Рішення
від 22.04.2024 по справі 320/42791/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2024 року Справа №320/42791/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтович І.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) до Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка" , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державне агентство України з питань кіно про зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з позовом до ДП «Національний центр Олександра Довженка», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Державне агентство України з питань кіно, у якому просить суд:

- зобов`язати вчинити певні дії з приведення захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, ІІ класу захисту, у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331.

29.11.2023, ухвалою суду дана позовна заява була відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 169 КАС України залишена без руху у зв`язку із невідповідністю останньої ч. 3 ст. 161 КАС України та визначено позивачу порядок та строк усунення недоліків позовної заяви.

24.01.2024 позивачем недоліки позовної заяви повністю усунуто.

29.02.2024, ухвалою суду провадження у справі відкрито, справу визначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) на підставі наявних у справі матеріалів.

В обґрунтування позовних вимог позивач, у позовній заяві зазначив, що на виконання підпункту 2.2 пункту 2 розпорядження начальника Київської міської військової адміністрації від 03.06.2023 № 326 «Про додаткові заходи щодо забезпечення належного стану утримання та експлуатації фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва» (далі розпорядження КМВА № 326), з метою додаткового огляду об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва та забезпечення належного стану їх утримання та експлуатації, було надано доручення головам районних в місті Києві державних адміністрацій утворити комісії з перевірки об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва, розташованих на території відповідного району під своїм головуванням із залученням начальників районних управлінь Головного управління Національної поліції у м. Києві, начальників районних управлінь Головного управління ДСНС України у м. Києві, Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Вказуючи на пункт 2, підпункти 5.32.22, 5.32.26, 5.32.28 пункту 5 Положення про Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 02.03.2023 № 6007/6048, позивач зазначає про свої повноваження та функції, зокрема щодо організації виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту на території міста Києва та організації проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту міста Києва, виключення їх за погодженням з Державною службою України з надзвичайних ситуацій з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва.

З метою виконання приписів розпорядження КМВА № 326 та оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, а саме сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, комісією у складі: заступника начальника відділу з питань цивільного захисту Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації Євгена Христича, заступника начальника ВНЗС та ЗЦЗ Голосіївського районного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в місті Києві Володимира Литвина, у присутності: виконавчого директора Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» ОСОБА_1 та головного інженера ОСОБА_2 , було здійснено перевірку сховища № 105157.

За результатами перевірки було складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 від 08.06.2023, відповідно до пункту 4 глави 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331, та проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, II класу захисту, прийнято в експлуатацію у 1974 році.

З викладеними рекомендаціями, щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність до використання 08.06.2023 ознайомлено керівника балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважену ним особу) ОСОБА_1 .

За результатами комісійної перевірки виявлено ряд порушень та відповідно до висновку, пунктів 8, 9 глави 2 розділу VI та додатку 13 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331, сховище № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1 оцінюється як не готове для захисту.

Було рекомендовано балансоутримувачу Державному підприємству «Національний центр Олександра Довженка» ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 вжити відповідних заходів щодо усунення недоліків, зазначених в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та визначено термін до 16.06.2023 подати інформацію щодо організації виконання рекомендацій комісії до Голосіївського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві та відділу з питань цивільного захисту Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації, таблиці періодичності проведення планових ремонтів сховища та затверджений керівником план ремонту сховища. Однак у встановлений термін відповідальними особами балансоутримувача інформації та планів проведення ремонту укриття не надано.

Відповідно до вимог рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.06.2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України» від 23.06.2023 «Щодо результатів оперативних обстежень об`єкту фондів захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблемних питань щодо укриття населення», введеного в дію Указом Президента України від 23.06.2023 № 353 та комісійних обстежень від 21.09.2023, оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 за спірною адресою, у присутності уповноважених осіб, встановлено незадовільний стан сховища, визначені рекомендації, відповідно до складеного Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 від 08.06.2023 були невиконані. Окремо розташоване сховище № 105157, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, II класу захисту станом на 21.09.2023 оцінюється як не готове. З викладеними рекомендаціями, щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність до використання 21.09.2023 ознайомлено керівника балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважену ним особу) ОСОБА_1 , що відображено в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 від 21.09.2023.

Вказані порушення приписів наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованого Міністерством юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» вказують на бездіяльність Державного Підприємства «Національний центр Олександра Довженка» в питанні забезпечення утримання сховища № 105157 в належному стані, що не дозволяє привести у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни, захисну споруду цивільного захисту відповідно до вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд.

Вказана бездіяльність балансоутримувача - Державного Підприємства «Національний центр Олександра Довженка», що належить Міністерству культури та інформаційної політики України, не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття.

Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради просить суд зобов`язати Державне підприємство «Національний центр Олександра Довженка» вчинити певні дії з приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, II класу захисту, у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331.

28.03.2024 на адресу суду надійшли письмові пояснення Державного агентства України з питань кіно, відповідно яким викладені заперечення проти позову, які мотивовані тим, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.01.2022 № 91-р цілісний майновий комплекс Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» був переданий із сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України до сфери управління Державного агентства з питань кіно України. Наказом Держкіно від 30.06.2022 № 79 затверджений Акт приймання-передачі нерухомого майна цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка». Відповідно до Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності передача об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482, право державної власності здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України щодо єдиних (цілісних) майнових комплексів підприємств, при цьому право на управління об`єктом передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі. Отже, Державне агентство України з питань кіно набуло право управління Державним підприємством «Національний центр Олександра Довженка» відповідно до Закону України «Про управління об`єктами державної власності» з 30.06.2022. Незважаючи на це, Державне агентство України з питань кіно не долучалося до проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 та не отримувало копії відповідних актів від 08.06.2023 та від 21.09.2023.

Відповідно до наказу Державного агентства України з питань кіно від 30.06.2022 № 79 «Про затвердження Акту приймання-передачі нерухомого майна цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» за Державним підприємством «Національний центр Олександра Довженка» закріплено на праві оперативного управління та взято на баланс нерухоме майно у складі згідно з Актами приймання-передачі від 30.06.2022 з подальшим його відображенням у бухгалтерському обліку відповідно до вимог чинного законодавства. Зокрема, до складу іншого окремого індивідуально визначеного майна, що передалося Державному підприємству «Національний центр Олександра Довженка», належить захисна споруда (сховище) цивільного захисту (цивільної оборони), розташована за адресою: вул. Васильківська, 1, м. Київ.

Третя особа посилаючись на ч. 15 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 зазначає, що здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства. Законом України від 21.04.2021 № 2228-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки». Одночасно, вказаним Законом Кодекс цивільного захисту України доповнено статтею 17-1 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту», згідно із пунктами якої такий суб`єкт владних повноважень: реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд (пункт 16); звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 48); перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти (пункт 51).

Відповідно, третя особа зазначає, що з наведених нормативно-правових актів, з урахуванням внесених змін, вбачається, що: до компетенції саме ДСНС, як суб`єкта владних повноважень, віднесено відповідні завдання із захисту державних інтересів у вказаній сфері правовідносин; законодавством передбачено право ДСНС, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування, зазначаючи також висновки Верховного Суду, серед вказаних, у постановах від 03.08.2023 у справі № 260/4120/22, від 11.08.2023 у справі № 560/10015/22, в задоволенні позову просить суд відмовити.

Відповідачем відзиву на позовну заяву до суду не подано.

За ч. 5 та ч. 8 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами та при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Таким чином, суд вважає можливим розглянути справу у порядку письмового провадження, за правилами спрощеного позовного провадження та за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані сторонами по справі, судом встановлено наступне.

Розпорядженням начальника Київської міської військової адміністрації від 03.06.2023 № 326 «Про додаткові заходи щодо забезпечення належного стану утримання та експлуатації фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва» (далі розпорядження КМВА № 326), відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №№ 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, постанови Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту», наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 року за № 879/32331, з метою додаткового огляду об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва та забезпечення належного стану їх утримання та експлуатації, покладено:

1. Утворити комісію з організації перевірки фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва та затвердити її склад, що додається.

2. Головам районних в місті Києві державних адміністрацій:

2.1. Забезпечити в установленому порядку перевірку об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва, розташованих на території відповідного району незалежно від форми власності.

2.2. Утворити комісії з перевірки об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва, розташованих на території відповідного району під своїм головування із залученням начальників районних управлінь Головного управління Національної поліції у м. Києві, начальників районних управлінь Головного управління ДСНС України у м. Києві, Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

3. Комісіям, утвореним відповідно до підпункту 2.2. пункту 2 цього розпорядження:

3.1. До 10 червня 2023 року провести перевірку об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва, розташованих на території відповідного району.

3.2. За результатами роботи складати акти огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття, за формою згідно з додатком 6 до Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 09 липня 2018 року № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 року за № 880/32332.

3.3. Щоденно до 16.00 подавати до Київської міської військової адміністрації інформацію за формою згідно з додатком.

4. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.

Матеріали справи містять затверджений Розпорядженням КМВА №326 склад комісії з організації перевірки фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва, Додаток до Розпорядженням КМВА №326 у вигляді форми подання щоденної інформації до КМВА.

Рішенням Київської міської ради від 02.03.2023 № 6007/6048 затверджено Положення про Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі Положення про Департамент).

Відповідно до пункту 2 Положення про Департамент, Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі Департамент муніципальної безпеки КМДА) підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, підпорядковується Київському міському голові, входить до структури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), виконує функції органу місцевого самоврядування та, у визначених законодавством України випадках, виконує функції державної виконавчої влади. Під час виконання функцій державної виконавчої влади Департамент взаємодіє з Міністерством внутрішніх справ України, Міністерством оборони України, Міністерством юстиції України та Державною службою України з надзвичайних ситуацій.

У сфері цивільного захисту, окрім зазначеного, судом встановлено наступне.

Відповідно до підпункту 5.32.19 взаємодіє з Державною службою України з надзвичайних ситуацій з питань виконання завдань цивільного захисту на території міста Києва.

Відповідно до підпункту 5.32.22 пункту 5 Положення про Департамент, Департамент муніципальної безпеки КМДА у сфері цивільного захисту організовує виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту на території міста Києва.

Підпунктом 5.32.26 пункту 5 Положення про Департамент, Департамент муніципальної безпеки КМДА у сфері цивільного захисту організовує облік фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва.

Підпунктом 5.32.28 пункту 5 Положення про Департамент, Департамент муніципальної безпеки КМДА у сфері цивільного захисту організовує проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту міста Києва, виключення їх за погодженням з Державною службою України з надзвичайних ситуацій з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Києва.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.01.2022 № 91-р цілісний майновий комплекс Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» був переданий із сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України до сфери управління Державного агентства з питань кіно України.

Наказом Держкіно від 30.06.2022 № 79 затверджений Акт приймання-передачі нерухомого майна цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка».

Відповідно до Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності передача об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482, право державної власності здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України щодо єдиних (цілісних) майнових комплексів підприємств, при цьому право на управління об`єктом передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.

Отже, Державне агентство України з питань кіно набуло право управління Державним підприємством «Національний центр Олександра Довженка» відповідно до Закону України «Про управління об`єктами державної власності» з 30.06.2022.

Відповідно до наказу Державного агентства України з питань кіно від 30.06.2022 № 79 «Про затвердження Акту приймання-передачі нерухомого майна цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» за Державним підприємством «Національний центр Олександра Довженка» закріплено на праві оперативного управління та взято на баланс нерухоме майно у складі згідно з Актами приймання-передачі від 30.06.2022 з подальшим його відображенням у бухгалтерському обліку відповідно до вимог чинного законодавства.

Зокрема, до складу іншого окремого індивідуально визначеного майна, що передалося Державному підприємству «Національний центр Олександра Довженка», належить захисна споруда (сховище) цивільного захисту (цивільної оборони), розташована за адресою: вул. Васильківська, 1, м. Київ.

У Департаменті муніципальної безпеки КМДА відповідно до паспорта та облікової картки сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1 обліковується сховище державної форми власності, що належить балансоутримувачу Державному підприємству «Національний центр Олександра Довженка», що належить Міністерству культури та інформаційної політики України та Державному агентстві України з питань кіно.

Відповідно, дана обставина підтверджується доданими до матеріалів справи паспортом та обліковою карткою НОМЕР_1 та не заперечується третьою особою.

Відповідно до пункту 1.3 Статуту Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка», затвердженого наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 03.06.2020 № 1879, Державне підприємство «Національний центр Олександра Довженка» за своєю організаційно-правовою формою є державним підприємством, заснованим на державній власності та належить до сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України. Дана обставина підтверджується копією Статуту, доданого до позову.

З метою виконання приписів розпорядження КМВА № 326 та оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, а саме сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, комісією у складі: заступника начальника відділу з питань цивільного захисту Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації Євгена Христича, заступника начальника ВНЗС та ЗЦЗ Голосіївського районного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в місті Києві Володимира Литвина, у присутності: виконавчого директора Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» ОСОБА_1 та головного інженера ОСОБА_2 , було здійснено перевірку сховища № 105157.

За результатами перевірки було складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 від 08.06.2023, відповідно до пункту 4 глави 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331, та проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, II класу захисту, прийнято в експлуатацію у 1974 році. Дана обставина підтверджується актом перевірки від 08.06.2023, який додано до позовної заяви.

З викладеними рекомендаціями, щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність до використання 08.06.2023 ознайомлено керівника балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважену ним особу) ОСОБА_1 .

За результатами комісійної перевірки виявлено ряд порушень, а саме: розриті по периметру несучі стіни сховища відповідно до пункту 1.12 глави «Розміщення сховищ» розділу 1 ДБН В.2.2.5-97 «Захисні споруди цивільного захисту» (далі за текстом ДБН В.2.2.5-97) за окремо розташоване сховище має бути заглиблене (рівень підлоги) не менше ніж 1,5 від планувальної відмітки землі. Перевіряється відповідно до першого абзацу пункту 8 глави 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 (далі за текстом Вимоги № 579); порушено обвалування внаслідок проведення будівельних робіт на прилеглій ділянці відповідно до пункту 1.12 глави «Розміщення сховищ» розділу 1 ДБН В.2.2.5-97 має при наявності ґрунтових вод низ покриття окремо розташованого сховища розміщуються вище планувальної відмітки землі лише з обвалюванням та покриття землею. Перевіряється відповідно до першого абзацу пункту 8 глави 2 розділу VI Вимог № 579; порушено гідроізоляцію стін та перекриття споруди порушено вимоги до конструкції гідроізоляції та герметизації визначеним главою «Гідроізоляція та герметизація» розділу 2 ДБН В.2.2.5-97, утримання та експлуатації визначеного пунктом 2 глави 3 розділу III Вимог № 579. Перевіряється відповідно до першого абзацу пункту 8 глави 2 розділу VI Вимог № 579; пошкодження (розбита в деяких місцях підлога), які можуть знизити довговічність конструкцій (порушено цілісність конструкції каркасу в порушення вимог визначених главою «Конструктивні вирішення» розділу 2 ДБН В.2.2.5-97 утримання та експлуатації визначеного пунктом 2 глави 3 розділу III Вимог № 579. Перевіряється відповідно до першого абзацу пункту 8 глави 2 розділу VI Вимог № 579; необхідні заходи щодо захисту і модернізації конструкцій відповідно до абзацу четвертого пункту 6 Пунктом 6 глави 2 розділу VI Вимог № 579 визначено, що недоліки, виявлені під час перевірки стану гідроізоляції, підлягають терміновому усуненню; доступ до сховища тимчасово обмежений через наявність будівельної огорожі навколо будівництва та інтенсивні будівельні роботи, що проходять у безпосередній близькості до сховища порушено вимоги визначеними пунктом 1.11 глави «Розміщення сховищ» розділу 1 ДБН В.2.2.5-97 щодо розміщення окремо розташованого сховища на відстані від будинків і споруд, яка дорівнює їх висоті; не проведено модернізацію систем протипожежного захисту та електропостачання (відповідно до правил улаштування електроустановок), невиконанні вимоги визначеними пунктом 5 розділу II Вимог № 579.

Відповідно до висновку, пунктів 8, 9 глави 2 розділу VI та додатку 13 до Вимог № 579, сховище № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1 оцінюється як не готове для захисту.

Було рекомендовано балансоутримувачу Державному підприємству «Національний центр Олександра Довженка» ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 вжити відповідних заходів щодо усунення недоліків, зазначених в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та визначено термін до 16.06.2023 подати інформацію щодо організації виконання рекомендацій комісії до Голосіївського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві та відділу з питань цивільного захисту Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації, таблиці періодичності проведення планових ремонтів сховища та затверджений керівником план ремонту сховища.

Однак у встановлений термін відповідальними особами балансоутримувача інформації та планів проведення ремонту укриття не надано.

Відповідно до вимог рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.06.2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України» від 23.06.2023 «Щодо результатів оперативних обстежень об`єкту фондів захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблемних питань щодо укриття населення», введеного в дію Указом Президента України від 23.06.2023 № 353 та комісійних обстежень від 21.09.2023, оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1 у складі: провідного інспектору ВЗНС та ЗЦЗ Голосіївського районного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в місті Києві Литвином В.Г.; головного спеціаліста відділу муніципальної безпеки Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації Коноваловим О.Г.; дільничним офіцером поліції Голосіївського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві Савченко І.В., у присутності: виконавчого директора Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» ОСОБА_1 та головного інженера ОСОБА_2 , яке знаходилось в незадовільному стані, визначені рекомендації, відповідно до складеного Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 105157 від 08.06.2023 були невиконані.

Окремо розташоване сховище № 105157, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, II класу захисту станом на 21.09.2023 оцінюється як не готове.

З викладеними рекомендаціями, щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність до використання 21.09.2023 ознайомлено керівника балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважену ним особу) ОСОБА_1 . Дана обставина підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 від 21.09.2023, який додано до позовної заяви.

Вказані порушення приписів наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, зареєстрованого Міністерством юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» вказують на бездіяльність Державного Підприємства «Національний центр Олександра Довженка» в питанні забезпечення утримання сховища № 105157 в належному стані, що не дозволяє привести у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни, захисну споруду цивільного захисту відповідно до вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд.

Суд відповідно зазначає, що пунктом 5 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (який наразі продовжений до 15.11.2023 на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 15.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 5 8/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 № 451/2023) у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» наказано Державній службі Украйни з надзвичайних ситуацій невідкладно разом з обласними, Київською міською державними адміністраціями, іншими державними органами, установами, підприємствами, організаціями всіх форм власності привести єдину державну систему цивільного захисту, її функціональні та територіальні підсистеми у готовність до виконання завдань за призначенням в особливий період.

Пунктом 23 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 № 14 визначено, що в особливий період єдина державна система цивільного захисту функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України та з урахуванням особливостей, що визначаються згідно із Законами України «Про правовий режим воєнного стану», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а також іншими нормативно-правовими актами.

Особливим періодом відповідно до абзацу тринадцятого статі 1 Закону України «Про оборону України» є період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з абзацом десятим статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час включає, зокрема, забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Статтею 4 Кодексу визначено, що цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Тобто, держава повинна вживати заходів для створення належних умов для захисту життя і здоров`я людей від надзвичайних ситуацій, в тому числі від негативних наслідків ведення бойових дій.

Згідно з статтею 32 Кодексу визначено, що до захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційне укриття, а також споруди подвійного призначення.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Частиною п`ять статті 32 Кодексу визначено, що Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Частиною вісім статті 32 Кодексу визначено, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 4 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок) визначено, що фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

В абзаці другому пункту 3 Порядку визначено, що балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Пунктом 9 Порядку визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Відповідно до пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Пунктом 17 Порядку передбачено, що облік фонду захисних споруд здійснюють їх балансоутримувачі.

Згідно з пункту 20 Порядку паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна.

Пунктом 21 Порядку визначено, що з метою присвоєння захисній споруді облікового номера балансоутримувач захисних споруд подає районним, районним у мм. Києві та Севастополі держадміністраціям, органам місцевого самоврядування, до повноважень яких належать питання створення та обліку захисних споруд на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, три примірники карток, оригінали та дві завірені ними копії паспорта на кожну захисну споруду.

Відповідно до абзацу першого пункту 22 Порядку передбачено, що у разі присвоєння захисній споруді облікового номера один примірник картки та оригінал паспорта з відповідною відміткою повертаються балансоутримувачу, другий примірник картки та копія паспорта залишаються у районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністраціях, органах місцевого самоврядування, третій примірник картки та копія паспорта надсилаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям для організації ведення обліку фонду захисних споруд на території відповідних територіально- адміністративних одиниць.

Абзацом другим пункту 22 Порядку визначено, що для організації ведення обліку захисних споруд на галузевому рівні балансоутримувач захисних споруд, що перебувають у державній власності, подає міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди, копії паспортів та карток з відмітками про присвоєння захисним спорудам облікових номерів.

Пунктом 25 Порядку визначено, що з метою уточнення даних щодо обліку захисних споруд, їх технічного стану міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування організовують проведення технічної інвентаризації захисних споруд як об`єктів нерухомого майна в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 6.7 пункту 6 Положення про Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 02.03.2023 № 6007/6048 Департамент для здійснення повноважень та виконання завдань, що визначені, має право здійснювати представництво (самопредставництво) інтересів Київського міського голови, Київської міської ради, виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту, їх посадових осіб у судах України на всіх стадіях судового процесу через посадових осіб юридичної служби Департаменту, які без окремого доручення беруть участь у справах з усіма правами, крім відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди, що надані законодавством про адміністративне, господарське, цивільне судочинство, Кодексом України з процедур банкрутства, та на стадії примусового виконання рішень судів позивачу, відповідачу, третій особі, учаснику судового провадження, учаснику виконавчого провадження, стягувану, боржнику, представнику.

Таким чином, цивільний захист України є державною системою органів управління, сил і засобів, що створюються для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру, а організація цивільного захисту в Україні безпосередньо пов`язана з національною безпекою і обороною держави та є важливою складовою системи національної безпеки. Основною метою функціонування єдиної державної системи цивільного захисту є забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту в мирний час та в особливий період. Основним завданнями єдиної державної системи цивільного захисту є, зокрема, захист населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій (техногенного, природного, соціального, воєнного характеру). В умовах повномасштабного вторгнення збройних формувань російської федерації на територію України, постійних обстрілів агресором населення пунктів, об`єктів цивільної і критичної інфраструктури, неналежне утримання об`єктів цивільного захисну населення унеможливлює використання їх за призначенням, створює потенційні ризики для життя і здоров`я людей.

Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 32 Кодексу цивільного захисту України контроль за готовністю об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052 (далі Положення про ДСНС), центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, визначено Державну службу України з надзвичайних ситуацій (ДСНС).

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення про ДСНС основними завданнями ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.

Відповідно до пункту 4 Положення про ДСНС відповідно до покладених завдань ДСНС: організовує здійснення заходів щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням, веде загальнодержавний електронний облік захисних споруд цивільного захисту (підпункт 6); перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти (підпункт 39-1); перевіряє відповідно до закону стан готовності до використання за призначенням засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання (підпункт 56).

Відповідно до пункту 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства.

Законом України від 21.04.2021 № 2228-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки».

Одночасно, вказаним Законом Кодекс цивільного захисту України доповнено статтею 17-1 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту», згідно із пунктами якої такий суб`єкт владних повноважень: реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд (пункт 16); звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 48); перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти (пункт 51).

З аналізу наведених нормативно-правових актів, з урахуванням внесених змін, вбачається, що до компетенції ДСНС, як суб`єкта владних повноважень, віднесено відповідні завдання із захисту державних інтересів у вказаній сфері правовідносин; законодавством передбачено право ДСНС, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування.

Статтею 68 Кодексу цивільного захисту України встановлені санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, за приписами якої: посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом (частина перша); у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (частина друга).

Частиною 1 статті 69 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови, у випадках передбачених цією статтею.

Тож, на підставі аналізу зазначених норм законодавства суд констатує, що Кодекс цивільного захисту України не передбачає повноважень ДСНС на звернення до суду із заявленими позовними вимогами у якості позивача. Разом з тим, вказаним законом Кодекс цивільного захисту України передбачено право ДСНС, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування.

Зазначені висновки суду находять своє підтвердження у висновках Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постановах від 03.08.2023 у справі № 260/4120/22, від 11.08.2023 у справі № 560/10015/22, від 29.08.2023 у справі № 160/9125/22, від 05.09.2023 у справі № 260/4044/22.

Таким чином суд зазначає, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень. Однак, як вже було вище зазначено сховище № 105157 є захисною спорудою цивільного захисту, цільове призначення якого є захист цивільного населення, а тому його неналежний стан є неможливістю його використання за призначенням, що у період воєнного стану є реальною загрозою життю та здоров`ю громадян, а невжиття таких заходів може привести до трагічних наслідків, тому звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення його роботи не є виправданим, оскільки зазначений об`єкт і так не може бути використаний за його призначенням.

На думку суду саме позов Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із зазначеними вимогами є єдиним способом спонукання відповідача до приведення захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 у належний стан.

Суд дійшов висновку, що Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) має право самостійно звертатися до адміністративного суду із позовом у разі відсутності органу, який має повноваження на звернення до суду з таким самим позовом, а також, що звернення Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до суду у порядку адміністративного судочинства у цій справі слугує меті захисту суспільного інтересу у такій важливій сфері, як захист життя та здоров`я людей у період збройної агресії проти України, тому суд доходить до висновку, що за відсутності державного органу, уповноваженого на звернення з таким позовом (зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду) до суду, Департамент муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), звертаючись до суду з цим позовом, діяв відповідно до вимог чинного законодавства, протилежного судом не встановлено та іншими сторонами не доведено.

У постанові Об`єднаної Палати Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19, зазначено, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Вказане свідчить, що бездіяльність уповноваженого органу у спірних правовідносинах зумовлена об`єктивними чинниками та є виключним випадком для звернення Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до суду з вказаним позовом, оскільки позовна заява є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів суспільства, а доводи Державного агентства України з питань кіно у частині щодо відсутності у Департаменту муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повноважень на подання даного позову у спірних правовідносинах, суд вважає необґрунтованими.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Відповідно до процитованих та врахованих судом вище положень ч. 4, ч.5, ч.8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п. 4, п. 10 Порядку № 138, суд також зазначає, що відповідно до п. 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком № 138.

Суд акцентує на пункт 4 глави 1 розділу VII, який доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 440 від 19.07.2022 (набрання чинності, відбулась 13.09.2022), а саме план приведення захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття) у готовність складається завчасно з призначенням відповідальних осіб і затверджується балансоутримувачем. Роботи з підготовки виконує особовий склад формувань з обслуговування захисних споруд. У разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.

Відсутність вчинення відповідачем заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення вказаної захисної споруди цивільного захисту, може не захистити належним чином від загрози життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд врахував, що в умовах військової агресії російської федерації проти України недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призвело до його обмеженої готовності до використання за призначенням, через що захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у справі № 826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі № 820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

На підставі вищевикладеного, з огляду на наявність правових підстав для звернення Департаментом муніципальної безпеки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із даним позовом та встановлену в ході розгляду даної справи протиправну бездіяльність відповідача, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для зобов`язання Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди сховища № 105157, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, ІІ класу захисту, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України).

Враховуючи те, що відповідач не надав суду належних та допустимих доказів, обґрунтування та заперечень, суд дійшов до висновку про задоволення позову.

З метою дотримання судом ст. 2 КАС України суд вважає необхідним визнати бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язати вчинити відповідні дії з приведення захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 у стан готовності до використання за призначенням.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» (код ЄДРПОУ 22928085) щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, ІІ класу захисту, у стан готовності до використання.

Зобов`язати Державне підприємство «Національний центр Олександра Довженка» (код ЄДРПОУ 22928085) привести захисну споруду цивільного захисту сховища № 105157 за адресою: м. Київ, вул. Васильківська, 1, державної форми власності, окремо розташоване, площею 546 м2, місткістю 500 осіб, ІІ класу захисту, у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Войтович І.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118525561
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —320/42791/23

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні