ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
23 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/1201/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» агропромислового комплексу України до Берегівської міської ради Закарпатської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» агропромислового комплексу України звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Берегівської міської ради Закарпатської області, в якому просить: 1) визнати протиправною бездіяльність Берегівської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174; 2) зобов`язати Берегівську міську раду у встановленому законом порядку розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовує тим, що товариство є постійним користувачем спірної земельної ділянки, на якій розташоване нерухоме майно, що належить товариству на праві власності. З метою викупу такої земельної ділянки 02 жовтня 2023 року товариство звернулося до відповідача із заявою, в якій просило передати таку у власність шляхом викупу. В поданій заяві товариство надало згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки у розмірі 20% від експертної грошової оцінки, а також додало інші передбачені законом документи. Однак відповідач, всупереч законодавчим нормам, подану товариством заяву не розглянув.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 06.03.2024 надано відповідачу строк для подання відзиву на позов. Окрім того, повідомлено про передбачені ч. 4 ст. 159 КАС України наслідки не подання суб`єктом владних повноважень відзиву на позову.
Вказана ухвала була надіслана до електронного кабінету Берегівської міської ради в підсистемі «Електронний суд» та отримана 07 березня 2024 року, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, складеною уповноваженим працівником Закарпатського окружного адміністративного суду.
Однак відповідач відзив у встановлений судом строк до суду не надіслав, про причини неподання такого не повідомив, про продовження процесуального строку для його подання не клопотав.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
З огляду на вищенаведене суд вважає за можливе застосувати наслідки, передбачені ч. 4 ст. 159 КАС України.
Розглянувши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК №002129, Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (далі Товариство «Колос») є постійним землекористувачем земельної ділянки, розміром 8,506 га, розташованої за адресою: вул. Корятовича, буд. 1, м. Берегово, Закарпатська область.
Окрім того, у власності Товариства «Колос» перебуває нерухоме майно комплекс, розташований за адресою: вул. Корятовича, буд. 1, м. Берегово, Закарпатська область, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 від 12.10.2012.
02 жовтня 2023 року Товариство «Колос» подало до Берегівської міської ради Закарпатської області (далі Берегівська міська рада) заяву №280/01-5, в якій просило в порядку ст. 128 та п. 6-1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України передати у власність шляхом викупу земельну ділянку, площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегово, вул. Корятовича, буд. 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.
При цьому у поданій заяві Товариство «Колос» надало згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки у розмірі 20% від експертної грошової оцінки земельної ділянки.
До заяви Товариство «Колос» долучило копію Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ІІ-ЗК №002129, копію інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №348658935 від 30.09.2023, копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 12.10.2012 та витягу про державну реєстрацію прав від 15.10.2012, копію статуту Товариства «Колос» та копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Вказана заява була отримана Берегівською міською радою 02 жовтня 2023 року, що підтверджується відтиском печатки органу місцевого самоврядування на наявній в матеріалах справи копії заяви, та підписом уповноваженої особи.
Разом з тим, жодного рішення за результатами її розгляду Берегівська міська рада не прийняла.
18 січня 2024 року Товариство «Колос» надіслало Берегівській міській раді лист №14/01-5, в якому просило повідомити про стан розгляду заяви про викуп земельної ділянки, однак жодної відповіді за результатами його розгляду не отримало.
Вважаючи таку бездіяльність протиправною, Товариство «Колос» звернулося з даним позовом до суду.
Приймаючи рішення по суті спірних правовідносин, суд виходить з наступного.
Ст. 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регулюється нормами глави 19 ЗК України.
Чч. 1, 2 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному ч. 1 ст. 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Нормами ч. 1 ст. 128 ЗК України передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до п. 6-1 Розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів», мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.
Згідно ч. 2 ст. 128 ЗК України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
- документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
- копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
- копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч. 3 ст. 128 ЗК України).
Нормами ч. 5 ст. 128 ЗК України передбачено, що підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 ЗК України, рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Згідно положень ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Зазначені повноваження органів місцевого самоврядування кореспондуються також з питаннями, що віднесені до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради, передбаченими ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон), та вирішуються виключно на пленарних засіданнях таких, серед яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Таким чином, для отримання у власність спірної земельної ділянки позивач звернувся у законодавчо встановленому порядку до уповноваженого на те органу місцевого самоврядування Берегівської міської ради та подав всі необхідні документи.
Ч. 1 ст. 59 Закону передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 59 Закону, рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених п.п. 4 і 16 ст. 26, п.п. 1, 29 і 31 ст. 43 та ст.ст. 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Таким чином, вирішення питання з приводу поданого позивачем клопотання у строк, встановлений нормами ч. 3 ст. 128 ЗК України, є обов`язком органу місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах
Разом з тим, Берегівською міською радою у строк, встановлений ч. 3 ст. 128 ЗК України, жодного рішення з приводу поданої Товариством «Колос» заяви прийнято не було.
За правилами, встановленими ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Жодних доказів в обґрунтування причин неприйняття рішення з приводу поданого Товариством «Колос» клопотання у встановлений законодавством строк, як і будь-яких пояснень щодо спірних правовідносин Берегівською міською радою до суду надано не було.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Суд зазначає, що Земельним кодексом України не передбачено права органу місцевого самоврядування взагалі не розглядати питання можливості продажу земельної ділянки, натомість закріплено обов`язок прийняти вмотивоване рішення.
Таким чином, в даному випадку існує протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень стосовно неприйняття вмотивованого рішення за результатами розгляду заяви Товариства «Колос».
Згідно абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З огляду на встановлені судом обставини, враховуючи неприйняття відповідачем жодного з можливих рішень, зокрема, ні про продаж земельної ділянки, ані про відмову у продажі, та допущення протиправної бездіяльності шляхом, фактично, нездійснення розгляду заяви позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача розглянути подану Товариством "Колос" заяву у встановленому законодавством порядку.
Правові висновки аналогічного змісту у подібних правовідносинам були наведені у постанові Верховного Суду від 28 серпня 2023 року у справі №804/3169/18.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, провівши правовий аналіз законодавчих вимог, що регулюють спірні правовідносини, крізь призму встановлених судом обставин справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та необхідність задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом з позовом позивач заявив також клопотання про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Берегівську міську раду подати звіт щодо виконання такого рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Таким чином, згідно з нормами процесуального законодавства встановлення судового контролю за виконанням рішення суду є диспозитивним правом, а не обов`язком суду, яке може використовуватись в залежності від наявності об`єктивних побоювань невиконання суб`єктом владних повноважень прийнятого судом рішення в майбутньому.
Ч. 1 ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
В клопотанні про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення позивач не навів аргументованих доводів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.
Отже, суд не вбачає підстав для задоволення заявленого клопотання та встановлення судового контролю за виконання даного рішення.
Окрім того, у тексті позовної заяви представник позивача просила призначити судове засідання для вирішення питання про судові витрати та встановити строк для подання доказів понесення таких.
З цього приводу суд зазначає, що відповідно до ч.ч. 3, 4 КАС України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог.
Для вирішення питання про судові витрати суд призначає судове засідання, яке проводиться не пізніше п`ятнадцяти днів з дня ухвалення рішення по суті позовних вимог.
Таким чином, процесуальними нормами передбачено право позивача протягом 15 днів з дня ухвалення рішення по суті спору подати докази понесених судових витрат.
Разом з тим, призначення судового засідання для вирішення питання розподілу судових витрат було розглянуте після подання позивачем відповідних доказів.
Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» агропромислового комплексу України (місцезнаходження: вул. Флоренції, буд.1, кв. 11, м. Київ 2, Лівобережна Частина Києва, м. Київ, 02002, код ЄДРПОУ 01287191) до Берегівської міської ради Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Богдана Хмельницького, буд. 7, м. Берегове, Закарпатська область, 90202, код ЄДРПОУ 04053683) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Берегівської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.
3. Зобов`язати Берегівську міську раду у встановленому законом порядку розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Берегівської міської ради Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Богдана Хмельницького, буд. 7, м. Берегове, Закарпатська область, 90202, код ЄДРПОУ 04053683) на користь Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» агропромислового комплексу України (місцезнаходження: вул. Флоренції, буд.1, кв. 11, м. Київ 2, Лівобережна Частина Києва, м. Київ, 02002, код ЄДРПОУ 01287191) сплачений судовий збір в розмірі 2422,40 грн (Дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяР.О. Ващилін
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118561052 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Ващилін Р.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні