Постанова
від 10.04.2024 по справі 758/12520/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

вул. Солом`янська, 2-а, м. Київ, 03110

inbox@kia.court.gov.ua

Унікальний номер справи № 758/12520/23 Апеляційне провадження № 33/824/1793/2024Головуючий у суді першої інстанції - Будзан Л.Д. Доповідач у суді апеляційної інстанції - Оніщук М.І.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2024 року Київський апеляційний суд у складі судді Оніщука М.І. розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Енергетичної митниці на постанову Подільського районного суду міста Києва від 15 лютого 2024 року про притягнення

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , працюючого директором Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ»,

до адміністративної відповідальності, передбаченої частиною 1 статті 483 Митного кодексу України,

В С Т А Н О В И В:

Постановою Подільського районного суду міста Києва від 15.02.2024 провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч. 1 ст. 483 МК України, закрито за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Не погодившись з указаною постановою суду Енергетична митниця подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та винести нову про визнання ОСОБА_1 винним у порушені митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції не повно з`ясував всі обставини справи, надав невірну оцінку наявним у справі доказам, що призвело до хибних висновків та, як наслідок, винесення постанови з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема, суд не звернув уваги на те, що протоколами про порушення митних правил, а також наявними доказами, а саме листуванням Енергетичної митниці із заводом виробником палива засвідчено та підтверджено, які саме документи отримані незаконним шляхом і в чому така незаконність полягає. Оскільки сертифікати якості не видавалися заводом виробником, то вони отримані саме незаконним шляхом, а не підроблені. Висновки суду про те, що митний орган не вірно встановив форму діяння та ОСОБА_1 перебуваючи на території України не міг вчиняти будь-яких дій щодо отримання сертифікатів якості, у тому числі у незаконний спосіб для переміщення товару з Європейського союзу до України, також є необґрунтованим.

У судовому засідання представники Енергетичної митниці Холодкова О.С. та Герега К.М. підтримали апеляційну скаргу з викладених в ній підстав та, з урахуванням наданих пояснень на заперечення проти апеляційної скарги, просили апеляційну скаргу задовольнити в повному обсязі.

Захисник ОСОБА_1 - адвокат Яценко О.С. у судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував з підстав викладених у письмових запереченнях, поданих до суду 22.03.2024.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення учасників справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 № 0141/90300/23, 31.12.2022 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 26,047 тон, кількістю 31363 л при 150 С, вартістю 25916 Євро 77 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 30.12.2022 № 22UA903050054719U7. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 22.12.2022 № 221222_1348773, рахунку - фактури від 29.12.2022 № AD 2468, контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5 (продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 22.12.2022 № 221222_1348773 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 22.12.2022 № 221222_1348773, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок - фактуру від 22.12.2022 № AD 2468, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 22.12.2022 № 221222_1348773, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63; від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 22.12.2022 № 221222_1348773 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 26,047 тон, кількістю 31363 л при 150 С, вартістю 25916 Євро 77 центів, що еквівалентно 1009484 грн. 11 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 № 0142/90300/23, 04.01.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,669 тон, кількістю 30867 л при 150 С, вартістю 25925 Євро 69 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 03.01.2023 № 23UA903050000247U4. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 23.12.2022 №221223_5499831, рахунку - фактури від 02.01.2023 № AD 2474, контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5(продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 23.12.2022 № 221223_5499831 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 23.12.2023 № 221223_5499831, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок - фактуру від 02.01.2023 № AD 2474, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 23.12.2023 №221223_5499831, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 23.12.2022 №221223_5499831 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,669 тон, кількістю 30867 л при 150 С, вартістю 25925 Євро 69 центів, що еквівалентно 999119 грн. 06 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 №0144/90300/23, 18.01.2023, 19.01.2023, 04.02.2023, 05.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 102,474 тон, кількістю 123018 л при 150 С, вартістю 96851 Євро 55 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу ІМ 40 ЕА від 10.01.2023 № 23UA903050003312U3, від 02.02.2023 № 23UA903050005561U9, від 03.02.2023 № 23UA903050005775U4, та типу ІМ 40 ДЕ від 20.01.2023 № 23UA903050003669U1. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 23.12.2022 №221223_5499833, рахунків - фактур від 16.01.2023 № AD 2511, від 17.01.2023 № AD 2512, від 02.02.2023 № AD 2529, від 03.02.2023 № AD 2533, контракту від 06.12.2022 №AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 року № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5 (продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 23.12.2022 № 221223_5499833 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 23.12.2022 №221223_5499833, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунків - фактур від 16.01.2023 № AD 2511, від 17.01.2023 № AD 2512, від 02.02.2023 №AD 2529, від 03.02.2023 № AD 2533, в яких зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 23.12.2022 №221223_5499833, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 23.12.2022 №221223_5499833 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 102,474 тон, кількістю 123018 л при 150 С, вартістю 96851 Євро 55 центів, що еквівалентно 3865520 грн. 68 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 №0143/90300/23, 21.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці та 22.02.2023 через пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 52,134 тон, кількістю 62309 л при 150 С, вартістю 47963 Євро 28 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 21.02.2023 № 23UA903050008284U4 та № 23UA903050008319U5. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 06.02.2023 № 162886_6938367, рахунків - фактур від 20.02.2023 №AD 2550, № AD 2551, контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5 (продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 06.02.2023 № 162886_6938367 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 06.02.2023 № 162886_6938367, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунків - фактур від 20.02.2023 № AD 2550, №AD 2551, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 06.02.2023 № 162886_6938367, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 06.02.2023 № 162886_6938367 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 52134 тон, кількістю 62309 л при 150 С, вартістю 47963 Євро 28 центів, що еквівалентно 1870756 грн. 73 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 №0139/90300/23, 26.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,84 тон, кількістю 30939 л при 150 С, вартістю 23772 Євро 80 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 25.02.2023 № 23UA903050008859U0. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 08.02.2023 № 162886_4938352, рахунку - фактури від 24.02.2023 № AD 2559, контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5 (продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 08.02.2023 № 162886_4938352 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 08.02.2023 № 162886_4938352, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок - фактуру від 24.02.2023 № AD 2559, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 18.02.2023 № 162886_4938830, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 08.02.2023 № 162886_4938352 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,84 тон, кількістю 30939 л при 150 С, вартістю 23772 Євро 80 центів, що еквівалентно 922933 грн. 79 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил від 22.08.2023 №0140/90300/23, 28.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,558 тон, кількістю 30793 л при 150 С, вартістю 23385 Євро 57 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 28.02.2023 № 23UA903050009209U7. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 18.02.2023 № 162886_4938830, рахунку - фактури від 24.02.2023 № AD 2559, контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01. Відповідно до умов контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5 (продавець), продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо. Якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або специфікацією, виданою відправником. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 18.02.2023 № 162886_4938830 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 18.02.2023 № 162886_4938830, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок - фактуру від 24.02.2023 № AD 2559, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва. 01.03.2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених рф, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 18.02.2023 № 162886_4938830, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64 та від 29.06.2023 № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 18.02.2023 № 162886_4938830 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,558 тон, кількістю 30793 л при 150 С, вартістю 23385 Євро 57 центів, що еквівалентно 902940 грн. 24 коп. за курсом НБУ на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Постановою Подільського районного суду міста Києва від 23.10.2023 об`єднано в одне провадження справи за номерами: №758/12520/23 (провадження 3/758/4992/23), за №758/12521/23, за №758/12522/23, за №758/12523/23, за №758/12524/23, за №758/12525/23 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України.

Під час розгляду справи суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, а саме, що 31.12.2022 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 26,047 тон, кількістю 31363 л при 150 С, вартістю 25916 Євро 77 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 30.12.2022 № 22UA903050054719U7.

04.01.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,669 тон, кількістю 30867 л при 150 С, вартістю 25925 Євро 69 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 03.01.2023 № 23UA903050000247U4.

18.01.2023, 19.01.2023, 04.02.2023, 05.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 102,474 тон, кількістю 123018 л при 150 С, вартістю 96851 Євро 55 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу ІМ 40 ЕА від 10.01.2023 № 23UA903050003312U3, від 02.02.2023 №23UA903050005561U9, від 03.02.2023 № 23UA903050005775U4, та типу ІМ 40 ДЕ від 20.01.2023 № 23UA903050003669U1.

21.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці та 22.02.2023 через пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 52,134 тон, кількістю 62309 л при 150 С, вартістю 47963 Євро 28 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 21.02.2023 № 23UA903050008284U4 та № 23UA903050008319U5.

26.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,84 тон, кількістю 30939 л при 150 С, вартістю 23772 Євро 80 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 25.02.2023 № 23UA903050008859U0.

28.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» (Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 328, кабінет 36, код ЄДРПОУ 44856874) був переміщений товар: «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне. EN 590 10ppm. Сорт F», загальною вагою 25,558 тон, кількістю 30793 л при 150 С, вартістю 23385 Євро 57 центів. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 28.02.2023 № 23UA903050009209U7.

Поставка нафтопродуктів ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» відбувалася на підставі контракту від 06.12.2022 № AD20221206/01, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та естонським підприємством «ADNext OU» (Ahtri tn 8, Tallinn, Hajru country, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_5(продавець).

Згідно п. 1 контракту, продавець продає, а покупець купує світлі нафтопродукти, дизельне паливо, на умовах FCA Литва або DAP Львів, Україна U згідно INCOTERMS 2020, транспортування автотранспортом з Литви/Латвії в Україну.

Згідно п. 3 контракту, якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником, або специфікацією, виданою відправником.

Таким чином, ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» як покупець товару (нафтопродуктів) купує товар, де за вище укладеним контрактом, саме на продавця «ADNext OU» покладено обов`язок забезпечити товар належної якості та з урахуванням належних доказів якості товару (зокрема, сертифікатів якості, виданих виробником, або специфікацією, виданою відправником).

Пунктом 4.1 контракту передбачено, що місцем завантаження є нафтобаза, яка після завантаження палива надає перевізнику пакет документів, що включає, в тому числі, сертифікати якості.

З копії листа директора «ADNext OU» від 23 грудня 2023 року, адресованого на ім`я ОСОБА_1 , вбачається, що в ході виконання умов контракту № AD20221206/01 від 06.12.2022, компанія «ADNext OU» поставляла ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» дизельне паливо, партії якого супроводжувались сертифікатами: від 22.12.2022 № 221222_1348773; від 23.12.2022 № 221223_5499831; від 23.12.2022 № 221223_5499833; від 06.02.2023 № 162886_6938367; від 08.02.2023 № 162886_4938352; від 18.02.2023 № 162886_4938830.

Кожна партія пального, поставленого для ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» пройшла експортне митне оформлення (на підставі, в тому числі, вищевказаних сертифікатів), що не викликало жодних питань у митних органів Латвії. Що підтверджується експортними митними деклараціями. Відповідно, компанія «ADNext OU» з повною відповідальністю заявила, що ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» були передані саме ті сертифікати, що супроводжували кожну партію товару. ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» не несе відповідальності за правильність заповнення та зміст вищевказаних сертифікатів, оскільки товариство отримало їх від нафтобази при завантаженні пального. Всі дії ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» щодо декларування імпорту дизельного палива на території України є законними, оскільки здійснювались на підставі документів, наданих вказаному товариству при постачанні товарів.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає митному органу документи та відомості, необхідні для митного контролю, передбачені ст. 335 МК України.

Згідно положень ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Встановивши вищевказані фактичні обставини справи, проаналізувавши та вірно застосувавши відповідні норми матеріального права, суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків, а саме:

- що в протоколах про порушення митних правил указується, що сертифікати якості які містять відповіді штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva», не були підтверджені заводом виробником «Orlen Lietuva», що в свою чергу може свідчити про ймовірну підробку, а не про отримання документів незаконним шляхом;

- опис об`єктивної сторони ч. 1 ст. 483 МК України, що зазначена в протоколах про порушення митних правил - «приховування від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом» суперечить іншим обставинам, які зазначені в протоколах - «сертифікат якості литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався», що свідчить, що митний орган неправильно встановив форму діяння (у виді дії) об`єктивної сторони диспозиції ч. 1 ст. 483 МК України, на підставі якої було складено вищевказані протоколи про порушення митних правил, що свідчить про відсутність об`єктивної сторони митного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України відносно подій, що мали місце;

- директор ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» був кінцевим покупцем товару і усі товаро-супровідні документи (у тому числі сертифікат якості) виготовлялися на території Європейського Союзу та надавалися продавцем - «ADNext OU» під час переміщення товару з території Європейського Союзу до України, а отже директор ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ», перебуваючи на території України та будучи кінцевим одержувачем товару, не міг вчиняти будь-яких дій щодо отримання будь-яких сертифікатів якості, у т.ч. у незаконний спосіб для переміщення товару з Європейського Союзу до України;

- протоколами про порушення митних не доведено умислу ОСОБА_1 на вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом надання до митного органу як підставу для переміщення через митний кордон України документів, одержаних незаконним шляхом, що свідчить про відсутність в його діях суб`єктивної сторони складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України

В апеляційній скарзі Енергетична митниця зазначає, що зі змісту диспозиції ч. 1 ст. 483 МК України не слідує, що дане правопорушення повинно бути вчинено лише з наявністю умисної форми вини. ОСОБА_1 діяв свідомо, впевнено і без жодного сумніву, надавши митному органу сертифікати якості, видача яких не підтверджена.

Відтак сам апелянт фактично стверджує, що у даній справі ніби то існує умисел на вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, але жодним доводом та/або належним та допустимим доказом не підтверджує реальність умислу в діях ОСОБА_1 .

Згідно з ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Частиною 1 ст. 483 МК України передбачена адміністративна відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Отже, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України (активна поведінка особи).

Таким чином, згідно диспозиції ч. 1 ст. 483 МК України, умисел полягає у тому, що винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів через митний кордон України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку, у тому числі і шляхом надання неправдивих відомостей.

Відповідно, суб`єктивна сторона даного правопорушення характеризується прямим умислом особи на переміщення товарів з приховуванням від митного контролю.

Також, Енергетична митниця вказує, що оскільки сертифікати якості не видавалися, то вони отримані незаконним шляхом.

Проте, п. 6 постанови Пленуму ВСУ № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» роз`яснено, що незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.

Як встановлено, в процесі виконання умов контракту №AD20221206/01 від 06.12.2022 року компанія AdNext OU, Ltd. поставляла TOB «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» дизельне пальне, партії якого супроводжувались в тому числі сертифікатами: від 22.12.2022 року № 221222_1348773; від 23.12.2022 року № 221223_5499831; від 23.12.2022 року № 221223_5499833; від 06.02.2023 року № 162886 6938367; від 08.02.2023 року № 162886 4938352; від 18.02.2023 року № 162886_4938830.

Пунктом 4.1. Контракту №AD20221206/01, передбачено, що місцем завантаження є нафтобаза, яка після завантаження палива надає перевізнику пакет документів, що включає в тому числі сертифікат якості палива. Цей обов`язок був виконаний продавцем AdNext OU, Ltd., який забезпечив передачу партій товару разом зі всіма необхідними документами. Кожна партія поставленого для ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» пального пройшла експортне митне оформлення (на підставі, в тому числі, вищезгаданих сертифікатів), що не викликало жодних запитань у митних органів Латвії. Вказане підтверджується листом AdNext OU, Ltd. №12-24/AD від 20.12.2023 та експортними митними деклараціями.

ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» в ході митного оформлення надало митному органу України всі необхідні документи згідно чинного законодавства (отримані від контрагента - продавця AdNext OU, Ltd.).

Відповідно, ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» виконало вимоги Митного кодексу України та надало для митного оформлення всі документи, отримані законним шляхом від продавця товару - іноземної компанії AdNext OU, Ltd.

Жодних правовідносин між ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» та виробником товару в даному випадку не існувало.

Таким чином, ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» цілком законно в ході господарської діяльності отримала від свого контрагента товаросупровідні документи на пальне, включаючи копії сертифікатів, що спростовує твердження Енергетичної митниці про незаконність їх отримання.

Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що керівник ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» отримав копії сертифікатів за відсутності законних підстав або з порушенням встановленого порядку.

З аналізу положень статей 483, 489 МК України, а також статей 2, 9, 11 КУпАП підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.

Відповідно до ст.10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається скоєним умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Згідно протоколів про порушення митних правил, ОСОБА_1 інкримінують переміщення або дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом, а саме - сертифікатів якості на дизельне пальне.

Проте, протоколи про порушення митних правил, перевірка яких була предметом розгляду в суді першої інстанції, не містять жодного належного обґрунтування того, що сертифікати якості на дизельне пальне, надані при митному оформленні, містять неправдиві відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються та того, що ОСОБА_1 умисно надано митним органам документи, одержані незаконним шляхом.

Конституційний Суд України зауважує, що елементом принципу презумпції невинуватості є принцип «in dubio pro reo», згідно з яким при оцінюванні доказів усі сумніви щодо вини особи тлумачаться на користь її невинуватості.

Презумпція невинуватості особи передбачає, що обов`язок доведення вини особи покладається на державу (абз. 1-3 п. 4 рішення ВП КСУ у справі за конституційним поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України(конституційності) ст. 368-2 КК від 26.02.2019 № 1-р/2019.

Зазначене узгоджується і з правовою позицією ЄСПЛ, згідно якої «доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом» (п. 43 рішення від 14.02.2008 у справі «Кобець проти України» (Kobets v. Ukraine), з відсиланням на п. 282 рішення у справі «Авшар проти Туреччини» (Avsar v. Turkey).

Стандарт доведення поза розумним сумнівом означає, що сукупність обставин справи, встановлена під час судового розгляду, виключає будь-яке інше розумне пояснення події, яка є предметом судового розгляду, крім того, що інкриміноване правопорушення було вчинене і правопорушник є винним у його вчиненні.

Поза розумним сумнівом має бути доведений кожний з елементів, які є важливими для правової кваліфікації діяння. Це питання має бути вирішено на підставі безстороннього та неупередженого аналізу наданих сторонами допустимих доказів, які свідчать за чи проти тієї або іншої версії подій.

Обов`язок всебічного і неупередженого дослідження судом усіх обставин справи у цьому контексті означає, що для того, щоб визнати винуватість доведеною поза розумним сумнівом, версія обвинувачення має пояснювати всі встановлені судом обставини, що мають відношення до події, яка є предметом судового розгляду.

Наявність таких обставин, яким версія обвинувачення не може надати розумного пояснення або які свідчать про можливість іншої версії інкримінованої події, є підставою для розумного сумніву в доведеності вини особи.

Для дотримання стандарту доведення поза розумним сумнівом недостатньо, щоб версія обвинувачення була лише більш вірогідною за версію захисту. Необхідно, щоб будь-який обґрунтований сумнів у тій версії події, яку надало обвинувачення, був спростований фактами, встановленими на підставі допустимих доказів, і єдина версія, якою розумна і безстороння людина може пояснити всю сукупність фактів, установлених у суді, є та версія подій, яка дає підстави для визнання особи винною за пред`явленим обвинуваченням.

Таким чином, особу може бути визнано винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, в тому числі у сфері митного оформлення і контролю, виключно в разі встановлення в її діянні всіх ознак складу інкримінованого їй адміністративного правопорушення, тобто, за наявності усіх необхідних елементів об`єктивних та суб`єктивних ознак, які характеризують діяння як правопорушення - у сукупності.

Також апелянт посилається на заборону ввезення на територію України товарів, що походять з російської федерації. При цьому, у протоколах відсутнє будь-яке посилання на те, що митними органамибуло належним чином встановлено країну походження товару (задекларованого ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ») саме із російської федерації.

Так само і всі матеріали, на підставі яких складені протоколи про порушення митних правил не містять жодного належного та допустимого доказу такої обставини.

Таким чином, посилання на ніби то походження палива з російської федерації є лише припущенням.

Водночас, слід також наголосити, що окрім відсутності в діях ОСОБА_1 складу порушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, відсутня й будь-яка заподіяна шкода державі, оскільки ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГАЗ ТРЕЙДІНГ» після придбання та імпортування на територію України дизельного палива, без приховування обсягів, якості, вартості тощо, сплатило всі належні митні платежі, акцизний податок, податок на прибуток, тощо.

Відповідно до п. 1 ч. 1 статті 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, постанова суду першої інстанції відповідає вимогам закону, підстав для її скасування суд апеляційної інстанції не вбачає, у зв`язку з чим приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови без змін.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 483, 529, 530 Митного кодексу України, статтею 294 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Енергетичної митниці - залишити без задоволення.

Постанову Подільського районного суду міста Києва від 15 лютого 2024 року відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя М.І. Оніщук

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено19.04.2024
Номер документу118431692
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —758/12520/23

Постанова від 10.04.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Оніщук Максим Іванович

Постанова від 15.02.2024

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Будзан Л. Д.

Постанова від 23.10.2023

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Будзан Л. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні