Справа № 953/362/24
н/п 3/953/1674/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" вересня 2024 р. Київський районний суду м. Харкова у складі:
головуючого судді - Колесник С.А.,
при секретарях Півоваровій Д.В., Смаль Ю.О.,
за участю
представника Харківської митниці ДМС України Тупікової О.О.,
особи, відносно якої складено протокол ОСОБА_1 ,
представника ОСОБА_1 адвоката Біловуса Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань у приміщенні суду в м. Харкові матеріал № 0141/80700/23 про порушення митних правил у відношенні:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 , виданий 30.08.2013 Орджонікідзевським РВ у м. Харкові ГУ ДМС в Харківській області,
за порушеннямитнихправил,передбаченихст.485 МК України, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколу про порушення митних правил № 0141/80700/23 від 10.11.2023, 23.02.2023 громадянин України ОСОБА_1 ввіз на митну територію України у якості гуманітарної допомоги автомобіль MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 , отримувачем якого, згідно поданих гр. ОСОБА_1 до митного оформлення документів був Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина», код ЄДРПОУ 33607454, м. Харків, проспект Героїв Харкова, буд. 51.
Відповідно до інформації Управління Служби безпеки України в Харківській області вказаний вище транспортний засіб до Харківського міського благодійного фонду «Батьківщина» доставлений не був. При цьому в подальшому гр. ОСОБА_1 продав транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 цивільній особі за грошові кошти, вказаний факт був задокументований під час проведення негласних (слідчих) дій в рамках кримінального провадження № 42023222130000078 від 27.03.2023 за ч. 3 ст. 201-2 КК України.
Згідно бази даних АСМО «Інспектор», транспортний засіб, транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, р.н. НОМЕР_4 , VIN: НОМЕР_3 , був ввезений на митну територію України 23.02.2023 гр. України ОСОБА_1 в зоні діяльності митного поста «Устилуг» Волинської митниці.
Як підставу для ввезення на митну територію України вищевказаного транспортного засобу та здійснення його митного оформлення як гуманітарної допомоги, гр. ОСОБА_1 митниці був наданий пакет документів, відповідно до якого, одержувачем автомобіля був Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина», код ЄДРПОУ 33607454, м. Харків, проспект Героїв Харкова, буд. 51.
Управлінням Служби безпеки України в Харківській області до Харківської митниці був надісланий висновок Харківського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 18.10.2023 № СЕ-19/121-23/23421-АВ, згідно якого, вартість автомобіля MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 , становить 96 120,29 грн.
Згідно інформації управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Харківської митниці, загальна сума платежів, які б підлягали сплаті до державного бюджету України у разі здійснення митного оформлення вказаного автомобіля у вільний обіг на території України складає 177 924,48 грн., з них ввізне мито 9 612,03 грн., акциз 122 638,32 грн., ПДВ 45 674,13 грн.
По даному факту у відношенні громадянина ОСОБА_1 був складений протокол про порушення митних правил № 0141/80700/23за ст. 485 МК України.
Представник Харківської митниці ДМС України ОСОБА_2 у судовому засіданні викладені у висновку обставини підтримала, просила розглянути справу по суті. Подала до суду інформацію військової частини № НОМЕР_5 від 14.08.2024 №5586 щодо транспортного засобу, ввезеного як гуманітарна допомога.
В судовому засіданні представник ОСОБА_1 адвокат Біловус Р.В. вважав, що відомості, викладені в протоколі про порушення митних правил № 0141/80700/23 не відповідають дійсності, оскільки вказаний транспортний засіб було передано Харківському міському благодійному фонду «Батьківщина» на підставі акту прийому-передачі транспортного засобу, в подальшому транспортний засіб було передано на потреби Збройних Сил України. З цих підстав просив закрити провадження у справі на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП.
Особа, відносно якої складено протокол про порушення митних правил ОСОБА_1 в судовому засіданні зазначив, що 23.02.2023 ним через митний пост «Устилуг» Волинської митниці на митну територію України був ввезений транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 , який він придбав за власні кошти в Литовській Республіці для передання військовослужбовцю Збройних Сил України. З метою мінімізації витрат, пов`язаних з розмитненням вказаного вище транспортного засобу ним було прийняте рішення завезти транспортний засіб за допомогою Харківського міського благодійного фонду «Батьківщина», код ЄДРПОУ 33607454. Після ввезення зазначеного транспортного засобу на митну територію України, транспортний засіб 25.02.2023 було передано до Харківського міського благодійного фонду «Батьківщина», код ЄДРПОУ 33607454, де його було відремонтовано та 10.04.2024 передано військовому Збройних Сил України. З цих підстав також просив закрити провадження у справі на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП.
Суд, вислухавши доводи представника Харківської митниці ДМС України, пояснення особи, відносно якої складено протокол про порушення митних правил, його захисника, дослідивши докази по справі, приходить до наступних висновків.
Відповідно до частини 1 статті 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Статтею 487 МК Українивстановлено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цьогоКодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Згідно зі статтею 489 МК України при розгляді справи про порушення митних правил суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Зазначені норми узгоджуються з нормами статтями245,280 КУпАП.
Статтею 491 МК Українивизначено підстави для порушення справи про порушення митних правил.
Відповідно до пунктів 1-3 частини 1статті 491 МК Українитакими підставами є: безпосереднє виявлення посадовими особами митного органу порушення митних правил; офіційні письмові повідомлення про вчинення особою порушення митних правил, отримані від правоохоронних органів, а також органів, що здійснюють види контролю, зазначені у частині 1статті 319 цього Кодексу; офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил, отримані від митних та правоохоронних органів іноземних держав, а також від міжнародних організації.
За диспозицією статті 485 МК України, відповідальність настає за заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Для притягнення до відповідальності, згідно ст. 485 МК України, необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості, а також використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги та наявність прямого умислу.
Таким чином об`єктивна сторона правопорушення передбаченого ст. 485 МК України полягає у вчиненні конкретних дій чітко визначених даною нормою. Всі ці дії мають бути вчинені особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, з метою ухилення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.
Зовнішній прояв (винного, протиправного) діяння, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта його вчинення на посягання на охоронювані законом суспільні відносин (встановлений законом порядок сплати податків та зборів).
Відповідно до правових позицій Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладених в постановах від 20 березня 2018 року (справа № 640/7258/17), від 06 червня 2018 року (справи № 607/1866/17 та № 607/2391/17) та від 24 грудня 2020 року (справа № 461/3117/17), для притягнення до відповідальності, згідно зі ст. 485 Митного кодексу України, необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості, та наявність прямого умислу.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що митним органом жодним чином не доведено факту подання ОСОБА_1 до митниці неправдивої інформації чи документів. Так, ОСОБА_1 подав до митного органу декларацію за формою, встановленою в Додатку 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 (а.с. 37 т. 1).
В декларації ОСОБА_1 вірно зазначив дані про себе, як декларанта і як водія, марку та державний номерний знак автомобіля, який переміщував, отримувача, місце призначення. Дані відомості є достовірними. Вказана декларація відповідно до вимог частини 6 статті 264 Митного кодексу України була прийнята митницею з проставленням відповідного штампу і транспортний засіб випущений на митну територію України.
Судом встановлено,що ОСОБА_1 дійсно 23.02.2023ввозив транспортнийзасібтранспортний засібмарки MITSUBISHIPAJERO,VIN: НОМЕР_3 ,іноземний реєстраційнийномерний знак НОМЕР_4 ,1997року виготовлення, бувший у використанні, об`єм двигуна 2 800см3,тип двигуна - дизель,у якості гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану без оподаткування та застосування заходів нетарифного регулювання (а.с. 14-23, 34 т. 1). Отримувачем вказав Харківський міський благодійний фонд «Батьківщина», код ЄДРПОУ 33607454, м. Харків, проспект Героїв Харкова, буд. 51 на підставі письмового клопотання (листа) даного благодійного фонду від 22.02.2023, де зазначено, що БФ «Батьківщина» просить посприяти у в`їзді через митний кордон транспортного засобу, гуманітарної допомоги, а саме: автомобіля MITSUBISHI, VIN: НОМЕР_3 (а.с. 42 т. 1).
Згідно Акту прийому передачі транспортного засобу від 25.02.2023, складеного між ОСОБА_1 та представником Харківського міського Благодійного Фонду «Батьківщина» ОСОБА_3 , останній прийняв транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 , р.н. НОМЕР_6 (а.с. 63, 75 т.1).
Відповідно до Акту прийому передачі транспортного засобу від 10.04.2023, складеного між головою Харківського міського Благодійного Фонду «Батьківщина» ОСОБА_3 та військовослужбовцем військової частини НОМЕР_5 ОСОБА_4 , останній прийняв транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 (а.с. 64, 73 т. 1).
Відповідно до листа-подяки, складеного 15.04.2023 військовослужбовцем ВЧ НОМЕР_5 ОСОБА_4 , останній висловлює подяку ОСОБА_5 та Харківському міському благодійному фонду «Батьківщина» за придбання, ввезення та безоплатну передачу на потреби Збройних Сил України автомобіля MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 (а.с. 65, 74 т. 1).
Одночасно з цим, матеріали справи не містять доказів, що вказаний автомобіль використовується у цивільному обороті або для потреб цивільного населення.
Згідно листа командира військової частини НОМЕР_5 т.в.о. офіцера штабу ОСОБА_6 №4952/8.2/20 від 15.08.2024, автомобіль MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 , р.н. НОМЕР_7 було отримано від Харківськогог міського благодійного фонду «БАТЬКІВЩИНА», ЄДРПОУ 33607454, який знаходиться за дареосю: Україна, 61001, Харківська область, м.Харків, Московський проспект, буд. 51 військовослужбовцем в/ч НОМЕР_5 ОСОБА_4 для виконання бойових завдань. Даний автомобіль знаходиться в військовій частині на позабалансовому обліку. Для постановки на військовий облік не вистачає документів: ориганалу акту прийому-передачі, декларації (а.с.39).
Отже, з матеріалів справи вбачається, що транспортний засіб MITSUBISHI PAJERO, VIN: НОМЕР_3 був випущений 1997 року, був у використанні, придбаний в Литовській Республіці дійсно отриманий та використовується військовими Збройних Сил України під час виконання бойових завдань з метою відбиття збройної агресії.
Таким чиномсудом встановлено,що автомобільMITSUBISHIPAJERO,VIN: НОМЕР_3 ,іноземний реєстраційнийномерний знак НОМЕР_4 ,був завезений на територію України та переданий представникам Збройних Сил України в якості гуманітарної допомоги, тобто судом не встановлено факту використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів на загальну суму 177924,48 грн.
За вказаних вище обставин, посилання представника Харківської митниці ДМС України ОСОБА_2 на наявність в матеріалах справи копії протоколу допиту ОСОБА_1 в якості свідка у кримінальному провадженні № 42023222130000078 від 27.03.2023, в якому останній підтверджує факт ввезення транспортних засобів та передачу їх замовникам за грошові кошти (а.с. 94 т. 1), суддя оцінює критично.
Більш того, під час судового розгляду ОСОБА_1 категорично заперечував факт реалізації транспортного засобу цивільній особі за грошові кошти, що також підтверджується протоколом опитування в справі про порушення митних правил № 0008/80700/24 від 16.05.2024 (а.с. 9-10 т. 2).
Таким чином, матеріали справи про порушення митних правил не містять достатніх доказів того, що ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів, а тому в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
За змістом ст. 62 Конституції України - вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів.
Згідно зіст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколу про порушення митних правил, у відповідності до ст. 490 МК України.
Сам по собі протокол про адміністративне правопорушення не може бути беззаперечним доказом вини особи в тому чи іншому діянні, оскільки не являє собою імперативного факту доведеності вини особи, тобто, не узгоджується із стандартом доказування "поза розумним сумнівом" (рішення від 18 січня 1978 року у справі "Ірландія проти Сполученого Королівства" (Ireland v. The United Kingdom), п. 161, Series A заява № 25), який застосовується при оцінці доказів, а такі докази можуть "випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпцій факту".
Відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Враховуючи вищенаведені обставини, суд вважає необхідним закрити провадження відносно ОСОБА_1 , у зв`язку з відсутністю в його діях складу правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
Керуючись ст. 485 МК України, п. 1 ст.247, ст.ст.278,280,283-284,294 КУпАП, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Провадження у справі про порушення митних правил у відношенні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , - закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАПу зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного суду через Київський районний суд м. Харкова протягом 10 днів з моменту її винесення.
Суддя С. А. Колесник
Суд | Київський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 03.09.2024 |
Номер документу | 121312542 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Київський районний суд м.Харкова
Колесник С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні