П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/441/24
Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В.В. Дата і місце ухвалення: 19.02.2024р., м. Миколаїв Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
при секретарі Кавчак К.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року по справі за адміністративним позовом державного підприємства «Стивідорна компанія «Ольвія» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
В січні 2024 року державне підприємство «Стивідорна компанія «Ольвія» звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 08.01.2024р. №0002100406.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірним податковим повідомленням-рішенням Головне управління ДПС у Миколаївській області незаконно застосувало до ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» штрафні санкції в розмірі 171 831,14 грн. за несвоєчасну сплату плати за землю за період січень-квітень 2023 року. Позивач стверджував, що зобов`язання з оплати земельного податку за 2023 рік у нього виникло 06.05.2023р., тобто з дати набрання чинності змін до п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, внесених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023р. №3050-ІХ. Враховуючи, що належні підприємству земельні ділянки знаходяться на території, на яких ведуться (велися) бойові дії, тому ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» не допустило прострочення сплати земельного податку за період січень-квітень 2023 року.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 08.01.2024р. №0002100406 про застосування штрафної санкції в сумі 171831,14 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області на користь ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» судові витрати в розмірі 2422,40 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 19.02.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ДП «Стивідорна компанія «Ольвія».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача на те, що застосування особливостей оподаткування, передбачених підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, можливе після визначення Кабінетом Міністрів України конкретного переліку територій, на яких велися (ведуться) бойові дії, та закріплення його шляхом прийняття відповідного акту (постанови або розпорядження). А відтак, для цілей оподаткування не може застосовуватися розроблений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022р. №309 перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій. У ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» до 06.05.2023р. не було підстав не сплачувати земельний податок за січень-квітень 2023 року. Оскільки фактично земельний податок за відповідний період сплачено позивачем тільки 30.06.2023р., тому Головним управлінням ДПС у Миколаївській області правомірно нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних санкцій у розмірі, передбаченому ст.124 ПК України.
ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає, що при вирішенні спору суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив оскаржуване рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» розташоване у м.Миколаєві та є платником земельного податку за дві земельні ділянки (кадастрові номери 4810136600:07:004:0159, 4810136600:07:004:0163) загальною площею 1397889,00 кв.м, які знаходяться у користуванні підприємства.
20.02.2023р. ДП «СК «Ольвія» подало до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік №9029380253.
За січень-квітень 2023 року свої самостійно визначені податкові зобов`язання ДП «СК «Ольвія» сплатило 30.06.2023р.
05.12.2023р. Головне управління ДПС у Миколаївській області провело камеральну перевірку щодо своєчасності сплати податкових зобов`язань із земельного податку ДП «СК «Ольвія», за наслідками якої склало акт №11968/14-29-04-06-08/19290012 від 05.12.2023р.
Актом камеральної перевірки зафіксовано, що ДП «СК «Ольвія» порушено вимоги п.287.3 ст.287 ПК України (несплата узгодженої суми грошового зобов`язання протягом граничних строків, передбачених вказаною нормою), за що передбачена відповідальність за ст.124 ПК України.
Зокрема, згідно акту перевірки:
-граничний термін сплати податкового зобов`язання в сумі 429 577,84 грн. за січень 2023 року 02.03.2023р., фактично сплачено 30.06.2023р., кількість днів затримки 120;
-граничний термін сплати податкового зобов`язання в сумі 429 577,84 грн. за лютий 2023 року 30.03.2023р., фактично сплачено 30.06.2023р., кількість днів затримки 92;
-граничний термін сплати податкового зобов`язання в сумі 429 577,84 грн. за березень 2023 року 01.05.2023р., фактично сплачено 30.06.2023р., кількість днів затримки 60;
-граничний термін сплати податкового зобов`язання в сумі 429 577,84 грн. за квітень 2023 року 30.05.2023р., фактично сплачено 30.06.2023р., кількість днів затримки 31.
25.12.2023р. ДП «СК «Ольвія» подало до контролюючого органу заперечення на акт перевірки №11968/14-29-04-06-08/19290012 від 05.12.2023р., в яких зазначило, що нарахування днів прострочення сплати земельного податку за січень-квітень 2023 року є неправомірним, оскільки у відповідний період діяли положення підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції Закону №2120-ІХ від 15.03.2022р., на підставі яких плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується.
У відповіді від 05.01.2024р. щодо результатів розгляду заперечень до акту камеральної перевірки №11968/14-29-04-06-08/19290012 від 05.12.2023р. Головне управління ДПС у Миколаївській області повідомило ДП «СК «Ольвія» про відсутність підстав для звільнення підприємства від відповідальності за порушення, зафіксовані вказаним актом.
08.01.2024р. Головне управління ДПС у Миколаївській області прийняло податкове повідомлення-рішення №0002100406 про застосування до ДП «СК «Ольвія» штрафних санкцій в сумі 171831,14 грн. за порушення строків сплати узгодженого податкового зобов`язання з плати за землю за січень-квітень 2023 року.
Не погоджуючись з правомірністю вказаного податкового повідомлення-рішення ДП «СК «Ольвія» оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов підприємства, виходив з того, що редакція п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, яка діяла до 06.05.2023р., звільняла платників податків від сплати земельного податку, якщо земельні ділянки: розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії; розташовані на територіях, на яких велися бойові дії; розташовані на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. Оскільки земельні ділянки позивача розташовані на території, на яких велися бойові дії, що передбачено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022р., тому суд першої інстанції визнав обґрунтованими доводи позивача про наявність у нього права не сплачувати податок на землю у відповідний період. За висновками суду, обов`язок щодо сплати податку за землю за січень-квітень 2023 року у ДП «СК «Ольвія» виник з 06.05.2023р., тобто дати набрання чинності Законом від 11.04.2023р. №3050-ІХ, який підприємством виконано 30.06.2023р.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У розумінні п.п.14.1.136 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
За приписами п.265.1 ст.265 ПК України плата за землю є різновидом податку на майно.
За визначенням п.п.14.1.147 ст.14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п.287.3 ст.287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно ст.124 ПК України у разі, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Спірним податковим повідомленням-рішенням від 08.01.2024р. №0002100406 до ДП «СК «Ольвія» застосовано штрафні санкції у розмірі 10% погашеної суми грошового зобов`язання з плати за землю за січень-квітень 2023 року із затримкою більше 30 календарних днів.
При зверненні з даним позовом до суду позивач стверджує, що до 06.05.2023р. у нього був відсутній обов`язок щодо сплати зобов`язання з плати за землю за січень-квітень 2023 року, визначеного у декларації №9029380253 від 20.02.2023р., на підставі п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України в редакції Закону №2120-ІХ від 15.03.2022р.
Так, відповідно до п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції Закону №2120-ІХ від 15.03.2022р., тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023р. №3050-ІХ, який набрав чинності 06.05.2023р., внесено зміни до п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Зокрема, передбачено, що починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
З аналізу вказаних норм слідує, що до 06.05.2023р. ПК України звільняв платників податків від сплати земельного податку, якщо земельні ділянки:
1) розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії;
2) розташовані на територіях, на яких велися бойові дії;
3) на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
Після 06.05.2023р. ПК України передбачає звільнення від сплати земельного податку, якщо земельні ділянки розташовані на:
1) територіях активних бойових дій;
2) на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України.
При цьому, як до 06.05.2023р., так і після вказаної дати Кабінетом Міністрів України не затверджено переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Натомість, 06.12.2022р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», де передбачено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою, згідно з додатком, за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
На виконання вказаної Постанови наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022р. затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, до якого включено Миколаївську міську територіальну громаду як територію, на якій з 11.11.2022р. ведуться (велися) бойові дії.
У зв`язку з цим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на підставі п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції Закону №2120-ІХ від 15.03.2022р., яка діяла в період з 01.01.2023р. до 06.05.2023р., позивач мав право не сплачувати податок на землю.
Відповідну пільгу було скасовано з набранням 06.05.2023р. законної сили Законом №3050-ІХ, а тому ДП «СК «Ольвія» виконало свій податковий обов`язок та 30.06.2023р. погасило всі свої зобов`язання з 01.01.2023р. з зазначеного податку.
На підставі викладеного колегія суддів доходить висновку про помилковість тверджень Головного управління ДПС у Миколаївській області про сплату ДП «СК «Ольвія» грошового зобов`язання, визначеного у декларації №9029380253 від 20.02.2023р., з плати за землю за січень-квітень 2023 року із затримкою більше 30 календарних днів, що є підставою для застосування штрафних санкцій у розмірі 10% погашеної суми грошового зобов`язання.
Доводи апеляційної скарги про те, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022р. не може бути застосовано для цілей оподаткування колегія суддів не приймає до уваги, оскільки затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією Кабінет Міністрів України постановою від 6 грудня 2022 року №1364 делегував Міністерству.
За таких обставин колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про незаконність податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 08.01.2024р. №0002100406 та його скасування.
Доводи апеляційної скарги відповідача таких висновків суду не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги та скасування рішення від 19.02.2024р. колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області залишити без задоволення, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 23 квітня 2024 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118564782 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні