Рішення
від 26.04.2024 по справі 560/34/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/34/24

РІШЕННЯ

іменем України

26 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом приватного підприємства "СВІТ-ХІМ" до Хмельницької митниці про визнання протиправними та скасування рішення та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Приватне підприємство "СВІТ-ХІМ" звернулося в суд з позовом до Хмельницької митниці, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької митниці про коригування митної вартості товарів UA400000/2023/000283/2 від 09.11.2023;

- визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA400040/2023/000813 від 07.11.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач протиправно прийняв оскаржене рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, оскільки подані документи підтверджують числове значення заявленої митної вартості товарів.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що оскаржене рішення винесене на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені нормами Митного кодексу України (далі - МК України) та інших підзаконних нормативних актів, а також з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення.

До суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просить задовольнити позов. Зазначає, що викладені в відзиві заперечення не спростовують наведених у позовній заяві обставин.

До суду надійшли заперечення, в яких відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що позивач не підтвердив заявлену митну вартість товарів.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 08.01.2024 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.01.2024 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.02.2024 у задоволенні клопотання Хмельницької митниці про розгляд справи №560/34/24 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Між приватним підприємством "СВІТ-ХІМ" (покупець) та компанією "KOCOSLAB Сo., Ltd." (постачальник) 18.07.2023 укладено договір неексклюзивної поставки товару №18/07/23-1, відповідно до умов якого:

- постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупця продукцію (далі - товар) в асортименті, кількості та за цінами, зазначеними у виставлених постачальником рахунках, а покупець зобов`язується прийняти поставлені товари та оплатити за них (пункт 1.1);

- умови поставки зазначені в Інвойсах до цього договору, які є невід`ємною частиною цього договору (пункт 2);

- валютою контракту та валютою платежу є долари США; загальна сума контракту дорівнює сумі всіх рахунків-фактур, виставлених постачальником за цим договором (пункт 2.2);

- порядок оплати товару: 100% передоплата при повідомленні про готовність товару, за умови отримання покупцем повного комплекту супровідних документів (пункт 2.3);

- ціна товару узгоджується сторонами та вказується в Інвойсі (пункт 4.1);

- ціна товару включає в себе вартість товару (товарів), коробки (піддонів), упаковки та/або термоусадкової упаковки, вартість робіт, пов`язаних з пакуванням товару, маркуванням, навантаженням та доставкою товару до місця доставки, якщо інше не домовлено сторонами (пункт 4.3);

- товар за цим договором доставляється відповідно до умов Інкотермс 2020 (пункт 5.1);

- контракт вступає в силу з моменту його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2023 року, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (пункт 12.1).

На виконання договору здійснено поставку товару, а саме: косметичні препарати або засоби для макіяжу та препарати для догляду за шкірою, розфасовані для роздрібної торгівлі не в аерозольних упаковках, не містять наркотичних, психотропних засобів та прекурсорів, для використання в побуті. Загальна вартість товару складає 72682,80 доларів США (платіжні інструкції в іноземній валюті або банківських металах №28 від 18.08.2023 на суму 50000,00 доларів США та №30 від 21.08.2023 на суму 22682,80 доларів США).

Згідно з інвойсом KR-KO-20230720 поставка здійснювалась на умовах «Інкотермс» 2020 (СIF) в порт Гамбург за рахунок продавця. Доставка з порту Гамбург в м. Хмельницький здійснюється за рахунок покупця. Доставка товару з порта Гамбург, Німеччина до митного кордону України здійснювалась позивачем за власний рахунок відповідно до договору на транспортно-експедиторське обслуговування №836-ТЕО від 14.04.2023 укладеного з ФОП ОСОБА_1 .

У довідці №2081 від 30.10.2023, виданій ФОП ОСОБА_1 , зазначено, що транспортні витрати при доставці вантажу, враховуючи портові витрати коносамент DJIS2309BHAM0003, за маршрутом порт Гамбург, Німеччина - м.п. Ягодин, складає 128180 грн. Навантажувально-розвантажувальні роботи входять в вартість перевезення. Страхування не проводилось.

З метою митного оформлення поставленого товару декларантом приватним підприємством "СВІТ-ХІМ" 07.11.2023 складено та подано до Хмельницької митниці електронну митну декларацію 23UA400040036934U0. Вартість товару заявлена декларантом за основним методом визначення митної вартості товарів (за ціною контракту) в розмірі 2747857,09 грн. До складових митної вартості включено ціну товару 2619677,09 грн (72682,80 доларів США 36,0426 грн/1 долар США), а також, вартість послуг з транспортування товару, які здійснюються до митної території України в розмірі 128180 грн.

Декларантом на підтвердження обґрунтованості заявленої у декларації митної вартості товарів подано митному органу:

- рахунок-фактуру (інвойс) (Commercial invoice) KR-KO-20230720 від 20.07.2023;

- автотранспортну накладну (Road consignment note) б/н від 30.10.2023;

- супровідний документ Т1 (Dispatch note model T1) 23DE485172584122J8 від 30.10.2023;

- платіжну інструкцію в іноземній валюті №28 від 18.08.2023;

- платіжну інструкцію в іноземній валюті №30 від 21.08.2023;

- рахунок на оплату №276 від 30.10.2023;

- договір неексклюзивної поставки товару №18/07/23-1 від18.07.2023;

- заявку №2081 від 20.09.2023;

- договір на транспортно-експедиторське обслуговування №836-ТЕО від 14.04.2023;

- довідку про транспортно-експедиційні витрати на перевезення вантажу мультимодальним транспортом №2081 від 30.10.2023;

- копію митної декларації країни відправлення 43168-23-400044Х від 07.09.2023.

Хмельницька митниця 09.11.2023 прийняла рішення про коригування митної вартості товарів №UA400000/2023/000283/2, яким здійснено коригування митної вартості товарів за другорядним резервним методом визначення митної вартості товарів. У графі 33 цього рішення зазначено обставини прийняття рішення та джерела інформації, що використовувались митним органом для визначення митної вартості, а саме: "Неподння до митного оформлення документів, які підтверджують вартість товару у відповідності до вимог ч.2,8,9 ст.52 МКУ, ч. 2,3 ст.53 МКУ. Документи, подані на виконання ч.2 та ч.3 ст.53 МКУ містять ознаки підробки договору перевезення та заявки на перевезення, розбіжності та не містять усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів.

Заявлений рівень ціни артикулів товару №1 нижчий в 5-7 разів, ніж на сайті виробника в Кореї.

До митного оформлення не подано коносамент, банківські платіжні документи щодо сплати транспортних послуг та замовлення на закупівлю. Банківські платіжні документи та договір перевезення не містять печаток та підписів, передбачених формою даних документів.

Наявні розбіжності в частині включення вартості страхування до митної вартості, що також свідчить про не включення до митної вартості даних витрат.

Розбіжності в частині перевізника та особи з якою укладено транспортний договір.

У митного органу наявні сумніви щодо включення складових митної вартості товарів, зокрема завантаження та достовірності розподілення вартості транспортування, оскільки відповідно до наданого рахунку на перевезення, транспортні витрати з місця відвантаження до кордону України, як такі що відповідно до статті 58 МКУ включаються до митної вартості товару, становлять 128180 грн та від місця перетину митного кордону України до м. Хмельницький, як такі що відповідно до цієї ж статті не мають додаватись, становлять 44902 грн. Тариф на перевезення товару до кордону України складає 96,3 грн. за 1 км., а після кордону України - 117,23 грн. за 1 км.

Наявні розбіжності в частині включення до вартості перевезення витрат на вивантаження, навантаження та інших витрат в порту Німеччини. Отже, дані витрати не додані до митної вартості.

Подані до митного оформлення документи не містять усіх інших визначних частиною 10 статті 58 МКУ, числових значень складових митної вартості, в тому числі комісійної винагороди експедитора, витрати на навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарів в порту; витрати на страхування товарів.

Враховуючи викладене, необхідно надати додаткові документи відповідно до частини 3 статті 53 МКУ:

1) виписку з бухгалтерської документації;

2) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару;

3) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається;

4) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом);

5) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту);

6) висновки про вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями.

Декларант за власним бажанням може подати додаткові наявні у них документи для підтвердження заявленої ними митної вартості товару. У відповідь декларантом повідомлено, що інші додаткові документи надаватись не будуть. Згідно частини 6 ст.54 МКУ митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 МКУ, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. Враховуючи, що використані декларантом відомості для цілей визначення митної вартості не підтверджені документально, відповідно до пп.2, 3 статті 58 МКУ застосовуються другорядні методи, зазначені у пункті 2 частини першої статті 57 МКУ. Було проведено процедуру консультації та встановлено, що заявлені декларантом відомості про митну вартість товару та обраний метод її визначення не відповідають наявній у митного органу інформації про вартість товару, відповідно митна вартість буде визначена за другорядним методом відповідно до вимог ст. 64 МКУ. Митна вартість не може бути визначена за другорядними методами (ст. 59 та ст.60) по причині відсутності у митного органу інформації про ідентичні (подібні) товари, що були оформлені у митному відношенні. Митна вартість не може бути визначена за другорядними методами (ст. 63 та 63 МКУ) причині відсутності у митного органу інформації основи для віднімання та додавання вартості. Джерелом числового значення митної вартості товару є митна декларації від 06.11.2023 №23UA209150012867U0, згідно якої за рівнем митної вартості 17,01 дол США/кг здійснено митне оформлення товару «Косметичні препарати, засоби для макіяжу та препарати для догляду за шкірою» походженням з Кореї. Коригувань на обсяг партії подібних товарів, умови поставки, комерційні умови тощо не здійснювалось у зв`язку з відсутністю інформації про вплив їх на рівень митної вартості. В результаті консультації представнику імпортера роз`яснено, що згідно з ч.3 ст 55 МКУ він має право на випуск у вільний обіг товарів, що декларуються у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною митним органом; у разі незгоди декларанта з рішенням митного органу про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу X МКУ в розмірі, визначеному митним органом відповідно до ч.7 ст. 55 МКУ.".

Митний орган 07.11.2023 прийняв картку відмови №UA400040/2023/000813, якою повідомлено про відмову у митному оформленні (випуску) товарів з таких причин: "Неподання до митного оформлення документів, які підтверджують числове значення складових митної вартості у відповідності до вимог п.3, 4 ст.53 МКУ".

Пред`явлений до розмитнення товар випущено в обіг за ЕМД №23UA400040037380U7 від 10.11.2023.

Позивач, вважаючи порушеними його права, звернувся з позовом до суду.

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Згідно з частинами 1 - 3 статті 57 МК України визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.

Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).

Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.

Відповідно до частин 1 - 2 статті 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.

Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія на імпорт товару, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.

Згідно з частинами 1 - 2 статті 54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості. Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 55 МК України рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.

Згідно з частиною 2 статті 55 МК України прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має, зокрема, містити: обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано; наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом.

Наявність у митного органу обґрунтованого сумніву у правильності визначення митної вартості є обов`язковою обставиною, оскільки з цією обставиною закон пов`язує можливість витребовування додаткових документів у декларанта та надає митниці право вчиняти наступні дії, спрямовані на визначення дійсної митної вартості товарів.

Разом з тим, витребувати необхідно ті документи, які дають можливість пересвідчитись у правильності чи помилковості задекларованої митної вартості, а не всі, які передбачені статтею 53 МК України. Ненадання повного переліку витребуваних документів може бути підставою для визначення митної вартості не за першим методом лише тоді, коли подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності не спростовують сумнів у достовірності наданої інформації. Такий висновок суду відповідає правовій позиції в подібних правовідносинах, викладеній в постанові Верховного Суду від 17.06.2022 у справі № 826/11710/17.

Суд не погоджується з висновками митного органу про те, що надані позивачем документи мають розбіжності, зважаючи на таке.

Так, відповідач як обставину прийняття оскарженого рішення про коригування митної вартості товарів визначив те, що заявлений рівень ціни артикулів товару №1 нижчий в 5 - 7 разів, ніж на сайті виробника в Кореї. Проте суд зазначає, що в спірному рішенні не зазначено який сайт використовував відповідач для порівняння ціни, які умови для продажу були на сайті виробника, чи ціна була вказана для роздрібного продажу.

Рішення про коригування митної вартості товару не може базуватися виключно на інформації ЄАІС ДФС України, оскільки порядок її формування, ведення, отримання інформації, а також порядок використання її даних суб`єктами господарських відносин при здійсненні ними зовнішньоекономічної діяльності Митним кодексом України не передбачено. Також слід врахувати, що в ЄАІС ДФС України відсутня інформація про коригування заявленої митної вартості товарів, а також інформація щодо судових рішень з питань визначення митної вартості товарів та методів її визначення, у зв`язку з чим така інформаційна база не містить всіх об`єктивних даних щодо імпортованих в Україну товарів, які підтверджуються документально та підлягають обчисленню. Вказана позиція обґрунтована у постановах Верховного Суду від 08.02.2019 у справі №825/648/17 та від 25.02.2020 у справі №260/718/19.

Також суд звертає увагу на те, що спрацювання системи управління ризиками є лише рекомендацією посадовій особі більш детально проаналізувати умови зовнішньоекономічної операції, та не може бути безумовною підставою для відмови в оформленні товару за самостійно заявленою декларантом митною вартістю товарів. Різниця між вартістю товару, задекларованого особою та вартістю схожих товарів, що розмитнювались цією особою чи іншими особами у попередніх періодах також не свідчить про наявність порушень з боку декларанта і не є підставою для автоматичного збільшення митної вартості товарів до показників автоматизованої системи аналізу та управління ризиками.

Щодо висновку відповідача, що до митного оформлення не подано коносамент, банківські платіжні документи щодо сплати транспортних послуг та замовлення на закупівлю, суд зазначає таке.

Коносамент - документ, що видається перевізником вантажовідправнику в посвідчення прийняття вантажу до перевезення морським транспортом з зобов`язанням доставити вантаж у порт призначення і видати його законному власнику коносаменту.

Згідно з пунктом 6 частини 2 статті 53 МК України декларант має обов`язок подати документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів, лише якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару.

Водночас, відповідно до пункту 4.3 договору неексклюзивної поставки товару №18/07/23-1 від 18.07.2023 та рахунку-фактури (інвойс) (Commercial invoice) KR-KO-20230720 від 20.07.2023 у ціну товару включено вартість доставки товару до порту Гамбург (Німеччина). Для підтвердження вартості транспортування товару, яка не включена в ціну товару, надано довідку про транспортно-експедиційні витрати на перевезення вантажу мультимодальним транспортом №2081 від 30.10.2023.

Стосовно не подання банківських платіжних документів щодо сплати транспортних послуг, то відповідач у рішенні про коригування митної вартості не навів жодних пояснень, які свідчили б про розбіжності в поданих документах, ознаки їх підробки, відсутності відомостей, що підтверджують числове значення такої складової митної вартості як вартість перевезення до митного кордону України.

За висновками Верховного Суду, сформованими у постанові від 31.05.2019 у справі №804/16553/14, якщо закон не визначає доказ (докази), винятково яким (-ми) має підтверджуватися розмір витрат на перевезення, то такі витрати можуть підтверджуватися будь-якими доказами. Митний кодекс України не визначив вид доказів, якими має підтверджуватися розмір витрат на перевезення товарів (не вказав, що такими доказами можуть бути лише фінансові та/або бухгалтерські документи), а тому довідка про транспортні витрати є допустимим доказом на підтвердження витрат на перевезення товарів.

Суд зазначає, що не подання замовлення на закупівлю, на яке посилається відповідач як на підставу прийняття спірного рішення, суперечить частині 2 статті 53 МК України. Зазначена норма визначає перелік документів, які підтверджують митну вартість товарів, та не містить такого документа (замовлення на закупівлю). Крім того, пункт 3 договору неексклюзивної поставки товару №18/07/23-1 від 18.07.2023 містить порядок формування замовлення на товар засобами зв`язку.

Щодо висновку відповідача про те, що банківські платіжні документи та договір перевезення не містять печаток та підписів, передбачених формою даних документів, то суд вважає його безпідставним з врахуванням такого.

До митного оформлення надано платіжні інструкції в іноземній валюті або банківських металах №28 від 18.08.2023 та №30 від 21.08.2023, які містять відмітки про виконання банком, про що у правому нижньому кутку є відповідна відмітка з зазначенням дати виконання, відповідальної особи та скріплена КЕП відповідальної особи. При цьому, при електронній ідентифікації клієнта банком, за допомогою кваліфікованого електронного підпису, його підпис на платіжних документах не вимагається.

Відповідно до підпункту 13 пункту 14 Положення про порядок виконання надавачами платіжних послуг платіжних інструкцій в іноземній валюті та банківських металах, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.07.2008 №216 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 25.08.2022 №189), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.10.2008 за №910/15601, платіжна інструкція в іноземній валюті або банківських металах, оформлена ініціатором в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: підпис(и) [власноручний(і)/електронний(і)] відповідальної(их) особи(іб) платника, яка(і) відповідно до законодавства України має (ють) право розпоряджатися рахунком, або код автентифікації.

Згідно з пунктом 19 додатку до Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 №163, платіжна інструкція засвідчується підписами [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, який оформив платіжну інструкцію, та працівника, на якого покладено функції контролера. У разі перерахування коштів на рахунки отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в іншого надавача платіжних послуг, платіжна інструкція засвідчується підписом(ами) [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого(их) працівника(ів) надавача платіжних послуг, визначеного(их) внутрішніми документами надавача платіжних послуг.

Відповідач стверджує, що на електронному документі відсутні реквізити, які накладені засобами електронної автентифікації, проте ним не досліджувався такий електронний документ.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 17.04.2018 у справі №815/329/17, фактична оплата за поставлений товар, як і спосіб здійснення такої оплати (готівковий, безготівковий), так і часові рамки оплати (передоплата, післяплата, відстрочка) ніяким чином не впливає на ціну (розмір оплати) товару, що передбачена контрактом (з урахуванням додаткових платежів, якщо такі передбачені чи здійснені). Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 01.03.2023 у справі №420/18880/21.

Позивач надав договір на транспортно-експедиторське обслуговування №836-ТЕО від 14.04.2023, який містить на останній сторінці печатку, підписи і дані сторін договору.

Відповідач у рішенні про коригування митної вартості не навів жодних пояснень, які свідчили б про розбіжності в поданих документах, ознаки їх підробки, відсутності відомостей, що підтверджують числове значення такої складової митної вартості як вартість перевезення до митного кордону України.

Стосовно посилання відповідач на наявні розбіжності в частині включення вартості страхування до митної вартості, то воно є безпідставним.

Так, відповідно до рахунку-фактури (інвойс) (Commercial invoice) KR-KO-20230720 від 20.07.2023 поставка здійснювалась на умовах CIF Інкотермс 2020 до порту Гамбург за рахунок продавця. Поставка від порту Гамбург до митного кордону України здійснювалась позивачем за власний рахунок.

Умови CIF COST, INSURANCE AND FREIGHT (... named port of destination) - ВАРТІСТЬ, СТРАХУВАННЯ ТА ФРАХТ (... назва порту призначення). Означає, що поставка є здійсненою продавцем, коли товар перейшов через поручні судна в порту відвантаження.

Продавець зобов`язаний понести витрати та оплатити фрахт, необхідні для доставки товару до названого порту призначення, проте, ризик втрати чи пошкодження товару, а також будь-які додаткові витрати, спричинені подіями, що виникають після здійснення поставки, переходять з продавця на покупця. Однак за умовами терміна CIF на продавця покладається також обов`язок забезпечення морського страхування на користь покупця проти ризику втрати чи пошкодження товару під час перевезення.

Отже, продавець зобов`язаний укласти договір страхування та сплатити страхові внески. Покупець повинен мати на увазі, що за умовами терміна CIF від продавця вимагається забезпечення страхування лише з мінімальним покриттям. У випадку, якщо покупець бажає мати страхування з більшим покриттям, він повинен або прямо та недвозначно домовитися про це з продавцем, або самостійно вжити заходів до забезпечення додаткового страхування.

Тобто у вартість товару включено вартість його доставки в порт Гамбург, в тому числі і морське страхування, які здійснені за рахунок Продавця.

Відповідно до довідки про транспортно-експедиційні витрати №2081 від 30.10.2023 страхування вантажу під час перевезення з порту Гамбург до митного кордону України не здійснювалось.

Зазначене свідчить про те, що позивачем не були понесені додаткові витрати на страхування та транспортування товару до порту.

Помилковим є твердження відповідача про розбіжності в частині перевізника та особи з якою укладено транспортний договір.

До митного оформлення надано договір на транспортно-експедиторське обслуговування №836-ТЕО від 14.04.2023, укладений з експедитором ФОП ОСОБА_1 , а відповідно до автотранспортної накладної (Road consignment note) CMR б/н від 30.10.2023 перевізником був підприємець ОСОБА_2 . Однак, згідно з пунктом 1.3 договору №836-ТЕО від 14.04.2023 сторони цим погодили, що при наданні експедитором (ФОП ОСОБА_1 ) замовнику (приватне підприємство "СВІТ-ХІМ") транспортно-експедиторського обслуговування за цим договором, експедитор обмежується організацією перевезень вантажів замовника без здійснення експедитором перевезення безпосередньо. При цьому експедитор укладає з відповідальними перевізниками договори перевезення, від власного імені або від імені замовника та за винагороду і за його рахунок.

В оскарженому рішенні зазначено, що у митного органу наявні сумніви щодо включення складових митної вартості товарів, зокрема завантаження та достовірності розподілення вартості транспортування, оскільки відповідно до наданого рахунку на перевезення, транспортні витрати з місця відвантаження до кордону України, як такі що відповідно до статті 58 МКУ включаються до митної вартості товару, становлять 128180 грн та від місця перетину митного кордону України до м. Хмельницький, як такі що відповідно до цієї ж статті не мають додаватись, становлять 44902 грн. Тариф на перевезення товару до кордону України складає 96,3 грн за 1 км., а після кордону України -117,23 грн за 1 км.

Разом з тим, до митного оформлення надавався рахунок на оплату №276 від 30.10.2023, в якому зазначено, що до вартості транспортування включено транспортно-експедиційне обслуговування.

Позивач та ФОП ОСОБА_1 11.11.2023 підписали акт надання послуг №284, відповідно до якого загальна вартість транспортно-експедиційних послуг складає 173082,00 грн та вартість транспортування до кордону України складає 128180,00 грн. В вартість транспортування по території України також включено транспортно-експедиторське обслуговування.

Відповідно до пункту 5 частини 10 статті 58 МК України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.

Положеннями статті 1 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" встановлено, що транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів;

Перелік видів транспортно-експедиторських послуг визначено в статті 8 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність". У ній також вказано, що експедитори за дорученням клієнтів надають інші допоміжні та супутні перевезенням транспортно-експедиторські послуги, що передбачені договором транспортного експедирування і не суперечать законодавству.

Згідно зі статтею 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування. У плату експедитору не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування.

Зі змісту наведеного слідує, що транспортно-експедиторські послуги є допоміжними та супутніми послугами під час транспортування товарів, при цьому вони не є складовою цього процесу, а плата експедитору за послуги з організації та забезпечення перевезень не є частиною витрат на транспортування товарів.

Крім того транспортно-експедиторські послуги є окремим об`єктом оподаткування податком на додану вартість. Для цілей оподаткування ПДВ підпунктом "ж" пункту 186.3 статті 186 Податкового кодексу України визначено, що місцем постачання транспортно-експедиторських послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб`єкт господарювання або у разі відсутності такого місця - місце постійного чи переважного його проживання.

Оскільки позивач є резидентом України, відповідно до вказаної норми місцем надання транспортно-експедиторських послуг є Україна.

З огляду на те, що складовою митної вартості є витрати на транспортування товарів до місця ввезення на митну територію України, включення до митної вартості товарів плати за транспортно-експедиційні послуги суперечить пункту 5 частини 10 статті 58 МК України.

Відповідно до рахунку на оплату №276 від 30.10.2023 та акта надання послуг №284 від 11.11.2023 послуги з транспортно-експедиторського обслуговування виділено окремо та віднесено до послуг на території України. Також зазначені в цих документах витрати на транспортно-експедиційні послуги (що входять до вартості перевезення по території України) є винагородою експедитора за надані послуги. Розмір вказаних витрат не є пропорційним до протяжності маршруту, а тому, не можуть враховуватись при розрахунку вартості за 1 км. Такі розрахунки є самостійними розрахунками відповідача та не ґрунтуються на митному законодавстві.

Жодних розбіжностей чи наявності ознак підробки у документах, які підтверджують вартість транспортування, відповідачем не виявлено. Сумніви митного органу ґрунтуються виключно на припущеннях, та спростовуються поданими декларантом до митного оформлення документами, зокрема, довідкою про транспортні витрати, наданими перевізником.

Твердження митного органу про те, що транспортні витрати розподілено непропорційно жодним чином не впливає на визначення числових значень складових митної вартості товарів і тому, не може бути підставою для коригування вартості товару відповідачем.

Щодо доводів відповідача про те, що наявні розбіжності в частині включення до вартості перевезення витрат на вивантаження, навантаження та інших витрат в порту Німеччини, а отже, дані витрати не додані до митної вартості, то суд вважає їх необґрунтованими.

Відповідно до рахунку-фактури (інвойс) (Commercial invoice) KR-KO-20230720 від 20.07.2023 поставка здійснювалась на умовах CIF Інкотермс 2020 до порту Гамбург за рахунок продавця. Поставка від порту Гамбург до митного кордону України здійснювалась позивачем за власний рахунок.

Умови CIF COST, INSURANCE AND FREIGHT (... named port of destination) - ВАРТІСТЬ, СТРАХУВАННЯ ТА ФРАХТ (... назва порту призначення), означає, що поставка є здійсненою продавцем, коли товар перейшов через поручні судна в порту відвантаження. Покупець несе витрати щодо розвантаження товару, включаючи сплату ліхтерних і причальних зборів, за винятком витрат і зборів, які відповідно до договору перевезення покладаються на продавця.

Відповідно до рахунку на оплату №276 від 30.10.2023, акта надання послуг №284 від 11.11.2023 та довідки про транспортно-експедиційні витрати №2081 від 30.10.2023 у вартість 128180,00 грн, які включені до митної вартості, входять відшкодування портових витрат в порту Гамбург та перевезення за маршрутом Гамбург, Німеччина - п/п Ягодин Україна.

Таким чином, в оскарженому рішенні відповідач навів формальні причини в обґрунтування неможливості застосування основного методу.

Такі загальні посилання на норми МК України зроблені без конкретизації підстав щодо причин незастосування того чи іншого методу визначення митної вартості не є достатніми доводами обґрунтованості прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення.

Враховуючи викладене, рішення №UA400000/2023/000283/2 від 09.11.2023 про коригування митної вартості товарів та картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA400040/2023/000813 від 07.11.2023 є протиправними і їх слід скасувати.

Інші доводи та заперечення сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994).

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає та враховує таке.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (частина 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 13479,57 грн, а тому, ці витрати слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

У позовній заяві позивач зазначає, що судові витрати також включають витрати на правову допомогу адвоката в розмірі 12000,00 грн, а остаточні витрати на професійну правничу допомогу будуть документально підтверджені в ході судового розгляду або протягом п`яти днів з дати прийняття рішення.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 1 частини 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з частинами 1 - 4 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Згідно з частиною 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

Отже, стосовно вирішення питання про стягнення з відповідача судових витрат на професійну правничу допомогу позивач скористався своїм правом, визначеним частиною 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, подавши відповідну заяву.

Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне встановити позивачу строк для надання доказів розміру судових витрат на професійну правничу допомогу - 5 днів з дня ухвалення рішення по справі.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов приватного підприємства "СВІТ-ХІМ" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької митниці №UA400000/2023/000283/2 від 09.11.2023 про коригування митної вартості товарів.

Визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA400040/2023/000813 від 07.11.2023.

Стягнути на користь приватного підприємства "СВІТ-ХІМ" 13479 (тринадцять тисяч чотириста сімдесят дев`ять) грн 57 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницької митниці.

Встановити приватному підприємству "СВІТ-ХІМ" строк для надання відповідної заяви та доказів про розмір судових витрат на професійну правничу допомогу - 5 днів з дня ухвалення цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Приватне підприємство "СВІТ-ХІМ" (вул, Степанкова 3/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 33709982) Відповідач:Хмельницька митниця (вул. Пілотська 2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29010 , код ЄДРПОУ - 43997560) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118659918
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —560/34/24

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 06.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Постанова від 06.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 07.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Рішення від 26.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні