Рішення
від 19.04.2024 по справі 280/1763/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 квітня 2024 року Справа № 280/1763/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

до Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області (вул.Незалежної України, буд. 90, м. Запоріжжя, 69005)

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

23.02.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії Управління державної міграційної служби України в Запорізькій області щодо відмови в прийнятті у ОСОБА_1 декларації про відмову від іноземного громадянства від 18.07.2023 року;

зобов`язати Управління державної міграційної служби України в Запорізькій області повторно розглянути звернення ОСОБА_1 про відмову від іноземного громадянства від 18.07.2023 року та прийняти декларацію про відмову від іноземного громадянства.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після отримання позивачкою тимчасового посвідчення громадянина України вона почала збирати документи для виходу з громадянства рф, але з об`єктивних, незалежних від позивачки, причин не може отримати документ про припинення свого громадянства російської федерації, оскільки у зв`язку із війною, розпочатою російською федерацією в Україні, діяльність російських закордонних установ в Україні зупинена з 24 лютого 2022 року на невизначений строк. Позивачка вказує, що в даному випадку має місце саме нездійснення російською федерацією процедури припинення громадянства для тих громадян, які проживають на території України. Неможливим є подання клопотання про припинення громадянства російської федерації у інший спосіб окрім, як до дипломатичного представництва чи консульства установи російської федерації на території України, які на разі припинили свою роботу на невизначений період. За таких підстав позивачка має право подати замість документа про припинення іноземного громадянства декларацію про відмову від іноземного громадянства. Позивачка скористалась таким правом, але отримала незаконну відмову.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що позивачкою не подавались документи, які б засвідчували факт її звернення до компетентного органу рф з клопотанням про припинення громадянства російської федерації, або інші документи, які б вказували на наявність поважних причин неможливості отримання документів, визначених законом. В законодавстві України не визначено як незалежну причину неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) розірвання дипломатичних відносин та припинення своєї діяльності посольствами та консульствами.

Ухвалою суду від 28.02.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

06.06.2020 року позивачка звернулась до Вознесенівського відділу у м. Запоріжжі УДМС у Запорізькій області із заявою про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням, відповідно до вимог частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України», надавши при цьому документи, передбачені пунктом 32 розділу ІІ Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (надалі-Порядок), затвердженого Указом Президента України № 215 від 27.03.2001.

08.10.2020 року на виконання пункту 95 Порядку УДМС України в Запорізькій області прийнято рішення про оформлення позивачу набуття громадянства України за територіальним походженням, відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України».

19.10.2020 року позивачу оформлено тимчасове посвідчення громадянина України серії НОМЕР_1 , терміном дії до 08.10.2022 року на підставі довідки про реєстрацію особи громадянином України № 612.

Під час подання заяви про оформлення набуття громадянства України разом із іншими необхідними документами позивачем було подано зобов`язання протягом двох років з моменту набуття громадянства України припинити громадянство російської федерації.

18.07.2023 року позивачка звернулась до відповідача із заявою про прийняття декларації про відмову від громадянства російської федерації та про видачу паспорта громадянина України. В декларації зазначено, що функціонування дипломатичних та консульських установ російської федерації, держави агресора, на території України не здійснюється. Наразі є неможливим звернення до органів російської федерації на території або з території України, консульства та представництва російської федерації в Україні не працюють з 24 лютого 2022 року, від початку повномаспггабного вторгнення російської федерації в Україну. Кордони України з російською федерацією закриті, поштовий обіг з російською федерацією фактично зупинений. Процедуру оформлення припинення громадянства російської федерації наразі здійснити неможливо. У зв`язку з викладеним вище зобов`язуюся не користуватися правами громадянина російської федерації і не виконувати обов`язків передбачених законодавством російської федерації для громадян російської федерації та повернути паспорт громадянина російської федерації до уповноважених органів російської федерації відразу після закінчення війни і початку функціонування дипломатичних та консульських установ російської федерації на території України.

Відповідач листом від 11.08.2023 повідомив позивачу, що відповідно до вимог законодавства з питань громадянства в УДМС у Запорізькій області відсутні правові підстави для оформлення паспорта громадянина України на підставі декларації, що була додана до Вашого звернення. Лише після подання документа про припинення громадянства російської федерації, виданого уповноваженим органом російської федерації встановленої форми (наказ МЗС росії від 10;04.2012 року № 11434), Ви зможете звернутись із заявою про оформлення довідки про реєстрацію особи громадянином України для подальшого оформлення паспорта громадянина України.

Не погоджуючись з відмовою відповідача у прийнятті декларації про відмову від громадянства російської федерації, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначає Закон України «Про громадянство України» від 18.01.2001 №2235-III.

Статтею 6 Закону №2235-III передбачено, що громадянство України набувається, в тому числі за територіальним походженням.

Статтею 8 вказаного Закону визначено порядок набуття громадянства України за територіальним походженням.

Відповідно до ч.1 ст.8 Закону №2235-III, в редакції на час набуття позивачкою громадянства України, особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України.

Відповідно до ч.5 ст.8 Закону №2235-III іноземці, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, які подали зобов`язання припинити іноземне громадянство, повинні подати документ про це, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації їх громадянами України. Якщо іноземці, маючи всі передбачені законодавством цієї держави підстави для отримання такого документа, з незалежних від них причин не можуть отримати його, вони подають декларацію про відмову від іноземного громадянства.

Датою набуття громадянства України у випадках, передбачених цією статтею, є дата реєстрації набуття особою громадянства України (ч.7 ст.8 Закону №2235-III).

Виходячи з наведених норм, суд погоджується з позивачем, що подання декларації про відмову від іноземного громадянства та неотримання документа про припинення іноземного громадянства, обумовлено наявністю незалежних від особи причин.

За визначенням, наведеним в ст.1 цього Закону, зобов`язання припинити іноземне громадянство - письмово оформлена заява іноземця про те, що в разі набуття громадянства України він припинить громадянство (підданство) іншої держави або громадянства (підданства) інших держав і протягом двох років з моменту набуття ним громадянства України подасть документ про припинення громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав до органу, що видав йому тимчасове посвідчення громадянина України (абз.12);

декларація про відмову від іноземного громадянства - документ, у якому іноземець, який узяв зобов`язання припинити іноземне громадянство і в якого існують незалежні від нього причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) або іноземних громадянств (підданств), засвідчує свою відмову від громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав (абз.16);

незалежна від особи причина неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) - невидача особі, в якої уповноважені органи держави її громадянства (підданства) прийняли клопотання про припинення іноземного громадянства (підданства), уповноваженим органом такої держави документа про припинення громадянства (підданства) особи у встановлений законодавством іноземної держави строк (крім випадків, коли особі було відмовлено у припиненні громадянства (підданства) чи протягом двох років з дня подання клопотання, якщо строк не встановлено, або відсутність у законодавстві іноземної держави процедури припинення її громадянства (підданства) за ініціативою особи чи нездійснення такої процедури (абз.13).

В спірному випадку позиція відповідача полягає в тому, що наведений у абзаці 13 статті 1 Закону №2235-III перелік «незалежних від особи причин» є вичерпним, а тому правові підстави для прийняття від позивача декларації про відмову від іноземного громадянства відсутні. За висновком відповідача, неподання позивачкою до міграційної служби документів, які засвідчують факт звернення до компетентного органу російської федерації з клопотанням про припинення громадянства цієї держави, унеможливлює подання декларації про відмову від іноземного громадянства до міграційної служби України.

Натомість, позивачка вказує, що у зв`язку із призупиненням діяльності російських закордонних установ в Україні та зупинення усіх дипломатичних зв`язків з країною-агресором, позивачка позбавлена можливості подання заяви до посольства російської федерації про вихід з громадянства російської федерації, що зумовило її звернення до відповідача із декларацією про відмову від іноземного громадянства російської федерації у зв`язку з існуванням незалежних від неї причин неотримання документа про припинення іноземного громадянства російської федерації.

Досліджуючи причини неотримання позивачкою документа про припинення іноземного громадянства російської федерації, суд встановив таке.

Порядок розгляду питань громадянства російської федерації регламентується Положенням про порядок розгляду питань громадянства Російської Федерації, затвердженим 14 листопада 2002 р. № 1325.

Цим Положенням, прийнятим відповідно до федерального закону від 31.05.2002 №62-ФЗ «Про громадянство Російської Федерації», встановлюються порядок розгляду заяв з питань громадянства російської федерації, прийняття, виконання та скасування рішень із зазначених питань, а також форми заяв та перелік необхідних документів, відповідних конкретним підставам набуття чи припинення громадянства російської федерації.

Положення визначає певні особливості, за умови дотримання яких може бути прийнята заява про вихід з (припинення) громадянства рф.

Вихід з громадянства російської федерації особи, яка проживає на території російської федерації або за її межами, здійснюється на підставі добровільного волевиявлення цієї особи. У випадках, передбачених статтею 20 Федерального закону, вихід із громадянства російської федерації не допускається.

Наявні у справі докази свідчать, що позивачка вживала залежних від неї заходів щодо припинення громадянства російської федерації, а саме: отримала відомості від ГУ МВС Росії по м. Радужному (лист від 31.05.2021 № 7543) щодо реєстрації місця проживання в період з 20.02.1987 по 15.07.1997, довідку податкової служби про відсутність заборгованості по сплаті податків від 19.07.2021 № 2-8-08/3035.

Також в матеріалах справи міститься листування позивача з Генеральним консульством російської федерації у м. Харкові для отримання інформації щодо порядку припинення громадянства російської федерації.

Таким чином, позивачкою вчинялися необхідні дії для припинення громадянства російської федерації і ці дії не призвели до відповідного правового результату з незалежних від позивачки причин.

Суд також враховує, що з огляду на прийняте 08.10.2020 ГУ ДМС в Запорізькій області рішення про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про громадянство України», позивачка мала подати до міграційної служби документ про припинення іноземного громадянства до 08.10.2022.

Водночас, з 24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією рф проти України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє по теперішній час. Всі дипломатичні відносини з рф розірвано. Це означає, що посольства та консульства російської федерації в Україні припинили свою діяльність, що унеможливлює отримання позивачкою документа про припинення громадянства.

Визнання офіційно цього факту не потребує додаткового доведення з боку позивача про наявність незалежної від особи причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства), адже як в законодавстві України, так і в законодавстві РФ відсутнє правове регулювання процедури припинення громадянства (підданства) за ініціативою особи в разі ведення воєнних дій між відповідними державами.

Суд враховує, що із заявою про вихід із російського громадянства вона може звернутися в російські загранустанови в країні постійного проживання (в Україні) після відновлення їх діяльності або в російські загранустанови в третій країні при наявності у позивачки документа, який підтверджує дозвіл уповноваженого органу іноземної держави на проживання в цій державі. Як правило, таким документом є дозвіл на проживання в іноземній державі як дозвіл місцевої влади на постійне проживання, не пов`язаний з наданням тимчасового притулку або здійснення трудової чи навчальної діяльності.

Проте, в даному випадку, оскільки позивачка має право на проживання лише в Україні, у неї відсутня можливість подати документи про вихід із російського громадянства у дипломатичне представництво або консульську установу російської федерації на території третіх країн.

Враховуючи вищевикладене, позивачка мала право розраховувати на прийняття відповідачем декларації про відмову від іноземного громадянства, оскільки отримати документ про припинення громадянства російської федерації наразі не є можливим з незалежних від позивачки причин.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що відмова відповідача у прийнятті від позивача декларації про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства російської федерації є протиправною, а позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Також, суд вважає, що належним способом захисту прав та законних інтересів позивача є зобов`язання відповідача прийняти декларацію про відмову від іноземного громадянства, адже в своєму листі відповідач чітко вказав, що підстави для прийняття декларації про відмову від іноземного громадянства встановлені у абз. 13 ст. 1 Закону №2235-III є вичерпними, а позивач не має жодної з таких підстав для подання декларації про відмову від іноземного громадянства.

Таким чином, відповідач розглянув подану позивачкою заяву по суті і дійшов висновку, що правові підстави для прийняття декларації відсутні.

В той же час, матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про відсутність можливості у суб`єкта владних повноважень за наведених вище обставин прийняти обґрунтоване та законне рішення у формі, передбаченій чинним законодавством.

Приймаючи до уваги, що суд під час розгляду справи констатував поважність причин неотримання позивачем документа про припинення іноземного громадянства (підданства) та протиправність відмови міграційної служби в прийнятті декларації про відмову від громадянства рф, належним способом поновлення порушеного права позивачки є зобов`язання відповідача прийняти відповідну декларацію.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та наявності підстав для їх задоволення.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) до Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області (вул.Незалежної України, буд. 90, м. Запоріжжя, 69005, код ЄДРПОУ 37834773) -задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області щодо відмови в прийнятті у ОСОБА_1 декларації про відмову від іноземного громадянства від 18.07.2023 року.

Зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області прийняти подану 18.07.2023 року ОСОБА_1 декларацію про відмову від іноземного громадянства.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) сплачену суму судового збору у розмірі 1211,20 грн (одну тисячу двісті одинадцять гривень 20 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області (вул.Незалежної України, буд. 90, м. Запоріжжя, 69005, код ЄДРПОУ 37834773).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення виготовлено в повному обсязі 19.04.2024.

Суддя О.В. Конишева

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118490123
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства

Судовий реєстр по справі —280/1763/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 19.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 19.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні