Рішення
від 11.04.2024 по справі 260/7934/21
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/7934/21 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Микуляк П.П., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Закарпатській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Служби безпеки України в Закарпатській області, яким просить суд:

- визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Закарпатській області, які полягають у відмові оновити Довідку про грошове забезпечення для ОСОБА_1 №233 від 21.09.2020р. станом на 05.03.2019р. шляхом внесення до неї всіх додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, які були на час нарахування пенсії (липень 2013 року), та нововведених в дію додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, а також індексацію грошового забезпечення, та надати її до ГУ ПФУ в Закарпатській області для перерахунку пенсії з 01.04.2019р.;

- визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Закарпатській області, які полягають у відмові підготувати Довідки про грошове забезпечення для ОСОБА_1 , шляхом внесення до них всіх додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, які були на час нарахування пенсії (липень 2013 року), та нововведених додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, а також індексацію грошового забезпечення, станом на 01.01.2020р., на 01.01.2021р., та на 01.01.2022р., та направити їх до ГУ ПФУ в Закарпатській області для перерахунку пенсії з 01.01.2020р., з 01.01.2021р. та з 01.01.2022р.;

- зобов`язати Управління Служби безпеки України в Закарпатській області оновити Довідку про грошове забезпечення №233 від 21.09.2020р. станом на 05.03.2019р. та підготувати Довідки про грошове забезпечення для ОСОБА_1 станом на 01.01.2020р., на 01.01.2021р. та на 01.01.2022р. шляхом внесення до них всіх додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, які були на час нарахування пенсії (липень 2013 року), та нововведених додаткових видів грошового забезпечення з максимальними процентними складовими, а також індексацію грошового забезпечення, станом на 05.03.2019р., 01.01.2020р., на 01.01.2021р. та на 01.01.2022р., та направити їх до ГУ ПФУ в Закарпатській області для перерахунку пенсії з 01.04.2019р., з 01.01.2020р., з 01.01.2021р. та з 01.01.2022р., відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 р. № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Позовна заява мотивована тим, що, 15 грудня 2020 року Закарпатським окружним адміністративним судом винесено рішення по справі №260/3743/20, яке вступило в законну силу 23.03.2021р., згідно з яким та на підставі виданої відповідачем довідки №233 від 21.09.2020р. із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення ГУ ПФУ в Закарпатській області здійснено перерахунок пенсії позивачу.

Шляхом аналізу документів пенсійної справи позивач дійшов висновку про те, що УСБУ в Закарпатській області зазначило у довідці № 233 від 21.09.2020р. про грошове забезпечення станом на 05.03.2019р. невірні відомості про кількість та розміри додаткових видів грошового забезпечення.

Так, згідно грошового атестату серії СБ №46 від 10.07.2013р. та Повідомлення про призначення пенсії, надісланого позивачу ГУ ПФУ в Закарпатській області, при нарахуванні пенсії враховано такі види додаткового грошового забезпечення та їх розміри:

- робота з таємними виробами, носіями, документами - 15%;

- доплата за роботу з агентурою на конфіденційній основі - 20%;

- надбавка за особливо важливі завдання - 100%;

- надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 50%;

- надбавка за спецзавдання чи держохорону - 70%;

- премія - 60%.

Позивач зазначає, що ГУ ПФУ в Закарпатській області виплачувало пенсію до 31.12.2017р., яка нарахована у 2013 році, саме з цієї кількості додаткових видів грошового забезпечення та їх процентної складової.

У довідці №233 від 21.09.2020р., наданої відповідачем до ГУ ПФУ в Закарпатській області для перерахунку пенсії з 01.04.2019р., зазначено такі види додаткового грошового забезпечення:

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15%;

- надбавка за особливості проходження служби 28%;

- надбавка за оперативно-розшукову діяльність 5%;

- премія -10%.

Перші два додаткові види грошового забезпечення введено в дію Постановою №704.

Тобто, у довідці №233 зазначено на чотири додаткові види грошового забезпечення менше, ніж при обчисленні пенсії у липні 2013 року, а також зменшено їх процентну складову.

Позивач вважає, що зменшення кількості додаткових видів грошового забезпечення, зменшення відсоткової складової залишених додаткових видів грошового забезпечення та визначення процентної складової двох новопризначених додаткових видів грошового забезпечення на підставі невідомо яких нормативних документів, є протиправним.

Представником відповідача до суду було подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого не погоджується із позовними вимогами та зокрема зазначає, що станом на 10.07.2013 року за останньою займаною позивачем посадою його грошове забезпечення визначалось у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (втратила чинність 28.02.2018) та Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовців Служби безпеки України, затвердженої наказом СБУ №35/ДСК від 23.01.2008 (далі - Інструкція № 35/ДСК) - застосовувалась до 28.02.2018 та втратила в подальшому чинність.

Пунктом 5 Постанови №1294 керівникам державних органів надавалось право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати наступні додаткові види грошового забезпечення:

- надбавку за виконання особливо важливих завдань військовослужбовцям Служби безпеки, які безпосередньо здійснюють заходи, пов`язані з виконанням завдань державної безпеки - у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років (передбачалась також п. 2.3.2. Інструкції № 35/ДСК);

- надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, які провадять оперативно-розшукову, контррозвідувальну діяльність та інформаційно- аналітичне забезпечення органів влади і оперативно-службову діяльність - в розмірі до 50 відсотків посадового окладу (передбачалась також п. 2.3,5. Інструкції №35/ДСК);

- надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, які безпосередньо займаються виконанням спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки - в розмірі до 70 відсотків посадового окладу (передбачалась також п. 2.3.8. Інструкції №35/ДСК).

Згідно наведених вимог Постанови №1294 та Інструкції №35/ДСК, за вказаною посадою при виході на пенсію за вислугою років у 2013 році враховувалось наступне грошове забезпечення Позивача:

- посадовий оклад;

- оклад за військовим званням"(полковник);

- процентна надбавка за вислугу років;

- надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби -100%, згідно п. 2.3.2. Інструкції №35/ДСК;

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15%, згідно п. 2.3.3. Інструкції №35/ДСК;

- надбавка військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 50%, згідно п. 2.3.5. Інструкції №35/ДСК;

- доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі - 20%, згідно п. 2.3.6. Інструкції №35/ДСК;

- надбавка військовослужбовцям, які безпосередньо займаються виконання спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки - 70%, згідно п. 2.3.8. Інструкції №35/ДСК;

- преміювання - 60%, згідно п. 2.3.24. Інструкції №35/ДСК.

Водночас, п.9 Постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 №704 (далі Постанова №704), якою було затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, визнано такими, що втратили чинність, зокрема Постанову КМУ №1294.

Тобто, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України Постанови №704, якою змінено розмір грошового забезпечення військовослужбовців, позивач набув право на перерахунок пенсії на умовах, у порядку та розмірах, передбачених цією Постановою. На підставі Постанови №704 Службою безпеки України було введено в дію Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям СБ України, затвердженої наказом ЦУ СБ України від 10.04.2018 №515/ДСК, у зв`язку з прийняттям якої припинено дію попередньої Інструкції №35/ДСК.

24.06.2020 набрала чинності постанова Великої Палати Верховного Суду у зразковій справі № 160/8324/19, якою залишено без змін рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17.12.2019 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії щодо підготовки та надання до пенсійного органу нової довідки про розмір грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

Верховний Суд у рішенні від 17.12.2019 та у постанові від 24.06.2020 по зразковій справі № 160/8324/19 вказав, що з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, оскільки з цієї дати особа, звільнена з військової служби, має право на отримання оновленої довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії з 01.04.2019, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ та статті 9 Закону № 2011-XII.

Згідно правової позиції Верховного Суду, висвітленої у зразковій справі № 160/8324/19, зміни, внесені постановою КМУ №103, зокрема до додатку 2 до Порядку № 45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, відтак з 05.03.2019 з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

При підготовці довідки №233 від 21.09.2020, при зазначенні складових та розмірів грошового забезпечення враховані положення: постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»; Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям СБ України, затвердженої наказом ЦУ СБ України від №515/ДСК, наказу ЦУ СБ України від №245/ДСК «Про грошове забезпечення військовослужбовців СБ України у 2019 році». Всі складові грошового забезпечення вказані у максимально визначених розмірах.

Відтак, застосування до спірних правовідносин положень Постанови №1294 та розробленої на її основі Інструкції №35/ДСК, які діяли на момент призначення Позивачу пенсії, та втратили чинність з моменту прийняття Постанови №704 (та відповідно прийняття Інструкції №515/ДСК) - є неправомірним.

Відповідач не погоджується із позицією позивача про наявність у нього права на включення до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 надбавок, які існували при виході позивача на пенсію у 2013 році та передбачались скасованими в подальшому Постановою №1294 та Інструкцією №35/ДСК.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом, з метою реалізації права позивача на перерахунок пенсії з урахуванням усіх основних та додаткових складових грошового забезпечення, УСБУ в Закарпатській області було підготовлено на надано до пенсійного органу довідку від 21.09.2020 №233 до якої було включено наступні складові:

- посадовий оклад 7641,50 грн.;

- оклад за військовим (спеціальним) званням полковник - 1480,00 грн.;

- надбавка за вислугу років 50% - 4560,75 грн.;

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15% - 1146,23 грн.;

- надбавка за особливості проходження служби 28% - 3831,03 грн.;

- надбавка за оперативно-розшукову діяльність 5% - 382,08 грн.;

- премія 10% - 764,15 грн.

Суд зазначає, що спірним у даних правовідносинах залишається не включення до зазначеної довідки додаткових видів грошового забезпечення, які були включені при виході позивача на пенсію, а саме:

- робота з таємними виробами, носіями, документами - 15%;

- доплата за роботу з агентурою на конфіденційній основі - 20%;

- надбавка за особливо важливі завдання - 100%;

- надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 50%;

- надбавка за спецзавдання чи держохорону - 70%;

Крім того, позивач вважає, що йому протиправно було зменшено розміру премії з 60% до 10%.

04 листопада 2021 року позивач звернувся до Управління Служби безпеки України в Закарпатській області із заявою, якою просив оновити та направити до ГУ ПФУ в Закарпатській області довідку №233 від 21.09.2020р. станом на 05.03.2019 р., виготовити та направити до ГУ ПФУ в Закарпатській області довідки станом на 01 січня 2020 року та 01 січня 2021 року, в яких збільшити кількість додаткових видів грошового забезпечення та їх розмір до кількості та розміру, які мали місце при призначенні пенсії, а також внести у довідки інші додаткові види грошового забезпечення із максимальними розмірами, які, можливо, мали місце на вказані дати.

09 грудня 2021 року Управлінням Служби безпеки України в Закарпатській області листом №58/21/Р-353/4510/25 повідомили позивача, що Управлінням вже виготовлено та направлено відповідну оновлену довідку №233 від 21.09.2020 року до ГУ ПУ в Закарпатській області, при складанні якої враховані додаткові щомісячні види грошового забезпечення, визначені чинними станом на 05.03.2019 нормативно-правовими актами СБ України, зокрема Інструкцією про громове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженою наказом ЦУ СБУ №515/ДСК від 10.04.2018 року та наказом ЦУ СБУ №245 від 14.02.2019 року, яким встановлено їх граничні розміри.

Таким чином, відсутні правові підстави для повторного виготовлення довідки №233 від 21.09.2020 року, із врахуванням вказаних додаткових видів грошового забезпечення та їх розміри, з яких обчислювався основний розмір пенсії до 01.01.2018.

Не погоджуючись із діями відповідача щодо не включення до довідки всіх додаткових складових грошового забезпечення, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Відповідно до абзаців 1, 2 ч.4 ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон №2011-XII) грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

В ст.23 Закону № 2211-XII зазначено, що фінансове забезпечення витрат, пов`язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів, що передбачаються в Державному бюджеті України на відповідний рік для Міністерства оборони України, розвідувальних органів України та інших центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування та правоохоронні органи, інших джерел, передбачених законом.

Пенсійне забезпечення військовослужбовців визначено Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45).

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Крім того, відповідно до п.5 Порядку №45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

На виконання ч. 4 ст. 9 Закону № 2211-XII, Кабінет Міністрів України видав Постанову № 704.

З метою визначення посадових окладів осіб офіцерського складу Служби безпеки України відповідно до Постанови №704 видано наказ ЦУ СБУ № 380/ДСК від 12.03.2018 «Про затвердження Переліків посад і тарифних розрядів військовослужбовців СБУ», який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.04.2018 за №410/31862 (далі - Наказ № 380/ДСК).

Цим наказом затверджені Переліки посад та тарифних розрядів офіцерського складу Служби безпеки України.

Згідно вступної частини Наказу № 380/ДСК, він розроблений у відповідності до вимог Постанови № 704, Порядку № 45 та у відповідності до п. 5 набрав чинності через 10 днів після його державної реєстрації та застосовується з дня набрання чинності Постанови № 704.

Слід зазначити, що до 01.03.2018р. позивачу були встановлені надбавки ще на підставі Постанови КМУ №1294 від 07.11.2007р. «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

З 01.03.2018 порядок та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям СБУ визначаються Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженою Наказом ЦУ СБУ №515/ДСК від 10.04.2018р. (Інструкція №515), розроблена відповідно до Постанови КМУ №704.

При цьому, п.9 Постанови №704 вищезгадана Постанова КМУ №1294 від 07.11.2007р. визнана такою, що втратила чинність. У зв`язку з чим для діючих військовослужбовців було змінено розмір грошового забезпечення, на підставі чого Пенсійний фонд України здійснив у встановленому порядку перерахунок пенсії військовослужбовців у квітні 2018 року.

Грошове забезпечення згідно з Інструкцією №515 виплачується військовослужбовцям СБУ у відповідності до Постанови №704 і окремих або нових, інших ніж передбачені у Постанові №704 видів грошового забезпечення не передбачає.

З 01.10.2019р. військовослужбовцям, які проходять службу зокрема в регіональних органах, встановлення додаткових видів грошового забезпечення здійснюється у відповідності до наказу ЦУ СБУ від 07.11.2019р. №1715/ДСК «Про грошове забезпечення військовослужбовців СБУ з 01.10.2019р.».

Складається грошове забезпечення військовослужбовців СБ України з посадового окладу, окладу за військовим званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Вищевказаними нормативно-правовими актами визначені лише граничні розміри деяких надбавок (доплат, премій). Персональні розміри цих видів грошового забезпечення встановлюються кожному військовослужбовцю наказом відповідного керівника залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою; відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби; наявності доступу та допуску до державної таємниці та ступеню секретності відомостей, що становлять державну таємницю, з якими згідно з посадовими обов`язками постійно працює військовослужбовець, тощо.

Так, Інструкцією №515 передбачено виплату військовослужбовцям виплат та надбавок, серед яких до Позивача можуть бути застосовані лише:

- посадовий оклад;

- оклад за військовим званням;

- процентна надбавка за вислугу років;

- надбавка за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці; -надбавка за оперативно-розшукову діяльність;

- надбавка за особливості проходження служби;

- премія.

Оскільки такі надбавки, як за роботу з таємними документами, за роботу з агентурою, за особливо важливі завдання, за оперативно-розшукову діяльність чи за спецзавдання чи держохорону Наказом ЦУ СБУ № 515/ДСК та Постановою КМУ № 704 не передбачені, що у відповідності до абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45 (в редакції після скасування змін, внесених Постановою № 103) для перерахунку пенсії не враховуються.

Крім цього, слід зазначити, що Постанова №704 є підзаконним нормативно-правовим актом, яким Кабінет Міністрів України встановив види та розміри грошового забезпечення військовослужбовців. Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ, є обов`язковим для виконання органами державної влади, зокрема і СБУ.

Таким чином, твердження позивача щодо протиправності дій УСБУ в Закарпатській області щодо не включення до оновленої довідки яку було видано для перерахунку йому пенсії надбавок які скасовані або у розмірах, які в даний час не застосовуються, є необґрунтованими та безпідставними.

У відповідності до положень ст.19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У рішенні від 13.03.2019 у зразковій справі № 240/6263/18, яке залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020, Верховний Суд дійшов висновку, що алгоритм дій державних органів під час проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України №2262-ХІІ, Порядком № 45 не змінився у зв`язку з прийняттям Постанови №103. Порядок №45 в редакції до внесення змін Постановою №103 також передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готували для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подавали їх головним управлінням ПФУ. Головні управління ПФУ здійснювали перерахунок пенсії на підставі довідок, що надійшли від обласних військових комісаріатів, в яких визначено розмір грошового забезпечення для такого перерахунку.

Велика палата Верховного Суду своєю постановою від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а за позовом військового пенсіонера до ГУ ПФУ в Сумській області щодо визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії визнала, що довідка ІНФОРМАЦІЯ_1 не може бути підставою для перерахунку пенсії, оскільки враховує граничні розміри надбавок, а не фактичну зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення військовослужбовця на підставі належного рішення суб`єкта владних повноважень.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18 за позовом до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та нечинною постанови в частині, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45.

Відповідно до ч.2 ст.256 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Таким чином, Законом чітко визначено дату втрати чинності нормативно- правового акту або його частини з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Велика Палата Верховного Суду лише 24.06.2020 за результатами розгляду у порядку апеляційного перегляду зразкової справи №160/8324/19, залишила Рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 17.12.2019 без змін.

У зв`язку із цим, у разі звернення колишніх військовослужбовців СБУ за отриманням нових довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням всіх додаткових видів грошового забезпечення, органи уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, мають право надавати такі довідки із зазначенням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, станом на 05.03.2019.

Складається грошове забезпечення військовослужбовців СБ України з посадового окладу, окладу за військовим званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Однак, позивач ігнорує положення Порядку № 45, згідно з яким додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються, окрім тих, що визначені у п. 6 Порядку.

При цьому, позивач визнає положення Постанови №704 щодо збільшення розміру посадового окладу, окладу за військовим званням та вислугу років, однак, ігнорує зменшення процентів за відповідними додатковими видами грошового забезпечення за аналогічними посадами усіх діючих військовослужбовців.

Враховуючи визнання рішеннями судів України деяких положень нормативно-правових актів, якими врегульовано порядок перерахунку пенсій, в частині включення додаткових видів грошового забезпечення, нечинними до Позивача можуть бути застосовані лише ті надбавки, які застосовуються до діючих військовослужбовців.

У рішенні від 05.04.2001 №3-рп/2001 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» Конституційний Суд України зазначив, що Конституція України закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно- правових актів (частина перша статті 58). Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акту не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом. Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено ч.1 ст.58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Отже, з огляду на принцип незворотності дії нормативно-правових актів у часі, підстав для застосування після 01.03.2018 до спірних правовідносин, пов`язаних з визначенням грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, норм відомчих нормативно-правових актів, які втратили законну силу та скасовані немає.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що при виготовленні ОСОБА_1 Довідки про грошове забезпечення №233 від 21.09.2020р за військовим званням діючого військовослужбовця СБУ виходячи з діючих на даний час додаткових видів грошового забезпечення, встановлених відповідними нормативно-правовими актами, Управління СБУ в Закарпатській області діяло в межах та в спосіб, що визначені законодавством України.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Згідно приписів ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього кодексу, проте згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Разом із тим у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать, що спірне рішення є правомірним, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення та ст. 9 КАС України, якою визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін.

Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що відповідач обґрунтував та довів доказами правомірність своїх дій, разом із тим, як доводи позивача про незаконність не включення до довідки про розмір грошового забезпечення окремих видів грошового забезпечення були спростовані відповідачем та не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

На підставі наведеного та керуючись ст. 5, 19, 77, 243, 246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Закарпатській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяП.П.Микуляк

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118395044
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —260/7934/21

Постанова від 16.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Рішення від 11.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 10.03.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні