Справа № 397/961/23
н/п : 2/397/133/24
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
09.04.2024 селище Олександрівка
Олександрівський районний суд Кіровоградської області у складі:
головуючого судді Максимович І.В.,
секретаря судового засідання Рум`янцевої О.І.,
за участю прокурора Буданцевої В.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Першого заступника керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області Петрова Тимура Івановича в інтересах держави до Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування, визнання недійсними договорів оренди землі та припинення права оренди земельних ділянок,
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області Петров Т.І. звернувся до суду з позовом в інтересах держави в якому просить:
- визнати недійсним рішення Олександрівської селищної ради Кропивницького районуКіровоградської областівід 31травня 2021року за№779«Про затвердженняпроекту землеустроюта передачув орендуземельної ділянки(3520580500:02:000:0150)для городництва ОСОБА_1 »;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,7611 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка на території Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, який укладено 10.06.2021 між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 та припинити інше речове право, а саме: право оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 0,7611 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, зареєстроване 30.12.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 46159000;
- визнати недійсним рішення Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №780 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0092) для городництва ОСОБА_1 »;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,5020 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка на території Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, який укладено 10.06.2021 між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 та припинити інше речове право, а саме: право оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 0,5020 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092, зареєстроване 30.12.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 46159358;
- визнати недійсним рішення Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 30 липня 2021 року за №1480 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 »;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,3354 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка на території Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, який укладено 12.08.2021 між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 та припинити інше речове прано, а саме: право оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 0,3354 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058, зареєстроване 30.12.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 46159155;
- стягнути з відповідачів на користь Кіровоградської обласної прокуратури судові витрати в розмірі 24156,00 грн.
В обгрунтнування позову вказав, що під час здійснення представницької діяльності в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», зокрема, вивчення стану законності у сфері земельних відносин, встановлено факт порушення вимог земельного законодавства при передачі органом місцевого самоврядування земельних ділянок комунальної форми власності в оренду для городництва.
Рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №779 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0150) для городництва ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду строком на 49 (сорок дев`ять)років для городництва (КВЦПЗ 01.07) загальною площею 0,7611 га ріллі за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які перебувають у запасі колишньої Бовтиської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області (на даний час Олександрівської селищної ради) та не надані у власність або постійне користування, з присвоєним кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, що розташована за межами населеного пункту с. Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Цим же рішенням ОСОБА_1 передано зазначену земельну ділянку в оренду для городництва терміном на 10 років.
10.06.2021 між Олександрівською селищною радою та ОСОБА_1 на підставі вказаного рішення укладено договір оренди землі, без номера.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.08.2023 за №342159823 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150 площею 0,7611 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 46159000.
Також, рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №780 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0092) для городництва ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду строком на 49 (сорок дев`ять) років для городництва (КВЦПЗ 01.07) загальною площею 0,5020 га ріллі за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які перебувають у запасі колишньої Бовтиської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області (на даний час Олександрівської селищної ради) та не надані у власність або постійне користування, з присвоєним кадастровим номером 3520580500:02:000:0092, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Цим же рішенням ОСОБА_1 передано зазначену земельну ділянку в оренду для городництва терміном на 10 років.
10.06.2021 між Олександрівською селищною радою та ОСОБА_1 на підставі вказаного рішення укладено договір оренди землі, без номера.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.08.2023 №342160103 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092 площею 0,5020 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 46159358.
Крім того, рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 30 липня 2021 року за №1480 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду строком на 10 (десять) років для городництва (КВЦПЗ 01.07) загальною площею 0,3354 га ріллі за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які перебувають у запасі Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, з присвоєним кадастровим номером 3520580500:02:000:9058, яку не надано у власність або постійне користування, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Цим же рішенням ОСОБА_1 передано зазначену земельну ділянку в оренду для городництва терміном на 10 років.
12.08.2021 між Олександрівською селищною радою та ОСОБА_1 на підставі вказаного рішення укладено договір оренди землі, без номера.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.08.2023 за №342521093 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058 площею 0,3354 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 46159155.
Прийняті Олександрівською селищною радою рішення від 31 травня 2021 за №779, 780 та від 30 липня 2021 року за №1480 про передачу земельних ділянок в оренду є незаконними, що тягне за собою недійсність укладених на їх підставі договорів оренди землі.
Так, відповідно до абз. 1 ч.1 ст.36 ЗК України громадянам або їх об`єднанням із земель державної або комунальної власності можуть надаватися в оренду земельні ділянки для городництва.
Між тим, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 №1423-ІХ (чинний з 27.05.2021) ч. 1 ст. 36 Земельного кодексу України доповнено абз. 2 такого змісту: «Площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 гектара».
Таким чином, вищенаведеним Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-ІХ внесено зміни до ст. 36 Земельного кодексу України, в якій законодавцем визначено обмеження для городництва щодо площі земельної ділянки, а саме площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 гектара.
Тобто, у органу місцевого самоврядування починаючи з 27.05.2021 наявні повноваження щодо передачі земельної ділянки комунальної власності громадянам в оренду для ведення городництва, площа якої не перевищує 0,6 гектара.
Рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 30 липня 2021 року за №1479 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду строком на 10 (десять) років для городництва (КВЦПЗ 01.07) загальною площею 0,6000 га ріллі за рахунок земель комунальної власності сільськогогосподарського призначення, які перебувають в запасі Олександрівської селищної ради, з присвоєним кадастровим номером 3520580500:02:000:9059 та не надана у власність або постійне користування, що розташована за межами населеного пункту с. Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Цим же рішенням ОСОБА_1 передано зазначену земельну ділянку в оренду для городництва терміном на 10 років.
12.08.2021 між Олександрівською селищною радою та ОСОБА_1 на підставі вказаного рішення укладено договір оренди землі, без номера.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.08.2023 за №342670450 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:9059 площею 0,6000 га зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 46159718.
З огляду на викладене, ОСОБА_1 у повному обсязі реалізовано її право на отримання у користування земельної ділянки комунальної власності для ведення городництва на умовах оренди у розмірі, передбаченому абз.2 ч.1 ст.36 ЗК України площею 0,6 га.
Разом з тим, встановлено, що органом місцевого самоврядування 31.05.2021 прийнято рішення №779, 780 та 30.07.2021 прийнято рішення №1480 про затвердження проектів землеустрою та у подальшому ОСОБА_1 надано в оренду для городництва земельні ділянки площею 0,7611 га, з кадастровий номер 3520580500:02:000:0150, площею 0,5020 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092 та площею 0,3354 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058, що суперечить абз. 2 ч.1 ст. 36 ЗК України, оскільки у сукупності ОСОБА_1 отримала в оренду для городництва земельні ділянки комунальної власності у загальному розмірі, який значно перевищує площу, встановлену зазначеною нормою Закону.
З огляду на викладене, вказані рішення Олександрівської селищної ради є протиправними, оскільки суперечать вимогам діючого земельного законодавства.
Олександрівська селищна рада при реалізації владних управлінських функцій зобов`язана застосовувати норму права, яка є чинною на момент прийняття рішення, що не було нею дотримано в межах цих правовідносин.
Також прокурор вважає, що договори оренди земельної ділянки, укладені на підставі незаконних рішень органу місцевого самоврядування, також підлягають визнанню судом недійсними. Державна реєстрація права оренди земельних ділянок з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150 площею 0,7611 га, з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092 площею 0,5020 га та з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058 площею 0,3354 га за ОСОБА_1 не свідчить про правомірність набуття останньою такого права.
Ухвалою суду від 01.09.2023 відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження (а.с.59-61).
Представник Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області та відповідач ОСОБА_1 подали відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позовних вимог просив відмовити. В обгрунтування відзиву вказали на відсутність підстав для самостійного звернення прокурора до суду, а також ст. 36 ЗК України не встановлює жодних обмежень щодо кількості земельних ділянок, що можуть надаватися в оренду. Так, слід розрізняти передачу в оренду земельних ділянок громадянам, яка очевидно здійснюється на договірних засадах та безоплатну приватизацію ними земельних ділянок, яка дійсно здійснюється один раз в обов`язковому (а не договірному) порядку. Відтак, оренда земельної ділянки комунальної власності та її приватизація за своєю правовою та економічною суттю є різними поняттями, та об`єктивно мають різне правове регулювання, а тому застосування аналогії закону в даному випадку також не допускається. Так, законодавець відносно приватизації у ч. 4 ст. 116 ЗК України конкретно вказав, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення. Водночас, подібна норма щодо оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності відсутня. Також вказав, що на спірні правовідносини у справі поширюється конституційний принцип «для особи приватного права дозволено все, що не заборонено законом» (принцип «свободи дій»), який закріплений в частині першій статті 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Така позиція щодо подібних правовідносин сформульована у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 року в справі № 804/6992/15 та уточнена у постанові від 12.06.2020 року в справі № 484/813/17, від 09.09.2020 року в справі № 911/2656/16 та від 26.06.2022 року в справі №140/207/21. Із наведеного вбачається, що спірна поведінка відповідачів прямо не заборонена законом. Більш того, дане тлумачення відповідача цілком узгоджується з позицією законодавця, викладеною ним у листі Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики від 21.09.2023 року № 04-11/14-2023/206774. Слід наголосити, що Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики було визначено головним комітетом при ухваленню Закону № 1423-IX від 28.04.2021 року, а тому питання застосування ч.1 ст.36 ЗК України входить до предмета відання даного Комітету. Більш того, даний закон було ухвалено народними депутатами діючого скликання Верховної Ради України. Виходячи з викладеного, вважають, що законодавець надає фізичним особам право оренди необмеженої кількості земельних ділянок, площа кожної з яких не перевищує 0,6 га (а.с.72-79, 81-99).
19.12.2023 прокурором надано клопотання про приєднання доказу до матеріалів справи (а.с.111-124).
Ухвалою суду від 28.03.2024 задоволено клопотання прокурора та долучено до матеріалів справи надані письмові докази; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду (а.с.134-136).
Прокурор у судовому засіданні позов підтримала повністю та просила його задовольнити, посилаючись на обставини викладені в позові.
Представник Олександрівської селищної ради у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав заяву про розгляд справи без його участі; позовні вимоги не визнав повністю; позиція викладена у відзиві на позов (а.с.127, 132).
Відповідач ОСОБА_1 у судовезасідання нез`явилася, надала заяву про розгляд справи без її участі, у задоволенні позовних вимог просила відмовити (а.с.110, 126, 131, 150).
Заслухавши пояснення прокурора та вивчивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31.05.2021 №779 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0150) для городництва ОСОБА_1 » затверджено «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,7611 га ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років для городництва (код КВЦПЗ - 01.07) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі за адресою: Бовтиська сільська рада, Олександрівський район, Кіровоградська область. Передано ОСОБА_1 земельну ділянку (кадастровий номер 3520580500:02:000:0150) в оренду терміном на 10 (десять) років, площею 0,7611 га, ріллі для городництва (код КВЦПЗ 01.07) в тому числі: 0,7611 га рілля за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або постійне користування за межами населеного пункту село Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Встановлено річний розмір орендної плати на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 29).
Між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, а саме земельної ділянки для городництва з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, загальною площею 0,7611 га, яка знаходиться за межами села Бовтишка строком на 10 років з моменту державної реєстрації права оренди (а.с.30-33).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.08.2023 №342159823 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150 площею 0,7611 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 (орендодавець Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області), номер запису про інше речове право: 46159000 (а.с. 34-35).
Рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31.05.2021 №780 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0092) для городництва ОСОБА_1 » затверджено «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5020 га ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років для городництва (код КВЦПЗ - 01.07) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі за адресою: Бовтиська сільська рада, Олександрівський район, Кіровоградська область. Передано ОСОБА_1 земельну ділянку (кадастровий номер 3520580500:02:000:0092) в оренду терміном на 10 (десять) років, площею 0,5020 га, ріллі для городництва (код КВЦПЗ 01.07) в тому числі: 0,5020 га рілля за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або постійне користування за межами населеного пункту село Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Встановлено річний розмір орендної плати на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 36).
Між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 10.06.2021, а саме земельної ділянки для городництва з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092, загальною площею 0,5020 га, яка знаходиться за межами села Бовтишка строком на 10 років з моменту державної реєстрації права оренди (а.с.37-40).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.08.2023 №342160103 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:0092 площею 0,502 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 (орендодавець Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області), номер запису про інше речове право: 46159358 (а.с. 41-42).
Рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 30.07.2021 №1480 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 » затверджено «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду терміном на 10 (десять) років для городництва (код КВЦПЗ - 01.07) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі за адресою: Олександрівська селищна рада, Кропивницький район, Кіровоградська область. Передано ОСОБА_1 земельну ділянку (кадастровий номер 3520580500:02:000:9058) в оренду терміном на 10 (десять) років, площею 0,3354 га, для городництва (код КВЦПЗ 01.07) в тому числі: 0,3354 га рілля, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або постійне користування за межами села Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Встановлено річний розмір орендної плати на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 43).
Між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 12.08.2021, а саме земельної ділянки для городництва з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058, загальною площею 0,3354 га, яка знаходиться за межами села Бовтишка строком на 10 років з моменту державної реєстрації права оренди (а.с.44-47).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.08.2023 №342521093 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:9058 площею 0,3354 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 (орендодавець Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області), номер запису про інше речове право: 46159155 (а.с.48-49).
Рішенням Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 30.07.2021 №1479 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 » затверджено «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 в оренду терміном на 10 (десять) років для городництва (код КВЦПЗ - 01.07) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі за адресою: Олександрівська селищна рада, Кропивницький район, Кіровоградська область. Передано ОСОБА_1 земельну ділянку (кадастровий номер 3520580500:02:000:9059) в оренду терміном на 10 (десять) років, площею 0,6000 га, для городництва (код КВЦПЗ 01.07) в тому числі: 0,6000 га рілля, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або постійне користування за межами села Бовтишка Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Встановлено річний розмір орендної плати на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 50).
Між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 12.08.2021, а саме земельної ділянки для городництва з кадастровим номером 3520580500:02:000:9059, загальною площею 0,6000 га, яка знаходиться за межами села Бовтишка строком на 10 років з моменту державної реєстрації права оренди (а.с.51-54).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.08.2023 №342670450 на земельну ділянку з кадастровим номером 3520580500:02:000:9059 площею 0,6 га 30.12.2021 зареєстровано речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 (орендодавець Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області), номер запису про інше речове право: 46159718 (а.с.55-56).
Згідно з ч.1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Обгрунтовуючи порушення інтересів держави та підстав представництва, при зверненні за позовом в інтересах держави про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування державної реєстрації та припинення речового права на земельну ділянку, позивач посилався на те, що прокурор у даному випадку є єдиним суб`єктом, який наділений повноваженнями щодо захисту інтересів у правовідносинах, пов`язаних з протиправним розпорядженням земельними ділянками, належними територіальній громаді.
Згідно із пунктом 3 статті 131-1Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Аналіз положень ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави для висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
При цьому прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Обґрунтування прокурором наявності підстав для представництва інтересів держави є мотивованим, зважаючи на відсутність повноважень у Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних підрозділів щодо звернення до суду з позовом цієї категорії, а також те, що Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області є відповідачем у справі.
Звертаючись до суду із вказаним позовом й оскаржуючи, крім іншого, рішення Олександрівської селищної ради, на підставі яких ОСОБА_1 набула в оренду спірні земельні ділянки, прокурор самостійно обґрунтував необхідність захисту інтересів держави щодо цих земельних ділянок та згідно зі статтею 56ЦПК України набув статусу позивача.
Вказане узгоджується з висновком, викладеним у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17 (провадження№ 14-317цс19), та у постановах Верховного Суду від 26 травня 2021 року в справі № 330/1621/16-ц (провадження № 61-13633св20) та від 09 лютого 2023 року у справі № 483/2263/19 (провадження № 61-13973св21).
Не заслуговують на увагу суду доводи представника відповідача та відповідача у відзивах на позов про те, що органи Держгеокадастру можуть звертатись до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, з огляду на таке.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, цей довід прокурора суд повинен перевірити незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу. Тобто, суд самостійно перевіряє, чи справді відсутній орган, що мав би для захисту інтересів держави звернутися до суду з таким позовом, як заявив прокурор. Процедура, передбачена абзацами третім і четвертим частини четвертої статті 23Закону України«Про прокуратуру» застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження такого захисту (пункт 70 постанови Великої Палати Верховного Судувід 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц).
Інакше кажучи, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює (пункт 26 постанови Великої Палати Верховного Суду від 15 січня 2020 року у справі № 698/119/18).
Право органу Держгеокадастру та його посадових осіб на звернення до суду з позовом до органу місцевого самоврядування та фізичних осіб про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації та припинення речового права з огляду на неправомірність таких дій, законодавством не передбачено.
До схожих висновків щодо тлумачення норм законодавства дійшов Верховний Суд у постановах від 01 грудня 2022 року у справі № 340/6113/21 та від 21 червня 2023 року у справі № 308/8113/20.
У відзивах відповідач ОСОБА_1 та представник відповідача Олександрівської селищної ради посилаються на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 01 червня 2021 року у справі № 925/929/19.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 01 червня 2021 року у справі № 925/929/19 року зробила висновок про те, що органи Держгеокадастру можуть звертатись до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі з позовами щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. При цьому Велика Палата Верховного Суду не погодилась із доводами прокурора про те, що органи Держгеокадастру не наділені правом звернення до суду з відповідними позовними вимогами.
Однак, позов у справі, що є предметом розгляду поданий в межах спору про право користування земельними ділянками, у якому Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області є учасником цивільних відносин та стороною спору. Територіальна громада здійснює свої цивільні права та обов`язки через орган місцевого самоврядування в межах його компетенції, встановленої законом, - селищну раду, замість якої й діє прокурор, а не в межах відносин, зазначених у статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
Таким чином, вищевказані правові висновки сформульовано Верховним Судом за інших встановлених фактичних обставин, які не є подібними до обставин цієї справи, тому посилання у відзивах на них не заслуговують на увагу.
Зазначене узгоджується з висновоком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 20 липня 2022 року у справі № 910/5201/19 (провадження № 12-37гс21).
Щодо позовних вимог про визнання недійсними рішень Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №779 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0150) для городництва ОСОБА_1 », від 31 травня 2021 року за №780 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0092) для городництва ОСОБА_1 », від 30 липня 2021 року за №1480 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 », суд приходить до такого висновку.
Відповідно до ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно зі ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно правовими актами.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Згідно ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду землі», орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Згідно абз. 1 ч.1 ст. 36 ЗК України, громадянам або їх об`єднанням із земель державної або комунальної власності можуть надаватися в оренду земельні ділянки для городництва.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 36 ЗК України (з відповідними змінами), площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 гектара.
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно зі ст. 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1, 12 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі, зокрема, формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються, зокрема, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з ч. 15 ст. 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Згідно ст. 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Як встановлено, в ході розгляду справи, на момент ухвалення Олександрівською селищною радою оспорюваних рішень щодо затвердження проекту землеустрою, Законом № 1423-IX від 28.04.2021 року, який набрав чинності 27.05.2021 року, були внесені зміни до ст. 36 Закону України, якими передбачено, що площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 гектара.
Однак, стаття 36 ЗК України не встановлює жодних обмежень щодо кількості земельних ділянок, що можуть надаватися в оренду, а положення абз.1 ч.1, ч.2 та ч.3 ст.36, ч.1 ст. 124 ЗК України вказують на множинність земельних ділянок.
Частиною 4 ст.116 ЗК України передбачені обмеження передачі земельних ділянок у власність громадян, а саме, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.
Проте,дана вимогане поширюєтьсяна передачуземельних ділянокв оренду,з приводучого такожнадано поясненняв листікомітету зпитань аграрноїта земельноїполітики Верховноїради України (а.с. 90).
Крім того, відповідно до ч.4 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності або у користуванні на праві емфітевзису одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування).
Таким чином, суд не вбачає порушень вимог ч.1 ст.36 ЗК України при винесенні рішення Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №780 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0092) для городництва ОСОБА_1 » та від 30 липня 2021 року за №1480 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для городництва ОСОБА_1 ».
Разом з тим, рішення Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31 травня 2021 року за №779 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки (3520580500:02:000:0150) для городництва ОСОБА_1 » ухвалено з порушенням вимог, передбачених ч. 1 ст. 36 ЗК України, оскільки ним затверджено проект землеустрою щодо відведення та передачу в оренду земельної ділянки площею 0,7611 га. У зв`язку з чим, зазначене рішення підлягає скасуванню.
А тому, вимоги позивача в частині визнання недійсними рішень Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області №780 від 31.05.2021 та №1480 від 30.07.2021 не підлягають задоволенню, а в частині визнання недійсним рішення Олександрівської селищної ради Кропивницького районуКіровоградської області №779 від 31.05.2021 підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про визнання недійсними оспорюваних договорів оренди земельних ділянок та припинення іншого речового права (права оренди), суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст.203ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно з ч. 1, ч. 3 ст.215ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно з п. 5 Постанови ПленумуВерховного СудуУкраїни №9від 06.11.2009 «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними», відповідно до статей 215 та 216ЦК вимога про визнання оспорюваного правочину недійсним та про застосування наслідків його недійсності, а також вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути заявлена як однією зі сторін правочину, так і іншою заінтересованою особою, права та законні інтереси якої порушено вчиненням правочину.
Відповідно до ч. 1 та ч. 5 ст.216ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. Вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред`явлена будь-якою заінтересованою особою.
Згідно з ч. 1 ст.236ЦК України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі», орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
За змістом ст. ст.13, 15, 16 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності або у користуванні на праві емфітевзису одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування). Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Відповідно до пп. «в» ч. 3 ст. 152 ЗК України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання угоди недійсною.
Статтею 2Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Із офіційним визнанням державою права власності пов`язується можливість матеріального об`єкта (майна) перебувати в цивільному обороті та судового захисту права власності на нього.
Статтею 5 вказаного Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Відповідно до ч. 8 ст.18вказаного Закону, державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Частиною 1 ст.26вказаного Закону передбачено, що за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Відповідно доч.3ст.26вказаного Закону,відомості проречові права,обтяження речовихправ,внесені доДержавного реєструправ,не підлягаютьскасуванню та/абовилученню, крім випадків, передбаченихпунктом 1частини сьомої статті 37 цього Закону.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченомупунктом 1частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного суду від 18.11.2020 року у справі №154/883/19.
Таким чином, оскільки, наявність рішення уповноваженого органу про надання земельної ділянки є обов`язковою передумовою укладення договору оренди землі, що перебуває у державній чи комунальній власності, враховуючи, що рішення Олександрівської селищної ради Кіровоградської області №780 від 31.05.2021 та №1480 від 30.07.2021 про передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 є законними, то, відповідно, і договори оренди землі за вказаними рішеннями, в силу вимог ст.ст. 203, 215, 216 ЦК України, не можуть бути визнані не дійсними.
Однак, оскільки рішення Олександрівської селищної ради Кіровоградської області №779 від 31.05.2021 про передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 є не законним та підлягає скасуванню, то, відповідно, і договір оренди землі за вказаним рішенням, в силу вимог ст.ст. 203, 215, 216 ЦК України, також підлягає визнанню не дійсним.
Щодо припинення іншого речового права (права оренди), враховуючи зазначене, а також те, що дана позовна вимога є похідною від позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди землі, суд приходить до висновку про наявність підстав для її задоволення в частині припинення іншого речового права, а саме: права оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 0,7611 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, зареєстрованого 30.12.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 46159000.
Таким чином, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог позивача.
У відповідності до ст.141 ЦПК України, суд вирішує питання про розподіл судових витратміж сторонами пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.12,13,76-81,89,141,259, 264-265, 268, 354, 355 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Першого заступника керівника Знам`янськоїокружної прокуратуриКіровоградської областіПетрова ТимураІвановича вінтересах державидоОлександрівської селищноїради Кропивницькогорайону Кіровоградськоїобласті та ОСОБА_1 про визнаннянедійсними рішеньоргану місцевогосамоврядування,визнання недійснимидоговорів орендиземлі таприпинення праваоренди земельнихділянок задовольнити частково.
Визнати недійсним рішення Олександрівської селищної ради Кропивницькогорайону Кіровоградськоїобласті від31травня 2021року за№779«Про затвердженняпроекту землеустроюта передачув орендуземельної ділянки(3520580500:02:000:0150)для городництва ОСОБА_1 ».
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,7611 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, що розташована за межами населеного пункту с.Бовтишка на території Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, який укладено 10.06.2021 між Олександрівською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 .
Припинити інше речове право, а саме: право оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 0,7611 га з кадастровим номером 3520580500:02:000:0150, зареєстроване 30.12.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 46159000.
Стягнути з Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області та ОСОБА_1 на користь Кіровоградської обласної прокуратури понесені витрати на оплату судового збору пропорційно розміру задоволених позовних вимог у розмірі 4026 (чотири тисячі двадцять шість) гривень з кожного на розрахунковий рахунок UA848201720343100001000004600 в банку - Державна казначейська служба України, м. Київ МФО 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800, отримувач - Кіровоградська обласна прокуратура, ідентифікаційний код 02910025.
В задоволенні решти вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Кропивницького апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення.
Учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складання у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.
Позивач: Перший заступник керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області Петров Тимур Іванович, місце знаходження: 27400, Кіровоградська область, м. Знам`янка, вул. Братів Лисенків,5, код ЄДРПОУ - 02910025.
Відповідач: Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області, місце знаходження: 27300, Кіровоградська область, Кропивницький район, смт. Олександрівка, вул. Незалежності України, 42а, код ЄДРПОУ - 04364035.
Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .
Суддя: І.В. Максимович
Суд | Олександрівський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 24.04.2024 |
Номер документу | 118533475 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Олександрівський районний суд Кіровоградської області
МАКСИМОВИЧ І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні