ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/5085/23 пров. № А/857/25281/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Курильця А.Р.. Гінди О.М.,
за участю секретаря судового засіданняГриньків І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року (головуючий суддя Бобров Ю.О., м. Івано-Франківськ, повний текст складено 30.10.2023) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Південно-Західного міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Південно-Західного міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправною та скасування постанови відповідача №99/09-19-09-01/2419220736 від 26.08.2022, про накладення штрафу в сумі 65000,00 гривень.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 , просить його скасувати.
В апеляційній скарзі зазначає, що заявлені вимоги він обґрунтовував наступним:
а)відсутність факту торгівлі ним пальним, чи використання для цього найманого працівника без укладення трудового договору, зокрема ОСОБА_2 ;
б)за обставинами викладеними у оскаржуваній постанові відповідача на підставі п.4 висновку до акту перевірки Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 26 серпня 2022 року №99/09-19-09-01/2419220736 де зазначено про використання ним праці найманих працівників без укладення трудової угоди, а саме 17.08.2022р. продавцем (оператором) ОСОБА_2 реалізовано паливо на АЗС, яка знаходиться по АДРЕСА_1 без укладення трудової угоди з суб`єктом господарювання ОСОБА_1 , він не може вважатись суб`єктом даного правопорушення, оскільки не є суб`єктом господарювання на АЗС по АДРЕСА_1 .
Для підтвердження викладених обставин ним подано у тому числі й для огляду ряд письмових доказів.
Існуючий у п.4 висновок про використання праці найманих працівників без укладення трудової угоди є вигаданим та надуманим, не підтверджується належними, допустимими, переконливими та достовірними доказами.
Отже, суд першої інстанції повинен був зрозуміти, що він не оспорює проведення фактичної перевірки 17.08.2022 на АЗС, а оспорює факт використання праці саме ним ОСОБА_2 без укладення трудового договору через те, що не він вів господарську діяльність на АЗС з 2016 року, а зовсім інша особа.
Про належність, допустимість, достовірність поданого відповідачем відеодоказу, що 17.08.2022 продавцем (оператором) ОСОБА_2 реалізовано паливо на АЗС, яка знаходиться по АДРЕСА_1 без укладення трудової угоди саме з ним, як суб`єктом господарювання ним викладено у письмових поясненнях поданих до справи від 26.09.2023.
Він господарську діяльність на території АЗС за адресою АДРЕСА_1 давно не вів, що підтверджується договором оренди майнового комплексу автозаправної станції від 20.05.2016, який діє до 20.05.2027.
З яких саме причин відображено при демонстрації відеозапису, що ОСОБА_2 знаходиться біля автомашини на АЗС йому не відомо, для нього особисто як підприємця, вона жодних послуг, які б мали трудовий характер не вчиняла.
Відеозапис відображає, що ОСОБА_2 намагається заправити автомобіль газом, однак це зовсім не підтверджує, що саме він був її роботодавцем без оформлення трудового договору, як зазначено у оскаржуваній постанові.
Вважає, що відео складено у загальному, а не про порушення ним законодавства про працю.
Файли відеозапису у магазині дійсно відтворюють його присутність у приміщенні.
Але, він є чоловіком підприємця, яка веде господарську діяльність на території АЗС як фактично, так і документально, що підтверджується письмовими доказами. За відсутності дружини, він і з`явився у приміщення магазину, де вів розмову з перевіряючими особами, що не є протиправним та підставою для накладення штрафу. ОСОБА_2 зателефонувала саме йому через те, що знала, що дружина, яка є суб`єктом господарювання на АЗС цього дня знаходилась у місті Вижниця Чернівецької області.
Неправильність та неповнота висновку суду першої інстанції, як підстави для відмови у задоволенні позову, полягає в тому, що допитана в якості свідка громадянка ОСОБА_3 доказів стажування чи оформлених трудових відносин з ОСОБА_2 суду не подала, про обставини оформлення стажування чи оформлених трудових відносин суду не повідомила.
Про оформлення чи не оформлення трудових відносин між суб`єктом господарювання на АЗС ОСОБА_4 та ОСОБА_2 він не знав.
Вважаю, що це надумана підстава суду для відмови у задоволенні позову.
Також, неправильним є висновку суду першої інстанції, як підстава для відмови у задоволенні позову, що згідно Договору оренди від 20.05.2016 року він передав для провадження господарської діяльності орендарю ФОП ОСОБА_3 тільки частину будівлі для керування АЗС; ємності для палива 4 шт.; паливо розливну колонку на 8 рукавів. Даних щодо передачі в оренду приміщення магазину та газової заправної станції судом не здобуто.
Суд першої інстанції повинен був взятий до уваги, що у письмовому поясненні від 23.10.2023 він доводив, що відповідач не заперечує реальність укладення договору оренди приміщень, які знаходяться на території АЗС за адресою АДРЕСА_1 .
Реальність такого договору підтверджується численними документами про ведення господарської діяльності на цьому об`єкті. Зокрема, крім договору, також Витягом з реєстру платників акцизного збору з реалізації пального за 2019 та 2021 роки, звітами за результатами експертиз стану охорони праці за 2019-2020 роки із зазначенням місця розташування орендованого устаткування, Книгою обліку доходів і витрат з 2016 по 2021 роки.
Відповідно до копії заяви на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами саме підприємець ОСОБА_4 зверталась за отримання такого дозвільного документу для торгівлі в магазині на АЗС площею 60 м.кв. колишня АДРЕСА_2 . Дана обставина підтверджує, що магазин, переданий в оренду разом із автозаправною станцією та саме ОСОБА_4 вела у цьому приміщенні господарську діяльність.
Однак, суд із цих документів вибрав тільки окремі, решту сказав, що не потрібно і як вбачається за результатами розгляду вибрав тільки ті докази, якими йому стало легше обрунтовувати відмову у задоволенні мого позову.
У п.4 висновку до акту перевірки Головного управління ДПС в Івано-Франківській його звинувачують та притягнуто до відповідальності, за те що використовував найману працю без укладення трудової угоди на АЗС, а не у приміщенні магазину, а суд першої інстанції чомусь обґрунтовує одну із підстав відмови у задоволенні позову, що даних щодо передачі в оренду приміщення магазину та газової заправної станції судом не здобуто.
Крім цього, пунктом 1.2.1. передбачено, що об`єктом оренди є частина будинку для керування АЗС. Ця частина будинку і є приміщення магазину на першому поверсі. Зазначено у договорі тільки частина будинку через те, що на другому поверсі розташовані житлові приміщення та не передавались у оренду.
Крім того, неправильним є висновку суду першої інстанції, що досліджені в судовому засіданні Книги обліку доходів і витрат та обліку розрахункових операцій не спростовують факту порушення вимог трудового законодавства.
Зазначивши таку підставу для відмови у задоволенні позову, суд першої інстанції жодним чином не обґрунтував її, не навів мотивів, чому саме Книга обліку доходів і витрат та обліку розрахункових операцій, яка ведеться підприємцем ОСОБА_4 , та відображає вчинення господарських операцій на АЗС з 2016 по 2021 роки не є доказом про належного суб`єкта господарювання на АЗС.
Якщо ж суд не заперечив, що суб`єктом господарювання на АЗС є інша особа, то чому залишив без уваги доводи, що він не можу вважатись суб`єктом відповідальності за абзацом 2 ч.2 ст. 265 КЗпП України.
У позовній заяві та письмових поясненнях він посилався на ряд постанов апеляційного суду при розгляді скарг у порядку КУпАП. Зокрема, постанову апеляційного суду від 15.11.2022, якою постанову Косівського районного суду від 28 вересня 2022 року про притягнення ОСОБА_2 до відповідальності за ч.1 ст. 155-1 КУпАП скасовано. Цією постановою прийнято нову постанову, якою закрито провадження в справі про адміністративне правопорушення за ч. 1ст. 155-1 за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення, постанову судової палати з розгляду кримінальних справ Івано-Франківського апеляційного суду від 20.12.2022, якою його апеляційну скаргу задоволено, постанову судді Косівського районного суду Івано-Франківської області від 14.09.2022 року скасовано, провадження у справі про адміністративне правопорушення щодо нього за ч. 1 ст. 161-1 КУпАП закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
На підстави поданих первинних документів доведено, що господарську діяльність на АЗС яка знаходиться по АДРЕСА_1 вів не він, а інший підприємець, тому не може нести відповідальність за оскаржуваною постановою відповідача, яка повинна бути скасована.
У відповідності до вимог ч. 1, ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що 17.08.2022 працівниками Головного управління ДПС в Івано-Франківській області відповідно до вимог підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України проведена фактична перевірка фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за місцем здійснення ним господарської діяльності на АЗС, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . У ході фактичної перевірки вказаної АЗС працівниками податкового органу, серед іншого, виявлено факт використання фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 праці неоформленого працівника громадянки ОСОБА_2 , яка 17.08.2022 реалізувала пальне автомобільний бензин та газ. За результатами перевірки складений акт від 26.08.2022 №99/09-19-09-01/2419220736, який у подальшому був направлений до Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці для прийняття рішення щодо виявленого порушення законодавства про працю. У ході перевірки проводилася відео-зйомка. Факт реалізації пального підтверджується, окрім вказаного акта, також матеріалами відео (6-7, 93-94).
28.09.2022 виконуючим обов`язки начальника Південно-Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці прийнято рішення №99/09-19-09-01/2419220736/ФС/Р32 прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за порушення ним вимог статей 21-24 Кодексу законів про працю України. Підставою для прийняття рішення слугував акт фактичної перевірки податкового органу від 26.08.2022 за №99/09-19-09-01/ НОМЕР_1 . Розгляд справи призначено на 28.09.2022 (а.с. 99, 167).
28.09.2022 виконуючим обов`язки начальника Південно-Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці прийнята постанова №10-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення. Відповідно до постанови, за порушення вимог статей 21-24 Кодексу законів про працю України на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 накладений штраф в розмірі 65000 (шістдесят п`ять тисяч) грн. (а.с. 100, 167-168).
Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до статті 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації.
Відповідно до частини 1 статті 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі.
Згідно ч. 4 ст. 24 КЗпП України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Частиною 2 статті 265 КЗпП України встановлено, що юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження;
вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.
Штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.
Штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю і занятість населення, затверджений постановою Кабінеті Міністрів України від 17.07.2013 №509 (далі Порядок №509) визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами третьою - сьомою статті 53 Закону України «Про зайнятість населення».
Відповідно до пункту 2 Порядку №509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками. Штрафи, серед іншого, накладаються на підставі акта перевірки ДПС, її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Пунктом 3 Порядку №509 встановлено, що справа про накладення штрафу (далі - справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку. Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу. За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу. Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінекономіки, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів з дня складення суб`єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або вручається його представникові, про що на примірнику робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого суб`єкта господарювання або роботодавця чи їх представника. У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв`язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка (пункт 4 Порядку №509).
У разі відсутності підстав для складення постанови про накладення штрафу уповноважена посадова особа письмово повідомляє про це суб`єкту господарювання чи роботодавцю у строки, визначені абзацом першим пункту 3 цього Порядку (абзац 5 пункту 4).
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції вірно виходив з того, що факт використання фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 праці неоформленого працівника громадянки ОСОБА_2 та порушення ним вимог статей 21-24 КЗпП України підтверджується відеофіксацією фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 , якою підтверджено факт реалізації ОСОБА_2 пального автомобільного бензину та скрапленого газу. Після повідомлення працівниками податкового органу про фактичну перевірку, ОСОБА_2 зателефонувала саме ОСОБА_1 , а не іншій особі.
При цьому, колегія судів вважає за необхідне зауважити, що в процесі проведення фактичної перевірки, яка зафіксована вказаним вище відеозаписом, позивач не заперечував виконання ОСОБА_2 функціональних обовґязків з обслуговування клієнтів АЗС.
Крім того, допитана судом першої інстанції, в якості свідка, громадянка ОСОБА_4 , показала суду, що ОСОБА_2 проходила стажування саме у неї як фізичної особи-підприємця, однак доказів стажування чи оформлених трудових відносин з цією громадянкою не надала. При цьому, суд критично оцінив такі покази свідка ОСОБА_4 , оскільки у позовній заяві ОСОБА_1 вказав, що ОСОБА_2 проходила стажування у підприємця ОСОБА_5 , а не у ФОП ОСОБА_4 .
Також, суд першої інстанції слушно відхилив посилання позивача на те, що він згідно Договору оренди від 20.05.206 року передав майновий комплекс для провадження господарської діяльності орендарю ФОП ОСОБА_4 , оскільки, з вказаного Договору вбачається, що в оренду передано: частину будівлі для керування АЗС; ємності для палива 4 шт.; паливо розливну колонку на 8 рукавів, однак даних щодо передачі в оренду приміщення магазину та газової заправної станції не надано і судом не здобуто.
Також суд першої інстанції вірно вважав, що надані Книги обліку доходів і витрат та обліку розрахункових операцій не спростовують факту порушення ФОП ОСОБА_1 вимог трудового законодавства.
З огляду на зазначене вище, суд дійшов підставного висновку, що оскаржувана постанова від 28.09.2023 №10-ФС про накладення на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 штрафу в розмірі 65000 (шістдесят п`ять тисяч) грн. за порушення ним вимог статей 21-24 Кодексу законів про працю України, винесена відповідачем на підставі акта фактичної податкової перевірки Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 26.08.2022 за №99/09-19-09-01/2419220736 є правомірною, обґрунтованою, прийнята в межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, встановлений законом. Тому, у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року по справі №300/5085/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М.А. Пліш
Судді А.Р. Курилець
О.М. Гінда
повний текст складено 18.04.2024
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118464014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні