Рішення
від 22.04.2024 по справі 380/22609/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2024 рокусправа № 380/22609/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Желік О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області до Північного офісу Держаудитслужби, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Приватне підприємство «РЕМБУДСТИЛЬ» про визнання протиправним і скасування висновку, -

в с т а н о в и в:

Комунальне некомерційне підприємство «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Північного офісу Держаудитслужби із вимогою протиправним та скасувати Висновок Північного офісу Держаудитслужби від 08 вересня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-10-012571-а на закупівлю: робіт із реставрації корпусу № 1 КНП ""Ходорівська міська лікарня"" Ходорівської міської ради Львівської області (пам`ятки архітектури місцевого значення охор. № 452-м) для проживання внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб по вул. Б.Хмельницького, 63 в м. Ходорів Стрийського району, Львівської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Північним офісом Держаудитслужби проведено моніторинг процедури закупівлі за предметом: ДК 021:2015:45200000-9 роботи, пов`язані з об`єктами завершеного чи незавершеного будівництва та об`єктів цивільного будівництва, за номером UA-2023-05-10-012571-a, очікуваною вартістю 14 492 533,00 грн., за результатом якого затверджено спірний висновок, яким встановлено порушення позивачем вимог законодавства у сфері державних закупівель, а саме: тендерну документацію складено не у відповідності до вимог закону; не відхилено тендерні пропозиції, які підлягали відхиленню відповідно до закону; інші порушення законодавства у сфері закупівель.

Позивач стверджує, що наведені відповідачем в оскаржуваному висновку порушення носять виключно формальний характер і не містять ознак суспільної небезпеки та не зачіпають інтересів суспільства чи інших суб`єктів.

Крім того, позивач вказує про відсутність підстав для виконання рішень відповідача зобов`язального характеру щодо розірвання договору, який був укладений за результатами проведення закупівлі.

За таких обставин позивач вважає висновок відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 02.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.

Ухвалою суду від 14.11.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Приватне підприємство «РЕМБУДСТИЛЬ».

Відповідачем подано 24.10.2023 до суду відзив на позовну заяву (вх. №80494), згідно якого позов не визнано. У відзиві зазначено про правомірність висновку Північного офісу Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-10-012571-a, з огляду на встановлені під час проведення моніторингу процедури закупівлі порушення позивачем вимог пунктів 8 частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: відсутність порядку зміни умов у проекті договору, оприлюдненому Замовником у складі тендерної документації; відсутність факту документального підтвердження учасником ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази» відповідно до вимог тендерної документації замовника з огляду на надання ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» договору оренди транспортних засобів, у якому відсутній перелік техніки, яка надається в оренду; ненадання учасником до тендерної пропозиції ліцензії, яка має підтверджувати право виконання робіт; всупереч пункту 7 розділу «Інструкція з підготовки тендерної документації» учасником тендерної пропозиції не завірено копії статутів субпідрядників.

Відтак, на переконання відповідача, висновок Північного офісу Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-10-012571-a є обґрунтованим та вмотивованим, містить у собі конкретні підстави його прийняття, в зв`язку з чим відповідач просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову у повному обсязі.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Комунальним некомерційним підприємством «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області на авторизованому електронному майданчику «Prozorro» розміщено оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-05-10-012571-a щодо закупівлі послуг, назва предмета закупівлі: «Реставрація корпусу № 1 КНП «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області (пам`ятки архітектури місцевого значення охор. № 452-м) для проживання внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб по вул. Б.Хмельницького, 63 в м. Ходорів Стрийського району, Львівської області (Код ДК 021:2015: 45200000-9 Роботи, пов`язані з об`єктами завершеного чи незавершеного будівництва та об`єктів цивільного будівництва). Очікувана вартість предмета закупівлі 14 492 533,00 грн., дата поставки 31.12.2023, умови оплати післяплата (100%) після виконання робіт в період 30 календарних днів.

Рішенням Уповноваженої особи позивача від 14.08.2023 затверджено тендерну документацію щодо вказаного предмета закупівлі, яку оприлюднено на авторизованому електронному майданчику 15.08.2023.

Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій UA-2023-05-10-012571-a, для участі у процедурі закупівлі зареєстровано одного учасника ПП «РЕМБУДСТИЛЬ», ідентифікаційний код 32141228.

Згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій UA-2023-05-10-012571-a, тендерна пропозиція ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» відповідає вимогам тендерної документації на закупівлю «Реставрація корпусу № 1 КНП «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області (пам`ятки архітектури місцевого значення охор. № 452-м) для проживання внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб по вул. Б.Хмельницького, 63 в м. Ходорів Стрийського району, Львівської області, ДК 021:2015: 45200000-9 Роботи, пов`язані з об`єктами завершеного чи незавершеного будівництва та об`єктів цивільного будівництва, та може бути визнана переможцем торгів. Інформація щодо ціни тендерної пропозиції до початку та після закінчення аукціону 14 144 690,40 грн. з ПДВ.

25.05.2023 на авторизованому електронному майданчику «Prozorro» опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2023-05-10-012571-a з переможцем процедури закупівлі ПП «РЕМБУДСТИЛЬ».

31.05.2023 між комунальним некомерційним підприємством «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області (Замовник) та приватним підприємством «РЕМБУДСТИЛЬ» (Підрядник) укладено договір №3, предметом якого є реставрація корпусу № 1 КНП «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області (пам`ятки архітектури місцевого значення охор. № 452-м) для проживання внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб по вул. Б.Хмельницького, 63 в м. Ходорів Стрийського району, Львівської області.

Згідно з наказом Західного офісу Державної аудиторської служби України від 14.08.2023 № 221 «Про початок моніторингу процедур закупівель» розпочато моніторинг процедури закупівлі унікальний номер UA-2023-05-10-012571-a, дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 15.08.2023, у зв`язку із виявленням органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

За результатами проведеного моніторингу 08.09.2023 затверджено та опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-10-012571-a у констатуючій частині якого зазначено наступне: «Дата закінчення моніторингу: 05 вересня 2023 року.

Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у редакції від 20.04.2023 (далі Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 10.05.2023 б/н (далі ТД), тендерну пропозицію ПП «РЕМБУДИСТИЛЬ» (далі Переможець), реєстр пропозицій, вимогу про усунення невідповідностей, протокол розкриття, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 25.05.2023 б/н, повідомлення про намір укласти договір від 25.05.2023, договір від 31.05.2023 № 3, додаткову угоду від 14.06.2023 № 1, додаткову угоду від 04.06.2023 №2, відповідь Замовника на запит органу державного фінансового контролю від 21.08.2023 року. Аналізом інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу в інформаційно-телекомунікаційній системі публічних закупівель Prozorro встановлено, що згідно з реєстром отриманих пропозицій на участь у торгах надійшла пропозиція ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» з остаточною ціною 14144690,40 грн. (з ПДВ). Моніторингом встановлено невідповідність тендерної документації Закону. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до частини 2 пункту 8 статті 22 Закону у тендерній документації разом з іншими, зокрема зазначаються такі відомості, як проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов. Однак, проект договору, оприлюднений Замовником у складі тендерної документації не містить порядку зміни його умов, чим не дотримано вимогу частини 2 пункту 8 статті 22 Закону. За результатами проведеного моніторингу встановлено невідповідність тендерної пропозиції Переможця вимогам ТД. Так, відповідно до пункту 1 Додатку 1 до ТД учасник процедури закупівлі для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям, повинен надати документи, які підтверджують наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 додатку 1 до ТД учасник повинен надати копії договорів оренди, або інших видів договорів, у випадку, якщо учасник орендує зазначену техніку. На виконання вищезазначеної вимоги учасник надав довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази б/н б/д, в якій вказано інформацію про наявність власного та орендованого обладнання та машин, а саме: автомобіль самоскид КАМАЗ 55111, екскаватор-навантажувач JCB 3СХ SM 4T, кран-маніпулятор MAN 19.463, екскаватор навантажувач VOLVO BL 71, що використовується учасником на підставі договору оренди від 17.05.2023 №17/05-1. На підтвердження права оренди учасник надає договір від 17.05.2023 №17/05-1, укладений з ФОП ОСОБА_1 . Однак, вищезазначений договір не містить переліку техніки, яка надається в оренду, а отже не підтверджує права учасника використовувати техніку, зазначену в довідці, чим не дотримано вимоги підпункту 1.2 пункту 1 додатку 1 до ТД. Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника як таку, що не відповідає кваліфікаційним вимогам до учасника процедури закупівлі, установленим статтею 16 цього Закону № 922-VIII. Однак, на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» як таку, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону. Разом з цим, відповідно до підпункту 1.3 пункту 1 додатку 1 до ТД учасник повинен надати завірену копію дійсної ліцензії або дійсних дозволів на виконання робіт, разом з усіма додатками. На підтвердження вищезазначеної вимоги учасник надає додаток до ліцензії та довідку про ліцензування. Однак, в складі тендерної пропозиції учасника відсутня ліцензія, яка має підтверджувати право виконання робіт, чим не виконано вимогу підпункту 1.3 пункту 1 додатку 1 до ТД. Також, відповідно до пункту 7 розділу «Інструкція з підготовки тендерної документації», в разі залучення субпідрядної організації в складі тендерної пропозиції повинна міститись завірена учасником копія статуту юридичної особи. На виконання вищезазначеної вимоги учасник надає копії статутів субпідрядників ТОВ «Рітек» та ТзОВ «АССАН ЛІФТ». Однак, копії статутів субпідряників не завірені учасником торгів, чим не виконано вимоги пункту 7 розділу «Інструкція з підготовки тендерної документації». Відповідно до абзацу 4 підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону. Однак, на порушення вимог абзацу 4 підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, а уклав з ним договір.

Пунктом 2 «Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства» констатуючої частини висновку встановлено, що за результатами аналізу питання правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178, встановлено порушення вимог пункту 8 частини другої статті 22 Закону. За результатами аналізу питання розгляду Замовником тендерної пропозиції ПП «РЕМБУДСТИЛЬ» встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII та абзацу 4 підпункту 2 пункту 41 Особливостей. За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю, внесенні змін до договору порушень не встановлено.

У пункті 3 «Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» констатуючої частини висновку зазначено, що з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Не погоджуючись з висновком Північного офісу Державної аудиторської служби України та вважаючи, що зазначені в ньому обставини не мають місце, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України від 26.01.1993 №2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі Закон №2939-XII).

Приписами частин першої та другої статті 2 Закону №2939-XII визначено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Відповідно до статті 5 Закону №2939-XII, контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі».

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №868 «Про утворення Державної аудиторської служби України», яка набрала чинності 03.11.2015, утворено Державну аудиторську службу України, як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі Положення), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

За приписами пункту 3 Положення основними завданнями Держаудитслужби є: 1) реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю; 2) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державного фінансового контролю; 3) здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів; 4) надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.

Пунктом 7 Положення визначено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (у редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин, далі Закон №922-VIII).

Пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII встановлено, що тендерна документація документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.

Приписами частини 1-4 статті 16 Закону №922-VIII передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.

Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

У разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).

Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.

Під час проведення торгів із обмеженою участю замовником застосовуються всі кваліфікаційні критерії, встановлені частиною другою цієї статті.

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. .

За приписами частини 2 статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону; 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; 4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби); 5) кількість товару та місце його поставки; 6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; 7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; 9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; 10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; 11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; 12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; 13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; 14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); 17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; 18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг; 19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII).

За приписами частини 5 статті 22 Закону № 922-VIII замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги».

Відповідно до частини 1, 9, 10 статті 29 Закону №922-VIII оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.

Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично.

Після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Частиною 1 статті 31 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

1) учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону; не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства; зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції; не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону; визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 цього Закону;

2) тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; такою, строк дії якої закінчився;

3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону; не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.

Згідно пункту 32 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII тендерна пропозиція пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює опис порушень та зазначає про спосіб його усунення.

Водночас, саме замовник наділений повноваженнями щодо розроблення на основі вимог Закону № 922-VIII тендерної документації, якою визначаються конкретні умови закупівлі та, зокрема, визначаються кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону № 922-VIII, а також спосіб їх підтвердження.

Отже, інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим кваліфікаційним критеріям визначається безпосередньо замовником у тендерній документації, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 5 Закону № 922-VIII, та з дотриманням вимог чинного законодавства.

Крім того, за приписами абзацу 1 пункту 3, пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості), замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей. Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Пунктом 44 Особливостей визначено вичерпний перелік підстав, в разі наявності яких замовник відхиляє тендерну пропозицію.

З матеріалів справи слідує, що пунктом 3 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» ТД визначено підстави відхилення тендерних пропозицій, підпунктом 2.3 якого передбачено, що тендерна пропозиція відхиляється замовником у разі якщо тендерна пропозиція не відповідає кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 Закону.

Між тим пункт 44 Особливостей таких підстав для відхилення тендерної пропозиції не містить.

В той же час абзацом 1 пункту 44 Особливостей передбачено таку підставу для відхилення тендерної пропозиції як наявність підстав, визначених статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини першої статті 17 Закону).

Пунктом 8 частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII встановлено, що тендерна документація має містити проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку зміни його умов.

Разом із тим, проект договору про виконання поточного ремонту, який розміщений позивачем у додатку до ТД не містить порядку зміни його умов.

У цьому контексті суд також зауважує, що за змістом пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а тому тендерна документація має бути сформована замовником у повній відповідності до вищевказаних законодавчих норм, а учасник при підготовці своєї тендерної пропозиції має керуватись саме вимогами тендерної документації та зобов`язаний неухильно їх дотримуватись, так як невиконання учасником вимог тендерної документації тягне за собою негативні наслідки у вигляді відхилення його тендерної пропозиції.

За таких обставин суд погоджується з твердженням відповідача про те, що комунальним некомерційним підприємством «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області тендерна документація за процедурою закупівлі відкриті торги з особливостями за предметом: «Реставрація корпусу № 1 КНП «Ходорівська міська лікарня» Ходорівської міської ради Львівської області (пам`ятки архітектури місцевого значення охор. № 452-м) для проживання внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб по вул. Б.Хмельницького, 63 в м. Ходорів Стрийського району, Львівської області» сформована з порушенням пункту 8 частини 2 статті 22 Закону №922-VIII.

При цьому, додатком № 1 до ТД 1 встановлено перелік документів, що підтверджують наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій: довідка складена в довільній формі, про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідної для виконання зазначених робіт, із обов`язковим зазначенням найменування зазначеної техніки, або матеріально-технічної бази, кількості зазначеного обладнання, його технічного стану, року випуску обладнання, та інформації щодо того, чи зазначена техніка є власною, або орендованою) (п. 1.1.); копії договорів оренди, або інших видів договорів, у випадку, якщо учасник орендує зазначену техніку (п. 1.2.); завірена учасником копія дійсної ліцензії або дійсних дозволів на виконання робіт із всіма додатками до неї (1.3.).

Як вбачається із матеріалів справи, учасником процедури закупівлі подано довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази б/н б/д, в якій вказано інформацію про наявність власного та орендованого обладнання та машин, а саме: автомобіль самоскид КАМАЗ 55111, екскаватор-навантажувач JCB 3СХ SM 4T, кран-маніпулятор MAN 19.463, екскаватор навантажувач VOLVO BL 71, що використовується учасником на підставі договору оренди від 17.05.2023 №17/05-1. На підтвердження права оренди учасник надає договір від 17.05.2023 №17/05-1, укладений з ФОП ОСОБА_1 .

Разом із тим, суд погоджується із доводами відповідача, що вищезазначений договір в порушення вимог підпункту 1.2 пункту 1 додатку 1 до ТД не містить переліку техніки, яка надається в оренду, відповідно, не підтверджує права учасника використовувати техніку, зазначену в довідці.

Суд також відхиляє доводи позивача про протиправність оскаржуваного висновку, з огляду на те, що незавірені учасником процедури закупівлі копії статутів субпідрядників є формальними помилками в розумінні пунктів 4, 8 Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 №710, оскільки вказаний наказ визначає формальною помилкою не завірення підписом та/або печаткою учасника процедури закупівлі окремої сторінки (сторінок) копії документа (документів).

Так, пунктом 7 розділу Інструкція з підготовки тендерної пропозиції ТД встановлено, що додатково до зазначеної інформації учасник подає наступні документи субпідрядної організації: завірену учасником копію статуту юридичної особи (свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи підприємця, в разі якщо учасник фізична особа, підприємець), завірені учасником копії ліцензії для провадження відповідного виду господарської діяльності із додатками, завірену учасником копію договору про співпрацю між Учасником та субпідрядною організацією.

При цьому, Наказ №710 визнає формальною таку помилку, як відсутність завірених окремих аркушів документа, а не всього документа. За таких конкретних обставин, в сукупності із іншими встановленими порушеннями, вказане порушення не носить ознак формального.

Разом із тим, всупереч вказаним вимогам ТД учасник надав не завірені копії статутів субпідрядників ТОВ «Рітек» та ТзОВ «АССАН ЛІФТ», а замовник на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію.

Суд погоджується із доводами позивача в частині необґрунтованості висновку відповідача у частині порушення учасником підпункту 1.3 пункту 1 додатку 1 до ТД, а саме ненадання учасником завіреної копії дійсної ліцензії, з огляду на надання відповідної ліцензії учасником у формі QR-коду.

Водночас, навіть з урахуванням того, що таке порушення за своєю природою є формальним, проте в сукупності з іншими обставинами, встановленими в ході розгляду справи, дають підстави для висновку суду про правомірність рішення відповідача.

В аспекті оцінки інших аргументів учасників справи під час розгляду адміністративної справи по суті, суд зазначає, що відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено і відповідачем не надано доказів понесення ним судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню на користь відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 2, 9, 19-20, 22, 25-26, 73-77, 139, 162, 244-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в :

у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЖелік О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118526299
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —380/22609/23

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні