Справа№ 953/362/24
н/п 3/953/419/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" квітня 2024 р. м. Харків
Суддя Київського районного суду м. Харкова Юрлагіна Т.В., розглянувши матеріали про порушення митних правил, що надійшли з Харківської митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,громадянина України,який проживаєза адресою: АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 , виданий 30.08.2013 Орджонікідзевським РВ у м. Харкові ГУДМС в Харківській області,
за ст.485 Митного кодексу України,
за участю:
представника Харківської митниці Тупікової О.О.,
захисника ОСОБА_1 - Біловуса Р.В.,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з протоколом про порушення митних правил №0141/80700/23 від 10.11.2023, Харківською митницею від Управління Служби безпеки України в Харківській області листами від 16.08.2023 №70/5/4-4794, від 08.09.2023 №70/5/4-5313, від 09.11.2023 №70/5/4-6651 отримана інформація про здійснення Управлінням Служби безпеки України в Харківській області супроводу кримінального провадження № 42023222130000078 від 27.03.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. З ст. 201-2 КК України (незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги).
В ході розслідування вказаного кримінального провадження встановлено, що 23.02.2023 громадянин України ОСОБА_1 ввіз на митну територію України у якості гуманітарної допомоги автомобіль MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 . Згідно поданих гр. ОСОБА_1 до митного оформлення документів, одержувачем автомобіля був Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина» (код ЄДРПОУ 33607454, м. Харків, проспект Героїв Харкова, буд. 51).
Згідно інформації Управління Служби безпеки України в Харківській області, транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 , до Харківського міського благодійного фонду «Батьківщина» не надійшов, та в подальшому, в ході проведення негласних (слідчих) розшукових дій, був задокументований факт реалізації гр. України ОСОБА_1 зазначеного транспортного засобу цивільній особі за грошові кошти.
Відповідно до інформації автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор», транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, р.н. НОМЕР_3 , VIN: НОМЕР_2 , був ввезений на митну територію України 23.02.2023 гр. України ОСОБА_1 в зоні діяльності митного поста «Устилуг» Волинської митниці. Як підставу для ввезення на митну територію України вищевказаного транспортного засобу та здійснення його митного оформлення як гуманітарної допомоги, гр. ОСОБА_1 митниці був наданий пакет документів, відповідно до якого, одержувачем автомобіля був Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина» (код ЄДРПОУ 33607454, м. Харків, проспект Героїв Харкова, буд. 51).
Згідно ст. 1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-XIV, гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) - надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації донорам. Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Зазначені товари підлягають взяттю в установленому порядку на облік в Збройних Силах, правоохоронних органах, інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, або в інших суб`єктах, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону.
Управлінням Служби безпеки України в Харківській області до Харківської митниці був направлений висновок Харківського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 18.10.2023 № СЕ-19/121-23/23421-АВ, згідно якого, вартість автомобіля MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 , становить 96120,29 грн.
Згідно інформації управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Харківської митниці, загальна сума платежів, які б підлягали сплаті до державного бюджету України у разі здійснення митного оформлення вказаного автомобіля у вільний обіг на території України станом на 23.02.2023 складає 177924,48 грн., з них ввізне мито - 9612,03 грн., акциз - 122638,32 грн., ПДВ - 45674,13 грн.
Листами Харківської митниці від 11.09.2023 №7.14-3/20-01/10/5080, від 10.10.2023 №7.14-1/20-01/10/5647 та від 02.11.2023 №7.14-1/20-01/10/6157 гр. ОСОБА_1 роз`яснені вимоги законодавства України та запропоновано прибути до управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Харківської митниці з метою всебічного, повного та об`єктивного дослідження обставин правопорушення, надання пояснень, що стосуються справи, та можливої участі у складанні протоколу про порушення митних правил.
В призначений час гр. ОСОБА_1 до митниці не прибув, пояснень та документів, що стосуються правопорушення, митниці не надав.
Таким чином, в діях громадянина України ОСОБА_1 вбачається порушення митних правил, а саме використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів на загальну суму 177924,48 грн.
Дії ОСОБА_1 особою, уповноваженою на складання протоколу, кваліфіковані за ст. 485 Митного кодексу України.
Представник Харківської митниці Тупікова О.О. в судовому засіданні зазначила, що у діях особи, яка притягується до адміністративної відповідальності наявний склад адміністративного правопорушення порушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ст. 485 МК України. Крім того, ОСОБА_2 було заявлено клопотання про долучення до матеріалів справи копій матеріалів кримінального провадження, дозвіл на використання яких було надано слідчим, проте останнью зазначено про те, що вказані матеріали не містять відомостей щодо вказаного транспортного засобу, у зв`язку з чим у задоволенні клопотання про долучення документів, які не мають відношення до справи було відмовлено.
15 квітня 2024 року через канцелярію суду представник Харківської митниці Тупікова О.О. подала повторно заяву про долучення копій матеріалів досудового розслідування кримінального провадження № 42023222130000078 від 27.03.2023, в яких містяться листи Служби Безпеки України, в яких зазначено, що ОСОБА_1 здійснює продаж транспортних засобів, які були ввезені на територію України в якості гуманітарної допомоги.
Захисник ОСОБА_1 адвокатБіловус Р.В. просив справу про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності закрити на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП, з підстав викладених у письмових запереченнях. Зазначив, що відомості викладені у протоколі про порушення митних правил не відповідають дійсності, оскільки вказаний транспортний засіб було передано Харківському міському благодійному фонду «Батьківщина» на підставі акту прийому-передачі транспортного засобу, в подальшому транспортний засіб було передано на потреби Збройних Сил України.
Допитаний у судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_3 підтвердив факт передачі транспортного засобу благодійному фонду «Батьківщина», зазначив, що на акті прийому передачі стоїть його підпис та печатка благодійного фонду.
Суд, вислухавши пояснення представника митниці, особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, його захисника, свідка, дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, докази наявні в ній та оцінивши їх в сукупності, приходить до наступних висновків.
Відповідно до ст. 129 Конституції України розгляд і вирішення справ в судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог статей 245, 251, 252, 280 КУпАП суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, встановити чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, дослідити наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
Згідно з ч. 1 ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3)поясненнями особи,яка притягуєтьсядо відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Статтею 252 КУпАП передбачено, що орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Згідно зіст. 487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до ч.1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Частиною 2 статті 83 Митного кодексу України встановлено, що для поміщення товарів у митний режим експорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна: подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари, виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Дії ОСОБА_1 особою, уповноваженою на складання протоколу, кваліфіковані за ст. 485 Митного кодексу України.
Відповідальність за ст. 485 МК України настає у разі заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Відповідно до ст.1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-XIV гуманітарна допомога цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації донорам.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності та підлягають взяттю в установленому порядку на облік в Збройних Силах, правоохоронних органах, інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, або в інших суб`єктах, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону.
Як випливає з протоколу про порушення митних правил №0141/80700/23 від 10.11.2023, встановлено, що 23.02.2023 громадянин України ОСОБА_1 ввіз на митну територію України у якості гуманітарної допомоги автомобіль MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 . Відповідно до даних долучених до протоколу до митного контролю та оформлення було подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарної допомогою, відповідно до яких, на митну територію України переміщується товар гуманітарна допомога, а саме: транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 . Отримувачем зазначено ХМБФ «Батьківщина».
Судом встановлено, що згідно листа Управління Служби безпеки України в Харківській області № 70/5/4-5313 від 08.09.2023 зазначено, що вказані транспортні засоби до Благодійного фонду «Батьківщина» доставлені не були, при цьому громадяни ОСОБА_4 та ОСОБА_5 передали ввезені ними автомобілі стороннім особам. В подальшому в ході проведення негласних (слідчих) розшукових дій було задокументовано факти реалізації зазначених автомобілів за грошові кошти цивільним особам, реалізацію здійснював гр. ОСОБА_1 .
Однак дані на підтвердження факту передачі транспортного засобу MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 цивільним особам матеріали справи не містять. Натомість, ОСОБА_1 долучено копію акту прийому-передачі транспортного засобу, згідно якої ОСОБА_1 та Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина» склали акт про те, що здійснено приймання-передачу транспортного засобу марки MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 , рег номер НОМЕР_4 .
Судом встановлено, що Управлінням Служби безпеки України в Харківській області по вказаному вище факту проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023222130000078 від 27.03.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. З ст. 201-2 КК України.
Разом з тим, у матеріалах справи відсутні докази прийняття органом досудового розслідування рішення у вказаному кримінальному провадженні. Також, відсутні відомості яке значення має транспортний засіб марки MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_2 для вказаного кримінального провадження та чи визнано його речовим доказом по справі.
Частиною 2 ст.458 МК України передбачено, що адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає у разі, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність.
Також, представником Харківської митниці до матеріалів справи долучено відповіді митних органів Республіки Польща, однак документи складені іноземною мовою, водночас належного перекладу таких документів до матеріалів справи не долучено, а тому суддя, не володіючи мовою якою складено вищезазначені документи, не має можливості пересвідчитись у їх суті та змісті.
Чинним законодавством України не встановлено обов`язку судді володіти іноземними мовами, крім того, долучення та подальше посилання на такі документи порушувало б права інших учасників, які можуть не володіти відповідною мовою.
Встановлені обставини та неточності в протоколі про порушення митних правил та наданих письмових доказах виключають можливість розгляду даної справи по суті та притягнення вказаної у протоколі особи до відповідальності, оскільки допущена митним органом неповнота оформлення матеріалів унеможливлюють об`єктивний розгляд справи та прийняття законного й обґрунтованого рішення.
Статтею 527 МК України передбачено, що у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, має право винести, зокрема, постанову про проведення додаткової перевірки.
У ході додаткової перевірки митному органу необхідно усунути значені в даній постанові недоліки і встановити обставини справи, які мають істотне значення для правильного вирішення справи та залишилися не з`ясованими, що є підставою для направлення матеріалів справи митному органу.
Враховуючи, що наведені неточності при оформленні матеріалів справи про порушення митних правил є істотними і не можуть бути усунені в судовому засіданні, це позбавляє суд можливості всебічно, повно та об`єктивно розглянути справу про порушення митних прави і прийняти законне рішення по справі, на підставі чого матеріали даної справи, як неналежно оформлені, підлягають направленню до органу, який порушив адміністративне провадження для проведення додаткової перевірки.
Керуючись ст.ст.485,486,489,494,527 Митного Кодексу України,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративну справу про порушення митних правил про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за ст.485 МК України - повернути Харківській митниціДержавної митноїслужби України для проведення додаткової перевірки.
Постанова оскарженню не підлягає.
Суддя Т.В. Юрлагіна
Суд | Київський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 24.04.2024 |
Номер документу | 118532095 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Київський районний суд м.Харкова
Юрлагіна Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні