Рішення
від 26.04.2024 по справі 580/2884/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2024 року справа № 580/2884/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

22.03.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі - позивачка) до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (18003, місто Черкаси, вул.В.Чорновола, будинок 157; код ЄДРПОУ 03195926) (далі - відповідач) про:

визнання протиправними дій щодо відмови їй у наданні державної допомоги при народженні дитини та догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

зобов`язання відповідача призначити та виплачувати їй державну допомогу при народженні дитини та догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

стягнення з відповідача на її користь судового збору в сумі 1211,20грн.

Обґрунтовуючи зазначила, що звернулася заявою до відповідача, в якій просила призначити та виплачувати їй вказану вище державну допомогу. Відповідач всупереч вимог закону таких дій не вчинив та відмовив у задоволенні заяви через те, що її звернення надійшло пізніше ніж 12 календарних місяців після народження дитини.

Ухвалою суду від 27.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд правилами спрощеного письмового провадження відповідно до ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Також встановлено відповідачу строк, тривалістю 15 днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву та доказів. Вказану ухвалу відповідач отримав 29.03.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в його електронний кабінет.

23.04.2024 від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Зазначив, що він не наділений повноваженнями щодо призначення державних допомог, за зверненням якої звернувся громадянин поза межами встановлених законодавством строків. Позивачка звернулася за призначенням державної допомоги при народженні дитини та догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку після закінчення строків, які не надають можливості призначення в належний спосіб вказаної допомоги.

Оцінивши доводи, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

Посвідченням від 30.10.2023 серії НОМЕР_2 підтверджується, що позивачка має право на пільги, встановлені законодавством України для сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.

Свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 підтверджується, що позивачка є матір`ю ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у республіці Фінляндія, про що 25.10.2023 складено відповідний актовий запис №73.

10.01.2024 позивачка звернулася заявою до відповідача, в якій просила призначити їй державну допомогу при народженні дитини та до досягнення нею трирічного віку. До заяви додала: заяву про призначення допомоги - бланк на 3 арк., копію паспорта на 1 арк., копію довідки про внесення до ЄДДР на 1 арк., копію свідоцтва про народження на 1 арк., копію посвідчення серії НОМЕР_4 на 1 арк., копію офіційних документів про народження дитини на 5 арк., копію витягу з реєстру територіальної громади на 1 арк.

За результатом розгляду вказаної вище заяви позивачки та доданих документів відповідач прийняв рішення від 15.02.2024, в якому зазначив, що позивачка немає права на допомогу при народженні дитини у зв`язку з тим, що пройшло 12 місяців з дати народження дитини.

Про прийняте рішення відповідач повідомив позивачку повідомленням №1 за вих. від 16.02.2024 №228/06.06/11, в якому зазначив, що державна допомога при народженні дитини не призначена з таких причини. Відповідно до абз.1 п.12 постанови КМУ від 27.12.2001 №1751 (зі змінами) «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. За даними справи позивачки дитина - ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 , а звернення за призначенням допомоги при народженні дитини датоване 10.01.2024. Отже, вказаний вид допомоги не може бути призначено, оскільки звернення надійшло пізніше ніж 12 календарних місяців після народження дитини.

Не погоджуючись із такими діями відповідача позивачка звернулася в суд з позовом.

Суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України від 21.11.1992 року № 2811-ХІІ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі - Закон № 2811-ХІІ) відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до ч.ч.1, 4-5 Закону №2811-ХІІ громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України. Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Роботу щодо призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми організовує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Статтею 3 Закону №2811-ХІІ визначено, що відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми:

1) допомога у зв`язку з вагітністю та пологами;

2) допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка";

2-1) допомога при усиновленні дитини;

4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

5) допомога на дітей одиноким матерям;

5-1) допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.

Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та об`єднання громадян за рахунок власних коштів можуть запроваджувати додаткові види допомоги та встановлювати доплати до державної допомоги сім`ям з дітьми.

Згідно з ч.1 ст.10 Закону №2811-ХІІ допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною.

Умови призначення допомоги при народженні дитини визначені у ст.11 Закону №2811-ХІІ. Так, згідно з ч.1 вказаної статті допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини. Опікунам зазначена допомога призначається на підставі рішення про встановлення опіки.

Для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним.

Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини (ч.7 ст. ст.11 Закону №2811-ХІІ).

Умови призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом № 2811-ХІІ визначаються Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 (далі - Порядок №1751).

Відповідно до п.10 Порядку №1751 допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.

Згідно з п.11 Порядку №1751 для призначення допомоги при народженні дитини за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається:

1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Заява, зазначена у підпункті 1 цього пункту, може бути подана в електронній формі (з використанням інформаційно-комунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням інформаційно-комунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

У період дії воєнного стану для призначення допомоги при народженні дитини один із батьків (опікун), який тимчасово перебуває за межами України (крім осіб, які перебувають на території держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України), надсилає до органу соціального захисту населення за своїм зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заяву та видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини.

Відповідно до п.12 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

Згідно з абз.1 п.43 Порядку № 1751 документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто.

Суд установив, що позивачка зверталася до відповідача заявою від 10.01.2024 щодо призначення їй державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та додала необхідний пакет документів.

Відповідно до абз.4 п.43 Порядку № 1751 документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає і виплачує державну допомогу, протягом десяти днів з дня подання заяви.

Згідно з абз.6 п.43 Порядку № 1751 про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і виплачує зазначену допомогу, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.

Отже, за результатами розгляду заяви особи відповідач зобов`язаний протягом 10 днів з дня подання заяви прийняти рішення - акт владно-розпорядчого характеру та повідомити про результати розгляду письмовим повідомленням із зазначенням причини відмови.

Встановлені обставини доводять, що відповідач розглянув заяву позивачки від 10.01.2024 щодо призначення їй державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та прийняв рішення від 15.02.2024, про що повідомив письмовим повідомленням. Отже, відповідач дотримався відповідної процедури розгляду.

Водночас щодо причин відмови у призначенні вказаної державної допомоги суд урахував.

Підставою відмови в призначенні позивачці допомоги при народженні дитини є недотримання нею строку звернення за відповідним видом допомоги, а саме не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Суд урахував, що дитина народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у республіці Фінляндія, що підтверджується вказаним вище свідоцтвом про народження, а заявою позивачка звернулася лише 10.01.2024. Отже, недотрималася вимог ч.7 ст. ст.11 Закону №2811-ХІІ та п.12 Порядку № 1751.

Щодо підстав пропуску строку звернення за відповідним видом допомоги суд урахував.

У вказаному періоді та на час звернення до суду в Україні на підставі постанови Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 09.12.2020 №1236 у редакції постанови від 27.05.2022 діяли карантинні обмеження з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. У подальшому рішеннями Уряду України неодноразово продовжено дію на території України карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Крім того указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі - Указ №64/2022), затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Вказаний строк продовжено указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. У подальшому його дію продовжено.

Повідомленням ІНФОРМАЦІЯ_2 від 03.08.2022 №4/522 підтверджується, що 15.07.2022 в бою за незалежність та територіальну цілісність України під час ведення стрілецького бою загинув чоловік позивачки. У зв`язку зі вказаними обставинами позивачка виїхала з України та за межами її території, а саме у Фінляндії, народила дитину, яку зареєструвала після прибуття в Україну 16.09.2023 та у подальшому звернулася до відповідача зі вказаною вище заявою.

Вказані обставини обґрунтовано свідчать про поважність причин несвоєчасного звернення до відповідача.

Водночас ст.8 Закону України від 26 квітня 2001 року №2402-III «Про охорону дитинства» визначено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до ч.7 ст.7 Сімейного кодексу України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Крім того, відповідно до ст. 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради України № 789-ХІІ від 27.02.1991 в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. Неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 14 лютого 2018 року у справі № 591/610/16-а, від 02 жовтня 2018 року у справі № 495/3711/17, від 23 жовтня 2018 року у справі № 161/69/17, від 24 квітня 2019 року у справі № 462/431/17.

Відповідно до ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд врахував, що позивачка та її дитина є громадянами України, а отже мають право на соціальний захист від держави, а соціальний захист - це комплекс організаційно-правових та економічних заходів, спрямованих на захист добробуту кожного члена суспільства. Забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави, держава зобов`язується забезпечити дитині захист і піклування, які необхідні для її благополуччя.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивачки, що пропуск 12-місячного строку для подачі заяви і відповідних документів на отримання спірної допомоги в Україні пропущено за обставин, що об`єктивно не залежали від її волевиявлення та пов`язані з дійсними істотними перешкодами для своєчасного вчинення відповідних дій.

Підсумовуючи наведене та беручи до уваги необхідність захисту прав та інтересів малолітньої дитини, яка є громадянином України, і перед якою держава Україна має певні зобов`язання, враховуючи ту обставину, що у позивачки були об`єктивні причини пропуску строку звернення до відповідача із заявою про призначення допомоги при народженні дитини, виходячи з принципу верховенства права та завдань адміністративного судочинства, суд дійшов висновку про протиправність та необхідність скасування рішення відповідача про відмову у призначенні спірної допомоги та зобов`язати відповідача у порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, повторно розглянути заяву позивачки від 10.01.2024 та прийняти рішення про призначення та виплату допомоги при народженні дитини та догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Отже, заявлені позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у вказаних вище частинах.

Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Понесені позивачкою судові витрати, підтверджені квитанцією від 21.03.2024 в сумі 1211,20 грн про сплату судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою, підлягають стягненню на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеній частині позову - половина суми.

Керуючись ст.ст. 2-20, 72-78, 90, 132-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (18003, місто Черкаси, вул.В.Чорновола, будинок 157; код ЄДРПОУ 03195926) від 15.02.2024 про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги сім`ям з дітьми.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (18003, місто Черкаси, вул.В.Чорновола, будинок 157; код ЄДРПОУ 03195926) повторно розглянути з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) від 10.01.2024 та прийняти рішення про призначення та виплату їй допомоги при народженні дитини та догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з урахуванням викладених судом у цьому рішенні мотивів.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (18003, місто Черкаси, вул.В.Чорновола, будинок 157; код ЄДРПОУ 03195926) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) понесені судові витрати зі сплати судового збору за звернення позовною заявою до адміністративного суд в сумі 605,60грн (шістсот п`ять гривень шістдесят копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, виготовлене в повному обсязі та підписане 26.04.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118663244
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —580/2884/24

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 26.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні