Рішення
від 21.03.2024 по справі 925/1825/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2024 року м. Черкаси справа № 925/1825/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., за участі прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури Олійник І.А. та без участі представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» про стягнення 162525 грн. 46 коп., розірвання договору,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Уманської окружної прокуратури звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовом в інтересах держави в особі Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» (далі відповідач), в якому просив суд:

стягнути, на підставі договору оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, 162525 грн. 46 коп. орендної плати;

розірвати договір оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, укладений між Христинівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ», право оренди за яким на земельну ділянку площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0172, зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.01.2022 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2570328071060) та на земельну ділянку площею 8,3657 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173, зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.01.2022 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2570324671060);

відшкодувати судові витрати.

Позов мотивовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року щодо сплати орендної плати за користування земельними ділянками: кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га, у зв`язку з чим заявлені вимоги про стягнення вказаної заборгованості та розірвання спірного договору.

Ухвалами Господарського суду Черкаської області від 05.01.2024 року, 20.02.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 20.02.2024 року, в якому підготовче провадження у справі № 925/1825/23 закрито, призначено справу до судового розгляду по суті на 21.03.2024 року.

В судове засідання 21.03.2024 року позивач, відповідач явку своїх представників не забезпечили, позивач подав суду 06.03.2024 року заяву (вх №4127/24), в якій підтримав вимоги позовної заяви повністю, просив її задовольнити, розгляд справи провести без участі їх представника. Відповідач письмовий відзив на позовну заяву не подав, ухвали Господарського суду Черкаської області від 05.01.2024 року, 20.02.2024 року, адресовані відповідачу у визначеному ч. 5 ст. 176 ГПК України порядку за адресою місцезнаходження, відділенням Укрпошти повернені суду з відмітками «за закінченням терміну зберігання».

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням відповідача є: АДРЕСА_1 .

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців», якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою; якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні; відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу.

Відповідно до п. 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» із змінами і доповненнями, внесеними постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року № 3, в разі, якщо ухвалу було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв`язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Згідно з ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є:

1) день вручення судового рішення під розписку;

2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи;

3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення;

4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду;

5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідно до частин 3, 7 статті 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Таким чином, суд продемонстрував достатню старанність, щоб дозволити відповідачу, який повинен був знати про правила, що застосовуються до надіслання судових повідомлень учасникам справи, визначитися з провадженням проти нього та скористатись правами і обов`язками, передбаченими статтями 42, 46 ГПК України і вважає його повідомленим належним чином.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки, у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників позивача, відповідача за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні 21.03.2024 року прокурор позов з підстав, викладених у позовній заяві, підтримала і просила суд задовольнити повністю.

Згідно із ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні 21.03.2024 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд задовольняє позовні вимоги повністю з таких підстав.

07.11.2012 року Христинівська районна державна адміністрація, як орендодавець, та Товариство з обмеженою відповідальністю Санлайн СТ, як орендар, уклали договір оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони (далі Договір, а.с. 17-18), за умовами п.1 якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельні ділянки цільове призначення яких - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які знаходяться в адміністративних межах Верхняцької селищної ради Христинівського району Черкаської області на підставі розпорядження №175/01-02-1 від 01.11.2012 року «Про надання в оренду земель».

Сторони погодили усі істотні умови договору, зокрема, такі:

п. 2. в оренду передаються земельні ділянки цільове призначення яких - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, загальною площею 14,6782 га, до складу яких входять: земельна ділянка площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0172; земельна ділянка площею 8,3657 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173, згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 14,6782 га ТОВ Санлайн СТ для будівництва та експлуатації сонячної електроенергії за рахунок земель Верхняцької селищної ради, виготовленого Черкаською регіональною філією ДП Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах, що додається до договору і є його невід`ємною частиною;

п. 5. нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводилась та становить 2074029 грн. 66 коп.;

п. 8. договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк;

п. 9 - орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у сумі 62220 грн. 20 коп. в рік;

п. 10. обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або змини умов договору оренди , чи продовження його дії;

п. 11. орендна плата вноситься орендарем, за згодою сторін, щомісячно рівними частками до 1-го числа наступного місяця;

п. 13. розмір орендної плати переглядається згідно ст. 23 Закону України « Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі»» один раз на три роки. У разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку , підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом;

п. 15. земельні ділянки передаються в оренду для будівництва та експлуатації сонячної електроенергії;

п. 31. орендар зобов`язався: використовувати землі відповідно до їх цільового призначення та умов цього договору; ефективно використовувати землі, не допускати погіршення екологічної обстановки на орендованій території в результаті своєї господарської діяльності; здійснювати комплекс заходів щодо поліпшення корисних властивостей землі, а саме: захищати землі від заболочення, осушення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами та від інших процесів руйнування; захищати землі від заростання чагарниками та іншою рослинністю; своєчасно сплачувати орендну плату; зберігати геодезичні знаки;

п. 38. дія договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу, однієї зі сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованих земельних ділянок, яке істотно перешкоджає їх використанню, а також з інших підстав, визначених законом;

п. 43. договір набирає чинності після його підписання сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації, згідно ст.. 18 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі»», в Христинівському районному відділ Черкаської регіональної філії ДП «Центтрального державного земельного кадастру при Державному Комітеті України по земельних ресурсах».

Договір підписаний представниками обох сторін, скріплений їхніми печатками, 08.11.2012 року, посвідчений приватним нотаріусом Христинівського районного нотаріального округу Бевзюк В.П., зареєстрований в реєстрі за № 1921, а також зареєстрований 13.12.2012 року у відділі Держкомзему у Христинівському районі Черкаської області про що у державному реєстрі вчинено запис за № 712465534002514.

До Договору складено Кадастрові плани, плани встановлення меж земельних ділянок: кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га, акти визначення меж земельних ділянок в натурі, розрахунок розміру орендної плати та акт приймання-передачі земельної ділянки загальною площею 14,6782 га (а.с. 19-26).

19.07.2020 року набрала чинності постанова Верховної Ради України №807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», відповідно до якої у Черкаській області утворений Уманський район у складі територій Бабанської селищної, Баштечківської сільської, Буцької селищної, Дмитрушківської сільської, Жашківської міської, Іваньківської сільської, Ладижинської сільської, Маньківської селищної, Монастирищенської міської, Паланської сільської, Уманської міської, Христинівської міської територіальних громад, а Христинівський район ліквідований (пункт 23 постанови).

Згідно з підпунктом 1 пункту 6і Прикінцевих і перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зміни до Закону внесені в результаті прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» №1009-ІХ , який набрав чинності 06 грудня 2020 року) до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням положення, яким передбачено, що у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади).

Також, підпунктом 9 пункту 6і Прикінцевих і перехідних положень вказаного Закону передбачено, що юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.

Частиною 6 статті 8 Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» встановлено, що припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

24.11.2020 року розпочала роботу новообрана Христинівська міська рада VIII скликання, яка стала правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб Христинівського району, у тому числі, Верхняцької селищної ради.

27.05.2021 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 року № 1423.

Відповідно до Закону розділ X Перехідних положень ЗК України доповнено пунктом 24. З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Крім того, з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Рішеннями Христинівської міської ради № 12-1/26/VIII, № 12-1/27/VIII від 23.12.2021 року «Про віднесення земельної ділянки до комунальної власності Христинівської міської ради» визнано земельні ділянки кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га для розміщення будівництва експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій комунальною власністю Христинівської міської ради (а.с.27-28).

Із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 343927338 від 23.08.2023 року (а.с. 36-37) вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га 25.01.2022 року на праві власності зареєстровано за Христинівською міською радою, про що внесено запис 46444001; в актуальній інформації про державну реєстрацію іншого речового права наявний запис № 46444017 про реєстрацію 25.01.2022 року права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» на підставі договору оренди від 13.12.2012 року строком на 49 років.

Із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 343927105 від 23.08.2023 року (а.с. 38-39) вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га 25.01.2022 року на праві власності зареєстровано за Христинівською міською радою, про що внесено запис 46443920; в актуальній інформації про державну реєстрацію іншого речового права наявний запис № 46443943 про реєстрацію 25.01.2022 року права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» на підставі договору оренди від 13.12.2012 року строком на 49 років.

Таким чином, з 25.01.2022 року Христинівська міська рада є правонаступником Христинівської районної державної адміністрації, Верхняцької селищної ради щодо належності спірних земельних ділянок до комунальної власності.

Із довідки Головного Управління ДПС у Черкаській області станом на 01.12.2023 року (а.с. 41) вбачається, що заборгованість відповідача по орендній платі за землю складає 162525 грн. 46 коп., вказані помісячні нарахування та сплати орендної плати за землю відповідачем у період 2021-2023 років по договору оренди від 07.11.2012 року (у 2021 році відповідачем сплачено 118056 грн. 77 коп. орендної плати, у 2022 році відповідачем сплачено 282156 грн. 75 коп., з урахуванням переплат попередніх періодів, заборгованість у розмірі 35090 грн. 98 коп. не сплачена, у 2023 році відповідачем не сплачено орендної плати у розмірі 127434 грн. 48 коп.).

На запит Першого заступника керівника Уманської окружної прокуратури № 53/4-836вих-23 від 03.08.2023 року щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» умов договорів оренди земельних ділянок (а.с. 29), Виконавчий комітет Христинівської міської ради листом № 03-10-12-2895 від 21.08.2023 року(а.с. 30) повідомив, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» допущено порушення умов договору оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, заборгованість зі сплати орендної плати становить 115106 грн. 26 коп. відповідно до даних ГУ ДПС у Черкаській області станом на 01.08.2023 року. Також додано акт обстеження земельних ділянок від 15.08.2023 року, в якому засвідчено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій - не має будівель інфраструктури і заросла бур`яном; земельна ділянка з кадастровим номером 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій - не має будівель інфраструктури і засіяна соняшником та соєю (а.с. 33).

Прокурор вказав, що за користування земельними ділянками орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату, за розрахунком прокурора та позивача борг відповідача з орендної плати за договором оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року становить 162525 грн. 46 коп. (35090 грн. 98 коп. за 2022 рік+127434 грн. 48 коп. з 01.01.2023 року по 01.12.2023 року), що свідчить про систематичну несплату останнім орендної плати за користування земельними ділянками за Договором, що є порушенням п. п. 9,11,31 Договору, ч. 1 ст. 24 та ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі», ч. 2 ст. 651 ЦК України та є підставою для припинення договору шляхом його розірвання за рішенням суду.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, укладеного між Христинівською районною державною адміністрацією та відповідачем. Вимоги прокурора витікають із прав і обов`язків сторін за цими договорами.

За правовою природою спірні правовідносини сторін віднесені до зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов`язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов`язання і договір розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії Земельного і Податкового кодексів України, Закону України «Про оренду землі», які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.

Згідно з ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.

Статтями 13 і 14 ЦК України встановлено, відповідно, межі здійснення цивільних прав та загальні засади виконання цивільних обов`язків. Зокрема, і цивільні права і цивільні обов`язки здійснюються (виконуються) в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

За змістом з ст.ст. 11, 15, 16 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини; кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, припинення правовідношення, або іншим способом, що встановлений договором або законом.

Статтею 20 ГК України також передбачено, що права та законні інтереси суб`єктів господарювання захищаються шляхом установлення, зміни і припинення господарських правовідносин.

Частиною 2 ст. 792 ЦК України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України та ст. 1 Закону України «Про оренду землі», який є спеціальним законом, що регулює відносини, пов`язані з орендою землі, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Законом України «Про оренду землі» встановлено, що:

договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13);

істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15);

орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 1, ч. 2 ст. 21);

орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, а орендодавець має право вимагати від орендаря безпосереднього використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди землі та своєчасного внесення орендної плати (ст. 24, 25);

договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (ч. 1, ч. 2 ст. 31);

на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України (ч. 1 ст. 32);

спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку (ст. 35).

Статтею 792 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту.

Статтею 530 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

У статті 204 ЦК України закріплено презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. Таким чином, у разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а створені обов`язки підлягають виконанню. Така правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі № 916/5073/15 (пункти 5.21, 5.22).

Відповідно до ст.ст. 598, 599 ЦК України, зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом. Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

З огляду на викладені обставини справи суд вбачає, що 07.11.2012 року між Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем, та відповідачем Товариством з обмеженою відповідальністю Санлайн СТ, як орендарем, укладено договір оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони щодо земельних ділянок: кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га для будівництва та експлуатації сонячної електроенергії за рахунок земель Верхняцької селищної ради, у якому сторони погодили його предмет, розмір орендної плати за землю, інші істотні умови та відповідальності за порушення своїх зобов`язань, який відповідачем виконувався.

Пунктами 5, 9-11 Договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводилась та становить 2074029 грн. 66 коп.; орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у сумі 62220 грн. 20 коп. в рік; обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або змини умов договору оренди , чи продовження його дії; орендна плата вноситься орендарем, за згодою сторін, щомісячно рівними частками до 1-го числа наступного місяця.

З урахуванням постанови Верховної Ради України №807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», внесених змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» та рішень Христинівської міської ради № 12-1/26/VIII, № 12-1/27/VIII від 23.12.2021 року спірні земельні ділянки віднесено до комунальної власності позивача - Христинівської міської ради із зазначенням для розміщення будівництва експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно внесено відповідні дані 25.01.2022 року.

Прокурор звернувся до суду в інтересах позивача, як належного орендодавця щодо спірних земельних ділянок, що перебувають у користуванні відповідача на підставі договору оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, за яким у відповідача утворилась заборгованість у розмірі 162525 грн. 46 коп., вимога про стягнення якої є предметом спору у справі, що розглядається.

Відповідач не надав суду доказів сплати спірної заборгованості за користування землею на підставі договору оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року за заявлений у позові період.

Наявність і розмір спірної заборгованості з орендної плати за землю в сумі 162525 грн. 46 коп. (35090 грн. 98 коп. за 2022 рік+127434 грн. 48 коп. нараховані з 01.01.2023 року по 01.12.2023 рік) прокурором та позивачем підтверджені належними, достатніми і допустимими доказами, їх вимога відповідачем не спростована, тому позов в цій частині суд визнає обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Також прокурор у зв`язку з невиконанням відповідачем зобов`язань щодо сплати орендної плати, неналежне, нецільове використання земельних ділянок, заявив вимоги про розірвання спірного договору оренди землі.

Пунктом 38 Договору сторони обумовили, що дія договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу, однієї зі сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованих земельних ділянок, яке істотно перешкоджає їх використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Відповідно до п. «д» ст. 141 ЗК України, підставою припинення права користування земельною ділянкою є: систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Згідно з ч. 2 ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Частиною 1 ст. 782 ЦК України визначено, що наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд.

Таким чином, обґрунтовуючи позов, прокурор визначив підставою розірвання договору систематичну несплату відповідачем орендної плати та використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Пунктом 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Згідно з п. 19-3.1.3. Податкового кодексу України, державні податкові інспекції формують та ведуть Державний реєстр фізичних осіб - платників податків, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, реєстри, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи.

Головне управління ДПС у Черкаській області передало позивачу дані про наявну заборгованість відповідача з орендної плати за землі комунальної власності станом на серпень 2023 року та листопад 2023 року для врахування при розгляді питання стягнення наявної заборгованості..

Тлумачення пункту д) частини першої статті 141 ЗК України, частини другої статті 651 ЦК України свідчить, що «несплата орендної плати» охоплює випадки як невиплати орендної плати у цілому, так і її виплата у розмірі меншому, ніж визначеному договором (без урахування індексації, індексу інфляції тощо). Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у постанові від 10.10.2019 року у справі № 293/1011/16-ц.

Сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання такого договору, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість, оскільки згідно зі ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (судом враховано позицію Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду викладену у постанові від 02.05.2018 року у справі № 925/549/17).

Згідно з п. 2.23 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Враховуючи вище викладене, систематична несплата відповідачем орендної плати за користування земельними ділянками: кадастровий номер 7124655300:02:003:0172 площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173 площею 8,3657 га за договором оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням підтверджується матеріалами справи, тому вимога про розірвання вказаного договору оренди землі, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

З урахуванням викладеного суд позов визнає обґрунтованим, доказаним і з заявлених у ньому підстав задовольняє повністю.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити наступне щодо належності звернення Заступника керівника Уманської окружної прокуратури до суду з даним позовом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Враховуючи положення Великої Палати Верховного Суду викладені у постанові від 26.05.2020 року у справі № 912/2385/18 то захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.

Системне тлумачення абзацу першого частини третьої статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (постанова Великої Палати Верховного Суду у і від 26.06.2019 року у справі № 587/430/16-ц ).

Згідно частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

З матеріалів справи вбачається, що Перший заступник керівника Уманської окружної прокуратури звертався до позивача із запитом № 53/4-836вих-23 від 03.08.2023 року щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» умов договорів оренди земельних ділянок (а.с. 29).

Виконавчий комітет Христинівської міської ради листом № 03-10-12-2895 від 21.08.2023 року(а.с. 30) повідомив, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» допущено порушення умов договору оренди земельної ділянки, вказав заборгованість зі сплати орендної плати відповідно до даних ГУ ДПС у Черкаській області станом на 01.08.2023 року.

Перший заступник керівника Уманської окружної прокуратури листом № 53/4-1273вих-23 від 07.12.2023 року повідомив позивача про факт недотримання відповідачем істотних умов договору оренди промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року та підстави для вжиття заходів щодо розірвання зазначеного договору та стягнення боргу, запропоновано міській раді звернутися самостійно до суду з метою відновлення інтересів або вказати причини, які перешкоджають у вказаному випадку, захисту цих інтересів (а.с. 30-31)

21.12.2023 року позивач листом № 03- 10-12-4657 повідомив Уманську окружну прокуратуру, що заходи щодо звернення до суду з позовом про стягнення з відповідача заборгованості по сплаті орендної плати та розірвання договору оренди землі Христинівською міською радою не вживалися у зв`язку із відсутністю коштів в бюджеті на дані заходи, проти представництва прокурором інтересів міської ради в суді не заперечували.

Отже, враховуючи нездійснення позивачем заходів для звернення до суду з позовом стосовно захисту інтересів територіальної громади та держави, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор в даному випадку належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді.

Відтак, з огляду на встановлені обставини справи та викладені норми законодавства, суд позов визнає обґрунтованим і задовольняє повністю.

На підставі статті 129 ГПК України, з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури підлягають стягненню судовий збір у розмірі 5368 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 255 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ», ідентифікаційний код юридичної особи 37565696, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Дмитрівська, буд. 17а, кв. 53 на користь Христинівської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 33319218, місцезнаходження: 20001, Черкаська обл., Уманський район, м. Христинівка, вул. Соборна, буд. 30, номер рахунку (IBAN) UA178999980334179812000023757, отримувач - ГУК у Черк.обл./тг м.Христин/ 18010600, код отримувача - 37930566, банк отримувача - Казначейство України (ел. адм. подат.), код класифікації доходів бюджету - 18010600) 162525 грн. 46 коп. заборгованості зі сплати орендної плати за землю.

Розірвати договір оренди земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони від 07.11.2012 року, укладений між Христинівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ» (ідентифікаційний код юридичної особи 37565696, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Дмитрівська, буд. 17а, кв. 53) право оренди за яким на земельну ділянку площею 6,3125 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0172, зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.01.2022 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2570328071060) та на земельну ділянку площею 8,3657 га, кадастровий номер 7124655300:02:003:0173, зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.01.2022 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2570324671060).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Санлайн СТ», ідентифікаційний код юридичної особи 37565696, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Дмитрівська, буд. 17а, кв. 53 на користь Черкаської обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18015, Черкаська область, м. Черкаси, бульв. Шевченка, буд. 286 - 5368 грн. судових витрат.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 12.04.2024 року.

Суддя В.М. Грачов

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118393144
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/1825/23

Судовий наказ від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Судовий наказ від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Рішення від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 05.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні