відсутність, окрім позивача, інших осіб, які перебували на утриманні померлого військовослужбовця ОСОБА_6 , також підтверджується листом ІНФОРМАЦІЯ_5 за вих.№9/1/8387 від 05.09.2023. Сукупність вказаних вище обставин, на переконання позивача, достовірно свідчить про те, що ОСОБА_1 , мати померлого ІНФОРМАЦІЯ_6 військовослужбовця ОСОБА_2 , є єдиним членом сім`ї загиблого та єдиною особою, яка в установленому чинним законодавством порядку звернулась за виплатою їй одноразової грошової допомоги за загибель сина та має право на виплату їй одноразової грошової допомоги.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/2232/24. Вирішено проводити розгляд цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

01.03.2024 до суду від ІНФОРМАЦІЯ_5 надійшли письмові пояснення по суті спору, згідно з якими ІНФОРМАЦІЯ_7 відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" направив до Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати позивачці одноразової грошової допомоги. До висновку додана доповідь про результати проведеної роботи щодо встановлення осіб, які можуть звернутися за ОГД. Установлено із заяви ОСОБА_1 , що у загиблого старшого лейтенанта ОСОБА_2 є син ОСОБА_5 , який відповідно до пункту 2 постанови № 168, статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" може мати право на частку в одноразовій грошовій допомозі. Згідно з пунктом 5 протоколу від 03.11.2023 №328/168 засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум комісія дійшла висновку про призначення матері загиблого старшого лейтенанта ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги в розмірі 1/2 частини 15 000 000 грн., в сумі 7 500 000 грн. Частка, яка залишена для можливої виплати синові загиблого, відповідно до пункту 2 постанови №168 буде розподілена ОСОБА_1 , якщо син відмовиться від її отримання або якщо протягом трьох років з дня виникнення у нього такого права його не реалізує. Достеменно не відомо, що син не є утриманцем, а також, що не є громадянином росії, або ж постійно проживає в росії. Офіційні фактичні дані відсутні. Відтак, ІНФОРМАЦІЯ_7 погоджується з рішенням Міністерства оборони України, яким позивачу визначено саме такий розмір допомоги, і просить у задоволенні заяви відмовити /а.с. 52/.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 72-81/. Свою позицію мотивував посиланням на те, що Комісією Міноборони під час дослідження наданих документів, які отримано від ІНФОРМАЦІЯ_8 , встановлено, що в заяві ОСОБА_1 містяться данні про те, що у загиблого старшого лейтенанта ОСОБА_2 є син ОСОБА_5 , який відповідно до пункту 2 постанови №168, статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" може мати право на отримання частки одноразової грошової допомоги. Згідно з пунктом 5 протоколу від 03.11.2023 №328/168 засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум комісія дійшла висновку про призначення матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663 одноразової грошової допомоги в розмірі 1/2 частини 15 000 000 грн, в сумі 7500000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн 00 коп. Частка, яка залишена для можливої виплати синові загиблого, відповідно до пункту 2 постанови № 168 буде розподілена ОСОБА_1 , якщо син відмовиться від її отримання або якщо протягом трьох років з дня виникнення у нього такого права його не реалізує. Виходячи із наявних документів, які було подано на розгляді Комісії Міноборони, достеменно не відомо, що син загиблого ОСОБА_2 не є утриманцем, а також, що він не є громадянином російської федерації, або ж постійно проживає на її території. Будь-які офіційні фактичні дані про це відсутні. Отже, Міноборони вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, безпідставними та таким, що не підлягають задоволенню, оскільки комісія Міноборони не позбавляла можливості позивача на отримання другої частки одноразової грошової допомоги в розмірі 7 500 000 грн.

У відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 18.03.2024 /а.с. 83-90/, позивач наполягає на тому, що викладені у відзиві доводи відповідача не заслуговують на увагу суду та спростовуються матеріалами справи, оскільки ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , у відповідності до приписів чинного законодавства України, детальне посилання на яке наведено в позові, не має права на отримання одноразової грошової допомоги. Відповідно до Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126,133,135 СК України №00038173422 від 18.01.2023 ОСОБА_5 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 , його батьками є: батько ОСОБА_2 та мати ОСОБА_4 , національність - росіянка. Зазначене обґрунтовано свідчить про те, що ОСОБА_5 станом на день смерті батька ОСОБА_2 виповнилось 32 роки, отже він не є дитиною, яка не досягла повноліття. Відтак в силу приписів 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" ОСОБА_5 не має права на отримання ОГД як дитина, яка не досягла повноліття. Також, матеріалами справи достовірно підтверджується, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , не перебував на утриманні ОСОБА_2 . Лист ІНФОРМАЦІЯ_8 за вих. 9/1/8387 від 05.09.2023 достовірно та обґрунтовано спростовує твердження відповідача викладені у відзиві про те, що ІНФОРМАЦІЯ_9 достеменно не відомо, що син не є утриманцем, оскільки ІНФОРМАЦІЯ_10 у листі повідомив позивача та ГУ ПФУ в Полтавській області про те, що єдиним утриманцем померлого ІНФОРМАЦІЯ_6 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 є його мати - позивач у справі, яка має право на призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника. Також додатково про відсутність на утриманні померлого ІНФОРМАЦІЯ_6 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 будь-яких інших осіб, окрім позивача свідчить довідка про місце реєстрації та склад сім`ї громадянина на день смерті від 26.10.2022, у відповідності до змісту якої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_6 на день смерті був зареєстрований в АДРЕСА_1 . На день його смерті за вказаною адресою були зареєстровані: мама, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_12 . Отже, вказана довідка достовірно свідчить про те, що на день смерті ОСОБА_2 ніхто крім матері з ним не був зареєстрований за однією адресою та не проживав, що в свою чергу свідчить про відсутність на його утриманні будь-яких інших осіб, окрім матері. Позивач вважає за необхідне зазначити, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , в Україні не має ані зареєстрованого місця проживання, ані відомостей про видачу йому паспорту громадянина України чи присвоєння індивідуального податкового номеру (ІПН), що підтверджується інформацією наведеною в доповіді про результати проведеної роботи щодо встановлення осіб, які можуть звернутись за ОГД, що складена 12.07.2023 ІНФОРМАЦІЯ_10 за вих. №9/1/6211/1. Відсутність у ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрованого місця проживання на території України, відсутність інформації про отримання ним паспорту громадянина України та індивідуального податкового номеру, обґрунтовано свідчить про те, що він дуже тривалий час не проживає на території України, відтак не є утриманцем загиблого 05.10.2022 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 . Сукупність вказаних вище обставин з посиланням на наведені докази на переконання позивача обґрунтовано свідчить про те, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , не перебував на утриманні загиблого 05.10.2022 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 , відтак не є особою, яка у відповідності до статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" має право на призначення та виплату спірної ОГД.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданим 14.10.1997 Глобинським РВ УМВС України в Полтавській області /а.с. 43/.

Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_2 від 27.09.1968 №1023647, останній народився ІНФОРМАЦІЯ_11 , батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_1 /а.с. 41/.

При цьому, батько ОСОБА_2 - ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_13 у віці 79 років, про що виконавчим комітетом Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області 02.08.2021 видано свідоцтво серії НОМЕР_3 /а.с. 42/.

Згідно зі сповіщенням сім`ї №31 від 20.10.2022, яке отримане ОСОБА_1 від ІНФОРМАЦІЯ_14 , її син, старший лейтенант ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , внаслідок підриву на мінно-вибуховому пристрої загинув ІНФОРМАЦІЯ_6 . Це сповіщення є підставою для подання документів для призначення пенсії (матеріальної допомоги) і надання пільг в установленому законодавством порядку /а.с. 32/.

Факт смерті ОСОБА_2 підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , що видане 17.01.2023 Глобинським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Кременчуцькому районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, та яким підтверджується, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , помер ІНФОРМАЦІЯ_6 , місто смерті Україна, Донецька область, село між населеним пунктом Макіївка та населеним пунктом Григорівка /а.с. 25/.

Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_4 (з основної діяльності) від 21.12.2022 за №1050 "Про загибель старшого лейтенанта ОСОБА_2 " загибель старшого лейтенанта ОСОБА_2 , вважається такою, що настала під час бойових дій із забезпечення здійснення заходів з національної безпеки та оборони територіальної цілісності Батьківщини, відсічі і стримування збройної агресії з боку збройних сил російської федерації на території Луганської області /а.с. 33/.

07.06.2023 ОСОБА_1 звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_14 із заявою та доданими до неї документами про виплату їй одноразової грошової допомоги у зв`язку із смертю сина старшого лейтенанта ОСОБА_2 , що настала під час виконання ним обов`язків військової служби /а.с. 28-30/.

За інформацією з Витягу з протоколу засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців (протокол №2022 від 03.07.2023) смерть старшого лейтенанта ОСОБА_2 , 1968 р.н., яка настала ІНФОРМАЦІЯ_6 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданим 17.01.2023 Глобинським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Кременчуцькому районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, актом про настання смерті від 19.10.2022, затвердженим командиром в/ч НОМЕР_4 , рішенням Глобинського районного суду Полтавської області від 10.01.2023 по справі №527/6/23 - Смерть, Так, пов`язана із захистом Батьківщини /а.с. 34/.

За змістом висновку Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України від 12.07.2023 №9/1/6211 /а.с. 19/ щодо можливості призначення одноразової грошової допомоги членам сім`ї, батькам або утриманцям військовослужбовця ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_6 під час діє воєнного стану, на підставі поданих документів члени сім`ї, батьки, утриманці, а саме:

1) мати - ОСОБА_1 має право на одержання одноразової грошової допомоги, зазначена особа не відноситься до осіб, яким частка одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" не розподіляється (громадяни російської федерації або Республіки Білорусь та особи, які постійно проживають на територіях цих країн, особи, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору);

2) встановлено осіб, які можуть звернутися за отриманням одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", та не надали в повному обсязі документи, що підтверджують їх право на виплату:

зазначені особи не встановлено;

3) отримано інформацію щодо осіб (про яких відомо особам, які вже звернулися / осіб, місцезнаходження яких невідоме / безвісти відсутніх / осіб, щодо яких справи знаходяться в судах або які звернулися до суду), та які не звернулися за отриманням одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану":

батько - ОСОБА_3 , помер;

колишня дружина - ОСОБА_4 , розлучені з 02.04.1998, проживає на території російської федерації;

син - ОСОБА_5 за ОГД не звертався, проживає на території російської федерації.

Також у доповіді ІНФОРМАЦІЯ_8 про результати проведеної роботи щодо встановлення осіб, які можуть звернутися за ОГД від 12.07.2023 №9/1/6211/1 /а.с. 22-24/ щодо осіб, які звернулися (можуть звернутися) за отриманням ОГД зазначено:

батько - ОСОБА_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_15 свідоцтво про смерть серія НОМЕР_5 від 18.01.2023,

мати - ОСОБА_1 , має право,

колишня дружина - ОСОБА_4 , розлучений з 02.04.1998, витяг з ДРАЦСГ про шлюб №00040408600 від 06.07.2023,

син - ОСОБА_5 , витяг з ДРАЦСГ про народження №00040408908 від 06.07.2023 за ОГД не звертався, потребує уточнення, проживає на території російської федерації.

Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03.11.2023 №328/168 (пункт 5 протоколу) розглянувши подані документи комісія дійшла висновку про призначення одноразової грошової допомоги матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663 в розмірі 1/2 частини 15 000 000 грн, в сумі 7 500 000 грн (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень нуль копійок) /а.с. 16, 18/.

Позивач, не погодившись з пунктом 5 протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03.11.2023 №328/168 та вважаючи його протиправним і таким, що підлягає скасуванню, звернулася до суду з цим позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог позивача, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 17 Конституції України встановлено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан, строк дії якого Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 07.11.2022 №757/2022, від 06.02.2023 №58/2023, від 01.05.2023 №254/2023, від 26.07.2023 №451/2023, від 06.11.2023 №734/2023 та від 05.02.2024 №49/2024 продовжено з 05 години 30 хвилин відповідно 26.03.2022 строком на 30 діб, з 25.04.2022 строком на 30 діб, з 25.05.2022 строком на 90 діб, з 23.08.2022 строком на 90 діб, з 21.11.2022 строком на 90 діб, з 19.02.2023 строком на 90 діб, з 20.05.2023 строком на 90 діб, з 18.08.2023 строком на 90 діб, з 16.11.2023 строком на 90 діб та з 14.02.2024 строком на 90 днів.

Отже, 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан до 26.03.2022, який в подальшому продовжувався відповідними Указами Президента України та який безперервно триває по теперішній час.

28.02.2022 Кабінет Міністрів України на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію", статті 9-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та абзаців другого - восьмого пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 28 червня 2023 р. № 3161-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань, пов`язаних із проходженням військової служби під час дії воєнного стану" прийняв постанову №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168).

Відповідно до пункту 2 Постанови №168 (в редакції, чинній на момент загибелі військовослужбовця) установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.

У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.

Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Державні органи, які зазначені у пункті 1 цієї постанови, мають право отримувати інформацію з державних реєстрів щодо осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги.

Виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).

Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку державного сектору, зазначеного одержувачем у заяві.

Якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.

Пунктом 2-1 Постанови №168 установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Як слідує з матеріалів справи та не заперечується її учасниками, загиблий ОСОБА_2 на момент загибелі відносився до осіб, зазначених у пункті 1 Постанови №168.

Витягом з протоколу засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців (протокол №2022 від 03.07.2023) підтверджено, що смерть старшого лейтенанта ОСОБА_2 , 1968 р.н., яка настала ІНФОРМАЦІЯ_6 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданим 17.01.2023 Глобинським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Кременчуцькому районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, актом про настання смерті від 19.10.2022, затвердженим командиром в/ч НОМЕР_4 , рішенням Глобинського районного суду Полтавської області від 10.01.2023 по справі №527/6/23 - Смерть, Так, пов`язана із захистом Батьківщини /а.с. 34/.

Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Правилами статті 1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (в редакції, чинній на момент загибелі військовослужбовця) визначено, що соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби.

Положеннями статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" унормовано, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

Так, статтями 30, 31 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що право на пенсію в разі втрати годувальника мають непрацездатні члени сімей загиблих, померлих або таких, що пропали безвісти військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які перебували на їх утриманні (стаття 31).

Незалежно від перебування на утриманні годувальника пенсія призначається: непрацездатним дітям; непрацездатним батькам і дружині (чоловікові), якщо вони після смерті годувальника втратили джерело засобів до існування, а також непрацездатним батькам і дружині (чоловікові) військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули чи померли або пропали безвісти в період проходження служби або пізніше внаслідок поранення, контузії, каліцтва чи захворювання, що мали місце під час служби.

Батьки військовослужбовців, інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули (померли) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, безпосередньою участю в антитерористичній операції або забезпеченням її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення, безпосередньою участю у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченням здійснення зазначених заходів, перебуваючи безпосередньо в районах та у період їх здійснення, безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, мають право на призначення дострокової пенсії за віком, після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років, за наявності страхового стажу не менше 25 років - для чоловіків і не менше 20 років - для жінок.

Непрацездатними членами сім`ї вважаються:

а) діти, брати, сестри та онуки, які не досягли 18 років або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до досягнення 18 років. При цьому братам, сестрам та онукам право на пенсію надається у тих випадках, якщо у них немає працездатних батьків;

б) батьки та дружина (чоловік), якщо вони досягли віку, що дає право на призначення пенсії за віком, встановленого частиною першою статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (незалежно від тривалості страхового стажу), або є особами з інвалідністю;

в) батьки та дружина (чоловік), якщо вони не взяли повторний шлюб військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули, померли чи пропали безвісти в період проходження служби або померли після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, безпосередньою участю в антитерористичній операції або забезпеченням її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення, безпосередньою участю у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченням здійснення зазначених заходів, перебуваючи безпосередньо в районах та у період їх здійснення, безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, мають право на пенсію не раніш як за 5 років до досягнення віку, що дає право на призначення пенсії за віком, встановленого частиною першою статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (незалежно від тривалості страхового стажу), або якщо вони мають право на пенсію незалежно від віку відповідно до частини третьої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", на дострокову пенсію за віком, пенсію за віком на пільгових умовах чи пенсію із зменшенням пенсійного віку відповідно до закону, або якщо вони є особами з інвалідністю. Відповідне зниження пенсійного віку жінкам, установлене абзацом першим цього пункту, застосовується також до завершення періоду збільшення віку виходу на пенсію до 1 січня 2022 року;

г) дід і бабуся - при відсутності осіб, які за законом зобов`язані їх утримувати;

д) дружина (чоловік) або один з батьків чи дід, бабуся, брат або сестра, незалежно від віку і працездатності, якщо вона (він) зайнята доглядом за дітьми, братами, сестрами чи онуками померлого годувальника, які не досягли 8-річного віку, і не працює.

Дружина (чоловік) годувальника, померлого внаслідок причин, зазначених у пункті "а" статті 20 цього Закону, має право на пенсію в разі втрати годувальника відповідно до пункту "д" частини четвертої цієї статті незалежно від того, працює (проходить військову службу) вона (він) чи ні.

Вихованці, учні, студенти, курсанти, слухачі, стажисти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, а також професійно-технічних, вищих навчальних закладах (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених навчальних закладів та вступом до іншого навчального закладу або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), мають право на пенсію в разі втрати годувальника до закінчення навчальних закладів, але не більш як до досягнення ними 23 років. Діти-сироти мають право на пенсію в разі втрати годувальника до досягнення ними 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.

У разі смерті осіб, зазначених у пунктах "а"-"д", "з" статті 1-2 цього Закону, які загинули (померли) при виконанні службових обов`язків під час проходження військової служби, служби в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаного під час виконання цих обов`язків, і були посмертно нагороджені державними нагородами України або колишнього Союзу РСР, непрацездатні члени сім`ї осіб, зазначені в частині четвертій цієї статті, які мають право на пенсію в разі втрати годувальника, мають право на встановлення до пенсії надбавки за умов та в розмірах, що встановлюються Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною".

Для батьків і дружин (чоловіків) окремих категорій загиблих військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом Кабінет Міністрів України може встановлювати інші умови призначення пенсії у зв`язку із втратою годувальника.

Члени сім`ї померлого вважаються такими, що перебували на його утриманні, якщо вони були на його повному утриманні або одержували від нього допомогу, яка була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.

Матеріалами справи підтверджується, що 07.06.2023 у відповідності до вимог чинного законодавства ОСОБА_1 звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_14 із заявою та доданими до неї документами про виплату їй одноразової грошової допомоги у зв`язку із смертю сина старшого лейтенанта ОСОБА_2 , що настала під час виконання ним обов`язків військової служби /а.с. 28-30/.

Будь-яких зауважень до поданих позивачем документів та/або їх недоліків ані ІНФОРМАЦІЯ_7 , ані Міністерством оборони України висловлено не було.

Суд зауважує, що згідно з довідкою про склад сім`ї або зареєстрованих осіб від 14.08.2023 №254, виданою на ім`я ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , до складу сім`ї /зареєстровані/ входять: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , КН477502 /а.с. 36/.

Відповідно до довідки про місце реєстрації та склад сім`ї громадянина на день смерті від 26 жовтня, виданої на ім`я ОСОБА_1 , громадянин ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно свідоцтва про смерть НОМЕР_1 , на день смерті був зареєстрований в АДРЕСА_1 , на день його смерті за вказаною адресою були зареєстровані: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 - мама /а.с. 35/.

З викладеного слідує, а також не заперечується відповідачем та третьою особою, що ОСОБА_1 має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови №168.

Водночас, формуючи пункт 5 протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03.11.2023 №328/168 (пункт 5 протоколу) комісія дійшла висновку про призначення одноразової грошової допомоги матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що підтверджено свідоцтвом про смерть НОМЕР_1 від 17.01.2023 та листом Кадрового центру Збройних Сил України від 19.07.2023 №321/КЦ/5663, лише в розмірі 1/2 частини 15 000 000 грн, в сумі 7 500 000 грн (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень нуль копійок), обґрунтовуючи це тим, що у загиблого є син, який відповідно до пункту 2 постанови №168, статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" може мати право на отримання другої частини одноразової грошової допомоги.

Разом з тим, суд не погоджується з такою позицією відповідача, оскільки листом ІНФОРМАЦІЯ_8 від 05.09.2023 №9/1/8387/уч.59667 на адресу ОСОБА_1 та ГУПФУ в Полтавській області надіслано подання та документи для призначення пенсії в разі втрати годувальника матері - ОСОБА_1 , 1947 року народження, за загиблого (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_6 ) сина військовослужбовця (військова служба по мобілізації) старшого лейтенанта ОСОБА_2 , в якому зазначено, що перевірено право на пенсію в разі втрати годувальника інших членів сім`ї та встановлено право: батько - ОСОБА_3 помер 2021 року. Загиблий ОСОБА_2 офіційно був розлучений. Колишня дружина та син проживають на території російської федерації /а.с. 38/.

07.11.2023 за №270/01-16 приватним нотаріусом Кременчуцького районного нотаріального округу Полтавської області Дудкіною С.Г. на ім`я ОСОБА_1 видано довідку про коло спадкоємців, в якій зазначено, що 08.11.2023 приватним нотаріусом Дудкіною С.Г. заведена спадкова справа №63/2023 після померлого ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , останнє місце проживання якого: АДРЕСА_1 ; згідно зі спадковою справою єдиним спадкоємцем за законом ОСОБА_2 є його мати - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 /а.с. 37/.

Також, як вже зазначалося вище, на день загибелі ОСОБА_2 за адресою його реєстрації була зареєстрована лише його мати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , тобто ніхто інший окрім матері не був зареєстрований із загиблим за однією адресою та не проживав, що в свою чергу свідчить про відсутність на його утриманні будь-яких інших осіб, окрім матері.

Згідно з інформацією, зазначеною у доповіді про результати проведеної роботи щодо встановлення осіб, які можуть звернутись за ОГД, що складена 12.07.2023 ІНФОРМАЦІЯ_10 за вих. №9/1/6211/1, ОСОБА_5 за одноразовою грошовою допомогою не звертався, проживає на території російської федерації, потребує уточнення /а.с. 24/.

При цьому, матеріали справи не містять жодних відомостей про те, що син загиблого ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , взагалі проживає та має зареєстроване місце проживання на території України, а також відомостей про видачу йому паспорта громадянина України чи присвоєння індивідуального податкового номеру (ІПН).

Відтак, відсутність у ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрованого місця проживання на території України, відсутність інформації про отримання ним паспорту громадянина України та індивідуального податкового номеру, обґрунтовано свідчить про те, що він дуже тривалий час не проживає на території України, відтак не є утриманцем загиблого 05.10.2022 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 .

Сукупність вказаних вище обставин з посиланням на наведені докази, на переконання суду, обґрунтовано свідчить про те, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , не перебував на утриманні загиблого 05.10.2022 військовослужбовця старшого лейтенанта ОСОБА_2 та не є особою, яка у відповідності до статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" має право на призначення та виплату спірної одноразової грошової допомоги.

За викладених обставин, суд вважає, що при формуванні в пункті 5 протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03.11.2023 №328/168 (пункт 5 протоколу) висновків про призначення одноразової грошової допомоги матері загиблого 05.10.2022 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 лише в розмірі 1/2 частини 15 000 000 грн, в сумі 7 500 000 грн (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень нуль копійок) з підстав наявності у сина загиблого ОСОБА_5 можливого права на отримання другої частини одноразової грошової допомоги, відповідач діяв протиправно та необґрунтовано.

З огляду на це суд, вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню вимоги позивача в частині визнання протиправним та скасування пункту 5 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом №328/168 від 03.11.2023 засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум в частині призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , матері загиблого ІНФОРМАЦІЯ_6 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 , в розмірі частини 15 000 000 грн, в сумі 7 500 000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн 00 коп.

Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів", ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Враховуючи викладене в його сукупності, суд вважає, що з метою ефективного захисту порушеного права позивача в даному випадку необхідним є зобов`язання Міністерство оборони України повторно розглянути висновок ІНФОРМАЦІЯ_5 від 12.07.2023 №9/1/6211 з доданими до нього матеріалами та прийняти у відповідності до пункту 2 Постанови №168 рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , з урахуванням висновків суду у цій справі.

В решті ж позовних вимог слід відмовити.

Таким чином, позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, при частковому задоволенні позову позивача суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства оборони України на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1816,80 грн.

Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ) до

Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

про визнання протиправним та скасування положення акту - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати пункту 5 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом №328/168 від 03.11.2023 засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум в частині призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , матері загиблого ІНФОРМАЦІЯ_6 у період дії воєнного стану старшого лейтенанта ОСОБА_2 , в розмірі частини 15 000 000 грн, в сумі 7 500 000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) грн 00 коп.

Зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути висновок ІНФОРМАЦІЯ_16 від 12.07.2023 №9/1/6211 з доданими до нього матеріалами та прийняти у відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , з урахуванням висновків суду у цій справі.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерство оборони України на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1816,80 грн (одна тисяча вісімсот шістнадцять гривень вісімдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118362155
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —440/2232/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 11.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні