Рішення
від 18.04.2024 по справі 440/18134/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/18134/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/18134/23 за позовом ОСОБА_1 до Гарнізонної військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

08.12.2023 ОСОБА_1 направив до Полтавського окружного адміністративного суду позов, що заявлений до Гарнізонної військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України (надалі - ВЛК в/ч НОМЕР_1 ), в якому, з урахуванням уточнень змісту позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо передчасного складення висновку у вигляді довідки ВЛК №9326 від 10.11.2023, відповідно до якої солдат в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі статті 78-В Розкладу хвороб визнаний придатним до військової служби;

- зобов`язати ВЛК повторно провести військово-лікарську експертизу стану здоров`я ОСОБА_1 з повним обстеженням, за необхідності - в умовах стаціонару, з метою оцінки стану здоров`я на момент огляду та визначення ступеня придатності до військової служби.

В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на обставини порушення своїх прав внаслідок визнання його придатним до військової служби з огляду на помилкову кваліфікацію ступеня тяжкості отриманого ним під час проходження військової служби поранення, що не відповідає дійсному стану здоров`я позивача.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Після усунення недоліків позовної заяви ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 27.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні).

Відповідач позову не визнав. У відзиві на позов представник вказує на правомірність висновку ВЛК щодо визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби. Додає, що позивач у випадку сумніву щодо правильності висновку ВЛК не скористався правом на його перегляд Центральною ВЛК. У свою чергу оцінка визначення ступеню придатності є дискреційними повноваженнями ВЛК та виходить за межі судового розгляду згідно з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 (а.с. 40-43).

Правом на подачу відповіді на відзив позивач не скористався.

Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

За текстом позовної заяви, ОСОБА_1 є військовослужбовцем за мобілізацією. У Збройних Силах України перебуває з грудня 2022 року. На даний час проходить службу у складі в/ч НОМЕР_2 солдатом.

Як стверджує сам позивач, 27.03.2023 при виконанні бойового завдання у складі підрозділу в/ч НОМЕР_2 в районі АДРЕСА_1 він отримав вогнепальне осколкове сліпе поранення м`яких тканин правого плеча з наявністю стороннього тіла металевої щільності (уламок) за обставин безпосередньої участі у бойових діях, що також підтверджується довідкою про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) від 08.05.2023 №5181 (а.с. 11).

Позивач також вказує, що у зв`язку з пораненням він перебував на лікуванні у військовому госпіталі в м. Барвінкове Харківської області. Йому була проведена операція по видаленню уламку та проведено поточне медичне лікування. Один із уламків так і не був видалений з тіла.

01.07.2023 ОСОБА_1 був оглянутий ВЛК в/ч НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 ), за наслідками чого йому була видана довідка від 01.07.2023 №1419 (а.с. 12).

Згідно з цією довідкою діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). Наслідки МВТ (27.03.2023): вогнепального осколкового сліпого поранення правого плеча вогнепальної травми правого плечового сплетіння у вигляді легкого парезу правої верхньої кінцівки, функціональної згинальної контрактури правого плечового суглобу з незначним порушенням функції; акубаротравматичного ураження обох вух без пошкодження барабанних перетинок, хронічної двобічної сенсоневральної приглухуватості зі сприйняттям шепітної мови до 5,0м на кожне вухо. Довідка про обставини травми №5181 від 08.05.2023, видана командиром в/ч НОМЕР_2 . Згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370 травма кваліфікується як важка. Травма, так, пов`язана з проходженням військової служби. На підставі ст. 61в, 76в графи ІІ Розкладу хвороб Придатний до військової служби.

ОСОБА_1 не погодився з висновком ВЛК від 01.07.2023 щодо його придатності до військової служби, оскільки вважає, що висновок прийнятий без урахування дійсного стану його здоров`я після поранення та придатності до військової служби, а також з невірним застосуванням п.п. "в" ст. 61 та п. "в" ст. 76 Розкладу хвороб, у зв`язку з чим подав скаргу до Центральної ВЛК Міністерства оборони України, в якій просив скасувати рішення ВЛК від 01.07.2023 (а.с. 13-15).

За наслідками розгляду скарги Центральна ВЛК Збройних Сил України надіслала листа від 20.10.2023 №598/11598 (у т.ч. до відома заявника, а.с. 16), відповідно якого ступінь порушення функції правої верхньої кінцівки встановлений під час медичного огляду ВЛК значно відрізняється від ступеню порушення функції, встановленого стаціонарно у травні 2023 року. З метою контролю обґрунтованості встановленого діагнозу та постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби запропонувала:

- командиру в/ч НОМЕР_2 направити солдата ОСОБА_1 встановленим порядком до в/ч НОМЕР_1 на повторний медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеню придатності до військової служби;

- командиру в/ч НОМЕР_1 відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (зі змінами), солдату ОСОБА_1 провести повторне медичне обстеження з подальшим медичним оглядом госпітальною ВЛК з метою визначення ступеню придатності до військового служби.

За пропозицією Центральної ВЛК Збройних Сил України був проведений медичний огляд у ВЛК в/ч НОМЕР_1 10.11.2023. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). Зміцнілий рубець з наявністю стороннього тіла (металевого уламку), десмоміогенна згинальна контрактура правого ліктьового суглоба з незначним порушенням функції внаслідок вогнепального осколкового сліпого поранення м`яких тканин правого плеча (27.03.23), лікованого оперативно: ПХО (27.03.23). Післятравматична (27.03.23) плечова плексопатія (з переважним ураженням проксимального) з незначними руховими, чутливими порушеннями. Довідка про обставини травми №5181 від 08 травня 2023 року видана командиром військової частини НОМЕР_3 . Згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370 травма кваліфікується як легка. Поранення, травма, ТАК, пов`язані із захистом Батьківщини. Стан після вибухової травми (27.03.23): акубаротравми у вигляді хронічної двобічної сенсоневральної приглухуватості при сприйнятті шепітної мови до 4,0 метрів на обидва вуха. Довідка про обставини травми відсутня. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370 травма кваліфікується як легка. Травма, ТАК, пов`язані з проходження військової служби. Складний короткозорий астигматизм правого ока з різницею рефракцій у двох головних меридіанах 0,5Д, при короткозорості в меридіані найбільшої аметропії 1,5Д, при гостроті зору з корекцією 1,0. Складний короткозорий астигматизм лівого ока з різницею рефракцій у двох головних меридіанах 0,5Д, при короткозорості в меридіані найбільшої аметропії 2,0Д, при гостроті зору з корекцією 1,0. Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби. На підставі статті 78-в гр ІІ Розкладу хвороб Придатний до військової служби.

Однак позивач вважає, що медичний огляд проведений не належним чином, спотворена наявна документація, у тому числі і медична, з огляду на що звернувся до суду з цим позовом, в якому просить суд визнати протиправними дії ВЛК в частині формування передчасних висновків про придатність до військової служби та зобов`язати відповідача провести повторну військово-лікарську експертизу стану його здоров`я.

Надаючи правову оцінку спірним обставинам, суд зазначає таке.

Розділом ІІ Конституції України передбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина, серед яких статтею 65 встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон України від 25.03.1992 №2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (надалі - Закон №2232-XII).

Відповідно до ст. 3 вказаного Закону, правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закон України "Про оборону України", "Про Збройні Сили України", "Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію", інші закони України, а також прийняті відповідно до них укази Президента України та інші нормативно-правові акти щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

З метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (із змінами та доповненнями) (надалі Положення №402 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення №402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення №402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).

Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402, на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема, розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства оборони України науково обґрунтованих вимог до стану здоров`я військовослужбовців з метою максимального збереження їх на військовій службі, запобігання необґрунтованого їх звільнення із Збройних Сил України за станом здоров`я; перевірка якості лікувально-профілактичної роботи у цілях військово-лікарської експертизи серед військовослужбовців у військових частинах і закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України; організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями-спеціалістами аналізу й оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи.

ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК) Збройних Сил України. Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (підпункти 2.3.4 та 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).

До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать, зокрема, гарнізонні ВЛК (п.п. 2.5.1 п. 2.6 глави 2 розділу І Положення №402).

Гарнізонна ВЛК створюється при поліклініках, поліклінічних відділеннях (усіх найменувань) закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України. Під час дії воєнного стану можуть створюватися додаткові гарнізонні ВЛК залежно від навантаження, що розміщуються в закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності із включенням лікарів цих закладів до складу ВЛК. Такі гарнізонні ВЛК у ході своєї діяльності використовують гербову печатку та штампи відповідного закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, в якому вони створені (п.п. 2.6.2 п. 2.6 глави 2 розділу І Положення №402).

Відповідно до п.п. 2.6.3 п. 2.6 глави 2 розділу І Положення №402, на госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається: проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення; ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів; проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження; проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК. Рекомендації штатних ВЛК щодо організації лікувально-діагностичної роботи в цілях військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання.

Підпунктом 2.6.4 пункту 2.6 глави 2 розділу І Положення №402 визначено, що госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право: приймати постанови відповідно до цього Положення; перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи в закладах охорони здоров`я (установах) і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні; залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.

Згідно з пунктами 1.1 та 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення №402, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, військовослужбовців до військової служби.

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Як слідує з матеріалів справи, зокрема відповідно до постанови, оформленої довідкою в/ч НОМЕР_1 від 10.11.2023 №9326, під час проведення медичного огляду у ВЛК 10.11.2023 на підставі статті 78-в графи ІІ Розкладу хвороб позивача визнано придатним до військової служби (а.с. 17).

Обґрунтовуючи протиправність такого висновку ВЛК, позивач вказує, що він не має фізичної можливості у повній мірі виконувати обов`язки несення військової служби у зв`язку з наявністю після поранення функціональної згинальної контрактури правого суглобу, ушкодження нервів правої руки, затерпанням у правому передпліччі, обмеженням рухів у правому ліктьовому суглобі, двобічної приглухуватості на кожне вухо. Це все вказує на безповоротність порушення функцій організму. Тож ОСОБА_2 не згоден з кінцевим висновком про те, що він придатний до військової служби. До того ж вказує, що під час медичного огляду йому не призначалися будь-які додаткові амбулаторні чи стаціонарні медичні обстеження.

У зв`язку з цим суд звертає увагу на висновки Верховного Суду, сформульовані у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16, де Суд зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Відповідно до правової позиції, сформульованої у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Тож питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як вище зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що не / придатний до військової служби.

Враховуючи вищеприведені висновки суду касаційної інстанції, суд зазначає, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку ВЛК позивач має право звернутися до Центральної ВЛК для перегляду відповідного висновку відповідно до пп. 2.3.3 п. 2.3 глави 2 розділу І Положення №402.

Тож оскільки в ході розгляду даної справи судом не було встановлено допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів, а також з урахуванням правових висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, суд приходить до висновку про безпідставність заявленого позову.

Відтак позов ОСОБА_1 слід залишити без задоволення.

За таких обставин підстави для розподілу судових витрат, яких позивач не поніс, відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Гарнізонної військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ; АДРЕСА_3 ).

Відповідач: Гарнізонна військово-лікарська комісія Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ; АДРЕСА_4 ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118460344
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/18134/23

Рішення від 18.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні