Рішення
від 08.04.2024 по справі 916/4606/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" квітня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4606/23

Господарський Одеської області у складі:

судді Малярчук І.А.,

секретаря судового засідання: Ігнатишеної А.О.,

за участю представників сторін:

від позивача: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

від третьої особи: не з`явився,

розглянувши справу №916/4606/23 в порядку загального позовного провадження за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енержи Трейд» (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, буд.10, оф. 304, код ЄДРПОУ 39156094) до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» (65482, Одеська обл., Одеський р-н, м. Южне, вул. Іванова, буд. 9, код ЄДРПОУ 43331493), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (54000, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 81/2, код ЄДРПОУ 44842154) про стягнення 481747,64 грн,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальних дій суду:

Позивач у позові в обґрунтування позовних вимог зазначає, що 14.06.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енержи Трейд» та Товариством з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» було укладено договір поставки №239, відповідно до якого позивач зобов`язався передати у власність відповідача, а відповідач прийняти і сплатити товар, на умовах визначених цим договором. На виконання умов договору, позивач на постійній основі передавав відповідачу у власність товар, а відповідач його оплачував, однак відповідач перестав виконувати грошові зобов`язання за договором поставки №239 від 14.06.2021, у зв`язку з чим у ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» утворилась заборгованість перед «Енержи Трейд» у розмірі 334933,86 грн, на яку позивачем нараховано до стягнення з відповідача пеню у розмірі 84 421,69 грн, три проценти річних у розмірі 13 764,41 грн та інфляційних втрат у розмірі 48 627,68 грн.

14.11.2023 відповідач до суду подав відзив за вх.№ 41440/23 на позовну заяву, в якому зазначив про те, що згідно договору поставки № 239 від 14.06.2021 сторони погодили між собою інший порядок розрахунків, а саме оплату за реалізований товар щотижня, відтак, у відповідача виникає обов`язок сплатити за поставлений товар виключно після його реалізації.

Поряд із цим, відповідач вважає, що позивач невірно тлумачить пункт 3.7 договору поставки №239 від 14.06.2021, згідно якого після спливу 180-денного строку з моменту поставки товару, у покупця виникає не обмежене у часі право повернути нереалізований товар, а не обов`язок сплатити за нього кошти, так, даний пункт надає право відповідачу повернути постачальнику товар, що був нереалізований протягом 180 календарних днів з дати поставки та не визначає обов`язок оплати за товар, що був нереалізований протягом 180 днів з дати поставки товару. Зазначений договір набув чинності відповідно до пункту 11.5 договору поставки №239 від 14.06.2021 з дати підписання із строком дії до 14.06.2022. Договір підлягає автоматичній пролонгації на кожний наступний календарний рік, у випадку якщо жодна із Сторін не відмовиться письмово від пролонгації не менше ніж 14 (чотирнадцять) календарних до дати закінчення Договору. Таким чином, договір є діючим та ТОВ «Авангард-опт» виконує свої зобов`язання в повному обсязі та продовжує здійснювати дії по реалізації Товару кінцевим споживачам.

Також, посилання позивача на недобросовісність відповідача, на думку останнього є некоректним, з урахування окупації міста Херсон, заволодінням збройними формуваннями російської федерації майном підприємства та документацією, пожежі в результаті потрапляння боєприпасів в складське приміщення відповідача, розташованого за адресою м. Херсон, вул. Кольцова, 57.

08.12.2023 за вх.№ 44042/23 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній зазначає, що п.п. 4.2., 7.3., 7.7. договору № 239 від 14.06.2021 поставки передбачено, що право власності на товар, а також ризики випадкової загибелі або пошкодження товару, переходять до покупця з моменту одержання товару, що підтверджується підписами на видатковій накладній. Покупець зобов`язаний оплачувати реалізований товар щотижня. Покупець зобов`язаний надавати постачальнику кожні 7 календарних днів, починаючи з дати першої поставки товару звіт із зазначенням кількості реалізованого товару та товарних залишків на дату формування звіту. Такий звіт надсилається покупцем у електронному вигляді засобами електронної пошти, по факсу та у інший спосіб, однак відповідач дані умови договору не виконавув.

Крім цього, відповідач відмічає, що умови договору поставки не містять визначення строку оплати покупцем прийнятого товару від постачальника та не передбачають визначення терміну оплати покупцем прийнятого товару від постачальника, оскільки передбачений п. 7.3. договору № 239 від 14.06.2021 обов`язок покупця оплати реалізованого товару щотижня, не є подією, яка має неминуче настати, а є умовно визначеною подією настання якої може і не відбутись, у зв`язку з чим, відповідач вважає, що застосуванню підлягаю положенням ч. 1 ст. 692 ЦК України, якою передбачено зобов`язання покупця оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, оскільки це зобов`язання покупця прямо випливає із акта цивільного законодавства.

Щодо обставин непереборної сили позивач вказує на те, що відповідач не навів належних обґрунтувань наявності причинно-наслідкового зв`язку між існуванням обставин непереборної сили та неможливістю виконання зобов`язань визначених договором поставки, що укладений між сторонами. Відповідач не повідомив позивача про виникнення та існування обставин непереборної сили, та не надав належних доказів на підтвердження настання форс-мажорних обстави, яким може бути лише сертифікат про форс-мажорні обставини, який видано та оформлено Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами у порядку, визначеному Регламентом.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.10.2023 відкрито провадження у справі №916/4606/23, постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

14.11.2023 за вх.№41360/23 від відповідача ТОВ «АВАНГАРДОПТ» до суду надійшло клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 15.11.2023 відкрито провадження у справі №916/4606/23; постановлено розглядати справу в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання суду на 18.12.2023 об 10год.00хв.

Ухвалою суду від 18.12.2023 задоволено клопотання ТОВ «Енержи Трейд» від 15.12.2023 за вх.№ 45510/23 про витребування доказів; зобов`язано ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» надати суду договір доручення, укладений між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» згідно додаткової угоди від 20.06.2021 на підставі договору поставки №239 від 14.06.2021.

У підготовчому засіданні 15.01.2024 судом оголошено протокольну ухвалу про перерву до 05.02.2024 о 10:20.

У підготовчому засіданні 05.02.2024 судом оголошено протокольну ухвалу про перерву до 19.02.2024 о 09:25.

У підготовчому засіданні 19.02.2024 судом оголошено протокольну ухвалу про перерву до 13.03.2024 о 10:15.

15.02.2024 за вх.№ 6299/24 до суду від ТОВ «Енержи Трейд» надійшла заява про долучення до матеріалів справи уточненої позовної заяви, згідно якої позивачем змінено процесуальний статус ТОВ "СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22" з відповідача на третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, з тих підстав, що за умови встановлення невиконання відповідачами грошових зобов`язань за договором доручення від 18.06.2023 безпосередню відповідальність за невиконання таких зобов`язань несе ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ», у зв`язку з цим позивач просив у судовому засіданні 19.02.2024 замінити процесуальний статус ТОВ "СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22" з відповідача на третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 19.02.2024 прийнято до розгляду уточнену позовну заяву, викладену ТОВ «Енержи Трейд» у заяві від 15.02.2024 за вх.№ 6299/24; змінено у справі №916/4606/23 процесуальний статус ТОВ "СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22" з відповідача на третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 13.03.2024 закрито підготовче провадження по справі №916/4606/23; призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на "08" квітня 2024 р. о 10:30.

06.03.2024 за вх.№ 9634/24 та 08.04.2024 за вх.№ 14274/24 до суду надійшли клопотання від ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» про розгляд справи за його відсутності, які судом задоволені.

Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:

14.06.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енержи Трейд» (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» (покупець) було укладено договір поставки №ПШ-1205, відповідно до умов якого за цим договором постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти і сплатити «товар», на умовах, визначених цим договором. Найменування (асортимент) товару. Його кількість, ціна та загальна вартість товару, строки поставки узгоджуються сторонами окремо. Підставою для бухгалтерського обліку господарської операції з поставки товару є первинний документ, а саме - видаткова накладна. Сторони домовились, що первинний документ підтверджує здійснення господарської операції. За даним договором товар, що передається, вільний від прав третіх осіб, не вилучений із обігу, не знаходиться в заставі або під арештом (п.п. 1.1. 1.3. договору).

Поставка товару здійснюється на підставі заявки покупця (в рамках специфікації), в якій повинно бути вказано: асортимент замовленого покупцем товару, його кількість та необхідний термін поставки. Постачальник зобов`язаний переглянути можливість поставки товару в указані в заявці строки і об`ємі на протязі 1 (одного) робочого дня. Постачальник поставляє товар окремими партіями у відповідності із заявками покупця у строк не пізніше 7 (семи) календарних днів з моменту отримання заявки покупця. У випадку неможливості виконання замовлення у відповідності до заявки покупця, сторони додатково узгоджують терміни, протягом яких постачальник зможе виконати замовлення у повному обсязі (п.п. 2.1., 2.2. договору № 239 від 14.06.2021).

Пунктами 3.1., 3.7., 4.1., 4.2. договору № 239 від 14.06.2021встановлено, що прийняття товару за асортиментом, кількістю і якістю відбувається покупцем згідно з супроводжувальними документами (видаткові накладні, а також документи, що засвідчують якість товару) на момент одержання товару від постачальника. Оригінали супроводжувальних документів постачальник передає покупцю разом із товаром. У випадку, коли частина товару не була реалізованою протягом 90 днів з моменту отримання товару. Покупець має право повернути його. Постачальник зобов`язаний протягом 14 календарних днів з моменту пред`явлення покупцем письмової вимоги, прийняти цей товар та/або замінити його. Постачальник зобов`язаний прийняти такий товар з одночасним оформленням відповідних товарно-супровідних документів. Обов`язок постачальника по передачі товару вважається виконаним в момент передачі товару покупцю, який визначається датою накладної. Право власності на товар, а також ризик випадкової загибелі або пошкодження товару, переходить до покупця з моменту одержання товару, що підтверджується підписами на видатковій накладній.

Згідно п.п. 7.1., 7.3., 7.4., 7.6., 7.7., 7.10. договору № 239 від 14.06.2021 ціна товару визначається згідно специфікації (видаткової накладної) постачальника. Загальна вартість кожної партії товару вказується в видаткових накладних постачальником. Покупець зобов`язаний оплачувати реалізований ним товар щотижня. Оплата товару здійснюється в безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника, зазначений у розділі 12 даного договору. Датою оплати вважається дата надходження коштів на розрахунковий рахунок постачальника або інший рахунок, вказаний постачальником. Покупець за необхідністю надає постачальнику звіт із зазначенням кількості реалізованого товару та вказує товарні залишки на дату формування звіту. Такий звіт надається покупцем у електронному вигляді засобами електронної пошти, по факсу та у інший спосіб. Зміна остаточно узгодженої сторонами ціни товару після його поставки покупцю не допускається.

Відповідно до п.п. 8.1., 8.2., 11.5. договору № 239 від 14.06.2021 у випадку невиконання або невідповідного виконання покупцем зобов`язань по оплаті поставленого товару постачальник має право стягнути з покупця штрафну неустойку у розмірі 0,2 (дві десятих) % від вартості не оплаченого товару, але не більше подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення. У випадку невиконання або невідповідного виконання постачальником зобов`язань по оплаті постачання товару, покупець має право стягнути з постачальника штрафну неустойку у розмірі 0,2 (дві десятих) % від вартості партії товару, що не був поставлений належним чином та у встановлений строк за кожний день прострочення. Даний договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до « 31 » грудня 2021. Договір підлягає автоматичній пролонгації на кожний наступний календарний рік у випадку, якщо жодна із сторін не відмовиться письмово від пролонгації не менше ніж за 14 (чотирнадцять) днів до дати закінчення договору.

14.06.2021 між сторонами був укладений протокол розбіжностей до договору поставки № 239 від 14.06.2021, яким викладено п. 3.7., 7.7. договору у новій редакції: «покупець зобов`язаний надавати постачальнику кожні 7 (сім) календарних днів, починаючи з дати першої поставки товару відповідно до умов даного договору, звіт із зазначенням кількості реалізованого товару та товарних залишків на дату формування звіту. Такий звіт надається покупцем у електронному вигляді засобами електронної пошти, по факсу та у інший спосіб. У випадку, коли частина товару не була реалізованою протягом 120 днів з моменту отримання товару. Покупець має право повернути його. Постачальник зобов`язаний протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з моменту пред`явлення покупцем письмової вимоги, прийняти цей товар та/або замінити його. Постачальник зобов`язаний прийняти такий товар з одночасним оформленням відповідних товарно- супровідних документів».

На виконання умов протоколу розбіжностей та договору поставки № 239 від 14.06.2021 позивачем подано до справи: видаткові накладні №985 від 27.07.2021 на суму 69883,80грн, №1086 від 01.09.2021 на суму 55839,00грн, №1090 від 01.09.2021 на суму 132974,40грн, №1152 від 14.09.2021 на суму 26863,80грн, №1376 від 08.11.2021 на суму 60046,80грн, №1457 від 06.12.2021 на суму 22681,80грн, №65 від 02.02.2022 на суму 114798,00грн; товаро-транспортну накладну №985 від 27.07.2021 на суму 69883,80грн, де місце розвантаження зазначено, як м. Одеса, вул. Дальницька, 23/4 та товаро-транспортні накладні №106510901740010 від 01.09.2021, №106510914005660 від 15.09.2021, №106511110800580 від 10.11.2021, №106511208155890 від 08.12.2021, №106520202290390 від 02.02.2022, де місце розвантаження зазначено, як м. Херсон, вул. Кольцова, 57.

18.06.2023 між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (довіритель) та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (повірений) було укладено договір доручення, згідно якого повірений зобов`язався вiд iмeнi довірителя здійснити за письмовим повідомленням довірителя розрахунки за договором поставки №239 вiд 14.06.2021, укладеним між довірителем та ТОВ «Енержи Трейд», в розмірах зазначених у відповідній заявці довірителя, а довіритель зобов`язався компенсувати повіреному понесені ним витрати в строк та на умовах вказаних у цьому договорі. До повіреного не переходять зобов`язання та права довірителя за договором поставки №239 від 14.06.2021, укладеним мiж ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ТОВ «Енержи Трейд». Повірений не відповідає за зобов`язаннями довірителя, а довіритель не відповідає за зобов`язаннями повіреного (п.п. 1.1., 1.3., 1.4. договору).

Додатковою угодою від 20.06.2023 до договору поставки № 239 від 14.06.2021, укладеною між ТОВ «Енержи Трейд» (постачальник), ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (покупець) та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (платник) встановлено, що оплату за поставлений товар у розмірі та строки відповідно до умов договору поставки № 239 від 14.06.2021 буде здійснювати третя особа платник (ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22») на підставі договору доручення укладеного між покупцем та платником. Так до матеріалів справи не подано доказів виконання повіреним договору доручення.

Позивач також подав до суду акт звірки взаємних розрахунків за період з 14.06.2021 по 14.09.2021 складений ТОВ «Енержи Трейд», однак не підписаний зі сторони ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» за період з 14.06.2021 по 20.10.2023 із визначеною сумою заборгованості у розмірі 334933,86грн.

15.08.2022 слідчим відділом УСБУ в Херсонській області відкрито кримінальне провадження № 12022230000002888 від 15.08.2022 щодо заволодіння представниками збройних формувань російської федерації майном ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ», що знаходиться на окупованій території Херсонської області.

Відповідачем також подано до справи акти від 14.12.2022, від 03.02.2023, від 18.05.2023 про пожежу, які містять відомості стосовно пожежі на території складу, за адресою м. Херсона, вул. Кольцова, 57, власник ТОВ «ПМК-19»

Розглянувши матеріали справи, оцінивши правові позиції сторін, їх мотивовану оцінку кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення позову чи відмови у його задоволенні, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст.712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Статтею 655 Цивільного Кодексу України передбачено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Положеннями ч.ч.1, 2 ст. 530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Згідно ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до ст. 220 ГК України, боржник, який прострочив виконання господарського зобов`язання, відповідає перед кредитором (кредиторами) за збитки, завдані простроченням, і за неможливість виконання, що випадково виникла після прострочення.

Як передбачено ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).

Так, 14.06.2021 між ТОВ «Енержи Трейд» та ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» було укладено договір поставки №ПШ-1205, відповідно до умов якого за цим договором постачальник зобов`язався передати у власність покупця, а покупець прийняти і сплатити товар, на умовах, визначених цим договором.

Додатковою угодою від 20.06.2023 до договору поставки № 239 від 14.06.2021, укладеною між ТОВ «Енержи Трейд» (постачальник), ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (покупець) та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (платник) оплату за поставлений товар у розмірі та строки відповідно до умов договору поставки № 239 від 14.06.2021 зобов`язався здійснювати ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» на підставі договору доручення укладеного між покупцем та платником. Однак, згідно п.п. 1.3., 1.4. договору доручення від 18.06.2023, укладеного між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22», до повіреного не перейшли зобов`язання та права довірителя за договором поставки №239 від 14.06.2021, повірений не відповідає за зобов`язаннями довірителя, а довіритель не відповідає за зобов`язаннями повіреного. Отже, відповідальність за належне виконання грошових зобов`язань за договором поставки № 239 від 14.06.2021 несе ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» не відповідає за зобов`язаннями відповідача перед позивачем.

Між тим, п.п. 7.3. договору № 239 від 14.06.2021 передбачені зобов`язання покупця про щотижневу оплату за реалізований ним товар та п. 3.7. протоколу розбіжностей від 14.06.2021 встановлено, що у випадку, коли частина товару не була реалізованою протягом 120 днів з моменту отримання товару, покупець має право повернути його. Постачальник зобов`язаний протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з моменту пред`явлення покупцем письмової вимоги, прийняти цей товар та/або замінити його, з одночасним оформленням відповідних товарно- супровідних документів.

Наразі, обставини отримання товару, однак, не оплата його в повній мірі відповідачем встановлено наявними доказами, а саме договором № 239 від 14.06.2021, видатковими накладними №985 від 27.07.2021, №1086 від 01.09.2021, №1090 від 01.09.2021, №1152 від 14.09.2021, №1376 від 08.11.2021, №1457 від 06.12.2021, №65 від 02.02.2022, товаро-транспортними накладними №985 від 27.07.2021, №106510901740010 від 01.09.2021, №106510914005660 від 15.09.2021, №106511110800580 від 10.11.2021, №106511208155890 від 08.12.2021, №106520202290390 від 02.02.2022, актом звірки взаємних розрахунків за період з 14.06.2021 по 20.10.2023. Так, поставка товару в період з вересня 2021 року по лютий 2022 року відбувалась до складу ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» у м. Херсон, вул. Кольцова, 57, однак, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 291883 від 26.10.2023 місцем реєстрації відповідача є Одеська обл., Одеський р-н, місто Южне, вул. Іванова, буд. 9 починаючи з 05.11.2019, а отже, господарську діяльність ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» провадить у Одеській області. У зв`язку з цим, відповідно до умов договору щодо щотижневої оплати вартості реалізованого товару, відсутності у справі відповідних звітів про реалізованість товару та наявності його залишків, передбачення умовами договору права повернення відповідачем позивачу нереалізованого товару протягом 120 днів з моменту постачання, суд доходить висновку стосовно виникнення у відповідача заборгованості фактично по поставці товару з вересня 2021 року по червень 2022 року. За таких обставин, існування прострочення відповідача більше, ніж на рік, на думку суду, з огляду на відсутність з цього приводу у сторін вчинення будь-яких дій щодо сприяння до належного виконання зобов`язань за договором, саме в порядку його умов, є підставою для суду в задоволенні позовних вимог позивача про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 334933,86грн.

Також стосовно поданих відповідачем актів від 14.12.2022, від 03.02.2023, від 18.05.2023 про пожежу та відкриття кримінального провадження № 12022230000002888 від 15.08.2022 з приводу заволодіння представниками збройних формувань російської федерації майном ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ», що знаходиться на окупованій території Херсонської області, суд внезмозі встановити на підставі викладеного факт заволодіння представниками збройних формувань російської федерації саме постаченого позивачем відповідачу товару за договором № 239 від 14.06.2021, чи його знищення в процесі пожежі.

З підстав несвоєчасного проведення ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» оплати заборгованості, позивачем заявлено до стягнення з відповідача пеню, розраховану від суми заборгованості у розмірі 334933,86грн. Так, за розрахунком позивача за період з 08.06.2022 по 08.12.2022 сума пені складає 84421,69грн.

За положеннями ч.1 ст.199 ГК України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Згідно ч. 1, п. 2 ч. 2 ст. 258 ЦК України для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю. Позовна давність в один рік застосовується, зокрема, до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені).

Частиною 1 ст. 259 ЦК України передбачено, що позовна давність, встановлена законом, може бути збільшена за домовленістю сторін. Договір про збільшення позовної давності укладається у письмовій формі.

У відповідності до приписів ст.546 Цивільного кодексу України виконання зобов`язань може забезпечуватись неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.

Пунктом 1 ст.547 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин, щодо забезпечення виконання зобов`язання вчиняється у письмовій формі.

Відповідно до п.п.1, 2 ст.549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Позивач визначив період стягнення пені з відповідача починаючи з 08.06.2022, посилаючись на п.3.7. договору поставки № 239 від 14.06.2021 з врахування протоколу розбіжностей 14.06.2021, умовами якого передбачено право відповідача на повернення позивачу нереалізованого товару протягом 120 днів з моменту поставки, тобто до 08.06.2022 та саме з цього моменту зобов`язання відповідача визначені позивачем, як прострочення, звідси нарахування пені позивачем з 08.06.2022 є обґрунтованим.

Суд перевіривши обрахунок пені заявлений позивачем до стягнення з відповідача за період з 08.06.2022 по 08.12.2022 в сумі 84421,69грн встановив, що його зроблено вірно, а отже дані позовні вимоги підлягають судом задоволенню.

Також через несвоєчасність оплати боргу позивачем нараховано до стягнення з відповідача інфляційні втрати, що розраховані із суми боргу 334933,86грн за період з червня 2022 року по вересень 2023 року у розмірі 48627,68грн та три проценти річних за період з 08.06.2022 по 20.10.2023 у розмірі 13764,41грн, тому позовні вимоги позивача в цій частині судом задовольняються.

Згідно ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши зроблені позивачем розрахунки втрат від інфляції та трьох процентів річних, суд встановив, що ним зроблено вірні обрахунки інфляційних втрат за період з червня 2022 року по вересень 2023 року у розмірі 48627,68грн та трьох процентів річних за період з 08.06.2022 по 20.10.2023 у розмірі 13764,41грн.

Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За розгляд даного позову судом позивач поніс витрати на оплату судового збору в сумі 5781,00грн, які підлягають відшкодуванню позивачу в розмірі 5781,00грн за рахунок відповідача внаслідок повного задоволення судом його позовних вимог.

Керуючись ст.ст.123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити повністю позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енержи Трейд» (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, буд.10, оф. 304, код ЄДРПОУ 39156094) до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» (65482, Одеська обл., Одеський р-н, м. Южне, вул. Іванова, буд. 9, код ЄДРПОУ 43331493), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (54000, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 81/2, код ЄДРПОУ 44842154) про стягнення 481747,64 грн.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» (65482, Одеська обл., Одеський р-н, м. Южне, вул. Іванова, буд. 9, код ЄДРПОУ 43331493) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Енержи Трейд» (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, буд.10, оф. 304, код ЄДРПОУ 39156094) 334933 (триста тридцять чотири тисячі дев`ятсот тридцять три) грн 86 коп основного боргу, 84421 (вісімдесят чотири тисячі чотириста двадцять одну) грн 69 коп пені, 13764 (тринадцять тисяч сімсот шістдесят чотири) грн 41 коп три проценти річних, 48627 (сорок вісім тисяч шістсот двадцять сім) грн 68 коп інфляційних втрат, 5781 (п`ять тисяч сімсот вісімдесят одну) грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 16 квітня 2024 р.

Суддя І.А. Малярчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118453739
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —916/4606/23

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 02.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 13.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні