РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2024 року справа № 580/10662/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової за участі секретаря судового засідання В.С.Проценко розглянув за правилами загального позовного провадження адміністративну справу №580/10662/23 за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) [позивач - не прибув] до Ротмістрівської сільської ради (код ЄДРПОУ 26359075, вул.Михайлівська 18, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, 20726) [представник відповідача - не прибув] про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.
І. ПРОЦЕДУРА / ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
13.11.2023 вх.49547/23 позивач у позовній заяві до Ротмістрівської сільської ради просить (позовна заява в новій редакції від 04.12.2023 вх. 53829/23, 18.12.2023 вх.56432/23, 20.12.2023 вх.57159/23):
- визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради, що проявилась від 20.10.2023 у наданні ОСОБА_1 рішення про надання дозволу на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 24.1467 га та 21.8211 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с.Мельниківка (кадастровий номер 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297);
- зобов`язати Ротмістрівську сільську раду повторно розглянути заяву (клопотання) про надання дозволу ОСОБА_1 на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 24.1467 га та 21.8211 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с.Мельниківка (кадастровий номер 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297).
Ухвалою суду від 26.02.2024 постановлено подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначене на 12.03.2024-закрите підготовче провадження у справі, призначене судове засідання для розгляду справи по суті 19.03.2024 - оголошено перерву до 19.03.2024, 08.04.2024, 10.04.204. 20.02.2024 вх. 8966/24 відповідач надав до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника, позивач надав до суду 09.04.2024 вх. 17872/24 заяву про розгляд справи без його участі. Згідно із частиною 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі під час розгляду справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою технічного засобу не здійснюється.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обгрунтуванні позовних вимог позивач зазначає, що 13.09.2023 звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про передачу у власність шляхом викупу земельних ділянок, кадастровий номер 7123785200:02:000:0296 та 7123785200:02:000:0297, площею 24.1467 га та 21.8211 га, що знаходиться в постійному користуванні позивача з 29.08.2001 та використовується для ведення фермерського господарства (Державний акт про право постійного користування землею від 21.12.2001, серія ЧР 13-87), проте отримав відповідь відповідча від 24.10.2023 №02-38/1662, де повідомлено, що на сесії сільської ради 20.10.2023 під час голосування рішення не прийняті. Позивач вважає (вх.53829/23), що в порушення вимог чинного законодавства України відповідач не розглянув подану ним заяву про надання дозволу на викуп земельної ділянки та не прийняв відповідного рішення про продаж земельної ділянки площею 24.1467 га, 21.8211 га для ведення фермерського господарства, що знаходяться у його постійному користуванні, як це передбачено п.6-1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України або ж про відмову у продажі із зазначенням обґрунтованих причин відмови, що у порушення вимог Земельного кодексу України та статей 26, 46, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не прийняв жодного рішення з числа тих, що повинен був мотивовано прийняти у визначений законом строк, тому на думку позивача, відповідач допустив бездіяльність - порушення відповідачем обов`язків під час прийняття індивідуальних актів у формі рішень, позаяк ненадання відповідачем мотивованого рішення (на думку позивача) позбавляє можливості оскарження як протиправного індивідуального акта. 29.03.2024 вх. 16248/24 позивач надав до суду відповідь на відзив, де зазначив, що бездіяльність відповідача щодо не прийняття індивідуального акту - мотивованого рішення перешкоджає в реалізації права згідно статті 128 ЗК України на викуп земельної ділянки у порядку визначеному Законом.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що працівниками відділу комунальної власності, житлово-комунального господарства та земельних відносин на сесію сільської ради було підготовлено проєкти рішення «Про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0296» та «Про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0297», проте на сесії сільської ради 20.10.2023 депутатами під час голосування рішення не були прийняті.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 є керівником фермерського господарства «АРАТА».
На підставі рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: від 05.01.2023, 66032601,66032797 Ротмістрівської сільської ради позивачу надано у постійне користування земельні ділянки площею 21.8211 га і 24.1467 га. Земельній ділянці площею 21.8211 га для ведення фермерського господарства присвоєний кадастровий номер 7123785200:02:000:0297, земельній ділянці площею 24.1467 га для ведення фермерського господарства присвоєний кадастровий номер 7123785200:02:000:0296 (витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права).
Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-9927869492023 на дату формування витягу: 13.09.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 7123785200:02:000:0297 становить 452785,46 грн.
Відповідно до витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-9927869552023 на дату формування витягу: 13.09.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 7123785200:02:000:0296 становить 576626,09 грн.
13.09.2023 позивач звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про передачу у власність шляхом викупу земельних ділянок, кадастровий номер 7123785200:02:000:0296 та 7123785200:02:000:0297, що тривалий час використовує без зауважень. До заяви позивач додав: державний акт ЧР 13-87 (копія); витяг з ДЗК; витяги з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
24.10.2023 відповідач листом від №02-38/16662 на заяву від 13.09.2023 позивача повідомив, що працівниками відділу комунальної власності, житлово-комунального господарства та земельних відносин на сесію сільської ради було підготовлено проєкти рішень про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0296 та про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0297, але на сесії сільської ради 20.10.2023 під час голосування депутатами рішення не були прийняті.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо немотивованої відмови під час голосування та неналежного розгляду неоднолразових заяв, зокрема від 13.09.2023 та 08.11.2023 про надання дозволу на викуп земельних ділянок площами 24,1467 га та 21,8211 га за кадастровими номерами 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297, що розташована за адресою с. Мельниківка (за межами населеного пункту) відповідно до вимог п.6-1 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України за ціною, що дорівнює нормативній грошовій оцінці цієї земельної ділянки, та з огляду на безпідставне неприйняття рішення за результатами розгляду, звернувся до суду.
V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно із частиною першою статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України, повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно із частиною першою статті 127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 128 Земельного кодексу України: органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (абзац перший частини першої); громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу; г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави (частина друга); орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (частина третя); підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (частина п`ята); рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді (частина десята).
Пунктом 6-1 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України передбачено, що громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів, мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.
Громадяни України та юридичні особи, що здійснюють купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до цього пункту, мають відповідати вимогам, визначеним цим Кодексом до набувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної чи комунальної власності зберігається за суб`єктом відповідного права, які не здійснили купівлю таких земельних ділянок відповідно до абзацу першого цього пункту.
Таке право громадянин України реалізує шляхом звернення із заявою (клопотанням) до відповідного органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України. Відповідний орган місцевого самоврядування отримавши заяву (клопотання) про викуп земельної ділянки зобов`язаний у місячний строк таку заяву (клопотання) розглянути та прийняти за результатами її розгляду одне з рішень: про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд); про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповіднно до пунктуь34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно із частинами першою, другою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (частина п`ята статті 12 Закону № 280/97-ВР). Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина дванадцята статті 46 Закону № 280/97-ВР). Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина одинадцята статті 46 Закону № 280/97-ВР).
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Законом № 280/97-ВР). Окремі особливості проходження служби в органах місцевого самоврядування врегульовані Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ (далі - Закон № 2493-ІІІ).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Надаючи оцінку доводам та доказам сторін, суд зазначає таке. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав особи.
Згідно із ст.3 Закону України 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів. Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з покликанням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення (ст.15 Закону № 393/96-ВР).
Результат розгляду відповідним органом місцевого самоврядування заяви (клопотання) громадянина України про надання дозволу на викуп земельної ділянки повинен оформлятися індивідуальним актом у формі рішення ради, яке повинно бути прийняте на її пленарному засіданні.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації, зокрема у сприяні позивачеві в реалізації права на інформацію і права бути почутим.
Суд встановив, що 13.09.2023, 08.11.2023 позивач звернувся із заявами та документами до Ротмистрівської сільської ради про надання дозволу на продаж земельних ділянок комунальної власності площами 24,1467 та 21,8211 га з кадастровими номерами 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297 для ведення фермерського господарства, що розташована за адресою с. Мельниківка (за межами населеного пункту).
Для розгляду на сесії Ротмістрівської сільської ради, що відбулася 20.10.2023, підготовлено проєкти рішення «Про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0296» та «Про продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 за кадастровим номером 7123785200:02:000:0297», однак на сесії сільської ради 20.10.2023 депутатами під час голосування рішення не були прийняті, що підтверджується листом Ротмістрівської сільської ради від 24.10.2023 №02-38/1662.
Відповіді на заяву від 08.11.2023 (реєстр.08.11.2023 №4720/2023) у формі рішення матеріали справи не містять. У витягу з протоколу №34 позачергової сесії сільської ради восьмого скликання від 13.12.2023 не зазначено яку саме заяву позивача вирішували, мотиви відмови не зазначені; у додатних проєктах рішень від 12.12.2023 не зазначена дата звернення ОСОБА_1 , що доводить протиправну бездіяльність відповідача протягом тривалого часу і не отримання мотивового рішення на заяви від 13.09.2023, 08.11.2023.
Відповідач в порушення ч.2 ст.19 Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» за результатами розгляду заяв позивача від 13.09.2023, 08.11.2023 про надання дозволу на продаж земельних ділянок не прийняв рішення з числа тих, що у силу вимог закону зобов`язаний був прийняти, а саме: про продаж земельних ділянок або ж про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови, чим допустив протиправну бездіяльність, що порушує права позивача та фактично породжує для нього стан невизначеності у межах спірних правовідносин, позаяк рішення сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки, а рішення про відмову в продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді.
За таких обставин позивач позбавлений можливості як укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки так і оскарження відмови в продажу по суті (змістовним вираженням якої є відповідне рішення суб`єкта владних повноважень), що безумовно порушує права та інтереси позивача, як користувача земельної ділянки щодо якої ним подано заяву про надання дозволу на продаж.
Суд враховує, що заява позивача від 13.09.2023 про надання дозволу на продаж земельних ділянок була предметом розгляду 20.10.2023 на сесії Ротмістрівської сільської ради, доказів розгляду заяви від 08.11.2023 сесію ради на час вирішення спору відповідач не надав, не прийняв рішення з числа тих, що він зобов`язаний був прийняти, а саме: про продаж земельної ділянки або ж про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування легітимних очікувань у контексті права на майно згідно із статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави та органів місцевого самоврядування, а також з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Суд враховує, що завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам вищої юридичної сили. Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є саме контроль за легітимністю прийняття рішень, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 10 вересня 2019 року у справі № 818/985/18 та від 26 грудня 2019 року у справі № 810/637/18.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У межах спірних правовідносин відповідач довів правомірної поведінки, колегіальний орган не прийняв жодного мотивованого рішення з числа тих, які відповідно до закону зобов`язаний був прийняти, чим допустив протиправну бездіяльність під час розгляду заяв від 13.09.2023, 08.11.2023.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
15.12.2023 №02-38/1929 Ротмістрівська сільська рада вказує у листі-відповіді для позивача: на Ваші звернення від 08.11.2023 депутатами під час голосування 13.12.2023 рішення не були прийняті, проте протоколів та мотивованих обгрунтувань не надано і про яку множинність звернень позивача йдеться - не окреслено.
Верховний Суд у справі №802/1463/18-а у п.128 зазначає: спірні рішення відповідачів повинні бути перевірені адміністративним судом на предмет законності та легітимності.
У зв`язку з відсутністю відзиву на позовну заяву та індивідуальних актів (у формі мотивованих рішень) Ротмістрівської сільської ради за результатами розгляду заява позивача від 13.09.2023 (вх.13.09.2023 3394/2023), 08.11.2023 (вх.08.11.2023 4720/2023) про надання дозволу на продаж земельних ділянок (предмет розгляду 20.10.2023 на сесії Ротмістрівської сільської ради), з метою ефективного способу захисту порушеного права, за захистом якого позивач звернувся до суду, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Ротмістрівської сільської ради повторно розглянути тотожні за змістом і додатками заяви ОСОБА_1 від 13.09.2023, 08.11.2023 щодо надання дозволу ОСОБА_1 на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 24.1467 га та 21.8211 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с.Мельниківка (кадастровий номер 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297), починаючи із заяви від 13.09.2023 (варто брати до уваги, що на час звернення до суду 13.11.2023 з позовною заявою - строк розгляду заяви ОСОБА_1 до відповідача від 08.11.2023 не сплив).
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України під час задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, наявні підстави для розподілу судового збору у сумі у сумі 1073,60 грн.
Керуючись статтями 2, 5-16, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради під час розгляду заяв ОСОБА_1 від 13.09.2023.
Зобов`язати Ротмістрівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.09.2023 щодо надання дозволу ОСОБА_1 на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 24.1467 га, 21.8211 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с.Мельниківка (кадастровий номер 7123785200:02:000:0296, 7123785200:02:000:0297).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ротмістрівської сільської ради (код ЄДРПОУ 26359075, вул.Михайлівська 18, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, 20726) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 КАС України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Копію рішення направити сторонам справи:
позивач: ОСОБА_1 [РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ];
відповідач: Ротмістрівської сільської ради [код ЄДРПОУ 26359075, вул.Михайлівська 18, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, 20726].
Судове рішення складене 19.04.2024.
Суддя Лариса ТРОФІМОВА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118492005 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Лариса ТРОФІМОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні