Провадження № 2/537/93/2024
Справа № 537/2911/23
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.04.2024 року м. Кременчук
Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області у складі:
головуючої судді Мурашової Н.В.,
за участю секретаря Должаніци В.С., ОСОБА_1 ,
представника відповідача адвоката Лобова М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань у приміщенні суду в м.Кременчук Полтавської області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Комунального некомерційного медичного підпримства «Кременчуцька міська дитяча лікарня», за участю третьої особи виконувача обов`язків директора Комунального некомерційного медичного підпримства «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Германа Руслана Володимировича, про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
у с т а н о в и в :
Короткий зміст позовних вимог:
21.07.2023 року ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом до КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня», за участю третьої особи виконувача обов`язків директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» ОСОБА_3 , в якому просила: 1) визнати протиправним та скасувати наказу в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Германа Р.В., №118/к від 08.06.2023 року про звільнення ОСОБА_2 у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці, 2) поновлення ОСОБА_2 на роботі на посаді сестри медичної з масажу КДЦ КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня з 15.06.2023 року, 3) стягнути з роботодавця на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 15.06.2023 року.
В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має диплом Кременчуцького медичного училища від 28.06.1980 року по спеціальності медсестринській, здобула кваліфікацію медичної сестри. Працює за фахом з 29.07.1980 року, безпосередньо у КНМУ «Кременчуцька міська дитяча лікарня» з 01.12.1994 року. Проте наказом в.о. директора КНМУ «Кременчуцька міська дитяча лікарня» директора ОСОБА_3 №118/к від 08.06.2023 року ОСОБА_2 була звільнена з посади сестри медичної з масажу з 15.06.2023 року за скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці на підставі п.1 ст.40 КЗпП. З 15.06.2023 року ОСОБА_2 не працює. Але вважає своє звільнення незаконним. Так, підставою для її звільнення є наказ №415 від 12.12.2022 року «Про внесення змін до штатного роспису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці», в якій внесено зміни наказом №155 від 04.04.2023 року, а також наказ №429 від 19.12.2023 року, з якими її не знайомили. 11.04.2023 року ОСОБА_2 під час хвороби адміністрація лікарні викликала на роботу, де ознайомили з повідомленням №24 про звільнення відповідно до наказу від 12.12.2022 року №415 «Про внесення змін до штатного розспису у зв`язку із скороченням чисельності штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» зі змінами. ОСОБА_2 вважала незаконним повідомлення №24 від 11.04.2023 року про її заплановане вивільнення з посади сестри медичної з масажу, оскільки в наказах №415 від 12.12.2022 року та №155 від 04.04.2023 року внесено зміни до штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та виводяться зі штатного розпису наступні посади (професії), але відсутні прізвища працівників, які підпадають під скорочення чисельності та штату працівників. А тому ОСОБА_2 вважала, що вона не підлягала звільненню за скороченням чисельності та штату працівників. 11.04.2023 року адміністрація лікарні, повідомляючи ОСОБА_2 про наступне звільнення, не врахувала, що вона в цей день була непрацездатна, з цього дня їй установлено інвалідність ІІІ групи, не врахувала, що в разі хвороби в період відпустки, по закінченню дії листа непрацездатності, відпустка продовжується автоматично, а тому неможливо було вважати, що в цей день вона працювала, а відповідно не можливо було повідомляти її про звільнення. Звільнення особи з мотивів інвалідності не допускається. За таких обставин ОСОБА_2 вважала своє звільнення незаконним, тому звернулася до суду за захистом, просила скасувати наказ про її звільнення, поновити її на роботі, стягнути з роботодавця на її користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 15.06.2023 року.
Короткий зміст відзиву на позов відповідача КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня».
Відповідач КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» подав відзив на позов ОСОБА_2 про скасування наказу на її звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, в якому просив відмовити в його задоволенні.
В обгрунтування відзиву зазначено, що підприємство має самостійно визначати свою організаційну структуру, встановлювати чисельність працівників та штатний розпис. Відповідно до наказу №403 від 25.11.2022 року «Про проведення аналізу чисельності та штату працівників КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи, як структурного підрозділу» створено комісію з аналізу чисельності та штату працівників КДЦ «КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи, як структурного підрозділу.
Створеною комісією проведено аналіз чисельності та штату працівників КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи, як структурного підрозділу, проаналізовано якість та обсяг виконуваної роботи, завантаженість, доцільність штатної чисельності до обсягу роботи, навантаження на фонд оплати праці підприємства, тощо.
Комісією запропоновано: 1) вивести зі штату підприємства усі вакантні посади, 2) провести зміни в організації виробництва і праці шляхом припинення діяльності за адресами у АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , а продовжити діяльність по АДРЕСА_4 , шляхом акумулювання усіх вивільнених кадрових та матеріальних ресурсів підприємства, 3) припинити діяльність із забору біологічного матеріалу та збору аналізів у АДРЕСА_1 , та по АДРЕСА_2 . У разі прийняття такого рішення працівники продовжують працювати на своїх посадах по АДРЕСА_4 . 4) провести оптимізацію чисельності і штату працівників шляхом скорочення чисельності і штату працівників та виведення відповідних посад зі штатного розпису, зокрема сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставки, 5) запровадити для працівників режим неповного робочого дня/неповного робочого тижня у випадку скорочення штату без подальшого звільнення працівника для посад, що зазначені вище, 6) посилити контроль за штатною дисципліною підприємства.
Наказом КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» №415 від 12.12.2022 року «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» прийнято рішення: внести з 28.02.2023 року зміни до штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та вивести зі штатного розпису наступні посади (професії), зокрема серед фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставки. Також цим наказом створено комісію для визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця.
Відповідно до Протоколу засідання комісії з визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця від 16.12.2022 року запропоновано роботодавцю кандидатури на вивільнення з посади, зокрема сестру медичну з масажу ОСОБА_4 (0,75 ставки), сестру медичну з масажу ОСОБА_2 (1,0 ставки). Також запропоновано перенести дату запланованого вивільнення для сестри медичної з масажу ОСОБА_2 по 04.01.2023 року з підстав її перебування у відпустці (протягом відпустки перебувала на лікарняному 10 календарних днів).
У зв`язку з перебуванням ОСОБА_2 у щорічній основній відпустці та щорічній додатковій відпустці, в період яких вона захворіла та перебувала на лікарняних з 12.12.2022 року по 10.04.2023 року, заплановане її вивільнення неодноразово переносилося наказами роботодавця, в останнє наказом №155 від 04.04.2023 року на 13.06.2023 року.
ОСОБА_2 не ознайомлювали з наказом №415 від 12.12.2022 року «Про внесення змін до шататного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці», оскільки в даному наказі ще не було визначено конкретних осіб, які підлягають звільненню за скороченням, а вказаний лише перелік посад.
Але законодавець не покладає на роботодавця обов`язку ознайомлювати працівників з наказами щодо затвердження штатного розпису та з наказами про внесення до них змін. Законодавець покладає на роботодавця обов`язок лише персонально попередити робітника про наступне вивільнення не пізніше ніж за два місяці (ст.49-2 КЗпП).
Коли 11.04.2023 року після закінчення відпустки та листка непрацездатності ОСОБА_2 добровільно вийшла на роботу, роботодавець розцінив це як бажання праціювати, а щорічну відпустку перенести на інший період. 11.04.2023 року для ОСОБА_2 був робочим днем по закінченню відпустки та лікарняного, тому не видавався наказ про відкликання її з відпустки. Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 ЗУ «Про відпустки», 11.04.2023 року ОСОБА_2 подала заяву про перенесення її відпустки на інший період з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року, що було задоволено роботодавцем наказом №17 від 11.04.2023 року. У період цієї відпустки ОСОБА_2 знов перебувала на лікарняних в цілому з 05.05.2023 року по 02.06.2023 року. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю працівника ОСОБА_2 , наказом роботодавця №29 в/тм від 31.05.2023 її щорічну відпустку продвожено з 03.06.2023 року по 14.06.2023 року.
Наказом №118/к від 08.06.2023 року ОСОБА_2 звільнена з 15.06.2023 року за п. 1 ст. 40 КЗпП за скороченням чисельності і штату працівників, зміни в організації виробництва і праці. Тобто ОСОБА_2 була звільнена в перший робочий день після її виходу з відпустки, що відповідає положенням ч.1 ст.5 ЗУ «про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Є безпідставними доводи ОСОБА_2 про порушення її прав тим, що в повідомленні про звільнення №24 від 11.04.2023 року та в наказі №118/к від 08.06.2023 року «Про звільнення ОСОБА_2 за скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» роботодавець не посилався на наказ №429 від 19.12.2022 року «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників», з яким її також не ознайомили. Так, наказом №429 від 19.12.2022 року роботодавець створив спеціальну комісію з метою визначення праціників, які мають переважне право на залишення на роботі чи щодо яких установлено обмеження на звільнення. Рішення комісії не обов`язкове для виконання. Тому керівник має з ним ознайомитись і у разі згоди видати наказ про попередження про заплановане звільнення. Цей наказ стосується інспектора з кадрів, який мав підготувати відповідні письмові повідомлення. Тому роботодавець не мав обов`язку знайомити з цим наказом ОСОБА_2 .
Вимог до тексту повідомлення про заплановане звільнення не установлено законодавством. Тому немає і вимог щодо обов`язкового посилання на наказ «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням чисельності штату працівників».
Підставою для звільнення ОСОБА_2 став саме наказ «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку зі скроченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» №415 від 12.12.2022 року з внесеними змінами, посилання на який було в повідомленні про заплановане звільнення.
Наявність у працівника інвалідності, крім працівників, які дістали на цьому підприємстві, в установі трудове каліцтво або професійне захворювання, - не є переважним правом, а тим паче забороною при розгляді питання щодо припиненння трудових відносин з ініціативи роботодавця.
Твердження позивача ОСОБА_2 про порушення роботодавцем вимог ст.17 ЗУ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», - не заслуговує на увагу, оскільки позивач звільнена не з мотивів інвалідності, а у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці.
Роботодавець зазначив, що позивач ОСОБА_2 не надавала жодних документів, що підтверджують установлення їй інвалідності.
При вивільненні ОСОБА_2 роботодавець не мав вільних посад, про що їй було повідомлено при врученні повідомлення про звільнення.
Для визначення осіб, які підлягають звільненню за скороченням чисельності і штату працівників, відповідно до ст.42 КЗпП роботодавець визначив працівників з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці. Було зроблено порівняльний аналіз продуктивності праці і кваліфікації працівників. І лише при рівній продуктивності і праці та рівноцінності кваліцікації працівників, надається перевага категоріям осіб, зазначеним у ст.42 КЗпП. Оцінювання кваліфікації і продуктивності праці робітників проводиться роботодавцем. А суд не наділений такими повноваженнями.
Комісія проаналізувала кваліфікацію і продуктивність праці серед медичних сестер з масажу КДЦ КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня", врахувала освіту, навантаження, обсяг виконаних робіт, наявність заходів заохочення та дисциплінарних стягнень, наявність обставин, за яких неможливо за ініціативою роботодавця звільнити працівника, окрім повної ліквідації. Так було визначено звільнити медчиних сестер з масажу ОСОБА_4 та ОСОБА_2 , у яких була нижча продуктивність праці, та відсутні визначені законом обставини, за яких унеможливлено їх звільнення.
Отже звільнення ОСОБА_2 відповідає положенням Закону, а тому відсутні підстави для задоволення її позову.
Короткий зміст пояснень на позов третьої особи ОСОБА_5 .
Третя особа в.о. директора КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" Герман Р. подав суду письмові пояснення, в яких просив відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 з підстав, які аналогічні змісту відзиву на позов відповідача КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня».
Рух справи.
Ухвалою судді Крюківського районного суду м. Кременчука Маханькова О.В. від 25.07.2023 року позов ОСОБА_2 направлено за підсудністю до Автозаводського районного суду. (а.с.45).
Ухвалою судді Автозаводського районного суду м. Кременчука Нестеренко С.Г. від 17.08.2023 року позов ОСОБА_2 направлено за підсудністю до Крюківського районного суду. (а.с.55).
Ухвалою Крюківського районного суду м. Кременчука від 23.08.2023 року відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_2 за правилами спрощеного провадження. (а.с.61).
Позиція учасників справи в судовому засіданні.
Позивач ОСОБА_2 не з`явилася в судове засідання, хоча повідомлялался належним чином про місце і час розгляду справи. Подала письмову заяву про розгляд справи без її участі, просила задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» адвокат Лобов М.О. в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, наведених у відзиві.
Третя особа ОСОБА_3 не з`явився в судове засідання, хоча повідомлявлся належним чином про місце і час розгляду справи. Подав письмову заяву про розгляд справі без його участі, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Обставини, установлені судом. Мотиви суду при ухваленні рішення.
ОСОБА_2 у 1980 році закінчила Кременчуцьке медичне училище по спеціальності медсестринській, присвоєно кваліфікацію медсестри, що підтверджено дипломом НОМЕР_1 , виданим 28.06.1980 року (а.с. 10).
ОСОБА_2 працює медсестрою з 29.07.1980 року, зокрема з 01.12.1994 року у Кременчуцькій дитячий міській лікарні, після реорганізації КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня», що підтверджено її трудовою книжкою НОМЕР_2 . (т.1 а.с.7-9).
Згідно з посвідченням №231/133 від 27.03.2020 року сестрі медичній ОСОБА_2 видано посвідчення, що вона проходила атестацію в атестаційній комісії при Департаментів охорони здоров`я Полтавської облдержадміністрації і згідно з наказом по Департаменту охорони здоров`я №375 від 07.03.2015 року їй присвоєна кваліфікація сестринська справа, категорія вища. Продовжено до 19.03.2025 року, згідно з наказом №59/1 від 19.03.2020 року. (а.с.11).
Згідно з посвідченням ПМ №02011516/000091-20 про підвищення кваліфікації до диплома НОМЕР_1 , ОСОБА_2 пройшла підвищення кваліфікації на відділенні післядипломної освіти комунального вищого навчального закладу І рівня акредитації Полтавської обласної ради «Кременчуцький медичний коледж» імені В.І. Литвиненка ліцензія НОМЕР_3 від 06.03.2014 року, видана Міністерством освіти і науки України. Термін навчання з 03.02.2020 року по 03.03.2020 року. Екзамен за навчальною програмою склав з оцінкою 5 (відмінно). (а.с. 12).
Згідно з наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Германа Р. «Про надання відпусток щорічної: основної, додаткової, згідно графіка» №107/в/тм від 17.11.2022 року, сестрі медичній з масажу консультативно-діагностичного центру ОСОБА_2 надано щорічну основну відпустку тривалістю 24 календарних днів з 05.12.2022 року по 28.12.2022 року та щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці тривалістю 7 календарних днів з 29.12.2022 року по 04.01.2023 року, за робочий рік з 01.12.2021 року по 30.11.2022 року, з виплатою допомоги на оздоровлення в розмірі одного посадового окладу. (т.1 а.с.107-108).
На виконання наказу КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» від 25.11.2022 року №403 «Про проведення аналізу чисельності та штату працівників КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи як структурного підрозділу, комісія у складі голови ОСОБА_6 та членів ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 провела аналіз чисельності та штату працівників КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи як структурного підрозділу. За результатами аналізу комісією установлено наступне: КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» є закладом охорони здоров`я, комунальним унітарним неприбутковим підприємством, що надає медичну допомогу на території м.Кременчука, Потокінського Старостинського округу та Південного підокругу госпітального округу Полтавської ОДА з центром у м. Кременчуці, створено рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 21.12.2017 року «Про реорганізацію Кременчуцької міської дитячої лікарні шляхом перетворення». Станом на 01.12.2022 року в закладі працює 430 фізичних осіб та згідно із штатним розписом затверджено 521,5 ставки. Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпси. Отримує фінансування з місцевого бюджету та від Національної служби здоров`я України. У 2022 році відстежується тенденція росту витрат на заробітну плату з нарахуваннями та інших витрат, які необхідні для функціонування, вартість яких значно збільшилась непропорційно росту дохідної частини підприємства. Тому при загальному зниженні показників фінансування по підприємству та зростанню соціальних гарантій, підприємство має прогнозоване погіршення фінансових показників у 2022 році в порівнянні з 2021 роком, що має призвести до негативних наслідків в господарській діяльності підприємства та в соціальному забезпеченні працівників підприємства. Фінансування КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» у 2022 році є недостатнім для забезпечення 100% його потреби. Відповідно до ст.15 ЗУ «Про оплату праці», оплата праці працівників підприємства здійснюється в першочерговому порядку, є найбільшею статтею витрат підприємства. У структуру КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» входить консультативно-діагностичний центр, який складається з 4-х підрозділів за адресами у АДРЕСА_4 , по АДРЕСА_1 , по АДРЕСА_2 , по АДРЕСА_3 , де зокрема проводиться масаж та ЛФК. Загальна чисельність штату працівників КДЦ складає 87 осіб, 79,25 ставок у штатному розписі. За 10 місяців 2022 року кількість відвідувань, проведення забору аналізів зменшилася у зв`язку з воєнним станом в Україні та вимушеним виїздом дітей за кордон. Але у зв`язку з військовою агресією збільшилися витрати на утримання приміщень, на комунальні послуги, облаштування сховищ. Варіантом вирішення проблеми є зміна в організації виробництва і праці, а саме: акумулювання всіх кадрових та матеріальних ресурсів КДЦ в частині провадження діяльності (надання медичної допомоги) за однією адресою по АДРЕСА_4 , що зменшить видатки на комунальні послуги, на оренду, на оплату робіт з підтримки приміщень у належному стані, зменшення видатків на оплату праці за рахунок оптимізації та скорочення чисельності і штату працівників, зняття питання щодо логістики в частині забезпечення роботи за кожною адресою, концентрація витрат на опалення та видатків з ремонту за однією адресою, де наявне сховище, де є умови для розміщення працівників та відвідувачів, а тому можливе надання медичної допомоги протягом усього робочого дня, незважаючи тривоги та відключення енергії. У разі провадження діяльності за однією адресою у АДРЕСА_4 , доцільним буде проведення оптимізації кадрового ресурсу підприємства у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці шляхом скорочення чисельності і штату працівників, зокрема, у КДЦ фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою 12,5 ставок, у тому числі сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставок. Тому комісія надала пропозиції: 1) вивести зі штату всі вакантні посади, 2) провести зміни в організації виробництва і праці шляхом припинення діяльності за адресами у м. Кременчуці: по АДРЕСА_1 , по АДРЕСА_2 , по АДРЕСА_3 , але продовжити діяльність по АДРЕСА_4 , шляхом акумулювання усіх вивільнених кадрових та матеріальних ресурсів підприємства, 3) припинити діяльність із забору біологічного матеріалу та збору аналізів за адресами у АДРЕСА_1 , по АДРЕСА_2 . У разі прийняття такого рішення, працівники продовжують працювати на своїх посадах за адресою по АДРЕСА_5 ) Проведення оптимізації чисельності і штату працівників шляхом скорочення чисельності і штату працівників та виведення відповідних посад із штатного розпису, а саме: у КДЦ фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою 12,5 ставок, у тому числі сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставок. 5) запровадити для працівників режим неповного робочого дня, неповного робочого тижня у випадку скорочення штату без подальшого звільнення працівника для посад, що зазначені вище. 6) Посилити контроль за штатною дисципліною підприємства. ( т.1 а.с. 109-126).
Згідно з наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» №415 від 12.12.2022 року, враховуючи довідку про результати проведення аналізу чисельності та штату працівників КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та його роботи як структурного підрозділу від 09.12.2022 року, з метою раціоналізації штатної структури та чисельності працівників за результатами аналізу господарської діяльності структурного підрозділу підприємства та у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці наказано: 1) внести з 28.02.2023 року зміни до штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та вивести зі штатного розпису наступні посади (професії): консультативно-діагностичний центр лікарі, фахівці з базовою та неповною вищою медичною освітою, зоврема сестра медична з масажу 1,75 ставки, молодший медичний персонал, інший персонал, окремі категорії працівників, 2) інспектору з кадрів внести зміни до програми «Медичні кадри» після внесення відповідних змін, 3) створити комісію для визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця. 4) Секретарю ознайомити під підпис із цим наказом заступника директора з медичної частини, заступника директора з економічних питань, в.о. головного бухгалтера, інспектора з кадрів, головну медичну сестру, голову профспілкового комітету, членів комісії, визначених у п. 3 цього наказу. (а.с. 22, 127-128).
Згідно з наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. №429 від 19.12.2022 року «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників», наказано інспектору з кадрів ОСОБА_11 підготувати письмові повідомлення про наступне вивільнення працівникам консультативно-діагностичного центру з 28.02.2023 року та вручити такі повідомлення працівникам, які підлягають звільненню, зокрема сестрі медичній з масажу ОСОБА_2 (т.1 а.с. 163-164).
Наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Германа Р. №433 від 21.12.2022 року «Про внесення змін до наказу від 12.12.2022 року №415 «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці», наказно внести зміни до наказу №415 від 12.12.2022 року, а саме: у п.1 Наказу слова та цифри «- сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставки» замінити на «- сестра медична (брат медичний) з масажу 0,75 ставки, …» … . Доповнити Наказ п.1.1. такого змісту: «п.1.1. Вивести з 15.03.2023 року із штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» наступні посади (професії): Консультативно-діагностичний центр сестра медична з масажу 1,0 ставки; …». Інспектору з кадрів ОСОБА_11 внести відповідні зміни до програми «Медичні кадри» після внесення відповідних змін. Секретарю ОСОБА_12 ознайомити під підпис із цим наказом заступника директора з медичної частини, заступника директора з економічних питань, в.о. головного бухгалтера, інспектора з кадрів, головну медичну сестру, голову профспілкового комітету, членів комісії та надати їм копію наказу. (т.1 а.с. 129-130).
В подальшому дата виведення зі штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» посад, зокрема сестри медичної (брата медичного) КДЦ 1,0 ставки, неодноразово змінювалася наказами в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Германа Р. «Про внесення змін до наказу від 12.12.2022 року №415 «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці», а саме №56 від 13.01.2023 року, №82 від 30.01.2023 року, №95 від 03.02.2023 року, №102 від 13.02.2023 року, №111 від 23.02.2023 року, №119 від 28.02.2023 року, №133 від 09.03.2023 року, №140-а від 17.03.2023 року, №151 від 27.03.2023 року, №155 від 04.04.2023 року. (т.1 а.с. 131-148).
Так, згідно з останнім наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. «Про внесення змін до наказу «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» №415 від 12.12.2022 року» №155 від 04.04.2023 року, наказано внести зміни до наказу №415 від 12.12.2023 року, а саме: у п.1.5. Наказу слова та цифри «вивести з 05.06.2023 року із штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» наступні посади і професії : Консультативно діагностичний центр сестра медична (брат медичний) з масажу 1,0 ставки» замінити на «Вивести з 13.06.2023 року із штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня наступні посади (професії) : Консультативно-діагностичний центр сестра медична (брат медичний) з масажу 1,0 ставки». (т.1 а.с. 147-148).
Згідно з протоколом засідання комісії з визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця від 16.12.2022 року, комісія у складі голови ОСОБА_6 , членів ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , за наказом №415 від 12.12.2022 року «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності і штату працівників в організації виробництва і праці» прийнято рішення внести з 28.02.2023 року зміни до штатного розпису КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» та вивести зі штатного розпису наступні посади (професії), зокрема у Консультативно-діагностичному центрі всі вільні посади, фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою, серед яких сестра медична (брат медичний) з масажу 1,75 ставки. Визначено, які працівники не підлягають звільненню, їм запропоновано зміну істотних умов праці про продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією та посадою, а саме встановлення неповного робочого часу з оплатою праці за фактично відпрацьований час. Для працівників було проаналізовано показники роботи, кваліфікація і продуктивність праці, наявність освіти, післядипломної освіти, документів про підвищення кваліфікації, відсутність дисциплінарних стягнень, наявність заохочень за успіхи у роботі, отримання премій за виконання особливо важливих робіт, відсутність прогулів, відпусток без збереження заробтіної плати, тривалого перебування на лікарняних листках, зауважень з боку адміністрації щодо строків та якості виконуваних завдань, обсяги виконуваних робіт тощо. За результатами аналізу комісія рекомендувала на вивільнення працівників, зокрема з Клініко-діагностичного центру сестру медичну з масажу ОСОБА_2 (1,0 ставка), ОСОБА_4 (0,75 ставки). Запропоновано перенести дату запланованого вивільнення закрема для сестри медичної з масажу ОСОБА_2 , оскільки вона перебуває у відпустці по 04.01.2023 року на строк, достатній для додержання вимог щодо двомісячного строку повідомлення про наступне вивільнення. (т.1 а.с. 144-155).
Так у порівняльній таблиці з визначення осіб, які мають переважне право залишитись на роботі, або яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця вбачається, що у КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» працює 4 сестри медичні з масажу, наведені показники їх діяльності. Так, ОСОБА_4 освіта середня спеціальна, категорія вища, ставка 0,75, стаж 37 років 2 місяці, обсяг виконуваних робіт (кількість пацієнтів протягом 2022 року) 870, ОСОБА_2 освіта середня спеціальна, категорія вища, ставка 1,0, стаж 28 років 0 місяців, обсяг виконуваних робіт (кількість пацієнтів протягом 2022 року) 2010, ОСОБА_13 - освіта середня спеціальна, категорія вища, ставка 1,0, стаж 31 років 9 місяців, обсяг виконуваних робіт (кількість пацієнтів протягом 2022 року) 2050, ОСОБА_14 освіта середня спеціальна, категорія вища, ставка 0,5, стаж 4 роки 11 місяців, обсяг виконуваних робіт (кількість пацієнтів протягом 2022 року) 1460. Всі зазначені працівник не мали дисциплінарних стягнень та заохочень. Але ОСОБА_14 заборонено звільняти крім повної ліквідації, оскільки вона усиновила дитину. (т.1 а.с. 156-162).
Таким чином роботодавцем було установлено, що серед чотирьох медичних сестер з масажу КДЦ найвища продуктивність праці у ОСОБА_13 , яка доречі має більше стажу роботи ніж ОСОБА_2 .
Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_6 та ОСОБА_15 дали показання, що працюють у КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня", були членами комісії з організації виробництва та праці лікарні, підтвердили надані комісією висновки щодо необхідності скорочення чисельності та штату працівників лікарні, повідомили про підстави та обставини встановлення таких висновків, зокрема щодо повідомлення про заплановане звільнення та звільнення ОСОБА_2 за п.1 ст.40 КЗпП, оцінювання її кваліфікації та продуктивності праці в порівнянні з іншими сестрами медичними з масажу КДЦ.
ОСОБА_2 була тимчасово непрацездатна, з 19.01.2021 року по 26.01.2021 року, з 07.07.2021 року по 19.07.2021 року, з 07.09.2022 року по 16.09.2022 року, з 26.09.2022 року по 30.03.2022 року, з 12.12.2022 року по 10.04.2023 року, з 04.05.2023 року по 02.06.2023 року.
Згідно з табелем обліку робочого часу КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» за квітень 2023 року, для медичної сестри з масажу ОСОБА_2 : з 01 по 10 квітня 2023 року тимчасово непрацездатна, 11 квітня 2023 року робочий день 7,7 год., 12 по 23 квітня 2023 року відпустка, з 24 по 30 квітня 2023 року тимчасово непрацездатна, 31 квітня 2023 року вихідний день. (т.1 а.с.21).
11.04.2023 року ОСОБА_2 написала заяву в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герману Р., в якій просила продовжити їй щорічну відпустку у зв`язку з тимчсовою непрацездатністю під час щорічної відпустки, з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року. (а.с.26).
Згідно з Повідомленням в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. №24 від 11.04.2023 року, сестру медичну з масажу консультативно-діагностичного центру ОСОБА_2 повідомлено про заплановане вивільнення у зв`язку зі зміною в оганізації виробництва і праці та у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників, відповіно до наказу від 12.12.2022 року №415 «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» із змінами, що підтверджено особистим підписом позивача. ( а.с. 14, 29).
Наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. №17в/тм від 11.04.2023 року надали сестрі медичній з масажу КДЦ ОСОБА_2 щорічну відпустку за робочий рік 2021-2022 на 24 календарних дні з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року на підставі її заяви від 11.04.2023 року. (т.1 а.с. 167).
Наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. №29 в/тм від 31.05.2023 року сестрі медичній з масажу КДЦ ОСОБА_2 у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю в період щорічної відпустки, наданої з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року продовжено щорічну відпустку на 12 календраних днів з 03.06.2023 року по 14.06.2023 року. (т.1 а.с. 168).
Наказом в.о. директора КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» Герман Р. №118/к від 08.06.2023 року на підставі наказу від 12.12.2022 року №415 «Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» (із змінами) та керуючись ч.1,2 ст.5 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», звільнено сестру медичну з масажу консультативно-діагностичного центру ОСОБА_2 з 15.06.2023 року у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці за п.1 ст.40 КЗпП України, з виплатою вихідної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку. Бухгалтерії виплатити компенсацію за невикористану щорічну відпустку тривалістю 14 календарних днів за робочий рік 01.12.2022-15.06.2023 року та вихідну допомогу у розмірі середньомісячного заробітку. Підстави: 1) наказ від 12.12.2022 року №415 «про внесення змін до штатного розпису у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників і зміни в організації виробництва і праці» із змінами, 2) повідомлення №24 від 11.04.2023 року, 3) наказ від 31.05.2023 року №29 в/тм. (а.с.13).
Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (далі Міжрегіональне управління) листом №ПНС/2/1217-3В-23 від 26.06.2023 року повідомило ОСОБА_2 про розгляд її звернення щодо можливих порушень вимог законодавства про працю в частині неправомірного виклику з щорічної основної відпустки та попередження про можливе майбутнє вивільнення за п.1 ст.40 КЗпП посадовими особами КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» (далі Дитяча лікарня). Рішення про скорочення 1,75 ставки сестри медичної з масажу консультативно-діагностичного центру прийнято відповідно до наказу №415 від 12.12.2022 року. Даний наказ передбачає створення комісії для визначення працівників, що мають переважне право на залишення на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця. За змістом наказу №429 від 19.12.2022 року «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників» письмове повідомлення про наступне вивільнення було вручено Вам з врахуванням рішення комісії. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю ОСОБА_2 з 12.12.2022 року по 10.04.2023 року, яка наступила в період її перебування у щорічній основній відпустці, 11.04.2023 року, коли вона стала до роботи, повідомлення про можливе майбутнє вивільнення вручено їй під підпис. В повідомленні вказано про відсутність на підприємстві вакантних посад, які за спеціальністю могли бути запропоновані ОСОБА_2 . Цього ж дня ОСОБА_2 була подана заява про продовження щорічної відпустки з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року. Наказом №17 в/тм від 11.04.2023 року ОСОБА_2 продовжено відпустку у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю під час щорічної відпустки. Наказом №118/к від 08.06.2023 року ОСОБА_2 звільнено з посади 15.06.2023 року за скороченням чисельності та штату працівників за п.1 ст.40 КЗпП України. ОСОБА_2 роз`яснено положення ст.40, ст.49-2 КЗпП України. Роз`яснено, що відповідно до ч.2 ст.5 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року, у період воєнного стану не застосовуються положення ст.43 КЗпП щодо згоди профспілкової організації на звільнення працівника за п.1 ст.40 КЗпП України. Питання примусовості до написання Вами заяви пр продовження відпустки знаходиться поза межами Міжрегіонального управління. Роз`яснено ОСОБА_2 право звернутися до суду за захистом своїх прав. (а.с. 19-20).
Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальної експертної комісії Серії 12 ААГ №102299, індивідуальною програмою реабілітації інваліда №582, заповненої 13.04.2023 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дата огляду 13.04.2023 року, установлена вперше ІІІ група інвалідності з 11.04.2023 року безтерміново. (а.с.33-36).
Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області листом №С-02-25/4063-2 від 22.05.2023 року повідомив ОСОБА_2 , що розглянув на її звернення про виконання вимог трудового законодавства при вивільненні працівників. Роз`яснено положення ч.1 ст.49-2 КЗпП України, ст. 5 ЗУ «Про організцію трудових відносин в умовах воєнного стану». Повідомлено, що відповідно до наказу КНМП «Кременчуцька міська дитяча дікарня» №415 від 12.12.2022 року заплановано скорочення, зокрема 1,75 ставки сестри медичної з масажу консультативно-діагностичного центру (далі КДЦ). ОСОБА_2 займає посаду 1,0 ставки сестри медичної з масажу КДЦ. Враховуючи, що переважного права на залишення на роботі при вивільненні працівників у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці ОСОБА_2 не встановлено, адміністрація планувала вивести посаду, яку вона обіймала, зі штатного розпису (скоротити) 28.02.2023 року. Оскільки з об`єктивних причин, зокрема тимчасова непрацездатність, попередити ОСОБА_2 про заплановане вивільнення, у строки визначені законом, було неможливо, дата оформлення попередження неодноразово переносилась. ОСОБА_2 приступила до роботи 11.04.2023 року. Цього ж дня ОСОБА_2 було повідомлено про заплановане звільнення, а саме 11.06.2023 року. І в цей же день ОСОБА_2 подала заяву про продовження щорічної відпустки з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року, яку було задоволено, що підтверджено наказом №17 в/тм від 11.04.2023 року.Згідно графіка роботи на квітень місяць, 11.0.2023 року у ОСОБА_2 був робочий день, коли їй вручено повідомлення про заплановане звільнення. Наказ про відкликання з відпустки ОСОБА_2 не видавався. 11.04.2023 року ОСОБА_2 самостійно приступила до роботи. Згідно ст. 5 ЗУ «Про організцію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця у період його тимчасової непрацездатності, а також у період перебування працівника у відпустці (крім відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність або першим робочим днем після закінчення відпустки. (т.1 а.с.24-25).
Кодекс законів про працю України (КЗпП) визначає механізм захисту трудових прав працівників, що включає в себе, зокрема, право на працю, та визначає способи захисту прав працівників. Так, КЗпП України визначає можливість працівника оскаржити наказ про його звільнення. Правомірність звільнення працівника з посади є предметом розгляду цивільної справи, в межах вирішення якої судом повинно бути з`ясовано питання дотримання визначеної законом процедури звільнення працівника та обрано засіб правового захисту у разі установлення порушеного права чи інтересу позивача.
Частиною третьою статті 64 Господарського кодексу України передбачено, що підприємство самостійно визначає організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
Частиною другою статті 65 Господарського кодексу України визначено, що власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства.
При цьому саме втручання в господарську та іншу діяльність підприємства не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.
У постанові Верховного Суду від 28.03.2019 у справі №755/3495/16-ц колегія суддів дійшла висновку, що не є належним способом захисту оскарження працівником рішення про визначення структури підприємства чи установи, про зміну в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників, оскільки прийняття такого рішення є виключною компетенцією власника такого підприємства чи установи або уповноваженого ними органу та є складовою права на управління діяльністю підприємством чи установою. А правом працівника залишається оспорювати саме правомірність його звільнення.
У статті 43 Конституції України закріплено, що кожен має право на працю. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Згідно ч.2 ст.2 КЗпП України працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.
Згідно статті 22 КЗпП України відповідно до Конституції України будь-яке пряме або непряме обмеження прав чи встановлення прямих або непрямих переваг при укладенні, зміні та припиненні трудового договору залежно від походження, соціального і майнового стану, расової та національної приналежності, статі, мови, політичних поглядів, релігійних переконань, членства у професійній спілці чи іншому об`єднанні громадян, роду і характеру занять, місця проживання не допускається.
Згідно з пунктом 1 частини першоїстатті 40 КЗпП Українитрудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Згідно з частиною другоюстатті 40 КЗпП України звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Відповідно до ст.42 КЗпП, при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці. При рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається: 1) сімейним - при наявності двох і більше утриманців; 2) особам, в сім`ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком; 3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації; 4) працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних учбових закладах без відриву від виробництва; 5) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності, особам з інвалідністю внаслідок війни та особам, на яких поширюється чинністьЗакону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а також особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу; 6) авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій; 7) працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання; 8) особам з числа депортованих з України, протягом п`яти років з часу повернення на постійне місце проживання до України; 9) працівникам з числа колишніх військовослужбовців строкової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, військової служби за призовом осіб офіцерського складу та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, - протягом двох років з дня звільнення їх зі служби; 10) працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат. Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України.
Відповідно до статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.
У пункті 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів» судам роз`яснено, що розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням за пунктом 1 частини першоїстатті 40 КЗпП України, суди зобов`язані з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджався він за два місяці про наступне вивільнення.
При вирішенні питання про те, чи мав змогу роботодавець виконати вимоги статті 49-2 КЗпП України про надання роботи працівникові, який вивільняється у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, суд має виходити з того, що за змістом цієї норми працівнику має бути запропонована наявна робота за відповідною професією чи спеціальністю і лише при відсутності такої роботи інша наявна робота.
Власник вважається таким, що належно виконав вимоги частини другої статті40, частини третьої статті49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.
При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.
Таким чином, однією з гарантій для працівників при скороченні чисельності або штату є обов`язок власника підприємства чи уповноваженого ним органу працевлаштувати працівника.
Відповідний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18 вересня 2018 року у справі N 800/538/17, провадження N 11-431асі18, правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 25 травня 2016 року у справі № 6-3048 цс 15
Оскільки обов`язок щодо працевлаштування працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом частини третьої статті 49-2 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення.
У разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік (частини перша, друга статті 235 КЗпП України).
Суд установив, що у відповідача КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, скорочення чисельності та штату працівників, зокрема 1,75 ставки сестер медичних з масажу КДЦ. Роботодавець провів оцінку кваліфікації та продуктивності праці працівників зокрема медичних сестер (медичних братів) з масажу КДЦ, за результатами якої встановлено, що з чотирьох працівників два ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , які працюють відповідно на 1,0 та 0,75 ставки, мають ничжу продуктивність праці в порівнянні з іншим працівником ОСОБА_13 , а ОСОБА_2 ще і менший стаж роботи за ОСОБА_13 . Разом з тим один працівник ОСОБА_14 не може бути звільнена крім повної ліквідації, оскільки усиновила дитину. За таких обставин прийнято рішення про звільнення на підставі п.1 ч.1 ст.40 КЗпП саме ОСОБА_2 та ОСОБА_4
11.04.2023 року роботодавець повідомив ОСОБА_2 про її заплановане звільнення на підставі п.1 ч.1 ст.40 КЗпП, тобто за два місяці до її звільнення 15.06.2023 року.
За ч.1ст.5ЗУ «Проорганізацію трудовихвідносин вумовах воєнногостану» у період дії воєнного стану допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця у період його тимчасової непрацездатності, а також у період перебування працівника у відпустці (крім відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки.
За ч.2ст.5ЗУ «Проорганізацію трудовихвідносин вумовах воєнногостану» у період дії воєнного стану нормистатті 43Кодексу законів про працю України про розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця за попередньою згодою виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів.
11.04.2023 року роботодавцем повідомлено ОСОБА_2 про відсутність вакантних посад, які були усі скорочені при проведеній реорганізації та скороченні штату. Отже відповідачем дотримано положення ч.3 ст.49-2 КЗпП України при її звільненні.
Враховуючи те, що власником та уповноваженим ним органом додержано норм законодавства, що регулюють звільнення ОСОБА_2 , суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання незаконним та скасування наказу №118/к від 08.06.2023 року про звільнення ОСОБА_2 з посади сестри медичної з масажу КДЦ КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» з 15.06.2023 року, поновлення позивачки на посаді та стягнення з роботодавця КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» на її користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Доводи ОСОБА_2 про неправомірність вручення їй 11.04.2023 року повідомлення про заплановане звільнення, про його неправильний/неповний зміст є безпідставними, оскільки законодавець установив лише обов`язок роботодавця повідомити про заплановане звільнення не пізніше ніж за два місяці із одночасним наданням пропозиції про іншу роботу, але конкретні обставини, форму чи зміст повідомлення про заплановане звільнення не установив. (ст.49-2 КЗпП).
В день повідомлення 11.04.2023 року ОСОБА_2 приступила до роботи після закінчення строку відпустки та тимчасової непрацездатності, що підтверджено табелем робочого часу, не подала роботодавцю нового листа непрацездатності.
Доводи ОСОБА_2 про те, що на 11.04.2023 року роботодавець мав самостійно автоматично продовжити її відпустку з підстав тимчасової непрацездатності у період наданої шорічної відпустки не відповідають положенням п.1 ч.2 ст.11 ЗУ «Про віпустки».
Так, у п.1 ч.2 ст.11 ЗУ «Про відпустки» зазначено, що щорічна відпустка повинна бути перенесена наінший періодабо продовжена в разі тимчасової непрацездатності працівника, засвідченої у встановленому порядку.
Роботодавець КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» виконав щодо ОСОБА_2 вимоги п.1 ч.2 ст.11 ЗУ «Про відпустки», за її заявою від 11.04.2023 року, власноручно написаною, надав щорічну відпустку в період з 12.04.2023 року по 05.05.2023 року, що підтверджено наказом №17 в/тм від 11.04.2023 року.
Доводи ОСОБА_2 про порушення роботодавцем її прав як інваліда ІІІ групи є безпідставними, оскільки вона не повідомляла роботодавця про встановлення їй інвалідності 13.04.2023 року, а звільнена вона була за п.1 ст.40 КЗпП у зв*язку із скороченням чисельності та штату працівників внаслідок зміни в організації виробництва і праці КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня».
Суд критично відноситься к доводам ОСОБА_2 про порушення роботодавцем її переважного права на залишення працювати при скороченні чисельності та штату працівників, визначеного у ст.42 КЗпП, оскільки вона не має в сім`ї інших працівників з самостійним заробітком.
Так, відповідно до вимог ст.42 КЗпП роботодавець КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці провів оцінку кваліфікації та продуктивності праці своїх працівників, за результатами такої оцінки надав переважне право на залишення на роботі на посаді сестри медичної з масажу КДЦ працівнику з більш високою продуктивністю праці та стажем роботи ОСОБА_13 , а також залишив працювати ОСОБА_14 , яку заборонено звільняти крім повної ліквідації підприємства. Роботодавцем було установлено, що продуктивність праці ОСОБА_2 нижче ніж у ОСОБА_13 , а тому прийнято рішення про скорочення саме ОСОБА_2 .
Вимоги ОСОБА_2 врахувати її сімейний стан, відсутність членів сім`ї із самостійним заробітком, а тому надати перевагу в залишенні на роботі при скороченні чисельності працівників і штату підприємства не відповідають положенням ст.42 КЗпП, оскільки такі обставини враховуються при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації.
Разом з тим, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , досягла 60 річного віку, має достатньо страхового стажу, отримала інвалідність ІІІ групи, а тому має право на пенсійне забезпечення.
За таких обставин суд не вбачає підстава для задоволення позову ОСОБА_2 про скасування наказу про її звільнення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України про розподіл судових витрат між сторонами установлено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободзобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (справа "Серявін та інші проти України" (Seryavin and Others v. Ukraine) рішення від 10 лютого 2010 року).
Керуючись ст.ст. 5, 10, 13, 19,76,77,81, 263-265, 351-354 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_2 до Коммунального некомерційного медичногопідприємства «Кременчуцькаміська дитячалікарня»,за участі третьої особи:виконуючого обов`язкидиректора Комунальногонекомерційного медичного підприємства «Кременчуцькаміська дитячалікарня» Германа Руслана Володимировича про поновленняна роботі, стягнення середньогозаробітку зачас вимушеного прогулу.
Рішення може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду протягом 30 днів з моменту складення його повного тексту. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складений 12.04.2024 року.
Суддя Крюківського районного суду
м. Кременчука Полтавської області Мурашова Н.В.
Суд | Крюківський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 17.04.2024 |
Номер документу | 118367935 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Крюківський районний суд м.Кременчука
МУРАШОВА Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні