Рішення
від 25.04.2024 по справі 140/19/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/19/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави до Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради, Опорного закладу освіти «Ратнівський ліцей №1 Ратнівської селищної ради» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Ковельської окружної прокуратури (далі прокурор, позивач) звернувся з позовом в інтересах держави до Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області (далі Ратнівська селищна рада, відповідач-1) Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради (далі управління, відповідач-2), Опорного закладу освіти «Ратнівський ліцей №1 Ратнівської селищної ради» (далі Ратнівський ліцей, відповідач-3) про визнання протиправною бездіяльності щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна будівлі школи, будівлі приміщення школи спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею №1, смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області; зобов`язання вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі приміщення школи, будівлі приміщення школи спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею №1, смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою; вул.Центральна, 50, смт.Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням сесії Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області №38/2 від 12.11.2020 «Про прийняття у власність Ратнівської селищної ради об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, району» від відділу освіти Ратнівської райдержадміністрації Ковельського району Волинської області у власність Ратнівської селищної ради, окрім іншого, прийнято Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступеня №1 гімназія ім. Героя Радянського Союзу В.Газіна» селище Ратне.

Позивач вказує, що згідно інвентарних карток Ліцею №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради №1, №2, №3, №4, №5, №9, №11 від 02.01.2018 обліку об`єктів основних засобів та довідки Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради №1223/01-13/2-23 від 22.12.2023 приміщення будівель школи, будівлі школи - спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні, загальною орієнтовною площею 7281 кв.м, перебувають у комунальній власності Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області та передані в оперативне управління та на баланс Ліцею №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради як окремій юридичній особі з самостійним балансом, що перебуває у сфері юрисдикції Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради.

Рішенням сесії Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області №13/2 від 26.11.2021 «Про перейменування навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 1 - гімназія Ім. Героя Радянського Союзу В.Газіна» смт Ратне у Ліцей №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради" навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 1 - гімназія ім. Героя Радянського Союзу В. Газіна смт. Ратне» перейменовано у «Ліцей №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради», а також затверджено статут цього закладу у новій редакції.

Зазначає, що у п.п. 1.5, 1.6 Статуту Ліцею №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селишної ради вказаний заклад освіти перебуває у комунальній власності Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, засновником навчального закладу є Ратнівська селищна рада Ковельського району Волинської області. За інформацією Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області № 1171/01-13/2-23 від 11.12.2023 правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна вищевказаного освітнього закладу не виготовлялася у зв`язку із відсутністю коштів на вказані цілі.

Таким чином, позивач вважаючи, що використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів (свідоцтва про право власності на нерухоме майно) є протиправним, тому звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.77).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 до участі у справі в якості співвідповідачів залучено Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради та опорний заклад освіти «Ратнівський ліцей № 1 Ратнівської селищної ради» (а.с.108-109).

У відзиві на позовну заяву від 27.02.2024 відповідач-3 заперечив проти позову та просив у задоволенні позовних вимог відмовити з наступних підстав (а.с.123-182).

Вказує, що рішення Ратнівської районної ради №39/2 від 09.11.2020, в розумінні статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» є правовстановлюючим документом на спірний об`єкт, що спростовує доводи позивача.

Разом з тим, жодним нормативно-правовим актом не встановлено строк проведення державної реєстрації прав власності з моменту передачі майна у комунальну власність, а цим Законом встановлено лише строк проведення державної реєстрації прав, який обчислюється з дня подання відповідної заяви, а не строк, в якій ця заява має бути подана.

Враховуючи вищевикладене, інформує, що Опорний заклад освіти «Ратнівський ліцей №1 Ратнівської селищної ради (до реорганізації - Ліцей № 1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради) є балансоутримувачем майна, розпоряджається і користується майном на праві оперативного управління. Тому з метою проведення державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна - будівлі школи, будівлю приміщення школи - спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею № 1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: Волинська область, Ковельський район, смт Ратне, вулиця Центральна, 50, було надіслане відношення до Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях для надання ним відомостей з Єдиного державного реєстру об`єктів державної власності про вищезазначене нерухоме майно (лист №501 від 22.12.2023) (а.с.156).

В процесі розгляду листа Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях було проінформовано заклад освіти про необхідність надання додаткової інформації щодо об`єкта реєстрації та у видачі документа передбаченого пунктом 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ №1127 від 25.12.2015 відмовлено до виправлення недоліків (лист №16-03-41 від 11.01.2024) (а.с.157). Вказує, що станом на 27.02.2024 року недоліки виправлені та готуються додатково необхідні документи для надання їх Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях.

При надходженні позитивної відповіді від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях, Ратнівською селищною радою будуть вчинені дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на об`єкт нерухомого майна - будівлі школи, будівлю приміщення школи - спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею № 1 смт Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: Волинська область, Ковельський район, смт Ратне, вулиця Центральна, 50.

Таким чином, враховуючи вищезазначене, відповідачем - Ратнівською селищною радою та співвідповідачами - управлінням гуманітарної політки Ратнівської селищної ради і Опорним закладом освіти «Ратнівський ліцей № 1 Ратнівської селищної ради» проводилась та проводиться робота та відповідні заходи для оформлення реєстрації права власності на зазначене майно, а відтак позовні вимоги позивача є безпідставними.

Відповідач-2 у відзиві на позовну заяву від 27.02.2024 повністю підтримав доводи відповідача-3 та заперечив проти позову в повному обсязі (а.с.183-227).

11.03.2024 на адресу суду надійшла відповідь на відзиви від 07.03.2023 у якій представник відповідача зазначив про те, що у поданих позивачу відзивах з незрозумілих причин співвідповідачами констатовано, що проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно це лише офіційне визнання й підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, а також те, що рішення Ратнівської селищної ради №39/2 від 09.11.2020 є правовстановлюючим документом на спірний об`єкт і жодним нормативно-правовим документом не встановлено строк проведення державної реєстрації права власності з моменту передачі майна у комунальну власність. Зазначив, що до таких тверджень співвідповідачів у даній справі слід ставитися критично, оскільки вони не відповідають вимогам чинного законодавства.

Підтримуючи доводи, викладені у позовній заяві, вказав, що Ратнівська селищна рада Ковельського району Волинської області та залучені до справи як співвідповідачі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради та Опорний заклад освіти «Ратнівський ліцей № 1 Ратнівської селищної ради» зобов`язані згідно з вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю закладу освіти (а.с.228-239).

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що Ковельською окружною прокуратурою за результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування району встановлено, що на балансі Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області перебуває нерухоме майно, зокрема приміщення Ліцею № 1 смт Ратне імені Василя Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 50, смт Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, проте вказана будівля, всупереч вимогам законодавства, використовується без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів.

Зі змісту рішення Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області №38/2 від 12.11.2020 «Про прийняття у власність Ратнівської селищної ради об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, району» вбачається прийняття від відділу освіти Ратнівської райдержадміністрації Ковельського району Волинської області у власність Ратнівської селищної ради Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступеня №1 гімназія ім. Героя Радянського Союзу В.Газіна» селище Ратне (а.с.17-18).

14.12.2021 начальником Ратнівської відділу окружної прокуратури ОСОБА_1 було надіслано лист голові Ратнівської об`єднаної територіальної громади Віталію Біруку з проханням надання до 21.12.2021 інформації та належним чином завірені копії документів, зокрема: перелік дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, в тому числі спеціальних (для дітей з обмеженими інтелектуальними та фізичними можливостями), які розташовані на території ОТГ із вказанням їх адреси; надання копій правовстановлюючих документів (державні акти, витяги із Реєстрів нерухомого майна) на земельні ділянки, на яких розташовані вищевказані заклади освіти. У випадку відсутності таких документів, вказати адресу таких об`єктів та причини невиготовлення документів, а також надати рішення сесії очолюваного Вами органу місцевого самоврядування про затвердження статей видатків на вказані цілі на відповідний рік; надати копії правовстановлюючих документів (витяги із Реєстрів нерухомого майна, свідоцтва про право власності БТІ тощо) на приміщення (нерухоме майно), яке розташоване на земельних ділянках, виділених для освітніх цілей. У випадку відсутності таких документів, прошу вказати адресу таких об`єктів та причини не виготовлення документів, а також надати рішення сесії очолюваного органу місцевого самоврядування про затвердження статей видатків на вказані цілі на відповідний рік; інформації про те, чи передавалися в оренду (або на праві іншого користування) земельні ділянки та/або розташоване на таких ділянках нерухоме майно (приміщення) закладів освіти, для деяких цілей, чи наявна заборгованість із виплати орендної плати за такими договорами. Якщо такі наявні, то надати копії відповідних діючих договорів та актів прийому-передачі такого майна, вказавши суму заборгованості (а.с.12).

У відповідь на вказаний лист селищним головою ОСОБА_2 було надіслано лист із долученням копій правовстановлюючих документів (державні акти витяги із реєстрів нерухомого майна, технічні паспорти). Крім того надано копію діючого договору оренди частини будівлі навчального корпусу ліцею №1 смт. Ратне імені В. Газіна Ратнівської селищної ради та акта приймання-передачі такого майна. Додатково зазначено, що договір оренди частини будівлі навчального корпусу ліцею №1 смт. Ратне імені В. Газіна Ратнівської селищної ради укладено із орендодавцем НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. №1 - гімназія ім. В. Газіна» смт. Ратне. На даний час, відповідно до рішення Ратнівської селищної ради у №13/2 від 26.11.2021, НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. №1 - гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне перейменовано у ліцей №1 смт Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради (а.с.13-14).

Листом від 04.12.2023 заступником керівника Ковельської окружної прокуратури Дмитром Рудиком надіслано лист на адресу Ратнівської селищної ради у якому зазначено про необхідність надання до окружної прокуратури належним чином завірені копії матеріалів технічної інвентаризації, технічних паспортів на вказане вище майно,j копії рішень органу місцевого самоврядування про взяття на облік/баланс зазначеного майна, статуту вказаного закладу, загальної площі нерухомого майна (приміщень освітнього закладу, які задіяні в освітньому процесі), року введення будівель в експлуатацію, інвентарні карти, рішення про прийняття відповідних приміщень у комунальну власність Ратнівської селищної ради майн| зі спільної власності територіальних громад, які увійшли до складу Ратнівськрї об`єднаної територіальної громади шляхом реорганізації (або інші рішення з цього питання).

Крім цього, зазначено про необхідність вказати причини, у зв`язку з чим органом місцевого самоврядування упродовж тривалого часу не здійснено заходів для належної реєстрації права власності на нерухоме майно вищевказаного освітнього закладу та які заходи заплановано вжити з метою виготовлення правовстановлюючих документів на згадане майно (а.с.15).

11.12.2023 Управлінням гуманітарної політики Ратнівської селищної ради повідомлено, що за наслідками розгляду запиту Ковельської окружної прокуратури щодо вжиття заходів щодо виготовлення правовстановлюючих документів на приміщення Ліцею №1 смт. Ратне імені В. Газіна Ратнівської селищної ради, що розташоване по вул. Центральній, 50 в смт. Ратне Ковельського району Волинської області, правовстановлюючі документи на приміщення вказаного вище закладу освіти не виготовлялися у зв`язку із відсутністю коштів на вказані цілі. При наявності вільних коштів будуть вжиті заходи, спрямовані на виготовлення правовстановлюючих документів на вказане майно закладу освіти та надано копії запитуваних документів (а.с.16-51).

Крім того листом від 22.12.2023 Управлінням гуманітарної політики Ратнівської селищної ради додатково повідомлено, що фактичним власником приміщень Ліцею №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради є Ратнівська селищна рада Ковельського району Волинської області, тобто приміщення вказаного закладу освіти фактично перебувають у комунальній власності Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області та передані в оперативне управління та на баланс Ліцею №1 смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради як окремій юридичній особі з самостійним балансом, що перебуває у сфері юрисдикції управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради (а.с.52).

У зв`язку з тим, що використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням чинного законодавства позивач звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Ковельської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Так, прокурор в адміністративному позові вказав, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів. Тобто, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти та зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на будівлю закладу освіти.

Суд також враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 14.02.2023 у справі №580/1374/22, щодо належного обґрунтування прокурором необхідності захисту інтересів держави в судовому порядку у подібних правовідносинах.

Згідно із частинами першою, третьою статті 22 Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (далі Закон №2145-VIII) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до частини третьої статті 66 Закону №2145-VIII сільські, селищні ради:

відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти;

засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів;

оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;

здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

За змістом частини першої статті 80 Закону №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За змістом частини першої статті 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами частин першої, другої, п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Частинами першою, другою статті 327 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно із частиною першою статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

За приписами пунктів 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку про те, що Ратнівська селищна рада Ковельського району Волинської області, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, зобов`язана вжити заходів для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна - приміщення Ліцею № 1 смт Ратне імені Василя Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 50, смт Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області.

Відтак, суд погоджується із доводами керівника Ковельською окружної прокуратури Волинської області, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на приміщення Ліцею № 1 смт Ратне імені Василя Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 50, смт Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, чим допущено протиправну бездіяльність.

Станом на момент розгляду даної справи державна реєстрація права власності на приміщення ліцею не проведена, доказів протилежного суду не надано.

При цьому у цій справі відсутні належні та беззаперечні докази, які б вказували на об`єктивні причини неможливості вжиття відповідачем заходів для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно будівлі Ліцею № 1 смт Ратне імені Василя Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 50, смт Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області.

Водночас відсутність правовстановлюючих документів на нерухоме майно комунальної власності створює передумови для зловживань щодо розпорядження таким нерухомим майном, ризики безпідставного вибуття останнього з власності територіальної громади, інтереси якої селищна рада представляє, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав громади, тим самим порушує законодавчо встановлений порядок набуття й подальшої реалізації права власності та, відповідно, інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною майна територіальної громади, що є підставою для судового захисту інтересів держави.

За таких обставин суд погоджується з доводами Керівника Ковельської окружної прокуратури Волинської області, що за наявності підстав та відповідних повноважень Ратнівська селищна рада як суб`єкт комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права комунальної власності, не здійснила належних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю закладу освіти, що є бездіяльністю відповідача в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді, у зв`язку з чим таку бездіяльність слід визнати протиправною.

З огляду на викладене, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову.

Згідно із частиною другоюстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями243-246,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави до Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради, Опорного закладу освіти «Ратнівський ліцей №1 Ратнівської селищної ради» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна будівлі школи, будівлі приміщення школи спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею №1, смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області; зобов`язання вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі приміщення школи, будівлі приміщення школи спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею №1, смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою; вул.Центральна, 50, смт.Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області.

Зобов`язати Ратнівську селищну раду Ковельського району Волинської області вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі приміщення школи, будівлі приміщення школи спортзалу, господарські приміщення, надвірний туалет та приміщення котельні Ліцею №1, смт. Ратне ім. В. Газіна Ратнівської селищної ради, що знаходиться за адресою; вул.Центральна, 50, смт.Ратне Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Керівник Ковельської окружної прокуратури Волинської області (45008, Волинська область, місто Ковель, вулиця Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 02909915).

Відповідач-1: Ратнівська селищна рада Ковельського району Волинської області (44101, Волинська область, Ковельський район, селище Ратне, вулиця Центральна, 19, код ЄДРПОУ 04334695).

Відповідач-2: Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради (44101, Волинська область, Ковельський район, селище Ратне, вулиця Центральна, 19, код ЄДРПОУ 44079017).

Відповідач-3: Опорний заклад освіти «Ратнівський ліцей №1 Ратнівської селищної ради» (44101, Волинська область, Ковельський район, селище Ратне, вулиця Центральна, 50, код ЄДРПОУ 21747967)

Суддя А.Я.Ксензюк

Дата ухвалення рішення25.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118656768
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/19/24

Рішення від 25.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні