Рішення
від 24.04.2024 по справі 636/3774/21
ЧУГУЇВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЧУГУЇВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ


Справа № 636/3774/21 Провадження 2/636/340/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.04.2024 місто Чугуїв

Чугуївський міський суд Харківської області в складі:

головуючого судді Золотоверхої О.О.,

за участю секретаря судового засідання Караулової О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області, третя особа: Чугуївська державна нотаріальна контора, про визнання права власності на спадщину та встановлення факту родинних відносин,

ВСТАНОВИВ:

18.08.2021 позивач звернулася до суду з позовом до відповідачів, який вподальшому уточнювала, в якому просила встановити факт родинних відносин між нею та ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є її двоюрідним дідом, та нею і ОСОБА_4 , яка є її прабабусею, а також визнати з нею право власності на житловий будинок АДРЕСА_1 в порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 померла бабуся позивача ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 померла мати позивача ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 померла прабабуся позивача ОСОБА_4 , якій належав житловий будинок АДРЕСА_1 . Після смерті ОСОБА_4 її спадкоємцями стали її син - ОСОБА_3 та позивач, її праонука, за правом представлення. На день смерті ОСОБА_4 позивач була неповнолітньою та вважається такою, що спадщину прийняла. ОСОБА_3 до нотаріальної контори не звернувся, однак прийняв спадщину фактично, оскільки на день смерті ОСОБА_3 був зареєстрований та фактично проживав зі спадкодавицею. ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_3 , який є двоюрідним дідом позивача. Після його смерті спадкоємців за законом немає. Після його смерті позивач звернулася до нотаріальної контори для отримання свідоцтва про право на спадщину, однак їй було відмовлено у зв`язку з відсутністю документів на підтвердження родинних зв`язків. Крім того, оригіналів правовстановлюючих документів у позивача також немає. У зв`язку з цим позивач просить встановити факт родинних відносин між нею та ОСОБА_3 і ОСОБА_4 .

Крім того, рішенням Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021 встановлено факт проживання однією сім`єю ОСОБА_7 з ОСОБА_4 та визнано за ОСОБА_2 право власності на оспорюване домоволодіння. На момент подачі позову на вказане рішення суду подано апеляційну скаргу. У зв`язку з чим просила встановити факт родинних відносин між нею та ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та визнати за нею право власності на житловий будинок АДРЕСА_1 .

Згідно уточненої позовної заяви, яка надійшла до суду 31.12.2021 рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021 скасовано, постановлено нове рішення, згідно з яким позовну заяву ОСОБА_2 до Новопокровської селищної ради про встановлення факту проживання однією сім`єю та визнання права власності на спадкове майно в порядку спадкування за законом залишено без задоволення. У зв`язку з цим позивач просила встановити факт родинних відносин між нею та ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є її двоюрідним дідом; визнати з нею право власності на житловий будинок АДРЕСА_1 в порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ; скасувати рішення про реєстрацію права власності на вказаний будинок, за ОСОБА_2 .

Позивач надала заяву, в якій просила розгляд справи провести без її участі, позовні вимоги підтримала, просила задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть (а.с.147).

Від Новопокровської селищної ради надійшла заява, в якій не заперечували проти розгляду справи без їх участі, просили винести рішення згідно чинного законодавства.

Від третьої особи надійшла заява про розгляд справи без участі представника, в якій просили винести рішення згідно чинного законодавства.

Суд, розглянувши позовну заяву, повно та всебічно дослідивши надані докази, встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини.

ІНФОРМАЦІЯ_6 народилася ОСОБА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про народження (а.с.7). Батьками записані ОСОБА_8 та ОСОБА_6 .

Згідно копії свідоцтва про смерть (а.с.15/2) ОСОБА_5 померла ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Згідно копії свідоцтва про смерть (а.с.15) ІНФОРМАЦІЯ_3 померла ОСОБА_6 .

Згідно копії витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження №00032191821 від 18.08.2021 (а.с.43) та копії запису акта про народження №7 від 31.01.1972 (а.с.126) ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , була донькою ОСОБА_9 та ОСОБА_5 (прізвище до шлюбу « ОСОБА_10 », що підтверджується копією витягу з державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу №00032192652 від 18.08.2021 (а.с.44) та копією запису акта про укладення шлюбу №10 від 12.02.1971 (а.с.125). Батьками ОСОБА_11 були ОСОБА_12 та ОСОБА_4 , що підтверджується копією витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження №00032192288 від 18.08.2021 (а.с.45) та копією запису акта про народження №27 від 05.05.1953 (а.с.127).

Згідно копії свідоцтва про смерть (а.с.16/2) ІНФОРМАЦІЯ_4 померла ОСОБА_4 . Вказане підтверджується і копією актового запису про смерть №56 від 30.07.2007 (а.с.123).

Згідно копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 13.06.1978 (а.с.17) ОСОБА_4 успадкувала після смерті чоловіка ОСОБА_12 половину житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно копії рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021 (а.с.18-19) задоволено позов ОСОБА_2 до Новопокровської селищної ради про встановлення факту проживання однією сім`єю та визнання права власності на спадкове майно в порядку спадкування за законом задоволено; встановлено факт проживання однією сім`єю ОСОБА_2 та ОСОБА_4 з січня 2001 по момент смерті ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 ; визнано за ОСОБА_2 право власності на оспорюване домоволодіння. Вказане рішення постановою Харківського апеляційного суду від 09.12.2021 скасовано та ухвалено нову постанову, якою позов ОСОБА_2 до Новопокровської селищної ради про встановлення факту проживання однією сім`єю та визнання права власності на спадкове майно в порядку спадкування за законом залишено без задоволення.

Проте 19.07.2021 право власності на оспорюваний будинок було зареєстровано на підставі рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021, що підтверджується копією інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна №273888291 від 08.09.2021 (а.с.72). При цьому суд зазначає, що з наданої копії не зрозуміло, - за ким саме зареєстроване право власності на будинок.

Згідно з копією інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна №3641108395 від 01.02.2024 (а.с.169-170) державним реєстратором Чугуївської міської ради Рєзановою І.Ю. 19.07.2021 право власності на оспорюваний будинок було зареєстровано на підставі рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021 за ОСОБА_2 .

Згідно копії свідоцтва про смерть (а.с.16) ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 . Згідно копії запису акту про народження №49 від 20.07.1956 (а.с.124) батьками ОСОБА_3 були ОСОБА_12 та ОСОБА_4 .

05.03.2021 позивач звернулася до Чугуївської державної нотаріальної контори із заявою про прийняття спадщини на спадкове майно після смерті ОСОБА_3 (копія а.с.12).

Згідно копії листа з Чугуївської державної нотаріальної контори від 10.06.2021 (а.с.8) відсутня можливість видати позивачу свідоцтво про право на спадщину після смерті ОСОБА_3 у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують родинний зв`язок та правовстановлюючих документів. Рекомендовано звернутись до суду.

З копії спадкової справи №150/2021, зведеної після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 (а.с.107-114) вбачається, що до нотаріальної контори із заявою про прийняття спадщини звернулася позивач (а.с.107); 09.03.2021 зареєстровано спадкову справу №150/2021 (а.с.109); заповіти ОСОБА_3 не складалися (а.с.110)

Згідно копії листа з Новопокровської селищної ради від 02.08.2021 (а.с.8/2) відомостями щодо зареєстрованих у домоволодінні АДРЕСА_1 не володіє, оскільки реєстраційна картка на дане володіння відсутня, а домову книгу власник не надав. Аналогічне зазначено у копії листа від 13.09.2023 (а.с.104/2), однак окрім того зазначено, що відомостей щодо часу, з якого за вказаною адресою був зареєстрований ОСОБА_3 . рада не має по причині відсутності будинкової книги.

Згідно довідки від 09.03.2021 (а.с.10) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , на момент смерті (02.12.2020) був зареєстрований один за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно інформації з КП «Чугуївське МБТІ» від 13.02.2021 (а.с.10/2) станом на 31.12.2012 право власності на житловий будинок АДРЕСА_1 ) зареєстроване за ОСОБА_4 на підставі свідоцтва про право на спадщину, виданого Чугуївською державною нотаріальною конторою від 30.06.1978.

Згідно копії звіту про оцінку майна житлового будинку з надвірними будівлями за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.13) вартість складає 90000.00 грн.

Згідно копії спадкової справи №49/2022, заведеної після смерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с.176) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , 10.08.2018 складено заповіт (а.с.155/2-156), згідно з яким вона заповіла ОСОБА_13 земельну ділянку кадастровий №6325456200:01:000:0165, яка належала їй на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №882216 (а.с.157), на яку ОСОБА_13 видано свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 01.02.2024 (а.с.175/2).

Відомостей щодо особи, яка успадкувала оспорюваний житловий будинок після смерті ОСОБА_2 матеріали справи не містять, при цьому суд зазначає, що згідно ухвали Чугуївського міського суду Харківської області від 20.08.2021 на оспорюваний будинок накладено арешт.

Згідно із ч.1ст. 15 Цивільного кодексу Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до п.5 ч.2ст.293 ЦПК Українисуд розглядає справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, зокрема, про встановлення факту родинних відносин між фізичними особами, що слідує із положення п.1 ч.1ст.315 ЦПК України.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України №5 від 31.03.1995 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд вправі розглядати справи про встановлення родинних відносин, коли цей факт безпосередньо породжує юридичні наслідки, наприклад, якщо підтвердження такого факту необхідне заявникові для одержання в органах, що вчиняють нотаріальні дії, свідоцтва про право на спадщину, для оформлення права на пенсію в зв`язку із втратою годувальника. Суд не може відмовити в розгляді заяви про встановлення факту родинних відносин з мотивів, що заявник може вирішити це питання шляхом встановлення неправильності запису в актах громадянського стану.

Відповідно дост. 1216 ЦК Україниспадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою (ст.1220 ЦК України).

Згідно зст. 1218 ЦК Українидо складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Відповідно до ч.5 ст.1268ЦК України незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини. Відповідно до ч. 1ст. 1297 ЦК Україниспадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов`язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно.

Згідно зст. 1217 ЦК Україниспадкування здійснюється за заповітом або за законом.

Таким чином, від встановлення факту родинних відносин спадокадавців залежить виникнення та зміна майнових прав заявника, що пов`язані з можливістю звернення до нотаріуса за видачею свідоцтва про право на спадщину після смерті чоловіка.

Відповідно до п. 2Постанови Пленуму Верховного Суду України №7 від 30.05.2008 "Про судову практику у справах про спадкування", якщо виникнення права на спадкування залежить від доведення певних фактів, особа може звернутися в суд із заявою про встановлення цих фактів, яка, у разі відсутності спору, розглядається за правилами окремого провадження. Зокрема, у такому порядку суди повинні розглядати заяви про встановлення родинних відносин із спадкодавцем, проживання з ним однією сім`єю, постійного проживання разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, тощо.

Під родинними відносинами слід розуміти кровний зв`язок між особами, які походять одне від одного (пряма лінія родинних відносин) і кровний зв`язок між особами, які походять від спільного предка (бічна лінія родинних відносин). У прямій лінії родинних відносин знаходяться: мати і син (або донька), батько і син (або донька), дід і внук (внучка), бабка і внук (внучка), прадід і правнук (правнучка), прабабка і правнук (правнучка). У бічній лінії родинних відносин знаходяться, наприклад: рідні брати і сестри, дядько і племінник (племінниця), тітка і племінник (племінниця), двоюрідні брати і сестри тощо.

У відповідності до п. 1 ч. 1ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, в тому числі - встановлення факту родинних відносин між фізичними особами.

У судовому засіданні доведено, що встановлення факту родинних відносин має для позивача юридичне значення, оскільки від цього залежить виникнення та зміна майнових та немайнових прав останньої, так як у неї виникне можливість підтвердження складу спадщини після смерті ОСОБА_3 .

Статтею 1223 ЦК України передбачено, що право наспадкування маютьособи,визначені узаповіті. Уразі відсутностізаповіту,визнання йогонедійсним,неприйняття спадщиниабо відмовивід їїприйняття спадкоємцямиза заповітом,а такожу разінеохоплення заповітомусієї спадщиниправо наспадкування зазаконом одержуютьособи,визначеніустаттях 1261-1265цьогоКодексу. Право на спадкування виникає у день відкриття спадщини.

Відповідно до ч. 1 ст. 1222, ч.ч. 1, 2 ст. 1258, ч. 1 ст. 1261 ЦК України спадкоємцями за заповітом і за законом можуть бути фізичні особи, які є живими на час відкриття спадщини, а також особи, які були зачаті за життя спадкодавця і народжені живими після відкриття спадщини.

Спадкоємці зазакономодержуютьправонаспадкуванняпочергово. Кожна наступна черга спадкоємців за законом одержує право на спадкування у разі відсутності спадкоємців попередньої черги, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини або відмови від її прийняття, крім випадків, встановлених статтею 1259 цього Кодексу.

У першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця, у тому числі зачаті за життя спадкодавця та народжені після його смерті, той з подружжя, який його пережив, та батьки (ст.1261 ЦК України).

Позивач є праонукою ОСОБА_4 та двоюрідною онукою ОСОБА_3 , що підтверджується матеріалами справи.

Як вбачається з постанови Чугуївської державної нотаріальної контори Харківської області від 02.09.2021 позивачу відмовлено у видачі свідоцтва про право на спадщину на Спадкове майно, у зв`язку з відсутністю правовстановлюючого документа та документів на підтвердження родинного зв`язку з ОСОБА_3 . Така обставина не дає позивачу можливості оформити право власності на Спадкове майно.

Відповідно доч.ч.1,2ст.328ЦК України право власностінабувається напідставах,що незаборонені законом,зокрема ізправочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає з закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Згідно ч.1 ст. 1266 ЦК України внуки, правнуки спадкодавця спадкують ту частку спадщини, яка належала б за законом їхнім матері, батькові, бабі, дідові, якби вони були живими на час відкриття спадщини (спадкування за правом представлення).

Згідно ч.1 ст. 1267 ЦК України частки у спадщині кожного із спадкоємців за законом є рівними.

Згідно ч.4 ст. 1268 ЦК України малолітня, неповнолітня, недієздатна особа, а також особа, цивільна дієздатність якої обмежена, вважаються такими, що прийняли спадщину, крім випадків, встановленихчастинами другою - четвертоюстатті 1273 цього Кодексу.

На підставі викладеного, суд вважає, що позивач довела наявність у неї права на спадкування за законом житлового будинку після смерті її прабабусі в порядку наслідування та після смерті двоюрідного діда.

Як вказано врішенні Конституційного Суду України від 30.01.2003 №3-рп/2003у справі № 1-12/2003, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Відповідно до абз. 2, 3 ч. 3ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостоїстатті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостоїстатті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цьогоЗакону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Як зазначено у правовій позиції, висвітленій у постанові КЦС у складі ВС від 07.04.2021 у справі № 640/12313/19: «ефективними способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому, з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав)».

Спірні правовідносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані, зокрема,Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV(даліЗакон № 1952-IV), Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868(далі - Порядок).

Відповідно до Закону 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Пунктом 1 ч. 1ст. 4 Закону № 1952-IVпередбачено, що державній реєстрації підлягають право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.

Згідно з ч. 3ст. 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор: 1)встановлює відповідністьзаявлених праві поданих/отриманихдокументів вимогамзаконодавства,а такожвідсутність суперечностейміж заявленимита вжезареєстрованими речовимиправами нанерухоме майнота їхобтяженнями,зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостейпро речовіправа нанерухоме майнота їхобтяження,що містятьсяу Державномуреєстрі прав,відомостям,що містятьсяу поданих/отриманихдокументах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; виконання вимог, визначенихстаттею 27-2цього Закону,-у разідержавної реєстраціїспеціального майновогоправа наоб`єкт незавершеногобудівництва,майбутній об`єктнерухомості (крімвипадків автоматичноїреєстрації такогоправа згідноіз законом); наявність факту застосування санкцій відповідно доЗакону України"Просанкції",які унеможливлюютьпроведення державноїреєстрації прав; наявністьдозволу органуопіки тапіклування навідмову відправа власностіна нерухомемайно,об`єкт незавершеногобудівництва,майбутній об`єктнерухомості,власником якогоє малолітнядитина абонеповнолітня особа,або навнесення такогомайна достатутного (складеного)капіталу (пайовогофонду)юридичної особичи яквступного,членського та/абоцільового внескучлена кооперативу; 2)перевіряє документина наявністьпідстав дляпроведення реєстраційнихдій,зупинення розглядузаяви продержавну реєстраціюправ таїх обтяжень,зупинення державноїреєстрації прав,відмови вдержавній реєстраціїправ таприймає відповіднірішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.

Частиною 1ст. 18 Закону № 1952-IVпередбачено,що державнареєстрація правпроводиться втакому порядкуз урахуваннямособливостей,визначених цимЗаконом: 1)прийняття/отриманнядокументів длядержавної реєстраціїправ,формування тареєстрація заявив базіданих заяв; 2)виготовлення електроннихкопій документів,поданих длядержавної реєстраціїправ,шляхом сканування(уразі поданнядокументів упаперовій формі)та їхрозміщення уДержавному реєстріправ; 3)встановлення черговостірозгляду заяв,зареєстрованих убазі данихзаяв; 4)перевірка документівта/абовідомостей Державногореєстру прав,відомостей реєстрів(кадастрів),автоматизованих інформаційнихсистем нанаявність підставдля зупиненнярозгляду заяви,зупинення державноїреєстрації прав,відмови упроведенні державноїреєстрації правта прийняттявідповідних рішень; 5)прийняття рішенняпро державнуреєстрацію прав(уразі відсутностіпідстав длязупинення розглядузаяви,зупинення державноїреєстрації прав,відмови упроведенні державноїреєстрації прав); 6)відкриття розділув Державномуреєстрі правта/абовнесення довідкритого розділуабо спеціальногорозділу Державногореєстру праввідповідних відомостейпро речовіправа нанерухоме майно,об`єкт незавершеногобудівництва,майбутній об`єктнерухомості таїх обтяження,про об`єктита суб`єктівцих прав; 7)формування витягуз Державногореєстру правпро проведенудержавну реєстраціюправ дляподальшого використаннязаявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно п.1 ч. 2ст. 18 Закону № 1952-IVперелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, тапорядок державної реєстрації праввизначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до п. 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868(далі - Порядок №868) під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; 5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов`язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченомупунктом 1частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними..

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченомупунктом 1частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно допункту 1частини сьомоїстатті 37цього Закону,посадовою особоюМіністерства юстиціїУкраїни.При цьомудата ічас державноїреєстрації набуттяречових прав,обтяжень речовихправ,що булиприпинені узв`язку зпроведенням відповідноїдержавної реєстраціїта наявнів Державномуреєстрі прав,у томучислі вйого невід`ємнійархівній складовійчастині,залишаються незмінними.

Державна реєстрація прав у випадках, передбачених цією частиною, проводиться у порядку, визначеному цим Законом, крім випадку визнання її вчиненою з порушенням цього Закону та анулювання рішення державного реєстратора про державну реєстрацію на підставі рішення Міністерства юстиції України, що виконується посадовою особою Міністерства юстиції України відповідно достатті 37цього Закону.

Суд враховує, що, як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого вКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії» від 09.12.1994 р.). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною. Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 р.).

Такі висновки також викладені у постанові Верховного Суду від 12.01.2021 у справі № 607/9865/16-ц.

Судом встановлено, що підстава для реєстрації права власності на оспорюване майно за ОСОБА_2 , а саме рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 22.04.2021скасовано постановою Харківського апеляційного суду від 09.12.2021, отже зникла підстава для такої реєстрації, а тому рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 59674045 від 05.08.2021, ОСОБА_14 , Чугуївська міська рада Харківської області підлягає скасуванню.

Згідно зі ст. 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Згідно ч.7 ст. 158 КК України у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Керуючись ст.ст.12, 76-81, 82, 89, 141, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354, пп. 15.5п.15ч.1Розділу ХІІІПерехідні положення ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області, третя особа: Чугуївська державна нотаріальна контора, про визнання права власності на спадок та встановлення факту родинних відносин, - задовольнити в повному обсязі.

Встановити факт родинних відносин, а саме, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_12 , є двоюрідним дідом ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Визнати з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , право власності в порядку спадкування за законом на частину житлового будинку АДРЕСА_1 , після померлого ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_12 .

Визнати з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , право власності в порядку спадкування за законом за правом представлення на частину житлового будинку АДРЕСА_1 , після померлої ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_14 .

Скасувати рішення про реєстрацію права власності на нерухоме майно, а саме житлового будинку АДРЕСА_1 , зареєстроване на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , РНОКПП НОМЕР_1 , від 05.08.2021, індексний номер 59674045, ОСОБА_14 , Чугуївська міська рада Харківської області.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Харківського апеляційного суду через Чугуївський міський суд Харківської області. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Суддя О.О. Золотоверха

Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118610547
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності

Судовий реєстр по справі —636/3774/21

Рішення від 24.04.2024

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 20.03.2024

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 22.01.2024

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 16.11.2023

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 20.07.2023

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 20.08.2021

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

Ухвала від 20.08.2021

Цивільне

Чугуївський міський суд Харківської області

Золотоверха О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні