Рішення
від 16.04.2024 по справі 925/13/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2024 року м.Черкаси справа № 925/13/24

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого: судді Г.М.Скиби, за участю секретаря судового засідання А.М.Буднік, у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження розглянув справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, м.Черкаси, вул.Б.Хмельницького,60

до відповідачів: 1) Сагунівської сільської ради, Черкаська область, Черкаський район, с.Сагунівка, вул.Лесі Українки,77/4

2) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ломовате", Черкаська область, Черкаський район, с.Сагунівка, вул.Черкаська,64/1

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, зобов`язання повернути земельні ділянки,

за участю повноважних представників сторін:

від прокуратури: Куліш А.П. прокурор відділу за посадою;

від відповідачів (рада): Тищенко Ю.П. адвокат за ордером;

(СТОВ): Паламарчук М.А. адвокат за ордером.

Заступник керівника Черкаської окружної прокуратури звернувся в Господарський суд Черкаської області із позовом в інтересах держави (без визначення позивача) до відповідачів: Сагунівської сільської ради та Сільськогосподарського товариства "Ломовате" з вимогами:

визнати незаконним та скасувати рішення Сагунівської сільської ради від 28.03.2022 №30-10/VIII "Про укладення договору оренди землі СТОВ "Ломовате" на новий строк" на 7 років терміном до 27.04.2029 на умовах визначених договором оренди землі від 13.09.2010 та додатковими угодами від 27.04.2015, від 18.02.2022, що зареєстрований у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 13.09.2010 за №041079602001, щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268 загальною площею 243,6412 га;

визнати недійсним договір оренди землі від 28.03.2022 на земельні ділянки загальною площею 243,6412 га з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області, укладений між Сагунівською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (код ЄДРПОУ 03793290) з припиненням права оренди за номерами запису відповідно 47362901, 47363426, 47363551, 47363687, 47363814, 47363938, 47364057, 47364721, 47364905;

зобов`язати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (код ЄДРПОУ 03793290) повернути на користь Сагунівської сільської ради (код ЄДРПОУ 26324415) земельні ділянки загальною площею 243,6412 га з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області;

стягнути із Сагунівської сільської ради (код ЄДРПОУ 26324415) та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (код ЄДРПОУ 03793290) на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911119, бул.Шевченка,286, м.Черкаси, 18000, р/р UA138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України в м.Київ) судові витрати в сумі 8052,00 грн.

В підготовчому засіданні оголошувалась перерва з 12.02.2024 по 22.02.2024.

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 07.03.2024 до 04.04.2024, з 04.04.2024 до 16.04.2024.

В справу надійшли документи:

- відзив відповідача (рада) (вх.суду №2261/24 від 05.02.2024, том 1 а.с.207-214 з доказами направлення документів учасникам) з заявою на поновлення строку на подання відзиву. Вимоги заперечує та просить в позові відмовити;

- відзив відповідача (СТОВ) (вх.суду №2306/24 від 06.02.2024, том 1 а.с.216-231). Вимоги заперечує та просить в позові відмовити;

- відповідь прокуратури на відзив відповідача (СТОВ) вх.суду №2536/24 від 08.02.2024 (том 1 а.с.237-247);

письмові пояснення прокурора по суті позову вх.суду №2502/24 від 08.02.2024 на виконання вимог ухвали суду;

- відповідь прокуратури на відзив відповідача (ради) вх.суду №2855/24 від 14.02.2024 (том 2 а.с.1-5);

- заперечення СТОВ на відповідь на відзив вх.суду №3179/24 від 20.02.2024 (том 2, а.с.10-13);

- письмові пояснення прокурора по суті позову вх.суду №3348/24 від 22.02.2024;

- додаткові заперечення ради проти позову від 22.02.2204. Вручені учасникам в підготовчому засіданні в паперовому виді, оскільки система "Електронний суд" 22-23.02.2024 не працює, обмін документами неможливий.

В судовому засіданні:

Прокурор вимоги підтримав та просить задовольнити позов з мотивів порушення сторонами процедури укладання договорів оренди землі комунальної власності. Вказує мету позову як захист інтересів територіальної громади, хоча не визначає орган, в інтересах якого звертається в суд. При цьому пропонує вилучити земельні ділянки та передати їх на користь відповідача Сагунівської сільської ради. Прокурор подав письмові тези виступу в дебатах.

Відповідачі, кожен окремо, вимоги прокурора заперечили та просять відмовити задоволенні позову, оскільки ніякі права прокурора, держави, територіальної громади, Сагунівської сільської чи третіх осіб не порушені при поновлення договору оренди землі. Твердження прокурора про обов`язковість проведення аукціону по оренді землі, про конкурс бажаючих орендувати землю, про збільшення орендної ставки за використання землі ґрунтуються лише на припущеннях, оскільки жодних належних та достовірних доказів цьому прокурор не надає. Договірні відносини продовжені за результатами проведеного віче в селі Сагунівка та громадських слухань в територіальній громаді. Рішення приймалось депутатами ради і саме депутати подолали вето сільського голови на продовження договірних відносин з СТОВ "Ломовате", тому твердження прокурора про порушення інтересів громади є безпідставними.

За результатами судового розгляду проголошено та приєднано до справи вступну та резолютивну частину рішення відповідно до приписів ст.ст.233, 240 ГПК України.

Судом встановлено та перевірено доказами такі взаємовідносин сторін та обставини.

Між відповідачами наявні триваючі господарські відносини з оплатного використання земель комунальної власності в товарному сільськогосподарському виробництві за межами населеного пункту Сагунівка Черкаського району Черкаської області.

Розпорядженням Черкаської районної державної адміністрації від 20.08.2010 №228 (далі по тесту - Черкаська РДА) передано в оренду Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (далі по тексту - СТОВ "Ломовате") земельний масив загальною площею 320,7842 га, з них: 250,9362 га рілля, 69,8480 га під господарськими будівлями і дворами, про що укладено договір оренди землі від 13.09.2010, який зареєстрований в Черкаському відділі ДЗК за №041079602001 13.09.2010 (далі по тексту - Договір оренди). Посилань на конкретні кадастрові номери земельних ділянок Договір оренди не містить.

Між Черкаською РДА та СТОВ "Ломовате" 27.04.2015 укладено додаткову угоду про поновлення та внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2010, за змістом якої відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" сторонами визначено, що об`єктами оренди є земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 320,7842 га, з них:

- площею 35,2206 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:002:0496;

- площею 75,5360 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:002:0497;

- площею 16,4284 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:004:0518;

- площею 9,0900 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:004:0712;

- площею 73,0538 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:003:0024;

- площею 16,7390 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:003:0023;

- площею 7,2950 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:003:0499;

- площею 14,3367 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:003:0022;

- площею 4,4183 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:004:0517;

- площею 1,3359 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:002:0500;

- площею 0,46111 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:002:0498;

- площею 2,3261 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0273;

- площею 6,7906 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0274;

- площею 1,2744 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0272;

- площею 3,6510 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0270;

- площею 3,1226 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0271;

- площею 7,5867 га (несільськогосподарські угіддя під господарськими будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0269;

- площею 42,1182 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124985500:02:001:0268.

Шляхом укладання між Черкаською РДА та СТОВ "Ломовате" 27.04.2015 додаткової угоду про поновлення та внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2010 строк дії договору оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497; 7124985500:02:004:0712; 7124985500:02:003:0024; 7124985500:02:003:0023; 7124985500:02:003:0499; 7124985500:02:003:0022; 7124985500:02:001:0268; 7124985500:02:001:0270; 7124985500:02:001:0273; 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:002:0496; 7124985500:02:004:0518; 7124985500:02:004:0517; 7124985500:02:002:0500; 7124985500:02:001:0272; 7124985500:02:001:0271; 7124985500:02:001:0269 визначено в 5 років, тобто до 27.04.2020.

У зв`язку із створення Сагунівської сільської об`єднаної територіальної громади Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення з державної форми власності у комунальну форму власності, які розташовані в адміністративних межах Сагунівської, Боровицької, Топилівської сільських рад.

Так, починаючи з 11.10.2019 власником та розпорядником спірних земельних ділянок, переданих державою у комунальну власність, стала Сагунівська сільська об`єднана територіальна громада відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області від 18.06.2019 за №23-1881/14-19.

У зв`язку з закінченням строку дії договору оренди землі у грудні 2019 року СТОВ "Ломовате" звернулось до розпорядника землі - Сагунівської сільської ради з клопотанням про продовження договору оренди.

Рішенням Сагунівської сільської ради від 18.02.2020 за №24-12/VII відмовлено СТОВ "Ломовате" у поновлені договору оренди землі від 13.09.2010 на вказані земельні ділянки.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди СТОВ "Ломовате" земельних ділянок загальною площею 243,6412 га припинено 30.04.2020 на підставі рішення Сагунівської сільської ради від 18.02.2020 №24-12/VII вже 30.04.2020 зареєстровано припинення права оренди СТОВ "Ломовате" на земельні ділянки з кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497; 7124985500:02:004:0712; 7124985500:02:003:0024; 7124985500:02:003:0023; 7124985500:02:003:0022; 7124985500:02:001:0268; 7124985500:02:001:0270; 7124985500:02:001:0273; 7124985500:02:001:0274 загальною площею 243,6412 га.

Прокурор вказує на умисне укладення 28.04.2020 між позивачем та відповідачем нового договору оренди земельних ділянок під господарськими будівлями і дворами загальною площею 69,8480 га за №44/02-79 - після припинення дії договору оренди від 13.09.2010 щодо земель загальною площею 320,7842 га.

Рішення Сагунівської сільської ради №24-12/VII від 18.02.2020 орендарем СТОВ "Ломовате" оскаржено в судовому порядку.

Господарським судом Черкаської області у справі №925/1196/20 відмовлено у задоволенні позовних вимог СТОВ "Ломовате" про визнання незаконним та скасування пунктів 1, 2, 3 рішення Сагунівської сільської ради №24-12/VII від 18.02.2020 "Про відмову СТОВ "Ломовате" у поновленні договору оренди землі від 13.09.2010» та про зобов`язання Сагунівську сільську раду розглянути лист-пропозицію СТОВ "Ломовате" №121 від 26.12.2019 стосовно оренди ріллі - сільськогосподарських угідь загальною площею 250,9362 га для укладення договору оренди землі на новий строк на запропонованих СТОВ "Ломовате" умовах. Судом встановлено, що рішення Господарського суду Черкаської області у справі №925/1196/20 не набрало законної сили, триває апеляційний розгляд справи, у зв`язку з чим суд не приймає до уваги доводи прокурора щодо висновків суду у справі №925/1196/20.

Також судом встановлено, що рішенням Сагунівської сільської ради №24- 12/VII від 18.02.2020 відмовлено СТОВ "Ломовате" у поновленні договору оренди землі від 13.09.2010 з додатковою угодою від 27.04.2015, у зв`язку з відмовою орендаря від встановлення орендної плати на земельні ділянки під сільськогосподарськими будівлями і спорудами, у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки землі.

В п.2 вказаного рішення зобов`язано виконком Сагунівської сільської ради підготувати документацію на земельні ділянки (згідно додатку 2) сільськогосподарського призначення для товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), загальною площею 250,9362 га для проведення земельних торгів (аукціону) на право оренди землі та в п.3 рішення зобов`язано сільського голову Бодяненко 1.1, укласти договір оренди землі, на земельні ділянки (згідно додатку 3) під сільськогосподарськими будівлями і спорудами у власності СТОВ "Ломовате", загальною площею 69,8480 га, строком дії договору на 10 років.

Пунктом 4 вказаного рішення сільському голові вказано укласти із позивачем договір оренди землі під сільськогосподарськими будівлями та спорудами, які знаходяться у власності СТОВ "Ломовате" загальною площею 69,8480 га строком дії договору на 10 років.

В ході розгляду справи суд дійшов висновку, що оскільки предметом договору оренди землі від 13.09.2010 із додатковою угодою від 27.04.2015 була земельна ділянка площею 320,7842 га, то за змістом ст.33 ЗУ "Про оренду землі" поновленню підлягає договір саме щодо всього об`єкта оренди. З цих підстав суд вважає, що відповідач Сагунівська сільська рада правомірно розглядав звернення позивача про поновлення договору оренди землі за його цілісним об`єктом оренди. І тому неузгодження сторонами всіх умов оренди стосовно всієї земельної ділянки площею 320,4872 га одночасно є правомірною підставою для відповідача відмовити у поновлені договору оренди землі повністю. При цьому вказівка у спірному рішенні на те, що СТОВ "Ломовате" не погодилося на збільшення орендної плати до 10% під сільськогосподарськими будівлями і спорудами відповідає фактичним обставинам справи, незважаючи на те, що це не було оформлено прямою письмовою відмовою.

Прокурор зазначає, що судом в ході розгляду справи встановлено, що відмова позивачу у поновленні договору оренди землі є правомірною, а укладення між сторонами нового договору оренди землі від 28.04.2020 №44/02-79 вже є новими відносинами сторін. На думку прокурора, новий договір не є поновленням договору оренди землі від 13.09.2010, оскільки про це в його умовах не міститься прямої вказівки. Також цей договір не містить тих же умов (зокрема по предмету договору) і того ж строку дії договору, як і договір від 13.09.2010, що є обов`язковим для поновлення договору оренди на виконання умов ст.33 ЗУ "Про оренду землі".

Прокурор вважає, що для прийняття спірного рішення від 18.02.2020 №24-12/VII Сагунівська сільська рада належним чином та у відповідності до своїх повноважень розглянула пропозицію СТОВ "Ломовате" від 26.12.2019 про одночасне поновлення договору оренди землі із зміною його умов і сторони до згоди за цими новими умовами не прийшли.

За правомірної відмови орендарю у поновленні договору оренди землі орган місцевого самоврядування має право на виставлення земельної ділянки на торги (аукціон) з одночасним припиненням за позивачем права оренди у Державному реєстрі прав на нерухоме майно, що відповідає п. 2 та 3 спірного рішення Сагунівської сільської ради та чинному законодавству.

Крім того, питання визнання договору оренди землі від 13.09.2010 поновленим та визнання укладеної додаткової угоди до нього розглядалось господарським судом у справі №925/808/20 за позовом СТОВ "Ломовате" до Сагунівської сільської ради.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 15.10.2020, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.12.2020, відмовлено СТОВ "Ломовате" у задоволенні позову. Ухвалою Верховного суду від 20.04.2020 касаційне провадження у справі закрите.

Постановляючи рішення у справі №925/808/20 суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку, що позивач, звертаючись до сільської ради щодо продовження договору оренди землі, просив змінити істотні умови договору в процесі продовження договірних відносин. Між сторонами відбувалося листування щодо врегулювання питання істотних умов договору оренди землі в частині строку дії договору та розміру орендної плати, однак сторони не дійшли згоди за цими умовами договору, а тому підстав для задоволення позовних вимог немає.

Крім того, судом в ході розгляду справи №925/808/20 встановлено, що Сагунівською сільською радою передано спірні ділянки (кадастрові номери: 7124985500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0499, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0268, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274) на аукціон: сформовані лоти №№51234-51243 аукціону №26106

Незважаючи на наявність судових рішень у справах №925/1196/20 та №925/808/20, СТОВ "Ломовате" звернулось до суду з позовом до Сагунівської сільської ради про визнання додаткової угоди укладеною.

Господарським судом Черкаської області 05.08.2022, розглянувши справу №925/103/21 за позовом СТОВ "Ломовате" до Сагунівської сільської ради про визнання додаткової угоди укладеною, прийнято рішення про закриття провадження у справі за відсутності предмету спору, оскільки сторонами укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 13.09.2010, а в подальшому і новий договір оренди землі на новий строк.

Зокрема, на підставі рішення Сагунівської сільської ради від 18.02.2022 №28-3/VI11 між Сагунівською сільською радою та СТОВ "Ломовате" укладено Додаткову угоду до Договору оренди землі від 13.09.2010 в редакції Додаткової угоди від 27.04.2015.

В подальшому, розглянувши заяву СТОВ "Ломовате" від 15.03.2022 вх.№346/09-14, на підставі ст.ст.12, 15, 93, 122 Земельного кодексу, ст.33 Закону України "Про оренду землі" Сагунівською сільською радою 28.03.2022 прийнято рішення № 30-10/VIII про укладення договору оренди землі на новий строк на умовах, визначених Договором оренди землі від 13.09.2010 та додаткових угод від 27.04.2015, від 18.02.2022.

На підставі вказаного рішення Сагунівською сільською радою та СТОВ "Ломовате" укладено Договір оренди землі від 28.03.2022.

Згідно п.2 Договору оренди землі від 28.03.2022 в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 243,6412 га, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області з кадастровими номерами:

1. 7124985500:02:002:0497, площа 75,5360 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

2. 7124985500:02:004:0712, площа 9,0900 га сільськогосподарські угіддя - рілля;

3. 7124985500:02:003:0024, площа 73,0538 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

4. 7124985500:02:003:0023, площа 16,7390 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

5. 7124985500:02:003:0022, площа 14,3367 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

6. 7124985500:02:001:0273, площа 2,3261 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

7. 7124985500:02:001:0274, площа 6,7904 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

8. 7124985500:02:001:0270, площа 7,6510 га, сільськогосподарські угіддя - рілля;

9. 7124985500:02:001:0268, площа 42,1182 га, сільськогосподарські угіддя - рілля.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки за позивачем СТОВ "Ломовате" на всі перелічені земельні ділянки за кадастровими номерами зареєстровано 15.07.2022 на підставі договору оренди землі від 28.03.2022, строк оренди 7 років до 28.03.2029. Земельні ділянки призначені для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

На думку прокурора, укладення додаткової угоди зі зміненим предметом договору 18.02.2022 до Договору оренди землі від 13.09.2010, який припинив свою дію 30.04.2020, про що внесено відповідний запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, є неможливим, що у свою чергу виключає можливість СТОВ "Ломовате" використання переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк, передбаченого ст.33 ЗУ "Про оренду землі", оскільки суб`єкт господарювання станом на 18.02.2022 та 28.03.2022 не був орендарем вказаних земельних ділянок, а правовідносини, пов`язані з орендою землі, припинені у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди землі. Крім того, оскільки предметом договору оренди землі від 13.09.2010 із додатковою угодою від 27.04.2015 була земельна ділянка площею 320,7842 га, то за змістом ст.33 ЗУ "Про оренду землі" поновленню підлягає договір саме щодо всього об`єкта оренди.

Суд зазначає, що Прокурор замовчує обставини, що земельний аукціон з продажу права оренди спірної земельної ділянки не відбувся. Земельна ділянка сільськогосподарського призначення з користування СТОВ "Ломовате" не вилучалась.

Натомість прокурор стверджує, що надання в оренду спірних земельних ділянок відбулося всупереч вимог земельного законодавства, зокрема ст.ст.124, 134 Земельного кодексу України щодо обов`язковості передачі у користування земельних ділянок комунальної власності на конкурентних засадах (на земельних торгах), що порушує встановлений державою порядок набуття прав на землю, створює передумови для незаконного надання переваг для конкретної особи перед іншими та порушує права Сагунівської територіальної громади на надання спірних земельних ділянок в оренду на найвигідніших умовах.

Прокурор вказує, що порушення відповідачами конституційного принципу законності набуття та реалізації права на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, зумовлює необхідність вжиття заходів представницького характеру, направлених на захист порушених інтересів територіальної громади. При цьому суть порушення, настання негативних наслідків для громади, порушення прав третіх осіб прокурором не доводяться.

Прокурор вказує, що звернення з даним позовом направлено на припинення незаконної діяльності органу місцевого самоврядування та зміцнення авторитету держави, а також відновлення законності при вирішенні суспільно значимого питання з урахуванням принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників, оскільки прийняття незаконних рішень органами місцевого самоврядування порушує рівновагу у соціально-економічних відносинах та негативно впливає на зміцнення їх авторитету у суспільстві.

Прокурор наполягає, що незважаючи на відсутність будь-яких договірних відносин між органом місцевого самоврядування та суб`єктом підприємницької діяльності у зв`язку із закінчення строку дії договору оренди землі ще 27.04.2020, рішенням Сагунівської сільської ради від 18.02.2022 №28-3/VIIІ на підставі ч.10 ст.93 Земельного кодексу України та ч.3 ст.19 Закону України "Про оренду землі", ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України визнано дійсними між Сагунівською сільською радо та СТОВ "Ломовате" правовідносини оренди земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровими номерами: 7124985500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268 терміном до 27 квітня 2022 року.

На думку прокурора, визнання дійсними правовідносин оренди земельних ділянок між Сагунівською сільською радо та СТОВ "Ломовате" після закінчення строку дії договору оренди землі та втрати переважного права орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк - свідчить про порушення вимог законодавства Сагунівською сільською радою, що представляє інтереси територіальної громади та зобов`язана ефективно, раціонально розпоряджатись власністю громади, недобросовісну, в спосіб, що непередбачено законодавством України, поведінку органу місцевого самоврядування з метою забезпечення першочергової можливості СТОВ "Ломовате" на позаконкурентних умовах користуватися земельними ділянками комунальної власності, що суперечить інтересам територіальної громади.

Крім того, в подальшому, розглянувши заяву СТОВ "Ломовате" від 15.03.2022 вх.№346/09-14, на підставі ст.ст.12, 15, 93, 122 Земельного кодексу, ст.33 Закону України "Про оренду землі" Сагунівською сільською радою 28.03.2022 прийнято рішення №30-10/V1II про укладення договору оренди землі на новий строк на умовах, визначених Договором оренди землі від 13.09.2010 та додаткових угод від 27.04.2015, від 18.02.2022.

Прокурор стверджує, що рішення Сагунівської сільської ради від 28.03.2022 №30-10/VIII про укладення договору оренди землі на новий строк на умовах, визначених Договором оренди землі від 13.09.2010 та додаткових угод від 27.04.2015, від 18.02.2022 прийнято з порушенням вимог законодавства, оскільки фактично було здійснено нову передачу права на земельну ділянку, а не поновлення договору оренди землі, що суперечить вимогам ст.134 Земельного кодексу України щодо обов`язковості передачі земельних ділянок комунальної власності у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах).

Представники відповідачів, кожен окремо, вимоги прокурора заперечили та вказали на триваючі господарські відносини між сторонами, та вчинення дій на приведення договірних відносин у відповідність до вимог чинного земельного законодавства, в тому числі стосовно мінімальних строків оренди землі, істотних умов договору оренди земельної ділянки комунальної власності. Заперечують підстави, на яких прокурор звертається з позовними вимогами в господарський суд Черкаської області, без визначення державного органу як позивача та вказують на відсутність мотиву прокурора захищати державний інтерес в господарських відносинах в окремо взятій територіальній громаді. Подано письмові відзиви на позов з доказами направлення прокурору (том 1 а.с.207-214, том 1 а.с.216-231).

Заслухавши доводи прокурора, оцінюючи пояснення учасників та докази у справі в їх сукупності та за внутрішнім переконанням, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення.

Згідно з постановою Пленуму Верховного суду України від 18.12.2009 №14 "Про судове рішення у цивільній справі", рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а також правильно витлумачив ці норми. Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до положень постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Відповідно до ст.236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З урахуванням режиму воєнного стану та ймовірності повітряної тривоги в місті Черкаси у Господарському суді Черкаської області встановлено особливий режим роботи й запроваджено відповідні організаційні заходи.

Справу розглянуто у розумні строки, ураховуючи вищевказані обставини та факти.

Суд відзначає, що у пункті 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантується "процесуальна" справедливість, тобто змагальні провадження, у процесі яких у суді на рівних засадах заслуховуються аргументи сторін (рішення Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) "Star Cate Epilekta Gevmata and Others v. Greece" від 06.07.2010 №54111/07).

Щодо статусу прокурора та учасників в господарському процесі.

Згідно із вимогами ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка, зокрема, здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч.4, ч.5 ст.53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту. Про це йдеться у рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі про представництво інтересів в арбітражному судочинстві, яке відповідно до ст.89 Закону України "Про Конституційний Суд України" є обов`язковим. Згідно з вказаним рішенням інтереси держави можуть збігатися, так і не збігатися з інтересами державних органів. Поняття "інтереси держави" є оціночним і у кожному конкретному випадку прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або має відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту.

Сторони (Сагунівська сільська рада та СТОВ "Ломовате") у спірних господарських орендних відносинах (за договором оренди землі) є суб`єктами господарювання та самостійними юридичними особами, що підтверджено витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Прокурор не визначив позивача у спірних відносинах, протиправно перебравши на себе повноваження діючого державного органу з контролю за використанням земель - Управління з контролю за використанням та охороною земель, що діє у складі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, м.Черкаси, вул.Смілянська, 131.

Відповідач Сагунівська сільська рада є органом місцевого самоврядування відповідно до приписів Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та суб`єктом господарювання на земельних ділянках комунальної власності в межах ОТГ. Відповідач може діяти лише в спосіб, визначений Законом, і не інакше приписи ст.19 Конституції України.

Відповідач СТОВ "Ломовате" є суб`єктом господарювання на ринку товарного сільськогосподарського виробництва та надання супутніх послуг в Україні, з присвоєнням коду та внесенням реєстраційних даних в ЄДРПОУ.

Місце проведення господарської діяльності сторін відповідає місцю їх реєстрації згідно даних ЄДРПОУ положення ст.93 Цивільного кодексу України.

Прокурор 02.01.2024 визначився з предметом спору та звернувся в Господарський суд Черкаської області із позовом в інтересах держави (без визначення позивача чи органу влади) до відповідачів: Сагунівської сільської ради та Сільськогосподарського товариства "Ломовате" з вимогами:

визнати незаконним та скасувати рішення Сагунівської сільської ради від 28.03.2022 №30-10/VIII "Про укладення договору оренди землі СТОВ "Ломовате" на новий строк" на 7 років терміном до 27.04.2029 на умовах визначених договором оренди землі від 13.09.2010 та додатковими угодами від 27.04.2015, від 18.02.2022, що зареєстрований у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 13.09.2010 за №041079602001, щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268 загальною площею 243,6412 га;

визнати недійсним договір оренди землі від 28.03.2022 на земельні ділянки загальною площею 243,6412 га з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області, укладений між Сагунівською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (код ЄДРПОУ 03793290) з припиненням права оренди за номерами запису відповідно 47362901, 47363426, 47363551, 47363687, 47363814, 47363938, 47364057, 47364721, 47364905;

зобов`язати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ломовате" (код ЄДРПОУ 03793290) повернути на користь Сагунівської сільської ради (код ЄДРПОУ 26324415) земельні ділянки загальною площею 243,6412 га з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області;

стягнути судові витрати на користь прокуратури з відповідачів.

Відносини, пов`язані з використанням земельних ділянок в Україні, регулюються приписами Конституції України, Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також умовами договору оренди землі від 28.03.2022 на земельні ділянки загальною площею 243,6412 га з кадастровими номерами 712485500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:001:0270, 7124985500:02:001:0268, які знаходяться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради, з одночасним припиненням права оренди за номерами запису відповідно 47362901, 47363426, 47363551, 47363687, 47363814, 47363938, 47364057, 47364721, 47364905.

Згідно із Конституцією України:

ст.13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. /.../ Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом;

ст.14. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування":

ст.1. Основні терміни, використані в цьому Законі, мають таке значення: територіальна громада жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними

одиницями /.../;

ч.2 ст.2. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;

п.34 ч.1 ст.26. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;

п.п.10 п."б" ч.1 ст.33. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: делеговані повноваження: здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом.

Відповідно до Земельного кодексу України:

ст.80. Суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності;

ч.2 ст.83. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;

ч.1, 2 ст.120. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача;

ч.1 ст.122. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб;

ч.1 ст.124. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки;

ст.125. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав;

ст.206. 1. Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. 2. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до Цивільного кодексу України:

п.1 ч.2, ч.4 ст.11. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування;

Відповідно до Закону України "Про оцінку земель":

абз.5 ст.5. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

ст.18. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років;

абз.2 ст.20. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель;

ст.23. /.../ Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Статтею 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Оскільки відповідач2 не є власником і постійним землекористувачем земельної ділянки, то і не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. Проте, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього як землекористувача орендна плата (статті 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України).

Відповідно до Податкового кодексу України:

ст.289.1. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок;

289.2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Предмет позову в цій справі прокурор не змінив. Вимоги не збільшив. Пропонує суду зобов`язати одного відповідача (СТОВ) повернути другому відповідачеві (сільській раді) земельні ділянки комунальної власності з користування, про що прокурора сільська рада не просила.

Суд вважає, що між відповідачами наявні сталі суспільні та договірні відносини оплатного використання земель комунальної власності на підставі волевиявлення колегіального органу місцевого самоврядування сільської ради.

Щодо доводів сторін по суті заявленого позову:

05.04.2015 згідно з Законом України №191-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)" від 12.02.2015 року набрали чинності зміни до частини 10 статті 93 Земельного кодексу України та частини 3 статті 19 Закону України "Про оренду землі" згідно з якими при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

За змістом частини 1 статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.

За змістом частини 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

За змістом частини 3 статті 763 Цивільного кодексу України законом можуть бути встановлені максимальні (граничні) строки договору найму окремих видів майна. Договір найму, строк якого перевищує встановлений законом максимальний строк, вважається укладеним на строк, що відповідає максимальному строку.

За змістом частини 1 статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.

Таким чином судом встановлено, що згідно договору оренди землі від 13.09.2010 в редакції додаткової угоди про поновлення та внесення змін від 27.04.2015 між Черкаською РДА та СТОВ "Ломовате" з урахуванням змісту частини 10 статті 93 Земельного кодексу України та частини 3 статті 19 Закону України "Про оренду землі" ( в редакції чинній станом на 27.04.2015) строк дії договору оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497; 7124985500:02:004:0712; 7124985500:02:003:0024; 7124985500:02:003:0023; 7124985500:02:003:0499; 7124985500:02:003:0022; 7124985500:02:001:0268; 7124985500:02:001:0270; 7124985500:02:001:0273; 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:002:0496; 7124985500:02:004:0518; 7124985500:02:004:0517; 7124985500:02:002:0500; 7124985500:02:001:0272; 7124985500:02:001:0271; 7124985500:02:001:0269 складав 7 років, тобто до 27.04.2022.

За змістом статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини, інші юридичні факти, а також цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Суд критично ставиться до твердження прокурора про припинення права оренди СТОВ "Ломовате" на земельні ділянки з кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497; 7124985500:02:004:0712; 7124985500:02:003:0024; 7124985500:02:003:0023; 7124985500:02:003:0022; 7124985500:02:001:0268; 7124985500:02:001:0270; 7124985500:02:001:0273; 7124985500:02:001:0274 на підставі рішення Сагунівської сільської ради від 18.02.2020 №24-12/VII 30.04.2020, оскільки за вказаних обставин підставою припинення права оренди може бути лише договір або рішення суду. Рішення сільської ради, як акт волевиявлення лише однієї зі сторін договору не може бути підставою для припинення такого договору.

Суд не погоджується із доводами прокурора, що оскільки предметом договору оренди землі від 13.09.2010 була земельна ділянка площею 320,7842 га, то за змістом ст.33 ЗУ "Про оренду землі" поновленню підлягає договір саме щодо всього об`єкта оренди, оскільки згідно з додатковою угодою від 27.04.2015 об`єктами оренди визначено земельні ділянки за кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497; 7124985500:02:004:0712; 7124985500:02:003:0024; 7124985500:02:003:0023; 7124985500:02:003:0499; 7124985500:02:003:0022; 7124985500:02:001:0268; 7124985500:02:001:0270; 7124985500:02:001:0273; 7124985500:02:001:0274, 7124985500:02:002:0496; 7124985500:02:004:0518; 7124985500:02:004:0517; 7124985500:02:002:0500; 7124985500:02:001:0272; 7124985500:02:001:0271; 7124985500:02:001:0269 та при цьому оскаржуване рішення сільської ради прийнято Сагунівською сільською радою та оскаржуваний договір оренди землі від 28.03.2022 укладено щодо цих же земельних ділянок з кадастровими номерами: 7124985500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274.

За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування).

За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом частини 1 статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Таким чином суд погоджується із доводами СТОВ "Ломовате" про право останнього на використання переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк, передбаченого ст.33 ЗУ "Про оренду землі" щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 7124985500:02:002:0497, 7124985500:02:004:0712, 7124985500:02:003:0024, 7124985500:02:003:0023, 7124985500:02:003:0022, 7124985500:02:001:0273, 7124985500:02:001:0274 та при цьому не реалізовувати переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк одночасно щодо усіх земельних ділянок, визначених Договором оренди землі від 13.09.2010 в редакції Додаткової угоди від 27.04.2015.

Суд не погоджується із думкою прокурора, що Договір оренди землі від 13.09.2010 припинив свою дію 30.04.2020, про що внесено відповідні записи до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що у свою чергу виключає можливість СТОВ "Ломовате" використання переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк, передбаченого ст.33 ЗУ "Про оренду землі", оскільки суб`єкт господарювання станом на 18.02.2022 та 28.03.2022 не був орендарем вказаних земельних ділянок, а правовідносини, пов`язані з орендою землі, припинені у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди землі.

Реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття, переходу чи припинення речового права. Аналогічні висновки викладено Верховним Судом у постановах від 24.01.2020 року у справі №910/10987/18, від 20 травня 2020 року у справі №911/1902/19.

Оскільки судом встановлено, що згідно договору оренди землі від 13.09.2010 в редакції додаткової угоди про поновлення та внесення змін від 27.04.2015 між Черкаською РДА та СТОВ "Ломовате" з урахуванням змісту частини 10 статті 93 Земельного кодексу України та частини 3 статті 19 Закону України "Про оренду землі" ( в редакції чинній станом на 27.04.2015) строк дії договору оренди земельних ділянок складав 7 років, тобто до 22.04.2022, суд дійшов висновку про наявність у СТОВ "Ломовате" станом на 28.03.2022 переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк, передбаченого положеннями ст.33 ЗУ "Про оренду землі".

Прокурором не доведено підставність втручання в господарські та суспільні відносини відповідачів, перебравши на себе функції діючого контролюючого державного органу за використанням землі, не довівши бездіяльність такого органу чи порушення інтересу орендодавця у спірних відносинах, що є прямим порушенням приписів ст.23 ЗУ "Про прокуратуру", п.3 ст.53 ГПК України. При цьому заборгованості по оплаті за землю у орендаря СТОВ "Ломовате" чи нецільового використання земельних ділянок - немає, претензій у орендодавця Сагунівської сільської ради до орендаря СТОВ "Ломовате" немає.

Твердження ж прокурора про можливість підняття розміру орендної плати за землю за результатами аукціону, наявність бажаючих взяти участь у торгах з права оренди - ґрунтуються виключно на припущеннях прокурора, без посилання на належні та допустимі докази, та свідчить про протиправність втручання прокурора в господарську діяльність самостійних юридичних осіб та в дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування Сагунівської сільської ради об`єднаної територіальної громади, що є неприпустимим.

Суд враховує презумпцію правомірності правочину (приписи ст.204 ЦК України).

При прийнятті рішення суд критично оцінює доводи та обґрунтування прокурора при зверненні з позовом та не враховує їх при прийнятті рішення в частині обґрунтування суспільного інтересу та захисту держави з посиланням на постанову Верховного Суду від 04.11.2022 у справа №420/18905/21, де зазначено, що хоча у Конституції України не йдеться про захист прокурором інтересів суспільства, але інтерес держави є насамперед інтересом більшості членів суспільства, якому вона служить. Отже, інтерес держави охоплює суспільні (публічні) інтереси. Тому позов прокурора в інтересах громади прирівнюється до позову прокурора в інтересах держави.

Принцип рівності сторін у процесі у розумінні "справедливого балансу" між сторонами - вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.33 рішення у справі "Dombo Beheer B.V. v. the Netherlands" від 27.10.1993 та п.38 рішення у справі "Ankerl v. Switzerland" від 23.10.1996).

Принцип рівності був неодноразово застосований ЄСПЛ і у справах щодо України. Наприклад, у справі "Надточій проти України" (Nadtochiy v. Ukraine, рішення від 15.05.2008). У п.26 Суд нагадав, що принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище у порівнянні з опонентом.

Щодо принципу змагальності ЄСПЛ пояснив, що він означає, що кожній стороні повинна бути надана можливість ознайомитися з усіма доказами та зауваженнями, наданими іншою стороною, і відповісти на них (п.63.4 рішення у справі "Ruiz-Mateos проти Іспанії" від 23.06.1993, заява №№12952/87).

Беззаперечним є те, що прокурор у справі, діючи в інтересах держави як позивач, користується тими ж правами і має ті ж обов`язки, які мають інші учасники процесу (мали б інші позивачі).

Відтак, подання відповідного позову прокурором в інтересах держави не порушує основоположних принципів судочинства, як "справедливий баланс" та "рівність сторін", та не наділяє будь-якими дискримінаційними або винятковими повноваженнями органи прокуратури у процесі у порівнянні з іншими сторонами.

Крім цього, чинне законодавство не встановлює будь-яких обмежень чи особливостей щодо доступу до правосуддя різних суб`єктів.

Зокрема, право на звернення до суду з позовом є складовою права на судовий захист, яке передбачено статтею 55 Конституції України, відповідно до якої, права і свободи людини і громадянина захищаються судом і кожному гарантується право на оскарження в суді рішень дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Відповідно до статті 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Отже, усі є рівними при використанні свого права щодо доступу до правосуддя, і ця рівність держави в особі прокурора у порівнянні з приватними особами, виявляється також і в інших сферах життя суспільства.

Відповідно до статті 14 Конституції України та частини другої статті 1 ЗК України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону;

прокурор при наявності державного органу з контролю за використанням земель перебрав на себе його повноваження та має місце спроба втручання в господарські відносини двох самостійних юридичних осіб та втручання в дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування на продовження договору оренди землі, порушення сталих суспільних відносин прокурором та порушення ним рівноваги господарського інтересу в громаді - в задоволенні позову належить відмовити.

Відповідно до ст.ст.74, 76-79 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Обов`язок доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права.

Законом України №475/97 від 17.07.1997 ратифіковано Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (далі - Конвенція) та Перший протокол до Конвенції, а відтак в силу статті 9 Конституції України вони є частиною національного законодавства України.

Згідно зі ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права, згоду на застосування якого надано Верховною Радою України (п.4 ст.11 ГПК України):

- принцип правової певності та юридичної визначеності, в тому числі недопустимість ревізування рішень судів, які набрали законної сили з підстав бажання зацікавленої особи в переоцінці доказів (рішення "Агрокомплекс проти України" №23465/03 від 08.03.2012);

- принцип загальної оцінки судом відносин сторін та відсутності обов`язку суду давати оцінку кожній вимозі сторін (рішення "Серявін проти України" №4909/04 від 10.02.2010, рішення "Трофімчук проти України" №4241/03 від 28.10.2010);

- принцип повноти та межі обґрунтування рішення судом в залежності від характеру рішення (рішення "Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994, серія А, №303-А, п.29);

- принцип поваги до права на володіння своїм майном (рішення "Желтяков проти України" №4994/04 від 09.09.2011).

За результатами судового розгляду відповідно до ст.129 ГПК України при відмові в позові судові витрати належить покласти на прокурора та не стягувати.

Керуючись ст.ст.129, 130, 232, 233, 236-241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, м.Черкаси, вул.Б.Хмельницького,60 без визначення державного органу

до відповідачів: 1) Сагунівської сільської ради, Черкаська область, Черкаський район, с.Сагунівка, вул.Лесі Українки,77/4, код 26324415

2) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ломовате", Черкаська область, Черкаський район, с.Сагунівка, вул.Черкаська,64/1, код 03793290

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, зобов`язання повернути земельні ділянки відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 256-258 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 25.04.2024

Суддя Г.М.Скиба

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення16.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118626518
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —925/13/24

Ухвала від 03.02.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Постанова від 03.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Рішення від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні