ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
25.03.2024Справа № 910/16043/23
Господарський суд міста Києва у складі головуючої судді Літвінової М.Є.
за участю секретаря судового засідання: Лобок К.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м.Рівне "Промінь" (33016, місто Рівне, вулиця А.Мельника, будинок 10)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації (33027, Рівненська обл., місто Рівне, вулиця І. Вишенського, будинок 4 А)
про стягнення 262 019,37 грн
Представники учасників справи:
від позивача: Крючкова О.Б.
від відповідача: Хитрова Л.В.
від третьої особи: не з`явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
16.10.2023 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне "Промінь" (далі-позивач) звернулося Господарського суду міста Києва з позовом Акціонерного товариства "Комерційний банк "Приватбанк" (далі - відповідач) про стягнення 262 019 37 грн.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.10.2023 матеріали справи № 910/16043/23 передані на розгляд судді Літвіновій М.Є.
16.10.2023 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшла заява про долучення доказів направлення копії позовної заяви з додатками Департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.10.2023 відкрито провадження у справі № 910/16043/23, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, у порядку ст. 50 ГПК України залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації, підготовче засідання призначено на 27.11.2023 (з урахуванням ухвали Господарського суду міста Києва від 27.10.2023 про вправлення описки у даті підготовчого засідання).
09.11.2023 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в режимі відеоконференції.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.11.2023 задоволено заяву представника Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне "Промінь" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
17.11.2023 через відділ діловодства суд від третьої особи надійшли письмові пояснення у справі.
23.11.2023 через відділ діловодства суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
Представник третьої особи в підготовче засідання 27.11.2023 не з`явився, проте 17.11.2023 через відділ діловодства суд від Департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації надійшло клопотання про розгляд справи без участі його повноважного представника.
Судом у підготовчому засіданні 27.11.2023 без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про задоволення усного клопотання представника позивача про відкладення підготовчого засідання на 06.12.2023.
29.11.2023 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в режимі відеоконференції.
29.11.2023 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.
29.11.2023 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшло клопотання про доручення доказів.
Представник третьої особи в підготовче засідання 06.12.2023 не з`явився.
Судом у підготовчому засіданні 06.12.2023 без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про задоволення усного клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання та відкладено підготовче засідання на 18.12.2023.
Представник третьої особи в підготовче засідання 18.12.2023 не з`явився.
Представник позивача у підготовчому засіданні 18.12.2023 повідомив суд, що має намір подати до суду письмові пояснення.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.12.2023 підготовче засідання відкладено на 22.01.2024.
18.12.2023 через відділ діловодства суду від представника відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив на позовну.
02.01.2024 через відділ діловодства суду від третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи без участі її повноважного представника.
18.01.2024 через відділ діловодства суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі.
Представник позивача у підготовче засіданні 22.01.2024 не з`явився, проте 22.01.2024 через відділ діловодства суду від останнього надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Представник третьої особи в підготовче засідання 22.01.2024 не з`явився.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.01.2024 підготовче засідання відкладено на 05.02.2024.
Представник третьої особи в підготовче засідання 05.02.2024 не з`явився.
Ухвалою Господарського суду міста Києві від 05.02.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №910/16043/23 до судового розгляду по суті на 28.02.2024.
19.02.2024 через відділ діловодства суду від третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи без участі її повноважного представника.
Представник третьої особи у судове засідання 28.02.2024 не з`явився.
У судовому засіданні 28.02.2024 оголошувалася перерва до 25.03.2024.
01.03.2024 через відділ діловодства суду від третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи без участі її повноважного представника.
Представник третьої особи у судове засідання 25.03.2024 не з`явився.
Представник позивача у судовому засіданні 25.03.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні 25.03.2024 проти позову заперечував та просив у його задоволенні відмовити повністю.
У судовому засіданні 25.03.2024 відповідно до ст. 240 ГПК України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
02.09.2020 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне «Промінь» на підставі Заяв № 37198085-ТК-1, № 37198085-ТК-2 і № 37198085-ТК-3 приєдналося до розділів «Умови та Правила надання кредиту «Теплі кредити для ОСББ» та «Загальні положення» Умов та Правил надання банківських послуг АТ КБ «ПриватБанк», розміщених в мережі інтернет за адресою https://privatbank.ua/terms, у редакції, затвердженій Протоколом уповноваженого Колегіального органу Банку № 9 від 23.01.2020, чинній на дату підписання Заяв, які разом становлять кредитний договір.
Так, згідно з п. 1.1 Заяви про приєднання до Умов та Правил надання кредиту «Теплі кредити для ОСББ» № 37198085-ТК-1 від 02.09.2020 Банк за наявності вільних грошових коштів зобов`язується надати Клієнту строковий кредит у розмірі та на умовах, що зазначені нижче, в обмін на зобов`язання Клієнта повернути кредит, сплатити відсотки в обумовлені цим Договором терміни.
Відповідно до п. 1.2 Заяви № 37198085-ТК-1 мета кредиту: відповідно до підпункту 3 пункту 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо використання енергетичних ресурсів та енергозбереження, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2011 № 1056, та підпункту 20 пункту 2 Додатка 2 до Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010 - 2020 роки, затвердженої постановою КМУ від 01.03.2010 № 243, стимулювання ОСББ, ЖБК до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання енергоефективного обладнання та/або матеріалів, а саме:
- придбання обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів.
Розмір кредиту: 843 102, 27 грн. Строк кредиту: 84 місяців. Кінцева дата повернення кредиту 01.09.2027 року. Відсоткова ставка за користування кредитом 15,5% річних від суми кредиту (п.п. 1.3, 1.4, 1.8 Заяви № 37198085-ТК-1).
Згідно з п. 1.1 Заяви про приєднання до Умов та Правил надання кредиту «Теплі кредити для ОСББ» № 37198085-ТК-2 від 02.09.2020 Банк за наявності вільних грошових коштів зобов`язується надати Клієнту строковий кредит у розмірі та на умовах, що зазначені нижче, в обмін на зобов`язання Клієнта повернути кредит, сплатити відсотки в обумовлені цим Договором терміни.
Відповідно до п. 1.2 Заяви № 37198085-ТК-2 мета кредиту: мета кредиту: відповідно до підпункту 3 пункту 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо використання енергетичних ресурсів та енергозбереження, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2011 № 1056, та підпункту 20 пункту 2 Додатка 2 до Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010 - 2020 роки, затвердженої постановою КМУ від 01.03.2010 № 243, стимулювання ОСББ, ЖБК до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання енергоефективного обладнання та/або матеріалів, а саме:
- придбання світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей у квартирах, для місць загального користування (під`їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
- придбання дверей для місць загального користування (під`їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них.
Розмір кредиту: 746 955, 00 грн. Строк кредиту: 84 місяців. Кінцева дата повернення кредиту 01.09.2027 року. Відсоткова ставка за користування кредитом 15,5% річних від суми кредиту (п.п. 1.3, 1.4, 1.8 Заяви № 37198085-ТК-2).
Згідно з п. 1.1 Заяви про приєднання до Умов та Правил надання кредиту «Теплі кредити для ОСББ» № 37198085-ТК-3 Банк за наявності вільних грошових коштів зобов`язується надати Клієнту строковий кредит у розмірі та на умовах, що зазначені нижче, в обмін на зобов`язання Клієнта повернути кредит, сплатити відсотки в обумовлені цим Договором терміни.
Відповідно до п. 1.2 Заяви № 37198085-ТК-3 мета кредиту: мета кредиту: відповідно до підпункту 3 пункту 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо використання енергетичних ресурсів та енергозбереження, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2011 № 1056, та підпункту 20 пункту 2 Додатка 2 до Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010 - 2020 роки, затвердженої постановою КМУ від 01.03.2010 № 243, стимулювання ОСББ, ЖБК до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання енергоефективного обладнання та/або матеріалів, а саме:
- придбання обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів.
Розмір кредиту: 908 894,73 грн. Строк кредиту: 84 місяців. Кінцева дата повернення кредиту 01.09.2027 року. Відсоткова ставка за користування кредитом 15,5% річних від суми кредиту (п.п. 1.3, 1.4, 1.8 Заяви № 37198085-ТК-3).
Отже, загальна сума кредиту, отриманого ОСББ «Промінь» в АТ КБ «ПриватБанк», склала 2 498 952,00 грн.
При цьому кредитування ОСББ «Промінь» було проведене в межах Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 01.03.2010 №243, яка передбачала відшкодування Держенергоефективності з коштів державного бюджету частини суми отриманого ОСББ кредиту.
Водночас, окрім Держаної програми, діяли також Обласна програма відшкодування відсотків за кредитами, залученими на впровадження енергозберігаючих заходів в житловому секторі, що є складовою Комплексної програми енергоефективності Рівненської області на 2018 - 2025 роки (далі - Обласна програма) та Програма термомодернізації багатоквартирних будинків міста Рівного на 2017- 2020 роки (далі - Міська програма).
Як зазначає позивач, маючи намір скористатися останніми в рамках отримання кредиту від АТ КБ «ПриватБанк», він одночасно з укладенням кредитних договорів № 37198085-ТК-1, № 37198085-ТК-2, № 37198085-ТК-3 02.09.2020 подав до Банку відповідні заяви про включення ОСББ «Промінь» до участі у названих Програмах, як те передбачено самими Програмами та Генеральними договорами про взаємодію, укладеними між Банком та Департаментом житлово - комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА у рамках Обласної програми, та між Банком й Управлінням економіки міста Виконавчого комітету Рівненської міської ради у рамках Міської програми.
У подальшому ОСББ «Промінь» отримало відшкодування з міського бюджету у розмірі 35% від вартості проекту на утеплення фасаду будинку, що склало 613 198,80 грн, та 25% від вартості проекту на придбання і встановлення вікон та дверей в місцях загального користування, що склало 186 738,75 грн. Так само позивачу було здійснене відшкодування й Державним агентством з енергоефективності та енергозбереження України за кредитними договорами № 37198085-ТК-2 і № 37198085-ТК-3 від 02.09.2020 у повному обсязі у сумах 324 551,95 грн і 394 871,51 грн відповідно. Наведені обставини підтверджуються листами - відповідями від 12.01.2024 №08-29 Департаменту економічного розвитку Рівненської міської ради та від 15.01.2024 № 20-1.1/7.1/09-24 Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України, а також копіями меморіальних ордерів, наявними у матеріалах справи.
Однак, відшкодування сплачених відсотків по кредитах у рамках Обласної програми на рахунки ОСББ «ПРОМІНЬ» не надходило, у зв`язку з чим позивач листом від 23.07.2021 № 23/07/21 звернувся до Департаменту житлово-комунального господарства, енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації щодо з`ясування причин невключення ОСББ «Промінь» до участі у вказаній Обласній програмі.
Листом від 28.07.2021 № 2501/01.2/2 Департамент житлово-комунального господарства, енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації повідомив, що ОСББ «Промінь» відсутнє у реєстрах, що надходили від банківських установ на адресу Департаменту. Крім того, на адресу Департаменту також не надходили заява на ім`я керівника Департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА (додаток № 1 до Генерального договору) та відповідні документи, які підтверджують повне виконання проекту з підвищення енергоефективності та термомодернізації ОСББ «Промінь». Враховуючи викладене, Департамент не володіє інформацією щодо причин не включення ОСББ «Промінь» кредитно-фінансовою установою, в якій оформлено кредит на реалізацію проекту з підвищення енергоефективності та термомодернізації, до зведених реєстрів позичальників (згідно із додатком 3 до Генерального договору).
У свою чергу Банк у відповідь на звернення позивача щодо роз`яснень причини не включення ОСББ «Промінь» до участі в Обласній програмі відшкодування відсотків за «теплими кредитами» (лист ОСББ «Промінь» від 26.04.2021) обмежився самою лише вказівкою на ненадання позивачем документів та повідомленням останнього про те, що компенсація за 2020 рік вже була (лист АТ КБ «ПриватБанк» вих. № 20.1.0.0.0/7-210511/4953 від 08.06.2021).
Звертаючись до господарського суду, позивач стверджує про неправомірність дій Банку по невключенню ОСББ «Промінь» до участі в Обласній програмі, оскільки ним у розпорядження Банку було надано повний пакет необхідних документів як безпосередньо при оформленні кредитів, так і у подальшому по мірі придбання матеріалів та виконання робіт. Зокрема, йдеться про заяви щодо включення ОСББ «Промінь» до Обласної програми від 02.09.2020, а також документи, що підтверджують за всіма кредитними договорами цільове використання коштів й факт впровадження енергоефективного обладнання та/або матеріалів, а саме: видаткова накладна № 33 від 09.11.2020, акт надання послуг № 2 від 12.11.2020, видаткова накладна № 16/11 від 16.11.2020, акт надання послуг № 18/1 від 18.11.2020. Така неправомірна поведінка відповідача мала своїм безпосереднім наслідком понесення позивачем реальних збитків, адже останній по дату подання даного позову фактично самостійно сплатив відсотки за кредитами у тій частині, котра підлягала відшкодуванню Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА згідно Обласної програми, у загальному розмірі 262 019,37 грн. Виходячи з наведеного, означена сума наразі й заявляється позивачем до відшкодування за рахунок відповідача у порядку ст. 22 ЦК України, ст. ст. 224, 225 ГК України.
У свою чергу Банк проти заявленого до нього позову заперечує, наполягаючи на недоведеності позивачем наявності усіх елементів складу цивільного правопорушення, які є необхідними для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків. Зокрема, протиправності дій Банку по невключенню позивача до участі в Обласній програмі, адже надані ОСББ «Промінь» документи на підтвердження цільового використання кредитних коштів й факту впровадження енергоефективного обладнання та/або матеріалів у повній мірі не відповідали переліку, визначеному пп. 4 п. 5 Порядку 1056 (у редакції, чинній на дату укладення кредитних договорів), а також п. 1.11 самих кредитних договорів. Так, видаткова накладна № 16/11 від 16.11.2020 стосувалася кредитного договору № 37198085-ТК-3, а акт наданих послуг № 18/1 від 18.11.2020 - кредитного договору № 37198085-ТК-1. Тоді як видаткової накладної до договору № 37198085-ТК-1 і, відповідно, акта виконаних робіт до договору № 37198085-ТК-3 позивачем Банку надано не було. Так само не було надано позивачем і доказів оплати отриманих послуг. Крім цього, відповідач акцентує увагу й на тому, що доказів будь-яких порушень Банком кредитних договорів, укладених з позивачем, останнім до матеріалів справи не надано. Натомість, стверджуване позивачем порушення Банком Генерального договору, укладеного з Департаментом житлово - комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА, виключає можливість пред`явлення ОСББ «Промінь» тих чи інших вимог до Банку, позаяк останнє стороною вказаного договору не є.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та безпосередньому їх дослідженні, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Приписами частин 1 - 3 ст. 22 ЦК України встановлено, що особа, якій завдано збитків у разі порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. При цьому збитки визначаються, як втрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила чи повинна зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально отримати при звичайних обставинах, якщо б його право не було порушено (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Згідно зі ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Виходячи зі змісту наведених норм, для застосування такого виду цивільно-правової відповідальності, як відшкодування збитків (шкоди), потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків та їх розміру; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками; 4) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
При цьому саме на позивача покладено обов`язок довести наявність збитків, протиправність (незаконність) поведінки їх заподіювача та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяними збитками. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях немає вини у заподіянні шкоди.
Частиною 1 ст. 1054 ЦК України унормовано, що за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов`язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов`язується повернути кредит та сплатити проценти.
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем (позичальник) та відповідачем (кредитодавець) на підставі укладених кредитних договорів № 37198085-ТК-1, № 37198085-ТК-2 і № 37198085-ТК-3 від 02.09.2020 виникли кредитні правовідносини у рамках реалізації Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 01.03.2010 №243, яка передбачала відшкодування Держенергоефективності з коштів державного бюджету частини суми отриманого ОСББ кредиту, залученого останнім, серед іншого, на придбання обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів; світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей у квартирах, для місць загального користування (під`їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них; дверей для місць загального користування (під`їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них.
Процедура використання бюджетних коштів на реалізацію вищевказаної Державної програми визначена Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження, затвердженим постановою КМУ від 17.11.2011 № 1056.
Так, п. 5 Порядку № 1056 унормовано, що для отримання позичальниками відшкодування частини суми кредиту уповноважені банки щомісяця до 15 числа місяця, що настає за звітним, але не пізніше 15 грудня поточного року подають Держенергоефективності два примірники зведеного реєстру позичальників, які мають право на отримання відшкодування, передбаченого підпунктами 3, 4 і 4-1 пункту 3 цього Порядку.
Обов`язковою умовою для включення уповноваженим банком відомостей до зведеного реєстру позичальників є подання таким позичальником до уповноваженого банку документів, що підтверджують цільове використання кредитних коштів (акт приймання-передачі, товарний чек, видаткова накладна), та документів, що підтверджують факт впровадження енергоефективного обладнання та/або матеріалів (акт виконаних робіт (наданих послуг) (далі - підтвердні документи).
Позичальники зобов`язані подати до уповноваженого банку підтвердні документи не пізніше 30 листопада року, в якому укладено кредитний договір.
Аналогічні умови містяться й у п. 1.11 заявок № 37198085-ТК-1, № 37198085-ТК-2, № 37198085-ТК-3.
Крім цього, розпорядженням Голови Рівненської ОДА від 13.03.2018 № 166 (зі змінами) була схвалена та рішенням Рівненської обласної ради від 16.03.2018 № 866 (зі змінами) затверджена Комплексна програма енергоефективності Рівненської області на 2018 - 2025 роки, відповідно до якої з метою забезпечення додаткової фінансової підтримки населення щодо впровадження енергозберігаючих заходів реалізується Обласна програма відшкодування відсотків за кредитами, залученими на впровадження енергозберігаючих заходів в житловому секторі.
Так, за умовами названої Обласної програми передбачене нею відшкодування відсоткових ставок за кредитами, залученими житловими об`єднаннями на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, здійснюється на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів, зазначених у підпункті 3 пункту 3 Порядку № 1056, а також виконання робіт з реалізації проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації із застосуванням зазначеного обладнання та матеріалів.
Відшкодування відсоткових ставок за кредитами здійснюється на підставі Генерального договору про взаємодію (далі - Генеральний договір), укладеного між Департаментом житлово - комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА області та кредитно - фінансовими установами (додаток 15).
У програмі можуть брати участь такі банки (далі - кредитно - фінансові установи): Публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України»; Публічне акціонерне товариство акціонерний банк «Укргазбанк»; Публічне акціонерне товариство «Державний експортно - імпортний банк України»; Публічне акціонерне товариство Комерційний банк «Приватбанк».
Відшкодування відсоткових ставок за кредитами відбувається згідно з договором, який укладений між житловим об`єднанням та кредитно -фінансовою установою, після дати підписання Генерального договору між Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА та відповідною кредитно - фінансовою установою.
Голова правління житлового об`єднання або уповноважений на підставі рішення загальних зборів укладає кредитний договір з кредитно-фінансовою установою, відповідно до внутрішньо-нормативних документів цієї установи та договір на виконання робіт з підвищення енергоефективності та термомодернізації будинку з визначеним виконавцем цих робіт. Одночасно голова правління житлового об`єднання або уповноважений пишуть заяву на ім`я керівника Департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА (додаток 1 до Генерального договору про взаємодію), кредитно-фінансова установа передає до 5 числа місяця наступного за звітним усі заяви в департамент житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА.
Кредитно - фінансова установа перед укладанням кредитного договору з житловим об`єднанням зобов`язана узгодити з департаментом житлово -комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА наявність бюджетних коштів для відшкодування відсоткових ставок за кредитом, отриманим на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків.
Не пізніше 15 числа місяця наступного за звітним, кредитно - фінансова
установа подає департаменту житлово - комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА зведений реєстр позичальників (додаток 3 до Генерального договору про співробітництво), які сплатили щомісячний платіж за кредитом, де зазначає суму сплачених ними відсотків.
Обов`язковою умовою для включення кредитно-фінансовою установою відомостей до реєстру позичальників є подання таким позичальником до кредитно-фінансової установи копій документів, що підтверджують цільове використання кредитних коштів, відповідно до умов кредитного договору.
Відшкодування відсоткових ставок проводиться в межах кошторисних призначень, передбачених на виконання даного розділу Програми в обласному бюджеті на відповідний рік.
Якщо роботи з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирного будинку житлового об`єднання завершуються в наступному бюджетному періоді департамент житлово - комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА передбачає резервування коштів, у відповідному періоді, за цим житловим об`єднанням.
Відшкодування відсоткових ставок здійснюється не пізніше тридцяти-денного терміну від дати отримання зведеного реєстру позичальників від кредитно - фінансової установи, шляхом перерахування коштів обласного бюджету на транзитний рахунок кредитно - фінансової установи, яка розподіляє ці кошти протягом п`яти робочих днів на позичкові рахунки відповідних житлових об`єднань.
Так, 25.06.2019 між Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської обласної державної адміністрації та Акціонерним товариством комерційний банк «ПРИВАТБАНК» було укладено Генеральний договір про взаємодію № 1-ПБ/2019, яким встановлено основні умови та принципи співпраці Сторін у процесі надання відшкодування частини відсотків по кредитних коштах, отриманих житловими об`єднаннями у Кредитно-фінансовій установі на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, передбачених Обласною програмою відшкодування відсотків за кредитами, залученими на впровадження енергозберігаючих заходів в житловому секторі, що є складовою комплексної програми енергоефективності Рівненської області на 2018 - 2025 роки.
Згідно з п. 1.2 Генерального договору відшкодування може отримати Позичальник, який реалізує проект з підвищення енергоефективності та термомодернізації у відповідному багатоквартирному будинку Рівненської області, відповідає вимогам визначених Програмою та добровільно виявив бажання бути учасником Програми (додаток 1), надавши необхідні документи (додаток 2).
Кредитування Позичальників здійснюється Кредитно-фінансовою установою відповідно до внутрішніх нормативних документів Кредитно-фінансової установи (п. 1.3 Генерального договору).
Департамент надає відшкодування, що становить 10 відсотків, але не більше ніж відсоткова ставка, передбачена кредитною угодою (п. 1.4 Генерального договору).
Пунктом 4.1.4 Генерального договору на Кредитно-фінансову установу покладається обов`язок після отримання від Позичальника повного пакету документів, який посвідчує виконання робіт з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, та після проведення першої сплати відсотків за користування кредитом в термін до 15 числа місяця, наступного за звітним, формувати та подавати Департаменту зведений реєстр позичальників відповідно до додатку 3 до цього Договору та копії актів виконаних робіт по кожному Позичальнику. В подальшому в зведені реєстри включати всіх Позичальників, які беруть учать в Програмі та сплатили відсотки за користування кредитом в звітному періоді.
Пунктом 4.1.8 Генерального договору на Кредитно-фінансову установу покладається обов`язок надавати заяву Позичальників на ім`я керівника Департаменту (додаток 1) до 5 числа місяця, наступного за звітним.
У силу п. 5.2 Генерального договору саме на Кредитно-фінансову установу покладається відповідальність за невключення осіб або недостовірність даних щодо Позичальників, які приймають участь у Програмі, у зведених реєстрах згідно з додатком 3 до цього Договору.
Також п. 1 рішення Рівненської міської ради від 27.04.2017 № 2685 «Про затвердження Програми термомодернізації багатоквартирних будинків міста Рівного на 2017 - 2020 роки» затверджено Програму термомодернізації багатоквартирних будинків міста Рівного на 2017 - 2020 роки.
Так, за умовами названої Програми передбачене нею відшкодування частини кредитних коштів, залучених житловими об`єднаннями на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, здійснюється на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів, зазначених у підпункті 3 пункту 3 Порядку № 1056, а також виконання робіт з реалізації проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації із застосуванням зазначеного обладнання та матеріалів.
Відшкодування частини кредитних коштів здійснюється на підставі Генерального договору про взаємодію (далі - Генеральний договір), укладеного між Управлінням економіки міста та кредитно - фінансовими установами.
Відшкодування з місцевого бюджету здійснюється у розмірі 20% від загальної суми (тіла) кредиту, але не більше 500 тис. грн, при умові участі житлового об`єднання у програмі Держенергоефективності.
Голова правління житлового об`єднання або уповноважений на підставі рішення загальних зборів укладає кредитний договір з кредитно-фінансовою установою, відповідно до внутрішньо-нормативних документів цієї установи та договір на виконання робіт з підвищення енергоефективності та термомодернізації будинку з визначеним виконавцем цих робіт.
Кредитно - фінансова установа перед укладанням кредитного договору з житловим об`єднанням зобов`язана узгодити з Управлінням економіки міста наявність бюджетних коштів для відшкодування частини кредиту, отриманого на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків.
Для резервування за позичальником коштів, необхідних для відшкодування частин кредиту, Кредитно-фінансова установа щомісячно, не пізніше 5 числа місяця, наступного за звітним, подає до Управління економіки міста реєстр нових позичальників (додаток 3 до Генерального договору), які отримали кредит на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, відповідно до пункту 2 цього Порядку, а також заяву житлового об`єднання щодо участі у Програмі (додаток 1 до Генерального договору).
Після повного виконання робіт з підвищення енергоефективності будинку житлове об`єднання готує і передає Кредитно-фінансовій установі пакет документів (додаток 2 до Генерального договору), що підтверджує цільове використання коштів.
Після формування повного пакету документів щодо кредиту, отриманого на реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків, Кредитно-фінансова установа надає Управлінню економіки міста до 15 числа місяця, наступного за звітним, два примірники зведених реєстрів позичальників, які завершили реалізацію проектів з підвищення енергоефективності та термомодернізації багатоквартирних будинків (додаток 4 до Генерального договору), а також копії актів виконання робіт по кожному житловому об`єднанню для прийняття рішення щодо відшкодування.
Рішення щодо здійснення відшкодування частини кредиту приймається на засіданні комісії, створеної розпорядженням міського голови, яким затверджено її кількісний та персональний склад.
Отже, з аналізу положень та умов названих вище Програм слідує, що кредитуючись у рамках реалізації Державної програми, ОСББ «Промінь» не було обмежене в праві водночас скористатися й додатковими компенсаціями, що надавалися на місцевому рівні задля впровадження енергозберігаючих заходів згідно з Обласною та Міською програмами.
Враховуючи викладене, посилання відповідача на те, що метою кредитування у пунктах 1.2 заяв про приєднання № 37198085-ТК-1, № 37198085-ТК-2, № 37198085-ТК-3 значиться лише Державна програма, судом відхиляється, адже сама по собі відсутність одночасної вказівки й на Обласну (між тим, як і Міську) програму, на якій акцентує увагу відповідач, неспроможна нівелювати право позивача на отримання додаткових компенсацій за цими Програмами.
Також з аналізу положень і умов названих вище Програм слідує й те, що реалізація означеного права позивача на отримання компенсацій з бюджету того чи іншого рівня здійснюється через єдиний за своєю суттю, тотожний у всіх випадках механізм - включення ОСББ до зведеного реєстру позичальників, обов`язок формування і подання якого до відповідних органів покладається саме на кредитно-фінансову установу, у якій отримано кредит.
При цьому обов`язковою умовою для такого включення є подання позичальником до банку документів, що підтверджують цільове використання кредитних коштів та факт впровадження енергоефективного обладнання чи матеріалів. До таких документів у розумінні кредитних договорів відносяться: акт приймання - передачі, товарний чек, видаткова накладна, акт виконаних робіт/наданих послуг.
Як стверджує Банк, надані ОСББ «Промінь» документи на підтвердження цільового використання кредитних коштів й факту впровадження енергоефективного обладнання та/або матеріалів у повній мірі не відповідали переліку, наведеному вище. Так, видаткова накладна № 16/11 від 16.11.2020 стосувалася кредитного договору № 37198085-ТК-3, а акт наданих послуг № 18/1 від 18.11.2020 - кредитного договору № 37198085-ТК-1. Тоді як видаткової накладної до договору № 37198085-ТК-1 і, відповідно, акта виконаних робіт до договору № 37198085-ТК-3 позивачем Банку надано не було. Таким чином, позивач не був включений Банком до зведеного реєстру позичальників за Обласною програмою саме внаслідок неподання ним самим повного пакету документів по всім трьом кредитним договорам.
Разом з тим, суд не погоджується з наведеним твердженням відповідача, виходячи з такого.
Як уже зазначалося вище, кредитний договір № 37198085-ТК-2 на суму 746 955, 00 грн укладався позивачем з метою реалізації проекту по придбанню і встановленню вікон та дверей в місцях загального користування.
У якості підтвердних документів до вказаного договору позивачем до Банку були надані видаткова накладна № 33 від 09.11.2020 на суму 746 955, 00 грн та акт надання послуг № 2 від 12.11.2020 на суму 22 874,09 грн, які у своїй сукупності беззаперечно свідчать про цільове використання кредитних коштів, отриманих за даним договором, та впровадження придбаного енергоефективного обладнання/матеріалів.
Стосовно ж кредитних договорів № 37198085-ТК-1 на суму 843 102,27 грн і № 37198085-ТК-3 на суму 908 894,73 грн, то обидва укладалися позивачем на реалізацію єдиного проекту по утепленню фасаду багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне , що і зумовлює єдність та неподільність підтвердних документів, наданих ОСББ «Промінь» по зазначених договорах.
Так, наявною у матеріалах справи видатковою накладною № 16/11 від 16.11.2020 підтверджується придбання матеріалів, необхідних для проведення утеплення будинку на суму 908 894,73 грн за договором № 37198085-ТК-3, тоді як акт надання послуг № 18/1 від 18.11.2020, долучений позивачем до кредитного договору № 37198085-ТК-1, свідчить про виконання уже самих будівельних робіт по утепленню фасаду будинку, загальною вартістю 843 102,27 грн.
Тобто долучений позивачем до кредитного договору № 37198085-ТК-1 акт надання послуг № 18/1 від 18.11.2020 одночасно є й підтвердним документом по договору № 37198085-ТК-3. Тоді як залучення всієї суми кредитних коштів, отриманих за договором № 37198085-ТК-1, безпосередньо до виконання робіт у рамках проекту по утепленню фасаду багатоквартирного будинку (що також охоплюється відшкодуванням згідно Обласної та Місцевої програм) апріорі виключає можливість існування окремих видаткових накладних (актів приймання-передачі товару, товарних чеків) по договору № 37198085-ТК-1 та, відповідно, їх надання позивачем відповідачу.
Наведене дозволяє стверджувати про те, що надані ОСББ «Промінь» Банку підтвердні документи засвідчують факт цільового використання кредитних коштів та факт впровадження енергоефективного обладнання/матеріалів по всім трьом кредитним договорам, та у повній мірі відповідають переліку документів, на який посилається Банк, як на необхідний.
Більше того, як зазначає позивач та що не спростовано відповідачем, цей же перелік документів був визнаний Банком достатнім для включення позивача до зведених реєстрів по Державній та Міській програмах, відшкодування за якими уже отримане позивачем.
Зазначена обставина приводить до переконливого висновку про необхідність застосування при розгляді даної справи доктрини venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), яка базується ще на римській максимі - "non concedit venire contra factum proprium" (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці).
Доктрина venire contra factum proprium базується на принципі добросовісності. Наприклад, у статті I.-1:103 Принципів, визначень і модельних правил європейського приватного права вказується, що поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них.
Однією із основоположних засад цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України). Тобто дії учасників цивільних правовідносин мають відповідати певному стандарту поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення.
Принцип справедливості, добросовісності і розумності є проявом категорій справедливості, добросовісності і розумності як суті права загалом. Принцип добросовісності є одним із засобів утримання сторін від зловживання своїми правами. Основне призначення цього принципу вбачається в наданні суддям більше можливостей з`ясовувати в повному обсязі фактичні обставини справи і, насамкінець, встановити об`єктивну істину. Загалом зміст цього принципу (справедливості, добросовісності і розумності) полягає в тому, що тексти законів, правочинів та їх застосування суб`єктами цивільних правовідносин мають бути належними і справедливими та відповідати загальновизнаним нормам обороту та нормам закону.
Згідно зі ст. 13 ЦК України, визначивши межі здійснення цивільних прав, закон встановлює, що особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд; при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині; не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.
Цивільне законодавство ґрунтується на вільному здійсненні цивільних прав, а також добросовісності учасників цивільних правовідносин при здійсненні цивільних прав і виконання обов`язків. Таким чином, особа не може отримувати переваги від недобросовісної поведінки.
Оскільки на підставі цього ж переліку документів позивач був включений Банком до зведених реєстрів по Державній та Міській програмах, то своїми діями та поведінкою Банк погодив надані документи як достатні. Таким чином, стверджуючи наразі, що надані позивачем підтвердні документи не в повній мірі відповідали переліку необхідних для включення ОСББ «Промінь» до зведеного реєстру в рамках Обласної програми, Банк діє недобросовісно, усупереч загальним принципам права, встановленим ст. 3 ЦК України, оскільки відповідна його заява не відповідає його ж попередній поведінці, тоді як позивач розумно покладався на неї.
Враховуючи викладене вище у сукупності, суд вважає, що позивачем доведено неправомірність дій Банку по невключенню ОСББ «Промінь» до участі в Обласній програмі.
Посилання відповідача на те, що оцінка дій Банку на предмет їх правомірності/неправомірності має здійснюватися судом у рамках винятково кредитних договорів, укладених з позичальником, відхиляються, оскільки в обґрунтування даного позиву ОСББ «Промінь» покладені доводи про протиправність поведінки Банку не просто як кредитодавця за договорами, а як кредитно-фінансової установи - учасника Обласної програми, що, у свою чергу, розширює обсяг доказів та обставин, належних до дослідження судом.
Одним із принципів цивільного права є компенсація особі майнових втрат, заподіяних правопорушенням іншої особи. Цій меті, насамперед, слугує відшкодування збитків.
Під реальними збитками розуміється об`єктивне зменшення майнових благ особи, до якого включається: вартість втраченого або пошкодженого майна потерпілого, а також витрати, необхідні до здійснення потерпілим для усунення наслідків правопорушення.
Саме під поняття реальних збитків і підпадають витрати позивача, які той поніс, фактично самостійно сплативши відсотки за кредитами у тій частині, котра підлягала відшкодуванню Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності Рівненської ОДА згідно Обласної програми - 10%, що у загальній сумі по трьом кредитним договорам становить 262 019,37 грн, розмір якої відповідачем не оспорюється.
Означені збитки позивача є у прямому причинно-наслідковому зв`язку саме з допущеним відповідачем неправомірним невключенням ОСББ «Промінь» до участі в Обласній програмі, будучи його об`єктивним і безпосереднім наслідком, а не якихось інших обставин.
Стосовно твердження відповідача, наведеного у запереченнях на відповідь на відзив, про те, що позивачем не доведено вини Банку у заподіянні збитків, суд зауважує, що вина завдавача збитків презюмується, тобто не потребує її доведення позивачем. Навпаки, це саме відповідач повинен доводити суду відсутності своєї вини, чого останнім у рамках даної справи у порядку, встановленому чинним процесуальним законодавством, виконано не було.
Враховуючи, що матеріалами справи підтверджується факт спричинення позивачу збитків та їх розмір, протиправність поведінки відповідача та його вина у заподіянні збитків, а також прямий причинно-наслідковий зв`язок між протиправною поведінкою відповідача та понесеними позивачем збитками, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову ОСББ «Промінь» у повному обсязі та стягнення з АТ «КБ «ПриватБанк» 262 019,37 грн збитків.
Витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 74, 129, 236 - 238, 240, Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне "Промінь" задовольнити повністю.
2. Стягнути з Акціонерного товариства "Комерційний банк "Приватбанк" (01001, місто Київ, вулиця Грушевського, будинок 1 Д, код ЄДРПОУ 14360570) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №10 по вул. Андрія Мельника у м. Рівне "Промінь" (33016, місто Рівне, вулиця А.Мельника, будинок 10; код ЄДРПОУ 37198085) збитки в розмірі 262 019 (двісті шістдесят дві тисячі дев`ятнадцять) грн 37 коп, та витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 930 (три тисячі дев`ятсот тридцять) грн 29 коп.
3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 ГПК України і може бути оскаржено в порядку та строк, встановлені статтями 254, 256, 257 ГПК України.
Повний текст складено та підписано 12.04.2024.
Суддя М.Є. Літвінова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118416901 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань банківської діяльності кредитування |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні