Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
25 квітня 2024 р. справа № 520/4868/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НОРД 75" (вул. Новожанівська, буд. 1, м. Харків, 61071, код ЄДРПОУ 43935457) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "НОРД 75" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області №70/20-40-04-14-16 від 10.11.2023.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 у вказаній адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у відповідності до п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі, при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Головним управлінням ДПС у Харківській області 10.11.2023 прийняло рішення №70/20-40-04-14-16, яким анульовано реєстрацію платником єдиного податку за ставкою 5 відсотків ТОВ «НОРД 75» на підставі порушення абзацу 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Податкового кодексу України - нездійснення переходу на сплату інших податків та зборів у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів. ГУ ДПС у Харківській області за підставу для позбавлення статусу платника єдиного податку ТОВ «НОРД 75» взято борг у розмірі 50627,50 грн. з податку на нерухомість, нарахований за період з 01 березня 2022 року по 31 грудня 2023 року. Позивач не згоден з висновками, викладеними в рішенні від 10.11.2023 №70/20-40-04-14-16 та вважає його неправомірним, з огляду на те, що згідно з положеннями п. 69.22 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плата за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» №1909-1X від 18.11.2021, в чинній редакції від 01.01.2024, починаючи з 1 січня 2023 року за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території. Згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджених Кабінетом Міністрів України (наказ №309 від 22.12.2022 в редакції від 27.11.2023) Харківська міська територіальна громада віднесена до територій, де велися активні бойові дії з 24.02.2022 по 15.09.2022. Тобто за період з 24.02.2022 по 15.05.2022 нежитлова нерухомість юридичних осіб була звільнена від оподаткування. З 15.09.2022 Харківська міська територіальна громада віднесена до територій з можливими бойовими діями. Такими чином, враховуючи вищенаведене ТОВ «НОРД 75» вважає, що підприємство було звільнено від податкових зобов`язань по сплаті податку на нерухоме майно за період з 22.02.2022 по 15.09.2022, тобто сума фактичної заборгованості не може складати заборгованість більш ніж за 1 квартал. Коригуючу звітність щодо нарахування податку на нерухоме майно ТОВ «НОРД 75» має подати протягом 3 місяців з дати скасування/припинення дії воєнного стану на території Україні (наразі воєнний стан діє з 24.02.2022). Тобто, на думку позивача, ТОВ «НОРД 75» не порушені вимоги чинного законодавства України щодо подання звітності та сплати податкових зобов`язань, які б могли бути підставою для позбавлення статуту платника єдиного податку згідно з положеннями п. 69.22 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» №1909-IX від 18.11.2021 в чинній редакції від 01.01.2024.
Від представника Головного управління ДПС у Харківській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідно до інтегрованої картки платника станом на 30.09.2023 у ТОВ «НОРД 75» існував податковий борг з податку «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» у сумі 50 627,50 грн., який був станом на 01.03.2023 у сумі 60 827,50 грн. При проведенні перевірки встановлено, що платником єдиного податку порушено умови перебування на спрощеній системі оподаткування, а саме абзац 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 ПК України, яким передбачено, що платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків та зборів у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів в останній день другого із двох послідовних кварталів, але підприємством не подано заяву про перехід на сплату інших податків та зборів. На підставі вищенаведеного складено Акт від 02.10.2024 №29957/20-40-04-14-03/43935457, який надіслано 03.10.2023 засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. Рекомендований лист повернуто 06.11.2023 з поміткою «за закінченням терміну зберігання. Відповідно до абзацу 3 пункту 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу. ТОВ «НОРД 75» виключено з реєстру платників єдиного податку з 30 вересня 2023 року рішенням контролюючого органу від 10.11.2023 №70/20-40-04-14-16. Рішення надіслано на юридичну адресу платника 13.11.2023 засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, рекомендований лист повернуто 15.12.2023 з поміткою «за закінченням терміну зберігання. Отже, спірне податкове рішення є правомірним та винесено відповідно до вимог чинного законодавства. З огляду на викладене представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
У відповіді на відзив представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд їх задовольнити у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві. Доводи відповідача вважає безпідставними, так як правова позиція останнього заснована на помилковому тлумаченні норм чинного законодавства.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "НОРД 75", ідентифікаційний код юридичної особи - 43935457, місцезнаходження юридичної особи: (вул. Новожанівська, буд. 1, м. Харків, 61071, зареєстроване у передбаченому законом порядку як суб`єкт господарювання, знаходиться на податковому обліку в ГУ ДПС у Харківській області, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "НОРД 75" за КВЕД є 20.30 Виробництво фарб, лаків і подібної продукції, друкарської фарби та мастик.
Судом встановлено, що ТОВ "НОРД 75" як платник єдиного податку перебувало на спрощеній системі оподаткування. ТОВ "НОРД 75" з 01.04.2021 включено до реєстру платників єдиного податку за ставкою 5 відсотків, з 01.04.2022 ставку змінено на 2 відсотки, з 01.08.2023 - автоматично повернуто на 5 відсотків.
Відповідно до інтегрованої картки платника станом на 30.09.2023 у ТОВ "НОРД 75" існував податковий борг з податку «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» у сумі 50 627,50 грн., який станом на 01.03.2023 склав 60 827,50 грн.
На підставі пунктів 299.10 та 299.11 статті 299 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI ГУ ДПС у Харківській області проведено перевірку платника єдиного податку ТОВ "НОРД 75" з питання порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування.
При проведенні перевірки встановлено, що платником єдиного податку ТОВ "НОРД 75" порушено умови перебування на спрощеній системі оподаткування, а саме абзац 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 ПК України, яким передбачено, що платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків та зборів у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів в останній день другого із двох послідовних кварталів, але підприємством не подано заяву про перехід на сплату інших податків та зборів.
За результатами проведеної перевірки складено Акт від 02.10.2024 №29957/20-40-04-14-03/43935457, в якому зазначено, що відповідно до абзацу 3 пункту 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу.
Згідно доданих до відзиву документів, Акт ГУ ДПС у Харківській області від 02.10.2024 №29957/20-40-04-14-03/43935457 направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення за податковою адресою ТОВ "НОРД 75". Рекомендований лист повернуто 06.11.2023 з відміткою "за закінченням терміну зберігання", що відповідно до приписів ст. 42 ПК України є належно врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
10.11.2023 ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення №70/20-40-04-14-16 про виключення з реєстру платників єдиного податку ТОВ "НОРД 75".
В рішенні зазначено, що підставою для анулювання реєстрації платником єдиного податку є: порушення абзацу 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №755-VI зі змінами та доповненнями - нездійснення переходу на сплату інших податків та зборів у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом 3 пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів (станом на 30.09.2023 щодо ТОВ «НОРД 75» існує податковий борг з податку «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» (КБК 18010400) у сумі 50627,50 грн., який був станом на 01.03.2023 у сумі 60827,50 грн.
Документи, які стали підставою для виключення з Реєстру платників єдиного податку є: акт перевірки від 02.10.2023 №29957/20-40-04-14-03/43935457; дані ІКС «Податковий блок» (ІКП «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» (КБК 18010400); відомості з ЄДР.
Згідно доданих до відзиву документів, рішення Головного управління ДПС у Харківській області №70/20-40-04-14-16 від 10.11.2023 направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення за податковою адресою ТОВ "НОРД 75" 13.11.2023. Рекомендований лист повернуто 15.12.2023 з відміткою "за закінченням терміну зберігання", що відповідно до приписів ст. 42 ПК України є належно врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Вважаючи рішення Головного управління ДПС у Харківській області №70/20-40-04-14-16 від 10.11.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до абз. 2 п. 294.1 ст. 294 ПК України податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи є календарний квартал.
Податковий (звітний) період починається з першого числа першого місяця податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем останнього місяця податкового (звітного) періоду (п. 294.2 ст. 294 ПК України).
Згідно з п. 295.3 ст. 295 ПК України платники єдиного податку третьої групи сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал.
У разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, в останній день другого із двох послідовних кварталів (п. 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 ПК України).
Відповідно до п. 299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
Пунктом 299.11 статті 299 ПК України передбачено, що у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб`єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом.
Таким чином, наявність у платника єдиного податку третьої групи податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів є обставиною, з якою ПК України пов`язує можливість анулювання свідоцтва платника єдиного податку, а відтак, у справах цієї категорії істотне значення має встановлення обставин наявності такого податкового боргу.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що контролюючий орган приймає рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку першої-третьої групи у разі встановлення випадків передбачених пунктами 299.10, 299.11 статті 299 ПК України. При цьому, реєстрація платника єдиного податку анулюється з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням відповідача від 10.11.2023 №70/20-40-04-14-16 позивача виключено з реєстру платників єдиного податку.
Зі змісту вищевказаного рішення вбачається, що воно прийнято на підставі абз. 3 п. 299.10 ст. 299 ПК України у зв`язку тим, що у позивача наявний податковий борг на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Згідно з долученого до матеріалів справи акта перевірки від 02.10.2023 №29957/20-40-04-14-03/439354457 вбачається, що підприємство станом на 30.09.2023 має заборгованість по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки 60634,71 грн., земельного податку з юридичних осіб у розмірі 50627,50 грн., який був станом на 01.03.2023 у розмірі 60827,50 грн.
Як зазначено представником позивача, прийняте рішення є незаконним з підстав того, що згідно з положеннями п. 69.22 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» ТОВ "НОРД 75" було звільнено від податкових зобов`язань по сплаті податку на нерухоме майно за період з 22.02.2022 по 15.09.2022, тобто сума фактичної заборгованості не може складати заборгованість більш ніж за 1 квартал. Коригуючу звітність щодо нарахування податку на нерухоме майно ТОВ «НОРД 75» має подати протягом 3 місяців з дати скасування/припинення дії воєнного стану на території Україні.
Надаючи оцінку вказаним доводам представника позивача суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Наступними Указами Президента України, від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX; від 18.04.2022 №2593/2022, затвердженим Законом України від 21.04.2022 №2212-IX; від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-IX; від 12.08.2022 №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 №2500-IX; від 07.11.2022 №757/2022, затвердженим Законом України від 16.11.2022 №2738-IX; від 06.02.2023 №58/2023, затвердженим Законом України від 07.02.2023 №2915-IX; від 01.05.2023 №254/23, затвердженим Законом України від 02.05.2023 №3057-IX; від 26.07.2023 №451/2023, затвердженим Законом України від 27.07.2023 №3275-IX; від 06.11.2023 №734/2023, затвердженим Законом України від 08.11.2023 №3429-IX; від 05.02.2024 №49/2024, затвердженим Законом України від 06.02.2024 №3564-IX воєнний стан продовжений зокрема з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 року № 389-VIII.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Верховною Радою України 15.03.2022 був прийнятий Закон України №2120-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", яким пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України був доповнений, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту:
"Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України".
Таким чином, за змінами підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, не підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності): 1) за земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та: розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації; 2) за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями, як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
24.03.2022 Верховною Радою України був прийнятий Закон України №2142-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану", яким пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України був доповнений, зокрема, підпунктом 69.22 такого змісту:
"Тимчасово положення статті 266 цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей:
тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. При цьому платники податку - юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку - фізичних осіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов`язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України".
Таким чином, за згідно підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, не підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету плата за нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
Законом "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050 від 11.04.2023 (дата набрання чинності - 06.05.2023) підпункт 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу було викладено в новій редакції, що містила такі норми:
«Починаючи з 1 січня 2023 року за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землею та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» задекларували за 2022-2023 роки податкові зобов`язання за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за період 2022 та 2023 роки шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій за відповідний період».
З аналізу зазначених норм вбачається, що вказані норми є імперативними, які звільняють позивача як від нарахування, так і від сплати відповідних податкових зобов`язань, за умови щодо місця розташування відповідного нерухомого майна та земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.
25.04.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (далі - Міністерство реінтеграції) було прийнято Наказ №75 "Про затвердження переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)" пізніше Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22.12.2022.
Слід зазначити, що Наказ №309 прийнятий на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 року №1364. Відповідно до п. 1 цієї постанови Кабінет Міністрів України постановляє установити, що: перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Згідно розділу 1 Наказу №309 Харківська міська територіальна громада з 24.02.2022 до 15.09.2022 віднесена до території активних бойових дій, з 15.09.2022 - до території можливих бойових дій.
Як вбачається з матеріалів справи, податковий борг ТОВ "НОРД 75" з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, виник станом на 30.09.2023 у сумі 50627,50 грн., який був станом на 01.03.2023 у сумі 60827,50 грн.
Доказів виникнення вказаного податкового боргу за період з 24.02.2022 до 15.09.2022, суду не надано. Як і не надано суду доказів оскарження наявного податкового боргу.
У зв`язку з наявністю у позивача податкового боргу станом на 30.09.2023, відображеного в інтегрованій картці платника податку, відповідачем проведено перевірку та встановлено порушення абз. 8 пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 ПК України.
З урахуванням викладеного, доводи позивача щодо відсутності станом на 30.09.2023 у ТОВ "НОРД 75" податкового боргу з податку «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» у сумі 50 627,50 грн., який станом на 01.03.2023 склав 60 827,50 грн. є спростованими документально.
Інших доводів, що можуть вплинути на правильність вирішення судом спору, що розглядається, матеріали справи не містять.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "НОРД 75" (вул. Новожанівська, буд. 1, м. Харків, 61071, код ЄДРПОУ 43935457) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2024 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 118630578 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні