Рішення
від 15.04.2024 по справі 420/33162/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/33162/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 до Політичної ради політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина, Вилківської міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправними та скасування рішень, визнання протиправною бездіяльність,

встановив:

І. Зміст позовних вимог.

До суду звернулась адвокат Хлєбникова Наталія Анатоліївна, діюча в інтересах депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 ( далі позивачка, ОСОБА_1 ) до Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» (далі-відповідач-1, Політична рада політичної партії «ВО «Батьківщина»), Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина ( далі відповідач-2, Одеська обласна організація «ВО «Батьківщина»), Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області ( далі відповідач-3, Вілківська міська ТВК), яким просить:

- визнати незаконним та скасувати протокол III етапу XXIII від 23 вересня 2023 року проведеної конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина в частині прийняття рішення про відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина.

- визнати незаконним та скасувати Рішення Політичної ради політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина № 06-11-458 від 26 жовтня 2023 року про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, ОСОБА_1 .

- визнати незаконною бездіяльність Вилківської міської територіальної виборчої комісії в частині не повідомлення депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , в установлений законом термін про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, на якій було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 .

- визнати незаконною Постанову Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області № 58 від 01 листопада 2023року Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII , ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, відповідно до п. 3 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, пп. 5.2.3 п.5.2. Статуту політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина

II. Позиція сторін.

На обґрунтування вказаних вимог представник позивачки зазначає, що 25.10.2020 року на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів ОСОБА_1 була обрана депутатом Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області по багатомандатному виборчому округу. Під час проходження чергової сесій Вілківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, призначеної на 29.09.2023 р., позивачці від третіх осіб стало відомо про те, що 23.09.2023 була проведена конференція Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», на якій було прийнято не пропозицію, а вже повноцінне рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 за народної ініціативою через невідповідність практичної діяльності депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області основним принципам і положенням передвиборчої програми Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», затвердженої конференцією № 23 Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 19.09.2020 р., що підтверджується Витягом з протоколу III етапу XXIII проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», який 25.09.2023 р. разом з повідомленням був переданий голові Вилківської ТВК Ізмаїльського району Одеської області, , про що свідчить відмітка про отримання, засвідчена печаткою Вилківської ТВК. В подальшому, позивачу стало відомо від третіх осіб про те, що до Вилківської ТВК Ізмаїльського району Одеської області надійшло рішення Політичної ради політичної партії «ВО «Батьківщина» № 06-11-458 від 26 жовтня 2023 року про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , шляхом висування від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина, прийняте на підставі протоколу III етапу XXIII проведеної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 23.09.2023 року. Позивачка не погоджується з вказаним рішенням Політичної ради політичної партії «ВО «Батьківщина», вказуючи на відсутність у положеннях підпунктів 4.4, 4.4.1 та 4.4.3 Статуту політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» повноважень щодо прийняття територіальною партійною організацією приймати рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів за народною ініціативою взагалі, а також на відсутність доказів порушення нею ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», як підстава для відкликання її, як депутата. Позивачка також стверджує, що вона не була належним чином повідомлена про проведення як конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», так і Політичної ради політичної партії «ВО «Батьківщина». Зокрема, Вилківською міською ТВК в порушення пп. 2 п. 2 ст. 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» не було своєчасно повідомлено позивачку про проведення вказаної конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», що є протиправною бездіяльністю Вилківської міської ТВК. Вказані обставини за позицією позивачки стали наслідком порушення ст. 48. Закону № 93-ІУ в частині обмеження відповідачами її права бути присутньою та надати пояснення щодо суті питань стосовно її діяльності, як депутата місцевої ради, під час розгляду питання про її відкликання за народною ініціативою, як конференцією Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», так Політичною ради політичної партії «ВО «Батьківщина». Щодо протиправності постанови Вилківської міської ТВК № 58 від 01.11.2023 р. « Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації « ВО «Батьківщина», якою позбавлено позивачку депутатського мандата Вилківської міської ради за народною ініціативою депутата, то позивачка вказує, що в порушення вимог ст. 32, 284 Виборчого кодексу України резолютивна її частина не містить саме рішення про визнання наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу. Крім того, позивачка вказує, що за усним опитуванням декількох членів Вилківської міської ТВК жодного засідання Вилківської міської ТВК не проводилось. Крім того, в порушення п.п. 3 п.4 ст. 37 Виборчого кодексу України голова Вилківської міської ТВК відмовилась надавати позивачці сам Протокол засідання або Витяг, що теж свідчить про відсутність правових підстав вважати дану Постанову законною.

25.12.2023 р. представником відповідача-1 надано до суду відзив на позов, яким заперечує проти задоволення позову, вказуючи на те, що відповідно до вимог пп. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а також положень п.п. 5.2.3 п. 5.2 Статуту Політичної партії «ВО «Батьківщина», на підставі протоколу III етапу XXIII конференції Одеської обласної організації політичної партії «ВО «Батьківщина» від 23.09.2023 р., яким було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання, зокрема, депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської обл. Кондаурової Л.В., Політичною радою партії 26.10.2023 було прийнято рішення № 06-11-458 про відкликання за народною ініціативою депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської обл. Кондаурової Л.В. Представник відповідача-1 вказує на безпідставність посилання Позивача на неузгодженість статуту партії з вимогами Закону України «Про політичні партії в Україні» та відсутність повноважень обласної партійної організації щодо внесення пропозицій про відкликання депутата місцевої ради, оскільки відповідно до положень пп. 4.1.2 Статуту Політичної партії «ВО «Батьківщина» Одеська обласна організація політичної партії «ВО «Батьківщина» є місцевою партійною організацією, а згідно ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом. Щодо підстави для відкликання позивачки, як депутата місцевої ради за народною ініціативою, то представник відповідача-1 вказує, що згідно змісту вказаного протоколу конференції Одеської обласної організації політичної партії «ВО «Батьківщина», за результатом розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки ОСОБА_1 були виявлені та досліджені факти, з яких вбачається наявність законних підстав для відкликання даного депутата, зокрема, невідповідність практичної діяльності депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», затвердженої конференцією № 23 Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 19.09.2020, від якої її обрано депутатом, що є порушенням ст. 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Щодо дотримання гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання відповідно до ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», то представник відповідача вказує, що про дату, час та місце проведення конференції позивачка була повідомлена шляхом направлення на його адресу письмового повідомлення. Повідомлення про проведення засідання Політичної ради Політичної партії «ВО «Батьківщина» було розміщено на офіційному веб-сайті партії. Таким чином, Відповідачем 1 було дотримано порядок та умови щодо прийняття рішення про відкликання за народною ініціативою депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської обл. Кондаурової Людмили Василівни, визначені Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», а тому підстави для задоволення позовних вимог у частині вимог до Політичної партії «ВО «Батьківщини» відсутні.

24.01.2024 року представником позивача надана відповідь на відзив, в якій вказує, що посилання представник відповідача-1 на правомочність дій Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» відносно прийняття рішення про відкликання депутатів за народною ініціативою не підтверджено жодними доказами. Щодо неналежного повідомлення позивачки про проведення 23 вересня 2023 р. конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», то ОСОБА_1 не отримувала поштове відправлення. Також, жодних посилань та документальних підтверджень, які б слугували доказами не виконання або неналежного виконання депутаткою, ОСОБА_1 , своїх обов`язків та повноважень або якихось незаконних дій, що призвели або могли б призвести до припинення її депутатських повноважень ані під час проведення конференції, ані за запитом ОСОБА_1 , ані суду надані відповідачем не були. Тобто порушення законів України, Статуту партії та самої процедури проведення конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» призвело до прийняття Політичною ради Політичної партії «ВО «Батьківщина незаконного рішення.

Вилківська міська територіальна виборча комісія не скористалась правом на подання відзиву на позов, про яке було роз`яснено в ухвалі суду від 04.12.2023 року про відкриття провадження у справі, отриманої 22.12.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення ( а.с. 128).

III. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 01.12.2023 року адміністративний позов забезпечено шляхом зупинення дії постанови Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області № 58 від 01 листопада 2023 року Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII, ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина до набрання законної сили рішенням у справі № 420/33162/23.

Ухвалою суду від 04.12.2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду.

Ухвалою суду від 07.03.2024 року закрито провадження у справі за позовом депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 до Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина про визнання незаконним та скасування протоколу III етапу XXIII від 23 вересня 2023 року проведеної конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина в частині прийняття рішення про відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина.

Ухвалою суду від 07.03.2024 року закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до розгляду по суті в порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами без виклику учасників справи.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

25.10.2020 року ОСОБА_1 на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів була обрана депутатом Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області по багатомандатному виборчому округу.

23.09.2023 року Протоколом ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» при вирішенні першого питання порядку денного « Про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою» одностайним голосуванням 60-ю делегатами конференції прийнято рішення : « Відкликати депутатку Вилківської міської ради Ізмаїльського Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою» ( а.с. 65-68).

26.10.2023 Протоколом № 06-11-458 засідання Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» при вирішенні другого питання порядку денного « Про відкликання за народною ініціативою депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина»» після розгляду звернення та протоколу III етапу XXIII конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», відповідно до частини сьомої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», до підпункту 5.2.3 пункту 5.2 Статуту партії одностайним голосуванням 26 осіб засідання прийнято рішення: 1). Відкликати за народною ініціативою депутатку Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обрану на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», ОСОБА_1 . 2) Рішення Політичної ради партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 , передати до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області. ( а.с. 78-81)

26.10.2023 рішенням Політичної ради політичної партії «Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» № 06-11-458 « Про відкликання за народною ініціативою депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», ОСОБА_1 » розглянувши протокол конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 , обраної шляхом висування від цієї організації партії, за народною ініціативою, відповідно до п. З ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», пп. 5.2.3 п. 5.2. Статуту політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», Політична рада політичної партії Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» вирішила відкликати депутатку Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 , обрану на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», за народною ініціативою. Рішення передати до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області. ( а.с. 82)

01.11.2023 Вилківська міська територіальна виборча комісія Ізмаїльського району Одеської області Постановою № 58 «Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на підставі пункту 3 статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», пп.5.2.3, п.5.2 Статуту політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» постановила позбавити ОСОБА_1 депутатського мандата Вилківської міської ради, за народною ініціативою. ( а.с. 20)

Вважаючи, протиправною бездіяльність Вилківської МТВК та протиправними рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» та постанову Вилківської МТВК, позивачка звернулась до суду з даним позовом.

V. Норми права, які застосував суд.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV (далі - Закон № 93-IV), зокрема,

- депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування. ( частини 1 , 2 статті 2 Закону № 93-IV);

- депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано. Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів. ( частини 1 -3 статті 4 Закону № 93-IV);

- повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку. ( пункт 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV);

- спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом. ( частина 3 статті 5 Закону № 93-IV);

- у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:

1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;

4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;

5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення. ( частина 1 статті 10 Закону № 93-IV);

- депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку ( частина статті 10 Закону № 93-IV);

- підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути, серед іншого, невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано. ( пункт 3 частини 1 статті 37 Закону № 93-IV);

- право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. ( частина 1 статті 38 Закону № 93-IV);

- рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу. ( частина дев`ята статті 38 Закону № 93-IV);

- у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом. ( частина 2 статті 39 Закону № 93-IV);

- вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції. ( частина сьома статті 41 Закону № 93-IV);

- на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі. ( частина дев`ята статті 41 Закону № 93-IV);

- про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою. Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. ( абзаци 3, 4 частини 1 статті 48 Закону № 93-IV);

- депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації. ( частина 2 статті 48 Закону № 93-IV);

- депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання. ( частина 3 статті 48 Закону № 93-IV).

VI. Оцінка суду.

З системного аналізу наведених положень законодавства, що регулює спірні правовідносини, вбачається, що місцева організація політичної партії наділена повноваженнями вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень), у передбачених ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» випадках, зокрема, невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.

Таке рішення може бути прийнятим на конференції місцевої організації політичної партії не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників, та про дату, час і місце якої у письмовому порядку повідомляться депутат, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на конференції до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.

Також він має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Одним із спірних питань у даній справі є правомірність рішення Політичної ради політичної партії ВО Батьківщина № 06-11-458 від 26 жовтня 2023 року, яким депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, ОСОБА_1 відкликано за народною ініціативою.

Підставою прийняття даного оскаржуваного рішення є протокол конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» про відкликання депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, ОСОБА_1 , обраної від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» за народною ініціативою.

За позицією позивачки, протиправність оскаржуваного рішення полягає у порушенні її гарантій, передбачених статтею 48 Закону № 93-IV, в частині права бути присутньою на засіданнях конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» та Політичної ради політичної партії ВО Батьківщина при вирішенні питання про відкликання її, як депутата місцевої ради, обраної від Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» за народною ініціативою.

Надаючи оцінку даному доводу позивача та враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, суд зазначає, що гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин, як вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо.

Відповідно до вищенаведених положень статті 48 Закону № 93-IV, якою визначені гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання, з наявністю у депутату права гарантованого виступу із наданням відповідних пояснень.

Крім того, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Отже, положення статті 48 Закону № 93-IV не передбачають обов`язок керівного органу політичної партії, або територіальної виборчої комісії повідомляти особисто депутата про розгляд питання щодо його відкликання, а лише визначають його право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії такого питання і на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Разом з тим, суд зауважує, що право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії питання щодо відкликання депутата може бути реалізовано при умові отримання інформації про дату, час і місце проведення засідання вищого керівного органу політичної партії.

Як вбачається з протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 23.09.2023 р., то головуючий Радковський О.В. зазначив, що позивачка була належним чином повідомлена, проте не прибула на конференцію, що згідно із Законом України статус депутатів місцевих рад» не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції стосовно її відкликання за народною ініціативою. ( а.с. 66)

Відповідно до наявних у справі матеріалів, Головою Одеської обласної організації Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» було сформовано повідомлення від 18.09.2023 р. за вих. № 18.09.02, адресоване ОСОБА_1 , яким відповідно до ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повідомлено про проведення 23.09.2023 р. об. 11 год. за адресою вул. Преображенська, 45, м. Одеса. ( а.с. 107)

Дане повідомлення направлено позивачці засобами поштового зв`язку 19.09.2023 р., що підтверджується описом вкладення поштового відправлення до накладної Укрпошти № 6504521518120, фіскальним чеком. ( а.с.106 )

Заперечуючи проти факту належного повідомлення про дату та час проведення конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», позивачка стверджує, що не отримувала поштового повідомлення, а направлення Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» такого повідомлення, без фактичного його отримання є принциповою різницею, оскільки надана відповідачем поштова накладна №6504521518120 від 19.09.2023 року, містить номер телефону одержувача ОСОБА_1 « НОМЕР_1 », який їй належить.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, поштове відправлення «Укрпошта» накладна №6504521518120 від 19.09.2023 року, яким надіслано письмове повідомлення про проведення Конференції, не вручено адресату « інші причини» 26.09.2023, що підтверджено роздруківкою трекінгу з сайту АТ «УКРПОШТА».

При цьому, поштова накладна №6504521518120 від 19.09.2023 року, в якій вказаний одержувач - ОСОБА_1 та номер телефону одержувача НОМЕР_1 , за допомогою якого служба доставки «Укрпошта» здійснює інформування адресата про відправлення та його доставку.

У змісті позову номер телефону ОСОБА_1 вказано « НОМЕР_2 », тобто є відмінним від номеру телефону, вказаному в поштовій накладній.

Відтак, суд погоджується з позивачкою, що при наявності правильного номера телефону, прийшло SMS-повідомлення про отримання поштового відправлення, що в свою чергу свідчило би про повідомлення ОСОБА_1 належним чином про проведення Конференції 23.09.2023року.

У свою чергу відповідачами вказана обставина не спростована та доказів зворотного суду не надано.

Щодо повідомлення позивачки про проведення засідання Політичної ради Політичної партії «ВО «Батьківщина», то представником відповідача-1 було вказано, що таке повідомлення розміщено на офіційному веб-сайті партії.

Проте, суд вважає, що не будучи обізнаною про проведення конференції Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», забезпечено її участь на засіданні Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», на якому приймалося рішення про її відкликання.

З огляду на вищевказані обставини, суд вважає, що позивачкою не були реалізовані права бути присутньою під час розгляду вищим керівним органом політичної партії та територіальною виборчою комісією питання про її відкликання, як депутата за народною ініціативою, з незалежних від неї підстав, а відтак гарантовані законом права позивачки у наданні пояснень щодо суті питань стосовно її діяльності, у поданні відповідних заяв на засіданні ради та у зверненні до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про її відкликання в межах даних спірних правовідносин є порушеними.

Суд наголошує, що при прийнятті рішень, орган, який його приймає, зобов`язаний застосувати принцип гласності прийняття рішень, особливо, якщо таке рішення матиме чи може мати несприятливі наслідки для особи чи осіб.

Право бути вислуханим є одним із фундаментальних принципів справедливої процедури й означає забезпечення особі можливості надавати органу, уповноваженому приймати рішення, факти й аргументи у справі. Право бути вислуханим має бути забезпечене насамперед у справах, де передбачається прийняття «несприятливих» адміністративних актів, тобто таких, які негативно впливають на права, свободи та законні інтереси відповідної особи.

Крім того, рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» № 06-11-458 від 26.10.2023 про відкликання депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою прийнято за результатами розгляду протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 23.09.2023 року, за яким голова фракції ВО «Батьківщина» Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської області Демидов М.Г. повідомив щодо невідповідності практичної діяльності депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», затвердженої конференцією № 23 Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 19.09.2020, від якої її обрано депутатом, що відповідає ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та є підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. ( а.с. 66 зв.)

Натомість, у відзиві на позов відповідач-1 вказує, що за результатом розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки ОСОБА_1 були виявлені та досліджені факти, з яких вбачається наявність законних підстав для відкликання даного депутата.

При цьому, стороною політичної партії ВО «Батьківщина» не надано суду пояснень, які факти були виявлені та досліджені Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина», щодо невідповідності практичної діяльності депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльського р-ну Одеської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Одеської обласної організації ВО «Батьківщина», затвердженої конференцією № 23 Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» від 19.09.2020 р.

Натомість, позивачка в якості одного з доводів щодо протиправності рішення про її відкликання, як депутатів за народною ініціативою, покликається на відсутність доказів порушення нею ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Таким чином, суд вважає, що прийняте рішення не відповідає вимогам до обґрунтованості та вмотивованості, наведення конкретних підстав прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Вирішуючи питання щодо змісту рішення, яке було прийнято конференцією Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» згідно протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 23.09.2023 року, то судом встановлено наступне.

Як вбачається з вказаного протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», то з першого питання порядку денного слухали голову фракції БО «Батьківщина» Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_2 щодо невідповідності практичної діяльності депутатки Вилківської міської ради Ізмаїльськ району Одеської області ОСОБА_1 основним принципам положенням передвиборної програми Одеської обласної організації Всеукраїнськ об`єднання «Батьківщина», затвердженої конференцією № 23 Одеської обласної органі ВО «Батьківщина» від 19.09.2020 р. від якої її обрано депутатом. За результатми одностайного голосування прийнято рішення "Відкликати депутатку Вилківської міської ради Ізмаїльського Одеської області ОСОБА_1 за народною ініціативою". ( а.с. 66 зв.)

Відтак, судом встановлено, що доповідач, голова фракції ВО «Батьківщина» Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області Демидов М.Г., запропонував поставити на голосування внесення пропозиції щодо відкликання позивача через невідповідність його практичної діяльності основним принципам і положенням передвиборчої програми Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», затвердженої конференцією №23 Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 19.09.2020, проте за результатами голосування було прийнято рішення, яким відкликати позивачку, обраної від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» за народною ініціативою.

Враховуючи, що рішення Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» приймаються в формі протоколу, то вказаний протокол ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 23.09.2023 року є рішенням, яким в порушення ст. 37 Закону № 93-IV, Одеською обласною організацією ВО «Батьківщина» вирішено відкликати депутата місцевої ради за народною ініціативою замість рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яке в подальшому має розглядатись вищим керівним органом політичної партії.

При цьому, суд не погоджується з доводами позивачки щодо відсутності у Одеської обласної організації ВО «Батьківщина» повноважень вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскільки вказані повноваження передбачені частиною 9 ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», зокрема рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Тобто, статутом політичної партії визначається порядок прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а не повноваження місцевої організації політичної партії з означеного питання.

Надання законом вищому керівному органу політичної партії (виборчого блоку політичних партій) права припинення повноважень депутата місцевої ради означає делегування йому (вищому керівному органу партії) владної управлінської функції.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу, що порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування лише у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення. Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним), або допущене порушення не вплинуло на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі). Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires actionact). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність. Суд наголошує, що, у відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: «протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків» і, на противагу йому, принцип «формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення». Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття (постанови Верховного Суду від 23.04.2020 у справі № 813/1790/18 та від 22.05.2020 у справі № 825/2328/16).

З огляду на викладене, суд не може погодитися з позицією представника політичної партії ВО «Батьківщина», що вирішуючи питання про відкликання депутатки Вилківської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою за результатами розгляду протоколу ІІІ етапу ХХІІІ конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 23.09.2023 року відповідач-1 діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи, що в межах даних спірних правовідносин рішення Політичної ради політичної партії ВОБатьківщина № 06-11-458 від 26 жовтня 2023 року про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, ОСОБА_1 прийняте з порушенням процедури, визначеної Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», які суттєво порушують права позивачки, тому суд дійшов висновку щодо його протиправності та скасування.

Щодо протиправної бездіяльності Вилківської міської територіальної виборчої комісії в частині не повідомлення позивачки про одержання повідомлення про проведення конференції Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, на якій було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 , то суд вказує про таке.

На обґрунтування вказаної вимоги, представник позивача у позові вказує, що позивач звернулась із запитом до Вилківської міської ради від 06.10.2023 р., в якому просила повідомити чи отримувала Вилківська міська рада Повідомлення про відкликання його, як депутата, за народною ініціативою Одеською обласною організацію Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», /запит додається). 06.10.2023р. за вих. № 2907/ 01-26 була отримана відповідь від Вилківської міської ради від про те, що Повідомлення від Вилківської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області про відкликання позивача, як депутата, за народною ініціативою Одеською обласною організацію Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» надійшло 06.10.2023 р. (копії додаються). ( а.с. 6-7)

За положеннями частини 4 ст. 161 КАС України позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Проте, суд зауважує, що позивачем не виконаний обов`язок щодо надання доказів на підтвердження обставин, з яким він пов`язує оскаржувану бездіяльність Вилківської міської територіальної виборчої комісії.

При цьому, Вилківська міська ТВК також не надала ні пояснень, ні доказів на підтвердження або спростування оскаржуваної бездіяльності.

Таким чином, суд позбавлений можливості надати правову оцінку оскаржуваної бездіяльності Вилківської міської ТВК, а тому позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.

Щодо оскаржуваної постанови Вилківської міської ТВК № 58 від 01.11.2023 року« Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина, то Вилківська міська ТВК постановила позбавити ОСОБА_1 депутатського мандата Вилківської міської ради, за народною ініціативою, у зв`язку з її відкликанням за народною ініціативою відповідно до п. 3 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, пп. 5.2.3 п.5.2. Статуту політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина. ( а.с. 20).

Відповідно до частини дев`ятої статті 41 Закону №93-IV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Оскільки підставою прийняття даної постанови Вилківської міської ТВК є рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» № 06-11-458 від 26 жовтня 2023 року, яке визнане судом протиправним та скасовано, то з метою ефективного захисту порушених прав позивача, суд дійшов висновку, що про визнання протиправною та скасування постанови Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області № 58 від 01.11.2023 року.

Щодо інших доводів позивачки стосовно протиправності вказаної постанови Вилківської міської ТВК, то вони не впливають на даний висновок суду.

У контексті оцінки інших доводів сторін звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

VII. Висновок суду.

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

VIIІ. Розподіл судових витрат.

Частиною третьою статті 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як встановлено судом, позивачем заявлено чотири вимоги немайнового характеру, за які сплачено судовий збір в сумі 3436,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією від 24.11.2023 року. ( а.с.19).

Враховуючи, що за результатами розгляду справи судом закрито провадження у справі в частині однієї з позовних вимог, а відносно інших вимог позов задоволено частково, тому суд дійшов висновку, що сплачений судовий збір у сумі 1 717,76 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» та Вилківської міської територіальної виборчої комісії порівну.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, -

вирішив:

Позовну заяву депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 (вул. Української Армії, буд. 8 в, м. Вилкове, Ізмаїльський р-н, Одеська обл., 68355, РНОКПП: НОМЕР_3 ) до Політичної ради політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА (вул. Турівська, буд. 15., м. Київ, 04080, ЄДРПОУ 20069956 ), Вилківської міської територіальної виборчої комісії (вул. Різдвяна, буд.11, м. Вилкове, Ізмаїльський р-н., Одеська обл., 68355) про визнання протиправними та скасування рішень, визнання протиправною бездіяльність задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» № 06-11-458 від 26 жовтня 2023року про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області , обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020року , шляхом висування від Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина , ОСОБА_1 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області № 58 від 01 листопада 2023року « Про відкликання за народною ініціативою депутата Вилківської міської ради VIII , ОСОБА_1 , кандидата Одеської обласної організації « Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина»,. відповідно до п.3ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», пп 5.2.3 п.5.2. Статуту політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина».

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на користь депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 858,88 (вісімсот п`ятдесят вісім грн. 88 коп.) гривень.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вилківської міської територіальної виборчої комісії на користь депутата Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 858,88 (вісімсот п`ятдесят вісім грн. 88 коп.) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

СуддяВ.А. Дубровна

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118396828
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —420/33162/23

Постанова від 25.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні