Рішення
від 17.04.2024 по справі 175/6546/23
ДРУЖКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 175/6546/23

Провадження № 2/229/483/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 р. м.Дружківка,Донецької області

Дружківський міський суд Донецької області в складі головуючого судді Феняка О.Р., за участю секретаря судового засідання Бровченко Д.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дружківка в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) коштів виплати допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради (далі Управління) звернулося до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління суму надміру виплачених коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 17 503,27 грн. та витрати на забезпечення судового процесу, сплачені позивачем при поданні позовної заяви в розмірі 2 684,00 грн.

В обґрунтування позовної заяви зазначили, що ОСОБА_1 , перебував на обліку в Управлінні як внутрішньо переміщена особа з 03.11.2014 р. по 18.11.2020 р. (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 03.11.2014 № 1423001676) та був отримувачем щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 03.11.2014 року.

Місце реєстрації відповідача: АДРЕСА_1 .

Адреса проживання згідно з інформації наданої УПСЗН Краматорської міської ради станом на 10.03.2023 року АДРЕСА_2 .

03.11.2014 р. відповідач звернувся до позивача з заявою про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції та з заявою про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (кількість осіб зі складу сім`ї, які потребують призначення грошової допомоги, відповідно наданої заяви від 03.11.2014 р. 1 особа: заявник).

03.11.2014 р. відповідача було взято на облік, як внутрішньо переміщену особу (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 03.11.2014 р. № 1423001676) та призначена щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання.

Відповідно до довідки ВПО від 03.11.2014 р. № 1423001676 адреса проживання: АДРЕСА_3 .

25.11.2016 р. відповідач змінює фактичне місце проживання на АДРЕСА_4 , що підтверджується довідкою ВПО від 25.11.2016 року № 1676.

11.03.2020 р. відповідач повідомляє, що у нього змінився склад родини та просить врахувати при розрахунку грошової допомоги його дитину ОСОБА_2 .

11.03.2020 р. ОСОБА_2 було взято на облік, як внутрішньо переміщену особу (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 11.03.2020 № 14235000277483) та 30.03.2020 р. У зв`язку зі зміною складу родини, відповідачу здійснено перерахунок щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання.

Вперше з заявою про призначення грошової допомоги відповідач звернувся до управління 03.11.2014 року. Допомога переміщеним особам на проживання призначена йому з 03.11.2014 року по 02.05.2015 року в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Наступні рази, відповідач кожні півроку надавав позивачу заяву про призначення грошової допомоги.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 08.05.2015 року , в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги. Допомогу призначено з 03.05.2015 по 02.11.2015 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 17.11.2015 року , в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги. Допомогу призначено з 17.11.2015 по 02.05.2016 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 06.05.2016 року , в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги. Допомогу призначено з 06.05.2016 по 02.11.2016 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 15.12.2016 року, відповідач змінив фактичне місце проживання на АДРЕСА_4 , що підтверджується довідкою ВПО від 25.11.2016 № 1676 та також зазначив про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги. Допомогу призначено з 15.12.2016 по 14.06.2017 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 19.06.2017 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги та витягу з протоколу № 21 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 27.06.2017 допомогу призначено з 19.06.2017 по 18.12.2017 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 18.12.2017 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги та витягу з протоколу № 45 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 26.12.2017 допомогу призначено з 19.12.2017 по 18.06.2018 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 19.06.2018 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги та витягу з протоколу № 24 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 22.06.2018 допомогу призначено з 19.06.2018 по 18.12.2018 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 18.12.2018 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги та витягу з протоколу № 51 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 26.12.2018 допомогу призначено з 19.12.2018 по 18.06.2019 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 20.06.2019 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адреси допомоги та витягу з протоколу № 25 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 25.06.2019 допомогу призначено з 20.06.2019 року по 19.12.2019 року в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 19.12.2019 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адреси допомоги та витягу з протоколу № 50 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 24.12.2019 допомогу призначено з 20.12.2019 по 19.06.2020 в розмірі 442,00 грн щомісячно.

Відповідно до заяви від 11.03.2020 року у позивача змінено склад сім`ї: кількість осіб зі складу сім`ї, які потребують призначення ДПО, відповідно наданої заяви 2 особи: заявник ОСОБА_1 та його донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 Установлений розмір допомоги з 01.04.2020р. по 19.06.202 р. 1 442,00 грн.

Відповідно до заяви про призначення грошової допомоги від 19.06.2020 року, в якій повідомлено про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адреси допомоги та витягу з протоколу № 25 засідання міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 23.06.2019 допомогу призначено з 20.06.2020 по 19.12.2020 в розмірі 1442,00 грн щомісячно.

Відповідно до зазначених заяв та рішень про призначення допомоги переміщеним особам на проживання, відповідачу призначалась щомісячна адресна допомога у розмірах передбачених Порядком №505.

Під час проведення державним соціальним інспектором управління перевірки правильності надання відповідачем інформації, було встановлено, що відповідач надав неповну/недостовірну інформацію щодо наявності у власності його членів сім`ї житлового приміщення (квартири), що розташоване за адресою: АДРЕСА_5 , яке належить дружині відповідача на підставі свідоцтва про право власності на житло, виданого ПЖРП виконкому 18.12.1997 р. номер запису 10123 у книзі 49, що підтверджується листом КП ДМБТІ від 03.08.2020 №510.

На підставі висновків проведеної перевірки виявлено, що відповідач надав неповну/невірну інформацію про наявність у власності його членів сім`ї житлового приміщення, внаслідок чого були надмірно виплачені кошти в сумі 19 013,27 грн. за період з 01.10.2017 року по 31.08.2020 року, про що був складений акт проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлової субсидії та соціальної допомоги від 03.09.2020 року № 3258.

На підставі виявлення подання недостовірних відомостей, розпорядженням начальника управління від 12.08.2020 року припинено (перераховано) виплату допомоги переміщеним особам на проживання з 01.10.2017 року по 31.08.2020 року в сумі 20 455,27 грн, яка утворилась у зв`язку з наявністю житлового приміщення у члена сім`ї заявника.

Оскільки відповідач уклав шлюб у вересні 2017 року, то заборгованість виникла з 01.10.2017 року.

11.08.2020 р. позивач звернувся до АТ «Ощадбанк» з вимогою не зараховувати грошову допомогу на рахунок відповідача та повернути на рахунок Управління незараховані кошти у розмірі 1442,00 грн. 19.08.2020 р. на рахунок Управління надійшли кошти в розмірі 1442,00 грн.

08.09.2020 року відповідач особисто отримав повідомлення про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги від 04.09.2020 року, в якому зазначалося, що відповідачу необхідно повернути кошти до бюджету надміру виплаченої державної соціальної допомоги внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг за період з 01.10.2017 року по 31.07.2017 року в сумі 19 013,27 грн., яка утворилася у зв`язку з тим, що заявником були надані завідомо недостовірні дані про наявність житла.

22.08.2019 року відповідач, звернувся до Управління з письмовою заявою, в якій повідомила про те, що він не знав, що його дружина має у власності квартиру та зобов`язується повернути кошти надміру виплачених сум щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 500,00 грн. щомісячно до повного погашення. Згідно виписок по рахункам від банківської установи отримано і зараховано на рахунок Управління суми надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг від відповідача: 06.10.2020 в сумі 10,00 грн., 29.10.2020 в сумі 850,00 грн., 07.12.2020 в сумі 500,00 грн., 03.03.2021 в сумі 150,00 грн.

Залишок боргу з урахуванням частково погашених сум перед Управлінням складає 17 503,27 грн., який просили стягнути з відповідача на користь Управління.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 12 жовтня 2023 року цивільну справу передано за підсудністю на розгляд Дружківському міському суду Донецької області.

07 листопада 2023 року справа надійшла до Дружківського міського суду Донецької області, протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Дружківського міського суду Донецької області від 07 листопада 2023 року визначено головуючого суддю у справі Феняка Р.О.

Ухвалою Дружківського міського суду Донецької області від 14 листопада 2023 року прийнято справу до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

21.03.2024 року від представника позивача до суду надійшла заява про зменшення позовних вимог, в якій зазначають, що згідно виписок по рахункам від банківської установи отримано і зараховано на рахунок Управління суму надміру виплачених коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з жовтня 2023 року по теперішній час від ОСОБА_1 в загальному розмірі 5500,00 грн. Таким чином, загальна сума переплати допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 за період з 01.10.2017 року по 31.07.2017 року, з урахуванням повернутих сум, станом на 21.03.2024 року, складає 12003,27 грн., яку просять стягнути з відповідача.

08 квітня 2024 року представник позивача ОСОБА_3 повідомила суду про те, що 15.03.2024 року та 29.03.2024 року на рахунок позивача від ОСОБА_1 надійшли кошти до Державного бюджету надміру виплаченої державної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на загальну суму 12003,27 грн. Отже сума заборгованості ОСОБА_1 сплачена в повному обсязі. Оскільки ОСОБА_1 позов визнано і сума боргу сплачена в повному обсязі, позивач просить стягнути з відповідача судовий збір відповідно до норм чинного законодавства.

Представник позивача ОСОБА_3 в судове засідання не з`явилася, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, надала суду заяву про розгляд справи без її участі.

Відповідач ОСОБА_4 у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Надав заяву, в якій просить розглянути справу без його участі, позовні вимоги визнає в повному обсязі, проти задовлення позову не заперечує.

На підставі ч.2 ст.247 Цивільного процесуального кодексу України, в разі неявки всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, що мають істотне значення для її розгляду і вирішення по суті, приходить до наступного висновку.

Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Як передбачено ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачений цим Кодексом випадках.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , уродженець м. Макіївки Донецької області паспорт серія НОМЕР_2 , виданий Червоноградським РВ Макіївського МУ ГУМВС України в Донецькій області 14.07.2009 року, який постійно проживав в кв. АДРЕСА_6 , перемістився з тимчасово окупованої території (району проведення антитерористичної операції) та проживав в АДРЕСА_3 , що підтверджується довідкою від 03.11.2014 року № 1423001676, виданою Управлінням.

В листопаді 2019 року заявник змінив місце проживання та мешкав за адресою: АДРЕСА_4 , що підтверджується довідкою ВПО від 25.11.2019 № 1676.

Відповідно до заяв ОСОБА_1 від 03.11.2014 року, від 08.05.2015 року, від 17.11.2015 року, від 06.05.2016 року, 15.12.2016 року, 19.06.2017 року, 18.12.2017 року, 19.06.2018 року, 18.12.2018 року, 20.06.2019 року, 19.12.2019 року кількість осіб зі складу сім`ї, які потребують призначення грошової допомоги, відповідно наданої заяви - 1 особа заявник, перебуває на обліку в управлінні як внутрішньо переміщена особа з 03.11.2014 р. (довідка № 1423001676).

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 11.03.2020 року з січня 2019 року у відповідача змінився склад сім`ї: кількість осіб зі складу сім`ї, які потребують призначення грошової допомоги -2 особи: заявник та його донька ОСОБА_2 , яка перебуває на обліку в управлінні як внутрішньо переміщена особа з 11.03.2020 р. (довідка № 14235000277483).

Згідно свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_3 , виданого Дружківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області 09 вересня 2017 року, 09 вересня 2017 року між ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (прізвище після одруження - ОСОБА_6 ), актовий запис №172.

Як вбачається з інформації, наданої начальником КП Дружківського міського БТІ 03 серпня 2020 року Вих. №510, згідно архівних даних станом на 01.01.2013 року ОСОБА_5 є співвласницею квартири АДРЕСА_7 на підставі свідоцтва про право власності на житло, виданого ПЖРП виконкома 18.12.1997 р. номер запису 10123 у книзі 49.

Згідно із заявами ОСОБА_1 до Начальника управління соціального захисту населення Дружківської міської ради від 03.11.2014 року, від 08.05.2015 року, від 17.11.2015 року, від 06.05.2016 року, 15.12.2016 року, 19.06.2017 року, 18.12.2017 року, 19.06.2018 року, 18.12.2018 року, 20.06.2019 року, 19.12.2019 року відповідач просив призначити щомісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на наступний шестимісячний строк. Повідомляє, про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги. Також в своїх заявах ОСОБА_1 зазначив, що він та члени його родини не мають на депозитному банківському рахунку коштів у сумі, що перевищує встановлений законодавством граничний розмір та не мають у власності житла на території підконтрольній Україні.

В заяві від 19 червня 2020 року про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються ОСОБА_1 повідомив про зміну складу родини та зазначив про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги, відсутність в нього та членів його родини житла, розташованого в регіонах, інших ніж окупована територія України.

Рішеннями Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради про призначення допомоги переміщеним особам на проживання № 915 від 04.11.2014 року, № 19 від 10.06.2015 року, №2181 від 01.12.2015 року, №3741 від 20.05.2016 року, №5790 від 23.12.2016 року, №1423 від 10.07.2017 року, №2641 від 28.12.2017 року, №1362 від 25.06.2018 року, №2843 від 28.12.2018 року, №1394 від 08.07.2019 року, №48 від 16.01.2020 року, №866 від 30.06.2020 року заявнику ОСОБА_1 призначено виплати допомоги переміщеним особам на проживання з 03.11.2014 року по 02.05.2015 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 03.05.2015 року по 02.11.2015 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 17.11.2015 року по 02.05.2016 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 06.05.2016 року по 02.11.2016 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 15.12.2016 року по 14.06.2017 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 19.06.2017 року по 18.12.2017 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 19.12.2017 року по 18.06.2018 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 19.06.2018 року по 18.12.2018 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 19.12.2018 року по 18.06.2019 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 20.06.2019 року по 19.12.2019 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 20.12.2019 року по 19.06.2020 року, загальна сума допомоги на сім`ю 442,00 грн. щомісячно, з 20.06.2020 року по 19.12.2020 року, загальна сума допомоги на сім`ю 1 442,00 грн. щомісячно.

Згідно акту проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення соціальної допомоги №3258 від 03 вересня 2020 року на підставі висновків проведеної перевірки виявлено, що ОСОБА_1 надав неповну/невірну інформацію про наявність у власності членів його сім`ї житлового приміщення, внаслідок того були надмірно виплачені кошти в сумі 19 013,27 грн. за період з 01.10.2017 року по 31.07.2020 року, у зв`язку з тим, що дружина відповідач має власне житло на території, підконтрольній Україні.

Розпорядженням начальника управління від 12.08.2020 року № 482 ОСОБА_1 № о/с 602303 припинено (перераховано) виплату допомоги переміщеним особам на проживання з 01.10.2017р. відповідно п. 6 та п. 12 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в т.ч. на оплату ЖКП, затвердженого постановою КМУ від 01 жовтня 2014 №505 у зв`язку з наявністю житлового приміщення. Утворену переплату допомоги з 01.10.2017року по 31.08.2020 року в сумі 19 013,27 грн.

Згідно із вимогою про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги від 03.09.2020 року Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради звернулося до ОСОБА_1 з вимогою про повернення коштів до бюджету надміру виплаченої державної соціальної допомоги за період з 01.10.2017 року по 31.07.2020 року в сумі 19 013,27 грн., яка утворилася у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 було надано завідомо недостовірні дані про він члени його родини не мають у власності житлових приміщень, розташованих в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія Україна, але при вибірковій перевірці було виявлено, що відповідач має власне житло, розташоване за адресою АДРЕСА_5 . Відповідно до вимог пункту 11 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 505 суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку. Враховуючи вищевикладене, просили прийняти рішення щодо повернення надміру виплаченої допомоги в сумі 19 013,27 грн. та повідомити про результат в термін 03.10.2020 р.

Згідно розрахунку надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню по особовому рахунку № НОМЕР_4 ОСОБА_1 підлягають поверненню 20 455,27 грн.

11.08.2020 р. Управління звернулося до АТ «Ощадбанк» з вимогою не зараховувати грошову допомогу на рахунок відповідача та повернути на рахунок Управління незараховані кошти у розмірі 1442,00 грн. 19.08.2020 р. на рахунок Управління надійшли кошти в розмірі 1442,00 грн.

Таким чином розмір переплаченої грошової допомоги становив 19013,27 грн.

ОСОБА_1 зобов`язався повертати в добровільному порядку суми переплачених йому бюджетних коштів щомісячно по 500,00 грн до повного погашення.

Після часткового погашення переплати станом на час подання позову розмір залишку, який підлягав поверненню ОСОБА_1 до бюджету склав 17503,27 грн.

Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», підставою для отримання статусу внутрішньо переміщеної особи є її проживання на території, де виникли обставини, зазначені в ст. 1 Закону, на момент їх виникнення.

Частиною першою статті 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, якій вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Частиною 1 статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі - Закон № 1706) (в редакції на момент виникнення обставин) визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно зі статтею 2 Закону № 1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Механізм надання щомісячної адресної допомоги визначений Порядком про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505 (далі - Порядок № 505) (зі змінами на час виникнення обставин).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 505 грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, або змушені були покинути своє постійне місце проживання в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, і перемістилися в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.

Пунктом 3 Порядку № 505 визначено, що грошова допомога особам, які переміщуються, призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах: для інвалідів - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність.

Згідно з п. 5 Порядку № 505 (зі змінами від 31.05.2017 року № 370, які набрали чинності 03.06.2017 року) для отримання грошової допомоги уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до уповноваженого органу із письмовою заявою та пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та довідки всіх членів сім`ї про взяття на облік осіб, які переміщуються. У заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги: наявність у будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення/частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територіяь України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення. Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву. У разі відсутності змін, що впливають на призначення грошової допомоги, про це зазначається у заяві про призначення допомоги на наступний шестимісячний строк, і до заяви не додаються документи, зазначені у цьому пункті, а використовуються відомості з документів, поданих з останньою заявою про призначення грошової допомоги. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 505 уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.

Отже, питання щодо призначення особі грошової допомоги, передбаченої Порядком № 505 вирішується уповноваженим органом, який зобов`язаний перевірити надані такою особою документи та на їх підставі прийняти відповідне рішення.

Виплата допомоги обмежена строком до шести місяців, але у випадку прийняття уповноваженим органом рішення на такий строк, останній не звільняється від обов`язку перевіряти та контролювати правомірність здійснення виплат призначеної грошової допомоги.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 505 (в редакції чинній на момент виникнення обставин) грошова допомога не призначається якщо будь-хто з членів сім`ї має у володінні житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.

Так, постановою Кабінету Міністрів України № 212 від 31 березня 2015 року внесено зміни, відповідно до яких грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.

Постановою КМУ № 370 від 31 травня 2017 року внесено доповнення до цього пункту та зазначено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.

Відповідно до п. 11 Порядку № 505 уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин. Суми грошової допомоги, надмірно виплачені внаслідок подання недостовірних документів, неповідомлення про зміну обставин, які впливають на виплату грошової допомоги, повертаються: уповноваженим представником сім`ї самостійно. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються в судовому порядку.

Відповідно до ст. 177 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага.

Згідно ч.іст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч.1 ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті, зокрема, допомоги, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Відповідно до ч.1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Отже за змістом п.1 ст. 1215 ЦК України за наявності недобросовісності у діях одержувача коштів, вони мають бути повернуті власнику.

Таким чином, право стягнення сум грошової допомоги, виплачених надміру, залежить від достовірності відомостей, які зазначаються уповноваженим представником сім`ї у заяві про призначення такої допомоги, та добросовісності його послідуючих дій щодо повідомлення про виникнення обставин, що законодавчо передбачені як підстави для припинення виплати відповідних коштів допомоги.

Виходячи з системного аналізу вищезазначених правових норм у сукупності наданими доказами, суд приходить до висновку, що внаслідок недобросовісної поведінки відповідача, що виразилась у повідомленні недостовірної інформації щодо наявності у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, тобто відомостей, що як наслідок, впливають на призначення і виплату державної допомоги, відповідачу було безпідставно призначено та виплачено щомісячну адресну допомогу, як внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 17 503,27 грн. Вказані обставини свідчать про наявність законних підстав для звернення позивача із даним позовом до суду.

Під час розгляду справи ОСОБА_1 повністю погашена заборгованість перед позивачем. Сплачені ОСОБА_1 кошти надійшли на рахунок позивача до Державного бюджету надміру виплаченої державної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, про що повідомила суд представник позивача ОСОБА_3 у наданих нею поясненнях.

Беручи до уваги те, що сума заборгованості в розмірі 17 503,27 грн. ОСОБА_7 сплачена в повному обсязі, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

На підставі ч. 1 ст. 142 Цивільного процесуального кодексу України, ч. 3 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» з наступними змінами, у зв`язку з визнанням позову відповідачем позивачеві слід повернути з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Керуючись статтями 12, 13, 76-81, 141, 142, 206, 259, 263-265, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) коштів виплати допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради судовий збір, сплачений при поданні позову, в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) 00 грн.

Повернути Управлінню соціального захисту населення Дружківської міської ради з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого ним при поданні позову в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) 00 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відомості про учасників справи:

Позивач Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, ЄДРПОУ 26010987, адреса знаходження: Донецька область м. Дружківка, вул. Машинобудівників, 64;

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_2 .

Суддя: Олександр ФЕНЯК

Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118484190
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надміру перерахованих (виплачених) коштів виплати допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг

Судовий реєстр по справі —175/6546/23

Рішення від 17.04.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 14.11.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 12.10.2023

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Бойко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні