Постанова
від 23.04.2024 по справі 280/9489/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 280/9489/23(суддя Чернова Ж.М., м. Запоріжжя)

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чередниченка В.Є. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Шальєвої В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року у справі №280/9489/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» 10 листопада 2023 року звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області згідно з яким просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення за №31011/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків.

Позов обґрунтовано тим, що позивач має право на звільнення від виконання платником податків свого податкового обов`язку у відповідності до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України зважаючи на те, що 1) офіс ТОВ «УКР МІТ ГРУП» знаходяться за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області, у якому ведуться воєнні (бойові) дії зі збройними формуваннями російської федерації; 2) 11.05.2022 року через застосування ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснено заходи цивільного ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області; 3) втратою (знищенням чи псуванням) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року у задоволенні позову відмовлено повністю.

Рішення суду мотивовано тим, що позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем фактичного знаходження товариства не провадилась будь-яка господарська діяльність, не зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, не зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо. Практично вся інфраструктура юридичної особи знаходиться Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А, зважаючи на те, що відповідно до витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходження юридичної особи ТОВ «УКР МІТ ГРУП» є 70037, Запорізька область, Вільнянський район, село Люцерна, вул.Сонячна, буд. 4-«А». Суд зазначив, про те, що позивачем не надано доказів на підтвердження того, що знищені військовими діями зі сторони російської федерації «фінансово-господарча документація» використовувались ним у господарській діяльності, містила актуальну інформацію необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності, тощо. Комп`ютерне обладнання за допомогою якого подається податкова звітність відповідно до наданих документів знищена не була. А отже, вся електронна інформація повинна міститься у позивача. Відповідно до акта позивача про знищення документів від 11.05.2022 №96 вказані «електронні носії інформації», проте які саме носії інформації, марка, модель, фірма, скільки ГБ на носіях інформації, та яка саме інформація там містилася, позивач в акті від 11.05.2022 не зазначив. Враховано судом і те, що 46 платників з юридичною адресою у м. Запоріжжі, Запорізька область, після прийняття Наказу №225, надали серед підтверджуючих документів договори оренди приміщення за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Комишуваха, вулиця Горького, буд. 1а, які складені після 24.02.2022, при цьому, повідомлення за формою 20-ОПП усіма платниками подано після прийняття Наказу №225, що у сукупності з результатами аналізу фінансової діяльності, може свідчити про штучне створення ознак відповідності умовам Наказу №225. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, оскаржив його в апеляційному порядку. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Апеляційна скарга фактично обґрунтована тим, що судом першої інстанції неповно та неправильно встановлено обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, оскільки наявні всі передбачені Порядком №225 підстави, що вказують на неможливість подальшого виконання податкових зобов`язань позивачем.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції з`ясовано та знайшло підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що 29.09.2022 ТОВ «УКР МІТ ГРУП» звернулось до ГУ ДПС у Запорізькій області з заявою, в якій контролюючий орган повідомлено про відсутність можливості виконувати свої податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (т. 1 а.с.47-51).

Заява обґрунтована тим, що позивач має право на звільнення від виконання платником податків свого податкового обов`язку у відповідності до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України зважаючи на те, що 1) офіс ТОВ «УКР МІТ ГРУП» знаходяться за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області, у якому ведуться воєнні (бойові) дії зі збройними формуваннями російської федерації; 2) 11.05.2022 року через застосування ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснено заходи цивільного ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області; 3) втратою (знищенням чи псуванням) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.

До заяви позивачем надано копії документів, а саме: 1. Витяг з Єдиного Державного Реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємств та громадських формувань, дата видачі 23.11.2022; 2. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 438 КК України, дата реєстрації провадження 11.05.2022; 3. Рішення за №105 від 12.07.2022 Виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області; 4. Наказ №1-ФМ від 11.05.2022 « Про виникнення форс-мажорних обставин»; 5. Акт ТОВ " УКР МІТ ГРУП" про знищення документів №96 від 11.05.2022; 6. Офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) №2024/02.0-7 .1 від 28.02.2022. 7. Договір суборенди між ТОВ " УКР МІТ ГРУП" та КП «ЛІДЕР» №0103/2 від 01.03.2022 нерухомого індивідуально визначеного майна; 8. Сертифікат Волинської Торгово-Промислової Палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0673 «Про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)»; 9. Сертифікат Волинської Торгово-Промислової Палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0672 «Про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)»; 10. Сертифікат Волинської Торгово-Промислової Палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0628 «Про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)»; 11. Сертифікат Волинської Торгово-Промислової Палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0623 «Про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)»; 12. Сертифікат Волинської Торгово-Промислової Палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0672 «Про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)»; 13. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №309204637 від 07.09.2022.

19.10.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №26854/6/08-01-04-05-03, в якому платнику податків запропоновано надати додаткові документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, та підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303 (т.1 а.с.52-53).

04.11.2022 ТОВ «УКР МІТ ГРУП» звернулось із заявою про надання додаткових документів до заяви про неможливість виконання свого податкового зобов`язання №93 (т.1 а.с.54-59).

24.11.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №31011/6/08-01-04-05-03 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (т.1 а.с.60-61).Зазначене рішення обґрунтовано тим, що зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та не можливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати та подання податкової звітності по податках і зборах, зазначених у заяві, а також дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН. Податкова адреса платника Запорізька область, Вільнянський район, село Люцерна. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Дані ЄРПН свідчать про здійснення фінансово-господарської діяльності.

До заяви не додано документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303 (далі Перелік документів), зокрема, але не виключно:

документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

Законність та обґрунтованість вищезазначеного рішення відповідача є предметом спору переданого на вирішення суду.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, в редакції Закону України № 2260-IX від 12.05.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Також пунктом 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що тимчасово положення статті 266 цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей, зокрема:

тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. При цьому платники податку - юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Порядок підтвердження № 225);

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента (далі - Перелік документів);

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно із пунктом першим розділу І Порядку підтвердження № 225, порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Пунктом 1 розділу ІІ Порядку підтвердження № 225 вказано, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Пунктом першим розділу ІІІ Порядку підтвердження № 225 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку (пункт 2 розділу ІІІ Порядку підтвердження № 225).

Так, відповідно до Переліку документів, до таких належать:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Так, Порядком підтвердження № 225 встановлено, що заява щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку має містити чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів.

В свою чергу, Порядком підтвердження № 225 визначено вичерпний перелік підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків.

Як вбачається з поданої позивачем заяви, в якості підстав неможливості виконання ним своїх податкових обов`язків позивач зазначає про те, що 1) офіс ТОВ «УКР МІТ ГРУП» знаходяться за адресою АДРЕСА_1 , у якому ведуться воєнні (бойові) дії зі збройними формуваннями російської федерації; 2) 11.05.2022 року через застосування ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснено заходи цивільного ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області; 3) втратою (знищенням чи псуванням) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.

Як з`ясовано судом першої інстанції та не заперечується учасниками справи, податковою адресою позивача є Запорізька область, Запорізький район с. Люцерна, вул. Сонячна, буд. 4-А.

Також судом першої інстанції з`ясовано та не заперечується учасниками справи, що згідно з даними з ЄРПН позивачем щомісячно протягом лютого - грудня 2022 року отримувались податкові накладні на придбання послуг з оренди будівель, споруд, приміщень, автомобілів, обладнання, інвентарю, послуги водопостачання, протягом травня грудня 2022 року отримувались податкові накладні на придбання електроенергії.

Разом з тим, позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем фактичного знаходження товариства провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо. Практично вся інфраструктура юридичної особи знаходиться Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А. Згідно з повідомлень за формою 20-ОПП товариство має такі об`єкти оподаткування:

офіс, за адресою: Запорізька область Запорізький р-н (у минулому - Оріхівський р-н) смт. Комишуваха вул. Горького, буд. 1-А (дата взяття на облік 29.08.2022, стан об`єкту оподаткування орендується);

офіс, за адресою: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А (дата взяття на облік 21.04.2021, стан об`єкту оподаткування орендується);

офіс (будівля адміністративно-побутового корпусу), за адресою: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А (дата взяття на облік 21.04.2021, стан об`єкту оподаткування орендується);

автотранспорт (автомобілі, трактори колісні, автопричеп, цистерна) за адресами: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А та с. Михайлівка, вул.Сонячна 4-А (дата взяття на облік протягом 2021-2022 років, стан об`єктів оподаткування орендується);

виробничі ділянки (будівлі, цеха, котельня, насосна, молокозавод тощо) за адресою: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А дата взяття на облік 21.04.2021, стан об`єкту оподаткування орендується);

автозаправочна станція, автомийка, ангар, електровузол, гараж, пости контролю, за адресою: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А(дата взяття на облік 21.04.2021, стан об`єктів оподаткування орендується);

ковбасний цех, комори, олійниця за адресою: Запорізька обл, Вільнянський р-н с. Люцерна, вул. Сонячна 4А (дата взяття на облік 21.04.2021, стан об`єктів оподаткування орендується). Надані позивачем пояснення та документи стосуються лише офісу, розташованого за адресою: вул.Горького 1-А, смт. Комишуваха, Оріхівський район Запорізької області. Інформація щодо інших об`єктів оподаткування, через які також може проводитися його діяльність, позивачем не надана, що свідчить про те, що суборенда офісу за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області не може бути безумовною підставою для прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - товариство з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків.

Щодо посилань позивача на те, що 11.05.2022 року через застосування ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснено заходи цивільного ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою вул. Горького, 1 «А», смт. Комишуваха, Оріхівського району, Запорізької області, суд зазначає наступне.

Згідно з витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, номер кримінального провадження 22022080000000273 від 11.05.2022 приблизно о 05.00 представники підрозділів збройних сил та військових формувань Російської Федерації в тому числі учасники контрольованих рф незаконних збройних формувань із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи із цільового ураження об`єктів цивільної інфраструктури смт. Комишуваха Комишувахської територіальної громади Запорізької області вул. Горького 1, 1А, 1Д, в результаті зазначених протиправних дій були пошкоджені об`єкти цивільної інфраструктури.

З наданих позивачем документів установлено, що подані заяви до правоохоронних органів за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України за фактами обстрілу с.Комишуваха вул.Горького буд.1-А. Так, у вказаних документах, зазначається, зокрема, що внаслідок влучання невстановлених ракет було влучання в район: нерухомого майнового комплексу, який включає будівлю головного корпусу - 7591 кв.м , адміністративну будівлю 1164,3 кв.м, будівлю гаражу БЗД 154,8, будівлю складу з підвалом 104 кв.м, будівлю складу заповнювачів 945,7 кв.м, будівлю компресорної 474,1 кв.м, градирню 60,2 кв.м, майданчик для складання готової продукції 4887,5 кв.м.

Проте, зазначені документи не місять детального опису кому вказані приміщення належать, кому з суборендарів: в кількості 46 юридичних осіб, які враховуючи надані відповідачем документи також були суборендарами приміщень за адресою АДРЕСА_1 .

Також, позивачем не надано відповідачу документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках. Суд апеляційної інстанції зауважує, що звертаючись до відповідача із заявою про звільнення від виконання платником податків свого податкового обов`язку у відповідності до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, позивач мав довести контролюючому органу, що він дійсно не може виконати свій обов`язок по сплаті податків через зазначені ним обставини.

Натомість, як вбачається з заяви від 29.09.2022 року та пояснень позивача від 04.11.2022 року, позивач не зазначає причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними ним обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на TOB «УКР МІТ ГРУП» та можливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів подання звітності.

Зважаючи на те, що позивачем у поданій заяві не зазначено причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на TOB «УКР МІТ ГРУП» та можливістю виконання ним податкового обов`язку, зважаючи на те, що позивачем здійснюється господарська діяльність через приміщення, що знаходиться в с. Люцерна, що в свою чергу не знаходяться в Оріхівському районі, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від №31011/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 року контролюючим органом прийнято обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, розсудливо, а отже є правомірним і не підлягає скасуванню.

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись: пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року у справі №280/9489/23 без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 23 квітня 2024 року.

Головуючий - суддяВ.Є. Чередниченко

суддяС.М. Іванов

суддяВ.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118564538
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/9489/23

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні