Рішення
від 03.04.2024 по справі 580/12060/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року справа № 580/12060/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Глийової В.Г.,

представника позивача - Гуменюк І.В. (за ордером),

представника відповідачів - Любченко М.І. (в порядку самопредставництва),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" до Головного управління ДПС у Черкаській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач-1) та Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 за № 9536433/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.07.2023 № 1 на загальну суму 640 799,64 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача від 24.07.2023 № 1 на загальну суму 640 799,64 грн;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 за № 9536436/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.07.2023 № 2 на загальну суму 1 678 239,08 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача від 25.07.2023 № 2 на загальну суму 1 678 239,08 грн;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 за № 9536435/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.07.2023 № 5 на загальну суму 1 286 559,29 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача від 30.07.2023 № 5 на загальну суму 1 286 559,29 грн;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 за № 9536434/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.08.2023 № 1 на загальну суму 252 159,86 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача від 02.08.2023 № 1 на загальну суму 252 159,86 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані рішення є протиправними, оскільки відповідачами не взято до уваги надані позивачем на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної усі належні документи, які підтверджують реальність здійснення операції та надані пояснення в електронному вигляді. Також всупереч встановленій формі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної контролюючий орган не підкреслив конкретні документи, які не були надані, а тому достеменно неможливо встановити ненадання яких документів стало підставою для відмови в реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 21.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 09 годину 30 хвилин 18 січня 2024 року.

Відповідач позов не визнав, надавши відзив на позовну заяву, де зазначено, що реєстрація податкових накладних № 1 від 24.07.2023, № 1 від 02.08.2023, № 5 від 30.07.2023 та № 2 від 25.07.2023 була зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України, а саме обсяг постачання товару/послуг 1003, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. В подальшому позивачем було подано до відповідача повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо вищезазначених податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено. За результатами розгляду даних письмових пояснень відповідачем направлено повідомлення, в яких зазначено перелік документів, які необхідно надати позивачу для повторного розгляду питання щодо реєстрації вищевказаних податкових накладних та роз`яснено, що у разі неподання додаткових пояснень та документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, комісія приймає рішення про відмову у реєстрації таких податкових накладних. Позивачем додаткові документи та пояснення надано не було, у зв`язку з чим комісією відповідача прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 від 24.07.2023, № 1 від 02.08.2023, № 5 від 30.07.2023 та № 2 від 25.07.2023 з підстави ненадання/часткового надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН, реєстрація яких зупинена в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. З таких підстав відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Усною ухвалою від 18.01.2024, що занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче судове засідання на 30.01.2024 о 10:30, у зв`язку з першою неявкою у судове засідання представника позивача.

Усною ухвалою від 30.01.2024, що занесена до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 28.02.2024 о 09:30.

Усною ухвалою від 28.02.2024, що занесена до протоколу судового засідання, закрито стадію підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.03.2024 о 11:30.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 відкладено судове засідання з розгляду справи № 580/12060/23 по суті на 27.03.2024 о 10:30, у зв`язку з неявкою представників позивача та відповідача у перше судове засідання з розгляду справи по суті.

Усною ухвалою від 27.03.2024, що занесена до протоколу судового засідання, оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду справи по суті до 03.04.2024 о 15:00.

Присутній у судовому засіданні 03.04.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив задовольнити позов. Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог повністю та просив відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні 03.04.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

TOB «Ранкова зоря» є юридичною особою, яка зареєстрована 17 серпня 2006 року (код ЄДРПОУ 34026372) та перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС у Черкаській області.

Позивач є сільськогосподарським товаровиробником. Основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, про що внесено відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

20 липня 2023 року між ТОВ «Ранкова зоря» (продавець) та СТОВ «АФ «АгроРось» (покупець) укладено договір поставки № 20.07.2023/1 та додаток № 1 від 20.07.2023 до вказаного договору, предметом поставки якого є ячмінь сорту Одіссей 1 репродукції в кількості 517,92 т та ячмінь сорту Одіссей 2 репродукції в кількості 694,34 т.

Відповідно до пункту 2 додатку № 1 від 20.07.2023 до договору № 20.07.2023/1 від 20.07.2023, загальна вартість товару становить 4 849 037,33 грн, у тому числі ПДВ - 595 495,81 грн.

Відповідно до пункту 3 додатку № 1 від 20.07.2023 до договору № 20.07.2023/1 від 20.07.2023 строк поставки товару - до 20 вересня 2023 року.

Пунктом 4 додатку № 1 від 20.07.2023 до договору № 20.07.2023/1 від 20.07.2023 передбачено, що оплата за поставлений товар здійснюється на умовах відстрочення кінцевого розрахунку до 05.12.2023, дострокова оплата дозволяється.

24 липня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 2 репродукції у кількості 160,20 т загальною вартістю 640 799,64 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-003 від 24.07.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 24 липня 2023 року № 1 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 640 799,64 грн, ПДВ 78 694,69 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 2 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9197871754 від 08 серпня 2023 року документ доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник «D» = 10.1389%, «Р» = 56284,88. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 вересня 2023 року № 9536433/34026372 у реєстрації податкової накладної № 1 від 24 липня 2023 року на загальну суму 640 799,64 грн відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

25 липня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 2 репродукції у кількості 419,56 т загальною вартістю 1 678 239,08 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-004 від 25.07.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 25 липня 2023 року № 2 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 1 678 239,08 грн, ПДВ 206 099,54 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 2 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9197869491 від 08 серпня 2023 року документ доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник «D» = 10.1389%, «Р» = 56284,88. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 вересня 2023 року № 9536436/34026372 у реєстрації податкової накладної № 2 від 25 липня 2023 року на загальну суму 1 678 239,08 грн відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

29 липня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 2 репродукції у кількості 114,58 т загальною вартістю 458 319,75 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-005 від 29.07.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 29 липня 2023 року № 3 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 458 319,75 грн, ПДВ 56 284,88 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 2 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9198420595 від 08 серпня 2023 року документ прийнято.

29 липня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 1 репродукції у кількості 133,24 т загальною вартістю 532 959,70 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-006 від 29.07.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 29 липня 2023 року № 4 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 532 959,70 грн, ПДВ 65 451,19 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 1 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9198427212 від 08 серпня 2023 року документ прийнято.

30 липня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 1 репродукції у кількості 321,64 т загальною вартістю 1 286 559,29 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-007 від 30.07.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 30 липня 2023 року № 5 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 1 286 559,29 грн, ПДВ 157 998,51 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 1 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9197858264 від 08 серпня 2023 року документ доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник «D» = 10.1389%, «Р» = 56284,88. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 вересня 2023 року № 9536435/34026372 у реєстрації податкової накладної № 5 від 30 липня 2023 року на загальну суму 1 286 559,29 грн відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

02 серпня 2023 року ТОВ «Ранкова зоря» поставило (передало у власність) СТОВ «АФ «АгроРось» насіння ячменю сорту Одіссей 1 репродукції у кількості 63,04 т загальною вартістю 252 159,86 грн, що підтверджується видатковою накладною № В/РН-008 від 02.08.2023.

Цього ж дня позивачем складено податкову накладну від 02 серпня 2023 року № 1 покупцю СТОВ «АФ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 42778323) на загальну суму 252 159,86 грн, ПДВ 30 967,00 грн з номенклатурою товарів: ячмінь Одіссей 1 репродукція, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1003100000.

Згідно з квитанцією № 9211914414 від 21 серпня 2023 року документ доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 1003 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник «D» = 10.1944%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 вересня 2023 року № 9536434/34026372 у реєстрації податкової накладної № 1 від 02 серпня 2023 року на загальну суму 252 159,86 грн відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Зокрема, в поясненнях вказано, що позивач є сільськогосподарським товаровиробником, орендує земельні ділянки приватної власності (паї) в адміністративних межах Багвянської сільської ради Буцького району (колишній Маньківський район) Черкаської області. Позивачем надавалися до контролюючого органу звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року № 4-сг та звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 вересня 2023 року № 37-сг. Також було надано документи на підтвердження факту отримання сільськогосподарських послуг від СТОВ «АФ «АгроРось», зокрема, акти наданих послуг, видаткові накладні та податкові накладні на підтвердження придбання посівного матеріалу в СТОВ «АФ «АгроРось» та надання останнім сільськогосподарських послуг позивачу.

Таким чином, позивачем, на виконання договору поставки № 20.07.2023/1 та додатку № 1 від 20.07.2023 до вказаного договору було поставлено товару на користь СТОВ «АФ «АгроРось» за шістьма видатковими накладними. За фактом кожної поставки позивачем було складено та відправлено на реєстрацію шість податкових накладних, з яких дві податкові накладні було зареєстровано, а в реєстрації чотирьох податкових накладних відмовлено.

Підставою для прийняття оскаржуваних рішень від 15 вересня 2023 року № 9536433/34026372, № 9536436/34026372, № 9536435/34026372 та № 9536434/34026372 податковим органом зазначено таке: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) у рішеннях податковим органом нічого не зазначено - міститься прочерк.

Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 15 вересня 2023 року № 9536433/34026372, від 15 вересня 2023 року № 9536436/34026372, від 15 вересня 2023 року № 9536435/34026372, від 15 вересня 2023 року № 9536434/34026372 протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним рішенням, судом враховано наступне.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).

Згідно з підп. а, б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкової накладної та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

01.02.2020 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.

Суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданих позивачем податкових накладних № 1 від 24.07.2023, № 1 від 02.08.2023, № 5 від 30.07.2023 та № 2 від 25.07.2023 до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами до суду не надано.

Тому підстави зупинення реєстрації податкової накладної, суд вважає необґрунтованими.

Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з висновками Верховного Суду у постанові від 08 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а, які обов`язкові для врахування судом відповідно ч. 5 ст. 242 КАС України у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Судом враховано, що надіслані позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містили обґрунтованого переліку документів, які мали бути надані позивачем для їх реєстрації.

Згідно з п.п. 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Отже, суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Судом встановлено, що позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Зокрема, в поясненнях вказано, що позивач є сільськогосподарським товаровиробником, орендує земельні ділянки приватної власності (паї) в адміністративних межах Багвянської сільської ради Буцького району (колишній Маньківський район) Черкаської області. Позивачем надавалися до контролюючого органу звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року № 4-сг та звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 вересня 2023 року № 37-сг. Також було надано документи на підтвердження факту отримання сільськогосподарських послуг від СТОВ «АФ «АгроРось», зокрема, акти наданих послуг, видаткові накладні та податкові накладні на підтвердження придбання посівного матеріалу в СТОВ «АФ «АгроРось» та надання останнім сільськогосподарських послуг позивачу.

При цьому, відсутність певних документів не є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної та підставою для визнання господарських операцій безтоварними, оскільки виявлені недостовірності є підставою для здійснення перевірки та прийняття відповідного рішення за її наслідками.

Суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18.

Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податків копій певних документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічні правові позиції висловлені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 та в постанові від 28.10.2019 у справі № 640/983/19.

На підставі викладеного судом встановлено протиправність спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, спірні рішення є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

Судом також враховано, що чинним законодавством України покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимог позивача про реєстрацію податкових накладних № 1 від 24.07.2023, № 1 від 02.08.2023, № 5 від 30.07.2023 та № 2 від 25.07.2023 суд зазначає, що виходячи з практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83), запорукою вірного застосування - дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг цих повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування, рішення органу має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій) суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень (у т. ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

Зважаючи, що оскаржувані рішення від 15 вересня 2023 року № 9536433/34026372, № 9536436/34026372, № 9536435/34026372 та № 9536434/34026372 про відмову в реєстрації податкових накладних № 1 від 24.07.2023, № 1 від 02.08.2023, № 5 від 30.07.2023 та № 2 від 25.07.2023 прийняті неправомірно, а інших підстав для відмови в їх реєстрації не вбачається, суд констатує наявність підстав для зобов`язання відповідача Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних вищевказані податкові накладні днем фактичного їх подання на реєстрацію.

Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

У відповідності до положень ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись статтями 12, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 № 9536433/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.07.2023 № 1 на загальну суму 640 799,64 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) від 24.07.2023 № 1 на загальну суму 640 799,64 грн.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 № 9536436/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.07.2023 № 2 на загальну суму 1 678 239,08 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) від 25.07.2023 № 2 на загальну суму 1 678 239,08 грн.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 № 9536435/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.07.2023 № 5 на загальну суму 1 286 559,29 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) від 30.07.2023 № 5 на загальну суму 1 286 559,29 грн.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2023 № 9536434/34026372 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.08.2023 № 1 на загальну суму 252 159,86 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) від 02.08.2023 № 1 на загальну суму 252 159,86 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 копійок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Ранкова Зоря" (вул. Шевченка 39, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 34026372) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 копійок.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 15.04.2024.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено19.04.2024
Номер документу118429744
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/12060/23

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Постанова від 18.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні