РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
25 квітня 2024 року м. Рівне№460/3172/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГоловного управління Національної поліції в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Головного управління Національної поліції в Рівненській області (далі - ГУ ПН в Рівненській області, відповідач) про визнання протиправними дії щодо відмови у призначенні одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 97 Закону України «Про Національну поліцію»; зобов`язання відповідача призначити та виплатити позивачу одноразову грошову допомогу у разі часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності на підставі п. 5 ч. 1 ст. 97 Закону України «Про Національну поліцію», у розмірі 70 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 01 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проходження службив Національній поліціїотримав тілесні ушкодження, які призвела до втрати професійної працездатності в розмірі 25% без встановлення інвалідності. У відповідь на звернення позивача до ГУ НП в Рівненській області із заявою та відповідним пакетом документів, необхідних для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, у зв`язку із частковою втратою працездатності, листом від 08.02.2024 позивача повідомлено про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги (далі - ОГД) у зв`язку з тим, що заявником подані документи не у належному вигляді та не в повному обсязі. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач оскаржив їх до суду.
Ухвалою від 10.04.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.
19.04.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції відповідач вказує, що відповідно до пункту 5 частини першоїстатті 97 Закону України «Про Національну поліцію»одноразова грошова допомога призначається і виплачується внаслідок отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов`язків пов`язаних із здійснення повноважень та основних завдань поліції, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності. При цьому зазначає, що в позивача відсутнє право на отримання ОГД, а подані ним документи та зазначений діагноз не відповідає вимогам пункту 5 частини першоїстатті 97 Закону України «Про Національну поліцію», а тому відповідачем правомірно повернуто документи позивачу на доопрацювання. З наведених підстав просить відмовити в задоволенні позову.
Інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 наказом ГУ НП в Рівненській області від 01.07.2022 №125 о/с звільнений за пунктом 6 частини 1 статті 77 Закону України «Про національну поліцію» (у зв`язку з реалізаціє дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладено відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України), з 01.07.2022, з виплатою компенсації за 15 діб щорічної основної оплачуваної відпустки, за 15 діб додаткової оплачуваної відпустки за фактично відпрацьований час у 2022 році.
З матеріалів справи судом встановлено, що 21.04.2020 позивач отримав травму, у зв`язку з чим ГУ НП в Рівненській області проведено службове розслідування нещасного випадку та складено акт форми (Н-1/ПВ) від 31.08.2022 №1 розслідування нещасного випадку, який стався 21.04.2020, кваліфікується як такий, що стався в «період проходження служби під час виконання службових обов`язків».
Відповідно до постанови № 12 від 08.08.2023 медичної (військово-лікарської) комісії ДУ «ТМО МВС України у Рівненській області» встановлено причинний зв`язок захворювання, поранення (травми, контузії), а саме:
- захворювання, так пов`язане з проходженням служби в поліції на момент звільнення з Національної поліції України, наказ ГУ НП в Рівненській області від 01.07.2022 № 125 о/с;
- травма, так пов`язана з виконанням службових обов`язків на момент звільнення з Національної поліції України, наказ ГУ НП в Рівненській області від 01.07.2022 № 125 о/с .
Відповідно до акту огляду МСЕК №1 позивачу видана довідка від 26.10.2023 №744/05-31/23, в якій зазначено, що захворювання, так, пов`язане з виконанням службових обов`язків. Ступінь втрати професійної працездатності становить 25 відсотків.
23.01.2024 позивачем на ім`я керівника ГУ НП в Рівненській області повторно подано заяву (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги. До заяви додано довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках), тощо.
Листом від 08.02.2024 №792/116/05/29-0020 позивача повідомлено про відсутність правових підстав для призначення та виплати одноразової грошової допомоги). Зокрема зазначено, що подані позивачем документи та зазначений діагноз не відповідає вимогам пунктів 1-6 частини першоїстатті 97 Закону України «Про Національну поліцію». Враховуючи наведене, відповідачем було повернуто позивачу надані документи на доопрацювання, в зв`язку з поданням їх у неналежному вигляді та не в повному обсязі
Позивач вказану відмову вважає протиправною, тому звернуся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначено Законом України від 02.07.2015 №580-ІV Про Національну поліцію (далі - Закон №580-ІV, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до положень статті 1 вказаного Закону Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом убезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Діяльність поліції спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України згідно із законом.
Устатті 3 Закон України від 02.07.2015 №580-VIII «Про Національну поліцію»визначено, що у своїй діяльності поліція керуєтьсяКонституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України а постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно доКонституціїта законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами.
Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень (частина першастатті 59 Закону № 580-VIII).
З метою забезпечення виконання повноважень, покладених на поліцію,Законом №580-VIIIпередбачено гарантії професійної діяльності поліцейського; зокрема, держава гарантує поліцейському право на отримання соціального і правового захисту, передбаченого Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Одним із заходів соціального захисту поліцейського є виплата одноразової грошової допомоги як у разі загибелі (смерті) поліцейського, так і у випадку визначення втрати поліцейським працездатності (стаття 97 Закону №580-VIII).
Згідно з частиною першоюстатті 97 Закону № 580-VIIIодноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського (далі - одноразова грошова допомога) є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі:
1) загибелі поліцейського, що настала внаслідок протиправних дій третіх осіб, або під час учинення дій, спрямованих на рятування життя людей або усунення загрози їхньому життю, чи в ході участі в антитерористичній операції, під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України або смерті працівника поліції внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого за зазначених обставин;
2) смерті поліцейського, що настала під час проходження ним служби в поліції;
3) визначення поліцейському інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із виконанням повноважень та основних завдань поліції відповідно до цьогоЗакону, чи участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;
4) визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним служби в поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;
5) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із здійсненням повноважень та основних завдань поліції відповідно до цьогоЗакону, чи участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності;
6) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаного із проходженням служби в поліції, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності.
Частиною 2 ст. 97 Закону № 580-VІІІ передбачено, що порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.
Аналіз наведеної норми свідчить про те, що одноразова грошова допомога поліцейському у відповідності до пункту 5 частини першої цієї статті призначається в порядку встановленому Міністерством внутрішніх справ України в разі отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із здійсненням повноважень та основних завдань поліції відповідно до цьогоЗакону, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № 4затверджено Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.
За змістом пункту 4 цього Порядку та умов випадки, за яких призначається одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності чи втрати працездатності поліцейського:
1) під час виконання службових обов`язків (пункт 1 частини першої статті 97 Закону) - випадок, пов`язаний з виконанням службових обов`язків, спрямованих на реалізацію повноважень та основних завдань поліції, у тому числі під час участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;
2) під час виконання службових обов`язків (пункти 3, 5 частини першої статті 97 Закону) - випадок, пов`язаний із здійсненням повноважень та основних завдань міліції або поліції, чи участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;
3) під час проходження поліцейським служби (пункт 2 частини першої статті 97 Закону) - випадок, який не пов`язаний із безпосереднім виконанням службових обов`язків, зазначених у підпунктах 1, 2 цього пункту;
4) пов`язаного з проходженням служби в поліції, органах внутрішніх справ (пункт 4 частини першої статті 97 Закону) - обставина, яка виникла внаслідок захворювання, поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаних з проходженням ним служби в органах внутрішніх справ або поліції крім випадків, зазначених у підпунктах 1, 2 цього пункту;
5) пов`язаного з проходженням служби в поліції, органах внутрішніх справ (пункт 6 частини першої статті 97 Закону) - обставина, яка виникла внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаного із проходженням служби в органах внутрішніх справ або поліції, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності, крім випадків, зазначених у підпунктах 1, 2 цього пункту.
Отже, зазначений порядок також ставить отримання одноразової грошової допомоги в залежність від обставин отримання поранення, або під час виконання поліцейським службових обов`язків, або проходження служби.
Відповідно до матеріалів справи, позивач, отримав травму в період проходження служби під час виконання службових обов`язків, про що складено акт форми Н-1/ПВ про нещасний випадок від 31.08.2022 № 1.
За висновками медичної (військово-лікарської) комісії ДУ «ТМО МВС України у Рівненській області» травма, так пов`язана з виконанням службових обов`язків на момент звільнення з Національної поліції України, наказ ГУ НП в Рівненській області від 01.07.2022 № 125 о/с.
Згідно довідки про результати призначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках серія АГ № 0020352 від 26.10.2023 встановлено, що захворювання, так, пов`язане з виконанням службових обов`язків. Ступінь втрати професійної працездатності становить 25 відсотків.
Суд зазначає, що одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із здійсненням повноважень та основних завдань поліції відповідно до цьогоЗакону, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності (п. 5 ч. 1 ст. 97 Закону).
Аналіз наведених норм у сукупності свідчить, що право на виплату ОГД у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першоїстатті 97 Закону №580-VIII, має поліцейський, який частково втратив працездатність, без визначення йому інвалідності, виключно внаслідок отримання ним поранення (контузії, травми або каліцтва), під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із здійсненням повноважень та основних завдань поліції.
Наведені норми права є чіткими, зрозумілими та розширеному тлумаченню не підлягають.
Матеріалами справи підтверджується та позивачем не заперечується, що часткова втрата працездатності, без визначення інвалідності, у ОСОБА_1 настала внаслідок захворювання, пов`язаного із виконанням службових обов`язків.
Суд звертає увагу, що положеннямистатті 97 Закону №580-VIIIпередбачено можливість призначення поліцейському ОГД внаслідок отриманого ним захворювання, пов`язаного з проходженням служби в поліції, однак виключно за умови встановлення при цьому інвалідності (пункт 4).
З огляду на викладене, суд погоджується із доводами ГУ ПН у Рівненській області щодо повернення документів позивачеві на доопрацювання, оскільки останнім не було долучено документів щодо встановлення інвалідності та не долучено документів щодо ступеня втрати професійної працездатності внаслідок травми отриманої під час виконання службових обов`язків, пов`язаний із здійсненням повноважень та основних завдань поліції, що є підставою призначення та виплати ОГД на підставі пункту 5 частини першоїстатті 97 Закону №580-VIII.
Відповідно до пункту 5 Порядку ОГД не призначається і не виплачується за наявності підстав, визначених статтею 101 Закону.
У свою чергу,статтею 101 Закону №580-VIIIпередбачено, що призначення і виплата одноразової грошової допомоги не здійснюються, якщо загибель (смерть), поранення (контузія, травма або каліцтво), інвалідність, часткова втрата працездатності без визначення інвалідності поліцейського є наслідком:
а) учинення ним діяння, яке є кримінальним або адміністративним правопорушенням;
б) учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння;
в) навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, який доведений судом);
г) подання особою свідомо неправдивої інформації про призначення і виплату одноразової грошової допомоги.
З огляду на зміст наведених норм права, положеннястатті 101 Закону №580-VIIIзастосовуються у взаємозв`язку ізстаттею 97 зазначеного Законуу випадку, коли подані особою документи загалом свідчать про наявність у неї права на отримання ОГД відповідно до певного пункту. Однак, надані позивачем, як до ГУ НП у Рівненській області так і до суду, документи таке право не надають.
Згідно із частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для відмови у задоволенні позову.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Рівненській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 25 квітня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Головне управління Національної поліції в Рівненській області (вул. Хвильового, буд. 2, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 40108761)
Суддя Д.П. Зозуля
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2024 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 118630329 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.П. Зозуля
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні