Рішення
від 18.04.2024 по справі 905/376/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

18.04.2024 м. Харків Справа №905/376/23

Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,

розглянувши справу №905/376/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Форнас Груп» (53210, Дніпропетровська обл., Нікопольський р-н, м. Нікополь, вул. Херсонська, буд. 97)

до відповідача Приватного акціонерного товариства «Авдіївський коксохімічний завод» (50006, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Тільги Степана, буд. 4, каб. 204)

про стягнення 51 605,27 грн,

без повідомлення (виклику) представників сторін,

Суть спору: ТОВ «Форнас Груп» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з ПрАТ «АКХЗ» основного боргу у розмірі 51 605,27 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем зобов`язань за договором (на придбання сировинних, паливно-енергетичних, або матеріально-технічних ресурсів) №559/21К від 09.07.2021 в частині оплати ресурсів.

03.08.2023 господарським судом постановлено ухвалу, якою відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

23.10.2023 за вх. № 07-10/4635/23 (через підсистему «Електронний суд») господарський суд одержав відзив, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, з посиланням на те, що позивачем не надано акти прийому - передачі ресурсів за специфікаціями №№ 12,14, у зв`язку з чим зобов`язання позивача з поставки ресурсів не вважається виконаним з огляду на умови п. 6.4 договору, а зобов`язання відповідача з оплати ресурсів - таким, що виникло.

Також відповідач посилається на п. 8.1 договору та на наявність підстав для збільшення терміну виконання зобов`язань з оплати ресурсів з огляду на настання форс-мажорних обставин, пов`язаних із вторгненням 24.02.2022 військ Російської Федерації на територію України, перебуванням підприємства відповідача в зоні активних бойових дій.

Одночасно, у випадку, якщо судом буде відхилено аргументи відповідача та задоволено позовні вимоги позивача, відповідач просить суд розстрочити виконання рішення суду рівними платежами на 60 календарних днів, у зв`язку із форс-мажорними обставинами, активним наступом ворога на м. Авдіївка, знищенням виробничих та адміністративних потужностей заводу, звільненням та загибеллю багатьох працівників підприємства, важким фінансовим станом підприємства.

Крім того, у прохальній частині відзиву відповідач просить суд поновити строк на подання відзиву з посиланням на те, що відповідач зареєстрований та веде господарську діяльність у Авдіївській міській територіальній громаді, яка з 24.02.2022 визначена територією активних бойових дій. Територія ПрАТ «АКХЗ» постійно потерпає від авіаційних, ракетних, артилерійських ударів, внаслідок чого інфраструктура підприємства (в т.ч. адміністративна) є знищеною, що створює значні складнощі при здійсненні адміністративно-господарських функцій підприємства, в т.ч. отримання кореспонденції, оскільки відділення АТ «Укрпошти», що обслуговує територію за індексом 86065 (Донецька обл., м. Авдіївка) тимчасово не функціонує, як і інші відділення поштового зв`язку, що розташовані на території міста. Офіційна електронна пошта відповідача (root@akhz.com.ua) не функціонує внаслідок знищення адміністративного приміщення підприємства, де знаходився електронний сервер. Інформацію про звернення позивача до суду з цим позовом виявлено 17.10.2023 співробітником юридичного відділу під час моніторингу веб-сайту «Судова влада» (https://court.gov.ua/fair/), одразу після чого юристом було подано клопотання про ознайомлення з матеріалами справи та у подальшому відзив на позов.

Щодо клопотання відповідача про поновлення строку на подання відзиву.

Статтею 251 ГПК України встановлено особливості подання заяв по суті справи у спрощеному позовному провадженні. За приписами ч.1 цієї статті відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Тобто у справах, які розглядаються за правилами спрощеного позовного провадження, строк для подання відзиву встановлений законом.

Такий самий строк встановлений відповідачу і в ухвалі від 03.08.2023.

Станом на 03.08.2023 місцезнаходженням відповідача було 86065, Донецька обл., м. Авдіївка, пр-д Індустріальний, 1. Згідно інформації, наявній на офіційному веб-сайті АТ «Укрпошта» (https://offices.ukrposhta.ua) щодо режимів роботи відділень, поштовий обмін з відділенням поштового зв`язку №86065 в умовах воєнного стану був тимчасово відсутній.

У зв`язку з неможливістю направлення копії ухвали від 03.08.2023 на юридичну адресу відповідача засобами поштового зв`язку, а також відсутністю (станом на дату постановлення цієї ухвали) у відповідача зареєстрованого електронного кабінету, електронні примірники процесуального документу направлені йому на адресу електронної пошти root@akhz.com.ua, зазначену в позові і в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та на іншу відому суду адресу електронної пошти office@akhz.com.ua, проте вони були повернуті з повідомленням про помилку (не доставлені).

Одночасно, за номерами телефонів відповідача 062-209-25-55, НОМЕР_1 , які зазначені в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, встановити зв`язок також не вдалось.

Зважаючи на ці обставини, про відкриття провадження у справі відповідач повідомлений шляхом розміщення 08.08.2023 відповідного оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України на сторінці суду https://dn.arbitr.gov.ua в порядку приписів ст. 12-1 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (які суд визнав за можливе застосувати за аналогією до відповідача, місцезнаходженням якого станом на дату постановлення ухвали від 03.08.2023 була територія активних бойових дій згідно переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затв. наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022).

Отже, з моменту розміщення оголошення про відкриття провадження у справі на офіційному веб-порталі судової влади України відповідач вважається таким, що отримав судове рішення (абз. 2 ч. 2 ст. 12-1 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»). Відповідно, процесуальний строк на подання відзиву закінчився 23.08.2023.

Зі змісту ч.ч. 1, 4 та 6 ст. 119 ГПК України вбачається, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк. Про поновлення процесуального строку суд постановляє ухвалу.

Враховуючи те, що відзив на позов подано відповідачем з пропуском процесуального строку (23.10.2023), але причини такого пропуску, на які він посилається (наявність складнощів/неможливість отримання кореспонденції внаслідок знищення інфраструктури підприємства (у т.ч. адміністративної), припинення роботи поштових відділень на території м. Авдіївка, не функціонування офіційної електронної пошти, що пов`язано з вторгненням Російської Федерації на територію України та веденням бойових дій у т.ч. у м. Авдіївка), є такими, що заслуговують на увагу та визнано судом поважними, з огляду на те, що відповідна процесуальна дія вчинена без необґрунтованих зволікань після виявлення інформації про справу на сайті «Судова влада» та ознайомлення з матеріалами справи, клопотання відповідача про поновлення строку на подання відзиву задоволено, а відзив прийнято до розгляду.

24.10.2023 за вх. № 07-10/4697/23 (через підсистему «Електронний суд») господарський суд одержав відповідь позивача на відзив, в якій останній не погоджується з доводами відповідача, зазначаючи про те, що п.п. 6.1-6.3 договору обумовлено застосування Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю від 25.04.1966 №П-7 та Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю від 15.06.1965 №П-6, які передбачають складання актів про фактичну якість, комплектність та кількість продукції у випадку відсутності супровідних документів на товар. Такі акти в матеріалах справи відсутні, відповідачем до суду не надані. Претензії до позивача стосовно відсутності документів, передбачених п. 6.4 договору, відповідачем не заявлено, що свідчить про те, що всі передбачені договором документи ним отримані. Відповідач не відмовився від товару, прийняв його без будь-яких заперечень, що підтверджується видатковими накладними, підписаними сторонами. Тому твердження відповідача про передчасність звернення позивача з вимогами про стягнення суми боргу є помилковими.

Також позивач посилається на неправильне трактування відповідачем наслідків настання форс-мажорних обставин та умов п. 8.1 договору, оскільки форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) звільняють лише від відповідальності за неналежне виконання зобов`язання, а не від самого зобов`язання.

Крім того, позивач заперечує проти клопотання відповідача про розстрочення виконання рішення суду з посиланням на практику Європейського Суду щодо порушення прав на справедливий судовий розгляд, повагу до власності та вільне володіння власністю внаслідок надання розстрочки виконання рішення суду без обґрунтованих на те мотивів, на те, що заборгованість відповідача виникла 24.02.2022 та станом на день подання відповіді на відзив вже минуло майже 20 місяців, що є суттєвим проміжком часу, протягом якого відповідач міг виконати своє зобов`язання, а також на те, що розмір заборгованості відповідача, який заявлено до стягнення, не є великим.

Станом на 18.04.2024 заперечення на відповідь на відзив відповідачем не подано. Оскільки подання заперечень на відповідь на відзив є правом відповідача (ч. 4 ст. 161 ГПК України), а не його обов`язком, і для реалізації цього права він мав достатньо часу, суд визнав за можливе вирішити справу за наявними у ній матеріалами.

На підставі ч. 4 ст. 240 ГПК України 18.04.2024 господарським судом підписано рішення без його проголошення.

Щодо строку розгляду справи.

Справа розглянута з перевищенням строку, встановленого ст. 248 ГПК України, з об`єктивних причин, пов`язаних з дією воєнного стану на території України, поточною ситуацією у м. Харків (ракетні обстріли, відсутність електропостачання), особливим режимом роботи суду (дистанційний (віддалений) або в приміщенні суду (за необхідності та в умовах безпеки), обмежений доступ до приміщення суду).

Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив наступне.

09.07.2021 між ПрАТ «АКХЗ» (покупець, відповідач) та ТОВ «Форнас Груп» (постачальник, позивач) укладено договір № 559/21К (на придбання сировинних, паливно-енергетичних або матеріально-технічних ресурсів), відповідно до умов п. 1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець - прийняти і оплатити ресурси на умовах, передбачених цим договором.

Кількість, номенклатура ресурсів вказуються в специфікаціях до цього договору, що є його невід`ємною частиною (далі - «специфікації») (п. 2.1 договору).

Поставка ресурсів здійснюється видами транспорту, зазначеними в специфікаціях. Постачальник зобов`язується поставити ресурси на умовах поставки, зазначених в специфікаціях відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року. Строки поставки ресурсів вказуються в специфікаціях. У разі поставки ресурсів відповідно до графіка - графік оформляється як додаток до цього договору, що є його невід`ємною частиною. Постачальник має право здійснити поставку ресурсів в інші строк виключно на підставі попередньої згоди покупця в письмовій формі. Право власності на ресурси і ризик випадкового знищення або пошкодження ресурсів переходить від постачальника до покупця з дати поставки ресурсів (розд. 3 договору).

Поставка ресурсів здійснюється за цінами, які визначені відповідно до умов поставки, вказаних в специфікаціях і включають в себе всі податки, збори та інші обов`язкові платежі, а також вартість тари, упаковки, маркування та інші витрати постачальника пов`язані з постачанням ресурсів. Ціна на ресурси може бути змінена тільки за взаємною згодою сторін шляхом внесення змін до цього договору. Зміна ціни після оплати ресурсів не допускається. Загальна сума договору визначається як сумарна вартість ресурсів, поставка яких здійснюється відповідно до доданих до нього специфікацій (розд. 4 договору).

Оплата за поставлені ресурси буде проводитися на підставі виставленого рахунку за фактично поставлені ресурси і податкових накладних та протягом строку, зазначеного в специфікації, який обчислюється з моменту виставлення рахунку за фактично поставлені ресурси (п. 5.2 договору).

Постачальник зобов`язаний надати покупцю до початку приймання ресурсів оригінали наступних документів: рахунок на оплату ресурсів; транспортні або супровідні документи; пакувальні документи (за наявності); сертифікат або паспорт якості постачальника або виробника (в разі, якщо постачальник не є виробником); сертифікат санітарно-гігієнічного висновку та сертифікат радіологічної безпеки (в передбачених законодавством випадках); акт прийому-передачі ресурсів (в 2-х примірниках), оформлений з боку постачальника, у випадках поставки на умовах DAP, DAT, DDP відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року. Постачальник зобов`язаний з дотриманням вимог чинного законодавства (зокрема, із застосуванням відображеного в установленому порядку цифрового підпису уповноваженої постачальником особи і спеціалізованого забезпечення, використовуваного для реєстрації податкових накладних), здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкової накладної на всю суму податкових зобов`язань з ПДВ, що виникли у постачальника, - з дотриманням термінів, передбачених чинним законодавством, але не пізніше 5-го числа календарного місяця, що настає за місяцем виникнення податкових зобов`язань з ПДВ; розрахунку коригування до податкової накладної на всю суму збільшення компенсації вартості ресурсів - з дотриманням строків, передбачених чинним законодавством, але не пізніше 5-го числа календарного місяця, що настає за місяцем зазначеного збільшення суми компенсації вартості. Зобов`язання постачальника щодо поставки обладнання не вважаються виконаними до надання документів, зазначених в п.6.4 договору (п. 6.4 договору).

Цей договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 06.07.2023. Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від виконання прийнятих на себе зобов`язань (в тому числі гарантійних) за цим договором (п. 10.5 договору).

У специфікації №12 від 29.10.2021 до договору сторони погодили, зокрема, найменування ресурсів, одиницю вимірювання, кількість, вартість та графік їх поставки:

- стяжка кабельна білий 3х100 мм 100 шт./п., ОЗМ 22.23.195000.00484, 60 упк, 408 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- стяжка кабельна білий 3х200 мм 100 шт./п., ОЗМ 22.23.195000.00601, 5 упк, 74,90 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- стяжка кабельна білий 3х200 мм 100 шт./п., ОЗМ 22.23.195000.00602, 5 упк, 74,90 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- ящик силовий ЯРП-250-54, ОЗМ 27.12.317000.02158, 4 шт., 7 936 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- ящик силовий ЯРП-250-54, ОЗМ 27.12.317000.02158, 10 шт., 19 840 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 15.01.2022;

- вимикач 1-кл. В310-1-0-Ct-W (білий), ОЗМ 27.12.223000.00002, 15 шт, 238,50 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 15.01.2022;

- батарейка лужна Videx LR6/AA, ОЗМ 27.20.110000.00057, 100 шт, 468 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації.

Загальна вартість ресурсів становить 34 848,36 грн з ПДВ.

Ціна сформована з прив`язкою до курсової різниці (за курсом НБУ-26,906 на момент запуску тендеру 28.07.2021). Валюта прив`язки - USD. Коригування цін проводиться на момент відвантаження при зміні +/- 5%.

Цією специфікацією визначено, що ресурси поставляються автомобільним транспортом, на умовах DDP м. Авдіївка склад ПрАТ «АКХЗ» відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року, за реквізитами вантажоотримувача: пр-д Індустріальний, 1, м. Авдіївка, Донецька обл., Україна, 86065. Датою поставки вважається дата акту прийому - передачі.

Також у специфікації погоджено термін оплати поставлених ресурсів: 100% відстрочка 30 календарних днів.

У специфікації №13 від 05.11.2021 до договору сторони погодили, зокрема, найменування ресурсів, одиницю вимірювання, кількість, вартість та графік їх поставки:

- батарейка літієва Videx СR2032 Videx, ОЗМ 27.20.110000.00029, 4 шт., 20 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка подвійна без заземлення Р316/2-Сm-W (біла)АСКО, ОЗМ 27.33.135000.00150, 20 шт., 620 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00227, 8 шт., 71,20 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00262, 134 шт., 1 165,80 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- силовий штепсельний роз`єм 4х32 (переносний)/3Р+РЕ/32А/380-415 В/ІР44ЕН, ОЗМ 27.33.135000.00371, 12 шт., 684 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка силова 4х32/3Р+РЕ/32А/380-415В/ІР44ЕН, ОЗМ 27.33.135000.00380, 9 шт., 522 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00435, 34 шт, 295,80 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022,

- коробка розподільча зовнішня КК4 бол карболітова, ОЗМ 27.33.138000.00193, 7 шт., 259 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- Din-рейка перфорована, оцинкована, 35х7,5х1000 мм (1 метр) товщина - 1мм ElectrOElectro, ОЗМ 27.33.141000.00217, 17 шт., 402,90 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка зовн. устан. 1-а з/к ІР54 TNSySURFACETNSY, ОЗМ 27.33.135000.00419, 38 шт., 1 140 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- стяжка кабельна білий 3х100 мм 100 шт./п.ЕН, ОЗМ 22.23.195000.00484, 10 шт., 68 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- стяжка кабельна білий 3х250 мм 100 шт./п.ЕН, ОЗМ 22.23.195000.00601, 10 шт., 252 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- стяжка кабельна білий 3х200 мм 100 шт./п.ЕН, ОЗМ 22.23.195000.00602, 10 шт., 145 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вимикач зовн. устан. 1-кл. ІР54 TNSy SURFACETNSy, ОЗМ 27.12.223000.00002, 4 шт., 106,04 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- авт. вимикач ВА1-63, 6кА, 3Р, 50А, С ElectrOElectro, ОЗМ 27.12.223000.00536, 1 шт., 128 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумулятор 190Ah-12v D-CLASS (513х223х217), ОЗМ 27.20.210000.00095, 4 шт., 16 548 грн З ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумулятор 90Ah-12v StartBOX Special (350х175х190), L, EN680 L+лівийStartBOX, ОЗМ 27.20.210000.00103, 2 шт., 3 292 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумулятори Videx 6НR61 300mAhVidex, ОЗМ 27.20.230000.00256, 8 шт., 1 216 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00262, 6 шт., 52,20 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00435, 6 шт., 52,20 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- розетка зовн. устан. 1-а з/к ІР54 TNSy SURFACETNSY, ОЗМ 27.33.135000.01063, 6 шт., 180 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- подовжувач на котушці ПВС 2х1,5 30м УТОС/SVITTEX, ОЗМ 27.32.134000.00117, 2 шт., 1 456 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання;

- розподільна коробка, з гермовводом, 200х155х80, ІР65 ElectrOElectro, ОЗМ 27.33.138000.00288, 12 шт., 732 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022.

Загальна вартість ресурсів становить 35 289,77 грн з ПДВ.

Ціна розрахована на основі курсу НБУ гривні до долару станом на 07.09.2021, 1 долар = 26,8102 грн. У разі зміни курсу гривні по відношенню до долара більш ніж на +/- 5% згідно НБУ, вартість буде перерахована на момент постачання.

Цією специфікацією визначено, що ресурси поставляються автомобільним транспортом, на умовах СРТ м. Авдіївка склад ПрАТ «АКХЗ» відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року, за реквізитами вантажоотримувача: пр-д Індустріальний, 1, м. Авдіївка, Донецька обл., Україна, 86065. Датою поставки вважається дата видаткової накладної.

Також у специфікації погоджено термін оплати поставлених ресурсів: 100% відстрочка 30 календарних днів.

У специфікації №14 від 08.11.2021 до договору сторони погодили, зокрема, найменування ресурсів, одиницю вимірювання, кількість, вартість та графік їх поставки:

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP1270F2 12V 7Ah (150х65х95(100)), ОЗМ 27.20.210000.00172, 10 шт., 2 520 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP12120F2 12V 12Ah (150х98х95(100)), ОЗМ 27.20.225000.00038, 4 шт., 2 140 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- авт. вимикач ВА1-63, 4,5кА, 3Р, 32А, С ElectrO, ОЗМ 27.12.223000.02218, 1 шт., 90 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 15.01.2022.

Загальна вартість ресурсів становить 5 700 грн з ПДВ.

Ціна сформована з прив`язкою до курсової різниці (за курсом НБУ-26,906 на момент запуску тендеру 28.07.2021). Валюта прив`язки - USD. Коригування цін проводиться на момент відвантаження при зміні +/- 5%.

Цією специфікацією визначено, що ресурси поставляються автомобільним транспортом, на умовах DDP смт Нью-Йорк склад ТК відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року, за реквізитами вантажоотримувача: вул. Зарічна, смт Нью-Йорк, Донецька обл., Україна, 85295. Датою поставки вважається дата акту прийому - передачі.

Також у специфікації погоджено термін оплати поставлених ресурсів: 100% відстрочка 30 календарних днів.

У специфікації №15 від 10.11.2021 до договору сторони погодили, зокрема, найменування ресурсів, одиницю вимірювання, кількість, вартість та графік їх поставки:

- Din-рейка перфорована, оцинкована, 35х7,5х1000мм (1 метр) товщина - 1мм ElectrOElectro, ОЗМ 27.33.141000.00217, 12 шт., 284,40 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумулятор 190Ah-12v D-CLASS (513х223х217), ОЗМ 27.20.210000.00095, 8 шт., 33 096 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумулятор 90Ah-12v StartBOX Special (350х175х190), L, EN680 L+лівийStartBOX, ОЗМ 27.20.210000.00103, 1 шт., 1 646 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00435, 40 шт., 348 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16УТОС, ОЗМ 27.33.135000.00262, 51 шт., 443,70 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вимикач зовн. устан. 1-кл. ІР54 TNSy SURFACETNSy, ОЗМ 27.12.223000.00002, 35 шт., 927,85 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- коробка розподільча зовнішня КК4 бол карболітова, ОЗМ 27.33.138000.00193, 14 шт., 518 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка подвійна без заземлення Р316/2-Сm-W (біла) АСКО, ОЗМ 27.33.135000.00150, 35 шт., 1 085 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка зовн. устан. 1-а з/к ІР54 TNSySURFACETNSY, ОЗМ 27.33.135000.01063, 5 шт., 150 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка зовн. устан. 1-а з/к ІР54 TNSySURFACETNSY, ОЗМ 27.33.135000.00419, 10 шт., 300 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- стяжка кабельна білий 3х200 мм 100 шт./п.ЕН, ОЗМ 22.23.195000.00602, 5 шт., 72,50 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- авт. вимикач ВА1-63, 6кА, 3Р, 50А, С ElectrOElectro, ОЗМ 27.12.223000.00536, 4 шт., 512 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації;

- стяжка кабельна білий 3х100 мм 100 шт./п.ЕН, ОЗМ 22.23.195000.00484, 20 шт., 136 грн з ПДВ, 14 календарних днів з моменту підписання специфікації.

Загальна вартість ресурсів становить 47 423,34 грн з ПДВ.

Ціна розрахована на основі курсу НБУ гривні до долару станом на 07.09.2021, 1 долар = 26,8102 грн. У разі зміни курсу гривні по відношенню до долара більш ніж на +/- 5% згідно НБУ, вартість буде перерахована на момент постачання.

Цією специфікацією визначено, що ресурси поставляються автомобільним транспортом, на умовах СРТ м. Авдіївка склад ПрАТ «АКХЗ» відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року, за реквізитами вантажоотримувача: пр-д Індустріальний, 1, м. Авдіївка, Донецька обл., Україна, 86065. Датою поставки вважається дата видаткової накладної.

Також у специфікації погоджено термін оплати поставлених ресурсів: 100% відстрочка 30 календарних днів.

У специфікації №21 від 22.12.2021 до договору сторони погодили, зокрема, найменування ресурсів, одиницю вимірювання, кількість, вартість та графік їх поставки:

- металорукав РЗЦ Standart з протяжкою d 32 (кратно 25м), ОЗМ 25.99.298300.00031, 100 м, 1 610 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- металорукав РЗЦ Standart з протяжкою d 18 (кратно 50м), ОЗМ 25.99.298300.00150, 125 м, 1 037,50 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP1250F1 12V 5Ah (90х70х100(105)) Q10/480, ОЗМ 27.20.230000.00029, 16 шт., 3 904 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вимикач вн. устан. 1-кл. білий ІР20 TNSy Latina, ОЗМ 27.12.223000.02205, 25 шт., 548,75 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP12120F2 12V 12Ah (150х98х95(100)) Q4, ОЗМ 27.20.210000.00047, 8 шт., 4 656 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP1270F2 12V 7Ah (150х65х95(100)), ОЗМ 27.20.210000.00050, 28 шт., 6 860 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- електромагніт ЭМИС 5100, ОЗМ 27.90.406000.00022, 1 шт., 1 222 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- розетка вн. устан. 1-а б/з біла ІР20 TNSy Latina, ОЗМ 27.33.135000.00264, 20 шт., 438,60 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- вилка ВГ-16, ОЗМ 27.33.135000.00368, 10 шт., 89 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- розетка вн. устан. 1-а б/з біла ІР20 TNSy Latina, ОЗМ 27.33.135000.00374, 20 шт., 438,60 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP1250F1 12V 5Ah (90х70х100(105)) Q10/480, ОЗМ 27.20.230000.00029, 48 шт., 11 712 грн з ПДВ, з 01.01.2022 по 20.01.2022;

- металорукав РЗЦ Standart з протяжкою d 26 (25), ОЗМ 25.99.298300.00003, 50 шт., 661,50 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- металорукав РЗЦ Standart з протяжкою d 50 (10), ОЗМ 25.99.298300.00029, 100 шт., 3 020 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- металорукав РЗЦ Standart з протяжкою d 32 (кратно 25м), ОЗМ 25.99.298300.00031, 100 шт., 1 610 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- металорукав РЗЦ Professional з протяжкою d 32 (25), ОЗМ 25.99.298300.00150, 150 шт., 1 245 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- вилка ВГ-16, ОЗМ 27.33.135000.00368, 5 шт., 44,50 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- акумуляторна батарея MERLION AGM GP12120F2 12V 12Ah (150х98х95(100)) Q4, ОЗМ 27.20.210000.00047, 4 шт., 2 328 грн з ПДВ, з 01.02.2022 по 15.02.2022;

- мережевий подовжувач EUROPOWER EP8530, 220В, 2КВт, 5 розеток, 3 м, ОЗМ 27.32.134000.00183, 6 шт., 588 грн з ПДВ, з 01.03.2022 по 15.03.2022;

- електроутримувач Vita SV-300, ОЗМ 27.90.320000.00114, 12 шт., 1 464 грн з ПДВ, з 01.03.2022 по 15.03.2022;

- авт. вимикач ВА1-63, 6кА, 3Р, 4А, С ElectrO, ОЗМ 27.12.223000.02235, 3 шт., 345 грн з ПДВ, з 01.03.2022 по 15.03.2022.

Загальна вартість товару становить 52 586,94 грн з ПДВ.

Ціна розрахована на основі курсу НБУ гривні до долару станом на 05.11.2021, 1 долар = 26,19 грн. У разі зміни курсу гривні по відношенню до долара більш ніж на +/- 5% згідно НБУ, вартість буде перерахована на момент відвантаження.

Цією специфікацією визначено, що ресурси поставляються автомобільним транспортом, на умовах СРТ м. Авдіївка склад ПрАТ «АКХЗ» відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року, за реквізитами вантажоотримувача: пр-д Індустріальний, 1, м. Авдіївка, Донецька обл., Україна, 86065. Датою поставки вважається дата видаткової накладної.

Також у специфікації погоджено термін оплати поставлених ресурсів: 100% відстрочка 30 календарних днів.

На виконання умов договору та специфікації до нього позивач поставив, а відповідач прийняв ресурси на загальну суму 51 605,27 грн, що підтверджується видатковими накладними № 78 від 25.01.2022 на суму 25 409,58 грн, № 79 від 25.01.2022 на суму 6 740,08 грн, № 77 від 25.01.2022 на суму 113,89 грн, № 75 від 25.01.2022 на суму 3 408,50 грн, №76 від 25.01.2022 на суму 15 933,22 грн, які підписані сторонами та скріплені печатками підприємств.

Одночасно, на оплату ресурсів позивач виставив відповідачу відповідні рахунки № 31 від 25.01.2022 на суму 25 409,58 грн, № 32 від 25.01.2022 на суму 6 740,08 грн, № 30 від 25.01.2022 на суму 113,89 грн, № 28 від 25.01.2022 на суму 3 408,50 грн, №29 від 25.01.2022 на суму 15 933,22 грн.

За цими господарськими операціями з поставки ресурсів позивач зареєстрував в ЄРПН податкові накладні № 19 від 25.01.2022, № 24 від 25.01.2022, № 18 від 25.01.2022, № 17 від 25.01.2022, №21 від 25.01.2022, про що свідчать квитанції від 02.02.2022, 04.02.2022, 10.02.2022, 14.02.2022, та відмітки «Зареєстровано в ЄРПН» на податкових накладних.

Оплата отриманих ресурсів відповідачем не здійснена.

З метою досудового врегулювання спору позивач надіслав на офіційну електронну адресу відповідача root@akhz.com.ua претензію за вих.№1 від 23.03.2023 про сплату заборгованості за поставлений товар (ресурси) у розмірі 51 605,27 грн протягом 5 календарних днів з моменту отримання претензії. Проте ця претензія не доставлена адресату.

Оскільки відповідач порушив грошові зобов`язання за договором в частині оплати поставлених ресурсів, позивач звернувся до суду з цим позовом, в якому просить стягнути з відповідача основний борг у розмірі 51 605,27 грн.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних мотивів.

У п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч. 1 ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ч. ч. 1,2 ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару (ст. 692 ЦК України).

Як вище встановлено судом, на підставі договору (на придбання сировинних, паливно-енергетичних або матеріально-технічних ресурсів) № 559/21К від 09.07.2021 та специфікацій до нього позивач поставив відповідачу ресурси на загальну суму 51 605,27 грн, що підтверджується видатковими накладними № 78 від 25.01.2022 на суму 25 409,58 грн, № 79 від 25.01.2022 на суму 6 740,08 грн, № 77 від 25.01.2022 на суму 113,89 грн, № 75 від 25.01.2022 на суму 3 408,50 грн, №76 від 25.01.2022 на суму 15 933,22 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 662 ЦК України продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 666 ЦК України якщо продавець не передає покупцеві приналежності товару та документи, що стосуються товару та підлягають переданню разом з товаром відповідно до договору купівлі-продажу або актів цивільного законодавства, покупець має право встановити розумний строк для їх передання. Якщо приналежності товару або документи, що стосуються товару, не передані продавцем у встановлений строк, покупець має право відмовитися від договору купівлі-продажу та повернути товар продавцеві.

У п. 6.4 договору передбачено, що постачальник зобов`язаний надати покупцю до початку приймання ресурсів оригінали наступних документів: рахунок на оплату ресурсів; транспортні або супровідні документи; пакувальні документи (за наявності); сертифікат або паспорт якості постачальника або виробника (в разі, якщо постачальник не є виробником); сертифікат санітарно-гігієнічного висновку та сертифікат радіологічної безпеки (в передбачених законодавством випадках); акт прийому-передачі ресурсів (в 2-х примірниках), оформлений з боку постачальника, у випадках поставки на умовах DAP, DAT, DDP відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року.

Пунктами 6.1-6.2 договору погоджено застосування норм Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю від 25.04.1966 №П-7 та Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю від 15.06.1965 №П-6.

Відповідно до п. 14 Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю від 25.04.1966 №П-7, приймання продукції по якості і комплектності виробляється у точній відповідності зі стандартами, технічними умовами, основними й особливими умовами постачання, іншими обов`язковими для сторін правилами, а також по супровідним документам, що засвідчують якість і комплектність продукції що поставляється (технічний паспорт, сертифікат, посвідчення про якість, рахунок-фактура, специфікація тощо). Відсутність зазначених супровідних документів або деяких з них не припиняє приймання продукції. У цьому випадку складається акт про фактичну якість і комплектність продукції, що надійшла, і в акті вказується, які документи відсутні.

Згідно з п. 12 Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю від 15.06.1965 №П-6 приймання продукції по кількості здійснюється по транспортним і супровідним документам (рахункові-фактурі, специфікації, описові, пакувальним ярликам і ін.) відправника (виготовлювача). Відсутність зазначених супровідних документів або деяких з них не припиняє приймання продукції. У цьому випадку складається акт про фактичну наявність продукції, що надійшла, і в акті вказується, які документи відсутні.

Оскільки акти про фактичну наявність, якість і комплектність продукції (ресурсів) відповідач не надав, претензій до позивача щодо відсутності документів, передбачених п. 6.4 договору, не заявив, від прийняття ресурсів не відмовився та прийняв їх без жодних зауважень і заперечень, суд вважає, що зобов`язання позивача щодо надання товаросупровідних документів разом з ресурсами виконані належним чином.

Окремо відповідач звертає увагу на не надання позивачем актів прийому - передачі ресурсів відповідно до п. 6.4 договору, постачання яких (ресурсів) згідно зі специфікаціями № 12 від 29.10.2021, № 14 від 08.11.2021 здійснювалось на умовах DDP м. Авдіївка склад ПрАТ «АКХЗ», смт Нью-Йорк склад ТК відповідно, та вважає, що його зобов`язання з оплати ресурсів не виникло.

З цього приводу слід зазначити, що передання позивачем та приймання відповідачем ресурсів за специфікаціями № 12 від 29.10.2021, № 14 від 08.11.2021 оформлено видатковими накладними №№77,78 від 25.01.2022, які, як і акти прийому-передачі ресурсів, у розумінні ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» є первинними документами, що містять відомості про здійснені господарські операції.

Видаткова накладна та акт прийому-передачі є лише формами товарно-розпорядчих документів на майно, якими фіксується факт передання майна, ці документи є ідентичними за своєю суттю.

Оскільки відповідач підписав видаткові накладні №№77,78 від 25.01.2022 (тобто погодив таку форму товарно-розпорядчого документу), чим підтвердив отримання ресурсів, його посилання про не виникнення зобов`язання з оплати ресурсів через не надання позивачем актів прийому-передачі ресурсів є безпідставними.

Окрім того, суд враховує, що відповідно до умов п. 6.4 договору за всіма господарськими операціями з поставки ресурсів позивач зареєстрував в ЄРПН податкові накладні № 19 від 25.01.2022, № 24 від 25.01.2022, № 18 від 25.01.2022, № 17 від 25.01.2022, №21 від 25.01.2022, про що свідчать квитанції від 02.02.2022, 04.02.2022, 10.02.2022, 14.02.2022, та відмітки «Зареєстровано в ЄРПН» на податкових накладних.

Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч. 1 ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч. 1,7 ст.193 ГК України.

Оплата ресурсів, з огляду на умови п. 5.2 договору, п. 5 специфікацій, мала бути здійснена відповідачем у строк до 24.02.2022 включно. Між тим, відповідач порушив грошові зобов`язання за договором та не здійснив оплату ресурсів як у встановлений строк, так і в подальшому, внаслідок чого у нього виник борг у розмірі 51 605,27 грн.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог про стягнення з відповідача основного боргу в розмірі 51 605,27 грн, а отже і про їх задоволення.

Щодо посилань відповідача на те, що строк оплати ресурсів є збільшеним з огляду на умови п. 8.1 договору та форс-мажорні обставини, пов`язані з вторгненням військ Російської Федерації на територію України.

Відповідно до ч. 1 ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Згідно з ч. 2 ст. 218 ГК України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Статтею 14-1 ЗУ «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено, що торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Відповідно до п. 8.1 договору при настанні обставин соціального, політичного і міжнародного походження, зокрема, загрози війни, збройного конфлікту, ворожих атак, військових дій, оголошеної та неоголошеної війни, актів тероризму, вторгнення, які є надзвичайними, непередбачуваними, якщо це спричинено невідворотними і непоборними обставинами, наслідком яких є неможливість протягом певного часу частково або в повній мірі виконання зобов`язань за цим договором, сторони звільняються від відповідальності за невиконання тих своїх зобов`язань, виконання яких стало неможливим внаслідок дії форс-мажорних обставин (за винятком зобов`язань, термін виконання яких настав до дати виникнення таких обставин), відповідно до часу дії форс-мажорних обставин, при цьому термін виконання всіх зобов`язань за цим договором збільшується пропорційно часу, протягом якого будуть діяти такі обставини. Після припинення дії форс-мажорних обставин, всі перенесені зобов`язання підлягають виконанню в порядку, передбаченому цим договором з урахуванням пропорційності продовження моменту їх виконання на період дії форс-мажорних обставин.

Згідно з п. 8.2 договору сторона, для якої наступили форс-мажорні обставини, зобов`язана без необґрунтованих затримок повідомити у письмовій формі іншу сторону про їх настання або припинення. Факти, викладені в повідомленні про настання форс-мажорних обставин, підлягають підтвердженню Торгово-промисловою палатою України, сертифікат якої, після його отримання, але не пізніше 20 календарного дня з дати отримання відповідного повідомлення про настання форс-мажорних обставин, також направляється стороною, для якої наступили форс-мажорні обставини, іншій стороні.

Настання форс-мажорних обставин не є підставою для невиконання сторонами зобов`язань, термін яких настав до дати виникнення таких обставин, а також для звільнення сторін від відповідальності за таке невиконання (п. 8.4 договору).

Отже, у договорі погоджено, що у випадку виникнення надзвичайних та невідворотних обставин, наслідком яких є неможливість протягом певного часу частково або в повній мірі виконати зобов`язання за цим договором, сторони не звільняються від виконання взятих на себе зобов`язань, однак строк їх виконання збільшується пропорційно до часу, протягом якого будуть діяти такі обставини. При цьому, сторона, для якої наступили форс-мажорні обставини, зобов`язана повідомити іншу сторону про це у письмовій формі без необґрунтованих затримок з подальшим наданням сертифікату ТПП України.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затв. ЗУ від 24.02.2022 №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, з 05:30 24.02.2022 на території України введено воєнний стан строком на 30 діб.

Дію воєнного стану в Україні неодноразово було продовжено. Востаннє Указом Президента України від 05.02.2024 № 49/2024, затв. ЗУ від 06.02.2024 № 3654-ІХ, строк дії воєнного стану на території України продовжено з 05:30 14.02.2024 строком на 90 діб.

З переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затв. наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, вбачається, що Авдіївська міська територіальна громада з 24.02.2022 по 28.02.2024 була територією активних бойових дій, а з 29.02.2024 по теперішній час є територією, тимчасовою окупованою Російською Федерацією.

Посилаючись на знаходження у м. Авдіївка та на ведення активних бойових дій на території міста, відповідач зазначає, що у спірних відносинах мають місце форс - мажорні обставини та строк виконання зобов`язання з оплати ресурсів є збільшеним на період їх дії.

При цьому, до суду не представлено доказів того, що відповідач повідомив позивача про виникнення форс-мажорних обставин та надав відповідний сертифікат ТПП України відповідно до п. 8.2 договору, а отже і не доведено дотримання порядку, визначеного п. 8.1 договору, щодо повідомлення позивача про такі обставини та їх підтвердження у встановлений спосіб.

Водночас, згідно з висновками, які міститься у постановах Верховного Суду від 22.06.2022 у справі №904/5328/21, від 31.08.2022 у справі №910/15264/21, неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про форс-мажорні обставини позбавляє сторону, яка порушила цей обов`язок, права посилатися на ці обставини як на підставу звільнення від відповідальності, якщо це передбачено договором (втрата стороною права посилання на форс-мажор). Тобто, про те, що сторона позбавляється права посилатися на форс-мажорні обставини через неповідомлення або несвоєчасне повідомлення має бути прямо зазначено в договорі.

Оскільки положення укладеного сторонами договору прямо не передбачають юридичні наслідки того, що покупець не повідомив постачальника про факт настання таких обставин, суд вважає, що порушення відповідачем передбаченого договором порядку повідомлення позивача про настання форс-мажору не означає автоматичну втрату ним права посилатись на форс-мажор у відносинах з контрагентом.

Досліджуючи питання щодо наявності/відсутності підстав для застосування у спірних відносинах п. 8.1 договору, суд виходить з того, що надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості.

Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (п. 38 постанови Верховного Суду від 21.07.2021 у справі №912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.

Між обставинами непереборної сили та неможливістю належного виконання зобов`язання має бути причинно-наслідковий зв`язок. Тобто неможливість виконання зобов`язання має бути викликана саме обставиною непереборної сили, а не обставинами, ризик настання яких несе учасник правовідносин.

Верховний Суд у постанові від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд й у постанові від 16.07.2019 у справі №917/1053/18, зазначивши, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.

У постанові від 13.02.2024 у справі № 917/272/23 Верховний Суд звернув увагу на те, що сам факт проведення бойових дій чи запровадження обмежень воєнного часу не може бути безумовною підставою для звільнення сторони від виконання договірних зобов`язань, оскільки само по собі не свідчить про принципову неможливість виконання стороною своїх договірних зобов`язань.

У цьому випадку суд враховує, що військова агресія Російської Федерації проти України та ведення бойових дій у м. Авдіївка є форс-мажорними обставинами, які носять загальновідомий характер.

Однак відповідачем не доведено шляхом надання до суду сертифікату ТПП України (як то передбачено договором) чи будь-яких інших доказів про те, що неможливість виконання ним зобов`язання з оплати ресурсів обумовлена саме настанням цих обставин, зважаючи також на те, що таке зобов`язання могло бути виконано у будь-який день протягом 30 календарних днів з дати поставки - з 26.01.2022 по 24.02.2022 (а не тільки в останній день строку - 24.02.2022, що припав на день вторгнення Російської Федерації на територію України).

Зазначаючи про збройну агресію Російської Федерації проти України та бойові дії у м. Авдіївка, відповідач жодним чином не мотивує та не обґрунтовує як саме ці обставини вплинули на виконання зобов`язання з оплати ресурсів, оскільки самі по собі вони не є абсолютними форс-мажорними обставинами, які позбавляють відповідача можливості виконати свої грошові зобов`язання.

Ці обставини, на думку суду, безумовно вплинули на здійснення відповідачем господарської діяльності за його місцезнаходженням, але не свідчать про відсутність грошових коштів (зокрема, на рахунках відповідача), необхідних для виконання зобов`язання з оплати ресурсів.

Враховуючи викладене, відповідачем не доведено вплив форс-мажорних обставин (збройна агресія Російської Федерації проти України та бойові дії у м. Авдіївка) на можливість здійснення ним оплати ресурсів, а тому його посилання на продовження (збільшення) строку виконання цього зобов`язання до їх закінчення в порядку п. 8.1 договору є необґрунтованими.

Щодо клопотання відповідача про розстрочення виконання рішення рівними платежами протягом 60 календарних днів.

Відповідно до ч. 1 ст. 239 ГПК України суд, який ухвалив рішення, може визначити порядок його виконання, надати відстрочення або розстрочити виконання, вжити заходів для забезпечення його виконання, про що зазначає в рішенні.

Згідно з ч.ч.1, 3, 4 ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

З наведеного вбачається, що умовою для надання розстрочки виконання рішення суду є встановлення судом факту наявності виняткових обставини, що ускладнюють чи роблять неможливим виконання рішення у справі. Вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, суд повинен врахувати викладені відповідачем обставини, матеріальні інтереси обох сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи.

При цьому, надання заявникові розстрочки виконання рішення є правом господарського суду, і закон не обмежує це право точним переліком господарських спорів або обставин, за яких суд має право надання розстрочки.

Отже, визначальним фактором при наданні розстрочки є винятковість цих випадків та їх об`єктивний вплив на виконання судового рішення.

Наявність підстав для розстрочення виконання судового рішення відповідач обґрунтовує настанням форс-мажорних обставин, активним наступом ворога на м. Авдіївка, знищенням виробничих та адміністративних потужностей заводу, звільненням та загибеллю багатьох працівників підприємства, важким фінансовим станом підприємства.

Між тим, відповідачем не надано до суду жодних доказів, які надають суду можливість встановити обставини, що свідчать про істотне ускладнення виконання рішення суду або роблять його виконання неможливим. Також відповідачем не надано доказів, які підтверджують можливість оплати боргу рівними платежами протягом 60 календарних днів.

Саме лише посилання відповідача на важкий фінансовий стан підприємства через військову агресію Російської Федерації проти України та пов`язані з цим наслідки без надання відповідних доказів (зокрема, фінансової звітності підприємства) не можуть бути підставою для надання розстрочення виконання рішення суду.

У цьому випадку суд також враховує, що зобов`язання відповідача з оплати ресурсів виникло у лютому 2022 року, тобто станом на момент ухвалення цього рішення прострочення триває більше 2 років (фактично відповідач отримав відстрочення виконання зобов`язання у такий спосіб).

Одночасно, сума основного боргу, яка підлягає стягненню з відповідача, не є значною, будь-які інші нарахування (3% річних, інфляційні втрати, пеня) у цій справі не заявлені.

Враховуючи викладене, а також позицію позивача, який заперечує проти розстрочення виконання рішення, правові підстави для задоволення клопотання відповідача відсутні.

На підставі ст. 129 ГПК України, у зв`язку із задоволенням позову, витрати позивача щодо сплати судового збору в розмірі 2 684 грн покладаються на відповідача.

Питання щодо витрат позивача на правову допомогу, які згідно з орієнтовним розрахунком складають 15 000 грн, не вирішується судом з огляду на зазначення у позові про надання доказів щодо обсягу та кількості робіт, виконаних адвокатом, протягом 5 днів після ухвалення рішення в порядку ч. 8 ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247 - 250 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Форнас Груп» задовольнити.

2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Авдіївський коксохімічний завод» (50006, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Тільги Степана, буд. 4, каб. 204, ідент. код 00191075) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Форнас Груп» (53210, Дніпропетровська обл., Нікопольський р-н, м. Нікополь, вул. Херсонська, буд. 97, ідент. код 37196533) основний борг у розмірі 51 605 (п`ятдесят одна тисяча шістсот п`ять) грн 27 коп., судовий збір у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 18.04.2024.

Суддя Л.В. Ніколаєва

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено23.04.2024
Номер документу118452949
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —905/376/23

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Судовий наказ від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Судовий наказ від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Рішення від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Рішення від 18.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 03.08.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 14.07.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні