Рішення
від 12.04.2024 по справі 926/28/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2024 року м. ЧернівціСправа № 926/28/23

За позовом Керівника Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області м. Сокиряни

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз Збут» м. Чернівці

про стягнення 134807,60 грн.

Суддя Бутирський А.А.

при секретарі Вівчарюк І.Б.

Представники сторін:

від позивача не з`явився

від відповідача Попов В.Д. адвокат (довіреність № 007.2Др-21-1222 від 12.12.2022 р.)

У судовому засіданні приймали участь: Кініщук Л.І. прокурор

СУТЬ СПОРУ: Керівник Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області м. Сокиряни звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовом до ТОВ «Чернівцігаз Збут» м. Чернівці про стягнення з відповідача 134807,60 грн. безпідставно сплачених позивачем коштів.

Ухвалою від 11.01.2023 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 06.02.2023 р.

Ухвалою від 22.02.2023 р. провадження у справі зупинено, а ухвалою від 20.11.2023 р. поновлено.

Розгляд справи неодноразово відкладався. В останнє ухвалою від 05.03.2024 р. розгляд справи призначено на 20.03.2024 р.

Ухвалою від 20.03.2024 р. закрито підготовче провадження у справі, її розгляд призначено на 08.04.2024 р.

У судовому засіданні 08.04.2024 р. оголошено перерву до 12.04.2024 р.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

28.12.2019 між Відділом освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області та ТОВ «Чернівцігаз збут» укладено договір на постачання природного газу № 41ІВ587-484-19 (далі - Договір).

Відповідно до зазначеного Договору постачальник зобов`язується передати у власність споживачу у 2020 році природний газ, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором (п. 1 Договору).

Плановий обсяг постачання газу 296,558 тис. куб. м.

1 квартал: січень 95,0 тис. куб. м., лютий -100 тис. куб. м., березень - 80 тис. куб. м.;

2 квартал: квітень 21,588 тис. куб. мю (п.1.1-1.2 Договору, Додаток №1 до Додаткової угоди №1 від 28.12.2019).

Ціна газу за 1000 куб. м, з урахуванням ПДВ, становить 4500,00 грн. Загальна вартість договору становить 1 334 511,00 грн. (пп. 3.2, 3.6 Договору).

Даний Договір набирає чинності з дати його підписання та діє до 31.05.2020 (п. 11.1 Договору).

У подальшому, за ініціативою ТОВ «Чернівцігаз збут» внесені наступні зміни до договору від 28.12.2020 № 41ІВ587-484-19, а саме укладено наступні додаткові угоди:

- №2 від 07.02.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 4 950,00 грн;

- №3 від 13.02.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 5 445,00 грн.;

- №4 від 01.04.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 5 989,00 грн.;

- №5 від 23.04.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 6 587,90 грн.;

- №6 від 15.06.2020, відповідно до якої сторони дійшли згоди внести зміни до п. 3.9 основного Договору шляхом зменшення суми договору на 419 937,15 грн. та викласти його в наступній редакції: «п. 3.9 Найменування товару код ДК 021:2015:09123000-7 Природний газ (постачання природного газу на 2020 рік). Згідно договору 1 334 511,00 грн. з ПДВ; Використано 914 537,85 грн з ПДВ; Залишок невикористаних коштів 419 937,15 грн. з ПДВ після закінчення терміну договору.

Тобто, вважає прокурор, до Договору у період його виконання 4 рази вносились зміни вартості одиниці газового палива в сторону збільшення.

Прокурор вважає, що додаткові угоди №2 від 07.02.2020, №3 від 13.02.2020, №4 від 01.04.2020, № 5 від 23.04.2020 укладені з порушенням чинного законодавства та є нікчемними, а тому кошти у сумі 134807,60 грн. отримані відповідачем безпідставно.

Позивач у судове засідання не з`явився, проте у поданому клопотанні просив розглядати справу за його відсутності.

Відповідач проти позову заперечує з таких підстав:

- звернення прокурора до Господарського суду Чернівецької області в інтересах держави в особі Відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області було безпідставним, оскільки Відділ освіти не наділений повноваженнями представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, а отже Відділ освіти є неналежним позивачем у цій справі;

- висновок, який прокурор поклав в основу позовної заяви про те, що відповідач не надав документального підтвердження підвищення ціни на природний газ, не відповідає нормам матеріального права;

- у разі задоволення позовних вимог прокурора в частині визнання недійсними Додаткових угод №2 від 07.02.2020 р., №3 від 13.02.2020 р., №4 від 01.04.2020 р., №5 від 23.04.2020 р. та №6 від 15.06.2020 р. до Договору про постачання природного газу №41ІВ587-484-19 від 28.12.2019 р., необхідно зобов`язати Відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області повернути відповідачеві природний газ, який позивач одержав на виконання цього правочину. Враховуючи те, що у позивача відсутній природний газ, він зобов`язаний буде відшкодувати відповідачеві його вартість за цінами, які існують на момент відшкодування.

Розглянувши подані документи, з`ясувавши обставини справи, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд

ВСТАНОВИВ:

Відділом освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області проведено відкриті торги щодо закупівлі газового палива за ДК021:2015:09123000-7 в обсязі 296 558,00 тис. кубічних метрів з очікуваною вартістю 3 521 000,00 грн.

Оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено в мережі Інтернет на веб-сайті «Prozorro» за UA-2019-11-26-001092-b. Основним критерієм вибору переможця є ціна.

Учасниками вказаних відкритих торгів зареєструвалися:

- ТОВ «Чернівцігаз збут» з пропозицією 1 334 511 грн;

- ТзОВ «Виробничо-комерційна фірма «Теплобуд» з пропозицією 1 393 526,04 грн;

- ТзОВ «Екотехноінвест» з попередньою пропозицією 1 494 652,32 грн, остаточна пропозиція 1 432 375,00 грн;

- ТОВ «Сервіс ГРУПП ЛТД» з пропозицією 1 432 375,00 грн.

Переможцем вказаного аукціону визначено ТОВ «Чернівцігаз збут» з ціновою пропозицією 1 334 511 грн.

28.12.2019 між Відділом освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області та ТОВ «Чернівцігаз збут» укладено договір на постачання природного газу № 41ІВ587-484-19 (далі - Договір).

Відповідно до зазначеного Договору постачальник зобов`язується передати у власність споживачу у 2020 році природний газ, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором (п. 1 Договору).

Плановий обсяг постачання газу 296,558 тис. куб. м.

1 квартал: січень 95,0 тис. куб. м., лютий -100 тис. куб. м., березень - 80 тис. куб. м.;

2 квартал: квітень 21,588 тис. куб. мю (п.1.1-1.2 Договору, Додаток №1 до Додаткової угоди №1 від 28.12.2019).

Ціна газу за 1000 куб. м, з урахуванням ПДВ, становить 4500,00 грн. Загальна вартість договору становить 1 334 511,00 грн. (пп. 3.2, 3.6 Договору).

Даний Договір набирає чинності з дати його підписання та діє до 31.05.2020 (п. 11.1 Договору).

У подальшому, за ініціативою ТОВ «Чернівцігаз збут» внесені наступні зміни до договору від 28.12.2020 № 41ІВ587-484-19, а саме укладено наступні додаткові угоди:

- №2 від 07.02.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 4 950,00 грн;

- №3 від 13.02.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 5 445,00 грн.;

- №4 від 01.04.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 5 989,00 грн.;

- №5 від 23.04.2020 ціну за 1000 куб. м збільшено на 10% до 6 587,90 грн.;

- №6 від 15.06.2020, відповідно до якої сторони дійшли згоди внести зміни до п. 3.9 основного Договору шляхом зменшення суми договору на 419 937,15 грн. та викласти його в наступній редакції: «п. 3.9 Найменування товару код ДК 021:2015:09123000-7 Природний газ (постачання природного газу на 2020 рік). Згідно договору 1 334 511,00 грн. з ПДВ; Використано 914 537,85 грн з ПДВ; Залишок невикористаних коштів 419 937,15 грн. з ПДВ після закінчення терміну договору.

Тобто, до Договору у період його виконання 4 рази вносились зміни вартості одиниці газового палива в сторону збільшення наступним чином.

ТОВ «Чернівцігаз збут» надіслало на адресу Відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області довідку Чернівецької торгово-промислової палати від 03.01.2020 №2 та додаткову угоду № 2 для підписання.

На підтвердження зміни ціни ТОВ «Чернівецігаз збут» надало довідку Чернівецької торгово-промислової палати від 03.01.2020 №2 про коливання ціни на ринку природного газу, де зазначено, що ціна природного газу на європейському газовому хабі Gaspool становила 26.12.2019 року 10,50 EUR, 27.12.2019 10,99 EUR.

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни товару на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договору і до внесення відповідних змін до нього.

Тобто в разі першого внесення змін до договору додатковими угодами, збільшення ціни такого товару на ринку повинно відбутись після його укладання, а в разі наступних змін між черговими додатковими угодами.

Водночас, для внесення змін до Договору Додатковою угодою № 2 від 07.02.2020 Відповідачем надано довідку, відповідно до якої взято за основу дати 26.12.2019 та 27.12.2019, при тому, що договір сторонами укладено 28.12.2019. Відповідно в даному випадку за основу визначення коливання ціни на ринку за одиницю товару необхідно було брати період не раніше дати укладання договору, а саме 28.12.2019.

Крім того, довідка Чернівецької торгово-промислової палати не підтверджує коливання ціни на природний газ на ринку, а відображає інформацію електронних торгів станом на певні дати.

Тобто, в даному випадку констатовано ціни на природний газ на певні дати без відображення будь-якого коливання, не на внутрішньому ринку України і не в національній валюті.

Отже, надана відповідачем довідка не встановлює наявності факту коливання ціни на природний газ у відповідні проміжки часу та надана інформація має лише довідковий характер.

Крім того, відповідач з метою укладення додаткової угоди №3, надіслав на адресу Відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області довідку Чернівецької торгово-промислової палати від 03.01.2020 №2 та додаткову угоду № 3 для підписання.

На підтвердження зміни ціни ТОВ «Чернівецігаз збут» знову надало ту ж саму довідку, що і для додаткової угоди №2 Чернівецької торгово-промислової палати від 03.01.2020 №2 про коливання ціни на ринку природного газу, де зазначено, що ціна природного газу на європейському газовому хабі Gaspool становила 26.12.2019 року 10,50 EUR, 27.12.2019 10,99 EUR

Для внесення змін до Договору додатковою угодою № 3 від 13.02.2020 Відповідачем надано довідку, відповідно до якої для зміни ціни взято за основу дати 26.12.2019 та 27.12.2019.

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни товару на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період між черговими додатковими угодами.

Тому, період, який би мав братися до уваги це з 07.02.2020 по 13.02.2020, тобто між додатковою угодою №2 та №3.

Крім того, довідка Чернівецької торгово-промислової палати не підтверджує коливання ціни на природний газ на ринку, а відображає інформацію електронних торгів станом на певні дати.

Отже, в даному випадку лише констатовано ціни на природний газ на певні дати без відображення будь-якого коливання, не на внутрішньому ринку України і не в національній валюті.

Згодом, відповідач повторно звернувся до Відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області щодо підвищення ціни на природний газ шляхом підписання додаткових угод № 4 та №5.

При цьому, в якості підстави для зміни ціни на природний газ надають одну й ту ж саму довідку Чернівецької торгово-промислової палати від 28.01.2020 №27, де зазначено, що ціна природного газу на європейському газовому хабі Gaspool становила 24.01.2020 року 10,85 EUR, 27.01.2020 11,05 EUR.

Вказана довідка не відображає коливання (зміну) ціни між періодами укладання чергових додаткових угод № 3, № 4 та №5.

Вона лише констатує ціни на природний газ на певні дати без відображення будь-якого коливання, не на внутрішньому ринку України і не в національній валюті.

Враховуючи викладене, додаткові угоди №2 від 07.02.2020, №3 від 13.02.2020, №4 від 01.04.2020, №5 від 23.04.2020 укладені з порушенням чинного законодавства та є нікчемними з наступних підстав.

Так, підписуючи Договір сторони досягли згоди по всіх його істотних умовах. При цьому, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, зміна якої допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ст. 632 ЦК України).

У наведеному приписі закріплено принцип стабільності (або відносної неможливості зміни) встановленої сторонами ціни, що є проявом обов`язковості виконання умов договору (ст. 629 ЦК України).

В умовах ринкової економіки ціна в договорі визначається попитом і пропозицією, конкуренцією та іншими економічними чинниками. Тому, при укладені договору та визначені його умов, сторони повинні розумно оцінювати ті обставини, за яких він буде виконуватися, зокрема, враховувати тенденції зростання (падіння) ціни на ринку товарів та послуг, тощо.

У відповідності до п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

На час укладання Договору сторони домовилися про всі істотні умови договору, у тому числі щодо ціни.

Додаткові угоди №№2-5, укладені на підставі довідок Чернівецької торгово-промислової палати №2 від 03.03.2020 та №27 від 28.01.2020, які не встановлюють наявність факту коливання ціни на газ, не містять динаміки цін на природний газ, в них відсутній аналіз вартості ціни газу на конкретну дату у порівнянні з попереднім періодом чи будь-які інші дані, які б підтверджували коливання ціни на ринку, у зв`язку із чим указані додаткові угоди не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов Договору на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Таким чином, вищезазначені факти свідчать про недодержання сторонами вимог чинного законодавства України при укладені додаткових угод № 2-5 до договору №41ІВ587-484-19 від 28.12.2019, що у свою чергу є підставою для визнання таких правочинів недійсними.

Відповідно до ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно із ст. 185 Господарського кодексу України, до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Статтею 655 Цивільного кодексу України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом (ч.ч. 4, 5 ст. 656 Цивільного кодексу України).

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України «Про публічні закупівлі».

Закон України «Про публічні закупівлі» передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 36 Закону).

Статтями 1, 8 Конституції України також визначено, що зміст правочину не повинен суперечити положенням інших актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України.

У абз. 2 ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

В силу вимог ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

Разом з тим, ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються за принципами добросовісної конкуренції серед учасників та максимальної економії та ефективності.

У залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Ураховуючи викладене, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Більше того, в додаткових угодах не зазначено підстав для внесення змін до основного договору в порушення вимог ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Нікчемність попередніх додаткових угод тягне за собою визнання недійсними всіх послідуючих додаткових угод, оскільки кожна наступна додаткова угода має фіксовану ціну за одиницю товару і є похідною від попередніх, а тому зміна ціни встановлена наступними додатковими угодами перевищує 10% ціни за одиницю товару, що суперечить ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Статтею 203 ЦК України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Стаття 204 ЦК України визначає, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Статтею 216 ЦК України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

За змістом ч. 2 ст. 215 ЦК України нікчемний правочин, на відміну від оспорюваного, є недійсним незалежно від наявності чи відсутності відповідного рішення суду.

Оскільки, вищевказані додаткові угоди є нікчемними, то розрахунок за поставлений природний газ повинен здійснюватися за ціною, вказаною в основному Договорі, а саме: 4500,00 грн. за 1 тис. м. куб. природного газу.

За таких обставин справи позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 712 ЦК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно ч. 1 ст. 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Статтею 663 та ч.ч. 1, 2 ст. 692 ЦК України передбачено, що продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Відповідно до положень ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про:

1) повернення виконаного за недійсним правочином;

2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння;

3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні;

4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Відповідно до ст. 193 ГК України, ст.ст. 525, 526 ЦК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Частиною 1 статті 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Статтею 610 ЦК України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Таким чином, через неналежне виконання своїх зобов`язань щодо постачання Відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області природного газу, ТОВ «Чернівцігаз збут» безпідставно отримало в результаті укладених нікчемних угод, які не тягнуть за собою правових наслідків, 134807,60 грн., однак, природний газ на вказану суму не поставило. Тому отримані кошти підлягають поверненню.

Прокурором заявлено позов в інтересах держави в особі Відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області з огляду на наступне.

Внаслідок певної дії чи події сторону у зобов`язанні можна замінити на іншу особу, яка є її правонаступником або стосовно лише цивільних прав (чи обов`язків), або одночасно щодо цивільних прав і обов`язків. Тобто, заміна сторони у зобов`язанні може бути наслідком або сингулярного правонаступництва (зокрема, на підставах договорів купівлі-продажу (ч. 3 ст. 656 ЦК України), дарування (ч. 2 ст. 718 ЦК України), факторингу (гл. 73 ЦК України)), або універсального правонаступництва (у випадку реорганізації юридичної особи (ч. 1 ст. 104 ЦК України) чи спадкування (ст. 1216 ЦК України).

Крім випадків, коли заміна кредитора не допускається (ст. 515 ЦК України), кредитор у зобов`язанні може бути замінений іншою особою, зокрема, внаслідок передання ним його прав іншій особі за правочином (відступлення права вимоги) (п. 1 ч. 1 ст. 512 ЦК України) чи правонаступництва (п. 2 вказаної частини), яке за змістом тієї ж частини є універсальним). До нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 514 ЦК України).

Відповідно до розпорядження голови Сокирянської РДА Чернівецької області від 25.11.2019 № 257-р «Про внесення змін до структури районної державної адміністрації» внесено зміни до розпорядження районної державної адміністрації від 24.10.2019 року № 247-р , а саме: перейменувати до 01 січня 2020 року юридичну особу публічного права відділ освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації у відділ освіти районної державної адміністрації.

Встановити, що відділ освіти районної державної адміністрації є правонаступником по майновим та іншим правам і обов`язкам відділу освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації (п.2.7 Розпорядження).

Відповідно до п. 1.1, 1.2 Положення про відділ освіти Сокирянської РДА, затверджене 12.12.2019 розпорядженням Сокирянської РДА № 280-р, правонаступником прав та обов`язків відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської районної державної адміністрації є Відділ освіти Сокирянської районної державної адміністрації.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» до Кельменецької районної державної адміністрації приєднано Сокирянську районну державну адміністрацію, яка реорганізується шляхом приєднання до райдержадміністрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району.

У подальшому, сесією Сокирянської міської ради 23 грудня 2020 року прийнято рішення № 38/02-20 «Про внесення змін до структури та граничної чисельності апарату Сокирянської міської ради та її виконавчих органів» щодо створення з 01.01.2021 року відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області у статусі юридичної особи публічного права.

Рішенням сесії Сокирянської міської ради від 23.12.2020 № 23/02-20 затверджене положення про відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, де згідно п.п. 1.1, 1.2 визначено, що Відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області є виконавчим органом Сокирянської міської ради, утворюється радою відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та є правонаступником прав та обов`язків Відділу освіти Сокирянської РДА в межах, визначених даним Положенням.

Разом з тим, Відділом освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області не було вжито заходів до оскарження додаткових угод до Договору та повернення безпідставно витрачених коштів до бюджету у судовому порядку.

Так, на запит окружної прокуратури від 07.11.2022 № 51-4470вих-22, 08.11.2022 № 51-4493вих-21, 18.11.2022 № 51-4683вих-22 щодо вжиття заходів Відділом освіти, молоді і спорту Сокирянської РДА про повернення коштів, сплачених у відповідності до укладених додаткових угод, Відділом освіти листом від 23.11.2022 № 01-06/808 вказано, що Відділом освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА не вживались заходи щодо визнання додаткових угод недійсними або встановлення нікчемності угод та повернення до бюджету коштів, виплачених на виконання вказаних додаткових угод.

Так, на запит окружної прокуратури від 30.11.2022 № 51-4919вих-22, щодо вжиття заходів Відділом освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області про повернення коштів, сплачених у відповідності до укладених додаткових угод, Відділом освіти листом від 05.12.2022 № 01-06 вказано, що Відділом освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області не вживались заходи щодо визнання додаткових угод недійсними або встановлення нікчемності угод та повернення до бюджету коштів, виплачених на виконання вказаних додаткових угод.

Крім того, листом від 14.12.2022 №51-5200вих-22 повідомлено Відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області про те, що окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» будуть вживатися заходи представницького характеру.

За таких обставин, вбачаються підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі позивача та звернення з вказаним позовом до суду.

Доводи відповідача спростовуються матеріалами справи та не беруться до уваги судом з підстав, що наведені вище. Щодо доводів відповідача про необхідність зобов`язання позивача повернути відповідачеві природний газ, який позивач одержав на виконання Договору слід зауважити, що нікчемними є лише додаткові угоди №2 від 07.02.2020, №3 від 13.02.2020, №4 від 01.04.2020, №5 від 23.04.2020, а не сам Договір. Останній є таким, що відповідає вимогам закону, а відтак відсутні підстави для застосування реституції у спірних правовідносинах.

Судові витрати віднести на відповідача, з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду судом.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз збут» (вул. Воробкевича Сидора, 1а, м. Чернівці, 58018, код ЄДРПОУ 39584988) на користь Відділу освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області (вул. Покровська, 27, м. Сокиряни, Дністровського району 60200, код ЄДРПОУ 43932985) кошти в сумі 134807,60 грн.

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз збут» (вул. Воробкевича Сидора, 1а, м. Чернівці, 58018, код ЄДРПОУ 39584988) на користь Дністровської окружної прокуратури (вул. Грушевського, 32, м. Сокиряни, код ЄДРПОУ 02910120) 2481,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Західного апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 19.04.2024 р.

Суддя А.А. Бутирський

Дата ухвалення рішення12.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118482691
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори

Судовий реєстр по справі —926/28/23

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 12.04.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні