ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.04.2024м. ДніпроСправа № 904/6478/23
за позовом Позивача-1: Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради, м. Дніпро
Позивача-2: Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради, м. Дніпро
про стягнення заборгованості, розірвання договору, усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном
Суддя Ніколенко М.О.
Без участі представників сторін.
РУХ СПРАВИ.
Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради та Комунальне підприємство "Міські активи" Дніпровської міської ради звернулись до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" про:
- стягнення з відповідача на користь Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради суми основного боргу у розмірі 123 626,71 грн., пені у розмірі 11 936,03 грн., 3% річних у розмірі 7 082,29 грн.;
- стягнення з відповідача на користь Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради суми основного боргу у розмірі 63 007,51 грн., пені у розмірі 11 389,74 грн., 3% річних у розмірі 1 292,30 грн.;
- розірвання договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра;
- усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку.
Ухвалою суду від 18.12.2023 позовну заяву Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради та Комунального підприємства " Міські активи" Дніпровської міської ради № 6/6-5173 від 28.11.2023 залишено без руху.
Ухвалою суду від 29.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧІВ.
Позивачі зазначили, що між Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради (правонаступником якого, відповідно до рішення Дніпровської міської ради № 84/16 від 23.02.2022, є Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради) (надалі - орендодавець) та Комунальним підприємством "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" (надалі - орендар) було укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 (надалі - договір).
За твердженням позивачів, вказаний договір був погоджений із балансоутримувачем об`єкта оренди - Комунальним підприємством "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради.
Згідно з п. 10.1 договору, цей договір діє з 15.03.2021 до 13.03.2024 включно.
Відповідно до пункту 1.1 договору, з метою ефективного використання комунального майна орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування комунальне нерухоме майно нежитлові вбудовані приміщення № 1 (надалі - об`єкт оренди) загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. а, розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106а (літ А-12), на першому поверсі 12-поверхового будинку, вартість яких згідно з незалежною оцінкою від 24.02.2021 становить 1 447 281 грн. без ПДВ, що перебувають на балансі Комунального підприємства "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради (надалі - балансоутримувач), для використання під розміщення комунального підприємства Дніпропетровської обласної ради.
Позивачі зазначили, що на підставі рішення Дніпровської міської ради "Про передачу з балансу на баланс об`єктів нерухомого майна" від 19.06.2018 № 566 спірний об`єкт нерухомого майна був переданий з балансу Комунального підприємства "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради на баланс Комунального підприємства "Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю" Дніпропетровської міської ради (в подальшому перейменоване на Комунальне підприємство "Міські активи" Дніпровської міської ради).
Позивачі вказали, що орендодавець виконав умови договору, за актом приймання-передачі об`єкта оренди від 15.03.2021 передав відповідачу в оренду нерухоме майно.
Згідно з пунктом 3.1 договору, розрахунок орендної плати здійснюється за Методикою розрахунку і порядку використання плати за оренду комунального нерухомого майна, затвердженою міською радою.
Відповідно до п. 3.2 договору, розмір орендної плати відповідно договору оренди від 25.07.2017 № 217-ДРА/17, становить 6 094,98 грн. без ПДВ/базова за лютий місяць 2021 рік.
Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється згідно з чинним законодавством та в повному обсязі спрямовується орендарем на рахунок балансоутримувача.
Орендна плата за перший місяць оренди визначається шляхом коригування розміру орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за період з першого числа наступного за базовим місяця до останнього числа першого місяця оренди починаючи з березня місяця 2021 року.
Пунктом 3.4 договору передбачено, що орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць з урахуванням індексу інфляції за поточний місяць.
Пунктом 3.3 договору сторони визначили, що за користування об`єктом оренди орендар сплачує орендну плату, яку спрямовує:
- 70% від загальної суми орендної плати у розмірі 4 266,49 грн. до загального фонду міського бюджету;
- 30% від загальної суми орендної плати у розмірі 1 828,49 грн. на рахунок балансоутримувача об`єкта оренди.
За розрахунком позивачів, з період з 01.01.2022 по 31.10.2023 орендар зобов`язаний сплатити до бюджету орендну плату в загальному розмірі 123 635,78 грн. (без ПДВ).
За період з 01.08.2022 по 31.10.2023 орендар зобов`язаний сплатити балансоутримувачу орендну плату в загальному розмірі 63 007,51 грн. (з ПДВ).
Згідно з п. 3.5 договору, орендна плата сплачується орендарем щомісяця у термін не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним і не залежить від наслідків господарської діяльності орендаря.
З урахуванням положень п. 3.5 договору, позивачі наполягають на тому, що строк виконання відповідачем зобов`язань зі сплати орендних платежів за вищевказані періоди є таким, що настав.
Однак, відповідач, за твердженням позивачів, порушив свої зобов`язання за договором і не сплатив орендні платежі у встановлені строки.
За таких обставин, за розрахунком позивачів, у Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" утворилась заборгованість перед:
- Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради зі сплати суми основного боргу у розмірі 123 626,71 грн. (з урахуванням наявної переплати 09,07 грн., що утворилась за попередні розрахункові періоди);
- Комунальним підприємством "Міські активи" Дніпровської міської ради зі сплати суми основного боргу у розмірі 63 007,51 грн.
За порушення відповідачем строків виконання грошових зобов`язань, позивачем-1 було нараховано до сплати пеню у розмірі 11 936,03 грн. та 3% річних у розмірі 7 082,29 грн.; позивачем-2 було нараховано до сплати пеню у розмірі 11389,74 грн. та 3% річних у розмірі 1292,30 грн.
Посилаючись на факт невиконання орендарем своїх зобов`язань зі сплати орендної плати, позивач-1 заявив вимоги про розірвання договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра, та усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.
Відповідач відзиву на позов не надав.
ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Предметом цього судового розгляду є вимоги позивачів про:
- стягнення з відповідача на користь Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради суми основного боргу у розмірі 123 626,71 грн., пені у розмірі 11 936,03 грн., 3% річних у розмірі 7 082,29 грн.;
- стягнення з відповідача на користь Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради суми основного боргу у розмірі 63 007,51 грн., пені у розмірі 11 389,74 грн., 3% річних у розмірі 1 292,30 грн.;
- розірвання договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра;
- усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку.
Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами, які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами (в які строки і якому розмірі орендна плата мала бути сплачена), чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи були орендні платежі сплачені відповідачем у повному обсязі), які саме зобов`язання порушені боржником, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржником.
Також необхідно встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує можливість розірвання договору в судовому порядку, наявність істотних порушень орендарем умов договору оренди.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.
Між Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради (правонаступником якого, відповідно до рішення Дніпровської міської ради № 84/16 від 23.02.2022, є Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради) (надалі - орендодавець) та Комунальним підприємством "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" (надалі - орендар) було укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 (надалі - договір).
Вказаний договір був погоджений із балансоутримувачем об`єкта оренди - Комунальним підприємством "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради.
Згідно з п. 10.1 договору, цей договір діє з 15.03.2021 до 13.03.2024 включно.
Відповідно до пункту 1.1 договору, з метою ефективного використання комунального майна орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування комунальне нерухоме майно нежитлові вбудовані приміщення № 1 (надалі - об`єкт оренди) загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. а, розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106а (літ А-12), на першому поверсі 12-поверхового будинку, вартість яких згідно з незалежною оцінкою від 24.02.2021 становить 1 447 281 грн. без ПДВ, що перебувають на балансі Комунального підприємства "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради (надалі - балансоутримувач), для використання під розміщення комунального підприємства Дніпропетровської обласної ради.
На підставі рішення Дніпровської міської ради "Про передачу з балансу на баланс об`єктів нерухомого майна" від 19.06.2018 № 566 спірний об`єкт нерухомого майна був переданий з балансу Комунального підприємства "Спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця" Дніпропетровської міської ради на баланс Комунального підприємства "Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю" Дніпропетровської міської ради (в подальшому перейменоване на Комунальне підприємство "Міські активи" Дніпровської міської ради).
Статтею 193 ГК України визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону та інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Приписи частини 7 статті 193 Господарського кодексу України та статті 525 Цивільного кодексу України встановлюють загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами статті 629 Цивільного кодексу України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.
Згідно з положеннями статті 202 Господарського кодексу України та статті 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Орендодавець виконав умови договору, за актом приймання-передачі об`єкта оренди від 15.03.2021 передав відповідачу в оренду нерухоме майно.
Згідно з пунктом 3.1 договору, розрахунок орендної плати здійснюється за Методикою розрахунку і порядку використання плати за оренду комунального нерухомого майна, затвердженою міською радою.
Відповідно до п. 3.2 договору, розмір орендної плати відповідно договору оренди від 25.07.2017 № 217-ДРА/17, становить 6 094,98 грн. без ПДВ/базова за лютий місяць 2021 рік.
Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється згідно з чинним законодавством та в повному обсязі спрямовується орендарем на рахунок балансоутримувача.
Орендна плата за перший місяць оренди визначається шляхом коригування розміру орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за період з першого числа наступного за базовим місяця до останнього числа першого місяця оренди починаючи з березня місяця 2021 року.
Пунктом 3.4 договору передбачено, що орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць з урахуванням індексу інфляції за поточний місяць.
Пунктом 3.3 договору сторони визначили, що за користування об`єктом оренди орендар сплачує орендну плату, яку спрямовує:
- 70% від загальної суми орендної плати у розмірі 4 266,49 грн. до загального фонду міського бюджету;
- 30% від загальної суми орендної плати у розмірі 1 828,49 грн. на рахунок балансоутримувача об`єкта оренди.
За період з 01.01.2022 по 31.10.2023 орендар зобов`язаний сплатити до бюджету орендну плату в загальному розмірі 123 635,78 грн. (без ПДВ).
За період з 01.08.2022 по 31.10.2023 орендар зобов`язаний сплатити балансоутримувачу орендну плату в загальному розмірі 63 007,51 грн. (з ПДВ).
Згідно з п. 3.5 договору, орендна плата сплачується орендарем щомісяця у термін не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним і не залежить від наслідків господарської діяльності орендаря.
З урахуванням положень п. 3.5 договору, строк виконання відповідачем зобов`язань зі сплати орендних платежів за вищевказані періоди є таким, що настав.
Однак, відповідач порушив свої зобов`язання за договором і не сплатив орендні платежі у встановлені строки.
За таких обставин, у Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" утворилась заборгованість перед:
- Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради зі сплати суми основного боргу у розмірі 123 626,71 грн. (з урахуванням наявної переплати 09,07 грн., що утворилась за попередні розрахункові періоди);
- Комунальним підприємством "Міські активи" Дніпровської міської ради зі сплати суми основного боргу у розмірі 63 007,51 грн.
А отже, позовні вимоги про стягнення на користь Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради та Комунального підприємство "Міські активи" Дніпровської міської ради сум основного боргу у розмірах 123 626,71 грн. та 63 007,51 грн. відповідно є обґрунтованими.
Відповідно до п. 9.2 договору, за несвоєчасну сплату суми орендної плати орендар зобов`язаний сплатити пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу за весь період існуючої заборгованості у співвідношенні, визначеному у п. 3.3. цього договору.
Відповідно до положень ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Згідно з ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання. У разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність.
Відповідно до ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
У сфері господарювання, згідно з ч. 2 ст. 217 та ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України, застосовуються господарські санкції, зокрема, штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно ст. 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
На підставі пункту 9.2 договору позивач-1 нарахував пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ на суму основного боргу, що у творилась у період з листопада 2022 року по жовтень 2023 року, за загальний період з 16.12.2022 по 30.11.2023 у загальному розмірі 11 936,03 грн.
Розрахунок пені, наданий позивачем-1, не відповідає чинному законодавству України. Так, позивачем-1 не було дотримано вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України, якою встановлено, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Також наданий розрахунок містить арифметичні помилки. А саме позивачем-1 при нарахуванні пені було неправильно розраховано кількість днів прострочення.
За розрахунком суду:
- пеня на суму боргу 5 767,77 грн. (листопад 2022) за період з 16.12.2022 по 15.06.2023 становить 1 437,99 грн.;
- пеня на суму боргу 5 808,15 грн. (грудень 2022) за період з 17.01.2023 по 15.07.2023 становить 1 432,15 грн.;
- пеня на суму боргу 5 854,61 грн. (січень 2023) за період з 16.02.2023 по 15.08.2023 становить 1 433,34 грн.;
- пеня на суму боргу 5 895,59 грн. (лютий 2023) за період з 16.03.2023 по 15.09.2023 становить 1 436,91 грн.;
- пеня на суму боргу 5 984,03 грн. (березень 2023) за період з 18.04.2023 по 15.10.2023 становить 1 384,69 грн.;
- пеня на суму боргу 5 996 грн. (квітень 2023) за період з 16.05.2023 по 15.11.2023 становить 1 334,89 грн.;
- пеня на суму боргу 6 025,98 грн. (травень 2023) за період з 16.06.2023 по 30.11.2023 становить 1 164,91 грн.;
- пеня на суму боргу 6 074,18 грн. (червень 2023) за період з 18.07.2023 по 30.11.2023 становить 907,97 грн.;
- пеня на суму боргу 6 037,74 грн. (липень 2023) за період з 16.08.2023 по 30.11.2023 становить 681,52 грн.;
- пеня на суму боргу 5 953,21 грн. (серпень 2023) за період з 16.09.2023 по 30.11.2023 становить 450,16 грн.;
- пеня на суму боргу 5 982,98 грн. (вересень 2023) за період з 17.10.2023 по 30.11.2023 становить 249,15 грн.;
- пеня на суму боргу 6 030,84 грн. (жовтень 2023) за період з 16.11.2023 по 30.11.2023 становить 79,31 грн.
Всього: 11 992,99 грн., тобто суму в більшому розмірі, ніж заявлено позивачем до стягнення.
Частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Тому, вимоги позивача-1 про стягнення пені слід задовольнити в заявленому розмірі - 11 936,03 грн.
На підставі пункту 9.2 договору позивач-2 нарахував пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ на суму основного боргу, що у творилась у період з серпня 2022 року по жовтень 2023 року, за загальний період з 16.09.2022 по 30.11.2023 у загальному розмірі 11 389,74 грн.
Розрахунок пені, наданий позивачем-2, не відповідає чинному законодавству України. Так, позивачем-2 не було дотримано вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України, якою встановлено, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Також перевіривши розрахунок, доданий до позову, суд встановив, що позивачем-2 при здійсненні нарахування пені не було враховано вимоги ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України, відповідно до яких нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Так, зобов`язання зі сплати орендної плати за договором мало бути виконане орендарем до 15 числа місяця, наступного за звітним.
Згідно з ч. 3 ст. 254 Цивільного кодексу України, строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку.
Отже, строк нарахування пені за зобов`язанням, що має бути виконане 15 числа місяця, припиняється через шість місяців 15 числа шостого місяця. (Крім випадків, коли останній день оплати (15 число місяця, наступного за звітним) припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день та переноситься перший за ним робочий день).
Також розрахунок пені, виконаний позивачем-2, містить арифметичні помилки.
Судом було зроблено перерахунок пені. При цьому, частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Тому, при здійсненні розрахунку, судом не було збільшено визначені позивачем періоди нарахування пені.
За розрахунком суду:
- пеня на суму боргу 3 916,99 грн. (серпень 2022) за період з 16.09.2022 по 15.03.2023 становить 971,20 грн.;
- пеня на суму боргу 3 991,42 грн. (вересень 2022) за період з 18.10.2022 по 16.04.2023 становить 989,65 грн.;
- пеня на суму боргу 4 091,20 грн. (жовтень 2022) за період з 16.11.2022 по 15.05.2023 становить 1 014,39 грн.;
- пеня на суму боргу 4 119,83 грн. (листопад 2022) за період з 16.12.2022 по 15.06.2023 становить 1 027,14 грн.;
- пеня на суму боргу 4 148,67 грн. (грудень 2022) за період з 17.01.2023 по 16.07.2023 становить 1 028,64 грн.;
- пеня на суму боргу 4 181,87 грн. (січень 2023) за період з 16.02.2023 по 15.08.2023 становить 1 023,81 грн.;
- пеня на суму боргу 4 211,14 грн. (лютий 2023) за період з 16.03.2023 по 15.09.2023 становить 1 026,36 грн.;
- пеня на суму боргу 4 274,30 грн. (березень 2023) за період з 18.04.2023 по 16.10.2023 становить 993,75 грн.;
- пеня на суму боргу 4 282,85 грн. (квітень 2023) за період з 16.05.2023 по 15.11.2023 становить 951,59 грн.;
- пеня на суму боргу 4 304,27 грн. (травень 2023) за період з 16.06.2023 по 30.11.2023 становить 832,08 грн.;
- пеня на суму боргу 4 338,70 грн. (червень 2023) за період з 18.07.2023 по 30.11.2023 становить 648,55 грн.;
- пеня на суму боргу 4 312,67 грн. (липень 2023) за період з 16.08.2023 по 30.11.2023 становить 486,80 грн.;
- пеня на суму боргу 4 252,30 грн. (серпень 2023) за період з 16.09.2023 по 30.11.2023 становить 321,54 грн.;
- пеня на суму боргу 4 273,55 грн. (вересень 2023) за період з 17.10.2023 по 30.11.2023 становить 177,97 грн.;
- пеня на суму боргу 4 307,75 грн. (жовтень 2023) за період з 16.11.2023 по 30.11.2023 становить 56,65 грн.
Всього: 11 550,12 грн., тобто суму в більшому розмірі, ніж заявлено позивачем до стягнення.
Частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Тому, вимоги позивача-2 про стягнення пені слід задовольнити в заявленому розмірі - 11 389,74 грн.
Згідно ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошових зобов`язань на вимогу кредитора, зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 відсотка річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивач-1, на підставі ст. 625 ЦК України, на суму боргу 123 626,71 грн. нарахував до сплати 3% річних за період з 01.01.2022 по 28.11.2023 у розмірі 7 082,29 грн.
Слід звернути увагу, що сума боргу 123 626,71 грн. утворилась за загальний період користування об`єктом оренди з 01.01.2022 по 31.10.2023. При цьому, позивач-1 здійснює нарахування 3% річних на всю суму заборгованості разом, починаючи з 01.01.2022. Тобто, у період, коли більшої частини заборгованості у відповідача ще не існувало.
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з вимогами пункту 3 частини 3 статті 162 Господарського процесуального кодексу України, позовна заява повинна містити обґрунтований розрахунок сум, що стягуються чи оспорюються.
Відповідно до п. 5 ч. 3 ст. 2 ГПК України, однією з основних засад (принципів) господарського судочинства є диспозитивність.
Диспозитивність означає, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. (ч. 1 ст. 14 ГПК України).
Частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.
З аналізу змісту наведених статей вбачається, що нарахування сум штрафних санкцій, зокрема, визначення суми заборгованості та періодів нарахування є обов`язком особи, яка звертається до суду з вимогою про стягнення таких штрафних санкцій.
Суд зобов`язаний перевірити наданий розрахунок на предмет дотримання у такому розрахунку вимог чинного законодавства та правильності арифметичних розрахунків. Однак, суд не має права самостійно замість позивача складати розрахунок штрафних санкцій, зокрема, визначати розмір суми боргу, на яку мають бути нараховані штрафні санкції, період нарахування таких штрафних санкцій тощо.
Різниця між коригуванням наданого розрахунку та складанням судом власного розрахунку полягає в тому, що у першому випадку суми боргу, дати виникнення сум боргу/накладні, за якими виникла заборгованість, періоди нарахування штрафних санкцій за кожною сумою заборгованості (як у даному випадку, коли у відповідача із закінченням кожного розрахункового місяця виникало нове грошове зобов`язання з окремим строком виконання), розмір штрафних санкцій на кожну суму боргу тощо вже визначені позивачем. Суд коригує такі суми/дати не збільшуючи їх.
У даному випадку, зобов`язання відповідача зі сплати орендних платежів має різний строк виконання, а отже, і період прострочення відповідача для нарахування 3% річних за кожним розрахунковим місяцем не є тотожними.
А отже, для правильного нарахування 3% річних позивачем мали були визначені періоди прострочення за кожним новим зобов`язанням окремо.
Чітке виокремлення сум заборгованостей за розрахунковими місяцями, у які така заборгованість утворилась, періодів нарахування за кожним розрахунковим періодом є основоположними даними для розрахунків 3% річних. За відсутності сум заборгованості, на які здійснено нарахування 3% річних, та періоду нарахування перевірити правильність нарахованих позивачем сум 3% річних є неможливим.
За таких обставин, вимоги позивача про стягнення 3% річних у розмірі 7 082,29 грн. є необґрунтованими.
Позивач-2, на підставі ст. 625 ЦК України, нарахував до сплати 3% річних за загальний період з 16.09.2022 по 30.11.2023 у розмірі 1 292,30 грн.
Розрахунок 3% річних, наданий позивачем-2, не відповідає чинному законодавству України. Так, позивачем-2 не було дотримано вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України, якою встановлено, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
За розрахунком суду:
- 3% річних на суму боргу 3 916,99 грн. (серпень 2022) за період з 16.09.2022 по 30.11.2023 становить 141,98 грн.;
- 3% річних на суму боргу 3 991,42 грн. (вересень 2022) за період з 18.10.2022 по 30.11.2023 становить 134,78 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 091,20 грн. (жовтень 2022) за період з 16.11.2022 по 30.11.2023 становить 127,78 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 119,83 грн. (листопад 2022) за період з 16.12.2022 по 30.11.2023 становить 118,52 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 148,67 грн. (грудень 2022) за період з 17.01.2023 по 30.11.2023 становить 108,43 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 181,87 грн. (січень 2023) за період з 16.02.2023 по 30.11.2023 становить 98,99 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 211,14 грн. (лютий 2023) за період з 16.03.2023 по 30.11.2023 становить 216,33 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 274,30 грн. (березень 2023) за період з 18.04.2023 по 30.11.2023 становить 79,75 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 282,85 грн. (квітень 2023) за період з 16.05.2023 по 30.11.2023 становить 70,05 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 304,27 грн. (травень 2023) за період з 16.06.2023 по 30.11.2023 становить 59,43 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 338,70 грн. (червень 2023) за період з 18.07.2023 по 30.11.2023 становить 48,50 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 312,67 грн. (липень 2023) за період з 16.08.2023 по 30.11.2023 становить 37,93 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 252,30 грн. (серпень 2023) за період з 16.09.2023 по 30.11.2023 становить 26,56 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 273,55 грн. (вересень 2023) за період з 17.10.2023 по 30.11.2023 становить 15,93 грн.;
- 3% річних на суму боргу 4 307,75 грн. (жовтень 2023) за період з 16.11.2023 по 30.11.2023 становить 5,31 грн.
Всього: 1 290,27 грн.
За таких обставин, вимоги позивача-2 про стягнення з відповідача 3% річних є обґрунтованими у розмірі 1 290,27 грн.
Частиною 2 статті 24 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що договір оренди може бути достроково припинений за згодою сторін. Договір оренди може бути достроково припинений за рішенням суду та з інших підстав, передбачених цим Законом або договором.
Частиною 1 ст. 782 ЦК України встановлено, що наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за найм речі протягом трьох місяців підряд.
Аналогічні приписи містить п. 8.2 договору, відповідно до якого виступати з ініціативою про внесення змін до цього договору або його припинення у випадках погіршення стану орендованого майна, неналежного його використання, неналежного виконання та/або невиконання орендарем умов цього договору, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суд повинен з`ясувати не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у виді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати (наведена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 18.09.2013 у справі № 6-75цс13).
З аналізу змісту наведених норм чинного законодавства вбачається, що основною метою договору оренди та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. У разі систематичної (три та більше випадків) несплати орендної плати за користування нерухомим майном, тобто систематичне порушення договору оренди, може бути підставою для розірвання такого договору.
Систематична несплата орендної плати у повному обсязі протягом тривалого строку (майже 2-х років) є істотним порушенням умов договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 і є безумовною підставою для його розірвання. Оскільки орендодавець не отримав того, на що він розраховував при укладанні договору.
За таких обставин, вимога позивача-1 про розірвання договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21- є обґрунтованою.
Згідно з ч. 1 ст. 785 ЦК України, у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Частиною 1 ст. 25 статті 24 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» встановлено, що у разі припинення договору оренди орендар зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дати припинення договору повернути орендоване майно в порядку, визначеному договором оренди.
Пунктом 2.4 договору визначено, що з дати припинення цього договору об`єкт оренди повертається протягом 5 календарних днів.
Відповідно до п. 2.5 договору, орендар зобов`язаний повернути об`єкт оренди за актом приймання - передачі об`єкта оренди, підписаним балансоутримувачем, орендодавцем та орендарем. Майно вважається поверненим з моменту підписання сторонами акта приймання - передачі об`єкта оренди.
У зв`язку з розірванням договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 у судовому порядку, вимога позивача-1 про усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку - є обґрунтованою.
ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Обставини, на які посилаються позивачі, доводяться договором оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 з додатками (т. 1 а.с. 19 - 22), актом приймання - передачі (т. 1 а.с. 23), рішеннями Дніпровської міської ради (т. 1 а.с. 58 - 81, 86 - 96).
ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що вимоги позивача-1 слід задовольнити у частині:
- стягнення з відповідача на користь Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради суми основного боргу у розмірі 123 626,71 грн., пені у розмірі 11 936,03 грн.;
- розірвання договору оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра;
- усунення перешкод в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку.
У задоволенні вимог позивача-1 про стягнення 3% річних у розмірі 7 082,29 грн. слід відмовити.
Вимоги позивача-2 слід задовольнити у частині стягнення з відповідача суми основного боргу у розмірі 63 007,51 грн., пені у розмірі 11 389,74 грн. та 3% річних у розмірі 1 290,27 грн.;
У задоволенні вимог позивача-2 про стягнення 3% річних у розмірі 2,03 грн. слід відмовити.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору, понесені позивачами, слід розподілити пропорційно задоволених позовних вимог.
Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Департамента адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради задовольнити частково.
Стягнути з Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" (місцезнаходження: 49004, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 106А; ідентифікаційний код: 40725107) на користь Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради (місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, просп. Д. Яворницького, 75; ідентифікаційний код: 40392181) суму основного боргу у розмірі 123 626,71 грн., пеню у розмірі 11 936,03 грн. та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 550,74 грн.
Відмовити у задоволенні вимог позивача-1 про стягнення 3% річних у розмірі 7 082,29 грн.
Розірвати договір оренди від 15.03.2021 № 183-ДРА/21 нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра.
Усунути перешкоди в користуванні комунальним нерухомим майном, а саме: нежитловим вбудованим приміщенням № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку, шляхом виселення Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" (місцезнаходження: 49004, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 106А; ідентифікаційний код: 40725107) з нежитлового вбудованого приміщення № 1 - загальною площею 173,2 кв.м., ґанок літ. А, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 106А (літ. А-12), на першому поверсі 12-ти поверхового будинку.
Позовні вимоги Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради задовольнити частково.
Стягнути з Комунального підприємства "Центр екологічного моніторингу" Дніпропетровської обласної ради" (місцезнаходження: 49004, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 106А; ідентифікаційний код: 40725107) на користь Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради (місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Мечникова, буд. 6; ідентифікаційний код: 03341763) суму основного боргу у розмірі 63 007,51 грн., пеню у розмірі 11 389,74 грн., 3% річних у розмірі 1 290,27 грн. та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 683,93 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Відмовити у задоволенні вимог Комунального підприємства "Міські активи" Дніпровської міської ради про стягнення 3% річних у розмірі 2,03 грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 16.04.2024.
Суддя М.О. Ніколенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118416592 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні