Справа № 420/36344/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Самойлюк Г.П.
при секретарі: Драник О.О.
сторін:
позивач: ОСОБА_1 ;
відповідач: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ОСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.12.2023 року № 33392/15-32-23-02, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб на суму 89 739,00 грн. - за податковими зобов`язаннями та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 22 435,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 14.12.2023 року позивачем отримано податкове-повідомлення рішення № 33392/15-32-23-02 від 14.12.2023 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб на суму 89 739,00 грн. - за податковими зобов`язаннями та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 22 435,00 грн..
Вказане податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі акту № 32225/15- 32-07-01-14 від 17.11.2023 року «Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ", відповідно до висновків якого документальною плановою виїзною перевіркою встановлені порушення вимог податкового законодавства, зокрема: п. 103.2 та 103.4 ст. 103, пп. 141.4.4 п.141.4 ст. 141 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року Ne2755-VI (із змінами та доповненнями), в частині не утримання та не перерахування до бюджету податку за ставкою 6% від суми сплаченого доходу нерезиденту, в результаті чого занижено податок з доходу нерезидента у сумі 89 739 грн., в т.ч. 2022 рік- 46 076 грн., 1 кв. 2023 року - 25 671 грн., півріччя 2023 року - 43 663 грн
Представник вважає висновки акту позапланової виїзної перевірки помилковими, прийняте ППР протиправним, оскільки згідно інформації вказаній у наданих під час перевірки Свідоцтвах підтвердженнях контрагентів TRANS GARANT» LTD, Грузія, та «FENIX» LTD, Грузія, свідоцтва чинні без підпису посадової особи Податкової служби за наявності ідентифікаційного коду та штрихкоду, оскільки він зазначає та підтверджує повноваження Податкової служби на видачу цього документа. Електронна та друкована версія мають однакову юридичну силу (п. 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії).
Надані Свідоцтва - підтвердження податкового статусу резидентства від 27.01.2022р., 12.02.2023р., 17.02.2023р. переведені на українську мову та засвідчені в установленому законом порядку.
Ухвалою від 16.01.2024 року прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження по справі, вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
16.01.2024 року за вх. №ЕС/36344/24 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування правової позиції відповідачем зазначено, що застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті. Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України. (п. 103.4 ст. 103 ПКУ). Відповідно до п. 103.5. ст. 103 ПКУ, довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.
Відповідач вказує, що під час проведення перевірки позивачем не надані довідки (оригінал або її нотаріально засвідчена копія), які підтверджують, що компанії «TRANS GARANT» LTD (Грузія) у 2022 році, 2023 році, «Fenix» LTD (Грузія) у 2023 році були резидентами Грузії у розумінні Конвенції, укладеної між Урядом України і Урядом Грузії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно. Надання довідки у формі електронного документа не передбачено законодавством України, у зв`язку з чим електронна довідка не може бути підставою для застосування норм міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування.
Податковий орган зазначає, що нормами ПКУ не передбачено використання в електронному вигляді довідки для цілей ст. 103 ПКУ, тому така довідка не може бути підставою для застосування норм міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування. Підставою для застосування міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування є довідка на паперовому носії, яка належним чином легалізована та перекладена відповідно до законодавства України. ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» свідомо знаючи, що вказані довідки не відповідають вимогам чинного законодавства, а саме ст.103 ПКУ, не мало право застосовувати пільги щодо звільнення від сплати податку відповідно до Конвенції, укладеної між Урядом України і Урядом Грузії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно. На момент вчинення порушення податкового законодавства в частині правильності обчислення податку на прибуток іноземних юридичних осіб, при виплаті доходу ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» мало можливість застосувати ставку податку 6% відповідно вимог пп. 141.4.4 п.141.4 ст.141 ПКУ. Проте, всупереч вимогам Податкового кодексу України, безпідставно застосувало ставку у розмірі 0%.
Ухвалою від 05.03.2024 року вирішено розгляд справи № 420/36344/24 проводити за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання. Підготовче засідання призначено на 02.04.2024 року.
Ухвалою від 02.04.2024 року, яка занесена до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.04.2024 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити в його задоволенні у повному обсязі.
Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" зареєстроване 12.02.2021 року юридичним департаментом Одеської міської Ради, за №1005561020000076943.
Місцезнаходження суб`єкта господарювання відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію: 65031 Одеська обл. Малиновський район вул. Агрономічна буд. 205.
ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" знаходиться за юридичню адресою згідно Договору найму (оренди) нежитлового приміщення від 23.03.2021, складеному з СП «ТОРГОВИЙ ДІМ «KVINT» НА УКРАЇНІ», код ЄДРПОУ 21029367 (м.Одеса). Майно належить Орендодавцю на підставі Свідоцтва на право власності на нежитлові будівлі промислово-складської бази від 25.02.2008. ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" приймає в строкове платне користування (найм) оренду частину не житлового приміщення загальною площею 100 кв.м, що знаходиться за адресою: 65031 Одеська обл. Малиновський район вул. Агрономічна буд. 205 (літера А відповідно плану).
18.08.2022р. між ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДШГ» та нерезидентом «TRANS GARANT» LTD, Грузія, укладений Договір № TR, предметом якого, крім іншого, було надання послуг з організації перевезення вантажів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕИДІНГ» до пункту призначення , погодженому Сторонами у відповідних Заявках.
Всього за перевіряємий період отримано від нерезидента послуг на суму 28 000,00 дол. США, з огляду на що ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДШГ» на виконання вимог Договору № TR від 18.08.2022р. перераховано на користь «TRANS GARANT» LTD, Грузія, суму у розмірі 28 000,00 дол. США (1 023 920,80 грн.)
На підтвердження надання послуг «TRANS GARANT» LTD, Грузія, та оформлення необхідної первинної та договірної документації позивачем надано договори, акти наданих послуг, заявки на перевезення, міжнародними товарно-транспортні накладніпо формі CMR, інвойси, платіжні доручення, свідоцтво підтвердження податкового статусу резидента тощо.
02.03.2023р. між ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДШГ» та нерезидентом «FENIX» LTD, Грузія укладений Договір № FX, предметом якого, крім іншого, було надання послуг з організації перевезення вантажів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕИДІНГ» до пункту призначення, погодженому Сторонами у відповідних Заявках.
Всього за перевіряємий період отримано від нерезидента послуг на суму 28 000,00 дол. СІЛА (1 023 920,80 грн.), з огляду на що ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» на виконання вимог Договору № TR від 18.08.2022р. перераховано на користь «FENIX» LTD, Грузія, суму у розмірі 12 900,00 дол. США (471 734, 94 грн.)
На підтвердження надання послуг «FENIX» LTD, Грузія, та оформлення всієї необхідної первинної та договірної договірної документації позивачем надано договори, акти наданих послуг, заявки на перевезення, міжнародними товарно-транспортні накладніпо формі CMR, інвойси, платіжні доручення, свідоцтво підтвердження податкового статусу резидента тощо.
Так, в рамках правовідносин між ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» та нерезидентами, останніми були надані довідки, які підтверджували, що кожний контрагент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а саме:
- «TRANS GARANT» LTD, Грузія, надано електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії, (www.RS.ge) - Свідоцтво підтвердження податкового статусу резидента, видане Податковою службою Грузії 27.01.2022р., ідентифікаційний код: 12146281 (штрихкод): 3387763, за податковий - 2022 рік, яким засвідчується, що вищевказаний платник податків є податковим резидентом Грузії у 2022 році;
- TRANS GARANT» LTD, Грузія, надано електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії. Електронна та друкована версія мають однакову юридичну силу (п. 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії).
Згідно інформації вказаній у самих Свідоцтвах підтвердженнях контрагентів TRANS GARANT» LTD, Грузія, та «FENIX» LTD, Грузія, свідоцтва чинні без підпису посадової особи Податкової служби за наявності ідентифікаційного коду та штрихкоду, оскільки він зазначає та підтверджує повноваження Податкової служби на видачу цього документа. Електронна та друкована версія мають однакову юридичну силу (п. 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії).
Надані Свідоцтва - підтвердження податкового статусу резидентства від 27.01.2022р., 12.02.2023р., 17.02.2023р. переведені на українську мову та засвідчені в установленому законом порядку.
На підставі направлень, виданих Головним управлінням ДПС в Одеській області, згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2023 рік, на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області №7893-п від 29.09.2023 року проведена планова виїзна документальна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ», з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 12.02.2021 року - 30.06.2023 року , валютного законодавства за період з 12.02.2021 року - 30.06.2023 року та іншого законодавства за період з 12.02.2021 року - 30.06.2023 року . Перевірка проводилась з 23.10.2023 року по 03.11.2023 року.
На підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 02.11.2023 року № 9042-п. термін перевірки продовжувався строком на 5 робочих днів.
Перевіркою встановлено, що ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» здійснювало виплати доходів із джерелом походження з України у вигляді фрахту, на користь наступних компаній:
- «TRANS GARANT» LTD (Грузія) згідно договору № TR від 18.08.2022 року;
- «Fenix» LTD (Грузія) згідно договору № FX від 02.03.2023 року.
На підставі банківських виписок за рахунками в іноземній валюті, регістрів бухгалтерського обліку за субрахунками 312, 632, договорів № TR від 18.08.2022 року, № FX від 02.03.2023 року, інвойсів, CMR, актів наданих послуг, перевіркою встановлено здійснення виплат доходів на користь компанії «TRANS GARANT» LTD (Грузія) у 2022 році півріччя 2023 року, на користь компанії «Fenix» LTD (Грузія) у півріччі 2023 року.
Виплати доходів нерезидентам здійснювались на підставі наступних договорів:
1) Договору про транспортно-експедиційне обслуговування № TR від 18.08.2022 року, укладений ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» (Замовник) з компанією «TRANS GARANT» LTD, Грузія (Експедитор, Mshvidobis ave.104, Tbilisi, Georgia, JSC "TBC BANK" IBAN: GE80TB7644236170100001), в особі директора Карини Оганезової.
На виконання умов договору, та на підставі актів надання послуг № 01/22 від 22.09.2022, № 02/22 від 30.11.2022, № 03/22 від 21.12.2022, № 04/22 від 21.12.2022, інвойсів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» здійснило перерахування грошових коштів за послуги перевезення вантажів (фрахт) на користь компанії «TRANS GARANT» LTD (Грузія) на загальну суму 28 000,00 дол.США (1 023 920,80 грн.).
2) Договору про транспортно-експедиційне обслуговування № FX від 02.03.2023 року, укладений ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» (Замовник) з компанією «Fenix» LTD (Грузія), Грузія (Експедитор, Krtsanini district, Krtsanini str., N14a, apartment N2, block 2, Tbilisi, Georgia, АТ "Банк Грузії" IBAN: GE88BG0000000251669800), в особі директора Романа Мадатова.
На виконання умов договору та на підставі актів надання послуг № 1 від 16.03.2023, № 2 від 08.06.2023, № 3 від 19.06.2023, інвойсів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» здійснило перерахування грошових коштів за послуги перевезення вантажів (фрахт) на користь компанії «Fenix» LTD (Грузія) на загальну суму 12 900,00 дол.США (471 734,94 грн.). Під час здійснення виплат доходів у вигляді фрахту на користь компаній «TRANS GARANT» LTD (Грузія), «Fenix» LTD (Грузія), ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" не утримувало та не сплачувало до бюджету податок на доходи нерезидента.
В ході проведення перевірки головному бухгалтеру ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" ОСОБА_3 під підпис надано запит б/н від 26.10.2023 щодо надання до перевірки оригіналів або нотаріально засвідчених копій Довідок, які підтверджують, що нерезиденти «TRANS GARANT» LTD (Грузія) у 2022 році, 2023 році, «Fenix» LTD (Грузія) у 2023 році є резидентами країни, з якою укладено міжнародний договір України, відповідно до вимог статті 103 ПКУ.
ТОВ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ" листом від 01.11.2023 за № 112 у відповідь на запит б/н від 26.10.2023 року надано:
- електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії - Довідка про резидентство, яка видана податковою службою Грузії 27.01.2022 та якою підтверджується, що компанія LTD TRANS GARANT, ідентифікаційний номер 200254802, є резидентом Грузії в 2022 році;
- електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії Свідоцтво підтвердження статусу податкового резидентста, яка видана податковою службою Грузії 12.02.2023 та якою підтверджується, що компанія LTD TRANS GARANT, ідентифікаційний номер 200254802, є резидентом Грузії в 2023 році;
- електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії
Свідоцтво підтвердження статусу податкового резидентста, яка видана податковою службою Грузії 17.02.2023 та якою підтверджується, що компанія Fenix LTD, ідентифікаційний номер 406197388, є резидентом Грузії в 2023 році.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 17.11.2023 № 32225/15- 32-07-01-14 «Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ", код ЄДРПОУ 44077239», відповідно до висновків якого документальною плановою виїзною перевіркою встановлені порушення вимог податкового законодавства, зокрема: п. 103.2 та 103.4 ст. 103, пп. 141.4.4 п.141.4 ст. 141 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року Ne2755-VI (із змінами та доповненнями), в частині не утримання та не перерахування до бюджету податку за ставкою 6% від суми сплаченого доходу нерезиденту, в результаті чого занижено податок з доходу нерезидента у сумі 89 739 грн., в т.ч. 2022 рік- 46 076 грн., 1 кв. 2023 року - 25 671 грн., півріччя 2023 року - 43 663 грн.
30.11. 2023 року ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» подані Заперечення до Акту «Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ІМПОРТ ТРЕЙДІНГ».
14.12.2023 року позивачем отримано відповідь «Про результати розгляду заперечень» № 18387/КПР/15-32-23-02-06 від 13.12.2023р., яким висновок Акту перевірки залишено без змін, а заперечення - без задоволення.
На підставі вказаного Акту перевірки, ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове-повідомлення рішення № 33392/15-32-23-02 від 14.12.2023 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб на суму 89 739,00 грн. - за податковими зобов`язаннями та застосовано штрафні (?шансові) санкції у розмірі 22 435,00 грн.
Позивач, вважаючи прийняте ППР протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з даним позовом.
Основним нормативно-правовим актом, що регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до статті 62 ПК України одним із способів здійснення податкового контролю є перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Відповідно до підпункту 14.1.36. статті 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Пунктом 141.4 статті 141 ПК України встановлено особливості оподаткування нерезидентів.
Відповідно до п.п. 141.4.1. п. 141.4. ст. 141 Податкового Кодексу України, доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами є, зокрема фрахт.
Згідно із п. 141.4.4 ст. 141 ПК України, сума фрахту, що сплачується резидентом нерезиденту за договорами фрахту, оподатковується за ставкою 6 відсотків у джерела виплати таких доходів за рахунок цих доходів.
Відповідно до пункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПК України, резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3-141.4.6 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Підпунктом 14.1.122 ст. 14 ПК України визначено, що нерезиденти - це: а) іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України; б) дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні; в) фізичні особи, які не є резидентами України.
Статтею 3 ПК України визначено, що податкове законодавство України складається, в тому числі, з чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. У пункті 3.2 статті 3 ПК України визначено, що якщо міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Зокрема, Україна є учасницею Конвенції про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно, укладеної з Грузією, від 17.03.1999р., що набрала чинності в Україні 01.04.1999 р.
Статтею 2 Конвенції визначено, що дія цієї Конвенції, поширюється на такий податок в Україні, зокрема, як податок на прибуток підприємств.
Статтею 103 Податкового кодексу України передбачено порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України.
Згідно п. 103.1 ст. 103 ПК України застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.
Пунктом 103.2 статті 103 ПК України визначено, що особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.
Бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу для цілей застосування пониженої ставки податку згідно з правилами міжнародного договору України до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо нерезидента, отриманих із джерел в Україні, вважається особа, що має право на отримання таких доходів.
При цьому, бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не може бути юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого доходу (п. 103.3 ст. 103 ПК України).
Відповідно до п. 103.4 ст. 103 ПК України, підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.
Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.
У разі потреби така довідка може бути затребувана у нерезидента особою, яка виплачує йому доходи, або контролюючим органом під час розгляду питання про повернення сум надміру сплачених грошових зобов`язань на іншу дату, що передує даті виплати доходів.
Згідно п. 103.10 ст. 103 ПК України, у разі неподання нерезидентом довідки відповідно до пункту 103.4 цієї статті доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування.
Таким чином, з аналізу наведених вище приписів ПК України вбачається, що в залежності від наявності та відповідності означеної довідки резидент, який виплачує на користь нерезидента дохід із джерелом походження з України, може утримати податок за нижчою ставкою або взагалі його не утримувати, якщо це передбачено міжнародним договором з країною резиденції отримувача доходу.
В свою чергу, угоди про уникнення подвійного оподаткування мають на меті не допустити ситуації, за якої один і той самий дохід у нерезидента оподатковується двічі - у країні, яка є джерелом доходу, і в країні резиденції отримувача доходу.
Так, позивач є особою (податковим агентом), що виплатила доходи нерезиденту, який є фактичним отримувачем доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, у зв`язку з чим позивач має право застосувати правила міжнародного договору (в даному випадку Конвенцію між Урядом України і Урядом Грузії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно) на підставі поданого останнім документа, який підтверджує статус податкового резидента, виданого компетентним органом.
Судом встановлено, що 18.08.2022р. між ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» та нерезидентом «TRANS GARANT» LTD, Грузія, укладений Договір № TR, предметом якого, крім іншого, було надання послуг з організації перевезення вантажів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» до пункту призначення , погодженому Сторонами у відповідних Заявках.
02.03.2023р. між ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕЙДШГ» та нерезидентом «FENIX» LTD, Грузія укладений Договір № FX, предметом якого, крім іншого, було надання послуг з організації перевезення вантажів ТОВ «УКРІМПОРТ ТРЕИДІНГ» до пункту призначення, погодженому Сторонами у відповідних Заявках.
На підтвердження наявності підстав для звільнення від оподаткування, позивачем в ході перевірки були надані:
- «TRANS GARANT» LTD, Грузія, надано електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії, (www.RS.ge) - Свідоцтво підтвердження податкового статусу резидента, видане Податковою службою Грузії 27.01.2022р., ідентифікаційний код: 12146281 (штрихкод): 3387763, за податковий - 2022 рік. яким засвідчується, що вищевказаний платник податків є податковим резидентом Грузії у 2022 році;
- TRANS GARANT» LTD, Грузія, надано електронний документ, роздрукований з сайту податкової служби Грузії. Електронна та друкована версія мають однакову юридичну силу (п. 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії).
Податковий орган, заперечуючи правомірність застосування позивачем ставки податку 0 %, замість 6 %, посилався на те, що нормами ПКУ не передбачено використання в електронному вигляді довідки для цілей ст. 103 ПКУ, тому така довідка не може бути підставою для застосування норм міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування. Підставою для застосування міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування є довідка на паперовому носії, яка належним чином легалізована та перекладена відповідно до законодавства України.
Враховуючи зазначене відповідач дійшов висновку, що позивач не мав права застосовувати пільги щодо звільнення від сплати податку відповідно до Конвенції, укладеної між Урядом України і Урядом Грузії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно.
Відповідно до п. 2 ст. 13 Договору між Україною та Республікою Грузія про правову допомогу та правові відносини у цивільних та кримінальних справах від 22.01.1993 року, ратифікованою Верховною Радою України 10.11.1994 року, відповідно до положень якого документи, що на території однієї з Договірних Сторін розглядаються як офіційні документи, користуються на територіях інших Договірних Сторін доказовою силою офіційних документів.
Пунктом 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії передбачено, що при здійсненні повноважень, визначених цим Кодексом, податковий орган має право створювати у вигляді письмового або/і електронного документа (у тому числі архівного матеріалу) створювати, отримувати, надсилати, зберігати та видавати будь-який документ, який може спричинити правові наслідки, а також використовувати електронну систему документообігу та електронний підпис. Електронний документ та її роздруківка має ту ж юридичну силу, що й письмовий документ.
Пунктом 1, 3 ст. 44 Податкового кодексу Грузії зазначено, що податковий орган надсилає або пред`являє особі документ у письмовій чи електронній формі. Форму направлення або пред`явлення документа обирає податковий орган.
Згідно з чинними нормами законодавства Грузії єдиною формою надання підтвердження щодо податкового резиденства юридичної особи є надання такого Свідоцтва- підтвердження з відповідного реєстру, що є відкритим та загальнодоступним, на державному сайті Податкової Служби Грузії www.RS.ge. Кожне таке Свідоцтво містить особливі ID та штрих-код номери, за якими можливо перевірити автентичність документу на зазначеному сайті. У Свідоцтвах також зазначено, що вони є оригіналами, які чинні без підпису посадової особи, оскільки ID та штрих-код номери є еквівалентом підпису документу, так як вони ідентифікують та підтверджують автентичність повноважень з його видачі, згідно з вимогами п.12. ст.44 Податкового кодексу Грузії.
Суд зазначає, що згідно інформації вказаній у самих Свідоцтвах підтвердженнях контрагентів TRANS GARANT» LTD, Грузія, та «FENIX» LTD, Грузія, свідоцтва чинні без підпису посадової особи Податкової служби за наявності ідентифікаційного коду та штрихкоду, оскільки він зазначає та підтверджує повноваження Податкової служби на видачу цього документа. Електронна та друкована версія мають однакову юридичну силу (п. 12 ст. 44 Податкового кодексу Грузії).
Матеріалами справи підтверджено, що свідоцтва-підтвердження статусу податкового резидента видані офіційним компетентним органом Грузії Податковою Службою, містить ідентифікаційний код та штрих-код. При цьому позивачем вказано, що зазначені довідки згідно з законодавством Грузії видаються лише в електронній формі, паперовий варіант такої довідки не передбачений законодавством Грузії.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», оригiналом електронного документа вважається електронний примiрник документа з обов`язковими реквiзитами, у тому числi з електронним пiдписом автора або пiдписом, прирiвняним до власноручного пiдпису вiдповiдно до Закону України "Про електроннi довiрчi послуги".
З огляду на зазначене, надані позивачем свідоцтва відповідають вимогам, які пред`являються до такого роду документів статтею 103 ПК України.
На підставі встановлених обставин, суд дійшов висновку, що позивачем доведено наявність у нього підстав для звільнення від оподаткування, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Враховуючи те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності прийнятого ним рішення, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування оскаржуваного ППР № 33392/15-32-23-02 від 14.12.2023 року.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно приписів частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтями 72-76 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Враховуючи викладене, оцінивши достовірність та достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, відповідно до свого внутрішнього переконання, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
За приписами ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області підлягає стягненню сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» (вул. Агрономічна, 205, м. Одеса, 65031, Код ЄДРПОУ 44077239) до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 33392/15-32-23-02 від 14.12.2023 року
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРІМПОРТ ТРЕЙДІНГ» (вул. Агрономічна, 205, м. Одеса, 65031, Код ЄДРПОУ 44077239) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП44069166) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 19.04.2024 року.
Суддя Г.П. Самойлюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118495625 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні